Научная статья на тему 'КИЧИК ЖАНРНИНГ КАТТА ИМКОНИЯТЛАРИ (ФАРИД ЭДГУ ҲИКОЯЛАРИ МИСОЛИДА)'

КИЧИК ЖАНРНИНГ КАТТА ИМКОНИЯТЛАРИ (ФАРИД ЭДГУ ҲИКОЯЛАРИ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
64
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ғарб адабиёти / турк ҳикоячилиги / Фарид Эдгу / услуб / минимал ҳикоя / жанр / мажоз / модернизм. / Западная литература / турецкое повествование / Фарид Эдгу / стиль / минимальный рассказ / жанр / метафора / модернизм.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Пошшажон Кенжаева, Шахноза Каримова

Мазкур мақолада замонавий турк ёзувчиси Фарид Эдгунинг ижоди ҳақида маълумот берилган ва сараланган ҳикоялари таҳлил қилинган. Адибнинг таҳлилга тортилган ҳикоялари “Av” (“Ов”, 1967), “İşte Deniz, Maria” (“Мана денгиз, Мария”, 1999) номли ҳикоялар тўпламидан олинган. Ёзувчи ижодига таъсир кўрсатган Ғарб ва турк адабиётининг йирик носирлари ҳақида ҳам қисқача тўхталиб, уларнинг услубига хос умумий хусусиятлар тўғрисида тушунча берилган. Хусусан, Фарид Эдгунинг баъзи ҳикоялари жуда ҳам қисқа бўлишига қарамай, улар моҳиятида чуқур фалсафий мазмун мужассамлашгани кузатилади. Бундай асарлар турк адабиётшунослигида “минимал ҳикоя” (“minimal öykü”) атамаси билан юритилади. Ф.Эдгу “минимал ҳикоя”ларининг энг аҳамиятли жиҳати шундаки, уларда воқеадан кўра ҳолат тасвири муҳим ўрин тутади. Мақолада адибнинг “Жаллоднинг ўлими” (“Cellad’ın Ölümü”), “Кутилмаган меҳмон” (“Beklenmeyen Konuk”), “Қоронғуликда” (“Karanlıkta”), “Кошки” (“Keşke”), “Хаёлхона” (“Hayalhane”) сингари ҳикоялари тадқиқ этилган. Бу ҳикояларда кичик жанрнинг катта имкониятлари ва ҳаётнинг фалсафий моҳияти очиб беришга ҳаракат қилинган. Шу маънода кичик воқеа ёки ҳолатни кенг тасвир полотносига кўчириш Фарид Эдгу услубининг асосий хусусияти эканлиги хулоса қилинади. Шунингдек, рамзий сюжет, рамзий образ, рамзий диалоглар, уларнинг янги усубий шаклда ифодаланиши турк модерн ҳикоячилигининг етакчи хусусиятлари ҳисобланади. Фарид Эдгу услубининг яна бир ўзига хос жиҳати шундаки, у бир қатор ҳикояларида инсон ҳаётидаги фожеа, исён, муросасизлик ва муросасозлик каби зиддиятга тўла ҳолатларни бутун мураккабликлари билан ишонарли ёритди. Адиб Шарқ халқлари адабиётига хос мажоздан тасвир воситасида самарали фойдаланиб, мажозий наср услубининг тараққиёти ва шу билан бирга турк ҳикоянавислигида “минимал ҳикоя” (“minimal öykü”) жанрининг ривожига улкан ҳисса қўшди. Мақолада Фарид Эдгу ижодини тадқиқ этган турк адабиётшуносларининг фикр-мулоҳазалари ҳам эътиборга олиниб, айрим ўринларда улар билан баҳс-мунозараларга киришилди. Хулоса қисмида ёзувчи ижоди ва ҳикояларининг ўзига хос жиҳатлари умумлаштирилди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

БОЛЬШИЕ ВОЗМОЖНОСТИ МАЛЕНЬКОГО ЖАНРА (НА ПРИМЕРЕ РАССКАЗОВ ФАРИДА ЭДГУ)

В данной статье представлена информация о творчестве современного турецкого писателя Фарида Эдгу и проанализированы избранные рассказы. Анализируемые рассказы писателя взяты из сборников рассказов «Av» («Охота», 1967), «İşe Deniz, Maria» («Вот море, Мария», 1999). Также кратко упоминаются крупные западные и турецкие литературоведы, повлиявшие на творчество писателя, и дается понятие об общих особенностях их стиля. В частности, несмотря на то, что некоторые рассказы Фарида Эдгу очень короткие, в их сути заложен глубокий философский смысл. Такие произведения в турецком литературоведении называются «минимальный рассказ» («minimal öykü»). Важнейшим аспектом «минимальных рассказов» Ф.Эдгу является то, что в них важнее образ ситуации, чем рассказ. В статье рассматриваются такие произведения писателя, как «Смерть палача» («Cellad’ın Ölümü»), «Нежданный гость» («Beklenmeyen Konuk»), «В темноте» («Karanlıkta»), «Если бы» («Keşke»), «Дума» («Хаялхане»). В этих рассказах сделана попытка раскрыть большие возможности малого жанра и философскую сущность жизни. В этом смысле можно сделать вывод, что перенос небольшого события или ситуации на широкое картинное полотно – главная черта стиля Фарида Эдгу. К тому же, символический сюжет, символический образ, символические диалоги, их выражение в новом методе являются ведущими чертами современного турецкого повествования. Еще одной уникальной чертой стиля Фарида Эдгу является то, что в серии рассказов он убедительно осветил конфликтные ситуации в жизни человека, такие как трагедия, бунт, нетерпимость и непримиримость во всей их сложности. Писатель внес большой вклад в развитие образного прозаического стиля и одновременно в развитие жанра «минимальный рассказ» («minimal öykü») в турецком повествовании, эффективно используя метафору, характерную для литературы народов Восток. В статье принято во внимание также мнение турецких литературоведов, изучавших творчество Фарида Эдгу, а местами и вступивших с ним в дискуссию. В заключении были обобщены уникальные аспекты творчества и рассказов автора.

