Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК КАСБ ТАЪЛИМИ ЎҚИТУВЧИЛАРНИНГ ЎҚУВБИЛИШ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОДУЛЛИ-РЕЙТИНГ ТАЪЛИМ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

БЎЛАЖАК КАСБ ТАЪЛИМИ ЎҚИТУВЧИЛАРНИНГ ЎҚУВБИЛИШ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОДУЛЛИ-РЕЙТИНГ ТАЪЛИМ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
372
140
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
модуль-рейтинг технологияси / таълим / касб таълими / ўқув-билиш компетентлиги / компетенция / технология / рейтинг назорати (рейтинг / ассессмент / квалиметрик баҳолаш) / метод / фаолият / модель / коммуникация. / модульно-рейтинговая технология / образование / профессиональное образование / учебно-познавательная компетентность / зрелость / технология / контрольная оценка (рейтинг / ассессмент / квалификационная оценка) / стиль / деятельность / модель / коммуникация.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Файзуллаев Рустам Хамраевич

Мақолада бўлажак касб таълими ўқитувчиларини тайёрлашда ўқитишнинг модуль-рейтинг технологиясини қўллаш ҳолатини ўрганиш, таҳлил этиш, мавжуд муаммолар ва ўқув-билиш фаолиятига қўйиладиган талабларни аниқлаш, ўқув-билиш компетентлигини ўқитишнинг модуль-рейтинг технологияси асосида такомиллаштириш моделини ишлаб чиқиш ва уни амалда жорий этишнинг педагогик шарт-шароитлари очиб берилган. Шунингдек модулли билиш дастурини ишлаб чиқиш ҳамда замонавий ахборот-коммуникация ва педагогик технологияларидан фойдаланиб, талабаларнинг билимини модуль-рейтинг тизими асосида рейтинг, ассессмент масалалари талқин қилинган. Квалиметрик баҳолаш, ўқув-билиш фаолияти компетентлигининг ривожланганлиги даражасини аниқлаш кўрсаткичлари ва мезонлари асосида тажриба-синов ишларини ташкил этишнинг мазмун-моҳияти алоҳида эътибор берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ НА ОСНОВЕ МОДУЛЬНО-РЕЙТИНГОВОГО ОБУЧЕНИЯ

В статье рассматриваются вопросы изучения, анализа состояния применения модульнорейтинговой технологии обучения при подготовке будущих учителей профессионального образования. Выявлены имеющиеся проблемы и требования к учебно-познавательной деятельности, разработки модели совершенствования учебно-познавательной компетентности на основе модульно-рейтинговой технологии обучения и ее практического внедрения. Обсуждена разработка модульной познавательной программы и развития знаний студентов на основе модульно-рейтинговой системы с использованием современных информационнокоммуникационных и педагогических технологий. Отдельно раскрыта суть организации опытно-испытательной работы на основе показателей и критериев определения.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК КАСБ ТАЪЛИМИ ЎҚИТУВЧИЛАРНИНГ ЎҚУВБИЛИШ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОДУЛЛИ-РЕЙТИНГ ТАЪЛИМ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

Файзуллаев Рустам Хамраевич,

Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мух,андислари институти, "Педагогика, психология ва укитиш методикаси" кафедраси доценти вазифасини бажарувчи, педагогика фанлари номзоди

БУЛАЖАК КАСБ ТАЪЛИМИ У^ИТУВНИЛАРНИНГ УКУВ-БИЛИШ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОДУЛЛИ-РЕЙТИНГ ТАЪЛИМ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

УДК.378.147:62

ФАЙЗУЛЛАЕВ Р.Х. БУЛАЖАК КАСБ ТАЪЛИМИ УЦИТУВЧИЛАРНИНГ УК,УВ-БИЛИШ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МОДУЛЛИ-РЕЙТИНГ ТАЪЛИМ АСОСИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Маколада булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлашда укитишнинг модуль-рейтинг технологиясини куллаш х,олатини урганиш, тах,лил этиш, мавжуд муаммолар ва укув-билиш фаолиятига куйиладиган талабларни аниклаш, укув-билиш компетентлигини укитишнинг модуль-рейтинг технологияси асосида такомиллаштириш моделини ишлаб чикиш ва уни амалда жорий этишнинг педагогик шарт-шароитлари очиб берилган. Шунингдек модулли билиш дастурини ишлаб чикиш х,амда замонавий ахборот-коммуникация ва педагогик техно-логияларидан фойдаланиб, талабаларнинг билимини модуль-рейтинг тизими асосида рейтинг, ассессмент масалалари талкин килинган. Квалиметрик бах,олаш, укув-билиш фаолияти компетентлигининг ривожланганлиги даражасини аниклаш курсаткичлари ва мезонлари асосида тажриба-синов ишларини ташкил этишнинг мазмун-мох,ияти алох,ида эътибор берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: модуль-рейтинг технологияси, таълим, касб таълими, укув-билиш компетентлиги, компетенция, технология, рейтинг назорати (рейтинг, ассессмент, квалиметрик бах,олаш), метод, фаолият, модель, коммуникация.

