Научная статья на тему 'Ғада ас-Самман ва Зулфия Қуролбой қизи ҳикояларида ички нутқнинг бадиий воқеъланиши'

Ғада ас-Самман ва Зулфия Қуролбой қизи ҳикояларида ички нутқнинг бадиий воқеъланиши Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
158
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Бадиий психологизм / психологик таҳлил / ички нутқ / ички реплика (луқма) / ички диалог / ички монолог / монолог-мулоҳаза / монолог-муҳокама / монолог-хотира. / Художественный психологизм / психологический анализ / внутренняя речь / внутренняя реплика / внутренний диалог / внутренний монолог / монолог-размышление / монолог-дискуссия / монологвоспоминание.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Абдуллаева Дилафруз

Ғада ас­Самман ҳамда Зулфия Қуролбой қизи ижоди ўзининг психологизм ва психологик таҳлил маҳоратидаги ўзаро муштараклиги билан эътиборни тортади. Психологизм – Абдулла Қаҳҳор тили билан айтганда «Ёзувчи маҳоратининг муҳим жиҳатидир». Бунда ёзувчи қаҳрамон ички дунёсини, психологиясини ўз услуби орқали очиб беради. Унда ёзувчи ички монолог, нутқий характеристика, психологик портрет, галлюцинация, туш каби психологик тасвир воситаларидан фойдаланиб, қаҳрамон ички оламини очиб беради. Бунда ёзувчи қаҳрамон ташқи дунёга фақатгина ички дунёсини ёритиб бериш учунгина мурожаат қилади. Ўзбек адабиётшунослиги ва адабий танқидида айрим холларда «психологизм» ва «психологик таҳлил» терминлари фарқланмай ишлатилади. Аммо бу икки терминни бир маънода қўллаш ноўриндир. Психологизм «психологик таҳлил» тушунчасига нисбатан кенг бўлиб, у ўзида бевосита авторнинг психологиясини қамраб олади. У адабиётнинг ўзига хос қонуний ҳодисаси бўлиб, ёзувчининг хоҳишига боғлиқ бўлмаган ҳолда намоён бўлади. «Психологик таҳлил» эса, инсон психикаси жараёнларини, унинг фикр ва ҳиссиётидаги турли­туман «оҳанг»лар ривожини акс эттирувчи, қаҳрамон руҳий дунёсини аналитик принципда очувчи эстетик категориядир. Шунингдек, психологизмга нисбатан психологик таҳлил ўзининг ички монолог, ўзиники бўлмаган нутқ, психологик портрет, икки сюжетли диалог каби аниқ белгиларига эга. Шундай қилиб, психологизм ­ адабиётнинг қонуний бадиий ҳодисаси, психологик таҳлил эса ана шу қонуний бадиий ҳодисанинг мураккаб кўриниши (категорияси)дир. Ёзувчи Ғада ас­Самман ва Зулфия Қуролбой қизи ҳам ўз ижодида ички нутқ – ички реплика, ички диолог, ички монолог (монолог-муҳокама, монолог-хотира, монологмулоҳаза), нутқий характеристика, портрет, такрор сўзлар, галлюцинация, пауза воситаси каби психологик таҳлил воситаларидан моҳирона фойдаланиб, психологик ва магик реализм унсурлари билан бойитилган насрий асарлар яратиб келмоқдалар. Хусусан, улар ижодида психологик тасвир воситалари, ички нутқ ва ички монолог концептининг воқеъланиши муҳим аҳамият касб этади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Художественное воплощение внутренней речи в рассказах Гады ас-Самман и дочери Зульфии Куролбой

Творчество Гады ас Саммана и Зульфии Куролбой кизи привлекает внимание своим сходством в приемах психологизма и психологического анализа. Психологизм, по словам Абдуллы Каххора, «важный аспект писательского мастерства». В этом случае писатель раскрывает внутренний мир главного героя, его психологию через собственный стиль. В нем писатель раскрывает внутренний мир главного героя с помощью психологических образов, таких как внутренний монолог, речевая характеристика, психологический портрет, галлюцинации, сновидения. При этом писатель обращается к главному герою через внешний мир только для того, чтобы осветить его внутренний мир. В узбекской литературе и литературоведении термины «психологизм» и «психологический анализ» иногда употребляются без разбора. Но неуместно использовать эти два термина в одном и том же смысле. Психологизм шире понятия «психологический анализ», который сам по себе непосредственно охватывает психологию автора. Это своеобразное естественное явление литературы, проявляющееся независимо от воли писателя. «Психологический анализ» – эстетическая категория, отражающая процессы психики человека, развитие различных «тонов» в его мыслях и чувствах, раскрывающая на аналитической основе душевный мир героя. Также психологический анализ по отношению к психологизму имеет свои особенности, такие как собственный внутренний монолог, неродная речь, психологический портрет, двухэтапный диалог. Таким образом, психологизм — закономерное художественное явление литературы, а психологический анализ — комплексное проявление (категория) этого законного художественного явления. Авторы Гада ас Самман и Зульфия Куролбой кизи включают в свое творчество также методы психологического анализа, такие как внутренняя речьвнутренняя реплика, внутренний диалог, внутренний монолог (монолог-дискуссия, монологвоспоминание, монолог-размышление), речевая характеристика, портрет, повторные слова, галлюцинации, умело используя свою способность, создают прозаические произведения, обогащенные элементами психологического и магического реализма. В частности, важную роль в их работе играет реализация концепции психологической образности, внутренней речи и внутреннего монолога.

Текст научной работы на тему «Ғада ас-Самман ва Зулфия Қуролбой қизи ҳикояларида ички нутқнинг бадиий воқеъланиши»

АБДУЛЛАЕВА ДИЛА ФРУЗ

Таянч докторант, ТДШУ

Гада ас-Самман ва Зулфия куролбой цизи ^икояларида ички нутцнинг бадиий вокеъланиши

Аннотация. Fада ас-Самман уамда Зулфия Куролбой цизи ижоди узининг психологизм ва психологик тщлил мауоратидаги узаро муштараклиги билан эътиборни тортади. Психологизм - Абдулла Каууор тили билан айтганда «Ёзувчи мауоратининг мууим жщатидир». Бунда ёзувчи цаурамон ички дунёсини, психологиясини уз услуби орцали очиб беради. Унда ёзувчи ички монолог, нутций характеристика, психологик портрет, галлюцинация, туш каби психологик тасвир воситаларидан фойдаланиб, цаурамон ички оламини очиб беради. Бунда ёзувчи цаурамон ташци дунёга фацатгина ички дунёсини ёритиб бериш учунгина мурожаат цилади.

Узбек адабиётшунослиги ва адабий танцидида айрим холларда «психологизм» ва «психологик тщлил» терминлари фарцланмай ишлатилади. Аммо бу икки терминни бир маънода цуллаш ноуриндир. Психологизм «психологик таулил» тушунчасига нисбатан кенг булиб, у узида бевосита авторнинг психологиясини цамраб олади. У адабиётнинг узига хос цонуний уодисаси булиб, ёзувчининг хоуишига боглиц булмаган уолда намоён булади. «Психологик таулил» эса, инсон психикаси жараёнларини, унинг фикр ва уиссиётидаги турли-туман «оуанг»лар ривожини акс эттирувчи, цаурамон рууий дунёсини аналитик принципда очувчи эстетик категориядир. Шунингдек, психологизмга нисбатан психологик таулил узининг ички монолог, узиники булмаган нутц, психологик портрет, икки сюжетли диалог каби аниц белгиларига эга. Шундай цилиб, психологизм - адабиётнинг цонуний бадиий уодисаси, психологик таулил эса ана шу цонуний бадиий уодисанинг мураккаб куриниши (категорияси)дир.

