32 КАСБИЙ ТАЪЛИМ / ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч__
Закирова Феруза Махмудовна,
педагогика фанлари доктори, профессор, Мухаммад ал-Хоразмий номидаги Тошкент ахборот технологиялари университети хузуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок маркази директори
^амраева Гулноза Рустамовна,
Мухаммад ал-Хоразмий номидаги Тошкент ахборот технологиялари университети "Ахборот таълим технологиялари" кафедраси ассистенти
КАСБ ТАЪЛИМ ЙУНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ РА^АМЛИ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МУЛЬТИМЕДИАЛИ ЛОЙИ^А АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ
УДК: 37:001.895 (575.1)
ЗАКИРОВА Ф.М., ЦАМРАЕВА Г.Р. КАСБ ТАЪЛИМ ЙУНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ РАЦАМЛИ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МУЛЬТИМЕДИАЛИ ЛОЙИЦА АСОСИДА РИВОЖЛАНТИРИШ
Маколада касб таълим йуналишида таълим олаётган талабаларнинг ракамли компетентли-гини мультимедиали лойиха асосида ривожлантириш усуллари ёритилган. Бундан ташкари, муаллиф томонидан мультимедиали лойиха ишларини ташкил этишда геймификация методи-дан фойдаланиш тузилмаси намуна сифатида ишлаб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: ракамли компетентлик, мультимедиали лойиха, геймификация, ракамли таълим, интерфаол уйинлар, масофавий таълим, видео, анимация.
ЗАКИРОВА Ф.М., ХАМРАЕВА Г.Р. РАЗВИТИЕ НА ОСНОВЕ МУЛЬТИМЕДИЙНОГО ПРОЕКТИРОВАНИЯ ЦИФРОВОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ СТУДЕНТОВ НАПРАВЛЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
В статье описаны методы развития цифровой компетентности студентов, обучающихся по направлению профессионального образования на основе мультимедийного проектирования. Кроме того, авторами в качестве образца разработана структура использования гейми-фикации при организации работ по мультимедийному проектированию.
Ключевые слова и понятия: цифровая компетенция, мультимедийный проект, геймификация, цифровое обучение, интерактивные игры, дистанционное обучение, видео, анимация.
ZAKIROVA F. M., KHAMRAYEVA G.R. THE BASIS OF MULTIMEDIA DESIGNING OF STUDENTS' DIGITAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN THE DIRECTION OF PROFESSIONAL EDUCATION
The article describes the methods for the development of digital competence of students studying in the direction of professional education based on multimedia design. In addition, the author has developed the structure for the gamification's implementation in organizing multimedia design work as a model.
Key words and concepts: digital competence, multimedia project, gamification, digital learning, interactive games, distance learning, video, animation.
KupMW. fOpTMMII3ga OnilM TatniM tubumuhii piiBoxnaHTMpMmHMHr x,O3upru 6ock,unm Ma3-MyHii Ba MeToguKacura, yHurnr caMapagopnii-riHi omupumra cu^aT xux,aTgaH aHru Tana6nap KyMMOKga. LUy Tana6napgaH Kenui6 mKKaH x,onga wpTUMU3HUHr UXTUMOUM-UKTUCOAUM piiBoxna-HUWHUHr ycTyBOp MyHanumnapura x,aMga xanKapo craHgaprnap Tana6napuira moc KenaguiraH TatnuiM TU3UMUHU apaTiim 6yMurna KeHr KynaMnii Iimnap aManra omupunMOKga.