Текст научной работы на тему «КИЧИК ЖАНРНИНГ КАТТА ИМКОНИЯТЛАРИ (ФАРИД ЭДГУ ҲИКОЯЛАРИ МИСОЛИДА)»

КИЧИК ЖАНРНИНГ КАТТА ИМКОНИЯТЛАРИ (ФАРИД ЭДГУ ХДКОЯЛАРИ МИСОЛИДА)

КЕНЖАЕВА ПОШШАЖОН

филология фанлари доктори, ТДШУ

КАРИМОВА ШАХНОЗА

тадцщотчи, ТДШУ https://doi.org/10.37547/ot/vol-01issue-02-01

Аннотация. Мазкур мацолада замонавий турк ёзувчиси Фарид Эдгунинг ижоди уацида маълумот берилган ва сараланган уикоялари таулил цилинган. Адибнинг таулилга тортилган уикоялари "Av" ("Ов", 1967), "Îçte Deniz, Maria" ("Мана денгиз, Мария ", 1999) номли уикоялар тупламидан олинган. Ёзувчи ижодига таъсир курсатган Fарб ва турк адабиётининг йирик носирлари уацида уам цисцача тухталиб, уларнинг услубига хос умумий хусусиятлар тугрисида тушунча берилган. Хусусан, Фарид Эдгунинг баъзи уикоялари жуда уам цисца булишига царамай, улар моуиятида чуцур фалсафий мазмун мужассамлашгани кузатилади. Бундай асарлар турк адабиётшунослигида "минимал уикоя " ("minimal öykü") атамаси билан юритилади. Ф.Эдгу "минимал уикоя"ларининг энг ауамиятли жиуати шундаки, уларда воцеадан кура уолат тасвири мууим урин тутади. Мацолада адибнинг "Жаллоднинг улими" ("Cellad'in Ölümü"), "Кутилмаган меумон" ("Beklenmeyen Konuk"), "Цоронгуликда" ("Karanlikta"), "Кошки" ("Ke§ke"), "Хаёлхона" ("Hayalhane") сингари уикоялари тадциц этилган. Бу уикояларда кичик жанрнинг катта имкониятлари ва уаётнинг фалсафий моуияти очиб беришга уаракат цилинган. Шу маънода кичик воцеа ёки уолатни кенг тасвир полотносига кучириш Фарид Эдгу услубининг асосий хусусияти эканлиги хулоса цилинади.

Шунингдек, рамзий сюжет, рамзий образ, рамзий диалоглар, уларнинг янги усубий шаклда ифодаланиши турк модерн уикоячилигининг етакчи хусусиятлари уисобланади. Фарид Эдгу услубининг яна бир узига хос жиуати шундаки, у бир цатор уикояларида инсон уаётидаги фожеа, исён, муросасизлик ва муросасозлик каби зиддиятга тула уолатларни бутун мураккабликлари билан ишонарли ёритди. Адиб Шарц халцлари адабиётига хос мажоздан тасвир воситасида самарали фойдаланиб, мажозий наср услубининг тарацциёти ва шу билан бирга турк уикоянавислигида "минимал уикоя " ("minimal öykü ") жанрининг ривожига улкан уисса цушди. Мацолада Фарид Эдгу ижодини тадциц этган турк адабиётшуносларининг фикр-мулоуазалари уам эътиборга олиниб, айрим уринларда улар билан баус-мунозараларга киришилди. Хулоса цисмида ёзувчи ижоди ва уикояларининг узига хос жиуатлари умумлаштирилди.

Таянч суз ва иборалар: Fарб адабиёти, турк уикоячилиги, Фарид Эдгу, услуб, минимал уикоя, жанр, мажоз, модернизм.

Аннотация. В данной статье представлена информация о творчестве современного турецкого писателя Фарида Эдгу и проанализированы избранные рассказы. Анализируемые рассказы писателя взяты из сборников рассказов «Av» («Охота», 1967), «Îçe Deniz, Maria» («Вот море, Мария», 1999). Также кратко упоминаются крупные западные и турецкие литературоведы, повлиявшие на творчество писателя, и дается понятие об общих особенностях их стиля. В частности, несмотря на то, что некоторые рассказы Фарида Эдгу очень короткие, в их сути заложен глубокий философский смысл. Такие произведения в турецком литературоведении называются «минимальный рассказ» («minimal öykü»). Важнейшим аспектом «минимальных рассказов» Ф.Эдгу является то, что в них важнее образ ситуации, чем рассказ. В статье рассматриваются такие произведения писателя, как «Смерть палача» («Cellad'in Ölümü»), «Нежданный гость» («Beklenmeyen Konuk»), «В темноте» («Karanlikta»), «Если бы» («Keçke»), «Дума» («Хаялхане»). В этих рассказах сделана попытка раскрыть большие возможности малого жанра и философскую сущность жизни. В этом смысле можно сделать вывод, что перенос небольшого события или ситуации на широкое картинное полотно - главная черта стиля Фарида Эдгу.

К тому же, символический сюжет, символический образ, символические диалоги, их выражение в новом методе являются ведущими чертами современного турецкого повествования. Еще одной уникальной чертой стиля Фарида Эдгу является то, что в серии рассказов он убедительно осветил конфликтные ситуации в жизни человека, такие как трагедия, бунт, нетерпимость и непримиримость во всей их сложности. Писатель внес большой вклад в развитие образного прозаического стиля и одновременно в развитие жанра «минимальный рассказ» («minimal oyku») в турецком повествовании, эффективно используя метафору, характерную для литературы народов Восток. В статье принято во внимание также мнение турецких литературоведов, изучавших творчество Фарида Эдгу, а местами и вступивших с ним в дискуссию. В заключении были обобщены уникальные аспекты творчества и рассказов автора.

Опорные слова и выражения: Западная литература, турецкое повествование, Фарид Эдгу, стиль, минимальный рассказ, жанр, метафора, модернизм.