Ёзувчи Fада ас-Самман ва Зулфия Куролбой цизи уам уз ижодида ички нутц - ички реплика, ички диолог, ички монолог (монолог-мууокама, монолог-хотира, монолог-мулоуаза), нутций характеристика, портрет, такрор сузлар, галлюцинация, пауза воситаси каби психологик таулил воситаларидан моуирона фойдаланиб, психологик ва магик реализм унсурлари билан бойитилган насрий асарлар яратиб келмоцдалар. Хусусан, улар ижодида психологик тасвир воситалари, ички нутц ва ички монолог концептининг воцеъланиши мууим ауамият касб этади.

Таянч суз ва иборалар: Бадиий психологизм, психологик таулил, ички нутц, ички реплика (луцма), ички диалог, ички монолог, монолог-мулоуаза, монолог-мууокама, монолог-хотира.

Аннотация. Творчество Гады ас Саммана и Зульфии Куролбой кизи привлекает внимание своим сходством в приемах психологизма и психологического анализа. Психологизм, по словам Абдуллы Каххора, «важный аспект писательского мастерства». В этом случае писатель раскрывает внутренний мир главного героя, его психологию через собственный стиль. В нем писатель раскрывает внутренний мир главного героя с помощью психологических образов, таких как внутренний монолог, речевая характеристика, психологический портрет, галлюцинации, сновидения. При этом писатель обращается к главному герою через внешний мир только для того, чтобы осветить его внутренний мир.

В узбекской литературе и литературоведении термины «психологизм» и «психологический анализ» иногда употребляются без разбора. Но неуместно

использовать эти два термина в одном и том же смысле. Психологизм шире понятия «психологический анализ», который сам по себе непосредственно охватывает психологию автора. Это своеобразное естественное явление литературы, проявляющееся независимо от воли писателя. «Психологический анализ» - эстетическая категория, отражающая процессы психики человека, развитие различных «тонов» в его мыслях и чувствах, раскрывающая на аналитической основе душевный мир героя. Также психологический анализ по отношению к психологизму имеет свои особенности, такие как собственный внутренний монолог, неродная речь, психологический портрет, двухэтапный диалог. Таким образом, психологизм — закономерное художественное явление литературы, а психологический анализ — комплексное проявление (категория) этого законного художественного явления.

Авторы Гада ас Самман и Зульфия Куролбой кизи включают в свое творчество также методы психологического анализа, такие как внутренняя речь - внутренняя реплика, внутренний диалог, внутренний монолог (монолог-дискуссия, монолог-воспоминание, монолог-размышление), речевая характеристика, портрет, повторные слова, галлюцинации, умело используя свою способность, создают прозаические произведения, обогащенные элементами психологического и магического реализма. В частности, важную роль в их работе играет реализация концепции психологической образности, внутренней речи и внутреннего монолога.

Опорные слова и выражения: Художественный психологизм, психологический анализ, внутренняя речь, внутренняя реплика, внутренний диалог, внутренний монолог, монолог-размышление, монолог-дискуссия, монолог- воспоминание.

Abstract. The works of Gada as Samman and Zulfiya Kurolboy kizi attract attention with their commonality in the skills of psychologism and psychological analysis. Psychologism, according to Abdullah Kahhor, "an important aspect of writing." In this case, the writer reveals the inner world of the protagonist, his psychology through his own style. In it, the writer reveals the inner world of the protagonist with the help of psychological images, such as internal monologue, speech characteristics, psychological portrait, hallucinations, dreams. At the same time, the writer addresses the main character with the outside world only in order to illuminate his inner world.

In Uzbek literature and literary criticism, the terms "psychologism" and "psychological analysis" are sometimes used indiscriminately. But it is inappropriate to use the two terms in the same sense. Psychologism is broader than the concept of "psychological analysis", which in itself directly embraces the psychology of the author. This is a peculiar legal phenomenon of literature, which manifests itself independently of the will of the writer. "Psychological analysis" is an aesthetic category that reflects the processes of the human psyche, the development of various "tones" in his thoughts and feelings, revealing the mental world of the hero on an analytical basis. Also, psychological analysis in relation to psychologism has its own characteristics, such as its own internal monologue, non-native speech, psychological portrait, two-story dialogue. Thus, psychologism is a legitimate artistic phenomenon of literature, and psychological analysis is a complex manifestation (category) of this legitimate artistic phenomenon.

The authors Gada as Samman and Zulfiya Kurolboy kizi also include methods of psychological analysis in their work, such as inner speech - inner replica, inner dialogue, inner monologue (monologue-discussion, monologue-recollection, monologue-reflection), speech characteristics, portrait, repeated words, hallucinations, skillfully using their ability, create prose works enriched with elements of psychological and magical realism. In particular, an

51

important role in their work is played by the implementation of the concept of psychological imagery, inner speech and inner monologue.

Keywords and expressions: Artistic psychologism, psychological analysis, inner speech, inner replica, inner dialogue, inner monologue, monologue-reflection, monologue-discussion, monologue-recollection.

Адабиётшуносликда (психолингвистикада х,ам) ички нутк тушунчаси наза-рий жихдтдан етарлича урганилмаган булиб, ички нут; ва унинг психологик табиатини тугри англамай туриб, суз ва фикр уртасидаги богликликни англаш мураккабдир. Ички нут; кишининг уз-узига каратилган нутки, овозсиз ички мулох,азаси булиб, ички кодга мувофик, ошкора товушсиз амалга оширилади, товушсиз артикуляр хдракат - «ичда гапиришни урганиш, тажриба асосида кайд этиш тил ва тафаккур, тил ва нутк, фикрлаш шакли хдмда нуткни идроклашни тадкик этишга имкон беради.1 Бадиий адабиётда ички нуткнинг жами уч хил куриниши мавжуд булиб, булар ички диолог, ички монолог х,амда ички луцма (реплика) дир. Булар барчаси бир булиб ички нутк воситаси сифатида шахс ички алокаларининг узлуксиз жараёнини ташкил килади.2 Ички нутк ва унинг куринишлари уз навбатида бадиий асар психологизмини кучайтиришга хизмат килиб, асар унинг ка^рамонлари рух,иятини очиб беришда асосий омиллардан бири х,исобланади.

Юкорида кайд этилган учала шаклнинг х,ар бири узига хос таркибий ва семантик хусусиятларга эга булиб, улар шахс рух,ий оламида бажарадиган вазифаларида намоён булади. Ички нуткнинг энг содда куриниши булмиш -ички реплика - алох,ида, атрофлича киска, нуткка алокадор булмаган жараён-ларда намоён булувчи узаро боглик булмаган сузлар жамланмаси ёки ташки нуткни кабул килувчи шахснинг ички комментарий (изох)и сифатида намоён булади3. ^иска килиб айтганда, маълумот кабул килувчи вазият/ х,олатга нисбатан шахснинг эмоционал бах,о бериши ички репликани такозо килади. Уз навбатида бах,олаш объекти эса бутун бир вазиятнинг узи ёки унинг айнан шахс рух,иятига жуда каттик таъсир килган кисми булиши мумкин. Ички реплика оркали муаллиф персонажнинг айнан уша ла^задаги рух,ий х,олат (хурсандчилик, кайгу, таажжуб, мухдббат ёки нафрат)ини очиб беради.

