Oriental Journal of Social Sciences
ORIENTAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES
r
SUPPORT
SCIENCE journal homepage:
https://www.supportscience.uz/index.php/oiss
THE ESSENCE AND THEORETICAL AND METHODOLOGICAL BASES OF
ETHNOECOLOGICAL CULTURE
Nigora Pulatova
Lecturer
Fergana State University Fergana, Uzbekistan
Orzigul Sotvoldieva
Student
Fergana State University Fergana, Uzbekistan
Gulira'no Akbarova
Student
Fergana State University Fergana, Uzbekistan
ABOUT ARTICLE_
Abstract: In the context of globalisation, the dialectic connection and dependence between nature and society has become much more complicated. Such relations can be said to be the result of the strong influence of society and social development on nature. This makes it possible for nature to remain under high pressure. As a result, the emergence of various global environmental problems related to nature, increasing the number of types of environmental problems and the emergence of socio-environmental problems are sending. Therefore, along with modern innovative approaches to the elimination of such global environmental problems, the importance of an ethnoecological approach based on the traditions of peoples ' use of nature is growing.
In this article, the essence and theoretical-methodological basis of ethnoecological culture is studied._
Key words: ecology, environmental Culture, Environment, Society, nature, environmental problem, healthy lifestyle.
Received:25.02.22 Accepted: 05.03.22 Published: 16.03.22
ЭТНОЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИНГ МАЗМУН-МО^ИЯТИ ВА НАЗАРИЙ-
МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ
Нигора Пулатова
Уцитувчи
Фаргона Давлат Университети Фаргона, Узбекистон
Орзигул Сотволдиева
Талаба
Фаргона Давлат Университети Фаргона, Узбекистон
Гулираъно Акбарова
Талаба
Фаргона Давлат Университети Фаргона, Узбекистон
МА^ОЛА ^А^ИДА
Калит сузлар: экология, экологик маданият, атроф-мух,ит, жамият, табиат, экологик муаммо, соглом турмуш тарзи.
Аннотация: Глобаллашув
шароитида табиат ва жамият уртасидаги диалектик алокадорлик ва карама-каршиликлар анча мураккаблашди. Бундай муносабатларни жамият ва ижтимоий тараккиётни табиатга курсатаётган кучли таъсири натижаси дейиш мумкин. Бу эса табиатни юкори босим остида колишини келтириб чикармокда. Натижада, табиат билан боглик турли глобал экологик муаммоларни келиб чикиши, экологик муаммоларни турларини купайиб бориши хдмда ижтимоий-экологик муаммоларни юзага келишини кучайтириб юбормокда. Шу боис бундай глобал экологик муаммоларни бартараф этишда замонавий инновацион ёндашувлар билан бир каторда халкларнинг табиатдан фойдаланиш анъаналарига асосланган этноэкологик ёндашувнинг ахдмияти х,ам ортиб бормокда.
Ушбу маколада этноэкологик маданиятнинг мазмун-мох,ияти ва назарий-методологик асослари тадкик этилган._
СУЩНОСТЬ И ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ЭТНОЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ
Нигора Пулатова
Преподавател ь
Ферганский Государственный Университет Фергана, Узбекистан
Орзигуль Сотволдиева
Студентка
Ферганский Государственный Университет Фергана, Узбекистан
Гулирано Акбарова
Студентка
Ферганский Государственный Университет Фергана, Узбекистан
_О СТАТЬЕ_
Ключевые слова: экология, Аннотация: В условиях
экологическая культура, Окружающая глобализации диалектическая связь и среда, Общество, природа, экологическая зависимость между природой и обществом проблема, здоровый образ жизни. значительно усложнились. Можно сказать,
что такие отношения являются результатом сильного влияния общества и социального развития на природу. Это позволяет природе оставаться под высоким давлением. В результате происходит возникновение различных глобальных экологических проблем, связанных с природой, увеличение числа видов экологических проблем и возникновение социально-экологических проблем. Поэтому наряду с современными инновационными подходами к устранению таких глобальных экологических проблем возрастает важность этноэкологического подхода, основанного на традициях природопользования народов.
