Научная статья на тему 'ХАЛҚ ОҒЗАКИ ИЖОДИ СЎЗ САНЪАТИ'

ХАЛҚ ОҒЗАКИ ИЖОДИ СЎЗ САНЪАТИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
372
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Санъат / маҳорат / кашфиёт / фазилат / нақш / мусиқа / ҳайкалтарошлик / ганчкорлик / халқ оғзаки ижоди

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — С Юлдашев, С Азизов

Ушбу мақолада санъат асари тингловчиларда инсон иқтидори, маҳорати, ақли, заковати, ўзига хос кашфиёти билан мазкур асарга нисбатан ҳайрат, қойил қолиш туйғусини уйғота олиши ҳақида ҳикоя қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ХАЛҚ ОҒЗАКИ ИЖОДИ СЎЗ САНЪАТИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal Volume 3 Issue 1 / March 2022 ISSN 2181-063X

ХАЛЦ ОГЗАКИ ИЖОДИ - СУЗ САНЪАТИ

С.Юлдашев С.Азизов УзДСМИ ФМФ

Аннотация: Ушбу маколада санъат асари тингловчиларда инсон иктидори, махорати, акли, заковати, узига хос кашфиёти билан мазкур асарга нисбатан хайрат, койил колиш туйгусини уйгота олиши хакида хикоя килинади.

Калит сузлар: Санъат, махорат, кашфиёт, фазилат, накш, мусика, хайкалтарошлик, ганчкорлик, халк огзаки ижоди.

PEOPLE'S ORAL CREATION - THE ART OF WORDS

S.Yuldashev S.Azizov FRB UzSIAC

Abstract: This article tells about the fact that a work of art can arouse in the listeners a sense of admiration and admiration for this work with its human talent, skill, intelligence, ingenuity and originality.

Keywords: Art, craftsmanship, discovery, virtue, pattern, music, sculpture, pottery, folklore.

Халк огзаки ижодининг суз санъати эканлигини тушунишдан аввал санъатнинг узи нималигини билиш лозим. 5 жилдлик "Узбек тилининг изохли лугати"да (3-жилд. 442-б): "Санъат" - иш, мехнат; махорат; касб-хунар

деб курсатилган. Агар изохдаги сузларга эътибор берсак, санъат деганда, махорат билан амалга оширилган мехнатни тушуниш англашилади. Санъатни махоратсиз тасаввур килиш мумкин эмас. Шунинг учун устозларимиз "Санъат -инсон аклу заковатининг буюк кашфиётидир" дейишдан толикмасдилар. Айни пайтда, "Санъат махоратнинг энг олий даражасида вужудга келади" деган гапни хам куп такрорлар эдилар. Х,акикатан хам, санъатни тушуниш санъатни яратишдек мураккаб эканини билишимиз керак. Айникса, филология, журналистика, тарих, фалсафа каби соха эгалари санъатни тушуниш, тугрироги, хис килиш кобилиятига эга булишлари алохида фазилатдир. Одатда махсус маълумотга эга булмаган одамлар оддий тасвирларни санъат асари деб тушунадилар. Масалан, магазинларнинг олд кисмидаги реклама максадида намойиш килинадиган расмлар: костюм кийган йигитлар, куйлакли кизлар,

нонларнинг турли хиллари, кийим-кечаклар тасвирлари ва хоказолар. Аслида буларнинг биронтаси санъат асари хисобланмайди. Хдтто буюк рассомлар ишлаган тасвирий санъат асарларидан олинган нусхалар - копиялар хам санъат асари булмайди. Хдддан ташкари чиройли безакланган чойнак, пиёла, лаганлар минглаб нусхаларда сотилади, улар санъат асари хисобланмайди. Чунки санъат асарлари санъаткор томонидан махорат билан яратилиши шарт. Шунинг учун санъат асарлари факат санъаткор яратган ягона нусхада булади.

Маълумки, санъатнинг накш, мусика, хайкалтарошлик, ганчкорлик, уймакорлик, ракс, бадиий адабиёт каби унлаб турлари бор. Уларнинг хар бири уз куролига эга. Аммо айрим иморатлар олдидаги савлат тукиб утирган шерлар, ракс гурухларида четда турган рахбарига караб харакат килаётган раккосалар, маъносиз кофияланган шеърларнинг санъатга хеч кандай алокаси йук. Чунки кайд этилган вазиятлардаги "санъат" асарлари бизда хеч кандай хайрат туйгусини уйготмайди. Хдкикий санъат асари билан муомалада булганимизда эса рухиятимизда муайян хиссий узгаришларни сезамиз. Санъат асари одамда инсон иктидори, махорати, акли, заковати, узига хос кашфиёти билан мазкур асарга нисбатан хайрат, койил колиш туйгусини уйготиши керак. Айнан шу фазилати билан санъат намунаси рухиятимизни бошкаради.