ФАЙЗУЛЛАЕВ Р.Х. СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ НА ОСНОВЕ МОДУЛЬНО-РЕЙТИНГОВОГО ОБУЧЕНИЯ

В статье рассматриваются вопросы изучения, анализа состояния применения модульно-рейтинговой технологии обучения при подготовке будущих учителей профессионального образования. Выявлены имеющиеся проблемы и требования к учебно-познавательной деятельности, разработки модели совершенствования учебно-познавательной компетентности на основе модульно-рейтинговой технологии обучения и ее практического внедрения. Обсуждена разработка модульной познавательной программы и развития знаний студентов на основе модульно-рейтинговой системы с использованием современных информационно-коммуникационных и педагогических технологий. Отдельно раскрыта суть организации опытно-испытательной работы на основе показателей и критериев определения.

Ключевые слова и понятия: модульно-рейтинговая технология, образование, профессиональное образование, учебно-познавательная компетентность, зрелость, технология, контрольная оценка (рейтинг, ассессмент, квалификационная оценка), стиль, деятельность, модель, коммуникация.

FAYZULLAEV R.KH. IMPROVING COGNITIVE COMPETENCE OF FUTURE ENGINEER-PEDAGOGUES ON THE BASIS OF MODULE-RATING EDUCATION

The article deals with the study and analysis of the state of application of module-rating technology of training in the preparation of future teachers for professional education. The existing problems and requirements for educational and cognitive activity are identified, as well as the development of a model for improving educational and cognitive competence based on the module-rating technology of training and its practical implementation. There is discussed the development of a modular educational program and the development of students' knowledge based rating system using modern information and communication and pedagogical technologies. Separately, the essence of the organization of pilot testing based on indicators and criteria for determination is disclosed.

Key words and concepts: module-rating technology, education, professional education, educational and cognitive competence, maturity, technology, control assessment (rating, assignment, qualification assessment), style, activity, model, communication.

Кириш. Ривожланган мамлакатлар таж-рибаси курсатадики, булажак мутахассислар-нинг касбий шаклланишида укув-билиш ком-петентлиги мухим урин тутади. Жамиятнинг инновацион ривожланиши талабларига мос сифатли таълим олишни таъминлаш мамлакат таълим сиёсатининг стратегик максадларидан хисобланади. Ушбу максадга эришиш эса булажак касб таълими укитувчисининг укув-билиш компетентлигини такомиллаштиришга каратилган укитишнинг модуль-рейтинг таъ-лими ва замонавий ахборот-коммуникация воситалари асосида модуль-рейтинг техноло-гияси имкониятларини кенгайтириш, умум-касбий ва махсус фанлар модуллари вари-ативлигини таъминлаш, бaхолaш тизимини такомиллаштиришни такозо этади.

Олий таълим муассасалари "^сб тaълими" таълим йуналишларида укитиш натижа-лари ва талабарларнинг касбий билимларни узлаштиришлари даражасини бахолашнинг модуль-рейтинг тизими укув фанларининг рейтинг режасига мувофик компетентли ёндашув асосида жорий этилмокда. Ургатувчи дастурий воситалар ва бахолашнинг модуль-рейтинг тизими дидактиканинг куйидаги асо-сий тамойилларини жорий этишни такозо этади: илмийлик, тизимлилик, модуллилик, изчиллик, кургазмалилик, касбий тайёргарлик.

2017-2021 йилларда Узбекистон Респу-бликасини ривожлантиришнинг бешта усту-

вор йуналиши буйича Харакатлар стратеги-ясида белгилaнгaн "Узлуксиз тaълим тизимини янaдa тaкомиллaштириш, сифaтли тaълим хизмaтлaри имкониятлaрини ошириш, мех^т бозорининг зaмонaвий эхтиёжлaригa мувофик юкори мaлaкaли кaдрлaр тaйёрлaш сиёсaтини дaвом эттириш"1 устувор вaзифaлaргa мувофик талабалaрни касбий шакллантиришда укитишнинг модуль-рейтинг технологиясини куллаш долзaрб хисоблaнaди.