В данной статье исследуется сущность и теоретико-методологические _основы этноэкологической культуры._
КИРИШ
Бугунги кунда табиатдан окилона фойдаланиш ва атроф-мух,итга инсонийлик муносабатни шакллантириш долзарб вазифалардан бирига айланмокда ва бу борада куплаб ёндашувлар ва илмий назариялар яратилмокда. Янги минг йилликда миллат ва элатларнинг географик жойлашуви, имкониятлари узига хос эканлиги ва ундан окилона
фойдаланиш зарурлиги гоялари илгари сурилмокда. Дунёдаги х,ар бир миллат ва этнос уз экологик имкониятларидан унумли фойдаланиши, табиатга масъулиятли муносабатда булиши ва асраб-авайлаши глобал экологик муаммоларни олдини олиши иконияти борлигини таъкидланмокда. Шу боис этноэкологик маданият феноменини урганиш ва уни ижтимоий онг шакли сифатида ривожлантириш масалаларининг зарурати ошиб бормокда.
XXI-аср дунёда талаба ёшларни экологик маданиятни шакллантириш, миллий ва умуминсоний экологик кадриятларни саклаб колиш ва кадрлаш билан боглик жараёнлар жах,он хдмжамиятини бирлашишга ва умумбашарий хдракатларни ташкил этишга ундамокда. Шунингдек, этноэкологик дунёкарашни шакллантириш ва бу оркали умумбашарий этноэкологик маданиятни ривожлантиришга каратилган, учрашувлар, халкаро конференциялар ва халкаро ташкилотлар кумагида ижтимоий хдракатлар х,ам ташкил этилмокда. Мисол учун, 1992 йилда Рио-де-Жанейро халкаро конференцияси, 2020 йилда Йоханнесбург халкаро конференцияси ва 2015 йилда Нью-Йорк халкаро конференцияларида глобал экологик инкирозга карши курашиш, унинг таъсирини камайтириш ва табиатдан окилона фойдаланиш оркали атроф-мух,ит табиийлигини саклаб колишга доир фикр-мулох,азалар, чора-тадбирлар ва таклифлар илгари сурилди.
АСОСИЙ ЩСМ
Этноэкология тушунчасининг категориал мох,ияти, келиб чикиши ва объекти тугрисида фикр юритилса, мазкур иборани замонавий фанга биринчи булиб, америкалик этнолог Г.Конклин 1954 йилда киритган (юнон тилида ethnos - халк, oikos - уй, бошпана, logos - суз, таълимот) булсада, бу тушунчани ифодаловчи илмий карашлар кишилик жамиятида анча кадимдан мавжуд булган. Бу дунёкарашларда жамият билан табиатнинг узаро алокадорлигини, бир-бирига таъсирини илмий жихдтдан асослашга астойдил хдракат килинган.
Ижтимоий тамаддуннинг бугунги х,олатида экология билан боглик масалалар, табиат экотизими емирилишининг кенгайиб бориши, биологик хилма-хилликнинг кискариши, табиий мух,ит глобал узгаришининг тахдиди, саноат объектларидаги хдлокатлар, хужалик ва бошка турдаги фаолиятнинг атроф-мух,итга ва ах,оли саломатлигига салъбий таъсири дунё хдмжамиятини ташвишга солиб куйди. Инсоннинг табиатга таъсири, уз навбатида, табиатнинг инсониятга акс таъсирини келтириб чикармокда. Бунинг окибатида мураккаб, куп киррали ва гурли хусусиятли муаммолар юзага келмокда.