Abstract. This article provides information about the work of contemporary Turkish writer Farid Edgu and analyses selected short stories. The stories analysed are taken from the short stories collections "Av" ("Hunting", 1967), "i§e Deniz, Maria" ("Here is the sea, Maria", 1999). The author also briefly mentions major Western and Turkish literary figures who have influenced the writer's work, and gives an idea of the general characteristics of their style. In particular, despite the fact that some of Farid Edgu's stories are very short, there is a deep philosophical meaning in their essence. In Turkish literary studies, such works are referred to as "minimal oyku" (minimal story). One of the most important aspects of Edgu's minimal stories is that they focus more on the situation than on the story. The works such as "Death of the Executioner" ("Cellad'in Olumu"), "Unexpected Guest" ("Beklenmeyen Konuk"), "In the Dark" ("Karanlikta"), "If Only" ("Ke^ke") and "Thought" ("Hayalhane") are reviewed in this article. In these stories an attempt is made to reveal great possibilities of small genre and philosophical essence of life. In this sense one can conclude that the transfer of a small event or situation onto a large pictorial canvas is the main feature of Farid Edgu's style.

In addition, the symbolic plot, symbolic image, symbolic dialogues, and their expression in a new method are the leading features of modern Turkish storytelling. Another unique feature of Farid Edgu's style is that he has convincingly highlighted human conflict situations such as tragedy, rebellion, intolerance and intransigence in all their complexity in a series of stories. The writer has made a great contribution to the development of figurative prose style and at the same time to the development of the "minimal story ("minimal oyku ") genre in Turkish storytelling, making effective use of metaphor typical of Orientalist literature. The opinion of the Turkish literary critics, who have studied the works of Farid Edgu and have at times engaged in a debate with him, has also been taken into consideration. The article concludes with a summary of the unique aspects of the author's works and stories.

Keywords and expressions: Western literature, Turkish storytelling, Farid Edgu, style, minimal story, genre, metaphor, modernism.

Кириш. 70-80-йилларда турк замонавий адабий жараёнида гарб модернизми, авангард адабиётига кизикиш кучайгани кузатилади. Ж.Жойс, Ж.-П.Сартр, А.Камю, Ф.Кафка, В.Вулф асарлари урганилди ва таржима килинди. Модернизм эстетикасига оид илмий адабиётлар урганила бошланди. "Турк дикоячилигида 1970 йиллардан кейин Гарб дикоячилиги таъсиридаги модернистик, постмодернистик тушунчалар юзага келди; билвосита анъанавий дикоялардан анча фаркли янгича дикоя шакли пайдо була бошлади", - деб ёзилади бу дакда И.Чешитли, Й.Балжи, Э.Колачлар дамкорликда ёзган тадкикотда.1

Хусусан, бу давр турк адабиётида жадон адабиётининг йирик модерн ёзувчилари кизикиш билан мутолаа килиниши билан бирга, уларнинг ижодидан таъсирланиб бир катор асарлар яратилди. Адмад Х,амди Танпинар, Саид Фоик Абасиёник сингари адиблар ижодида кузатилган модернистик дикоя Юсуф Отилган (1921-1989), Ферид Эдгу (1936), Нозли Эрой (1945), Мустафо ^утлу (1947), Селим Илери (1949), Муродхон Мунган (1955) каби ёзувчилар ижодида ривожлантирилди.

Умуман, 60-йиллардан бошлаб, жанрнинг янгича ифода шаклларини излаш натижасида ижодкорлар кисман булса дам модернизмнинг баъзи хусусиятларидан фойдаландилар. Замонавий турк дикоячилигида шундай ёзувчилардан бири Фарид Эдгу дисобланади.

1 ^etijli i, Balci Y, Kolaf E. Cumhuriyet Donemi Turk Nesri. Anadolu Universitesi. Eskijehir-2012. -S.49.

4

Ёзувчининг илк ижоди турк дикоячилигининг йулбошчи адиби Саид Фоик таъсирида шаклланган. Шунингдек, Гарб адабиёти, хусусан, Ф.Рабле, Н.Гоголь, Флобер, Стендаль, Бальзак, Виржиния Вулф, Фолкнер, Флобер, Стендаль, Бальзак, Фолкнер, Ф.Кафка, Ж-П,Сартр, Римбауд, Алфред Жерри, Элуард, Бретон, Мусил, Броч асарлари дам Ф.Эдгу учун муайян маънода мактаб вазифасини бажарган.

Максад ва вазифа: Замонавий турк дикоянавислиги доирасида дикоя жанрининг хусусияти ва янгиланиш тамойилларини тадкик этиш, хусусан, Фарид Эдгу услубидаги узига хос хусусиятлар, дикояларидаги образлар олами ва психологияси, модернизм ва постмодернизм йуналишида ёзилган дикояларини илмий асослашдан иборат.

1960 йиллардан кейинги давр турк модерн дикоячилигининг янгиланиш тамойилларини Фарид Эдгу ижоди мисолида асослаб бериш, шунга кура замонавий турк дикоячилигининг янгиланиш тамойилларига оид илмий-назарий умумлашмалар чикариш макола олдига куйилган вазифа дисобланади.

Усуллар: Замонавий турк дикоячилигининг янгиланиш тамойиллари, хусусан, Фарид Эдгу ижодини урганишда адабий-эстетик, биографик ва психологик тадлил методларидан фойдаланилди.

Натижалар ва мулох,аза: Замонавий турк дикоянавислигининг янгиланиш тамойиллари, шунингдек, йирик дикоянавис Фарид Эдгу ижодини урганишга багишланган мазкур макола натижалари замонавий турк дикоячилиги, ундаги шакл ва мазмун куламдорлиги, адиб ижодига Гарб дикоячилигининг таъсири, янгича тасвир тамойиллари тугрисидаги фикрларимизни янада бойитади.

