Научная статья на тему 'КРАТКО О ДИВАНЕ СОИНУДДИНА ХУДЖАНДИ'

КРАТКО О ДИВАНЕ СОИНУДДИНА ХУДЖАНДИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
17
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МИСТИЧЕСКАЯ ПОЭЗИЯ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Мирзоев Садриддин

В статье подвергается анализу стиль изложения и поэтическое мастерство одного из известнейших личностей и одновременно малоизученного представителя династии Оли Худжанда - Соинуддина Худжанди. Критическое издание дивана Соинуддина Худжанди на сегодняшний день отсутствует, поэтому автор использует список дивана литератора, хранящегося под номером 5307 в Национальной библиотеке Тегерана. Автор пришёл к выводу, что в создании персидских стихов поэт был последователем стиля Фахруддина Ираки и Хафиза Ширази, а в написании арабских стихотворений следовал манере арабских поэтов Мутанабби и Ибн Фориза.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

BRIEFLY ON SINUDDIN KHUDJANDI`S DIVAN

The author gives a thorough analysis of the style and poetical mastership illustrating the heritage of one of the most renowned personalities of Oli Khudjand dynasty Soinuddin Khudjandi; at the same time this man-of-letters is studied scantily. Solid edition of Soiniddin Khudjandi is non-available for today, therefore, the author of the article uses the list kept under № 5307 in the National Library of Iran. The author comes to the conclusion that in the creation of Persian poems the poet was a successor of the style resorted to by Fahruddin Iraqi and Khafiz Shirazi; as for the verses written in Arabic, he followed the manner of Arabic poets Mutanabbi and ibn Fariz.

Текст научной работы на тему «КРАТКО О ДИВАНЕ СОИНУДДИНА ХУДЖАНДИ»

PECULIARITIES OF POETRY OF POEMS OF LITERATY CIRCLE OF HARAT AT THE END OF 15th CENTURY AND THE BEGINNING OF 16th CENTURY.

Mirzoaliev Adolat Cheralievna

In this article, the author notes the peculiarities of poetry of poems of literaty circle of harat at the end of 15th century and the beginning of 16th century. The author considers that Persian and Tajik literature has developed into several literary circles in this period. Particularly Hirat literary circle and distinguished poets, like Hiloli, Vocifi, Ogahi, Binoi and others played an important role in the development of Tajik and Persian Literature.

Key words: poetical imitation, literaty circle, peculiarities of poetry, moral, ghazal.

Сведения об авторе: Мирзоалиева Адолат Шералиевна- кандидат филологических наук, доцент кафедры таджикской литературы Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 918554415.

Informationaboutthe author: Mirzoaliev Adolat Cheralievna - Ph. D. in Philology, docent of Tajik literature, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni, phone: (+992) 918554415.

НИГОХ,Е БА ДЕВОНИ СОИНУДДИНИ ИСФА^ОНЙ

Мирзоев Садриддин

Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Гафуров

Яке аз шахсиятхои маъруф, вале камшинохтаи хонадони хучанди Исфахон Хоча Соинуддини Алй ибни Мухаммад мебошад, ки бидуни у мактаби адабй ва фикрии Исфахон добили тасаввур нест. Вай ба Ибни Турка, Туркаи Хучандй, Соинуддини Исфахонй,Соиуниддин Хучандии Исфахонй, Соинуддини Хучандй, Соини Турка ва Соиниддин Туркаи Хучандй шухрат дорад1.

Адабиётшиносон то кунун беш аз 70 асар ба форсй ва арабй аз у шинохтаанд ва дар шинохти осораш нишон аз девони шеъраш додаанд. Окобузурги Техронй девони уро ба разами 3153 "Девони Соуниддини Хучандй" муаррифй намуда, аммо намуна ба унвони шеъраш наовардааст. (9, 570).