Этноэкологик карашларнинг ривожланишига катта туртки булган географик детерминизмни асосчиси сифатида француз мутаффакири Ш.Монтескье тилга олинади. У
ва бошкка Гарбий Европа олимларининг кишилик жамиятига табиатнинг таъсири хакидаги дунёкарашлари кадимги дунё ва Ислом цивилизацияси таъсирида юзага келган экан. Табият ва жамият, инсон ва икклим богликклиги тугрисидаги бундай фикрлар этноэкологик карашлар эволюциясини шакллантирди ва алохида методология сифатида шаклланишига асос булди.
Этноэкологик гояларнинг ривожланишида антропогеографиянинг асосчиси булган. Ф.Ратцелнинг асарлари мухим роль уйнаган. У давлатга тирик биологик организм сифатида караб, у ерда яшовчи этносларнинг ер ва унинг табиий шароити билан я;ин ва узлуксиз алокадорликда булинишини таъкидлайди. Унинг фикрича, этносларнинг ривожланишида уларнинг жойлашган урни билан бир каторда, ахоли зичлиги хам салмокли урин эгаллайди хамда ахолининг зич булиши нафакат халкларнинг жисмоний ривожланишига балки маданиятнинг усишига хам туртки булади.
Гарблик олимлардан Ж.Стюард томонидан этноэкологиянинг аналоги сифатида яратилган «Маданий экология»нинг максади маданиятлараро фаркларни, биринчи навбатда хар бир маданий вилоятнинг «юзи» билан боглик булган узига хосликларнинг келиб чикиш сабабларини очиб беришдир, деб белгиланди. Ж.Стюард карашларида географик омилларнинг кишилик маданиятига таъсири очиб берилиши куйидаги холатларда уз аксини топади:
■ биринчидан, унинг гоявий карашлари «эволюциянинг куп хиллилиги» концепциясига асосланади ва табиий омилларни жуда диккат билан эътиборга олишни талаб килади;
■ иккинчидан, киёслаш мумкин булган табиий шароитга эга булган жамиятда юз берадиган ухшаш эволюцион жараёнлар хар доим хам маданий «диффузия натижаси» булмаслиги, шу жойдаги табиий шароит таъсирида юзага келганлиги эътироф этилади.
Этноэкологик карашларнинг ривожланишида француз олимларидан П.Видаль де ла Блашнинг гоялари хам алохида урин эгаллайди. Улар томонидан ишлаб чикилган моделга кура, инсон табиатга мослашувчи пассив эмас, балки, фаол агент сифатида курилади. Бир хил яшаш мухитида булган турли инсонлар хар-хил маънавий, техникавий, сиёсий, иктисодий ва бошка нотабиий омиллар таъсирида турлича иктисодий ривожланиш йулини танлашлари эътироф этилади. Бу гояни кулай ва турли-туман табиий шароитга эга булган худудлар учун куллаш зарурлиги айтилади. Бундай ёндашувда кишининг маълум худудда узини кандай тутиш сабабини мажмуали (табиий, ижтимоий, иктисодий) хисобга олиш зарурати англаб етилади.
Этноэкология ёки унинг синоними сифатида ишлатиладиган «этник экология»ни таджик этган В.Козловнинг фикрича, «этноэкология бу- этнография билан инсон экологияси (ижтимоий экология) оралигида жойлашган, этник география, этнодемография ва этник антропология билан туташиб колган жойлари булган илмий йуналиш»[167]дир.
«Этник экология» уз олдига куйидаги вазифаларни урганишни куяди:
■ табиий ва ижтимоий-маданий яшаш шароитига эга булган этник жамоаларни ёки бутун этносларни анъанавий хаётни куллаб-кувватлаш тизимидаги хусусиятларни;
■ мавжуд шаклланган экологик алокадорликни кишилар саломатлигига таъсирини;
■ этносларнинг табиий кобикдан фойдаланишдаги узига хосликлар ва уларни ушбу кобикка таъсирини;
■ этносларнинг табиатдан фойдаланиш анъаналарини;
■ этноэкотизимларни шаклланиш ва фаолият курсатиш конуниятларини.
