Научная статья на тему 'КОМПЕТЕНЦИЯГА АСОСЛАНГАН ЁНДАШУВ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА АГРОНОМ-ПЕДАГОГ КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ АСОСИ СИФАТИДА'

КОМПЕТЕНЦИЯГА АСОСЛАНГАН ЁНДАШУВ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА АГРОНОМ-ПЕДАГОГ КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ АСОСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
59
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
компетенцияга асосланган ёндашув / таълим натижалари / таълим сифати / олий таълимдаги таълим жараёни.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Елимбет Калымбетович Султанов

Замонавий олий таълим сифатига қўйилаётган сўнгги талабларнинг натижаси компетенцияга асосланган ёндашувга айланди. Бугунги кунда олий мактаб битирувчисининг жамият талабларига мувофиқлигини аниқлаш бўйича мавжуд «билим-кўникма-малака» схемаси ўз аҳамиятини йўқотди, анъанавий билим, кўникма ва малакалар ўз ўрнини компетенцияга бермоқда. Мақолада компетенцияга асосланган ёндашув асосида университетдаги ўқув жараёнининг тенденциялари, унинг зарурияти ва замонавий таълим майдонидаги долзарблиги таҳлил қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КОМПЕТЕНЦИЯГА АСОСЛАНГАН ЁНДАШУВ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА АГРОНОМ-ПЕДАГОГ КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ АСОСИ СИФАТИДА»

Мт(у-и*1иЫу ]итаМ

^ ^ I *

ТАЮ1Ы УА

ТАООКРОТЬАР Мо2 2022

КОМПЕТЕНЦИЯГА АСОСЛАНГАН ЁНДАШУВ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА АГРОНОМ-ПЕДАГОГ КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ

АСОСИ СИФАТИДА

Елимбет Калымбетович Султанов

Коракалпогистон кишлок хужалиги ва агротехнологиялар институти, «Кишлок хужалигини механизациялаштириш» кафедраси доценти, техника фанлари номзоди

https://doi.org/10.5281/zenodo.7238964

Аннотация: Замонавий олий таълим сифатига куйилаётган сунгги талабларнинг натижаси компетенцияга асосланган ёндашувга айланди. Бугунги кунда олий мактаб битирувчисининг жамият талабларига мувофиклигини аниклаш буйича мавжуд «билим-куникма-малака» схемаси уз ахамиятини йукотди, анъанавий билим, куникма ва малакалар уз урнини компетенцияга бермокда. Маколада компетенцияга асосланган ёндашув асосида

университетдаги укув жараёнининг тенденциялари, унинг зарурияти ва

*

замонавий таълим майдонидаги долзарблиги тахлил килинади.

Калит сузлар: компетенцияга асосланган ёндашув, таълим натижалари, таълим сифати, олий таълимдаги таълим жараёни.

> { >

КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД КАК ОСНОВА ПОДГОТОВКИ АГРОНОМ-ПЕДАГОГОВ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ

СИ >

Л 1>>

Султанов Елимбет Калымбетович

Каракалпакский институт сельского хозяйства и агротехнологии, доцент кафедры «Механизация сельского хозяйства», кандидат технических наук

Аннотация: Результатом последних требований, предъявляемых к качеству современного высшего образования, стал компетентностный подход.

На сегодняшний день существующая схема «знания — умения — навыки» для определения соответствия выпускника высшей школы запросам общества уже не актуальна, традиционные знания, умения и навыки уступают свои позиции компетенциям. В статье анализируются тенденции образовательного процесса в вузе на основе компетентностного подхода, его необходимость и востребованность в современном образовательном пространстве.

Ключевые слова: компетентностный подход, результаты обучения, качество образования, образовательный процесс в вуз.

V; >

Д109 Й 1 1

JffiTALQINVA 1

\-/TADQIQOTLAR No2 2022

«Cl

ilmiy-uslubiy JumaH

rOTVrPFTFTVr'F-RASFTÏ APPROAm AS TTTF RASTS FOR TR AТТОПЧГП

COMPETENCE-BASED APPROACH AS THE BASIS FOR TRAINING

#

>

AGRONOMIST-TEACHERS IN HIGHER EDUCATION

\ )> •:>

Sultanov Elimbet Kalymbetovich

Karakalpak Institute of Agriculture and Agrotechnology, Associate Professor of the Department of Agricultural Mechanization, Candidate of Technical Sciences

тъ

1> ^ Abstract: The result of the latest requirements for the quality of modern higher

education has become a competency-based approach. Today, the existing

"knowledge-skills-skills" scheme for determining the compliance of a higher school

graduate with the demands of society is no longer relevant, traditional knowledge,

skills and abilities are losing their positions to competencies. The article analyzes the

trends in the educational process at the university based on the competence-based

approach, its necessity and relevance in the modern educational space.