Y36eKucTOH Pecny6nuKacu npe3iigeHTMHMHr 2019 Min 8 OKTa6pgarii "Y36eKucTOH Pecny-6nuKacu oniiM TatniiM tubumuhii 2030 Munra^a puiBoxnaHTupum кoнцenцмacмнм TacgiiKnam TyFpucuga"ru nO-5847-coHnu OapMOHuga, Tat-nuM xapaeHura paKaMnui TexHonoruianap Ba 3aMO-HaBuM ycynnapHii xopiiM этum 6yMurna Tag6up-nap aManra omiim 6yMurna xyMnagaH, paKaMnii UKTucOgieT y^yH fOKopu ManaKanii Myx,aHguc-TexHUK Kagpnap TaMepnam tubumuhii TamKun этum, TatnuM xapaeHnapuHui paKaMnii TexHO-noruianap acocuiga UHguBugyannawTupuw, Maco-^aBuM TatnuM xii3MaTnapMHM puBoxnaHTupum, Be6uHap, OHnaMH, «blended learning», «flipped classroom» TexHonoruanapuHui aManueTra KeHr xopiiM этum1 Macananapura anox,uga эtтu6op 6epunraH. Ma3Kyp Ba3ii$anapHM aManra owi-pumga, xyMnagaH, onuM TatnuMga Tax,cun onaeT-raH Tana6anapHU ^aonuaTra TaMepnamHUHr mapT mapouTnapuHi TaKOMunnamTupum, xaMiaTHU paKaMnamTupumga y3rapumnapra MyBO^UK cox,a ^aonuaTura MyHanTupum, paKaMnu xaMuaT y^yH KagpnapHU TaMepnam 6unaH 6eBocuTa 6oFnuK 6ynraH em MyTaxaccucnapHi TaMepnamHiiHr Kynna6 My^UM xux,aTnapura 3vru6op KapaTunraH.
1 Y36eKucTOH Pecny6nuKacu npe3MgeHTUHUHr 2019 Mun 8 OKTa6pgaru "Y36eKucTOH Pecny6nuKacu OniuM TatniUM TM3MMMHM 2030 Munrana puBoxnaHTupum KOHuenuuacuHU TacguKnam TyFpucuga"rM nO-5847-coH OapMOHU // www. lex.uz.
Мавзунинг долзарблиги. Ракамли жами-ятни ривожланишида ишлаб чикариш сох,асининг мутахассисларини касбий салох,ият жих,атдан тайёрлаш асосини технологик ишлаб чикариш ва жамият конуниятлари таъсир эта-диган сох,ага оид, билимларга асосланиб тайёрлаш максадга мувофик. Замонавий таъ-лим мух,итидаги ракамли компетентликка эга булган мутахассисларни сох,а фаолиятга тайёрлаш механизмлари, воситалари, технологияла-рини ишлаб чикиш муаммолари долзарб булиб колмокда. Уз навбатида ушбу фаолият сох,асида ракамли компетентлиги юкори булган мутахассисларни тайёрлаш мох,иятини илмий жих,атдан англаш зарурлигини билдиради.
2020 йил 5 октябрдаги «Ракамли Узбекистон - 2030» стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисидаги ПФ-6079-сонли фармонда юрти-мизда ракамли иктисодиётни фаол ривожланти-риш, барча тармоклар ва сох,аларда, энг аввало, давлат бошкаруви, таълим, соFликни саклаш ва кишлок хужалигида замонавий ахборот-коммуникация технологияларини кенг жорий этиш буйича комплекс чора-тадбирлар амалга ошириш. Хусусан, электрон х,укумат тизимини такомиллаштириш, дастурий мах,сулотлар ва ахборот технологияларининг мах,аллий бозо-рини янада ривожлантириш, республиканинг барча х,удудларида IT-паркларни ташкил этиш, шунингдек, сох,ани малакали кадрлар билан таъминлашни кузда тутувчи 220 дан ортик устувор лойи^аларни амалга ошириш ишлари бажарилмокда2.
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил
5 октябрдаги "«Ракамли Узбекистон — 2030» стратегия-сини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги пф-6079-сонли фармони // www.^.uz.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
Тадк,ик,от мацсади. Юкорида курсатилган вазифалардан келиб чикиб шуни таъкид-лаш мумкинки, касб таълим йуналишида таъ-лим олаётган талабаларнинг ракамли компе-тентлигини ривожлантиришда мультимеди-али лойихадан фойдаланишнинг янги методи-касини ишлаб чикишдир. Олий таълим муас-сасалари касбий таълим йуналиши талабала-рини ракамли компетентлигини ривожланти-риш учун кулай имконият яратиш, талабалар томонидан баён килинган турли-туман иннова-цион фикрлар ва Fояларни баFрикенглик билан кабул килиш, хамда уларнинг укув жараёни-даги фаоллигини таъминлаш, хар бир талабада унинг янги лойиха ишларини ишлаб чикишга кодирлиги х,акидаги ишончини карор топти-риш, уларнинг лойиха ишларидаги иннова-цион янгилигини доимий равишда бахолаш ва раFбатлантириш - тадкикот ишимизнинг асо-сий максадидир.