Мавзунинг долзарблиги. Жaхонда юз бераётган ижтимоий-маърифий ва таъли-мий узгаришлар булажак мутахассисларни касбий тайёрлашда укув-билиш компетент-лиги муаммоларига жиддий эътибор каратиш зарурлигини курсатмокда. Бугунги кунда булажак касб таълими укитувчиларини тай-ёрлаш мазмунига мухим узгартиришлар кири-тиш, укитишнинг модуль-рейтинг тизимини ахборот-коммуникация технологиялари воси-тасида самарали жорий этиш, уларнинг укув-билиш компетентлигини такомиллаштириш метод ва шаклларини кайта куриб чикиш ва уларни бартараф этишнинг илмий асосларини ишлаб чикишни такозо этади.

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон Фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. 2017, 13 февраль, 6-сон, 70-модда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

Мавзу буйича илмий изланишлар-нинг цисцача та^лили. Олий таълимни ислох килиш шароитида булажак мутахас-сисларни касбий тайёрлашнинг метод, шакл ва воситаларини замон талаблари даража-сида такомиллаштириш заруратга айланди. Булажак касб таълими укитувчиларида билим, куникма, малака касбий компентен-цияларни шакллантириш муаммолари, касбий тайёрлаш жараёнининг турли аспект-лари, таълимда компетенциявий ёндашувни жорий этиш масалалари республикамиз-нинг таникли педагог олимлари, жумладан, Р.Х.Джураев, У.И.Иноятов, З.К.Исмаилова, Н.А.Муслимов, А.Р.Ходжабаев, Ш.Э.Курбонов, Ж.А.Хамидов, шунингдек Мустакил Дав-латлар Хамдустлиги мамлакатлари олимлари В.И.Андреев, А.Артемов, С.Я.Батишев, Э.Ф.Зеер, А.М.Новиков, А.В.Хуторский1 ва бошкалар томонидан тадкик этилган.

Таълим олувчиларда укув-билиш компе-тентлигини шакллантириш ва таълим жара-ёнида укитишнинг модуль-рейтинг техноло-гияларини куллаш масалалари В.М.Монахов,

A.М.Новиков, А.М.Митяева, В.Пасвянскене,

1 Джураев Р.Х. Организационно-педагогические основы интенсификации системы профессиональной подготовки в учебных заведениях профессионального образования: Автореф. дисс... док. пед. наук. - Т.: 1995. - 43 с.; Иноятов У.И. Теоретические и организационно-методические основы управления контроля качества образования в профессиональном колледже. Дисс. . докт. пед. наук. - Ташкент, 2003. - 327 с.; Исмаилова З.К. Талабаларнинг касбий педагогик малакаларини шакллантириш: Дисс. ... пед. фан. номз. - Т.: 2000. - 186 б.; Муслимов Н.А. Педагогик фаолиятга тизимли ёнда-шув муаммолари // Касб-хунар таълими. - 2004. - № 3. - Б.24.; Ходжабоев А.Р. Учебно-методический комплекс подготовки трудового обучения - Т.: "Укитувчи", 1989. - 91 с.; Х,амидов Ж.А. Булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлашда укитишнинг замонавий дидактик воситаларини яратиш ва куллаш технологияси: Педагогика фанлари буйича докторлик (DSc) дис-сертацияси автореферати. - Тошкент: 2017; Андреев,

B.И. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа. // Педагогика. - 2005. - № 4. - С.19-26.; Артемов А. Модульно-рейтинговая система. / А.Артемов, Д.Павлов, Т.Сидорова // Высшее образование в России. - 1999. - №4. - С. 121-125; Батышев С.Я. Блочно-модульное обучение. -Москва: "Экономика", 1997. - 255 с.; Зеер Э. Компетент-ностный подход к модернизации профессионального образования. /Э. Зеер, Э. Сыманюк // Высшее образование в России. - 2005. № 4. - С. 23-30 с.; Новиков, А.М., Новиков Д.А. Методология. - М.: "Синтег", 2007. - 668 с.; Хуторской, А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы. //Народное образование. - 2003. - № 2. - С. 58-64.

A.В.Хуторский2 ва бошкаларнинг илмий изла-нишларида акс этган. Касб таълими жараё-нида модулли укитиш ва бах,олашнинг илмий-педагогик асослари К.Т.Олимов, С.Ю.Ашурова, И.Отабоев, М.И.Даминов, Ю.К.Бабанский, М.А.Чошанов, Ю.Ф.Тимофеева ва хори-жий мамлакат олимлари П.А.Юцявичене, Дж.Равен, J.D.Russell, B.Goldschmidt, M.Goldschmidt, G.Owens3 лар томонидан урганилган ва такомиллаштирилган.