Дар китобхонаи Малики Техрон мачмуае бо шумораи 5307 дар китобхонаи Малик дар мучаллади "Куллиёт" "Фехристи муштараки китобхои форсии хаттии Мунзавй", шинохта шудааст. Девони Соуниддини Хучандй дар ин мачмуа аз сахифаи 27 то 55-ро фаро гирифтааст. (4, 27-55).

Дар мачмуа мазкур намунае чанд аз газалхо ва рубоихои форсй ва арабии суханвар тахти унвони "Манзумоти Хдзрати Алийа алайха Самуллох" ёддошт шудааст.

Адабпажухон доир ба ашъори Соинуддин, чахоншиносй ва хунари суханварии у ба шоистагй мулохиза накардаанд. Шуру суз ва узубати шеъри у ба ахли тахкик хануз хам накд нагардидааст, агар ба муносибате хам баррасй шуда бошад, дар шинохти шеъри Соинуддин мавриди таваччух карор наёфтааст.

Ин мулохизаро ду нукта собит менамояд:

1. Девони ашъораш то кунун нашр нашудааст. Бинобар ин, аз забон ва махорати шоирии вай иттилоъ надодаанд.

2. Соинуддин дар наср сохибмактаб буда, аз шеъраш насраш бештар маъруфият дорад. Аммо ашъораш низ ховии матолиби чолиб хаст, хам аз назари бофти сухан ва хам аз лихози мазмуну мавзуъ.

Бо максади маърифати сабки баён ва хосияти забони шеъри у муносиб менамояд, чанде сурудахои форсию арабии уро ба хайси намуна орем:

1 Барои маълумоти бештар доир ба зиндагинома ва чахоншиносии Соинуддини Хучандй мулохиза фармоед, ба китоби муаллифи ин сатрхо: Садриддин Мирзоев. Вижагихои сабкй ва бадеии осори насрии «Аклу ишк» ва «Атвори салоса»-и Соинуддини Хучандй.- Хучанд: Ношир, 2013.- 232сах.

Бо мо назаpе нест тypо, ин чй таpик аст? То кай ranypñ pохи чафо? Ин чй таpик аст? Як шаб дихиям ваъдавy в-он гах тааллул,* Эй шухи чафокеш, чаpо? Ин чй таpик аст? Чашмат занадам pохевy абpy pахи дигаp, Рохест ачаб pохи шумо! Ин чй таpик аст?

Аз ин абёт чунин баpмеояд, ки бофти сухани Соинуддин сохта набуда, балки забони соддаву хушоянд ва даpомехта бо шypy суз аст, ки то аъмоки чон асаp мекунад. Истифодаи лугот ва шакли кадимии вожагон ва таpкибот, чун «ra^pñ» - ба маънии тай намудан, гузаштан (11, 241) ва «дихиям» шеъppо чилои бештаpе бахшидаанд. Дигаp ин ки истифодаи чунин калимаву таъбиpот забони гуфтугуи маpдyми Моваpоyннyхppо ба хотиp меоpад.

Мyхимтаp аз ин, pадифи «ин чй таpик аст» даp газали болои бисёp латифу хушоянд афтодааст.

Œ^p сухтадилй ва нозукхаёлихои хешpо даp нихояти соддагй бо забони шиpини фоpсии точикй мyассиp ва намакин баён мекунад:

Сад халкаи умед задам ба даpи васлат,

Як боp нагуфтй, ки даpо! Ин чй таpик аст?...

Абpyи бутон кибла шудат сачдаи аввал,

Охиp, Алй аз бахpи Худо, ин чй таpик аст? (6, шасту як)

Аслан шеъp яке аз шохахои баpyманди даpахти хyнаp аст ва вижагихои хyнаpй бояд аз тоpy пуди шеъpи худи шоиp баppасид ва ба доваpй омухт: Биё, ки даp pахи ишкат нихем гоме чанд, Баpоваpем аз ин pахгyзоp номе чанд. Ба pyю муи бутон мугона, якчанде, Ба саp баpем ба майхона субху шоме чанд.

