Научная статья на тему 'КУРАШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ТЕХНИК ВА ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ'

КУРАШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ТЕХНИК ВА ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
27
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
МАШғУЛОТЛАРИНИНГ МОТОР ЗИЧЛИГИ / МАЖМУАВИЙ АЙЛАНМА МАШғУЛОТ / ТЕХНИК ТАЙЁРГАРЛИК / ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Нуралиевa Ў. Ш.

Мақола кураш билан шуғулланувчи талабаларнинг техник ва жисмоний тайёргарлигини мажмуавий айланма машғулот услубида ривожлантиришни илмий назарий тадқиқ қилиш, қўлланилган услубиятнинг самарадорлигини тажриба натижалари ёрдамида асослашга бағишланган.Статья посвящена научно теоретическому исследованию развития технической и физической подготовленности студентов занимающихся курашом по методике комплексно круговой тренировки, обосновывать эффективность используемой методики с помощью экспериментальных результатов.The article is devoted to the scientific and theoretical study of the development of technical and physical fitness of students engaged in kurash by the method of complex circular training, to substantiate the effectiveness of the technique used with the help of experimental results.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КУРАШ МАШҒУЛОТЛАРИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ ТЕХНИК ВА ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ»

Подготовка педагогических кадров

ва мустакил изланувчанлик асосида илмии даражага эга илмиИ ва илмий-педагогик кадрлар таИёрлашни таъминлаИдиган таълим туридир. Узбекистон Ре-спубликаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847-сонли "Узбекистон республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш кон-цепциясини тасдиклаш тугрисида"ги фармонида Узбекистон Миллий университети ва Самарканд давлат университетини мамлакатимиз олий таълим муасса-саларининг флагманига айлантириш, республикадаги камида 10 та олий таълим муассасасини халкаро эътироф этилган ташкилотлар (Quacquarelli Symonds World University Rankings, Times Higher Education ёки Academic Ranking of World Universities) рейтингининг биринчи 1000 та уриндаги олий таълим муассасалари руйхатига, шу жумладан Узбекистон Миллий универ-ситети ва Самарканд давлат университетини биринчи 500 та уриндаги олий таълим муассасалари руйхатига киритиш белгилаб куйилган. Олий таълимдан кей-инги таълимда х,ам сифатни яхшилаш учун х,имоя килинган ишлар сонини санаш билан кифояланишга эмас, бажарилган тадкикот ишларининг сифатига эътибор каратадиган вактга х,ам етиб келдик. Химоя килинаётган илмий ишларимизнинг амалиётга жорий этилиши, ишлаб чикаришга татбик этилиши,фанга янгиликлар киритиши, сифат боскичига утиши давр талаби, олимнинг илмий ишни амалга оширишдаги маъсулиятидир. Нашр этилаётган маколаларни турли йуллар билан олаётган h-индексларидан воз кечиб, амалиётдаги ахдмиятидан келиб чикиб сифатини бахрлаш тизимини йулга куйиш максадга эришиши-мизга купрок фойда келтиришини англаб етишимиз

керак. Юкоридаги тахлилларимиздан хулоса кила-диган булсак, таълим сифатини оширишимиз учун сифатли узвий таълим тизимимизни когозлардагина эмас амалда вужудга келтиришимиз, таълим сифатини яхшилаш максадида кабул килинаётган конун, карор ва фармонларни хдётга татбик этишимиз, мактабга-ча таълим, умум урта таълим, олий таълим ва олий таълимдан кейинги таълим богликлигини янада му-стах,камлаш, таълимнинг ривожланиши учун тусик буладиган барча камчиликларни бартараф этишимиз олдимизда турган долзарб вазифамиздир.

Адабиётлар:

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев Олий Мажлис ва Узбекистон халкига мурожаати Халк, сузи 2022 йил 21 декабрь.

2. Жуманиязов А. Жисмоний тарбия ва спорт менежменти буйича кадрлар тайёрлашнинг долзарб муаммолари. /Фан спортга. 2020/5 34-бет.

3. Шоназаров О. Спортда спортчи фаолиятининг психологик хусусиятлари. /Узму хабарлари Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий Университети илмий журнали 2022. 1/6.