Психологик бадиий тасвир - ички нуткнинг яна бир тури - ички диалог булиб, диалог тарзида шакллантирилган мулох,азалар кетма-кетлигини ташкил этади. Ички диалог хаёлан икки ва ундан ортик шахслар сух,бати тарзида, яъни бир персонажнинг айни дамда икки (баъзан ундан х,ам ортик) образ сифатида тилга киришидир. Иккинчи диалог уткир психологик холат булиб, унда шахс-нинг икки паллага ажралиши - шахсият иккилануви содир булади.

Ички нуткнинг учинчи куриниши ички монолог булиб, «персонажнинг моддийлашмаган, узига каратилган ва ичидагина кечувчи нутки; бадиий

1 https://qomus.info/encyclopedia/cat-i/ichki-nutq-uz/

2 Синельникова Л. Н. Жизнь текста, или Текст жизни // - Луганск: Знание, - 2005. - Б. 54.

3 Уша асар, Б. 62.

52

психологизмнинг бевосита шакли. Шартли равишда инсон онгида кечаётган уйлов (хис этиш) жараёни сифатида кабул килинади»1. Ички монолог ички нуткнинг нисбатан мураккаб шакли булиб, у укувчига икки хил усулда такдим этилиши мумкин - кучма ички монолог хамда тугридан-тугри ички монолог. Кучма ички монологда персонажнинг ичида кечаётган уй-фикрлари муаллиф нутки оркали баён килинса, тугридан-тугри ички нуткда персонажнинг ички монологи туликлигича уз тилидан айтилади ва жонли нуткда мавжуд конструкция саклаб колинади: огзаки кискартмалар, фонетик копрессиялар, хис-туйгуни янада таъсирли тасвирловчи куплаб ундов, сурок ва тиниш белгилари (пауза воситаси), киска жумлалар, такрор сузлар, тугалланмаган ва мантиксиз иборалар.

Ички монолог уз навбатида укувчига кандай маълумотни етказиб бераёт-ганига караб монолог-мулохаза, монолог-мухокама, монолог-хотира каби турларга ажралади. Монолог-хотиралар оркали персонаж хакидаги ав-тобиографик хамда ижтимоий-психологик маълумотларни олсак, монолог-мулохаза хамда монолог-мухокама оркали унинг ташки оламга булган реакция - муносабатини англашимиз мумкин булади.

Куп холларда адабиётшунослар томонидан ички монолог ва онг оцими тушунчалари бир каторга куйиб келинади. Масалан, адабиётшунос олим ДДуронов онг оцимини ички монолог имкониятларидан максимал даражада фойдаланиб, рухий жараёнларни имкон кадар хакикатга монанд тасвирлаш йулидага самарали изланишлар натижаси хамда ички монологнинг шартлилик асосида мантик колипларига солинмаган куриниши дея эътироф этади; реалистик адабиёт учун эса синоним терминлар сифатида куллайди2.

Ички нутк масаласи Гада ас-Самман хамда Зулфия куролбой кизи насрида, хусусан, хикоянавислигида алохида ахамият касб этади. Муайян персонажларнинг, айникса камгап, одамови ва сирли кахрамонларининг борлигига хамда ички дунёсига кириб бориш, уларнинг ички хаётини, рухият оламини тасвирлаб беришда ички нутк янада мухим ахамият касб этади. Иккала муаллиф услубидаги ухшашлик - ижодкорнинг максади айнан шу жихатдан намоён булади. Тафовутли жихати эса, Гада ас-Самман ижодида асар рухиятини янада таъсирли етказиб бериш учун факатгина хикоячи-персонаж нуткидан фойдаланиб, вокеалар ривожи бошидан охиригача бош кахрамон тилидан баён этилса, Зулфия куролбой кизи услубида айрим асарлари хикоячи-муаллиф, айрим асарлари эса хикоячи-персонаж нуткидан сузлаб берилади. Зулфия куролбой кизининг хикоячи-муаллиф тилидан баён этилган психологик хикояларнинг мухим жихати шундаки, унда муаллиф образи асарга шу кадар сингиб кетадики, гуё у кахрамон билан ёнма-ён тургандай хис килинади.

1 Куронов Д., Мамажонов З., Шералиева М. Адабиетшунослик лугати. - Тошкент: Akademnashr, 2010. - Б. 11.

2 Адабиётшунослик лугати. Д.Куронов ва б. Т.: Академнашр, 2013, 209-б.

53

Гада ас-Самман насрида автобиографик нафас уфуриб туради. «Мушук овози» («Hj^îl» -»Ал-Мивау») хикояси хам бу холдан мустасно эмас. Х,икоя бош кахрамони Яфа исмли араб кизи таълим олиш учун Лондонга Байрутдан келган, муаллиф Гада ас-Самман хам ушбу хикоя тулами чоп этилишидан аввал Лондонга магистрлик диссертациясига манба излаш учун борган хамда маълум бир вакт шу ерда истикомат килган. Адиба араб кизи Яфа образи мисолида мусофир аёл кечинмаларини курсатиш билан бирга уз хижрон изтироблари, Гарб хаёт тарзи ва одамларига нисбатан таажжубини мохирона ифода этади. Шунингдек, асарда муаллиф Яфанинг махбубига Х,азим дея ёлгиз углининг исмини берган. Х,азим исми адибанинг куплаб асарларида келтирилган булиб, масалан «Гариблар туни» («Лайлул Гурабаа»- «Д-jîI Jî») тупламига кирувчи яна бир хикоя «Театрдаги нурли жой» («Букъату давъи ъала масрах» - « J^ ç-j^ ^ j^îl») хикоясининг хам бош кахрамон аёлининг махбуби харбий йигитнинг исми хам Х,азим. Гада ас-Самман ижодини диккат билан урганар эканмиз, унинг асарларида муаллиф хаётининг айрим лахзаларини, ухшаш томонларини учратамиз. Масалан, адиба узининг «Байрут дахшатлари» («Кавабис Байрут»-^jlj^») романида хам муаллиф ва кахрамон Марям хаёти, фикри уйгун-лашиб кетади. Муаллиф укувчига сездирмаган холда гохо Марям образида уз тилидан гапиради, гохо эса яна сездирмайгина Марямни «жойига» куйиб куяди.

Биз тахлил килаётган «Мушук овози» хикояси эса, номи рамзий номланган булиб, бу ижод намунасида хам адиба бадиий махоратини кур-сатиб берган. Адибанинг уткир калами унинг бадиий тасвирий воситалари ва психологик тахлил воситаларидан мохирона фойдаланганлигида яккол намоён булади. Х,икоядаги мажоз истиора, ташбех каби бадиий санъатлар кахрамон рухий холати, психологиясини очиб беришга, укувчига вазиятни янада таъсирли ва аник килиб етказиб беришга хизмат килади. Бу санъат-ларнинг урни айникса, психологик тахлилда салмоклидир. Гада ас-Самман кахрамонларнинг рухий олами талкинида ички нутк - ички реплика, ички диолог, ички монолог, нуткий характеристика, психологик портрет, пейзаж, галлюцинация, такрор сузлар, психологизмнинг хотира шакли каби психологик тахлил воситаларидан унумли фойдаланган.