Мусаллам аст, ки ишк яке аз yнсypхои аслии шеъpи фоpсии точикй буда, аз асpи Х1 ба баъд даp адабиёти фоpсй хаpтаpафа вусъат ёфт. К^удамо хам pочеъ ба мазият ва кайфияти ишк чй иpфонй ва чй заминй сухани бисёp гуфтаанд. Аммо оламе, ки инсон даp он зиндагй мекунад, хунуз хам лабpези чизхои ношинохта ва даpдхои ногуфта хаст. Ба хамин минвол ишк даp шеъpи Хоча Соуниддин хам охангу мохияти хос доpад, ки даpомехта бо хакикату мачоз ва нишонpасy мояваp аз назаpи хyнаpи сухангуй аст: Дилам бо субхаву саччода гаp надоpад майл, Шигифт нест ало pаFми хиpад хоме чанд. Дили pамида, ки саp даp наёваpд ба ду кавн, Фиpеб кай хypад аз донаеву доме чанд Зи панди воизи п^гу, машав малул аз ëp, Румузи ишк чи донанд хосу оме чанд. Зи кунчи мадpаса гаштам малул, к-y сокй, Зи pавоки лаби лаъли нигоp чоме чанд.. .(6, шасту як)

Ашъоpи Соинуддин лабpез аз эхсосу идpок ва завку шypи ишк аст. Ишк даp сафинаи ашъоpи шоиp ярангу якнавохт нест, аз он танхо ишки заминй ё билкул паpтави ишки иpфонй пиндоштан дypyст нест. Аммо тибки мушохадахои мо кисми зиёди газалхои Хоча Соинуддин аз мазмуну мазияти ишки иpфонй баpхypдоpанд: Маншypи аклpо калами азл каш ба саp, То ишк бошадам хама даp мулки дил амиp. Чуз чоми май мачуй футухе ба хеч боб Эй дил, агаp зи pавзани ишки сyханпазиp... Бо хоки дайp pyи умедам сиёх бод, Гаp оби Кавсаp оядам, эй шайх, даp замиp Султонии ду кавн ба як чав кучо хаpад, Ринде, ки шуд ба куи хаpоботи ишк асиp.

* Тааллул-ба маънии бахоначуй

Хоки даpаш, Алй ба назаp мугтанам шyмоp, К-аз бахpи pyшаной, кухлест16 беназиp. (1, 52) Tаpкибхои «ишк даp мулки дил амиp» ва даp «куи хаpоботи ишк асиp» ба маънии ошик ва гиpифтоp будан аст. Аз назаpи оpифон хам махалли ишк дил аст ва чилваи зот пеш аз хама ба дил тачаллй мекунад. Бинобаp ин, ишк хамеша даp кишваpи дил, ки подшохи он акл мебошад, амиp аст.

Хоча Соинуддин кавли мазкyppо даp достони «Аклу ишк» хам собит нашудааст. (7). Аксаpи хамзамонон Хоча Соинyддинpо шоиpи хушбаён, махфаpи фузало ва инсони олифш^ат гуфтаанд. Дамчунон ки сохиби тазкиpаи «Аpафот-yл-ошикин» даp ин мавpид менависад: «Мафхаp-yл-фyзало ва-л-акобиp Хоча Соинуддин Алии Typка аз акобиpи Сифохон ва аозими куззоти он чо буд. Хоча багоят маpде содик, хуштабиат, олифитpат, бyзypгманиш буд. Бо гояти нафсyламp ва идpок омада ва татаббуоти yмypи шаpъия хуб каpда. Баъд аз yмypи мо ба Динд, сокини куи фано шудааст ва аз уст: Эй дил, шаби хичpон бути мушкинхол, Аз даpд макун шикваву аз хачp манол. Хypсанд ба хачp бошу хомуш нишин,

К-ин шоми фиpокpо pасад субхи висол.