Мак,оланинг илмий мо^ияти. Ракамли ком-петенциялар тушунчаси фаолият самарадорли-гини ошириш максадида инсон (фукаро, ишчи, талаба) нинг ахборот-коммуникация технологи-яларидан хар хил шароитларда (иш, буш вакт, машFулот) фойдаланиш кобилиятининг узига хос хусусияти сифатида тавсифланади1
Яна бошка хорижий манбаларда ракамли компетенция- бу иш, таълим, буш вакт, жами-ятда иштирок этиш билан боFлик максадларга эришиш учун АКТдан ишончли, танкидий ва ижодий фойдаланиш деб таърифланади2.
Бугунги кунда ракамли компетенциясига эга булган мутахассисларни шакллантириш замонавий жамият таълим тизимининг асосий вазифаларидан биридир. Куйилган вазифага фак,атгина АКТ компетенциясини мультимеди-али лойих,алаш асосида укитиш методикасини мак,садли олиб бориш билан эришиш мумкин, бунда таълим олувчига янги билимларни тушу-нишга, улардан лойихалаш асносида янгилик яратиши ва яратилган янги лойихаларини ама-лиётга самарали татбик этишига имкон бери-лиши лозим.
Айнан шунинг учун хам хозирги замонавий таълимнинг рак,амлаштириш даврида олий таълим тизими талабаларининг интерактив технология ва мультимедиа воситалари ёрдамида уларнинг ракамли компетентлигини ривожлан-тириш замонавий таълимнинг асосий вазифаларидан бири саналмокда.
Олимлар Е.Е.Щербик, А.А.Кондакова таъкид-лашича ракамли компетенцияларнинг шаклла-нишини бахолашда учта даражани аниклаш мумкин:
- юкори; ракамли ва ахборот-коммуникация технологияларидан тулик фойдаланиш кобилияти (шу жумладан ракамли махсулотни яратиш) билан тавсифланади;
- урта; бу барча ракамли компетенцияларнинг мавжудлигини билиш, аммо уларни факат кисман куллаш сифатида тавсифланиши мумкин;
- паст; ракамли компонентлар хакидаги билимларнинг мавжудлигидан фарк килади, билимни таркибий кисмларини касбий вази-фалар билан узаро боFлаш куникмасининг йуклиги.
Шунинг учун ракамли компетенция-ларни ривожлантириш учун нафакат фан-лар аро боFланишлардан фойдаланиш, балки урганилаётган фанларга индивидуал интерфаол методлардан фойдаланган холда лойихалаш ишларини хам киритиш керак.
Мутахассисларнинг фикрига кура, ракамли компетенция хаётнинг барча сохаларида ахборот жамияти технологияларидан ишончли ва танкидий фойдаланишни назарда тутади. Ракамли компетенция ахборот-коммуникация технологиялари сохасидаги асосий куникмаларга асосланади (компьютерлар-дан маълумот излаш, бахолаш, такдим этиш, саклаш ва алмашиш, электрон воситалар ва Интернет оркали мулокот килиш учун)3.
2010 йил декабрдан бошлаб Европа Иттифокининг тадкикот маркази DigComp деб номланувчи ахолининг ракамли компе-тенциялари моделини ишлаб чикара бош-лади. Ракамли компетентлик - бу иш, таъ-
1 ogbus.ru.
2 Digital globalization: The new era of global flows. Official site of McKinsey&Company ^eKTpoHHbiPi pecypc].
URL: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/ our-insights/digital-globalization-the-new-era-of-global-flows (gaTa o6pa^eHHA 16.10.2020)
3 Recommendation of the European Parliament and of the Council on Key Competences for Lifelong Learning. Official site of EUR-Lex [Электронный ресурс]. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 (дата обращения 16.10.2020).
лим, буш вакт, жамиятда иштирок этиш билан боFлик максадларга эришиш учун АКТдан ишончли, танкидий ва ижодий фойдаланиш деб таърифланади. Ракамли саводхонлик - бу 21-асрда жамият ва иктисодиётнинг ижтимоий-иктисодий ривожланишида фаол иштирок этиш учун бутун ах,оли эгаллаши керак булган куникмалардан бири деб таъкидланди1, 2.