Мацоланинг илмий мо^ияти шундан иборатки, муаллиф томонидан умумкасбий ва ихтисослик фанлари модуль бирликлари-даги техник билимларни компьютер техно-логиялари асосида интеграциялаш, тизимли квантлаш ва когнитив визуаллаштириш оркали модулли укув- билиш дастури маз-муни педагогик ва ахборот технологиялари асосида такомиллаштириш методикаси ишлаб чикилган.

Тадцицотнинг мацсади булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компе-тентлигини укитишнинг модуль-рейтинг таълим асосида такомиллаштириш ва ижобий натижаларга олиб келувчи таклифлар бериш.

2 Хуторской А.В. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования. - Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: Межвузовский сб. науч. тр. / Под ред. А. А.Орлова/. - Тула : Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2008. - Вып. 1. - С.117-137; Пас-вянскене В. Модульный подход к обучению иностранным языкам в системе вуз - последипломное обучение

B.Пасвянскене, П.Юцявичене // Планирование и управление повышением квалификации руководящих работников и специалистов союзной республики. Отв. Ред. Станикявичюс А. - Вильнюс, 1987. - С.105-107; Митяева А.М. Компетентностная модель многоуровневого высшего образования: автореф. д-ра пед. наук: 13.00.08 / А.М. Митяева. - Волгоград, 2007. - 43 с.

3 Олимов К.Т. Касбий фанларни укитишнинг модул тизими // Касб-хунар таълими. - 2003. - № 2. - 18 б.; Ашурова С.Ю. Енгил саноат йуналишлари буйича кичик мутахасислар тайёрлашда махсус фанларни модулли укитишнинг илмий услубий асослари. Пед.фан. номз... дисс. Тошкент - 2005; Даминов М.И. Физика таълимини модулли технология асосида такомиллаштириш (академик лицейлар мисолида). Пед.фан. номз... дисс. Бухоро - 2008. 68-82 б.; Чошанов М.А. Гибкая технология проблемно-модульного обучения. - Москва: "Народное образование", 1996. - 160 с.; Russell J.D. Modular Instruction J.D. Russell.- Minneapolis, Minn., Burgest Publishing Co., 1974 - c3.;Goldschmidt В., Goldschmidt M. Modular Instruction in HigherEducation // Higher Education. - 1972. - № 2. - P. 15-32.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

Тадцицотнинг объекти - булажак касб таълими укитувчиларида укув-билиш компе-тентлигини укитишнинг модуль-рейтинг тех-нологияси асосида такомиллаштириш жара-ёни.

Тадцицотда Тадкикот муаммосига оид илмий манбалар, дидактик материаллар, ДТС, укув режа ва дастурлари, укув-меъёрий х,ужжатлар, дарслик ва укув-методик ада-биётларни киёсий урганиш ва танкидий тах,лил килиш; сух,бат, кузатиш, анкета ва тест утказиш, моделлаштириш, эксперт бах,олаш, киёсий-мантикий тах,лилларидан фойдала-нилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбани анкета суровномалари натижалари ташкил этди.

Асосий цисм. Булажак касб таълими укитувчисининг касбий тайёргарлигида мух,им ах,амият касб этувчи касбий компетентлик, укитишнинг модулли-рейтинг технологиясини жорий этиш муаммолари ва илмий-педагогик асослари очиб берилган.

Педагогик тадк,ик,отлар курсатадики, укув-билиш компетентлиги талабаларда касбий ва махсус компетенцияларни самарали шак-ллантириш имконини беради. Бу эса булажак мутахассисларда укув-билиш компетентли-гини ривожлантириш замонавий таълим-нинг мух,им масалаларидан эканлигини бил-диради. А.В.Хуторский1 узининг таснифла-рида укув-билиш компетенлигини билим-ларни эгаллашга, билиш фаолияти метод-ларини узлаштириш, таълим жараёнида муайян куникма ва малакаларни, ижодий фикрлаш ва мустак,илликни ривожланти-ришга йуналтирилган асосий компетенция сифатида курсатиб утади. Н.А.Муслимов ва К.Абдуллаеваларнинг фикрича, компетентлик - олинган назарий билим, куникма ва малака-лар мажмуасини амалиётга мустак,ил ва ижодий куллай олиш даражаси, бу х,ам талаба-нинг амалиёт жараёнида ва олий таълимдан

кейинги фаолиятида шаклланиб боради2. Бу борада биз булажак укитувчиларнинг укув-билиш компетенциясига хос фикрни тулик тушуниб олишимиз лозим.