1/AIT 117AI«riC<* /> AmiAa+ar» AX r V\n annt"Annn 1 an rn 1 n tT A1TfoAtY»af1 a/1ll/>n+1An Alinll -f T T

Key words: competency-based approach, learning outcomes, education quality,

>

*

educational process at a university.

^ *

Кириш: Узбекистонда таълим хизматлари бозори жуда тез

ïW

ривожланмокда. Унга хам давлат, хам нодавлат таълим муассасалари жалб этилган. Ушбу бозор ривожланишининг юкори суръатлари, таълим хизматларини курсатишнинг янги шаклларининг пайдо булиши ушбу бозорда шаклланаётган жараёнларни чукур урганиш, унинг фаолиятининг ташкилий-иктисодий механизмини такомиллаштириш йулларини ишлаб чикиш зарурлигини белгилайди.

Г^Х ГТТГ1ТТ ТТТТ ТТТТА1Л ТТТТТТТТО \7^0^\£»ТЛТ1АТАТТ ГГПППП TTI Т» О М/»ПИ*ТЛТТТТ V п атттттттттг« о тлттп

Сунги йиллар ичида Узбекистон давлати ва жамияти хаётининг барча жабхаларини ислох килишнинг огир ва мавхум даврини бошидан кечирмокда. Шубхасиз, бу ислохотларнинг пировард максади жадал модернизация, кучли ва баркарор давлат барпо этиш, баркарор жамиятни шакллантиришдир.

Бу муаммоларни хал этишдаги муваффакият, биринчи навбатда, таълим тизимини миллатнинг интеллектуал салохиятини очиб берувчи ва ривожлантирувчи, жамиятни демократлаштиришни чукурлаштиришни

таъминловчи соха сифатида белгилайди. Бугунги кунда мамлакатнинг

Ш

ракобатбардошлиги табиий ресурсларнинг мавжудлиги билан камрок белгиланади.

«Инсон омили», энг мураккаб фанни талаб килувчи технологияларни яратиш ва узлаштириш, ишлаб чикаришнинг тубдан янги технологик даражасини таъминлаш, тез узгарувчан ахборот мухити шароитларига мослашиш кобилияти биринчи уринга чикади. Бу умумий саводхонлик,

TV--! N J ^

i >■;> Ъ-4 >

"-WISr" по

: * ^ * п>

JffiTALQINVA 1

%#TADQIQOTLAR No2 2022

^^ ¡ImlyuHuOiy jumali W

жамиятнинг юкори интеллектуал даражаси, шунингдек, таълим сохасидаги самарали давлат сиёсати билан мумкин.

Аввало, бу гап касбий олий таълим тизимига тугри келади. Шубхасиз, жамиятимизда XXI асрда юкори технологияли ишлаб чикаришда самарали ишлай оладиган бундай мутахассисларни тайёрлаш учун тугри йулга куйилган тизим зарур.

Асосий кисм: Замонавий одамга энди факат фан билимлари этарли эмас, унга мета-мавзу билимлари ва куникмалари керак.

Замонавий таълим битирувчига аник билимлар йигиндисини эмас, балки унинг ноаниклик шароитида касбий фаолиятни амалга оширишга тайёрлигини, ижтимоий-иктисодий жараёнларни танкидий бахолаш ва башорат килиш кобилиятини таъминлайдиган компетенциялар мажмуасини такдим этиши керак, бу жараёнларга таъсир килади. Олий таълим муассасаси замонавий таълимнинг пировард максадини билимдан компетенцияга алмаштириши керак.

Компетенцияга асосланган ёндашув Узбекистон таълим тизимида конунчилик даражасида илдиз отганига ва компетенцияга асосланган ёндашув муаммоси буйича бир катор йирик илмий-назарий тадкикотлар мавжуд булишига карамай, унинг маъносини тавсифловчи концептуал аппарат, унинг асосий тушунчалари хали охиригача хал килинмаган.