Х,икояда, айникса, ички монологнинг урни катта. Сабаби хикоя бошдан охиригача биргина кахрамон Яфа тилидан сузланади. Бу ёзувчи услубига хос, унинг деярли барча ижод намуналари хикояси персонаж тилидан сузланади. Гада ас-Самман хикояни кахрамон тилидан сузлаб, укувчи билан бевоста мулокотга киришади. Х,икоя давомида муаллиф ички монологнинг турли куринишларига мурожаат килади, образ ички дунёсини ифодалашда монолог-мулохазадан фойдаланса, унинг утган кунларини, уз утмишига саёхатларини монолог-хотиралар оркали баён килади, кахрамоннинг узи билан булган ички курашларини монолог-музокаралар оркали тасвирлайди.

Ёзувчи Гада ас-Самман хам хикояда Байрутдан Лондонга келган мусофир араб аёлини тасвирлар экан, у кахрамон рухий холатини яхши тасаввур кила олган ва буни уз асарида мохирона талкин этган. Сабаби, тахминан хикоя чоп

54

этилишидан бироз вакт илгари адиба таълим юзасидан Лондонда истикомат килган. Адиба шу сабабли хам персонаж рухий олами ва айни дамдаги холатини аник тасвирлаб бера олган. Натижада муаллиф - персонаж- укувчи учлиги пайдо булиб, улар бари битта одамга айланади.

Х,икояни хикоячи - персонаж Лондоннинг камбагаллар дахаси тасвирига алохида урин ажратилган. Уша ерда яшовчи бир кампирнинг мушуги бехол, ожиз миёвлайверади. Х,ижрон азобидан шундок хам дунё кузига тор куринаётган Яфага Лондон жудаям хунук, бефайз куринади.

;АЛ1^Л1| Sj^Jl JLLI j SiáUll ^л <^ljj3l láljA ^л ' . jj''^ л ja'i ил fl .«^La'-ll flj-ll jlc. j^JJ j íJjmll jlill j olj-ll <^ljjljl j íAil^-ll iáljjll ^ J 1 «» UáJ í^ib^Hj Sjni^all ¿jljAiJl ^л jJJ

1 óU И ЛО^ 1 fl^J^?- flj^Yl

«Узуц-юлуцмиёвлаш эшитиларди. Уердан келаётган миёвлаш давомли ва бугиц эди. Деразага яцинлашаман ва цоронгу урага назар ташлайман: Деворлари майда чанг билан цопланган цудуц, уни бир неча ёритиб турадиган деразалари буларди, сув ва юзнинг цора цувурлари. Буларнинг бари бир булиб, худди цорин ички аъзолари очиц тургандай куринарди».

Адиба кахрамон тилидан ушбу атроф-манзаралар хакидаги монологида асарни бошида келтириб, бу билан кахрамоннинг канчалик тушкун ахволда эканлигини курсатиб бермокда. Аёл шу кадар тушкун ахволдаки, унинг кузига хамма нарса хунук куринарди. Х,икояда персонаж монологлари шу кадар мохирона тузилганки, вокеа-ходисаларнинг бари беихтиёр укувчи кузида ок-кора рангларда намоён булади.

Ял j''^ л 5|^Л1 Sil óá^l A J Л Aj] .e^ita ^jljj^ já^J Aji <jau ил Aj^l üálá. 1» Uá*л л flj-ll Jlj 1л

t^ill

«Миёвлаш узуц-юлуц, бугиц аммо давомли эди, унда %айвоний илицлик яширинганди. У бамисоли огзи ёпиц аёлнинг э%тиросли товуши каби кутарилади».

Ушбу парчадан куриниб турибдики, аёлни нафакат мушукнинг овози, миёвлаган товуши азобга соляпти, балки бу бир рамз булиб, балки мушук Яфанинг дардидан, холидан сузлаб миёвларди. У ёлгиз аёлнинг дардини куйларди. Муаллифнинг бадиий махорати хам ана шу «мушук» ва «миёвлаш» рамзида куринади. «Мушук миёвларди», «Мушук ожиз, бехол, бугиз миёвларди» каби такрор сузлар ёрдамида эса адиба бу ходисага эътиборни тортади. ^ахрамоннинг калби канчалар азобда ва бу хол тинмай давом этаётганига ишора килади.

Ички монологларда баъзан ёзувчи бир сузни такрор-такрор келтиради, шу сузга логик ургу беради ва китобхон диккатини ушбу суз мохиятига жалб килади, чунки бу сузларда кахрамон психологиясининг асл мохияти ифодаланган булади.3

.24 -.1966 t^l^^Jl ^iljjui'u t^ijjjj .)eLj*Jl JjJ( flj^Jl .¿jl—^ull jLC- 1

2 Уша асар. Б.25.

3 Шодиев Н. Рухият рассоми. -Т.:Фан, 1977. -Б. 16

55

Х,икояда яна энг куп такрорланган сузлардан бири бу Яфанинг махбуби Х,азимнинг номидир. Аёл хамиша калбан у билан бирга. Унинг олдига ке-лолмаслигини билса хам, энди бирга булолмасликларини билса хам, Яфа Х,азимни чакираверади. Чунки Яфанинг бутун калби, вужуди, мухаббати унга мушток! Х,азимсиз бу совук, бефайз, бегона Лондонда у жуда ёлгиз. Бу ерда у узини илон-чаёнлар билан тула кудукка тушиб колгандай хис килади.

« ^iijC jj Л ^j^l (^fjl^ li Oi') S^jbJl <_ijli*]l j ^^liVb ^Ja« Jj^jj Sjja«^ ljl Л ^jU Sli^l^ ljl .^^iHj ji^l AiaLli

«Мен чаёнлар ва совуц илонлар билан лиц тула уумга шунгидим (Кулинг цани, эй Хазим?) Хонамнинг чирогига цулингни узат ва учириб цуй. Менинг цуцувимни зулмат билан беркит. Мен уз косасидан паноу топгувчи тошбацаман».

Юкорида келтирилган парчада ички монологдан персонажнинг канчалар тушкун, аянчли ахволга тушиб колганлиги тасвирланган. Яфа нафакат тушкун ахволда, балки рухан эзилгандир. У узини ва бу азобларни хум тула илон-чаёнларга, «шунгиш»ини эса унинг бу холига узи сабабчи эканлигига ишора. Бундан эса, кахрамон каттик азобда эканлигини, унинг калб тугён -лари, азоблари чексизлигини муаллиф махорат билан тасвирлай олган. Яфа шундай азоб чекаяптики, гуё хижрон азоби уни илон-чаёнлар каби чикаёт-гандай. У ташки олам таъсирларидан худди тошбака уз косасига яширингани каби уз оламига яширинишини ёзувчи бадиий санъатлар билан ифода этган. Уни худди тошбака каби узидан бошка хеч ким химоя килолмайди. Ёзувчи Яфанинг ожизлигини бир бегубор хайвоннинг химоясизлигига ухшатади ва китобхонда унга нисбатан мехр, ачиниш, кайгуриш хиссини уйгота олади. «кулинг кани, эй Х,азим?» - сузлари адиба услубидаги матн уйинларига кура кавс ичида ва тук харфларда берилган булиб, бу уринда ички реплика вазифасини утайди хамда кахрамоннинг мазкур холатда нажотга мухтож эканлигига, бу нажоткор ким эканлигига ишора килинган.