Инсон фикрлаш дунёсининг узгариши, замонавий ракамли таълим мухитида муль-тимедиани жорий этиш билан боFлик жиддий узгаришларни юзага чикарди.
Мультимедиани жорий этилиши XX аср 90-йилларидан бошлаб ахборотлаштириш сохаси кескин ривожланишини юзага олиб чикди. XXI асрда эса мультимедиа ва замона-вий ахборот технологиялари юкори даражада оммалашиб кетди3.
Мультимедиа сузининг луFавий маъноси [multum + medium] (ёки [инглизча. multi + media]) каби иккита суз йиFиндисидан ташкил топган булиб, multi - куп, media - мухит маъносини англатади4. Сузнинг илмий ва укув адабиётла-рида "куп воситалик", "мультимедиа мухити", "куп катламли мухит", "мультимедиа - битта-дан куп булган медиадир", "махсулот ташувчи восита", "маълумот ташувчи восита" каби талкин килиниб келмокда, хатто, айрим ада-биётларда "хозиргача мультимедианинг аник таърифи мавжуд эмас" эмаслиги хам эътироф этилган5.
Хозирги даврда мультимедиа атамаси куп киррали булиб турли хил тушунчаларни ифода-лашда татбик, этиб келинмокда. Масалан мультимедиа технологияси; мультимедиа махсулоти;
1 Digital globalization: The new era of global flows. Official site of McKinsey&Company [Электронный ресурс]. URL: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/ our-insights/digital-globalization-the-new-era-of-global-flows (дата обращения 16.10.2020).
2 Щербик Е.Е., Кондакова А.А. 2016. Оценка уровня финансовой грамотности студентов Нижневартовского государственного университета // XVIII Всероссийская студенческая научно-практическая конференция. Нижневартовск: Изд-во НВГУ, 811-816.
3 Исоков И. Совершенствование содержания и автоматизация проведения лабораторно-практических, самостоятельных работ по информатике в вузах. Автореф. дисс.... канд. пед. наук.- Тошкент: ТДПИ, 1995. - 19 с.
4 Каптерев А. И. Мультимедиа как социокультурный феномен. — М.: Профиздат, 2002. — 224 с.
5 Fуломов С.С., Шермухаммедова А.Л., Бегалов Б.А.
Иктисодий информатика, - Узбекистон, 1999. -527 б.
мультимедиали компьютер; мультимедиа лойих,аси; мультимедиа дастури; мультимедиа дидактик воситаси ва бошкалар шулар жум-ласидандир.
Республикамизда укув жараёнида мультимедиа технологияларидан фойдаланишни дидактик ва услубий ёндашувлар асосида урганиб чикканлар М.М.Арипов, Т.Р.Азларов, А.И.Аширова, У.Ш.Бегимк,улов, Т.Ф.Бекмуратов, Р.Р.Бокиев, Ф.М.Зокирова, Х.З.Икромов, М.Э.Мамаражабов, Б.Б.Муминов, Н.И.Тайлаков, Х.А.Туракулов, У.Ю.Юлдашев, С.С.Fуломов каби олимлар таълим сох,адаги турли муаммоларини урганганлар.
Замонавий олий таълим муассасалари касб таълим йуналишида таълим олиш жараёнла-рида мультимедиа технологиясидан фойдаланишни амалга ошириш учун, аввало мультимедиа туFрисида асосий тушунчаларни куриб чикамиз6.
"Мультимедиа тушунчасининг адабиётларда ёритилган бир нечта таърифини келтирамиз: "Мультимедиа-деганда турли шаклдаги маъ-лумотларни кайта ишловчи воситалар мажму-аси тушунилади"7. "Мультимедиа - бир вактнинг узида турли куринишдаги ахборотларни, матн, графика, товуш ва бошкалардан фойдаланишни кузда тутган фойдаланувчи интер-фейсининг концепцияси", "Мультимедиа-бу информатиканинг дастурий ва техникавий воситалари асосида ахборотнинг анъанавий ва оригинал турлари, укув материалларини талабаларга етказиб беришнинг мужассам-лашган х,олдаги куринишидир", "Мультимедиа-гуркираб ривожланаётган замонавий ахборот технологиясидир"8.