4. Абдукадирова Н.С. Инклюзив таълимни амалга оширишда ресурс педогогнинг вазифаси.//Гуманитар фанларни укитишнинг замонавий илмий йуналишлари илмий амалий онлайн конференция. 2022 йил 19 апрел.137- бет.

5. Абдукадирова Н. yoshlaming bo'sh vaqtini samarali o'tkazish texnologiyalari. Ижтимоий тадкикотлар журнали 2-махсус сон 118-б.

6. Якубов Ф.Спорт кдцриятлари - жисмоний тарбия ва спорт му-тахассислари тафаккур тарзини ривожлантириш услуби сифатида.// Илм сарчашмалари. илмий методик журнали, 2020. - №5 - Б. 133-136.

7. Бордовский П.Г., Косьмин И.В., Филатов В.В., Жукова В.И. Диагностика качества профессионального образования в области физической культуры и спорта //Физическая культура воспитание,обра-зования, тренировка 6/ 2019. С.51.

8. https://yuz.uz/news/talim-sifatini-oshirish-strategiyasida-kadrlar-siyosati.

9. https://www.uzanalytics.com/jamiyat /5110/.

10. https://isrs.uz/uz/smti-ekspertlari-sharhlan/sifatli-talim-angi-uzbekistonning-muim-pojdevori.

Кураш спорт тури буйича халкаро тоифадаги спорт устаси

Кураш спорт тури буйича жах,он чемпиони,

Укитувчи

У.Ш. НУРАЛИЕВА1

Щарши давлат университети, Карши шах,ри, Узбекистон

КУРАШ МАШГУАОТААРИДА

Муаллиф билан богланиш учун:

ugiloy_nuraliyeva@mail.ru

Аннотация

ТАААБАААРНИНГ ТЕХНИК ВА ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРАИГИНИ РИВОЖААНТИРИШ САМАРАДОРАИГИ

Annotation

Статья посвящена научно-теоретическому исследованию развития технической и физической подготовленности студентов занимающихся курашом по методике комплексно-круговой тренировки, обосновывать эффективность используемой методики с помощью экспериментальных результатов.

Ключевые слова: кураш, моторная плотность занятий, комплексно-круговая тренировка, техническая подготовка, физическая подготовка.

Макола кураш билан шугулланувчи талабаларнинг техник ва жисмоний тайёргарлигини мажмуавий-айланма машгулот услубида ривожлантиришни илмий-назарий тадкик килиш, кулланилган услубиятнинг самарадорлигини тажриба натижалари ёрдамида асослашга багишланган.

Калит сузлар: кураш, машгулотларининг мотор зичлиги, мажмуавий-айланма машгулот, техник тайёргарлик, жисмоний тайёргарлик.

The article is devoted to the scientific and theoretical study of the development of technical and physical fitness of students engaged in kurash by the method of complex-circular training, to substantiate the effectiveness of the technique used with the help of experimental results.

Key words: kurash, motor density of classes, complex-circular training, technical preparation, physical preparation.

Ишнинг долзарблиги. Бугунги кунда халкимиз-нинг миллий кадриятларидан бири булган кураш миллий спорт тури Узбекистон довругини бутун

жахрнга танитишга хизмат килмокда. Курашнинг то-бора оммалашиб бораётгани сох,а мутахассислари ол-дига малакали кадрлар тайёрлашга булган эътиборни

со см о

СЧ1

га та t

0

Ci ф

1

с

га

со см о см

го га

0

ю

1

янада кучайтириш буйича вазифалар куймокда. Буюк аждодларимиздан мерос колган кураш спортининг бой анъаналари ва кадриятларини келажак авлодларга етказиш, узбек спорти бренди номи билан курашнинг жадон аренасидаги ролини ошириш, ёшларнинг мил-лий спортга булган кизикишларини куллаб-кувватлаш ва рагбатлантириш оркали уларда ватанпарварлик туйгусини янада мустадкамлаш, адолининг барча катламлари, айникса, ёшларнинг, шунингдек, жадон халкларининг мазкур спорт тури билан шугулланиши учун зарур шарт-шароитлар яратиш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан биридир.