Санъат асарининг яна бир узига хос хусусияти шундан иборатки, унинг кадри, бахоси хеч качон хажм, сон, микдор билан улчанмайди. Унлаб тасвирий санъат намунасини яратиш, кушик айтиш, бадиий асарлар ёзиш мумкин. Аммо уларнинг муаллифларини танимаслигимиз, ёдимизда сакламаслигимиз хам мумкин. Бирок баъзан бор йуги битта санъат асарини ижод килиш билан халк маданияти хазинасидан муносиб уринга эга булинган, тарихда из колдирилган. Чунки санъат улчови махорат даражасининг юксаклиги, бадиийликнинг мукаммаллиги билан белгиланади. Шундай килиб, санъат хакидаги асосий маълумотга эга булдик. Энди бевосита халк огзаки ижодининг суз санъати намунаси эканини билишга уринамиз.

Аввало, хар бир санъат намунаси, санъат асари инсон яратган муъжиза хисобланади. Асарга куйиладиган талаб ундаги кашфиёт, унинг олий даражадаги махсулот экани билан белгиланади. Бинобарин, огзаки суз санъатига мансуб асар хам шакли, мазмуни, ижроси, унда ифодаланган хаёт тасвири билан бизда хайрат туйгусини уйготмоги лозим. Агар ана шу хайратни айнан кандай фазилатлар хосил килишини билиб олсак, фикр юритиш йуналишимизда аник мулохазалар пайдо булади, тахлил килаётган асаримиз кадри янада аниклашади. Шу максадни назарда тутиб, аввало, бадиий адабиётга, хусусан, халк огзаки ижоди асарларига куйиладиган асосий талабларни мухтасар шаклда курсатиб утмокчимиз. Зеро, бадиий адабиёт билан уз хаётини боглаган шахс исталган суз санъати намунаси билан танишганида,

унга бахо бериш мезонининг аник булиши макксадга мувофикдир. Факат ёдимиздан чикмаслиги лозимки, бу талаблар сон ва мазмун жихатдан ута чегараланган холда тавсия этилмокда:

Биринчидан, хар бир суз санъати намунаси, жумладан, халк огзаки ижодидаги кушик, эртак, достон ва бошка асарларда фикрий янгилик булиши лозим. Бу янгилик кичик хаётий вокеадан тортиб мураккаб ижтимоий вазиятларни бахолаш билан белгиланади. Инсон хаёти давомида сонсиз-саноксиз янгиликларга дуч келади. Катта авлод вакили тажрибасидаги оддий хакикатлар ёшлар учун янгилик хисобланаверади. Шунинг учун халк огзаки ижоди асарларини эшитганимизда, улар билан китобдаги матн воситасида танишганимизда жуда куп янги-янги фикрларга дуч келамиз.