Тах,лил килинган таърифларимизга асос-ланиб, мультимедианинг пайдо булиши - бу инсониятнинг улкан ютуFи, шу туфайли таълим, илм-фан, бизнес, санъат сох,аларида жуда катта муваффакиятлар юз берди, 30 йилдан сал купрок, вак,т ичида мультимедиани кулланилиши бутун дунёни камраб олди ва кенг куламда узининг мужизаларини курсатди. Хозирги
6 Бегматова Н.Н. Мультимедиа: атама, таъриф мазмун ва технология // Физика-математика ва информатика. -Т .: -№2. 2010. -Б. 39-45].
7 Арипов М. Информатика ва ахборот технологиялари асослари - Т.: Университет. 2001. - 361 б.
8 Fуломов С. С. Шермухаммедова А. Л. Бегалов Б. А. Иктисодий информатика, - Узбекистон, 1999. - 527. б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
кунда ракамли таълим мухитида мультимедиа лойихалари тобора купрок эътиборни жалб килмокда ва хаётимизнинг барча сохаларида оммалашиб бормокда.
Юкорида келтирилган мультимедианинг илмий асосланган таърифлари ва имконият-ларини урганиб чикиб, замонавий ракамли таълим мухитида мультимедиа воситаларини куллаш, таълим олувчиларга узларининг индивидуал психологик хусусиятларига мос укув материаллари билан ишлашда, вазифаларни бажаришда, мультимедиали лойиха имкони-ятини яратиб беради. Бу эса ракамли таълим мухитидаги талабаларнинг ракамли компетент-лигини ривожлантиришга замин яратади.
"Лойиха сузи (лотинча projectus - олдинга ташланган), 1) техник хужжат, чизма, хисоб, тар-тиб, бино, иншоот ва шу кабилар. 2) хар кандай хужжатнинг дастлабки матни; 3) режа, максад"1.
Лойиха сузини луFавий маъносини илмий асослаган холда олимларнинг карашларини, таърифларини турли фаолият йуналиши буйича тахлил килиб, урганиб, ижодий хулосага келдик. Хулосамиз натижасидан келиб чикиб, ракамли таълим мухитида касб таълим йуналиши тала-баларининг салохиятини ракамли компетент-лигини мультимедиали лойихалаш фаолиятига йуналтириш асосида такомиллаштириш сама-ралидир.
Ракамли таълим мухити укув жараёнида мультимедиали лойихалашдан фойдаланиш талабаларнинг ракамли компетентлигини ривожлантириб, тажрибасини янада бойитади.
Ракамли таълим мухитида, укув фаолиятини кизикарли килиш, талабаларни ижодий изла-нишга йуналтириш, мотивация бериш, ахборот коммуникатив компетенцияларини ривожлан-тириш, лойиха вазифаларини ишлаб чикиш, гурухда лидерлик килиш, раFбат мукофотга эга булиш каби катор хусусиятларни юзага чикариш учун янги укитиш усули билан укиш фаолиятига мослашишни такомиллаштириш самарали натижа беради.
Замон билан хамнафас булиш ва ракамли даврга мослашиш жуда мухимдир. Таълимдаги геймификация ана уша мослашишга мотивация беришга каратилган жуда мухим кадамдир. Юкоридаги барча омиллар илмий изланишла-рини тахлил килиб олган холда, талабаларнинг
1 http://www.bizplan.uz/theory/dictionary/
мультимедиа лойиха ишларини ташкил этишда, уйин техникасини татбик килиш билан урганиш, янги билим ва куникмаларни эгаллашнинг самарали усули сифатида ёрдам беради.
Тадцицотда цулланилган усуллар. Геймификация (инглизча "gamification" суздан) -фойдаланувчилар ва истеъмолчиларни жалб килиш, дастур муаммоларини хал килишда уз иштирокини ошириш, махсулот ва хизматлар-дан фойдаланиш учун дастурий таъминот ва веб-сайтлар учун компьютер уйинларига хос ёндашувлардан фойдаланиш мазмунини бил-диради2.