Укув-билиш компетенцияси - бу талаба-нинг мустакил билиш фаолияти сох,асидаги, шу жумладан, х,акикий таникли нарсалар билан узаро боFлик булган мантикий, методик, умумукув фаолияти элементларининг бир катор компетенциялари мажмуасидир. Бу - укув-билиш фаолиятида максадларни аниклаш, режалаштириш, тах,лил килиш, акс эттириш, узини узи бах,олашни уз ичига олади. Ушбу компетенциялар доирасида тегишли функционал саводхонлик тала-блари аникланади: далилларни гумонлардан фарклаш; улчаш куникмаларига эга булиш; эх,тимоллик, статистик ва бошка идрок усул-ларидан фойдаланиш асосида модулли-компетенциявий ёндашиш3.

Олий педагогика таълимида модулли-компетенциявий ёндашув педагогнинг касбий компетенциялар мажмуаси таълим вазифаси сифатида хизмат киладиган таълим жараёнини ташкил этиш модели булиб, касбий-педагогик таълим тузилмаси ва тар-киби модулли курилиши унга эришиш воси-таси сифатида хизмат килади. Асосий компетенциялар сифатида амалга оширишнинг фун-даментал асосларини акс эттирадиган алох,ида модулларни фанлар буйича ажратиш х,ам касбий, х,ам муайян касбларни ривожлантиришга йуналтирилган масалалар куйидагиларга ёрдам беради: ижтимоий талаб асосида узгартиришлар, илм-фан ва техника талабла-рига мувофик таълим дастурларини тезкор ва етарлича тузатиш; мавжуд дастурлар асосида янги дастурлар яратиш; талаба тайёргарлик даражасига мослашишни ошириш.

Модулли-компетенциявий ёндашув асосида шакллантирилган укув дастури - бу касбий таълим мазмунини акс эттирадиган ва

1 Хуторской А.В. Компетентность как дидактическое понятие: содержание, структура и модели конструирования. - Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: Межвузовский сб. науч. тр. / Под ред. А. А.Орлова. - Тула : Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2008. - Вып. 1. - С.117-137.

2 Муслимов Н.А. Педагогик фаолиятга тизимли ёндашув муаммолари // Касб-х,унар таълими. - 2004. - № 3. - Б.24. Абдуллаева КМ. Махсус фанларни укитишда булажак укитувчиларнинг касбий билим ва куникмаларини шак-ллантиришнинг методик асослари. Дисс. ... пед. фан. ном. - Тошкент: 2006. - 182 б.

3 Воровщиков С.Г. Учебно-познавательная компетентность старшеклассников: состав, структура, деятельностный компонент: Монография. - Москва: АПК и ППРО, 2006.

малакани бериш учун зарур булган муайян касбий компетенцияларга эга булган модуль мажмуасидан иборат булган хужжатлар туплами.

Махсус фанларнинг модулли дастурларини ишлаб чикиш ДТС асосида яратилган малака тавсифи ва мутахассисликлар дастурлари, фанларга оид ишчи дастурлар асосида амалга оширилиши керак. Бунинг учун модулли укув дастурлари, асосий талаблар шакллантири-лиши, уларни куришнинг ягона тузилмаси таклиф этилиши керак.

Бу куйидаги учта асосий булимдан иборат:

- фанларни урганишнинг якуний максадлари ва уларнинг эришилган натижа-ларини назорат килиш усуллари;

- умумий ва хусусий модуль ва модуль бирликларнинг номенклатурасини таъриф-лаш, унинг методологик таъминоти, назорат килиш усуллари билан фанларнинг модуль тузилиши;

- дастурни амалга оширишнинг ташки-лий шакллари.

Ушбу ишнинг мухим жихатларидан бири, турли даражадаги талабаларни укитишдаги муаммоларни мухокама килиш ва хал этиш учун жалб килиш булиб, албатта, уларнинг ижодий салохиятини ошириши ва кейинги таълим жараёнларини кайта шакллантиришда туртки булишига ёрдам беради.

Бундан ташкари, барча фанлар умумий модулларга (одатда фанлар булимларига туFри келади) ажратилади ва керак булса, улар махсус модулларга (анъанавий мавзу-ларга мос) булинади. Фанларнинг хар бир модуль таркиби (умумий модуль, хусусий модуль, модуль бирлик) куйидагиларни уз ичига олади:

• фанларни урганишнинг якуний максадларини амалга оширишга каратилган модулни (модуль бирлиги) укитиш максадлари;

• модулнинг асосий таркиби (модуль бирлик) - умумий коидалар, асосий тушунча-ларнинг таърифлари;

• ахборот ресурслари (асосий ва кушимча сахифалар);

• моддий-техник ускуналар (ускуна-лар, инвентарлар, жадваллар ва бошкалар); модулни урганиш методикаси (модель бирли-

клари) - талабани укув фаолиятининг асосий турлари:

• мавзуларни урганиш, техноло-гик схемалар, йурикномали хариталарни тузиш, муаммоли вазифаларни ечиш, тест топширикларини бажариш ва бошкалар, ургатувчи топшириклар ва уларнинг ечим-лари эталонлари (вариантлари)ни мисоллар билан бажариш.