Узбекистан Республикаси Президенти Ш.М.Мир-зиёевнинг "Кураш" миллий спорт турини янада риво-жлантириш чора-тадбирлари тугрисидаги 2017 йил 2 октябрдаги П^-3306-сон карори, шунингдек "Кураш миллий спорт турини ривожлантириш ва унинг халкаро нуфузини янада ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2020 йил 4 ноябрдаги ПК^-4881-сонли карорини кабул килингани далоллик, олижаноблик, мардлик, юртпарварлик сингари бебадо фазилатлар-ни узида мужассам килган бобомерос кадриятимиз - курашга булган эътиборни янада оширди ва сода мутахасисларидан купрок тер тукиб ишлашларига замин булди.

Курашчиларнинг техник ва жисмоний тайёргар-лиги дар доим тадкикотчилар ва мутахассисларнинг диккат марказида булган асосий тайёргарликдир. Бу буйича куплаб илмий-услубий адабиётлар нашр этилган, бирок барча муаммолар урганилган ва дал килинган деб айтиб булмайди.

Курашчиларнинг беллашувлари натижаларида дал килувчи рол уларнинг жисмоний ва техник тайёргар-лиги булиб, улар куллар, оёклар ва тана томонидан олиб бориладиган турли усуллар воситасида доимий равишда бойитилиб борилади.

Шу нуктаи назардан, кураш буйича дар бир машгулот махсус тайёрланган жисмоний машклар ва битта даракат тузилиши дамда физиологик режимдаги ташлашлар техникаси оркали тезлик-куч кобилиятла-рини ривожлантиришни узида мужассамлаштирган мажмуавий-айланма машгулот характерига эга бу-лиши, яъни дар бир машгулот мушакларнинг кизиши курашчининг маълум бир ошириб ташлаш (усул) учун зарур булган узига хос жисмоний кобилиятларини тарбиялашга йуналтирилган булиши керак.

Тадкикотнинг максади. Курашчи талабалари-нинг жисмоний ва техник тайёргарлигини тарбиялаш самарадорлигига мажмуавий-айланма машгулотлари-нинг таъсирини аниклаш.

Тадкикотнинг вазифаси.

1. Укув машгулотларининг мотор зичлигига мажмуавий-айланма машгулотнинг таъсирини аниклаш.

2. Курсаткичларни аниклаш:

а) талабаларнинг тезлик-куч тайёргарлигини;

б) мажмуавий жисмоний фазилат сифатида чакконликни;

в) сон ва оркадан ошириб ташлашларни бажариш сифати.

Тадкикот усуллари.

Подготовка педагогических кадров

1. Илмий ва услубий адабиётларни тадлил килиш.

2. Педагогик тажриба.

3. Натижаларни кайта ишлашнинг математик ва статистик услублари.

Тадкикот объекти. Курашчи талабаларнинг укув-машгулот жараёни.

Тадкикот предмети. Курашчи талабаларнинг тезлик-куч тайёргарлиги курсаткичлари, ташлашлар сифати ва уларни мажмуавий-вйланма машгулот ус-лубида ривожлантириш конуниятлари.

Илмий-услубий адабиётлар тадлили шуни кур-сатдики, талабалар билан айланма машгулотларни утказиш доимий тарзда укув машгулотларининг мотор зичлигини оширишга олиб келади. Шу билан бирга, кураш билан шугулланувчи талабалар билан мажмуавий-айланма машгулотларни утказиш самарадорлиги тугрисида етарлича илмий маълумотлар мавжуд эмас.

Педагогик тажрибани ташкил этиш ва утказиш.

Талабаларнинг тезлик-куч тайёргарлиги курсаткичлари Г.П., Галочкин, Н.В. Шетининлар ишлаб чиккан тест буйича сонияларни 5 баллик тизим буйича очколарга утказиш оркали аникланди [3].

Курашчиларнинг чакконлик курсаткичларини аниклаш Э. М. Чумаков ва С. Ф. Ионовнинг тавсиясига биноан сонияларда [6] ва Г.П.Галочкин, А.А.Лукинлар томонидан ишлаб чикилган тест [4] асосида икки-та шерикда 3 м айланада 10 марта сондан ошириб ташлаш оркали утказилди.

Ташлашлар сифати кураш буйича 3 мутахассисдан иборат эксперт комиссияси томонидан 5 баллик очколар тизими буйича уртача бадо бериб, кузатиш оркали бадоланди.