Масалан, "Козонга якинлашсанг, кораси юкар, ёмонга якинлашсанг -балоси" маколидаги асосий фикр ёмонга якинлашган одамнинг такдирида нохуш вокеалар купайишидан огохлантиришдир. Лекин аслини олганда маколнинг биринчи кисмида хам эхтиётлик белгиси аник куриниб турибди. Яъни халк ёш ва хали турмуш тажрибасига эга булмаган фарзандга козонга якинлашаётганда кора курум тегишидан эхтиёт булишни тавсия килмокда. Кушимча равишда айтиш мумкинки, хар бир инсон муайян вазиятда иш килар ва карорга келар экан, эхтиёт чораларини эсидан чикармаслик лозимлиги уктирилмокда. Айни чокда, огзаки ижодимиз асарлари билан танишар эканмиз, миллат такдирига ва ижтимоий вазиятларга боглик мухим ахамиятга эга янгиликлар ифодаланишига гувох буламиз. Масалан, "Алпомиш" достонидаги фикрий кашфиёт бу хар бир фарзанд юртнинг бирлигини эъзозлаши кераклигини уктиришдир. Сенга юртни булиш хакидаги фикрини тушунтирмокчи булган одам факат сен учун эмас, миллат учун, халк учун, ватан учун хавфлидир. Агар сен уз она юртинг келажагини уйласанг, уни бирлаштириш, жипслаштириш хакида бош котир, деган хакикат илгари сурилади. Х,акимбек Калмок юртига кучган юртдошларини Кунгирот-Бойсунга кайтариб олиб келади. Шунингдек, инсон кадрини асраш, ота-она хурматини бажо келтириш, хар бир фарзанднинг Алпомишдек мард, жасур, сузига содик булиб усишини таъминлаш каби хаётий муаммолар достонда уз ифодасини топган. Иккинчидан, асар шакли ва мазмуни жихатдан мутаносиб булиши керак. Бадиий адабиётда жинс (айрим назарий китобларда - адабий тур) ва жанр тушунчаси бор. Жинс деганда, лирика, эпос, драма тушунилади. Лирикада хис-туйгу, ички кечинмалар; эпосда вокеа ифодаси, асар кахрамонларининг такдири баёни; драмада сахна шароитида вокеаларнинг ривожи, кахрамонлар диалоглари воситасида хаётий лавхалар тасвири тушунилади. Жанр эса жинсдан торрок маънони билдиради. Ёзма адабиётда роман, кисса, хикоя кабилар; огзаки ижодда достон, эртак, кушик, макол, топишмок, аския

^aHpHapu MaB^yg. X,ap Sup ^aHpra MaHcyS acapHapHu maKH (metpuö eKu Hacpuö), Ma3MyH, xa^M Ba aparuHumugaH Ha3apga TyTuHraH MaKcag SupHamTupuS Typagu. Eup ^aHpga aparuHraH acapHap MyaöaH maKH Ba Ma3MyHra эгa SyHumu TanaS KunuHagu. Ey TanaS xaMuma maKHHuHr Ma3MyHra MyTaHocuS SyHumuHu Ta^030 этagн. Ogarga, maKH KaHnanap uxnaM, Ma3MyH KaHnanap KeHr KynaMra эгa SyHca, acap myHnanap KagpHugup. XanKuMro OF3aKu u^oguga KynuHna SyHgafi $a3uHar MaKoHHapga HaMoeH SyHagu. Eup ^yMHagaH uSopar MaKoHHuHr Ma3MyHuHu xaeTuö ganuH Ba MucoHHap SuHaH coaraaS TaxHuH KuHum MyMKuH. ^eKuH xaMMa ^aHpgaru acapHapra xaM 6y ynnoB SuHaH eHgamum MyMKuH эмaс. XycycaH, gocTOHnap MuHr-MuHr MucpanapgaH uSopar metpuö Ba xa«M ^uxargaH KaTTa Hacpufi napnanapgaH TamKuH Tonagu. YHapHuHr Ma3MyHu MuHHaraMro BaKunnapuHuHr xaeTuHu TacBupnoBnu HaBxanapgaH uSopar. XaHK $ap3aHgnapuHuHr xaeTu эca эн Ba ropT TaKgupu acocuga epuTunagu. fflyHgafi kuhuS, TonumMoK, acKua, KymuK Ba SomKa ^aHpgaru acapHap xaM y3Hapuga aKC эттнpaeтгaн Ma3MyH SuHaH maKHaH MyTaHocuS SyHumu 3apyp. AfiTMoKHuMroKu, Sup-uKKu caxu^a xa^Mura эгa MaKoH Ba TonumMoK SyHMaraHu KaSu aHHaH myHgafi xa^Mgaru gocroHHu xaM y^amaHMro. MaKoH Ba TonumMoKHapHuHr xa^Mu yTa cuKuKguru, gocTOHHap эca xa^MaH KeHrauru SuHaH acpnap gaBoMuga xaHK xroMaraHu Sa^apuS KeHraH.

