Научная статья на тему 'КОМИЛ ИНСОН ТАРБИЯСИ'

КОМИЛ ИНСОН ТАРБИЯСИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
264
42
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
комил инсон / ўзгариш / донишманд / тасаввур / тажовуз / мафкура / маънавий / аждод / бунёдкор

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Раҳмонова Динара

Юртимизда кенг кўламда жуда катта ўзгаришлар рўй бермоқда. Албатта бу ўзгаришлар замирида ёшларга асосий эътибор берилмоқда. Чунки улар бизнинг келажагимиз, уларнинг келажагини таъминлаш учун эса ёшларни комил инсон сифатида шаклланишларига, уларнинг маънавий тарбиясига асосий эътибор бериш.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КОМИЛ ИНСОН ТАРБИЯСИ»

КОМИЛ ИНСОН ТАРБИЯСИ

Д. Рах,монова*

Юртимизда кенг куламда жуда катта узгаришлар руй бермокда. Албатта бу узгаришлар замирида ёшларга асосий эътибор берилмокда. Чунки улар бизнинг келажагимиз, уларнинг келажагини таъминлаш учун эса ёшларни комил инсон сифатида шаклланишларига, уларнинг маънавий тарбиясига асосий эътибор бериш.

Калит сузлар: комил инсон, узгариш, донишманд, тасаввур, тажовуз, мафкура, маънавий, аждод, бунёдкор.

Келажагимиз эгаси булган ёш авлод шахсини шакллантириш азал-азалдан халкимизнинг эзгу-орзуси, бой маънавиятимизнинг узвий бир кисми булиб келган ва у донишмандларимиз хикматларида уз ифодасини топган. Мустакиллик даврида мамлакатимиз уз олдига озод ва обод Ватан, эркин ва фаравон х,аёт барпо этиш, ривожланган мамлакатлар каторидан урин олиш, демократик жамият куриш каби эзгу максадларни куйди. Бу эса келажагимизни яккол тасаввур этиш, жамиятимизнинг ижтимоий маънавий пойдеворини мустахкамлаш, ёт мафкуралар тажовузига карши тура оладиган хар томонлама комил инсонни вояга етказиш кераклигини англатади. Миллий диний кадриятларимиз ёш авлодни уз Ватанига, миллий тилига нисбатан мухаббат рухида тарбиялашда, утган авлод ва аждодларига садокат рухида тарбияловчи, уларни эзгулик ва бунёдкорликка даъват этувчи битмас куч кудрат манбаидир [2].

Бугунги кунда ёшларимизни бой маданий меросимиз, тарихий анъаналаримизга, миллий урф одатларимизга хурмат рухида, юксак маънавий фазилатли хар томонлама камол топган комил инсонлар килиб тарбиялашга катта эътибор берилмокда. Бу масала давлат ахамиятига молик вазифа деб тушунилмокда. Комил инсон деганда, хар томонлама етук, ички дунёси, тарбияси, поклиги, билими ва малакаси, умуман ижобий жараёнларнинг барчасини узида мужассамлаштирган инсон тушунилади.

Комил инсон тарбияси серкирра маданият манбаи булиб, барча эзгу ишлар, яхши амаллар, умуминсоний кадриятлар, онгнинг хар томонлама мукаммаллиги барчаси комилликнинг атрофида мужассалашгандир.

Шу нарса маълумки, маънавий тарбия инсон камолоти йулидаги шундай бир воситаки, уни четлаб утиш мумкин эмас. Аждодларимизнинг бой маънавий мероси, уларнинг хаётий тажрибалари, яшаш тарзлари, инсоний хусусиятлари комил инсон тарбиясининг асосий омилларидан саналади. Биз бу маънавий бойликларни урганган сари, фикримиз чархланади, узимизни аждодларимизга якинрок сезамиз [3].

Улуг бобокалонларимиз Имом Ат-Термизий, Имом Бухорий, Бурхониддин Маргиноний, Имом Мотурудий, Алишер Навоий сингари алломаларнинг бизга колдирган маънавий бойликлари, буюк шарк миниатюра санъати усталарининг асарлари, ижрочилик санъатининг улмас мероси макомларимиз, анъанавий кушикларимиз, мумтоз адабиётимиз намоёндаларининг улмас асарлари, комил инсон тарбиясида мухим омил булиб хизмат килади. Буюк бобоколонимиз Алишер Навоий ижодининг марказий масалаларидан бири, комил инсон тарбияси булиб асарларининг гоявий-бадиий мохиятини ташкил этади.