Бундан ташкари, мавжуд этноэкологик маданиятни кишилар саломатлигига таъсири, табиатдан фойдаланиш борасидаги этносларни узига хос мехнат куроллари ясаши, кийиниши, уй-жой куриш маданияти каби мавзулар хам бор, улар купрок этнология, тарихий антропоология, тарихий этнография ва экология фанларининг урганиш доирасига тегишлидир.
Бугунги кунда этник экологиянинг асосий эътибори кишилик жамиятининг атроф -мухитга мослашиш жараёнини урганишга каратган. Бу жараёнда маданият табиатга мослашишни амалга оширадиган восита сифатида каралган. Маданият ёрдамида кишилар нафакат у ёки бу табиий мухитга вакт давомида мослашиб борганлар, балки маълум даражада мазкур табиий мухитни кайта узгартириб, «маданий ландшафт»лар яратганлар.
Табиий мухитга мослашувнинг воситаси сифатида маданиятни хар томонлама урганиш зарурлиги хакидаги концепцияни яратган. Э.С.Маркарян фикрича, «мослашувчанлик бу - жамиятни ижтимоий-маданий жихатидан кайта куриш жараёнидир. Уз навбатида, жамият доимо харакатда ва узгарувчандир. Мослашувчанлик бир томондан жамият ичидаги маданий узгаришларни харакатга келтирувчи куч булса, бошка томондан, атроф яшаш мухитнинг «маданийлашиб» узгариб боришини таъминлайди ёки географияда урганиладиган «маданий ландшафт»лар яратилишига сабаб булади». Демак, рус олимлари В.П.Алексеевнинг антропогеоценоз, И.И.Крупникнинг этноэкотизим концепциялари бир-бирини тулдириб, этноэкологик тадкикотларга тизимли ёндашув олиб кирилишига сабаб булди. Антропогеоценоз, В.П.Алексеев буйича, алохида тизим булиб, унинг таркибий компонентлари сифатида хужалик юритувчи жамоа, унинг ишлаб
чикариш фаолияти ва узлаштирилаётган (эксплутация килинаётган) худуд олинади. Хужалик юритувчи жамоанинг асосий курсаткичлари сифатида унинг сони ва демографик таркиби урганилса, ишлаб чикариш фаолияти жамоа аъзоларининг билим ва куникмалари, иш куроллари ва унумдорлиги оркали очиб берилади. Бирок, В.П.Алексеев узлаштирилаётган худудни тавсифламайди. Аслида бу худуд узининг табиий-географик мухити, табиий шароити ва ресурсари билан юкоридаги компонентлар фаолиятига бевосита таъсир курсатади ва география фанини урганиш доирасига киради. Бу алокадаги ягона карашлар этнограф ва географлар томонидан белгилаб берилган.
Яна бир рус олими И.И.Крупник юкоридаги модел терминларини бироз узгартириб, тулдирди ва этноэкотизимнинг компонентлари сифатида «хужалик юритувчи жамоа», «узлаштирилган худуд», «уй хайвонлари популяцияси», «хужалик-маиший ускуналар»ни киритди. Бунда асосий эътибор урганилаётган жамоани атроф-мухит билан озик-овкат занжири шаклида буладиган моддий энергетик алокасига каратилди. Бу гоялар бугунги кунда фанга чукур кириб борган экотизимли ёндашувга асос булиб, антропоэкотизим тушунчаси яратилишига сабаб булди.
Этноэкологиянинг яна бир концепцияси В.И.Козлов ва унинг шогирдлари томонидан фанга киритилган булиб, бунда асосий эътибор, махаллий жамоанинг табиий ва ижтимоий шароитга муваффакиятли мослашишининг мезони сифатида жамоанинг узок умр куриш курсаткичини тахлил этиш таклиф этилади.
Узбекистон шароитида утган асрнинг 60 йилларидан Орол муаммоси ва бошка атроф-мухит билан боглик узгаришлар, ерларни узлаштиришни кучайиши ва бошка глобал узгаришларнинг таъсирида кучайиб борди ва бу этноэкологик маданиятни шакллантиришни долзарб вазифалардан бирига айлантирди.