YnuHHugaH, Saguuö acap, xycycaH, xaHK oF3aKu u^oguga yMyMuHcoHufi MyaMMonap u^oganaHagu. AnSarTa, xap Sup xaHKHuHr y3 muhhuh xycycuaTu, muhhuh TaSuaru, atHu muhhuh MeHTanuTeTu MaB^yg. Ammo Sy muhhuhhuk Saguuö agaSueTga yMyMuHcoHufi MyaMMoHapHuHr aKC этнmнгa MyTHaKo canSuö Tatcup KypcaTMafigu. ^yHKu ep KyppacuHuHr TypHu MuHTaKanapuga amaöguraH, TypHu guHHapra umoHyBnu xaHKHapHuHr xaeTufi MyHocaSaraapuga MymTapaK HyKTaHap ^yga Kyn. X,ap Sup MuHHarga BaTaH, xaHK, oTa-oHa, aKa-yKa, ona-cuHruH, yraö oTa, yraö oHa, ycTo3, morupg KaSu TymyHnanap Sop. OgaMHap ypTacugaru MyHocaöaraapHuHr acocuHu agoHaT, aHguma, xaKuKar KaSu TymyHnanap SeHruHafigu. fflyHuHr ynyH y3SeK MaKoHHapu Ma3MyHuga gyHegaru ^yga Kyn MuHHaTHapga ynpafiguraH xuKMaTHap Sop. "3yMpag Ba ^uMMaT" эpтaгнмнзgaгн BoKeanap Kyn xaHKHapga geapHu yзгapнmcнз TaKpopHaHagu. "AHnoMum" gocToHugaru MapgHuK, ^acypHuK, ogaMuHHuK gyHe xaHKHapu эnocн MaB3yHapu Ba FoaBufi HyHaHumu SuHaH yHFyH. 3pTaKHapHuHr Supuga (y3SeKHapga) Kyö eKu энкн, uKKuHHucuga (xuToÖHapga) rypyHH, ynuHnucuga (rpy3uHHapga) y3yM eTaKHu yHcyp cu^aTuga umTupoK этagн. Y3SeK MaKoHuga "Ohhu этaк SuHaH enuS SyHMac" geöuHca, pycHapga "Ouho b MemKe He yTaum" ("EurroHu Konga amupa oHMaficaH") MaKoHu Mamxyp. ^ap ukku MaKoHHuHr Ma3MyHu Sup Supura aKuH. MatHyM SyHaguKu, oF3aKu u^og acapHapuHuHr Som KaxpaMoHu, aBBano, uhcoh xucoSHaHagu. Hhcoh эca MatHyM Sup MuHHaT BaKuHu SyHumu KepaK. OF3aKu u^og

асарларини эшитганимизда, укиганимизда биз узимизнинг хаётимиз хакида мушохада юритишга, тасвирланаётган вокеаларни мавжуд маиший мухит билан киёслашга урганишимиз, хар бир танишувдан фойдали маслахат олишга интилишимиз лозим. Туртинчидан, халк огзаки ижоди суз санъати эканини айтдик. Бу фикр огзаки ижоднинг санъат сифатини таъминлайдиган асосий омил суз эканини тасдиклайди. Х,ар бир санъат турининг уз куроли булганидек, огзаки ижоднинг хам уз куроли бор. Бу курол суз хисобланади. Фикримизнинг канчалар тугри экани халкимиз ижодидаги аския жанри мисолида тулик исботини топади. Аввало, аския жанри (бу хакда аския мавзуида мукаммал маълумот берилади) дунёдаги бирорта халк огзаки ижодида учрамайди. Жанрнинг асосини миллий тилимиздаги омоним сузларнинг нихоятда куплиги ташкил этади. Сузларнинг шаклан бир хил, аммо мазмунан турли маъноларни билдириши бир сузни талаффуз килишда биратула бир неча фикрни ифодалаш имконини беради. Натижада, суз уйини усули билан кулги пайдо булади ва аския вужудга келади. Узбек миллий тилининг бой ва ранг-баранг имкониятларга эга экани бошка жанрларда хам намоён булади. Достон, эртак, кушик каби турли жанрларга мансуб асарлар сузларини бошкалари билан алмаштириш мумкин эмас. Бошка суз кулланганда, асарнинг мазмунига, шаклига, жозибасига салбий таъсир курсатади. Бу холатни огзаки ижодимиздаги исталган намунанинг исталган сузига нисбатан кузатиш мумкин. Масалан: эртаклар "Бир бор экан, бир йук экан..." деган сузлардан бошланади. Шу жумланинг узида хикоя килинаётган вокеанинг хаётда руй берганига шубха пайдо булиши табиийдир. Эртак давомида эса биринчи жумладаги фикр ривожланади ва тасдикланади. Ёки достонларда кайта-кайта куйидаги мисралар такрорланади:

Дам шу дамдир, узга дамни дам дема, бошинг омон, давлатингни кам дема.