М.Л. Зуева [4] купгина педагогик маколаларда «компетентлик ёндашуви» иборасининг мазмуни замонавий педагогик мохиятларга карама-каршилик оркали очиб берилган. Тадкикотчи О.Е. Лебедевнинг компетенцияга асосланган

ёндашувини аниклаши уни «таълим максадларини белгилаш, таълим

i :

мазмунини танлаш, таълим жараёнини ташкил этиш ва таълим натижаларини бахолашнинг умумий тамойиллари мажмуи» деб таърифлайди [6]. Ушбу тамойиллар куйидаги коидалар билан белгиланади:

1) Таълимнинг маъноси — укувчиларнинг ижтимоий тажрибадан, шу жумладан уз тажрибасидан фойдаланишга асосланган турли муаммоларни мустакил равишда хал килиш кобилиятини ривожлантириш;

2) Таълим мазмуни - дунёкараш, когнитив, сиёсий, ахлокий ва бошка

.........„„„ .....-_____

муаммоларни хал килишда дидактик мослаштирилган ижтимоий тажриба;

Ш

3) Таълим жараёнини ташкил этишнинг маъноси укувчиларда таълим мазмунини ташкил этувчи когнитив, ташкилий, коммуникатив, ахлокий ва бошка муаммоларни мустакил хал килиш тажрибасини шакллантириш учун шарт-шароит яратишдир;

4) Таълим натижаларини бахолаш таълимнинг маълум боскичида укувчилар эришган таълим даражаларини тахлил килишга асосланади" [6, б. 3-

/II

т>

т ^ ш

JffiTALQINVA 1

\-/TADQIQOTLAR No2 2022

¡ImlyuHuOiy jumali W

M3

Miiiif-iwuuif juiiian

. "I> «Ä^ :iM- - il >

Компетенцияга асосланган ёндашув нуктаи назаридан, таълим натижаси

#

тингловчилар томонидан урганилган маълумотларнинг йигиндиси эмас, балки

битирувчининг уз билимларидан фойдаланиш асосида турли хил фаолият сохаларида мустакил равишда самарали харакат килиш кобилияти булиши керак. укув жараёнида олинган шахсий тажриба. Купгина Европа мамлакатларида компетенцияга асосланган ёндашув миллий таълим

стандартларида амалга оширилади.

Компетенцияга асосланган ёндашувнинг шаклланиш тарихини тахлил

\

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

I >

килиш «компетентлик» ва «компетентли» тушунчаларининг мураккаблиги ва куп кирралилигини курсатади. Таълим сохасида ушбу ёндашувнинг ривожланиш тарихини куриб чиксак, шунингдек, компетенция ва компетенция муаммоси билан боглик ишларни тахлил килсак, унинг шаклланишининг туртта асосий боскичини шартли равишда ажратиб курсатишимиз мумкин.

Компетенцияга асосланган ёндашув назариясини ишлаб чикишда куйидаги тадкикотчилар: Л.П. Алексеева, В.И. Байденко, А.А. Вербитский, И.А. Киш, Н.В. Кузмина, И.А. Зимняя, А.К. Маркова ва бошкалар касбий фаолият — ижтимоий ишни урганиб, уни куриб чикиш учун учта асосни таклиф килади: -ижтимоий ишчининг узига хос шахсий хусусиятлари; -нафакат бевосита касбий фаолият сохасида, балки тегишли сохаларда хам махсус билим ва куникмалар;

-адекват шахслараро муносабатларни урнатиш кобилияти эканлигини курсатади.

А.В. Хуторской компетенцияни "шахснинг маълум бир доирадаги

объектлар ва жараёнларга нисбатан урнатилган ва уларга нисбатан самарали харакат килиш учун зарур булган узаро боглик фазилатлари (билимлар, куникмалар, одатлар, фаолият усуллари)" деб тушунади [13, 60-бет].

Компетенцияга асосланган ёндашувнинг бирламчи манбаларига (масалан, Спенсер Л.М., Спенсер С.М. «Мехнатдаги ваколатлар» [12]) мурожаат килсак, дастлаб ваколатлар шахснинг ушбу маколада тасвирланган объектив харакатларни эмас, балки ижтимоий харакатларни амалга ошириш билим, куникма ва малакалар шартлари кобилиятини тавсифлашини курамиз

Компетенция таърифига Н.В. Кузмина атаманинг рефлексив компонентига эътибор каратиб, психологик нуктаи назардан ёндашади. Г.К. Селевко компетенцияни "шахснинг умумий кобилияти ва фаолиятига тайёрлигида намоён буладиган, урганиш ва социализация жараёнида олинган билим ва тажрибага асосланган ва фаолиятда мустакил ва муваффакиятли иштирок этишга каратилган ажралмас сифати" деб тушунади [5].