Узбекистон экологиясидага узгаришларга эътибор каратилса, экологик узгаришлар инкирозни келтириб чикариши ва буни зудлик билан бартараф этишни курсатмокда. Шу боис Узбекистон Республикасида Экологик таълимни ривожлантириш концепцияси кабул килинди ва унда усиб келаётган ёш авлодда экологик билим, онг ва маданиятни шакллантириш хамда ривожлантириш, экологик таълим-тарбия жараёнини самарали ташкил этиш, шунингдек, экология сохасидаги илм-фанни жахоннинг илгор инновацион технологияларини жалб этган холда янада такомиллаштириш максад килинган. Бу оркали миллий экологик маданиятни шакллантириш ва махаллий экологияни инкироздан асраш, атроф-мухит тозалиги, мусаффолинини асраб-авайлаш маданиятини шакллантириш мумкин.
Узбекистонда этноэкологик маданиятни шакллантириш долзарблигини асослаш учун экологик вазият, атроф-мухит ва табиатдан фойдаланишдаги муаммоларни куриб чикиш максадга мувофик булади. Узбекистоннинг умумий топографияси жуда ранг-баранг, мамлакат территориясининг карийб 80фоизини эгаллаган чул текисликдан тортиб шаркий тог минтакалардаги баландлиги денгиз сатхидан4.500 метрга етадиган чуккилар бор. Мамлакатнинг аксатият кисми кургокчил, уртача йиллик ёгингарчилик 100 дан 200 мм орасидабулади, бу эса бугланиш даражасидан пастлигини англатади. Шу боис мамлакатимиздаги экологик баркарорлик секин-асталик билан узгариб бораётганлигини билдиради. Шунингдек, Узбекистонда ёгингарчилик фаслий хусусиятга эга булиб, аксарият ёмгир киш ва бахордабулади. Бу фаслларда наботот усиши деярли тухтабколади. ^урук, иссик хаво юкори даражада бугланиш билан бирга мувофик дренаж йуклиги учунтупрок тез минераллашувига олиб келади. Минераллашувга кушимча равишда текислик ва тогэтакларида кучли курук ва иссик шамоллар эсиб эрозияга олиб келади. Бу этноэкологик тарфа-хиллики, узига хос хусусиятини курсатади.
Х,ар бир мамлакатнинг этноэкологик кадриятларини ва маданиятини шакланнишида бу худуддаги сув омили мухим урин тутади. Умуман, тарихан цивилизацияларни дарё буйларида вужудга келиши ва ижтимоий тараккиётнинг сув билан чамбарчас богликлиги халкларни сувга алохида муносабатда булишига олиб келган. Шу жумладан Узбекистонда хам тарихан сув эъзозланган ва уни ифлослаш жуда кораланган. Буни Авестода хам куришимиз мумкин. Лекин тарихий тараккиёт натижасида мамлакатимизда хам сув муаммоси юзага келмокда. Миллий этноэкологик маданиятни шаклантиришда асрий анъаналаримиз булган, сувни эъзозлаш, уни исроф килимаслик тугрисидаги фикрларни бугунги таълимга олиб кириш ва ёшларга сингдириш зарурати ортиб бормокда. Бугунги вазиятга кура, Узбекистоннинг сув захиралари такчил ва текис таксимланмаган, бу эса мамлакатнингаксарият жойларида сув танкислигига сабаб буламокда. Минтаканинг икки катта дарёси Тожикистон ва^иргизистон тогларида бошланадиган Амударё ва Сирдарё Узбекистонда хаётбахшсув манбаи хисобланади. Лекин сунги йилларда бу дарёлардан ноокиона фойдаланиш сув муаммосини келтириб чикариши билан бирга Орол халокатини хам юзага келтирди. Этноэкологик ёндашувларга кура, экологик инкироз инсонлар куулари билан юзага келтирилади ва халклар хаётини издан чикаради. Шу боис хам этноэкологик маданиятни шакллантириш ва бу оркали хар бир халкнинг экологик баркарорликни таъминлашдаги имкониятларидан фойдаланиш ва масъулиятни ошириш вазифалари ортиб бормокда.