Бу матндаги сузларни хам бошкалари билан алмаштирсак, мисраларнинг файзи, шукухи йуколади. Халкимиз яратган маколларни ташкил этувчи сузлар хусусида эса, умуман, тил лол колади. Узингиз тасаввур килинг, Махмуд Кошгарийнинг "Девону луготи-т-турк" асарида 300 га якин маколлар келтирилган булиб, уларнинг айримлари шу кунгача миллатимиз нуткида айнан такрорланади. Демак, минг йил аввал боболаримиз, момоларимиз бир маколни кандай йусинда талаффуз килган ва кандай максадда айтган булса, сиз хам шундай холатда куллаяпсиз. Хуллас, "Юраккинамнинг тафтига тандир кизийди, Кузгинамнинг ёшига урдак сузийди" каби кушик мисраларига дуч келар экансиз, тилимизнинг канчалар кенг ва битмас-туганмас бойликка эга эканига ишонч хосил киласиз.

Бешинчидан, халк огзаки ижоди бадиий адабиётнинг таркибий кисмидир. "Бадиий" сузининг гузал, ажойиб маъноларга эга булиши лугатларда кайд

этннгaн. Acap MarnuHu ry3an kuhuS TypaguraH omuh эca, KynuHHa, Saguuö TacBup BocuTanapura Sofhuk. Eaguuö TacBup BocuranapuHu MyTaxaccucgap "Saguuö caHtargap", "TacBup BocuTanapu", "metp caHtaraapu" geS xaM arafigugap. YHapHuHr cu^araam, yxmarum, MySoHaFa KaSu yHHaS Typgapu MaB^yg. Achuhu oHraHga, xap Sup Saguuö caHtar HaMyHacu xaM y3ura xoc Kam^ueT xucoSgaHagu. 3pTaKHu TacBupHaeTraH MaguKaHuHr гyзaнннгннн yH TypT KyHHuK oöra yxmaragu. Ku my Kagap Haro^arra эгa SygaguKu, KyHca, arpo^ra ryH, öuFHaca, gyp conugagu. Y ropraHuga oeFu ocTugaru u3Hap ypHugaH pafixoH, ^aMSuggap ycuS nuKagu. ^octoh KaxpaMoHHapu my Kagap ^axggopKu, Fa3aSra TygraHuga MyHHoBuHuHr ycTuHu KupoB Socagu, TuKugraHuga ToF-TomHap KyMgeK MafiganaHuS KeTagu. "Eo3uproH" gocroHuga rypyFHu yTra3 KyÖHuHr TepucugaH SyHraH nycTuHHu, yH Sem KyÖHuHr TepucugaH SygraH HyrupMa (nofiaS3an) kuhuS gape eKanaS KeTaBepagu. Eo3uproH Sygca Sup oeFuHu gapeHuHr yHr, ukkuhhu oeFuHu nan KupFoFura KyöuS, TyagapHu yTKa3aeTraH Sygagu. ^Kopuga Kaög KuHuHraH TacBup Bocuranapu oF3aKu u^og acapgapura y3ura xoc $aÖ3 SaFumHaögu. Tuhehobhu oTHuHr ocMoHga ynumura, Kapu ogaMHapHuHr rygaK naKanoKgapra afigaHumura, oÖHaKgaH gape, TapoKgaH SyTa3opHap naögo Sygumura umoHagu Ba Sy TyKuManapra kohuh Kogagu.

AgSaTTa, Saguuö agaSueTHuHr, xycycaH, oF3aKu u^ogHuHr cy3 caHtaTu cu^aragaru $a3uHaTHapu WKopuga KypcaruS yranraH Segrugap SugaH nerapanaHuS KoHMafigu. MacagaH, oF3aKu acapgapga xaM, e3Ma agaSueTga xaM u^ogKop Ma^o3ufi $uKp ropuTum ycygugaH ^ofiganaHumu MyMKMH. Ma«:o3 cy3u HyFaBufi ^uxargaH "yTum ^ofiu" MatHocuHu u^oganaögu. .^kuh Sy cy3HuHr SomKana aÖTum, KyHMa MatHo u^oganam MatHocu xaM Sop. Eaguuö agaSueTga Ma«:o3, acocaH, BocuTa TymyHHacuga KyHHaHagu. ^tHu Supop ^uKpHu Suggupum ynyH SomKana Öyg TaHHaHagu. MacagaH, Macaggapga Typgu ^muBopgap, Hapca-npegMeTHap Bocuracuga ogaMHap ypTacugaru MyHocaSaTHap epuTuHagu. XaHK oF3aKu u^ogugaru Kyn ^aHpgapga Ma^o3ufi $uKp ropurumgaH KeHr ^ofigagaHugraH. AöHuKca, MaKoggapga Sy ycyg eTaKHu xucoSgaHagu. "Cuhkoh cuFMac uHura, FaHBup SoFHap gyMura", "OTHuHr aFupu Toöra Kogap", "Tyara aHToK KepaK Sygca, SyfiHuHu Hy3ap" KaSu w3HaS MaKoggap Ma3MyH-MoxuaTaH KyHMa MatHo u^oganoBHu xuKMaTHapgaH uSopargup. ffly Souc Saguufi acapgap SugaH TaHumraHga, Myaggu^ Sup ^uKpHu u^oganam SugaH KaHgafi MaKcagHu Ha3apga TyTraHuHu TymyHMacaK, acapHuHr acg SaxocuHu Sepa oHMaÖMro.