Турк адабиётшуноси Й.Эржевитнинг ёзишича: "Турк адабиётида "кафкаёна" хусусиятларни асарларида энг куп куллаган ёзувчи, шубдасиз, Фарид Эдгудир. Эдгунинг Кафкага якинлиги мотив жидатдан аниклигида ва фикрий ифодада яккол акс этади. Иккала ёзувчининг асарларида дам пессимист, ночор инсонлар тасвири, бегоналашган ташки олам тасвири бир карашда тушунтириш мушкул булган мавдумликка каратилган деган таассурот уйгонади".2 Бу фикрни бошка бир турк адабиётшуноси Н.Тусун янада ривожлантиради: "Экзистенциализмдаги шахсий хатти-даракатлар, Кафкадаги пессимистик ва хаёлий ёндошувлар барча авлодлар каби Эдгуни дам таъсирлантирди".3

Хуш, экзистенциализмнинг узи нима? Ф.Эдгу ижодининг бу фалсафага кандай алокаси бор?

"Экзистенциализм фалсафаси, - деб ёзади бу дакда адабиётшунос У.Журакулов, -яшовчанлиги вакт билан чегараланувчи абсурд тушунчасини замон ва макон нуктаи назаридан мутлоклаштиришга, унга бокийлик тусини беришга уринади. Лугавий маъноси "мавжудлик" (лотинча "exsistentia" мавжудлик, борлик, даёт демак) булган бу фалсафа щётнинг маънисизлиги, яшашга арзимаслигини талцин этувчи таълимот щсобланиб, бундай талциннинг асл мо^ияти абсурдизмда %адди аълосига етади"(таъкид бизники -П.К.).4 Демак, экзистенциализм фалсафаси инсоннинг реал даётда яшашидан бирор маъно топмаган инсонни мутлоклаштиради. Бадиий адабиётдаги экзистенциал кадрамон мана шундай фалсафага таяниб яшайди, фикрлайди ва улади. Адабиётшуносликда А.Камю, Ф.Кафка, Ж.-П.Сартр кадрамонларини экзистенциализм адабиётига нисбатлаш анъанаси мавжуд. Адабиётшунос М.Холбеков Кафка кадрамонлари дакида шундай фикр билдиради: "Кафка кадрамони экзистенциализм руди билан сугорилган "мадобатли куркинч" диссини юрагида олиб юришга мадкум этилган. Айни пайтда "уни босиб олган куркув диссиётининг бепоён кенгликлари" аслида калбини чулгаб олган ижобий хислат эканлигини яхши тушуниш лозим, чунки бу кенгликларда дадшатга солувчи кучдан устун турувчи олий

2 Ercevit Y. Kurmaca Bir Dünyadan: Yazin incelemeleri. Gündogan Yayinlan, Ankara-1992. -S.28-29.

3 Tosun N. Ferid Edgu: Dü^sel Öyküler / Öykümüzün Kirk Kapisi. Hece Yayinlari. Ankara-2013. -S.268.

4 Журакулов У. Худудсиз жилва.-Т.:Фан, 2006. -Б. 5.

хислат, яъни инсонни енгиб булмасликка булган ишонч мужассамдир".5 Бу хам Кафка ижоди, экзистенциал кахрамон хакидаги бир караш эканини таъкидлаган холда Ф.Эдгу асарлари тахлили асосида фикримизни давом эттирсак.

Фарид Эдгунинг "Жаллоднинг улими" хикоясидаги бош кахрамонлар ота ва угил. Шу икки кахрамон уртасидаги муносабат хикоя сюжетини ташкил этади. Ота - жаллод. Уз вазифасига тобе давлат ишчиси. Углини хам бир касб эгаси булиши, хусусан, уз касбини давом эттиришини хохлайди. Жиноятчини катл этиш (хукмни ижро этиш)ни хам хизматкорлик, котиблик, давлат магазинларида сотувчилик сингари конуний бир "лавозим" деб хисоблайди. Касбига булган мухаббати шу даражадаки, катлга буюрилган одамнинг кимлигига хам кизикмайди. Бола эса отасининг истагига кура бу касбни давом эттиришга мажбур. Аммо фарзанд буни хохламайди. Дастлаб уйидан, бора-бора узидан кочишга уринади. Бир куни бунинг бефойдалигини англайди ва уйга кайтади. Тадкикотчиларнинг ёзишича: "Х,икояда жаллодликдан кочишни истаган, аммо "кисмат" туфайли коча олмаган, кочиш учун барча чораларни курса-да, инсонлар узи учун куйган чегаралар сабабли яна жаллодликка кайтишга махкум инсоннинг ички ва ташки кечинмалари ифодаланади".6

" Yüregi sikigiyordu.

Biliyordum, dedi. Bunun igin geldim.

Kargisinda yagli bir adam duruyordu gimdi. Ak saqli, ak sakalli, güleryüzlü bir adam. Elinde ona yakigmayan bir kement tutuyordu. Yagli bir kement.

Yüregi sikigiyordu.

ihtiyar yumugacik bir sesle, Hadi yavrum, dedi, gimdi senin siran.

Uzat boynunu.

Ama benim oglum kör ve bagka bir oglan qocugum yok.

Ziyani yok, dedi ihtiyar. Sen uzat boynunu.

Ama yasalar buna engel, dedi o.

Ben, sizin yasalarinizi uygulamiyorum, dedi, ihtiyar,

handiyse sevecen bir sesle. Hadi, uzatma.

Uzatti boynunu.

Yüregi-"7

("Юраги сщилди.

Биламан, деди. Шунинг учун келдим. Каршисида кекса царил турарди. Соч-соцоли оцарган, истарали одам. Кулида эса узига ярашмаган арцон билан турарди. Йирик арцон.

Юраги сицилди.

Кария майин овозда, цани жигарим, энди сенинг навбатинг, буйнингни чуз, деди.

Аммо менинг углим суцир, бошца углим йуц.

Зиёни йуц, деди йуц царил. Сен буйнингни чуз.