Узбекистонда этноэкологик баркарорликка эришиш бошка муаммолар билан бирга озик-овкат баркарорлигини хам яратиб беради. Узбекистонда тез усиб бораётган ахоли учун озик-овкат хавфсизлигига интилиш кишлок хужаликдаги устунвазифаларда уз аксини топади. Бугдойэкин майдонлари охирги 25 йил мобайнида 60 фоизга ошди. Бугдойдан юкори хосил олишгакушимча равишда Узбекистон Марказий Осиёда салмоклимикдорда ипак, мева ва сабзавот етиштирилади. Бу хам мамлакатни экологик мувозанатзиликка караб бошамокда.
Шунингдек, сунги уни йилликда Узбекистонда демографик ривожланиш жуда ижобий булди. Тахлилларга кура, юртимизда кутилган умр давомийлиги Марказий Осиёнинг бошка мамлакатларидагига караганда юкори ва хам эркаклар, хам аёллар узокрок умр кураётган холда уларнинг кутилган умрлари давомийлиги орасидаги фарк 4,7 йилгача камайди. Болалар улими курсаткичи 24 фоизга пасайди. Юкори тугилиш курсаткичи ва болалар улими курсаткичи пасайганлиги туфайли Узбекистон ахолиси жуда «ёшарди» - ахолининг 31,6 фоизини 14 ёшдан ёшлар ташкил килади 80 фоизи, узбеклардир. Бошка этник гурухлар жумласида руслар (5,5 фоиз), тожиклар (5 фоиз), козоклар (3 фоиз), коракалпоклар (2,5 фоиз) ва татарлар (1,5 фоиз) (1996 йил чамаси) ташкил килади. Гарчи ижтимоий ва иктисодий баркарорлик шаклланаётганлигига карамай, табиятдан фойдаланишда, атроф-мухит билан богли вазиятларда ва экологик холатда муаммолар борлигини курсатмокда. Бу эса, этноэкологик маданиятни шакллантириш, миллатнинг экологик дунёкарашини ошириш вазифалари ортиб бормокда.
Узбекистон узининг бой ва ранг-баранг атроф-мухитига карамай, унлаб йиллар давомидаги атроф-мухитга бепарволик экологик жихатдан номакбул иктисодий сиёсат билан биргаликда Узбекистонни бир неча жиддий экологик инкирозлар марказига айлантирди. Минтакадаги икки дарёдан катта микдорда сувни сугориш максадлари учун олиш, кишлок хужалигида кимёвий моддаларини кенг куламда ишлатиш ва окава сувларни етарли даражада кайта ишламаслик жиддий микёсдаги саломатлик ва экологик муаммоларни келтириб чикармокда. Бу этноэкологик муаммоларни хам юзага келтирди. Миллат генафондини хам узгаришига таъсир курсатаётганлиги мазкур масалални зудлик билан бартарф этиш ва унга карши курашиш йулларимни белгилашни талаб этади.