"XaHK oF3aKu u^ogu - cy3 caHtaTu" geraHuMu3ga, myHuHrgeK, эpтaкнн, Saxmu, KymuKHu, acKuaSo3, HaTu^anu u^ponugapHuHr TuHrgoBHugapra SaFumgaeTraH MatHaBuö Ha33aTuHu xaM yHyTMacguK ho3um. XaHK KymuKgapuga aKc этгaн xuc-TyÖFy, uhku KenuHManap; эpтaкнapgaгн FapoöuS BoKeagap; gocToHHapgaru ry3ag TacBupgap, энг aBBago, 3aprapoHa TaHHaHraH cy3HapgaH

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal Volume 3 Issue 1 / March 2022 ISSN 2181-063X

иборатлиги, иккинчидан, уларнинг махорат билан ижро килиниши асрлар давомида халкимизга завк багишлаган. Шунинг учун хам мазкур асарлар узбек халки маънавий хазинасининг бебахо кадриятлари сифатида хамиша эъзозланган.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Каримов И.А. Узбекистон буюк келажак сари. - Т.: Узбекистон, 1998. -Б.

5-66.

2. Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори.Т.: Шарк НМАК, 1997.

3. Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat - yengilmas kuch. - T.: Ma'naviyat. 2008.

4. Имомов К., Мирзаев Т., Саримсоков Б., Узбек халк огзаки поэтик ижоди.-Т.,Укитувчи,1990.

5. Talaboev, A., Akbarov, T., & Haydarov, A. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

6. Yunusov, G., Juraev, I., & Ahmedov, R. (2020). A LOOK AT THE REGIONAL SEASONAL FOLKLORE AND THEIR ORIGIN. THE ROLE AND IMPORTANCE OF FOLKLORE IN THE DEVELOPMENT OF DANCE ART. European Journal of Arts, (1), 121-124.

7. Yunusov, G. Y., Parpiev, A., & Ernazarov, Z. (2021). A look at samples of uzbek folklore. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(5), 9-14.

8. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

9. Talaboyev, A., Yunusov, G., & Ahmedov, R. (2020). Local methods of traditional singing. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2916-2920.

10. Yunusov, G., Ahmedov, R., Jurayev, I., & Yuldasheva, S. (2021). A Look At The Folklore of Fergana Valley or History of A Song in The Series of Tanovar. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2225-2232.

11. Talaboyev, A. (2021). Skill Improving Ways in Traditional Song Performing. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 11, 12-17.

12. Талабоев, А. Н. (2019). Узбек миллий анъанавий ижрочилик санъатида махаллий услублар. Перекрёсток культуры, 1(4).

13. Talaboyev, A., Yunusov, G., & Ahmedov, R. (2020). Local methods of traditional singing. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2916-2920.

14. Талабоев, А. (2019). Маком санъатида сузнинг урни. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 25-28.

15. Talaboev, A., Akbarov, T., & Haydarov, A. (2020). SONG PERFORMING IN TRADITIONAL PERFORMING ARTS: PAST AND PRESENT TIM. European Journal of Arts, (1), 85-88.

16. Talaboyev, A., Yunusov, G., & Ahmedov, R. (2020). Local methods of traditional singing. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2916-2920.

17. Ахмедов, Р. (2020). Миллий мусикий ижрочилик санъатига бир назар. Oriental Art and Culture, (I (2)), 5-9.

