Научная статья на тему 'ҚЎЛ ТЎПИ БЎЙИЧА МУСОБАҚАЛАРНИ ЎТКАЗИШДА МУСОБАҚА ҚОИДАЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ'

ҚЎЛ ТЎПИ БЎЙИЧА МУСОБАҚАЛАРНИ ЎТКАЗИШДА МУСОБАҚА ҚОИДАЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

548
56
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Четлаштириш / огоҳлантириш / 7-метрлик жарима тўпи (пенальти) / бурчак тўпи / тайм-аут / баҳсли тўп / қўшимча вақт / эркин зарба / ўйин вақти / ҳужум / блоқлаш / симуляция

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — С Х. Хабибуллаев

Ушбу мақолада Қўл тўпи мусобақаларини ташкил қилиш ва ўтказишда муҳим бўлган мусобақа ўйин қоидалари юзасидан анкета сўровномаси ўтказилиб берилган нотўғри саволларга асосли тўғри маълумотлар берилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚЎЛ ТЎПИ БЎЙИЧА МУСОБАҚАЛАРНИ ЎТКАЗИШДА МУСОБАҚА ҚОИДАЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ»

КУЛ ТУПИ БУЙИЧА МУСОБАКАЛАРНИ УТКАЗИШДА МУСОБАКА

КОИДАЛАРИНИНГ АХДМИЯТИ

С. Х. Хабибуллаев

Чирчик давлат педагогика интститути катта укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада Кул тупи мусобакаларини ташкил килиш ва утказишда мухим булган мусобака уйин коидалари юзасидан анкета суровномаси утказилиб берилган нотугри саволларга асосли тугри маълумотлар берилган.

Калит сузлар: Четлаштириш, огохлантириш, 7-метрлик жарима тупи (пенальти), бурчак тупи, тайм-аут, бахсли туп, кушимча вакт, эркин зарба, уйин вакти, хужум, блоклаш, симуляция.

КИРИШ

Мустакилликдан кейин жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш учун бир катор Президент фармон ва карорлари кабул килинди. Жумладан 2020-йил 30-октябрдаги "Соглом турмуш тарзини кенг тадбик этиш ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-6099-сонли фармонлари бунга яккол мисолдир. Кабул килинган фармон ва карорлар ахолини саломатлигини мустахкамлаш, жисмоний тарбия ва спортни оммавийлаштириш хамда ривожлантиришда асосий омил булиб келмокда.

Кул тупи уйинида мусобакаларни ташкил килиш ва утказишда уйин коидаларини тулик билмаслик мусобакани адолатли утишига тускинлик килиб турли тортишувларга сабаб булади.

Жисмоний маданият таълим йуналишининг 3-боскич талабалари уртасида кул тупи мусобака коидалари буйича суровнома утказиб, талабаларнинг мусобака коидаларини билиш даражасини аниклаш ва камчиликларини бартараф этишда услубий ёрдам курсатишдан иборат.

МЕТОДОЛОГИЯ

Кул тупи уйини бутун дунёда ва бизнинг Узбекистонда хам оммавий спорт турларидан бири булиб ёшлар уртасида севиб уйнайдиган спорт тури хисобланади. Кул тупи буйича мусобакаларни ташкил килиш ва утказишда уйин коидаларини тулик билмаслик мусобакани адолатли утишига тускинлик килиб турли тортишувларга сабаб булишини инобатга олиб Чирчик давлат

педагогика института "Жисмоний маданият" таълим йуналишининг 3-боскич талабалари уртасида Кул тупи мусобака коидаларига оид тезкор суровнома утказдик.

Суровномада Чирчик давлат педагогика институти "Жисмоний маданият" таълим йуналиши 3-боскич талабаларининг 10 нафари катнашди. Бу суровномада Кул тупи мусобака коидаларига оид 10 та савол уртага ташланиб мухокама килинди.

Анкета суравномаси буйича маълумотлар

1-жадвал

№ Савол Ха Иук

1 Кул тупи уйинида жамоа бир тайм давомида бешта фолдан ортик фол олса 7 метрли жарима тупи тепиладими? 30% 70%

2 Кул тупи уйинида кизил карточка олган уйинчининг урнига бошка уйинчини тушуриш мумкинми? 70% 30%

3 Кул тупи уйинида гол урилгандан кейин тупни бошлаш учун ракиб уйинчиларини майдон марказидан утишини кутиш керакми? 60% 40%

4 Кул тупи уйинида химояланаётган жамоа дарвозабонига туп тегиб эн чизикдан чикиб кетса бурчак тупи бериладими? 80% 20%

5 Кул тупи уйинида 2 дакика четлаштирилган уйинчи яна майдонга кайтиб туша оладими? 60% 40%

6 Кул тупи уйинида химояланаётган жамоа уйинчисига туп тегиб эн чизикдан чикиб кетса бурчак тупи бериладими? 70% 30%

7 Тайм-аут олиш учун жамоа тупга эгалик килиб турган булиши керакми? 70% 30%

8 Кул тупи уйинида кизил карточка олган уйинчининг урнига бошка уйинчини 2 дакикадан кейин майдонга тушуриш мумкинми? 70% 30%