* * *

Бехобии шаб, чони маpо гаpчи бикост, Даp хоб шудан, валек даp ишк хатост. Tаpсам, ки хаёли у шабе pанча шавад, Узpи кадамаш ба солхо натвон хост. (8, 2337) Пеpомyни макоми манъавй ва хyнаpи сyханваpии Соинуддин муаллифони тазкиpахои минбаъда низ ба тавpи ичмол хабаp додаанд. Чунончй мусаннифи «Дафт иклим» даp «pавзаи дуюм, даp зикpи фузало ва мухаккикин» аз у ба унвони «Соини Исфахонй» ëдоваpй каpдааст: «Исмаш Хоча Соинудди Алии Typка. Аз фузало ва хукамои pyзгоp буда, даp тозй ва даpй таълифот фаpмyда... даp Язд козй буда, баъзе аз уламо бо вай мyоpиза доштаанд... Ин ду байт аз чумлаи ашъоpи уст: Агаpчи тоати ин шайхакон солус аст, Ки чушу валвала даp чони инсу чон андохт. Вале ба Каъба, ки rap тоат-шон,

Ба манчаник тавонад баp осмон андохт. (2, 451) Латофат ва заpофати шеъpи вай хам даp беолоишй ва дyp аз санъаткоpию суханбозй будани сухани уст. Opï аз вожахои муглак ва таъбиpоти дyшвоpфахми аpабист. Мyхимтаpин хосияти шеъpи Соинуддин он аст, ки ашъоpаш ба таpзи вукуъ аст: Даp дам ба ваъдае дили мо шод мекунй, Шогиpдию бахонаи устод мекунй. Дил к-y хаpоби гамзаи шухи ту буду хаст Бозаш ба ишвае ду-се обод мекунй. Инсоф медихиям, ки даp фанни дилбаpй, Даp нуктае, ки аз калам афтод мекунй. Он зyлфpо зи нанги дили танг воpахон, Гаp бандае зи банди худ озод мекунй. (6, шасту ду) Аз мyндаpичаи гоявии газали болои pyшан аст, ки шоиp колаби суханбозию сохтакоpиpо шикаста, бо шеваи шево ва pасои Рудакй сухан гуфтааст.Истифодаи санъати лафзй тачнис ва тазоду мукобала далел ба заpофати табъи уст.

Даp мисpаи аввали байти охиp вожахои «нанг» ва «танг» чиноси хат шуда омадаанд. Ин навъи санъат аслан ба алифбои аpабиасос ихтисос доpад ва тафовути хypyф даp калимахои хамчинс тачниси хат номида мешавад. (12, 120)

Даp калимахои «нанг» ва «танг» тафовут даp хypyфи муттасила мебошад. Ин вожахо, ки даp навишт шакли якхела доpанд, бо изофаи як нукта маъно дигаp шудааст. Даp мисpаи дуюми байти мазкyp «банда» ва «банд» тачниси зоидpо ташкил додаанд.

*Кухл-ба маънии сypма

Хосияти ин санъат он аст, ки яке аз калимаxои xамчинс як садоноки зиёд дорад, чунонки мушоxида намудем(12, 120).

Аслан, Хоча Соинуддин тачнис ва анвои онро xам дар насраш ва xам дар шеъраш муносиб корбаст намудааст.

Шоир дар байти зайл ду санъати шеърй xам тазоду мукобала ва xам тачнис тавъам ба кор гирифтааст:

Бедодбод xосилат аз шаxнаи чафо, Эй дил, агар зи чаври гамаш дод мекунй. Аз як нигоx вожаxои «бедод»-зулму ситам ва «дод» ба маънии адлу инсоф (10:170,382 ) санъати тазоду мукобала шуда омадаанд, ки кудамо номи дигари онро мутобика низ гуянд. Аз нигоxи дигар шоир бо истифодаи калимаxои мазкур санъати тачнисро xам ба кор гирифтааст.