2.. .i_itj Sjjj^ ^ii SA^JJ ljl

«Мен цурцинч сауросида ёлгизман...».

Яфа уз хаётини маъно-мазмунсиз, гузаллик ва кувончдан холи деб уйлагани сабабли уни сахрога ухшайди. У ушбу сахрода ёлгиз, битта узи, химояга, панохга мухтож. Шу сабабли хам у куркади, куркинч сахросида узини ёлгиз, химояга мухтож хис килади. Яфа факат Х,азимдангина мадад кутади.

i^ijj^ ^^jl^- lj и^'

«Кани сени кукрагинг, эй Хазим? Багрингга бос мени! Багрингга бос!

Согинг, хижрон, мусофирлик, ёлгизлик... Адиба кахрамон буларнинг баридан кочиб, суюклиси, согингани Х,азимнинг багрига беркиниб олишни хохлашини баён этган. Х,азим билан бирга булиб бу дунё азобларидан унинг багрига беркиниб, унинг панохида яшашни истайди.

Яфа Х,азимга зор булса-да, хотира монологларида уни танкидга олади.

.27.^ .¿jIA^J! ^lc- ^IJJHI'U t^jjjj .^IJAJI .ebj*J! JJJ .¿jlA^iJ! ^lt 1

2 Уша асар. Б. 27.

3 Уша асар. Б.28.

56

¿lj.i^ Jfc", .< tl^i-^j A^jl JSS i^^jjj Ijj^ -L—j,,. ^jV i^jj V jl ^JJ Ц. jji V j

1! juu ^,*'J»S AjjA-ll J— Цл J— ^JSj n Jfcj j Ajjl—.

«Фарци йуц, тугайдими ёки йуц, сен уни бари-бир охирида йиртиб ташлайсан, худди барча чизган суратларинг каби ва устахонангнинг девор-лари ялангоч булиб цолади, айвонинг эса, шщарга тепадан худди бургут кузларидай цараб туради».

Юкорида келтирилган парчада Яфа Х,азимни иродасизликда айблайди. Уз хотира монологларида буни турли ухшатишлар, истиора ва бошка бадиий санъатлар ёрдамида Х,азим образига нуткий хараткеристика беради.

Яфанинг психологиясини очиб беришда муаллиф шунингдек, унинг ички монологларида атроф-мухит тасвирига хам алохидаурин ажратади. Масалан, у Дездера билан борган тунги клуб - «Макобар» тасвири.

— ^jj Цл SJJS^ . .SjjS^ ^i ^j^l Ji^l iSl V ^^ il J^i j Aj-fc^. JS ljA -l J^i Цл < AjiliJl £.1jl^l ^j^l ^jjljj ^—H-ll 2.Ajj^j '" 'j.'ljjll Ч*'" Ujjj^j ^jll ^JJ^ll j tA-ulл V ¿lj^S Лр—jjl£-ll ^^¿Sll

«Киришим билан узимни цабрдагидек %ис цилдим, ажобий цабр!

Уриндицлари цадимий сандицлардан ишланган, улкан %айкаллар тарафи-дан цизил ёруглик келарди. Тобутлар устида утириб ичимлик ичиладиган цада%лар эса инсон бош чаногидан эди».

Бу парчадан жой-макон тасвири гайритабиий булиб, унда персонажнинг атрофга нарса, ходисага муносабати, нима билан киёслаши курсатилган. Яфанинг рухи шу кадар тушкунки, хар бир холатни у бирон-бир салбий нарса билан киёслайди. Барча нарса унга хунук куринади. Унинг рухини нафакат хижрон азоби , балки гарб ва шарк хаёт тарзи уртасидаги кескин тафовут хам азобга солиши акс эттирилган.

j tJjj^ j» n All^jl t^jj—jj ¿Ajl ^i Aj.1—Jl Jj—-ll ..l^jljAi Цл l^ 'l J П jjjflj '. '»■ ...

3.(...J^jll jA Ajl bl^Uj J|j l^ tlMl ^i J^jll Jlj l^ ...jl— V л Cjljfcj

«Менга йигитлар билан цизларни фарцлаб олиш цийин булди...

(Лондоннинг бу янги авлоди мени да%шатга солади, йигитларининг соч-лари узун, ниго%лари эса аёлларники каби, чидаб булмайди! Менинг юртимда эркаклар собит... Булар эса аёлларга эркакларга цилгандек муомала цилишади...)».

Персонаж Лондондаги хар бир вазиятни уз юрти билан таккослайди ва Шарк аёли нигохи билан бахо беради. Яфа «дахшатга солади»- дейди, аслида уни бу холат эмас, балки унинг сабаби ва окибати нима булиши мумкинлиги дахшатга соларди. Аммо аста-секин узи хам шу уммон гирдобига беихтиёр тортила бошлайди. Аммо вактида узини тухтатиб колади. Персонаж узлигини саклаб колади.

1 Уша асар. Б.25.

35 .1966 '¿l—^ill '¿^lc- ^iljjniu t^jjj. (^IJJAJ! Jjl( elj-ll .¿l-Л '¿^lc- ■

3 Уша асар. -Б. 35.

57

^^^^ J^ l^ UJ^ ¿lj ^ ^jl J^i tA^jl^i^ jl?" J] liJАЬЛЛ ^i ^"jr.I ¿lj ' " 'j1 '^J li] j

1 j^jlita ^i SJ1 чЛ! IAJJJ s-laJ

«Агар мен биздан бир хил сигареталар ясовчи бу шауарда яшашга рози булсам, унда шу билан уаммаси тугашига уамрозиманми? Утнинг ут билан биргина учрашуви, бир неча дацицада сигареталар тамом булмагунча!».

Ушбу монологда эса Яфанинг изтироби акс этган булиб, у узи килаётган ишларидан нафратлана бошлайди, вактинчалик кунгилхушлик, мухаббатнинг киймати пасайиши, кадри йуколиши, шунчаки нафс йулидан мухаббатдан воз кечади. Узлигини саклаб колади. Узининг шаркона иффати, орияти, мухаббат ва ишкий муносабатлари мукаддас деб билгучи анъаналарига содик колиши тасвирланган. Яфа образида Гада ас-Самман чет элда таълим олаётган, уз миллийлигини саклаб колаётган араб кизларининг тимсолини гавдалантирган.

Х,икоя давомида энг таъсирли ва турли бадиий санъатларга бой ички монологлар Яфанинг Х,азим билан боглик хотира монологларида келтирилган.

^J" lAjl JJ^JI V ¿I ^jl . ' ^ii SJ nm U^Jl ...I^JA^ J] ^JAA^ Jj^j Aljl

2.jUAHj A^JIJ J^J jl£ j Ii^Aaial

«Кетадиган куним мени багрингга босдинг... Сени буйингдан нафас олардим. Багрингдан уеч цачон бушатмаслигингни истардим. Аста пичирла-динг: «Сени йуцотяпман!». Овозингдан ёмгирли оцшомларнинг иси келарди».