Э.Ф. Зеер, Э.Э. Семанюк «Компетенциялар — бу харакатдаги билимлар мажмуи (тизими)» деб хисоблайди [3, 25-б.]. Ушбу атаманинг худди шундай

Ж ^ »5«

JffiTALQINVA 1

\-#TADOIQOTLAR No2 2022

№2 2022

ilmlyuslubly ¡urnali

талкини А.В. Хуторский: «Компетенция - талабанинг тегишли компетенцияга эга булиши, эга булиши, шу жумладан, унинг унга булган шахсий муносабати ва фаолият предмети» [14, 110-б.]

Компетенция хар доим маълум бир талабанинг шахсий фазилатлари билан боглик. Тадкикотчи биринчисини шахсни таълимга тайёрлаш учун олдиндан белгиланган талаб сифатида тушуниб, "компетентлик" ва "компетентли" тушунчаларини ажратиш зарурлигини таъкидлайди, иккинчиси остида — унинг

йЩ* i 1>

аллакачон шаклланган шахсий сифати (сифатлар мажмуи). ва танланган

фаолият сохасида минимал амалий тажриба.

Хорижий тадкикотчиларнинг нашрлари тахлили (Р.Уайт, А.Люсия, Р.Лепсингер, Л. ва С.Спенсер, Э.Холтон ва С.Линхем, Ф.Вайнерт ва бошкалар) шуни курсатдики, Америка Кушма Штатларида талабаларнинг компетенцияларини бахолашда хар бир битирувчининг функционал масъулиятини аниклашга асосланган хулк-атвор ёндашуви устунлик килади, Буюк Британияда бу асосий билим сифатининг функционал хусусиятларини хам камраб оладиган функционал ёндашув ва Францияда компетенцияга асосланган ёндашув учта асосий коидага асосланади: билим, тажриба ва хулк-атвор хусусиятлари.

Касбий компетенция, Л. Никитина, Ф. Шагеэванинг фикрича, "мутахассис

шахсининг узига хос хусусияти, унинг назарий билимлари, амалий тайёргарлиги, касбий фаолиятнинг барча турларини амалга ошириш кобилиятининг бирлигида ифодаланади" [8, б..125].

А.Петровнинг фикрича, «касбий компетенция» атамаси технологик максад - «харакат килиш»ни назарда тутади [9, б. 8]. К.В. Шапошниковнинг таъкидлашича, касбий компетенция "умуман олганда, инсонга ташки дунё билан узаро муносабатда профессионал фаолиятни самарали лойихалаш ва амалга оширишга имкон берадиган интеграцияланган билим, куникма ва тажриба, шунингдек шахсий фазилатлар мажмуи билан тавсифланади" [15,

с.

13].

Н.С. Пуштининг тадкикотида компетенция учта жихатнинг комбинацияси сифатида такдим этилади:

>

• семантик;

• муаммоли-амалий

• коммуникатив [11].

Т.Г.Браже касбий компетенцияни «укитувчининг билим ва куникмалари тизимига, унинг кадрият йуналишларига, маданиятининг интегратив курсаткичларига асосланган куп факторли ходиса» деб тушунади ва буларнинг барчаси укитувчига таниш булган амалий методика даражасида, турлари оркали текширилади. унга таниш булган фаолиятлар" [2].

• 5»

------

113

f.-

># ^ * П >

JffiTALQINVA 1

\-/TADQIQOTLAR No2 2022

¡ImlyuHuOiy jumali W

»

оширишга каратилган таълим мазмуни ва технологиясида инновациялар

Miiiif-iwuuif juiiian

«Касбий компетенция» тушунчасини фаолият ёндашуви нуктаи назаридан аниклаш имконини беради (Д.М.Гришин, Н.В.Кузмина, М.И.Лукянова, А.К.Маркова, А.И.Пискунов, О.М.Шиян ва бошкалар). Шу билан бирга, А.К. Маркованинг касбий компетенция укитувчининг педагогик фаолиятининг беш жихати мажмуи сифатида белгилайди: укитувчининг шахсияти, педагогик мулокот, педагогик фаолият, урганиш (урганиш), тарбиялаш (таълим).