Рубоиёти Хоча Соинуддин xам ба монанди Fазалxояш дар камоли фасоxату равонй суруда шуда, аз нигоxи тааммулу мулоxиза, яъне аз самти матбуъ мазомини ирфонй касб намуда, аз назари шаклию xунарй яъне аз самти маснуъ дубаш^ои халкиро ба ёд меорад, ки ч^ати истидлол бар ин кавл ба як намуна иктифо мекунем: Дар куи xаво xавои куе дорам, К-он чо сару баргxову суе дорам. Инаст муроду баъд аз ин дар ду чаxон, Номардам, агар худ орзуе дорам. (6, шасту се) Вижагщои аслии шеъри Соинуддин, ки уро аз миёни шоирони он давра мумтоз гардонида, истифодаи вожаxо ва таркиботи писандида, тасвирxои дилкашу зудошно, латофати шеър ва мусикии он мебошад. Ба таъбири дигар, вай дар гуфтани шеър таслими нависандагии роичи замони худ нашуда, аз суханбозию сухансозй, такаллуфу танофур ва мураккаботи лафзию маънавй, ки дар xамин давраи адабиёти форсии точикй маъмул шуда буд, дур мебошад.

Ханчар кашид ёраму ошикнавоз шуд, Mутриб бисоз чанг, ки корам ба соз шуд. Сирре, ки чустаем xама вакт, ру намуд, В-он дар, ки мезадем xама умр боз шуд. З-ин пас кушоиш аз дари майхона кун талаб, К-абвоби савмаа xама як сар дароз шуд Дарчанд бандаему ниёз аст кори мо, Лекин либоси вакт дигаргунтироз шуд. Шоир дар шеърxояш бештар аз истилоxоти «ишк», «ошик», «савмаа», «майхона», «майфуруш», «сокй», «чом», «чуръа», «ибрик» дам задааст: Икболи ишк бин ту, ки Mаxмуд, окибат Бо тахту точ бандаи зулфи Аёз шуд. Сокй ба базми айш чу борат намедщад, Раxтyшае бихоx, ки гоxи Дичоз шуд. Корам зи чому чуръа ба чое намерасад, Ибрик пур кунед, ки вакти намоз шуд. Дам бар даxони ёр сухан хатм кун, Алй, Аз зулфи y магир, ки кисса дароз шуд. (6, шасту ду) Аз мундаричаи гоявии ашъори форсии точикиаш пайдост, ки бештар шеваи баёни Фахруддини Ирокй ва Дофизи Шерозиро ихтиёр кардааст.

Лозим ба ёдоварист, ки Соинуддин Хучандй мутарчими кобиле xам буда ва тасаллути у ба забони арабй чандон аст, ки 20 рисола ба ин забон таълиф намудааст. Mутуни устувор ва истеxоми ирфониро, ки шеваи нигориши ин мутун дар нщояти чазолат аст, шарx ва тарчума кардааст: Шарxи «Фусус ул-xикам»-и Ибни Арабй, «Назм-уд-дурар»-и Ибни Фориз, «Ат-тамxид фй шарxи кавоиди-т-тавxид» (шарxи «Kдвоиди-т-тавxид»-и ниёи хеш Садриддин Mуxаммад). Датто дар улуми мантик, xуруф ва тафсир ба забони арабй чанд рисола таълиф кардааст. Дамчунин ба ин забон шеър xам менавишт ва ашъори арабии у дар мавзуоти «панду андарз», «тарuиби дустй», «ишку ошикй», «сифати акл» ва «покиву покдоманй» суруда шудаанд.

Мазмун ва мyндаpичаи иоявии ашъоpи аpабии Соинуддин бо мазмуну мавзуи осоpи илмй, иpфонй ва ашъоpи точикиаш пайванди кавй доpад: Хуз минал бахpи-л-лаолй ва минал аpзи-з-захаб, Ва акбили-л-хикмата мимман колахо ё за-л-хасаб. (7,77)

Tаpчyма, «Аз даpë маpвоpид баpгиp ва аз замин тилло. Ва эй нажода! хикматpо аз хаp кй гуяд, бипазиp». (7,144).