Глобал экологик вазияни бахоловчи халкаро илмий тадкикот марказининг тахлилларига кура, йиллар давомида курол-ярок синови, саноат тадбирлари, пестицидлардан фойдаланиш ва угитларнинг ювилиб кетиши натижасида Орол денгизи нихоятда ифлосланган. ^уриган денгиз тубидан шамол кутарган туз билан чанг минтака
кишлок хужалиги ва экотизимсига зарар етказяпти, ичимлик сувини ифлослаяпти ва жиддий саломатлик муаммоларни тугдиряпти. Денгизнинг чекиниши махаллий иклим ургаришига олиб келди, окибатда ёз давоми кискарди, ёз иссикрок ва курук буляпти, киш эса узайибсовукрок ва корсиз буляпти. Х,ар йили тонналаб туз 800 км масофага таркаляпти ва Орол денгизидан кутарилган туз ва чанг буронлари Ер атмосферасидаги заррачалар таркибини 5 фоиздан купга оширди.Бу эса глобал иклим узгаришига жиддий таъсир курсатди.Пахта етиштиришда катта микёсда кимёвий моддалар кулланилиши, самарасиз ирригация ва яроксиздренаж тизими ифлосланган ва шур сув куп микдорда кайта ерга сизиб кетишига олиб борди. Натижадачучук сувга янада купрок ифлословчи моддалар тушди. Барча сугориладиган ерларнинг карийб50 фоизи шурланган, деб таснифланди, сугориладиган ерларнинг тахминан 5 фоизи юкори даражада шурланган.Етарли микдорда угит бермаслик, экинлар алмашлаб экилмаслиги ва тупрок шурланиши баробар ерхосилдорлигига таъсир килмокда. Охирги йилларда бир гектар ернинг пахта хосилдорлиги Хоразмвилоятида 20 фоиз ва ^оракалпогистонда 30 фоиз пасайди. Орол денгизининг куриб бориш кимёвий пестицид ва табиий тузлар концентрациясининг ошибборишига олиб келяпти; сунг бу моддалар кул тубидан шамол билан кутарилиб сахроланишга хиссакушяпти. Саноат чикиндилари ва тупрокнинг кенг микёсда угит, пестицид ва кишлок хужалиги кимёвиймоддалардан фойдаланиш окибатида ифлосланиши туфайли сувнинг ифлосланиши купинсон саломатлигининг бузилишига олиб келмокда. Шундай экан, экологик муаммоларнинг тобора глобал ахамият касб этиб бораётганлиги инобатга олиниб, сунгги йилларда мухим устувор вазифалар билан бир каторда атроф мухит мухофазаси, экологик маданият, экологик таълим-тарбия, экологик маърифат масалаларига алохида эътибор берилмокда.
Экологик таълимнинг долзарблиги мамлакатимиз табиати, экотизимлари, атроф мухитни бекарорлик ва издан чикишдан асраш, ахолининг экологик маданиятини ошириш, ушбу ута жиддий, хаётий масалаларга ахолининг барча катламлари, айникса, ёшлар хисса кушиши зарурлиги билан белгиланади.
ХУЛОСА
Хулоса килганда, бугунги кунда глобал экологик муаммоларнинг кенг кулам каб этиши, иклим узгариши билан боглик вазиятлар иносниятни экологик муаммоларга карши курашни янги форматга олиб чикишини талаб этмокда. Жахонда табиатдан ноокилона фойдаланиш, атроф-мухитнинг тозалигини бузилиши хам экологик баркарорликни узгартириб юбормокда. Бу эса хар бир мамлакатда экологик баркарорликни таъминлаш
стратегиясини ишлаб чикишни ва экологик маданиятни шакллантиришни талаб этмокда. Мана шундай вазиятда этноэкологик дунёкарашни шакллантириш халкларнинг табиатга онгли муносабати асосида шаклланган кадриятларидан экологик мувозанатни таъминлашда фойдаланиш вазифалари юзага чикмокда.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Ж.Т.Холмуминов ва бошк. Экология хукуки. Дарслик. Тошкент, 2014.
2. Х.Турсунов. Экология асослари ва табиатни мухофаза килиш. Тошкент, 1997.
3. Ganiyev, B. S. (2019). INNOVATIVE (ENTREPRENEURIAL) ACTIVITY OF WOMEN AT A NEW STAGE OF DEVELOPMENT OF OUR SOCIETY. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(11), 122-129.
4. Usmanov, N., Ganiev, B. S., & Karimova, G. Y. (2021). THE PHILOSOPHICAL BASIS FOR THE FORMATION OF SPIRITUAL MATURITY AMONG YOUNG PEOPLE. Oriental Journal of Social Sciences, 33-37.