Яфа ва Х,азимнинг мухаббати шу кадар соф, бегубор, улар бир-бироларини каттик севишади. Асло айрилгилари келмайди, аммо такдир такозоси билан бу ходиса булади. Парчадаги ифодаланган соф мухаббат хижрони Яфани азобламокда. Айнан шу парчада Яфанинг нима сабабдан бунчалар рухан эзилаётганлиги акс эттирилган. Улар Х,азим билан нафакат бир-бирларини севадилар, балки улар маънан, аклан ва албатта, хаёлан хамиша бирдам. Х,азим хакидаги уйлар Яфага тинчлик бермайди. У хатто хаёлларида уни рашк килади:

jl t..<J\inl£ ^i jji^J lib j ^j^J tljaj'ji ^jl^ ^i J^SaJ! l^jlj ^i l^U ^jl^ Ь l"' jjl ...

3...1Л Slj^l ^i

«Каердасан уозир, эй Хазим? Балки Финикия кучасидаги севимли богингдадирсан? Балки ичаётгандирсан, Яфа эса сенинг цадауингда ёнади... ёки бирорта аёлнинг тушагидадирсан...».

Яфа хаёлан Х,азим билан бирга, хаёлларида у утмишига кайтиб, Х,азим билан сухбатлашади, бирга утган кунларини эслайди. Х,амма, хаммасини ёдга олиб, онгида тахлил килаверади. Барча келишмовчиликлари-ю, висол дамларигача:

1ЛЛ j : J£ Ait ^l" ^i AAjJ lg-i^J 1Л1 J" u^ J^ ' '"A" tjli^Jl Ajl. ^.I ^^SjJ j

4?A*J 1А1Л j ^ j

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1 Уша асар. -Б. 39.

29 .1966 '¿lA^Jl S^lc ^!JJHi'U t^jjjj .(«.LjiJ! JjJ) «.!JAJ! .¿IA^J! S^lc 2

25 .1966 tjlA"!! S^lc ^iljjni'u t^jjjj .(^ljjiJl JjJ) «.!jaJ! .¿lA^Jl S^lc 3

4 Уша асар.

58

«Сен пойгада цатнашаётган зотдор от каби тулганасан, бу отдан бошца щммаси маррага етиб келган, сен щм уша зотдор от каби иккиланасан, уйлаб цоласан. Кейинчи? Кейин-чи?»

Бу хотира монологида эса адиба Х,азимнинг характери ва ички дунёсини очиб беришда, пойгада зотдор от рамзидан фойдаланади. Ёзувчи Гада ас-Самман биргина ухшатиш ёрдамида ёзувчини Х,азимнинг хам серфикр, уйчан эканлигини ва айни дамда журъатсиз, куп иккиланадиган, узига нисбатан, уз кучига нисбатан ишончсиз шахс эканлигини курсатиб беради. Шунингдек, ёзувчи ушбу хотира монологи оркали Яфани нафакат хижрон азоби ёки Х,азимни согиниши, балки унинг феълидаги журъатсизлик хам азобга солмокда.

Шунингдек, хотира монологларидаги Яфа ва Х,азим тортишувларида муаллиф Яфанинг психологик портретига хам айрим чизгилар бериб утади.

J ¿Л ^¿15 ¿¿^^¿З V 1Л-л1 . J V 1Л 1^1 <^15 J

J ¿VI ¿Л J 1^1^ 1 JJSI ¿^*" ^^

«Мен сенга %еч булмаганда «нимани хо^ламаётганлигини биламан», дедим. Кулдинг: Нима учун уз чиганогингдан бироз муддатга чициб, сени ураб турган уммон узра сузмайсан? Шунда атрофдаги одамларга купроц цушилган булардинг, узгалар билан муносабатга купроц киришардинг. Хозир эса мени олдимда суратингни чизишим учун турибсан. Мен сени расмингни чиза олмайман...».

Х,азимнинг бу сузларидан маълум буладики, Яфа уз дунёсига яшириниб олган,одамларга кам кушиладиган, одамови, узгалар билан тез тил топишиб, киришиб кетадиган эмас. Адиба унинг бу холатига чиройли бадиийлик беради. Х,азим унга «чиганогингдан чикиб, сени ураб турган уммонга шунги» дейди ва бу билан муаллиф кизни садаф ичра нозик дурга киёслайди. Бу дурни юзага чикариш учун унга мохир гаввос лозим. Худди шундай Яфанинг уз дунёсидан ташкарига чикиши учун хам унга мехрибон ва панох булгувчи инсон керак. Аммо Х,азим уни канчалар севмасин, у бундай инсон эмас эди.

«Сенчи эй Хазим биласанми, нимани хо^лаётганингни? Жавоб бермайсан. Сенинг овозингда синаётган ашёларнинг овозларини эшитдим».

Юкоридаги монолог-музокарада Яфа Х,азимни танкид килмаяпти, балки шунчаки у учун каттик кайгурарди. «Овозинда синаётган ашёларнинг товуши» иборасининг тагида эса, Х,азимнинг «синган рухи» яширингандир.

Х,икоя давомида муаллиф уз гояларини укувчига етказиб беришда рамзлардан хам фойдаланилади. Х,атто хикоя номини рамзий равишда «Мушук овози» деб номлайди. Аёлларнинг мехрга, мухаббатга, химоя ва панохга мухтожликларига алохида ургу беради ва хар кандай шароитда хам

2

J

1 Уша асар.

заифа Аёл хаёт машаккатларини енгиб утишда узига куч топа олиши ва узлигини саклаб колиши шарт, деб хисоблайди.

Узбек адибаси Зулфия Куролбой кизи ижоди узининг мавзу кулами хамда гоялари билан, шунингдек вокеликни баён килиш услубига кура Гада ас-Самман услубини ёдга солади. Ёзувчи Зулфия Куролбой кизи насрида хам ички нуткнинг учала куринишини учратамиз. Муаллиф ички реплика, ички диалог хамда ички монологлардан образ ва асар рухиятини очиб беришда мохирона фойдаланади. Масалан, муаллифнинг «Изтироб» номли хикоясида эр-хотин уртасидаги муносабатларнинг кескинлашуви акс эттирилган лахзасида китобхон ва хикоядаги вокеалар ривожи уртасида учинчи шахс -хикоячи образи пайдо булади. Муаллиф узига хос услуб билан матнда вазиятга нисбатан уз муносабатини кавс ичида берилган гаплар, шунингдек тиниш, сурок, ундов белгилари хамда пауза воситаси оркали ички реплика тарзида ифода этади ва укувчига тугридан-тугри мурожаат килади:

«Хозирча унга уеч нарса демайман!» деган фикрга келди Фазилат уали-уамон алам утида цоврилибутираркан. (Ё тавба, «...уали-уамон» дедимми? Бу алам ути аёл цалбидан фалон вацтда учади, ана шундан кейин у уамма-уаммасини унутади, деганимми бу?!)