Геймификация - бу лойиха иштирокчила-рини жараёнга купрок жалб килиш максадида уйин усулларини уйиндан ташкари жараён-ларга ва ходисаларга мослаштириш техноло-гияси. Эски раFбатлантириш схемалари ишла-май колганлиги сабабли янги мотивация усул-ларига эхтиёж пайдо булди. Мактовлар, муко-фотлар, жазодан куркиш - сабабли ва сабаб-сиз усуллари деярли самарали эмас. Айникса, укитувчилар талабаларга нисбатан, геймифи-кацияни купрок урганмокдалар - бу мотивация бериш, боскичлардан утиш, вазифаларни бажариш, савияни оширишга хизмат килади.
М.Г. Ермолаева изланишларида геймификация - кунгил очиш, дам олиш, урганиш, ижод-корлик, мотивация бериш ва инсон муносабат-ларини моделлаштириш жараёнидир деб кел-тириб утган3.
Уйин моделларини ишлаб чикиш ва дастур-ларни урганиш учун масъул булган Массачусетс профессор - укитувчилари бугунги кунда укув жараёнида геймификация уйинларни амалга ошириш мумкин булган усулларни келтириб утадилар:
- инновация яратиш усули сифатида уйнаш;
- алохида йуналишлардан билим олиш усули сифатида уйнаш;
- симулятор сифатида уйин;
- мунозара усули сифатида уйнаш;
- амалий куникмаларни эгаллаш сифатида уйнаш;
2 Mangalindan, JP. Today in Tech: News around the Web, Fortune (October 1, 2010). Архивировано 12 ноября 2012 года.
3 Ермолаева М.Г. Игра в образовательном процессе: методическое пособие / М.Г. Ермолаева. - 2-е изд., доп. -СПб.: СПб АППО, 2005.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
КАСБИИ ТАЪЛИМ / ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 37
ч_У
1-жадвал. Талабаларнинг ракамли компетентлигини ривожлантиришда, мультимедиали лойиха ишларини бажаришда геймификация усулидан фойдаланиб эришиладиган натижалар тах.лили1
Таълимда кулланиши Максади Имконияти Дарс машFулотида кулланиши
лойихада иштирок этиш; юкори даражада афсона яратади; дарс жараёнида квест усулларидан фойдаланиш;
режани аниклаш; мотивация беради; имтихонда куллаш;
боFча; мактаб; академик лицей; техникум; олий укув юрти; аспирантура. максадни аниклаш; лойиха иштирокчиларини бир бирига муносабатини яхшилайди; хар бир дарсда кулланилади;
вазифаларини ишлаб чикиш; лойиха иштирокчилари уртасида маълумот алмашишини тезлашти-ради; мультимедиали лойиха ишларини бажаришда куллаш;
раFбатлантириш; турли интернет веб дастурларда ишлаш имкониятини яратиб беради; уй вазифаларини бажаришда куллаш;
янги натижа олиш. лойиха ишларини тармокка жой-лаш. жумбокни ечишга харакат килишда.
- роль уйнаш хатти-харакати усули сифатида уйнаш;
- рефлекс усули сифатида уйнаш;
- мультимедиали лойиха ишларини яра-тиш усули сифатида уйнаш;
- тадк,ик,от вазифаларини бажариш сифатида уйин ва бошкалар1.
Натижалар ва амалий мисоллар. Юкорида мулохазалардан келиб чикиб, мультимедиали лойиха асосида касб таълими йуналиши тала-баларини ракамли компетентлигини ривожлан-тириш хусусиятларини тахлилини келтирамиз:
Талабаларни ракамли компетентлигини ривожлантириш, дарсда берилган вазифаларни бажаришда лойиха асосида ишлашини ташкил этишда геймификация методини куллашни тав-сия этамиз.
Геймификация методи янги илмий усул булиб бугунги кунда барча сохаларда куллаш жорий килинмокда: иктисодиётда, спорт, санъат, таъ-лимда ва бошка сохаларда.
Бугунги кунда ривожланган хорижий дав-латларда мактабгача таълим муассасасидан то аспирантурага кадар геймификация тамойил-лари таълим жараёнига киритилмокда. Маса-лан, лойихага асосланган уй вазифасини - бу шунчаки зерикарли "мажбурий" иш эмас, балки мукофот олиш ёки янги изланишлар олиб бориш учун кизикарли булган жараён сифатида каралмокда. Умуман олганда, таълим жараёнида ушбу усуллардан фойдала-
1 Abramovich S., Schunn C., Higashi R. Are badges useful in education?: it depends upon the type of badge and expertise of learner // Educational Technology Research and Development. 2013. Vol. 61. P. 217-232.