Бунга цонунлар тусцинлик цилади, деди у.

Мен сизларнинг цонунларингизга буйсунмайман, деди царил, шафцатли овозда. Кани пайсалга солма.

Буйнини чузди.

Юраги.")

^анчадан-канча жиноятчини конун буйича катл этган жаллоднинг хаёлида улим факат хукм оркали амалга оширилиши керак. Шу сабабли хам у "улим фариштаси"га конунлар хакида гапиради, вахоланки, ажал хеч кандай конун-коидага буйсунмайди. Х,икоя хулосаси эса "Ажал хеч бир инсоний конунларга буйнсунмайди, ажал фариштаси Яратган буюрган паллада пайсалга солмай инсон жонини олади", деган ислом шаркига хос фалсафага олиб

5 Холбеков М. Франц Кафка / ХХ аср модерн адабиёти манзаралари: мак;олалар туплами, мумтоз суз нашр., Тошкент-2014. -Б.131.

6 Kabakli A. Türk Edebiyati. Cilt V. Türk Edebiyati Vakfi Yayinlan, istanbul-2002. -S.736.

7 Edgu F. Cellad'in Ölümü / Av. (Таржима бизники - П.К.) Yapi Kredi Yayinlari, 2 Baski, istanbul-2001. -S.93.

келади укувчини. Бу жидати билан Ф.Эдгу дикоячилиги гарб фалсафасидан юкорирок погонага кутарилади. Дунёнинг абсурдлиги дакидаги таги пуч карашларни инкор этади.

Аммо шунга карамасдан турк адабиётшунослари Ф.Эдгу ижодидан Кафка таъсирини топишга уринадилар. Масалан, Л.Йигит бу дакда: "Албатта, дар бир ёзувчининг тажрибасида узи таъсирланган, авайлаб-асраган баъзи манбалари, маълум бир ёзувчилар ижоди борлиги мукаррар. Эдгу куплаб маколаларида Кафка ижоди дакида фикр билдиради" деган фикрни айтади.8 Хрлбуки, Ф.Эдгунинг: "Кафка бутун даётини ижодга багишлаган нодир шахслардан бири дисобланади. Унинг асарларида ёлгон-яшиц, шу суз, бу уикоя, цандай боглицликда, ким учун, цайси царашни акс эттириш мацсадида ёзилган деган саволларни бермайсиз. Кафка факатгина ёзишга тобе. Х,аётида бошка нарсага урин йук" (таъкид бизники - П.К.), деган фикрлари адабиётшуносни тасдикламайди.9 Чунки ёзувчининг курсивда курсатилган сузларида Кафка ижодидаги бекарорлик, максадсизликка нисбатан ироник муносабат аник билинади.

Ф.Эдгунинг яна бир дикояси - "Кутилмаган медмон"ни шу нуктаи назардан тадлил этиб курайлик:

"- %ацицатан уам келишимни хоулаяпсанми? Чиндан уам уйингга киришимни хоулаяпсанми? Мендан цурцмайсанми? -деди.

- Сафсатани бас цил, - дедим. - Бундай уавода, ярим тунда цаерга бормоцчисан, цани,

" 10

ичкарига маруамат .

Х,икоя кадрамони уз уйида уйкуга кетаётган мадал ногодон эшик такиллаб колади. Биринчи марта эшик ортидан берилган "Ким у?" сурогига деч ким жавоб бермайди. Эшик иккинчи бор кокилганда медмон узини танитади, "дустингман" дейди. Аммо мезбон уни дуст деб тан олмайди. Медмон аразлаб кетмокчи булади. Аммо мезбоннинг узр сураб ялинишларидан кейин кайтиб келади. Мезбон медмонни уйига таклиф этади... Х,икоя сюжети шундан иборат. Медмон мезбонга "эски дустингман" дейди. Чамаси, муаллиф бу билан туркий халкларга хос кадим медмондустлик анъаналарининг узилиб кетаётганига ишора килади. Мезбоннинг сунгги сузи эса бундай туйгулар одамларни тула тарк этиб кетмаганини курсатади. Рамзий маънода тушунилганда дам мазмун унчалик узоклашиб, турк адабиётшунослари айтганларидек абсурдлашиб кетмайди. Аксинча, инсон кунглидаги эзгуликни талкин этади. Агар уйни инсоннинг кунгли, уйкуни эзгу амаллардан узоклашиш, медмонни эса виждон ёки имон деб тушунадиган булсак, ушбу дикоя ёлгизликда калби тошга айланаёзган одамнинг узлигини топиши тарзида тушунилиши максадга мувофик. Чунки виждон, иймон деган умумбашарий туйгулар одамни тамомила ташлаб кетмайди. Унинг ниятига караб эртами-кечми фавкулодда кайтиб келади.

Ф.Эдгунинг дастлабки дикояларидаги реал даёт тасвири кейинги асарларида тараккий топиб борди. Х,аётда эзилган, чорасиз, турли келишмовчиликлар туфайли ёлгиз колган ва одамларга бегоналашиб бораётган, максадсиз ва тушкун кайфиятли кадрамонлар ёзувчининг уша даврлардаги рудий долатини акс эттирган. Бу даврга оид асарларида сюрреализм унсурлари воситасида дунё ва инсон рудиятини уйгун тасвирлаб, уз-узини излаётган шахс вазиятини акс эттиради. Шахс ва дунё юзлаштирилган бу асарларида ёзувчи глобал дакикатларга рамзлар либосини кийдиради.

"^оронгуликда" дикояси кадрамони узини доим таъкибда юргандек дис килади. Бир тунда у уйига боришни истамайди. Х,амиша унга интизор аёлидан узокларда булишни хаёл килади. Шу тарика "Хаёл дикоянинг асосий мавзу даражасига кутарилади".11 Дардакикат,

8 Yigit L. Ferit Edgü'nün Roman ve Öykülerinde Yapi ve Tema. Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yil Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van-2007. -S.29.