Аз мазомини ашъоpи аpабии шоиp пайдост, ки бисëpе аз шеъpхои хyдpо даp холи завку чазб сypyдааст. Œypy суз ва даpдy гудози ошик нисбат ба маъшук даp нихояти авч баён ёфтааст:

Даччий илайки ва pасмy доpики каъбатий, Ва илайки саъйй ва-т-тавофу ва yмpатий... Ва аpо замонй фи-с-салоти биасpихо, Ламмо иадавту ва нypy вачхики киблатий. Ва-с-савму индий ан сивоки фаpизатyн, Ва-л-фитpy васлуки ё мукаммала фитpатий... (7,59).

Tаpчyма, «Даччи ман омадан ба суи туст ва каъбаам осоp ва нишонахои хонаат. Ва саъйу тавофу yмpаам ба чониби туст. Замони намозамpо чумлагй замоне мебинам, ки субх кунам даp холе, ки нypи чехpаи ту пеши pyи (киблаи) ман бошад. Баpои ман pyза доштан аз uайpи ту вочиб аст ва иди фш^ам висоли туст, эй такмилкунандаи фитpат ва офаpиниши ман!» (7,134).

Аз мyндаpича ва мазомини ашъоpи аpабияш баpмеояд, ки бештаp таpзи баёни Мутанаббй ва Ибни Фоpизи Мисpиpо пайpавй каpда, ки хаp ду хам аз шахсиятхои пешгоми адабиёти аpабй хастанд, ба вижа Ибни Фоpиз, ки тасаллути у даp шеъpи иpфонй чунон мебошад, ки даp адабиёти фоpсй танхо бо ашъоpи иpфонии Дофиз кобили мукоиса будааст (5,102).

Худи Соинуддин хам ба чахоншиносй ва осоpи у иpодати зиёде дошт ва даp осоpи насpиаш аз ашъоpи Ибни Фоpиз намунахои бисëp ба унвони шохид оваpдааст.

Гузашта аз ин маъpyфтаpин касидаи Ибни Фоpиз «Назм-yд-дypаp»-pо, ки 760 байт мебошад, шаpх ва таpчyма каpдааст (13).

Адабиётшинос Мухаммадтакй Донишпажух даp фехpисти китобхонаи маpказии донишгохи Tехpон аз Соинуддини Хучандй ёд каpда, тахаллуси ypо «Собиp» оваpда, чунин тавзех хам дода, ки гуё ба иллати иштибохи матбаа вожаи «соин», хангоми чоп «собиp» шудааст. (3. 307).

Бояд гуфт, ки андешаи Донишпажух даp ин бобат кобили истикбол буда наметавонад. Зеpо аз поёни газалхои дафтаpи ашъоpи Соинуддин маълум гаpдид, ки тахаллуси шоиpии вай «Алй» будааст ва мо ба унвони намуна ба чои худ шохид оваpдаем.

Мачмуаи ашъоpе, ки аз Соинуддин бокй мондааст, шомили ашъоpи дилпзиpy pангин буда, даp анвои гуногуни адабй: газал, китъа, маснавй ва pyбой навишта шудаанд.

Дамзамонон ва мухаккикони минбаъда хам ба хyнаpи адабии Соинуддини бахои муносиб додаанд ва баppасии ичмолии шеъpи у даp ин навишта кавли мазкyppо собит менамояд.

Ашъоpи Соинуддини Хучандй аз чихати микдоp андак бошанд хам, аммо аз лихози камоли балогат ва заpофат даp таъpихи адабиёт макоми вижаеpо сазововоpанд ва он ашъоp баpои шоиpон саpмашк будаанд.

Адабиёт:

1. Бойматов Лукмон. Даp боpаи ахвол ва осоpи Соинуддини Хучандй// мачаллаи

Кайхони Фаpхангй.-Шахpиваpи 80, шyмоpаи 79.-сах. 48-52.

2. Розй, Амин Ахмад. Дафт иклим/ Тасхех ва хавошии Сайид Мyхаммадpизо.- Даp се

чилд.-Ч,.2.- Tехpон: Сypyш, 1389, 691с.