9 Кул тупи уйинида тупни 3 секунтдан ортик ушлаб туриш мумкин эмасми? 60% 40%

10 Кул тупи уйинида пенальти 7 метр масофадан бажариладими? 90% 10%

Утказилган анкета суровномаси шуни курсатадики, Чирчик давлат педагогика институти "Жисмоний маданият" таълим йуналиши 3-боскич талабалари 1-саволга 3 нафар талаба (30%) ха, 7 нафар талаба (70%) йук дея жавоб беришди. 2-саволга эса 7 нафар талаба (70%) ха, 3 нафар талаба (30%) эса йук дея жавоб бердилар. 3-саволга 6 нафар талаба (60%) ха, 4 нафар талаба (40%) эса йук жавобини беришди. 4-саволга 8 нафар талаба (80%) ха, 2 нафар талаба (20%) эса йук деб жавобини беришди. 5-саволга 6 нафар талаба (60%) ха, 4 нафар талаба (40%) эса йук деб жавобини беришди. Academic Research, Uzbekistan 1552 www.ares.uz

6-caBonra 8 Ha^ap Tanaöa (80%) x,a, 2 Ha^ap Tanaöa (20%) эса öy«; geö ^aBOÖHHH öepnrngH. 7-caBonra 7 Ha^ap Tanaöa (70%) x,a, 3 Ha^ap Tanaöa (30%) эсa öyK geö ^aBOÖHHH öepnrngH. 8-caBonra 7 Ha^ap Tanaöa (70%) x,a, 3 Ha^ap Tanaöa (30%) эсa öy«; geö ^aBOÖHHH öepnrngH. 9-caBonra 6 Ha^ap Tanaöa (60%) x,a, 4 Ha^ap Tanaöa (40%) эсa öy«; geö ®:aBoö öepgnnap. Oxnpra 10-caBonra 9 Ha^ap Tanaöa (90%) Ba 1 Tanaöa (10%) öy^ geö ®:aBoö öepnrngH.

Анкета суравномаси натижалари

2-жадвал

Савол TyFpn жавоб НотуFри жавоб

сони Фоизи % сони Фоизи %

Биринчи савол 7 70% 3 30%

Иккинчи савол 7 70% 3 30%

Учинчи савол 4 40% 6 60%

Туртинчи савол 2 20% 8 80%

Бешинчи савол 6 60% 4 40%

Олтинчи савол 8 80% 2 20%

Еттинчи савол 7 70% 3 30%

Саккизинчи савол 7 70% 3 30%

Туккизинчи савол 6 60% 4 40%

Унинчи савол 9 90% 1 10%

Жами 10 63% 10 37 %

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Чирчик давлат педагогика институти "Жисмоний маданият" таълим йуналиши 3-боскич талабалари Кул тупи мусобака коидалари буйича берилган 10 та саволларга 63% тугри, 37% нотугри жавоб беришган. Кул тупи мусобака коидалари юзасидан "Жисмоний маданият" таълим йуналиши 3-боскич талабалари томонидан берилган нотугри жавоблар тахлил килиниб талабаларга тугри маълумотлар тушунтирилди.

ХУЛОСА

Олий таълим муассасаларида факат мутахассислик дарсларини олиб бориш билан чикланиб колмасдан, спорт уйинлари, Кул тупи буйича олий укув юртлари уртасида уртоклик ва расмий мусобакаларни ташкил этиш, талабаларга спорт уйинлари, кул тупи мусобака коидаларини мунтазам ургатиб бориш ва мусобакаларда хакамлик килишга жалб этиш мухим ахамиятга эгадир. Талабаларни гурухлар, факультетлар уртасида буладиган

мусобакаларда хакамлик килишга ургатиш, талабаларда спорт турларига ва мусобака коидаларига кизикишни оширади.

REFERENCES

1. Павлов Ш.К., Абдалимов О.Х., Юсупова З.Е. Гандбол назарияси ва услубияти: Дарслик.-Т."Фан ва технология", 2017, 448 бет.

2. Хабибуллаев, C. X. (2019). Жисмоний имконияти чекланган укувчилар организмининг функционал холатини бахолаш услубияти. Мугаллим , 7(4), 148153.

3. Хабибуллаев, C. X. (2020/10). Футбол буйича йиллик ва ойлик укув машгулотлар иш режасини тузишнинг самарали усули. Academic research in educational sciences (ares), volume 1, issue 2, 325-332.

4. Хабибуллаев, C. X. (2020/11). Жисмоний тарбия дарсларида спорт уйинлари коидаларини ургатишнинг педагогик механизмларини такомиллаштириш. Academic research in educational sciences (ares), volume 1, issue 3, 1150-1156.

5. S.X.Xabibullayev. (2020). Umumiy o'rta ta'lim maktablarida sport to'garaklarini tashkil etishning samarali usuli. Maktab va hayot, №2, 23-25.

6. Хабибуллаев, С. Х. (2020). Жисмоний тарбия дарсларида спорт уйинлари коидаларини ургатишнинг педагогик механизмларини такомиллаштириш. Мугаллим , №6, 143-146.

7. Xudayberganov, J. S., Xabibullaev, S. X., & Madyarova, M. M. (2020). Method of development of physical qualities of the high school class wrestlers on kurash. International Journal on Integrated Education, 3(3), 169-173.

8. Худойберганов, Ж. С., & Хабибуллаев, С. Х. (2020). Спортда тарбия ва унинг хусусиятларини тарбиялаш йуллари (спорт уйинлари мисолида). Мугаллим, 1(1), 164-168.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.