Фанларнинг асосий ва узгармайдиган кисмларга булиниши, уз навбатида, алохида модулларга булиниб, укув материалини гурухга туплаш имконини беради, бу эса тала-баларга энг яхши укитиш йулини танлаш ва айни пайтда булажак мутахассисни тайёр-лашнинг зарур сифатини таъминлашга имкон беради.

Модулли таълим педагогик технология-ларнинг бир тури сифатида таълим жара-ёнига тобора кенгрок ёйилмокда. Модуль сузининг асл маъноси "модель" (франц. modele - намуна, лотинча - modulus - улчов) шартли образ (кургазма, схема ва бошкалар), яъни, объект ёки объектли тизим маънола-рини билдиради. Умумий маънода модуль технологиясини укитишда кургазмали восита-ларнинг бири сифатида хам тушуниш мумкин. "Модулли укитиш" термини халкаро тушунча модуль билан боFлик булиб, унинг битта маъноси - фаолият курсата оладиган узаро чам-барчас боFлик элементлардан иборат булган тугунни билдиради. Бу маънода у модулли укитишнинг асосий воситаси сифатида, тугал-ланган информация блоки сифатида тушуни-лади1. Укитишнинг модуль-рейтинг таълим технологиясининг ташкилий-тузилмавий ком-понентлари куйидагилардан иборат: модулли ишчи дастур, модулли укув машFулотлари, модулли укув материаллари.

Укитишнинг модуль-рейтинг технологиясини жорий этиш жараёнида талабалар-нинг мустакил ишлаши учун шарт-шароитлар таъминланди, улар узларининг укув фаоли-яти жараёни ва натижаларини тахлил килиш хамда назоратини амалга ошириш имко-

1 Авлиёкулов Н.Х. Укитишнинг модул тизими ва педагогик технологияси амалий асослари. Услубий кулланма. - Бухоро, 2001. - 49 б.; Ашурова С.Ю. Енгил саноат йуналишлари буйича кичик мутахасислар тайёрлашда махсус фанларни модулли укитишнинг илмий услубий асослари. Пед.фан. номз... дисс. Тошкент - 2005.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

нига эга булди, таълимнинг ички ва ташки максадларига эришиши кафолатланди. Укитишнинг модулли-рейтинг тизимида укитувчининг урни бекиёсдир, у укув жара-ёнини ташкил этишда фаол иштирок этиб, тахсил олувчиларнинг мустакил фаолият олиб боришларини раFбатлантиради.

Укув жараёнини модуль-рейтинг техноло-гияси асосида ташкил этиш талабага укитиш вактини кискартириш (оптималлаштириш) имконини беради. Укитишнинг модуль-рейтинг технологияси талабаларда мустакил таълим олиш, уз-узини назорат килиш, максадни белгилаш ва рефлексив (уз-узини тахлил этиш) куникмаларини эгаллаш имконини беради, бу эса укув-билиш компетентли-гининг курсаткичи хисобланади1.

Булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компетентлигини такомиллаш-тириш мазмунини шакллантиришда умумкас-бий ("Касбий таълим методикаси") ва ихти-сослик ("Трактор ва автомобиллар") фанлари модулларини укитишда модуль-рейтинг назо-рати тизими хамда бахолашнинг ассессмент, квалиметрик усулларидан фойдаланиш методикаси ишлаб чикилди. Булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компетентлигини модуль-рейтинг технологияси асосида такомиллаштириш моделининг мотивацион, когнитив, фаолиятли, рефлексив ва креатив мезонлари аниклаштирилди2. Тадкикотларимиз натижасида "Касбий таълим методикаси" ва "Трактор ва автомобиллар" фанлари модулларини укитиш жараё-нида талабаларнинг укув-билиш компетентлигини модуль-рейтинг таълим технологияси такомиллаштириш модели максадли, маз-мунли, процессуал ва диагностик компонент-лари асосида ишлаб чикилиб, унинг нафакат дидактик, балки ижтимоий-педагогик хусуси-

1 Файзуллаев Р.Х. Булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компетентлигини тако-миллаштиришда модулли-рейтинг таълим ва унинг мохияти// "МуFаллим хам узликсиз билимлендириу" илмий-методик журнал, Нукус, 2018. № 4. - Б.66-70. (13.00.00; №20).

2 Файзуллаев Р.Х. Талабаларда касбий компетент-ликни шакллантириш мезонлари ва узига хос хусусият-лари. // "Олий ва урта махсус, касб-хунар таълим тизимида кайта тайёрлаш ва малака оширишнинг модер-низациялашган дидактик мухити" мавзуидаги Республика илмий-назарий анжуман материаллари туплами, - Бухоро, 2017. - Б. 28-30.