- Яхши утирибсизларми? - Абдумумин хотинининг царшисига келиб чуццайди. (О, у цанчалар олийжаноб! Кизи олиб келган курсига эмас,

ногирон аёлнинг пойига тиз чукти-я!)1

Шу уринда хикоячи-муаллиф эркакнинг килган килмишига нисбатан укувчига узининг очик муносабатини билдириб утади ва ушбу мурожаатла-рида укувчини хам хушёрликка чорлайди. Араб адибаси Гада ас-Самман насрида хам худди шу усулни кузатишимиз мумкин. Адиба матнда тук ва курсив шрифтларни киритиш хамда матнни кавс ичига олиш оркали ички нуткни - ички монолог, ички диалогларни муаллиф томонида хеч кандай огохлантиришсиз бериб боради. Бу уз урнида укувчидан хушёрликни талаб килиб, матн уйини оркали кахрамон рухиятидаги чалкашликларни ифода этади.

Зулфия ^уролбой кизи ижодидан урин олган "Холик амаки" хикояси хам адиба услубига мувофик муаллиф-хикоячи нуткидан баён килиниб, мазкур хикояда хам ички реплика умумий матндан ажратилган холда кавс ичида хавола килинади хамда хикоячининг вокеа баёнига изохи сифатида келтирилади:

"Азбаройи цизиццанимдан (одамзоднинг феъли шунаца), цилаётган ишимни ташлаб, куча эшик олдига чицдим. "2

"Уни писанд цилмайдиган, керак булса (зурлигини курсатиб цуйиш учун!) кетмондаста билан елкасига туширадиган одамлар, хусусан, Нарзицул раис ва бошца-бошцалар уацида нималарни уйлайди?"3

1 Зулфия Куролбой кизи. Кддимий кушик. Х,икоялар.Т.: 2012. Б 283.

2 Уша асар. Б 192.

3 Уша асар. Б 193.

60

"Холик амаки" хикояси юкорида таъкидлаб утканимиздай, хикоячи-персонаж тилидан баён этилсада, унинг бош кахрамони хикоячининг узи эмас, балки Холик амаки исмли кушни киши булиб, у ута камтар, камсукум, хокисор бир инсон булади. Кишлокдошлари, якин кушниларию хатто оила аъзолари хам унинг бу камтар ювош феълидан фойдаланар, имкон кадар уни камситиб, ерга уришарди. Х,икоячи кушни киз (асарда исми келтирилмаган) кузатувчан, кунгилчан булганлиги сабабли болалик вактларидан Холик амакига алохида эътибор ва унга нисбатан килинаётган нохакликлар сабаб, ачиниш хисси билан карайди. Холик амакининг вафот этиши эса асарнинг кулминацияси булади.

"Шоша-пиша тайёргарлик курилди. Эркаклар бу ёцца келиш олдидан тугунларга тугиб келган чопон-белбогларини олиб, кийишди ва бирин-кетин дарвоза олдига чица бошлашди. Хотинлар "ув" тортиб, овоз чицаришди. Яцинлари Холиц амакини жуда эутиёткорлик билан кутаришиб (одам улганида шунчалик азизми?), уйга олиб киришди. "

Мазкур парчада хам ички реплика кавсга олинган булиб, унда хикоячи киз уз хайратини савол тарзида изхор килади. Кейин эса уз фикрлари оламига гарк булади. Унинг онгида пайдо булган хар бир савол жавобсизгина колмай, яна янги саволларни тугдирарди:

"Менга бир нарса алам цилиб кетаётган эди. Агар Азроилга жон керак булса, нега Нарзицул раиснинг жонини олмади. Нега келиб-келиб бир бечорани танлади? Битта Холиц амаки билан ялмогиз ер туйиб цолмагандир?! Унинг битмаган ишлари куп эди-ку уали? Умр буйи цора меунатдан боши чицмаган одам... Хузур-уаловат нелигини билмаган одам... Чумчуцца уам озор бермаган одам... "

Асарда Холик амаки образи тимсолида халол ризк билан кун куриб, бировга озор бермаган, камтар ва самимий, хокисор инсонлар гавдалан-тирилган. Асар вокеа-ходисалари баёни оркали адиба жамиятимизнинг бешафкат иллатларини оддийгина кишлок мактаби укитувчиси - кушни киз нигохи билан танкидга олади. Х,икоя кушни кизнинг жуда кучли психологик ички монологи билан якунланади:

"Бизга ёшлигимиздан: "Яхши одам бул", "Бировга озор берма" деб уцтиришган. Шу рууда тарбия уам цилишган. Яхши одамнинг тацдири шу булса, бундай муминликнинг кимга кераги бор? Кани бу ерда уацицат? Яхши одам камситилса... Яхши одам хурланса... Яхши одам... Яхши одам фацат у дунёда азизми?

Саволлар адоцсиз...

Афсуски, жавоб бергувчи йуц... "1

Психологик хикоялар сирасига адибанинг "Кадимий кушик" номли хикоя-сини хам киритиш мумкин. Асарда муаллиф Зулфия Куролбой кизи психологик реализм билан бир каторда магик реализмга хам мурожаат килади - асарда

1 Уша асар. Б 199.

гайритабиий ходисалар тасвирланади. Умуман олганда мазкур ёзувчи ижодида магик реализм унсурлари катор асарларида кузатилади. Масалан, "Куланка" хикоясида бир кабрга кумилган икки дуст сухбати асосига курилган булса, "Ажал киёфасидаги аёл" хикоясида тириклик чогида бефарзандлик кисматига дучор булган мархуманинг рухи (узи каби фарзандга зор) Мулла Ашур олдига фарзанд сураб келади ва асар сунгида уни узи билан у дунёга олиб кетади. Шунингдек, "Куланка" хикоясида матн муаллиф томонидан оддий ва курсив шрифтлар оркали иккига ажратилиб, параллел дунё диалоглари асар маъносига хеч кандай огохлантиришсиз олиб кирилади.

"^адимий кушик" хикояси кахрамонлари Султонмурод ва Шохсанам бир-бирларига кунгил куядилар. Аммо ёш ва чиройли Шохсанамни кишлокнинг энг обрули кишиси, "дами уткир эшон бува" Абдурахмон эшон уз никохига олади. Ушбу никохдан хабар топган Султонмурод узини куйгани жой тополмай, кенг оламга сигмай колади:

«Бундай булиши мумкин эмас! Мумкин эмас! Тугри, унинг тобсиз булгани рост, лекин уеч цачон... Х,еч цачон! Уни мажбурлаган булишлари мумкин. Чорасиз цолиб, ноиложрози булгандир. Аммо %еч цачон... %еч цачон! Чунки. чунки... Умени севади, мени!»1

Мазкур ички монологда ёзувчи такрор сузлар хамда тиниш белгилари оркали персонажнинг уткир рухий холати, унинг айни дамдаги холатини, бу ишонилмас хабарни йигит тафаккури рад этаётганлигини мохирона тасвирлайди.