Хрзирги вактда олий касбий таълимнинг давлат таълим стандарт-лари жорий этилиб, булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлаш сифатини

кенг жорий этилмокда. Н.А.Муслимов ва К.Абдуллаева-ларнинг фикрича, компетентлик-олинган назарий билим, куникма ва малакалар мажмуасини амалиётга мустакил ва ижодий куллай олиш даражаси, бу хам талабанинг амалиёт жараёнида ва олий таълимдан кейинги фаолиятида шаклланиб боради

[7].

Компетенция тушунчаси маълум бир сохада муваффакиятли фаоли-ят учун билим, малакани, шахсий фазилатларни [16] ва амалий таж-рибани куллаш кобилияти сифатида тавсифланади [17].

"Компетенция - бу таълим оркали олинган билимларга, тажриба-га, кадриятларга, ниятларга асосланган умумий кобилиятдир. Компетенциявий билим ёки куникмага тушмайди; компетентлик-бу олим ёки укимишли одам булишни англатмайди" [10].

Компетенция ва куникма уртасидаги фаркни ажратиш керак. Куникма - бу муайян вазиятда харакат, компетенция - хатти-харакатлар,

куникмаларнинг кузатувларидан урганилиши мумкин булган характеристик хусусиятдир. Шундай килиб, куникмалар амалда компетенция сифатида намоён булади.

Тадкикотчилар «компетентлик» атамасини турлича изохлайдилар: бу кимнингдир яхши маълумотга эга булган масалалар доираси ва укувчи шахсининг ривожланиш даражаси, умумлаштирилган харакат усуллари ва узаро боглик сифатлар мажмуи. Шархларнинг бундай куплиги компетенцияга асосланган ёндашув сохасидаги тадкикотларни парчаланиб кетган ва кийинлаштиради.

Концепцияни талкин килишда таркокликка карамай, купчилик таърифлар нафакат бир-бирига зид эмас, балки бир-бирини тулдиради ва иккита умумий коидага асосланади:

1. Компетенциялар назарий билим ва амалий фаолиятнинг бирлигида каралади;

2. Компетенциялар таълим натижаларини тавсифлашга хизмат килади.

]

то>

m ^

¿Штаюгоуа 1

\-#ТА001(?ОТЬАР Мо2 2022

№2 2022

Ит|»-иИиЫу ¡игпан

Агроном-педагогнинг умумий педагогик функцияси укитишнинг шакл ва

усулларини, шу жумладан талабаларнинг лойиха фаолиятини ташкил этишни уз ичига олади Агроном-педагогнинг мехнат харакатлари хар бир талабанинг кишлок хужалиги сохасида кобилиятини ривожлантиришга хизмат килувчи ахборот таълим мухитини шакллантиришга каратилган булиши керак. "Компетенция", "компетентлик", "касбий компетенция" тушунчаларининг асосий функционал хусусиятларини умумлаштириш ва конкретлаштириш "булажак агроном-педагогнинг касбий компетенцияси" тоифасининг куйидаги

таърифини шакллантиришга имкон берди.

Хулоса. Булажак агроном-педагогнинг касбий компетенцияси остида биз талабанинг пайдо буладиган одатий касбий вазифаларни муваффакиятли хал килиш учун уз шахсий потенциалини (билимлари, куникмалари, шахсий фазилатлари, касбий тажрибаси) ахборот жамиятининг хакикий педагогик фаолиятида амалга оширишга тайёрлигини акс эттирувчи шахснинг интегратив сифатини тушунамиз.

Шундай килиб, бугунги кунда педагогика фанида компетенция муаммосига этакчи ахамият берилиб, уни замонавий таълимда амалга ошириш учун асосларни излаш олиб борилмокда. Жамият ривожланишининг хозирги

»

шароитида педагогика сохасидаги тадкикотнинг долзарб вазифаси — бу малакалар таркибини аниклаш, уларга эга булиш битирувчининг уз и мутахассислиги буйича фаолиятини юкори сифатли ва самарали бажаришни

таъминлайди.

Фойдаланилган адабиётлар:

1 ТГ АТТГЧТ'ЛТ» ТЗ А ХГ А» лтататттттллттто ГТ Л « Г\ ТТА ТТТ • АТ' Т1 ттатт т г А^пполпптаттт ТТАТТ

1. Болотов, В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе [Текст] / В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика. - 2003. - № 10. - С. 8-14.