9 Kabakli A. Türk edebiyati. Cilt V. Türk Edebiyati Vakfi Yayinlari, Istanbul-2002. -S.782. Бу дакда каранг: Edgu F. §imdi Saat Kaf. 1986. -S.65.

10 Эдгу Ф. Кутилмаган медмон. (Елук С, П.Кенжаева тарж). Академнашр. Т-2011. -Б.307.

11 Tosun N. Ferid Edgu: Dü^sel Öyküler / Öykümüzün Kirk Kapisi. Hece Yayinlari. Ankara-2013. -S.270.

хикоя сюжети, кахрамонлари хаёл ва хаёт коришиклигида тасвирланади. Баъзан кахрамонлар вокеликка нотанишдек муносабатда булишади. Кечинмалар жараёнини эслай олишмайди. "^оронгуликда" хикояси кахрамони хам шундай холатни бошдан утказади:

"Karçi kiyidaydim. Nasil geçtim buraya? Bir sandalia mi. Nasil? Ansimiyorum. iskelede buldum kendimi. iskeleyle ev on dakika çeker. Çevreme bakindim. Oh! Kimseler yok. Ayaga kalktim. Eve dogruyürümeye baçladim."12

("Карши соуилда эдим. Бу ерга цандай келдим. Кайиц биланми? Кандай цилиб? Эслай олмадим. Узимни пристанда курдим. Пристандан уйгача ун дацицалик йул эди. Атрофга алангладим. Эу! Х,еч ким йуц. Оёцца турдим. Уй томонга юра бошладим. ") Шу пайт кахрамон кузига кандайдир шарпа курингандек булади. ^ахрамон буни хам идрок этолмайди:

"Karanlikti yol. Ay buluta girmi§ti. Sallana sallana yürüyordum. Duvarlara tutuna tutuna. Onümden bir karalti geçti. Az ilerde durup bir an bana bakti. Sonra uzaklaçti. Karanligin içinde yitti. Ayak seslari duyulmaz oldu."13

( "Йул зулматга бурканган. Ой булутлар пинжига кириб олган. Деворларга суянганча гандираклаб борардим. Олдимдан бир шарпаутди. Сал нарида туриб бир лауза менга цараб цолди. Кейин узоцлаша бошлади. Зулмат ичида гойиб булди. Оёц товушлари эшитилмади. ") Куринадики, Фарид Эдгунинг асарлари шахснинг ички изтиробларини бор буй-басти билан ёритади, инсоннинг барча хатти-харакатларига ташки мухит таъсир этишини курсатишга интилади. Унинг асарларидаги шахслар салбий окибатлар таъсири остида чорасизлик, имконсизлик ва алокасизлик оркасида пайдо булган ёлгизликни яшаётиб, хаётдан умидларини узмокчи буладилар. Аммо икки хикояда хам оптимистик рух голиб чикади. "^оронгуликда" хикояси кахрамони тартибсиз ва бешафкат кучани босиб утиб уз кадрдон уйига томон йул солади. Ахмад Х,ирчин ("Йуколган кун") эса шифтда осиглик аркондан кочиб "банафшаранг гуллар очган дарахт тагидаги кулбага цараб" интилади. Х,аётдан умид килади. Кафканинг экзистенциал кахрамонлари каби улимни танламайди. Яшариш ва хаёт гулини танлайди.

Шунинг учун булса керакки, турк адабиётшунослигида Ф.Эдгу ижодий методини гох "махаллий экзистенциализм", яъни экзистенциал кайфиятнинг шаркона ечими топилган бадиий метод деб белгилашса, баъзан унинг мураккаб шаклдаги асарларини хаёлий реализмга нисбатлашади. Дархакикат, Фарид Эдгу "идрок этиш ва англаш, хис этиш ва сезги уртасидаги тафовутларни аниклаштириш нуктаи назаридан фантастик ёки хаёлий

" 14

реализм усулини узлаштирди .14

Ф.Эдгунинг баъзи хикоялари жуда хам киска булишига карамай, унинг мохиятида фалсафий мазмундорлик мужассамлангани кузатилади. Бундай асарлар турк адабиётшунослигида "минимал хикоя" термини билан юритилади. "Эдгу минимал хикояларида "вокеа"дан кура инсоннинг лахзалик "холат"ига эътибор каратади, хикоя килиш ва баёнчиликдан узоклашади", деб ёзади бу хакда турк тадкикотчиси И.Кулохлиугли.15

Х,акикатан, Ф.Эдгу "минимал хикоя"ларининг энг ахамиятли жихати, уларда вокеадан кура холатнинг мухим урин тутишидир. Факат бир лахзалик холат тасвирланган киска хикоялари билан янги овоз, янги нур, янги нафас ва янги умид олиб кирган ёзувчи янада ишончли, янада ёркин ва хакконий келажак хакида умид уйготади. Унинг шундай

12 Edgü F. Karanlikta / Av (Таржима бизники - П.К.) Yapi Kredi Yayinlan, 2 Baski, Ístanbul-2001. -S.33.

13 Edgü F. Курсатилган асар. -S.33.

14 Külahlioglu i.A. Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi / Yeni Türk Edebiyati (1839-2000). Edit. Ramazan Korkmaz. Ankara-2015. -S.369.

15 Ari Z. Ferit Edgü'nün Öykü ve Romanlarinda Anlatim Teknikleri. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal

Bilimler Enstitüsü. Ankara-2008. -S.48.

дикояларидан бири "Кошки" деб номланади. Х,икоянинг асоси диалоглардан курилган булиб, бор-йуги 8та жумладан иборат:

Kegke

- Benden hig yardim bekleme, dedim.

- Kimseden yardim bekledigim, yok. Bugüne degin kendim kazanip kendim yedim.

- Ama kazandigin bagkalarina yetmedi. Bu nedenle de biryuva kuramadin, bir kadinin yok, dedim ona.

- O ayri bir konu, dedi. Yardimla ilgisi yok. Ben boyuma göre birini bulamadim, hepsi bu.

- Peki aradin mi?