Турт ойлик педагогик тажриба иккинчи курс ку-рашчилар гурудида (н=24 киши) ташкил этилди, улар уни утказишда иштирок этиш истагини билдирдилар (2022 йил сентябр - декабрь). Тажрибанинг кулайлиги ва утказилиши: кураш билан шугулланувчиларнинг дар бирида 12 кишидан иборат иккита кичик гуруд (1-кичик гуруд, мураббий О.Норов) ва 12 киши (2-ки-чик гуруд, мураббий У.Нуралиева).

Кичик гурудларнинг таркиби ёши, малакаси, вазни ва умумий жисмоний тайёргарлиги тахминан бир хил эди.

Талабалар билан машгулотлар дафтасига 2 марта 1,5 соат давомида утказилди.

Иккала кичик гуруднинг курашчилари дам битта услубият билан шугулланишди, даракатларнинг био-механикаси ва битта физиологик режимни дисобга олган долда тезлик-куч фазилатлари ва ташлашлар техникасини бирлаштирган бир хил таълим ва жисмо-ний юкламани олишди.

Дарс мазмуни - 90 дакика.

1. Сафланиш, санаш, катнашаётган талабаларни текшириш, тарбиявий характердаги киска судбат, дарс вазифаларини етказиш - 5 дакика.

2. Умумий чигалёзиш-6 дакика.

3. Тана билан олдинга ташлашларни амалга ошириш учун махсус машкларни бажариш-10 дакика.

4. Тажриба иштирокчиларини бекатлар буйича

Подготовка педагогических кадров

таксимлаш ва уларни ишлаб чикилган меъёрларга мувофик сон ва оркадан ошириб ташлаш - 50 дакика.

5. Турган долатда укув беллашувлари утказиш (Турли шериклар билан 2 та беллашув).

6. Ётган долатда беллашув - 3 дакика.

7. Якуний кисм (гурудни сафлаш, дарс натижала-рини сардисоб килиш) - 6 дакика.

Жами 90 дакика.

Тажриба гуруди иштирокчиларига мураккаб вази-фа куйилди: дар бир дарсда ташлашлар техникасини такомиллаштириш ва машк килиш учун зарур булган жисмоний фазилатларни ривожлантириш.

Дарсларнинг биринчи ойида (2022-йил сен-тябр) дар бир талаба томонидан режалаштирилган ташлашлар сони 1-жадвалда келтирилган.

1-жадвал

2022 йил сентябр ойи давомида \ар бир талаба томонидан битта дарсда утказиладиган ташлашлар сони

1 2 3 4 5 6 7 8 Бир ой давомида

Оркадан белбогни ушлаб сондан ошириб ташлаш 10 12 18 22 24 26 28 30 170

Елкадан ушлаб оркадан ошириб ташлаш 10 12 18 22 24 26 28 30 170

Икки кулдан ушлаб оркадан ошириб ташлаш 10 12 18 22 24 26 28 30 170

Жами 30 36 54 66 72 78 84 90 510

Кейинги дарсларда (2022 йил октябр, ноябрь, декабрь) ташлашларнинг ойлик сони утган ойнинг 5 фоизига оширилди (2-жадвал).

2-жадвал

Педагогик тажриба даврида \ар бир талаба томонидан утказилган ташлашлар сони

Ойлар Ташлашлар, сони сентябр октябр ноябрь декабрь Турт ой давомида

Оркадан белбогни ушлаб сондан ошириб ташлаш 170 179 188 197 734

Елкадан ушлаб оркадан ошириб ташлаш 170 179 188 197 734

Икки кулдан ушлаб оркадан ошириб ташлаш 170 179 188 197 734

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Жами: 510 537 564 591 2202

Эслатма. Х,ар ойлик дарсда ташлашлар сони аввалгисининг 5% га ошади.