3. Донишпажух, Мухаммадтакй. Мачмуаи pасоили Хучандй // Фаpханги

Эpонзамин.-1345.-^илди 4.-С. 307-312.

4. Мунзавй, Ахмад. Фехристи нусхахои хаттии форсии муштарак.- Техрон: Фарханги минтакаи, 1349.-489с.

5. Мутахаррй, Муртазо. Ирфони Дофиз.-Душанбе: Ройзании фархангии Ч,ИЭ, 1998.128 с.

6. Соинуддин Алии Турка. Ал-манохич фи-л-мантик / Ба эхтимоми Иброхими Дебочй. - Техрон: Донишгох, 1376.- 232 с.

7. Соинуддин Алии Турка. Аклу ишк ё мунозироти хамс/ Тасхех ва тахкики Акрам Ч,удии Неъматй.-Техрон: Ахли калам, 1375.-218 с.

8. Точиддин Алии Субки. Табакот-уш-шофеъия-л-кубро/ Тахкик Абдулфаттох Мухаммад, Мухаммад Ат-таночй.- Далаб, 1964.- 189 с.?

9. Фарханги забони точикй. Ч,илди 1.-Москва: Советская энциклопедия, 1969.-951 с.

10. Фарханги забони точикй. Кисми дуюм.-Москва: Советская Энциклопедия, 1969.949 с.

11. Шарифов Х. Каломи бадеъ.-Душанбе: Маориф, 1991.-159 с.

12. Шархи Назм-уд-дурар-и (шархи касидаи тоияи куброи Ибни Фориз). Соинуддин Алии Исфахонй / Тахсех ва тахкики Акрам Ч,удии Неъматй.- Техрон, 1384.- 428 сах.

КРАТКО О ДИВАНЕ СОИНУДДИНА ХУДЖАНДИ Мирзоев Садриддин

В статье подвергается анализу стиль изложения и поэтическое мастерство одного из известнейших личностей и одновременно малоизученного представителя династии Оли Худжанда - Соинуддина Худжанди. Критическое издание дивана Соинуддина Худжанди на сегодняшний день отсутствует, поэтому автор использует список дивана литератора, хранящегося под номером 5307 в Национальной библиотеке Тегерана. Автор пришёл к выводу, что в создании персидских стихов поэт был последователем стиля Фахруддина Ираки и Хафиза Ширази, а в написании арабских стихотворений следовал манере арабских поэтов Мутанабби и Ибн Фориза.

Ключевые слова: Оли Худжанд, творчество Соинуддина Худжанди, писательское мастерство, мистическая поэзия

BRIEFLY ON SINUDDIN KHUDJANDFS DIVAN Mirzoyev Sadriddin

The author gives a thorough analysis of the style and poetical mastership illustrating the heritage of one of the most renowned personalities of Oli Khudjand dynasty Soinuddin Khudjandi; at the same time this man-of-letters is studied scantily. Solid edition of Soiniddin Khudjandi is non-available for today, therefore, the author of the article uses the list kept under № 5307 in the National Library of Iran. The author comes to the conclusion that in the creation of Persian poems the poet was a successor of the style resorted to by Fahruddin Iraqi and Khafiz Shirazi; as for the verses written in Arabic, he followed the manner of Arabic poets Mutanabbi and ibn Fariz.

Key words: Oli Khudjand, Soinuddin Khudjandi's creation, writer's mastership, mystical poetry

Сведения об авторе: Мирзоев Садриддин - кандидат филологических наук, доцент кафедры таджикской классической летаратуры Худжанского государственного университета имени академика Б. Гафурова, тел.: (+992) 92 7566454, e-mail: sadriddin-mirzoev@mail.ru

Information about the author: Sadriddin Mirzoyev, Ph. D in Philology, docent of Tajik classic literature chair, Khujand State University named after academician B. Gafurov, tel.: (+992) 92 7566454, e-mail: sadriddin-mirzoev@mail.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.