- Hayir, aramadim. Böyle biri olsaydi, o gelip beni bulurdu.

- Sen aramadigin sürece kimse seni bulmaz, dedim ona.

- Kegke! Oldu aldigim yanit.16

(Кошки

- Мендан уеч уам ёрдам кутма, дедим.

- Х,еч кимдан ёрдам кутганим йуц. Бугунгача узим топиб, узим едим, деди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- Аммо топганларинг бошцаларга етмади. Шу сабабли уз маконинг йуц, оила цурмадинг, дедим унга.

- Бу алоуида масала, деди. Ёрдамга алоцаси йуц. Мен узимга мос аёлни учратмадим, холос.

- Хуш, изладингми?

- Йуц изламадим, агар менга мос аёл булганида у мени топган буларди.

- Узинг изламасанг, сени уеч ким топмайди, дедим унга.

- Кошки! Жавобини олдим ундан.)

Охирги жумла дикоянинг кульминацияси ва хулосаси дисобланади. "Кошки" дейди кадрамон. Юзаки Караганда бу "кошки" остида "мени деч ким топмаса эди", деган маъно ётгандек туюлади. Аммо юкоридаги "Мен узимга мос аёлни учратмадим, холос" жумласи кадрамоннинг шундай аёл уни бир кун келиб топишига ишончини курсатади. Йукса у бунчалик катта умид билан "кошки" демаган буларди.

Адибнинг бу каби дикоялари дакида машдур адабиётшунос Н.Тусун шундай фикр билдиради: "Фарид Эдгу бутун ижоди давомида фалсафий мазмундаги ифодага (...) содик колди. Х,акикатнинг минг бир юзини очишга, инсонни узи ва даёт дакикати билан юзлаштиришга даракат килади. Х,ар доим шаклий янгиланишга интилди. Натижада янгиланган, модернистик ва экспериментал дикоячилигимизда узига хос номга эга булди".17 Олимнинг фикрида тула асос бор. Ф.Эдгу деч кандай Гарб экзистенцияси таргиботчиси эмас, балки Еарбга хос бадиий шакл (мазмун эмас)ларни турк адабиёти доирасида эксперимент килди. Миллий адабиёт ичида янгилик барпо этди. Миллий модернистга айланди. Аммо мазмун нуктаи назаридан исломий Шарк фалсафасидан узоклашмади.

Адибнинг "Остона", "Кетиш они" дикояларида шаркона улим ва даёт фалсафаси рамзлар воситасида реаллаштирилади. Улим дакида суз юритилар экан, аслида умрнинг мазмуни хусусидаги улугвор карашлар илгари сурилади. Бу бизга Алишер Навоийнинг "Камол эт касбким, олам уйидин, Сенга фарз улмагай гамнок чикмак. Дунёдан нотамом утмак биайни, Эрур даммомдин нопок чикмак..." мисраларини эслатади. Х,икоя кадрамонлари улимга мана шундай фалсафий карайдилар. Дунёга келиб деч нарсага эришмаган одамнинг улими дам деч нарсага арзимайди деган фикрни бадиий талкин этадилар.

"Хаёлхона" дикояси номига монанд булиб, бир ладзалик хаёл дакида. Х,ар бир санъаткор ижодида хаёллар олами мавжуд, улар шу олам оркали уз асарларини даётдан бадиийликка

16 Edgü F. Kegke / igte Deniz, Maria. (Таржима бизники - П.К.) Yapi Kredi Yayinlari, istanbul-2002. -S.51.

17 Tosun N. Ferid Edgu: Dügsel Öyküler / Öykümüzün Kirk Kapisi. Hece Yayinlari. Ankara-2013. -S.273.

кучирадилар. Хаёл оркали синтез килинган вокелик асарда бадиий тукимани юзага келтиради. Биз уйлаган хаёл билан даёт доимо бир-бирига тугри келавермайди. Ушбу дикоя ана шундай гояни илгари суради:

Hayalhane

- Nigin kaybolmu§ fotografían ariyorsun. Elinde bir makinen var. Gorüyorum. Yeni fotografiar geksene. Hatta o kaybolan fotografían.

- Ama onlar hayallerimdi.18

(Хаёлхона

- Нега йуцолган суратларни цидиряпсан, цулингда фотоаппарат бор. Курдим. Янги сурат ол. Хатто уша йуцолган суратларни уам.

- Аммо улар менинг хаёлларим эди.)

Дардакикат, хаёлнинг суратини деч кандай фотоаппарат когозга мудрлай олмайди. Уни факат сузгина суратлантириши мумкин. Бу вазифани Ф.Эдгу сузлари мукаммал даражада бажаради.

Фарид Эдгу содда, тушунарли услубда ихчам, лунда сузлар оркали мазмундор лавдаларни акс эттириши билан рассомлик ва бошка санъат турларига кизикиши, датто бу борадаги иктидорини намоён этади. Кичик вокелик ёки долатни кенг тасвир палотносига кучириш Ф.Эдгу услубининг пойдевори дисобланади.

Фарид Эдгу турк адабиётида йулбошчи ёзувчилар каторида туради. Анъаналарни инкор этмасдан, факат анъанавий колиплар ташкарисидан "янгилик" кидирган ёзувчи бир канча дикоя тупламларини нашр эттирди. Унинг "^очоклар" (1959), "Бузгун" (1962), "Ов" (1967), "Кемада" (1978), "^айкирик" (1982), "Минг бир дижо" (1991), "Шарк дикоялари" (1995), "Мана денгиз, Мария" (1999), "Давом" (2001), "До овози" (2002), "Компаслар" (2004), "Нижиниский дикоялари" (2007) сингари катор дикоя тупламлари шу жидатлари билан турк адабиётида янги боскич - шаркона модерн насри анъаналарини бошлаб берди.