ятга эга эканлиги асосланди (1-расмда келти-рилган).

Эмпирик урганиш натижалари. Тажриба-синов ишлари Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мухандислари институти, Карши мухандислик-иктисодиёт институти, Бухоро мухандислик-технология институти, Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мухандислари институтининг Бухоро филиали "Касб таълими" йуналишларида утказилди. Педа-гогик тажриба-синов ишлари давомида мураккаб диагностика воситалари (дидактик тест, диагностик суровномалар, уз-узини бахолаш варакалари, сухбат (интервью)лар), узлаштириш натижаларини тахлил этиш хамда умумкасбий ва ихтисослик фанлари модулларини урганиш вактида талабаларнинг ишла-рини кузатиш методларидан фойдаланилди.

Тажриба-синов ишлари: а) ташкилий-тайёргарлик боскичи; б) тажриба-синов ишла-рини бевосита ташкил этиш боскичи; в) яку-ний боскичлардан иборат булди. Укув-билиш компетентлигини такомиллаштириш буйича тажриба-синов ишларнинг охирида тест топширикларини бажариш буйича талабалар яхши натижаларга эришадилар, аммо айрим талабалар айникса, назорат гурухида паст ва урта даражаларга утиш кузатилди. Тажриба-синов олдидан тажриба гурухидаги талабалар олинган назарий билимлари асосида муам-моларни мустакил хал килишга олиб келди, тажриба-синовдан сунг талабалар укув ада-биёти билан мустакил ишлаш, уз фаолиятини муносиб бахолаш, билим ва куникмаларини янги вазиятларда куллашга ургандилар.

Талабаларда укув-билиш компетентли-гининг модуль-рейтинг таълим технологияси асосида такомиллашганлик даража-сини аниклашда "Трактор ва автомобил-лар" модули буйича "Трактор ва автомобил-ларни мойлаш тизими" модуль бирлигини урганиш методикаси хамда талабаларнинг билим, куникма ва малакаларни бахолашда рейтинг назорати, ассессмент методлари, курс иши (лойихаси), битирув малакавий ишла-рини бажариш ва химоясини квалиметрик бахолаш методикаси кулланилди, олинган натижалар тахлил этилиб талабаларнинг укув-билиш компетентлиги (узлаштириши) юкори курсаткичлар буйича бахоланди.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)

1-расм. Талабаларнинг у^ув-билиш компетентлигини укитишнинг модулли-рейтинг таълим асосида такомиллаштириш модели.

Компетенциял ар:

- касбий-педагогик фаолиятда табиий илмий фанлар асосий цонунларидан фойдаланишга тайёргарлиги;

- мутахассисларни амалий тайёрлаш учун укув-технологик мухдгни лойихдлаш, эксплуатацияси ва техник мутахассисларни амалий тайёрлаш учун хизмат курсатишга тайёргарлиги;

- тегишли малака даражасидаги мутахассиснинг касбий компетентлигини шакллантиришга тайёргарлиги;

- мутахассисга зарур булган назарий ва амалий билимлар, к)щикмалари асосларига эга булиши;

- касбий педагогик фаолият ва ишлаб чикариш жараёнлари хакида тушунчаларга эга булиши

Олий таълимнинг ДТС талаблари:

Фаолият турлари:

- укув-касбий;

- илмий-тадкик;от;

- таълимни лойих,алаштириш;

Максад: талабаларнинг укув-билиш компетентлигини такомиллаштириш

Вазифалар: укув-билиш компетентлигининг мотивацион, когнитив, фаолиятли ва креатив компонентларини шакллантириш

назарий: муаммолар билан таништириш маърузалари, маъруза-такдимот, мини-маъруза, илмий-амалий анжуман

=1= амалий: лаборатория амалиётида фаол ва интерфаол шакллар, мустакил таълим

Муаммоли топширикларни бажариш

компьютер ва мультимедиа воситалари

интернет-технологиялар

\

Рейтинг назорати (рейтинг, ассессмент, квалиметрик бах,олаш)

Л

Лаборатория иши ва топширикларини бажариш

Хулосалар:

Педагогик тадкикотлар натижалари 5111000 - Касб таълими (5430100 - Кишлок хужалигини механизациялаштириш)

йуналиши умумкасбий ("Касбий таълим мето-дикаси") ва ихтисослик ("Трактор ва авто-мобиллар") фанлари модулларини модуль-рейтинг технологияси асосида укитиш ва бахолаш ижобий натижаларга олиб келишини курсатди:

биринчидан, талабалар юкори балл олишга кизикишди. Натижада фанга булган ижобий муносабатлари сезиларли даражада ошди, мустакил фаолият курсатишлари фаоллашди;

иккинчидан, укитувчи ва талаба уртасида педагогик хамкорлик кучайтирилди, бу эса укитувчи ва талабанинг билим даражасини назорат (мониторинг) килиш ишларини осон-лаштирди;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

учинчидан, талабаларнинг мустакиллиги ва ижодкорлиги даражаси ошиб, уларда ижтимоий-иктисодий ва хаётий шарт-шароитларга ижобий муносабат шакллани-

шига, уз имкониятларига ишонч хиси пайдо булишига олиб келди.