5. Kuzibaevna, O. G. (2020). TECHNOLOGIES OF DEVELOPING THE ECOLOGICAL CULTURE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Solid State Technology, 63(1s), 1816-1825.
6. Yuldashev, F., & Yuldasheva, N. (2019). THE ROLE OF COMMUNICATION SKILLS AND IMPROVING THESE SKILLS IN TEACHING. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(2), 262-266.
7. Abdurakhmonova, M. M., ugli Mirzayev, M. A., Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). Information Culture And Ethical Education In The Globalization Century. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(03), 384-388.
8. Khakimov, N. H., & Ganiyev, B. S. (2019). THE ROLE OF STUDYING THE STRATEGY OF ACTION IN CHOOSING A PROFESSIONAL DIRECTION (TAKING INTO ACCOUNT THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL QUALITIES) IN STUDENTS. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(7), 296-303.
9. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 7(1).
10. Asadullaeva N. Pedagogical Factors Of Formation Of Active Life Position Among Young Generation //The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - Т. 3. - №. 01. - С. 576-584.
11. Boltaboyev M. HISTORY OF RELIGIOUS CONFESSIONAL POLITICS IN THE SOVIET PERIOD //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 6. - C. 668-671.
12. Mukhamadqodirovich R. A. The role of mass media in the history of the period of independence //ACADEMICIA: An International Multidisciplinar Research Journal. - 2020. -T. 10. - №. 4. - C. 356-359.
13. Evatov S. THE EXPRESSION OF THE IDEAS OF ASCETIC THINKING AND ALTRUISM IN CENTRAL ASIAN MYSTICISM //InterConf. - 2020.
14. Gaybullaeva M. F. The Role Of Biomass In Saving Natural Resources //The American Journal of Horticulture and Floriculture Research. - 2021. - T. 3. - №. 02. - C. 1-6.
15. Pulatova N. Ethnoecological Culture Of The Uzbek People Today And Pedagogical Aspects Of Its Formation In Students //The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2020. - T. 2. - №. 11. - C. 485-490.
16. Azamjonovich, I. I. (2021). The death penalty for a crime and its philosophical and legal aspects. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1376-1381.
17. Sayitkhonov A. THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF YOUTH TO ENTREPRENEURSHIP //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 1. - C. 38-41.
18. Yuldashev, S. U. (2019). THE ROLE OF THE FUNCTION OF STABILIZATION AND DEVELOPMENT OF SOCIETY IN SCIENTIFIC MANAGEMENT (AS SOCIO-CULTURAL TECHNOLOGY). Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(6), 255-259.
19. Rakhmonov, G. A. (2021). The History Of Water Resources Modernization Processes In The Ferghana Valley. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(12), 77-81.
20. Normatova, D. E. (2021). The Development Of Socio-Philosophical Thought In Western Europe On The Eve Of The End Of The Renaissance. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(03), 371-377.
21. Karimov, U. U. (2021). Scientific and Theoretical Foundations of the Formation of the Social Environment in the Family. Oriental Journal of Social Sciences, 37-40.
22. Bozarov, D. M., & Karimova, G. Y. (2021). ROLE OF THE SELF-ORGANIZATION MODEL IN COMPLEX SOCIAL SYSTEMS. Oriental Journal of Social Sciences, 1-9.
23. Rayimov, A. A., & Karimova, G. Y. (2021). Social Aspects Of The Formation Of Social Activity In Youth. Oriental Journal of Social Sciences, 29-32.
24. Kipchakova, Y. (2021). METHODOLOGICAL AND DIDACTIC ASPECTS OF INFORMATION AND INTELLECTUAL CULTURE IN THE EDUCATION OF A DEVELOPED GENERATION. Экономика и социум, (6-1), 156-159.
25. Ismoilovich, I. M. (2021, July). ISSUES OF TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL EXPERIENCE OF DEVELOPED COUNTRIES. In Euro-Asia Conferences (pp. 227-239).