ниш, талабаларни нафакат материалларни урганишни, балки мультимедиали лойиха асосида кандайдир янги Fоя яратишга ундайди ва бу эса талабаларни билим даражасини сези-ларли даражада оширади.
Хулоса килиб, касб таълими йуналишида таълим олаётган талабаларнинг ракамли компетентлигини мультимедиа лойиха асосида ривожлантиришда юкоридаги мулохазаларни инобатга олган холда куйидаги тавсияларни таклиф этамиз:
- замонавий таълим мухитида ракамли жамиятнинг учта таркибий кисмига кирувчи, ракамли иктисодиёт ва у томонидан ишлаб чик,арилган мутахассисларига куйиладиган янги талабларни барчасини чукур урганиш;
- таълим сохасидаги замонавий узгаришлар ва инновацион ривожланиш тас-нифини тахлил килиб солиштириш;
- мультимедиа лойиха ишлари имко-ниятини такомиллаштириб, ахборот таълим мухитидаги талабаларнинг ракамли компетентлигини ривожлантиришга мотивация бериш;
- талабаларининг ракамли компетентлигини ривожлантиришда, мультимедиа лойиха ишларини ташкил килишда, геймификация усулидан фойдаланишни татбик этиш;
- талабалар мультимедиали лойиха ишларини ташкил этишда геймификация усулидан фойдаланиб, эришган ютук натижаларни тахлил килиш.
2 Муаллиф томонидан тузилган, ишнинг янгилиги.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
с 38 КАСБИЙ ТАЪЛИМ / ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ у
Адабиётлар руй^ати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5847-сон Фармони// www.lех.uz.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 5 октябрдаги "«Ракамли Узбекистон — 2030» стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-6079-сонли фармони // www.lех.uz.
3. ogbus.ru.
4. Digital globalization: The new era of global flows. Official site of McKinsey&Company [Электронный ресурс]. URL: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/ our-insights/digital-globalization-the-new-era-of-global-flows (дата обращения 16.10.2020)
5. Recommendation of the European Parliament and of the Council on Key Competences for Lifelong Learning. Official site of EUR-Lex [Электронный ресурс]. URL: https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 (дата обращения 16.10.2020).
6. Digital globalization: The new era of global flows. Official site of McKinsey&Company [Электронный ресурс]. URL: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/ our-insights/digital-globalization-the-new-era-of-global-flows (дата обращения 16.10.2020).
7. Щербик Е.Е., Кондакова А.А. 2016. Оценка уровня финансовой грамотности студентов Нижневартовского государственного университета // XVIII Всероссийская студенческая научно-практическая конференция. Нижневартовск: Изд-во НВГУ, 811-816.
8. Исоков И. Совершенствование содержания и автоматизация проведения лабораторно-практических, самостоятельных работ по информатике в вузах. Автореф. дис. канд. пед. наук.- Тошкент: ТДПИ, 1995. - 19 с.
9. Каптерев А. И. Мультимедиа как социокультурный феномен. — М.: Профиздат, 2002. — 224 с.
10. Fуломов С. С. Шермух,аммедова А. Л. Бегалов Б. А. Иктисодий информатика, -Узбекистон, 1999. -527. б.
11. Бегматова Н.Н. Мультимедиа: атама, таъриф мазмун ва технология // Физика-математика ва информатика. -Т .: -№2. 2010. -Б. 39-45
12. Арипов М. Информатика ва ахборот технологиялари асослари - Т.: Университет. 2001. - 361 б.
13. Fуломов С. С. Шермух,аммедова А. Л. Бегалов Б. А. Иктисодий информатика, -Узбекистон, 1999. - 527. б.
14. http://www.bizplan.uz/theory/dictionary/
15. Mangalindan, JP. Today in Tech: News around the Web, Fortune (October 1, 2010). Архивировано 12 ноября 2012 года.
16. Ермолаева М.Г. Игра в образовательном процессе: методическое пособие / М.Г. Ермолаева. - 2-е изд., доп. -СПб.: СПб АППО, 2005.
17. Abramovich S., Schunn C., Higashi R. Are badges useful in education?: it depends upon the type of badge and expertise of learner // Educational Technology Research and Development. 2013. Vol. 61. P. 217-232.