3-жадвал

Кураш билан шутулланган иккинчи курс талабаларининг турт ойлик педагогик даври натижалари

^ ^^^Тажриба муддати Курсаткичлар ^^^^ Бошланиши, сентябр 2022 й Якунланиши, октябр 2020 й Курсаткичларнинг усиши %

1. Машгулотнинг мотор зичлиги 58 74,2 +27,9

2. Талабаларнинг тезлик-куч тайёргарлиги, очколар 1,2 2,2 +83,0

3. Чакконлик, сония 35,3 30,8 +14,6

4. Ташлашларнинг сифати, очколар - сондан ошириб - оркадан ошириб 2,2 2,0 3,1 3,0 +41,0 +50,0

Барча иштирокчилар дар бир машгулотда тавсия этилган меъёрларга мувофик белгиланган микдордаги сондан ва оркадан ошириб ташлашларни балари-шлари керак (1-жадвалга каранг). Машгулотларнинг биринчи ойида иштирокчи дар бир усулнинг 170 та режалаштирилган тана билан ташлашларни бажаради. Биринчи ойда жами 510 та ташлашлар амалга ошири-лади. Х,ар бир кейинги ойда ташлашлар сони аввалгисининг 5 фоизга купаяди ва мос равишда 537, 564 ва 591 ни ташкил килади. Тажрибанинг 4 ойи давомида бу курсаткич уртача 2202 та ташлашга етказилади.

Турт ойлик педагогик тажриба натижалари.

Барча кайд этилган курсаткичлар буйича ишончли усишлар мавжуд (3-жадвалга каранг.). Машгулотлар-нинг мотор зичлиги 27,9% га ошди, талабаларнинг тезлик-куч тайёргарлиги сезиларли даражада ошди (83,0% усиш), сон ва оркадан ошириб ташлашлар сифати 41,0% ва 50% га, чакконлик, мажмуавий

жисмоний фазилат сифатида 14,6% га ошди. Бу барча-га тушунарли долат. Уни тарбиялаш, албатта, утказган тажрибамизга караганда купрок вактни талаб этади.

Талабалар билан мажмуавий айланма машгу-лотларни утказиш бутун укув жараёнининг самара-дорлигини оширишга ёрдам беради, бу эса уларни курашнинг спорт турлари ривожланаётган универси-тетлар талабаларида жорий этиш учун яхши сабабдир. Улардан фойдаланиш нафакат укув машгулотлари-нинг мотор зичлигини оширади, балки кураш билан шугулланадиган талабаларнинг жисмоний ва техник тайёргарлиги натижаларига дам ижобий таъсир кур-сатади.

Адабиётлар:

1. Керимов Ф.А. Спорт кураши назарияси ва усулияти. Дарслик. ^айта тулдирилган нашри. ИТА-Пресс нашр. Т., 2017. -367 б.

2. Галочкин Г.П., Лукин А.А. Эффективност проведения комплексно-круговых тренировок со студентами, занимающимися самбо. в сборнике: Физическое воспитание и спорт в высших учебних заве-

Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

дениях. Сборник статей XIII международной научной конференции. Белгородский государственный технологический университет им. В.Г. Шухова. 2017. С. 63-73.

3. Галочкин, Г.П., Шетинин, Н.В. Скоростно-силовая подготовка студентов, занимавшихся спортивной борбой / Г.П. Галочкин, Н.В. Шетинин. - Воронеж: Воронежский государственний архитектурно-строительный университет, 2011. - 35 с.

4. Галочкин, Г.П., Лукин, А.А. Особенности ловкости как физического качества, воспитание и его оценка у борцов самбистов. / Г.П. Галочкин, А.А. Лукин // Физическая культура, спорт

и здоровье в современном обществе: сборник научних статей Всероссийской с участием очно-заочной научно-практической конференции / под редакцией Бугаева Г.В., О.Н. Савинковой. - Воронеж: Издательско-полиграф. Центр «научная книга», 2016. - 466 с., С.267-273.

5. Кряж В.Н. Круговая тренировка в физическом воспитании студентов. Минск.: Высшая школа, 1982. - 120 с.

6. Чумаков, Е.М., Ионов, С.Ф. Физическая подготовка борца-самбиста / Й.М. Чумаков, С.Ф. Ионов. - М.: Главное управление спортивных единоборств, 1980. - 96с.

Мустакил изланувчи Х.Б. ХАКИМОВ1

'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шахри, Узбекистан

ОГИР АТЛЕТИКА МАШГУЛОТЛАРИНИНГ

Муаллиф билан богланиш учун: МОТИВАЦИОН ШАХСГА ХОС

info@jtsu.uz

ХУСУСИЯТААРИ

Аннотация

Annotation

В данной статье представлен анализ социологических исследований, проведенных с целью более объективного изучения начального тренировочного процесса юных тяжелоатлетов. На основании изучения результатов анкетирования, проведенного среди детей и подростков, занимающихся тяжелой атлетикой, и их тренеров, были определены мотивационные характеристики занятий тяжелой атлетикой.