18. Shermatova, X. (2021). A LOOK AT THE MUSIC EDUCATION IN SCHOOLS: FORMS AND METHODS OF MUSIC EDUCATION. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(10), 253-258.

19. Shermatova, X. (2020). MUSIQA NAZARIYASINING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. Oriental Art and Culture, (V).

20. Шерматова, Х. К. (2020). ФОРМИРОВАНИЕ МУЗЫКАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ МОЛОДЁЖИ. Проблемы современной науки и образования, (12-1 (157)), 117-119.

21. ШЕРМАТОВА, Х. К. (2015). Народная музыка как средство музыкально-эстетического воспитания школьников. In Юность и Знания-Гарантия Успеха-2015 (pp. 318-316).

22. Мад, Д. (2021). УЗБЕКИСТОН ХАЛК АРТИСТИ ТАМАРА ХОНИМНИНГ СОБИК ИТТИФОК ДАВРИДА САНЪАТДАГИ ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТИ. Oriental Art and Culture, (7), 160-170.

23. Мадолимов, Д. (2021). УЗБЕКИСТОН САНЪАТКОРЛАРИНИНГ УЛУЕ ВАТАН УРУШИДА ФРОНТ ВА ФРОНТ ОРТИДА ЕАЛАБАГА КУШГАН ХИССАСИ (19411945 ЙИЛЛАР). Oriental Art and Culture, (7), 144151.

24. Kurbonova, M. (2021). The importance of folklore in the upbringing of a harmoniously developed generation. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1750-1758.

25. Курбонова, М. (2021). Аёллар санъати: кеча ва бугун. Oriental art and culture, 2(3), 62-75.

26. Qurbonova, M. (2020). СНЕТ EL MUSIQASI TARIXIGA BIR NAZAR. Oriental Art and Culture, (V).

27. Tursunov, B. (2021). Doira as a National Musical Instrument. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 11, 50-54.

28. Турсунов, Б. (2020). ЧОЛЕУ ИЖРОЧИЛИГИ ТАРИХИГА БИР НАЗАР. Oriental Art and Culture, (V).

29. Исмаилова, М. М. (2020). ОДИН ИЗ ВАЖНЫХ ИНСТРУМЕНТОВ В УЗБЕКСКОМ МУЗЫКЕ: ДУТОР. Проблемы современной науки и образования, (12-1 (157)), 113-115.

30. Ismoilova, M. (2020). CHOLG'U IJROCHILIGIDA NOTAGA QARAB IJRO QILISH. Oriental Art and Culture, (V).

31. Mamatov, J. (2020). BARKAMOL AVLODNI TARBIYALASHDA ERTAKLARNING AHAMIVATI. Oriental Art and Culture, (V).

32. Mamatov, J. (2021). Directing in the Training of Art Professionals. International Journal of Culture and Modernity, 11, 90-96.

33. Madaminov, S., Mamatov, J., & Siddikov, S. (2020). A look at the history of uzbek maqom art. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 10(12), 1144-1151.

34. Jurayev, I. (2021). A LOOK AT THE LIFE PATH OF FATTOKHON MAMADALIEV. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(11), 54-59.

35. Yunusov, G. Y., Parpiev, A., & Ernazarov, Z. An International Multidisciplinary Research Journal. An International Multidisciplinary Research Journal.

36. Yunusov, G. X., Juraev, I., & Ahmedov, R. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.

37. Ahmedov, R. (2021). SAN'ATGA BAXSHIDA UMR. Oriental Art and Culture, 2(4), 50-56.

38. Ahmedov, R. (2021). Murodjon Ahmedov-Fergana Valleys Singer. International Journal of Culture and Modernity, 11, 412-418.

39. Talaboyev, A. N. (2021). MAQOM SAN'ATI. MAQOM SAN'ATINI O'RGANISHDA VA UNI YOSH IJROCHILARGA O'RGATISHDA ETIBOR QARATILISHI LOZIM BO'LGAN JIHATLAR. Oriental Art and Culture, 2(4), 149155.

40. Talaboyev, A. N. (2021). Methods of Effective use of Teacher-Discipleship Traditions in Learning the Art of Makom. International Journal of Culture and Modernity, 11, 389-393.

41. Ismailova, M. (2021). SHOGIRDLARI QALBIDAN CHUQUR JOY OLGAN USTOZ YULDASHEV AHMADJON MIRZAEVICH. Oriental Art and Culture, 2(4), 27-33.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.