Хулоса. Биргина ладза ифодаси булмиш дикоялари билан адабиётга янгича овоз, янгича нафас, янги умид олиб кирган Фарид Эдгу яна дам инсоний, яна дам реал ва дакикий келажакни ёритишга даракат килади. Унинг адабий асарларида дар он янгиланиб турган даётнинг кичик тасвирларини курамиз. Кичик вокеа ёки долатни кенг тасвир полотносига кучириш Ф.Эдгу услубининг асосий хусусияти дисобланади. У инсон ва макон бирлигига катта бадиий вазифа юклаб, матнга олиб кириш оркали шахснинг бугунги куни ва бугунги кароргоди дакида аник тасаввур беради. Адиб матн ичи ва матн ташкарисидаги рамзларга бой ихчам дикояларида ортикча тафсилотлардан кечиб, реал дакикат модиятини киска, лунда очиб ташлашга муваффак булади. Унинг дикояларида «Мен» турли куринишларда намоён булади: «мен» - дикоя кадрамони; «мен» - дикоячи; «мен» - дикоя муаллифидир.

Шунингдек, Ф.Эдгу Шарк халкларига хос мажоз воситасида дакикатни ифодалаш йулига таянган долда мажозий наср услубига асос солди. Баъзан жониворлар, паррандалар, шарпалар, баъзида эса жонсиз предметларгача Ф.Эдгу учун улкан миллий, шахсий ва умуминсоний муаммолар талкини учун рамзий восита вазифасини бажарди. Умуман олганда, Фарид Эдгу томонидан янги турк дикоячилигига олиб кирилган модерн услуби на Гарб модернизми, на замонавий турк насри анъаналарини такрорламаслиги билан узига хосдир. Бундай узига хослик узининг ментал хусусиятларини замонавий усулда намоён этган шаркона модерн услубида уз аксини топди.

келтиради. Биз уйлаган хаёл билан даёт доимо бир-бирига тугри келавермайди. Ушбу дикоя ана шундай гояни илгари суради:

18 Edgü F. Hayalhane / í^te Deniz, María. (Таржима бизники - n.K.)Yapi Kredi Yayinlan, Ístanbul-2002. -S.59.

10

Hayalhane

- Niçin kaybolmuç fotografían ariyorsun. Elinde bir makinen var. Görüyorum. Yeni fotografiar çeksene. Hatta o kaybolan fotografían.

- Ama onlar hayallerimdi.19

(Хаёлхона

- Нега йуцолган сypaтлapнu цuдupяnсaн, цултгда фотоannapaт 6op. Кypдuм. Янгu сypaт ол. Хатто уша йуцолган сypaтлapнu уам.

- Аммо yлap меншг xaëллapuм эдu.)

Дархакикат, хаёлнинг сyратини хеч кандай фотоаппарат коFOЗга мухрлай олмайди. Уни факат сузгина сyратлантириши мумкин. Бу вазифани Ф.Эдгу сyзлари мyкаммал даражада бажаради.

Фарид Эдгу содда, тушунарли услубда ихчам, лунда сузлар оркали мазмундор лавхаларни акс эттириши билан рассомлик ва бошка санъат турларига кизикиши, хатто бу борадаги иктидорини намоён этади. Кичик вокелик ёки холатни кенг тасвир палотносига кучириш Ф.Эдгу услубининг пойдевори хисобланади.

Фарид Эдгу турк адабиётида йулбошчи ёзувчилар каторида туради. Анъаналарни инкор этмасдан, факат анъанавий колиплар ташкарисидан "янгилик" кидирган ёзувчи бир канча хикоя тупламларини нашр эттирди. Унинг "^очоклар" (1959), "БyзFyн" (1962), "Ов" (1967), "Кемада" (1978), "^айкирик" (1982), "Минг бир хижо" (1991), "Шарк хикоялари" (1995), "Мана денгиз, Мария" (1999), "Давом" (2001), "До овози" (2002), "Компаслар" (2004), "Нижиниский хикоялари" (2007) сингари катор хикоя тупламлари шу жихатлари билан турк адабиётида янги боскич - шаркона модерн насри анъаналарини бошлаб берди.

Хулоса. Биргина лахза ифодаси булмиш хикоялари билан адабиётга янгича овоз, янгича нафас, янги умид олиб кирган Фарид Эдгу яна хам инсоний, яна хам реал ва хакикий келажакни ёритишга харакат килади. Унинг адабий асарларида хар он янгиланиб турган хаётнинг кичик тасвирларини курамиз. Кичик вокеа ёки холатни кенг тасвир полотносига кучириш Ф.Эдгу услубининг асосий хусусияти хисобланади. У инсон ва макон бирлигига катта бадиий вазифа юклаб, матнга олиб кириш оркали шахснинг бугунги куни ва бугунги кароргохи хакида аник тасаввур беради. Адиб матн ичи ва матн ташкарисидаги рамзларга бой ихчам хикояларида ортикча тафсилотлардан кечиб, реал хакикат мохиятини киска, лунда очиб ташлашга муваффак булади. Унинг хикояларида «Мен» турли куринишларда намоён булади: «мен» - хикоя кахрамони; «мен» - хикоячи; «мен» - хикоя муаллифидир.

Шунингдек, Ф.Эдгу Шарк халкларига хос мажоз воситасида хакикатни ифодалаш йулига таянган холда мажозий наср услубига асос солди. Баъзан жониворлар, паррандалар, шарпалар, баъзида эса жонсиз предметларгача Ф.Эдгу учун улкан миллий, шахсий ва умуминсоний муаммолар талкини учун рамзий восита вазифасини бажарди. Умуман олганда, Фарид Эдгу томонидан янги турк хикоячилигига олиб кирилган модерн услуби на Fарб модернизми, на замонавий турк насри анъаналарини такрорламаслиги билан узига хосдир. Бундай узига хослик узининг ментал хусусиятларини замонавий усулда намоён этган шаркона модерн услубида уз аксини топди.

19 Edgü F. Hayalhane | igte Deniz, Maria. (Таржима бизники - n.K.)Yapi Kredi Yayinlari, istanbul-2002. -S.59.

11

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.