Ключевые слова: отношение спортсменов и родителей к начальным занятиям тяжелой атлетикой, социологическое исследование, результаты анализа.

Ушбу маколада ёш огир атлетикачиларнинг бошлангич тайёргарлик жараёнини янада холисона урганиш максадида утказилган социологик тадкикотлар тахлили берилган. Огир атлетика билан шугулланаётган болалар усмирлар, уларнинг мураббийлари уртасида утказилган анкета сурови натижаларини урганиш асосида огир атлетика машгулотларининг мотивацион шахсга хос хусусиятлари аникланган.

Калит сузлар: бошлангич тайёргарлик огир атлетикага спортчи ва ота-оналарнинг муносабатлари, социологик тадцицотлар, тахлил натижалари.

The article examines the analysis of the results of a sociological survey conducted in order to objectively study the process of initial training of young weightlifters.Based on the analysis of the survey results among young weightlifters and their coaches, the motivational and personal characteristics of weightlifting classes were determined.

Key words: initial training, the attitude of athletes and parents to weightlifting, sociological research, analysis results.

Ёш огир атлетикачиларнинг бошлангич тайёр-гарлиги жараёнини янада холисона урганиш максадида биз социологик тадкикот утказдик. Огир атлетика билан шугулланаётган болалар ва усмирлар, уларнинг мураббийлари уртасида утказилган анкета сурови натижалари тахлил килинди. Бундай тадкикот натижалари куйидагиларни аниклашга имкон берди.

Ишнинг максади. Ёш огир атлетикачиларнинг бошлангич тайёргарлик жараёнинида олиб борил-ган социологик тадкикотлар тахлили натижаларини урганиш асосида машгулотларининг мотивацион омилларини аниклашдан иборат.

Ишнинг вазифаси:

- огир атлетика билан шугулланаётган болалар ва усмирлар, уларнинг мураббийлари уртасида анкета сурови утказиш;

- утказилган анкета сурови натижаларини тахлил этиш;

- ёш огир атлетикачилар машгулотларининг мотивацион омилларни аниклаш.

Хамма ёш гурухларида огир атлетика машгу-лотлари билан шугулланиш учун туртки булган етакчи мотивацион омил - бу кучли булиш иста-гидир: 100 % суралганларнинг 62 % шу жавобга тухталган. Ёш утиши билан дустига хамрох бу-либ ёки мураббийнинг таклифига кура шугул-

ланишига келган болалар фоизи ортди. Спорт мусобокаларининг оммавийлашуви ахамиятини 11-12 ва 13 ёшдагиларнинг мувофик равишда 19 % хамда 17 % такидлаб утган.

Фарзандларининг огир атлетика билан шугул-ланишларига ота-оналарининг муносабатларига келсак, 54 % дан 81 % гача шугулланувчиларнинг ота оналари рози; 26 % дан 43 % гача ота-оналар бефарк ва факат 1 % дан 3 % гача болаларнинг ота оналари машгулотларга каршилар. Боз устига, ёш утиши билан рози ота-оналар сони ортиб, норозилар сони камайиб борди.

Хамма ёш гурухларида купчилик энг се-вимли машгулот тури сифатида огир атлетика машклари техникасини такомиллаштириш ва куч сифатларини ривожлантиришни кайд этган-лар: мувофик равишда 35 % дан 73 % гача ва 38 % дан 100 % гача.

Мусобака фаолиятини 11-12 ва 13-14 ёшдагиларнинг 32% дан 54% гача, 12 ёшдагиларнинг эса 84 % афзал куришади. Уртоклари ва мураббий билан мулокот килиш 15 ёшдаги болалар учун мухим хи-собланади - мувофик равишда - 21% ва 29%.

Шугулланувчиларнинг 56% дан 90% кисмгача навбатдаги машгулотларни кутишади ва 13% дан 64% гача кисми одатга кура машгулотларга бо-ришади. Машгулотларга халакит берувчи асосий

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.