Психологик асарларда бадиий асар рухияти ва персонаж ички оламини очиб беришда ички монологнинг урни салмокли булиб, у кахрамонинг ички кечинмалари, хотира ва мулохазаларини укувчи етказиб берувчи асосий психологик тахлил воситаларидан биридир. Ички нуткнинг учинчи куриниши булмиш ички диалог хам образ ички оламини тасвирлаб беради. Ички диалог мураккаб психологик ходиса булиб, унда персонажнинг узи билан узи ёки бошка бир шахс курган хаёлий сухбати акс этади. Ички диалог араб адибаси Гада ас-Самман насрида шахснинг иккига булиниши содир булган холларда куп учрайди. Масалан, адибанинг «Узга бир совук окшом» (««•^jW aj^iJ»- «Умсия ухра барида») хикоясида муаллиф бир шахс

киёфасида икки характер - катта оиланинг эрка, кенжа фарзанди Фотима ва ёлгиз аёл Тима образини гавдалантиради. Х,икоя вокеликлари хронологик кетма-кетликда эмас, ретроспектив хамда ассоциатив сюжетларда берилганлиги сабабли, ходисалар хикоя матнида сочиб ташланган. Муаллиф бош кахрамонни, гох утмишига кайтиб Фотима булишни, гох эса, реал хаётга кайтиб Тимага айланишини махорат билан акс эттиради. Х,икоядаги коришик сочиб юборилган утмиш ва бугунги кун ходисалари вокеабандлигини "окшом" ассоциацияси бирлаштириб туради.

...SjjL ^j^l AJ in.nl

1 Зулфия Куролбой кизи. Кддимий кушик. Х,икоялар.Т.: 2012. Б 49.

62

i.^jljLi^ij IA^A ^J^-I lil j '¿ISA I^JJ j t^ltlm uail LAJ J

"Узга бир совуц оцшом...

Балки бир неча соат утганда, балки бир неча дацица, мен эса шу зайлда машинамда тентираб юрардим.

Асар хикоячи-муаллиф нуткидан баён килинганлиги сабабли куп тафси-лотлар хотираларда аён булади ва кахрамон утмишига кайтган вокеалар хеч бир огохлантиришсиз хикоя матнига киритиб кетилади. Факатгина муаллиф (узининг анъанавий услубига кура) матнни шрифт оркали ажратиб, хотира кисмларини кавс ичига олиб тук рангли шрифт билан ёзади.

."IAJJ" АЬЛлИ ojA J1 i ^ j 'A^UIa -

j -

^l yt t * ул tAjjjt '¿^л АЬЛл -

2..JJAJ ^l A^.I j ml j ^jj^l ." <Sjл VI '^J^I Atl -

(- Кичкинтойим, уациций исминг нима?

- Фотима эди, бу шауарда Тима булди.

- Шауринг?

- Араб шауриМинхун, йуц булиб кетган деб уисобланади...

- Яцинларинг борми?

- Билмайман, уцубатли уодисалар оиламни ва орзуларимни парчалаб юборди).

Тиманинг Фотима булган даври унинг хотираларида тасвирланади. Х,икоя бош кахрамони Фотима (Тима), катта бир оиланинг кенжа фарзанди булиб, ота-онаси, уч акаси билан катта ховлида улгаяди. Ота-онаси ва акаларининг улимидан сунг, у ёлгиз колади, ва барча хамшахарлари каби уз шахрини тарк этишга мажбур булади.

Х,икояда муаллиф томонидан бараварига бир неча мавзу кутарилган: мухаббат, ёлгизлик, оила кадри ва диний ички карама-каршиликлар. Х,икояда бош кахрамон образи жуда мураккаб ёритилган булиб, унда бир кахрамон шахсида икки образ шаклланади. Х,икоя давомида кахрамон гохо Тимага, гохо Фотимага айланади. Х,икоянинг психологик кульминацион нуктасида эса кахрамонда шахс онгининг икки паллага ажралиши содир булади. У бир вактнинг узида хам Фотима, хам Тима булиб, узи билан узи сухбатлаша, бахслаша бошлайди.

j ."iLh^tj »IjniVl ¿£1 'A^Uli Ь u4lJ Ajjj^ ."пЛ" .. ^jl JA 'I^JJ"

.. j ' V j " #' ^i J^jj A*j ^JAS ¿JJ^ jl^l 'ASjAa ^jl^atl ... " lAjnlj

^J JLUjI"

jIj1l ^^jVI mil Ijl ул ^J^aJ ^jj1|

<_ijji]| till

1 .132 .1966 '¿jtfr .'¿AJL ^J^l Атл! .$.bj*Jl .¿¡1лт1! '¿jtfr

2 .134 .1966 jjjj '¿jtfr ^ilj^jw .$.bj*Jl '¿jtfr

63

. jl^j^ll lj| iA^jja. ^J 1M rn ^Ijl ;l£il£ ¿л tjJ^j t^jj^j t^l^j^^ll ^Vl Aaj^Jl ^ll * ~'''' J jj^j'

"Тима, маузунмисан?"... "Йуц, маузун эмасман, эй Фотима, уамма нарсалар шу цадар цоришиб, аралашиб кетдики... Асабларимузиб ташланган тур каби, унда цадимги ёнгиннинг излари бор, ёдингда йуцми, у цайси гордан ут чиццанди, цандай цилиб ва цачон"... "Узингнинг китоб жавонингдан сура".

Элиот уз китобининг муцовасидан бацирди: Мен ер юзидаги эзилган одамларданман.

Камю оу урди: Мен камбагалман.

Сартр: Мен Илоу.

Кафка: Мен айбсиз айбдорман. Мен суваракман!

Кейин эса уларнинг бари бирга бацирадилар, уларнинг бу уайциригига яна

минглаб уайцирицлар цушилади, цоришиб кетади, кутарилади ва пасаяди,

~ 1 ~ >> * кейин эса яна пуфаклар тулцини...

Мазкур уринда муаллиф уз кисмати ва ёлгизлигидан жуда каттик рухий азоб тортаётган аёл образидаги уткир психологик холат юз беришини ички диалог билан тасвирлашга уринади. Утмиш хотиралари хамда ёлгизлик дарди Тимани ичидан кемириб боради, натижада ундаги ёлгизлик кисматидан пайдо булган рухий азоб уз "мен"и билан сухбат куришга чорлади. Ички нуткдаги Фотима ва Тиманинг диалоглари эса Европа модернистларининг сузлари билан коришиб кетади.

Х,икоянинг мавзу доираси куп катламли булсада, лекин уларнинг бари бир гояга олиб келади, яъни инсон учун оила, мехрнинг кадри бекиёслигига ва ёлгизлик хар кандай кучли инсонни хам синдиришга кодирлиги курсатилади.

Гада ас-Самман ва Зулфия ^уролбой кизи психологик хикояларида тасвирланган мураккаб вазиятлар, такдир синовлари асар кахрамонларини канчалар синамасин, улар узлигини саклаб колади. ^аётнинг энг кора кунларини бошдан кечираётган булсаларда, яхши кунларга умид билан яшайдилар, укувчини хам шунга чорлайди.

1 146 .1966 '¿^Lc- ^ljjni'u t^jj^j.S^jb ^jal Aj^al .»bjill Jjl .¿U^ll '¿^Lc-

* Элиот, А. Камю, Ж.Сартр, Ф.Кафка - буларнинг бари 19 аср Европада яшаб ижод килган ёзувчилар булиб, улар замонавий адабиётдаги модернизм окимининг йирик намоёндаларидир. Мазкур парчада муаллиф ушбу ёзувчилар ижодини бир суз билан таърифлашга уринган. Ф.Кафка эса узининг машхур "Эврилиш" номли хикоясида бош кахрамоннинг суваракка айланиб колгани хакида ёзади. Бу ерда шулар назарда тутилмокда.

64

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.