2. Браже, Т. Г. Современная аттестация учителей: цели и тенденции [Текст] / Т.Г. Браже // Педагогика, 1995. - № 3. - С.69-73.

3. Зеер Э.Ф. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования [Текст] / Э. Ф. Зеер, Э. Э. Сыманюк // Высшее

„ ОЛЛС Л Г^ оп

*

образование в России. - 2005. - № 4. - С. 23-29.

4. Зуева, М. Л. Формирование ключевых образовательных компетенций при обучении математике в средней (полной) школе [Текст]: дис.... канд. пед.наук / М. Л. Зуева. - Ярославль, 2008. - 196 с.

5. Корнилов, В. С. Компьютерные математические пакеты в курсе обратные задачи для дифференциальных уравнений как дидактическое средство обучения [Текст] / В. С. Корнилов // Вестник Московского городского

♦ ¡>

|М ] 1> >

I

и>,* ^ * •>

JffiTALQINVA 1

\-#TADOIOOTLAR No2 2022

№2 2022

ilmlyuslubly jurnali

ИПИу-IWUUIT JUIIien

]Ш-\Л>

педагогического университета. Серия: Информатика и информатизация образования. - 2005. - № 4. - С. 123-130.

6. Лебедев, О. Е. Компетентностный подход в образовании [Текст] / О. Е.

Лебедев // Школьные технологии. 2004. - № 5. - С. 3-12. 1 > | > ;

7. Муслимов Н.А., Абдуллаева К. Булажак касб-хунар коллежи

укитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг айрим масалалари. /"Олий таълим муассасалари педагог ва бошкарув кадрларининг малакасини ошириш назарияси ва амалиёти" мавзусидаги

-г- г- г- г- J

Республика илмий-амалий конференцияси матери-аллари. -Тошкент: ТДПУ, 2012. 26-28-б.

8. Никитина, Л. Технология формирования профессиональной компетентности [Текст] / Л. Никитина, Ф. Шагеева // Высшее образование в России. - 2006. - № 9. - С. 125-127.

9. Петров, А. Профессиональная компетентность: понятийно-терминологические проблемы [Текст] / А. Петров // Алма матер. Вестник высшей школы. -2004. - № 10. - С. 6-10.

10. Профессиональная педагогика: категории, понятия, дефиниции [Текст]: сб. науч. тр. Вып. 4 / Федер.агентство по образованию; Рос. гос. проф.-пед. ун-т; Рос. акад. образования, Ур отд-ние. 2006.571 с.

11. Розов, Н. С. Философия гуманитарного образования: Ценностные основания и концепция базового гуманитарного образования в высшей школе [Текст] / Н. С. Розов. - М.: Исследовательский центр проблем качества

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Алл

подготовки специалистов, 1993.

12. Спенсер Л., Спенсер С. Компетенции на работе. - М.: ХД11Ю, 2005. -

тод г 384 с.

13. Хуторской, А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно -ориентированной парадигмы образования [Текст] / А. В. Хуторской // Народное образование. - 2003. - № 2. - С. 58-64.

14. Хуторской, А. В. Современная дидактика [Текст] / А. В. Хуторской. -М.: Высш. шк, 2007. - 639 с.

15. Шапошников, К. В. Контекстный подход в процессе формирования _________..........._ „_____.....____

1Ж"

профессиональной компетентности будущих лингвистов-переводчиков [Текст]

: автореферат дис. ... канд. пед.наук / К. В. Шапошников. - Йошкар-Ола, 2006. - 26 с.

16. Tulaev B., Daminov O., Khakimov J., Turdiev J. Developing competencies in the development of information and communication technologies // Journal of critical reviews. ISSN - 2394-5125. Vol 7, Issue 2, 2020. - P.

ш

296-298. doi:10.31838/jcr.07.02.55

\ ig*;

m ^ Ш

(TALQIN VA 'TADQIQOTLAR

ilmiy-uslubry jurnali

№2 2022

V*

>M

-^fV-liT --^SfV-^Y J.—

117

r-fl J?

>

17. Tulaev B., Khimmataliev D., Daminov O., Khakimov J. (2020). Concept and terminological problems and significance of competent approach to education technology. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7), 3353-3358. Retrieved from http://sersc. org/journals/index.php/IJAST/article/view/21890

q

m >

>

q > >

wi >

) J

l-j*

i> * >

I > >

q

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.