Улуг бобокалонларимиздан яна бири булмиш Амир Темур назарида Комил инсон Куръони Карим ва Х,адиси шариф таълимотларига содик булмоги лозим. У уз фарзандларини ва набиралари ана шундай рухда тарбиялашга харакат килган. Унинг фикрича, комил инсон-хокимиятни бошкарадиган, имон-эътикодли, адолатли, гайратли, эл-юрт гамини уйлаб, уларнинг мушкулларини

1Ра^монова Динара - Узбекистан давлат санъат ва маданият института, "Ашула ва ракс" йуналиши 3-курс талабаси.

х,ал циладиган шахсдир. А.Темур комил инсон «Миллатининг дардларига дар-мон» буладиган, зиёлиларни х,имоя циладиган, камбагалларни бойлар зулмига ташлаб цуймайдиган булишни таъкидлар эди. Сох,ибцирон ёшларни адолат ва озодлик учун курашга даъват этади. «Узоц салтанат сурмоц истасангиз циличин-гизни яхши уйлаб чекингиз», - дер эди у [3].

Амир Темур комил инсон ахлоцининг асоларини ислом динига садоцатли булишдан иборат деб тушунган. Сох,ибцироннинг узи бутун умри давомида ислом динига садоцатда булган.

Комил инсонни , аввало оила учун, цолаверса узи яшаб турган жамият, халц учун фидойи, шахсни тарбиялаш оиладан бошланади. Оила - тарбия маскани, ай-нан шу масканда узаро хурмат, мех,р оцибат, х,алоллик, поклик, мех,натсеварлик, ватанпарварлик, инсонпарварлик каби олий даражадаги цадриятлар, ахлокий фазилатлар шаклланади, авлоддан авлодга етказилади. Шу сифатлар она сути, оила аъзолари мех,ри ва намунаси билан бола хулци, х,атти-х,аракати мазмунига сингиб боради.

Комил инсон тарбиясида инсон улгайишида асосий давр булган усмирликдаги тарбия х,ал цилувчи ах,амият касб этади. Бу паллада унинг ички дунёси, узига хос хислатлари шаклланади. Бу даврда ота-она, устозлар улар тарбияси билан узвий равишда шугулланишлари лозим. Уларнинг саломатлигига х,ам алох,ида диццат - эътибор зарур. Шуни х,ам унутмаслик керакки, камолотга элтувчи йул маърифат, шунга яраша гайрат шижоатдир. Х,ар бир халц х,ар бир авлоднинг баркамоллик даражаси провард натижа шу халц истицболини, маданий тарацциёти ва тацдирини х,ал этади [4].

Х,ар цандай жамиятда комилликнинг энг асосий белгиси инсоннинг эзгуликка, ижтимоий бахт-саодатга, инсонпарварлик гояларига муносабати х,амда уларга асосланган амалий фаолиятида намоён булади. Мамлакатнинг умумий ривожига, инсоният цивилизациясига ижобий таъсир курсатадиган комиллик мезони шахснинг баркамоллиги орцали жамиятни фаровон цилишдан иборат булган. Комил инсонда, аввало, ахлоций онг ривожланади, одам ва олам тацдирига виждонан ёндашиш хисси шаклланади.

Хулоса килиб айтганда, бизнинг буюк аждодларимиз усиб келаётган ёш авлод тарбиясига доимо катта эътибор бериб келганлар. Бу цадрият асрлар оша миллий-диний цадриятларимизнинг мух,им бир куриниши сифатида шаклланиб улгурган ва бутун жах,онга ибрат була оладиган даражада ривожланган.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Каримов И.А. Озод ва обод Ватан, эркин ва фарован х,аёт-пировард мацсадимиз.

- Тошкент: Узбекистан, 2002.

2. Тураева О. Оилавий х,ает этикаси ва психологияси. - Тошкент, 1998.

3. Кодиров б. Комил инсон тарбиясининг педагогик асослари. - Тошкент, 2001.

© Д. Рах,монова, 2023.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.