Тадкикот ишимизда кабул килинган хулоса ва таклифлар муаммони хал этиш бора-сида илмий тадкикот ишларининг куйидаги истикболли йуналишларда давом эттирили-шини тавсия этамиз1:

- булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компетент-лигини модулли-рейтинг таълим технологияси асосида такомиллаштиришга дифференциал ва индивидуал ёндашувни ишлаб чикиш хамда укув жараёнини янада самарали таш-кил этиш ва амалга оширишга мулжалланган электрон ресурсларни такомиллаштириш;

- инновацион педагогик шарт-шароитларни тадкик килиш ва булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш ком-петентлигини укитишнинг модуль-рейтинг таълим технологияси асосида такомиллаш-тиришда умумкасбий ва ихтисослик фанлари модулларини укитиш ва бахолашга дифференциал ёндашувни ишлаб чикиш.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон Фармони. - Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. 2017 йил, 13 февраль, 6-сон, 70-модда.

2. Джураев Р.Х. Организационно-педагогические основы интенсификации системы профессиональной подготовки в учебных заведениях профессионального образования: Автореф. дисс... док. пед. наук. - Т.: 1995. - 43 с.

3. Иноятов У.И. Теоретические и организационно-методические основы управления контроля качества образования в профессиональном колледже. Дисс. ... докт. пед. наук. - Ташкент, 2003. - 327 с.

4. Исмаилова З.К. Талабаларнинг касбий педагогик малакаларини шакллантириш: Дисс. ... пед. фан. номз. - Т.: 2000. - 186 б.

5. Муслимов Н.А. Педагогик фаолиятга тизимли ёндашув муаммолари // Касб-хунар таълими. - 2004. - № 3. - Б.24.

6. Ходжабоев А.Р. Учебно-методический комплекс подготовки трудового обучения -Т.: "Укитувчи", 1989. - 91 с.

7. Хамидов Ж.А. Булажак касб таълими укитувчиларини тайёрлашда укитишнинг замонавий дидактик воситаларини яратиш ва куллаш технологияси: Педагогика фанлари буйича докторлик (DSc) диссертацияси автореферати. -Тошкент, 2017 й.

8. Андреев, В.И.. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа. // Педагогика. - 2005. - № 4. - С.19-26.

1 Файзуллаев Р.Х. Булажак мутахассисларнинг укув-билиш компетентлигини такомиллаштириш буйича укитувчиларга тавсиялар. - ТИКХММИ, 2018. 16 б.

9. Артемов А. Модульно-рейтинговая система /А. Артемов, Д. Павлов, Т.Сидорова/. // Высшее образование в России. - 1999. - №4. - С. 121-125.

10. Батышев С.Я. Блочно-модульное обучение. - Москва: "Экономика", 1997. - 255 с.

11. Зеер Э. Компетентность^ подход к модернизации профессионального образования /Э. Зеер, Э. Сыманюк/. // Высшее образование в России. - 2005. № 4. - С. 23-3о.

12. Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология. - М.: "Синтег", 2007. - 668 с.

13. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы. // Народное образование. - 2003. - № 2. - С. 58-64.

14. Хуторской А.В. Компетентность как дидактическое понятие:содержание, структура и модели конструирования. // Проектирование и организация самостоятельной работы студентов в контексте компетентностного подхода: МежВУЗовский сб. науч. тр. Под ред. А. А.Орлова. - Тула : Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2008. - Вып. 1. - С.117-137.

15. Пасвянскене В. Модульный подход к обучению иностранным языкам в системе ВУЗ - последипломное обучение. // Планирование и управление повышением квалификации руководящих работников и специалистов союзной республики. Отв. Ред. Стани-кявичюс А. - Вильнюс, 1987. - С.105-107.

16. Митяева, А.М. Компетентностная модель многоуровневого высшего образования: автореф. д-ра пед. наук: 13.00.08. - Волгоград, 2007. - 43 с.

17. Олимов К.Т. Касбий фанларни укитишнинг модул тизими. // Касб-хунар таълими. -2003. - № 2. - 18 б.

18. Ашурова С.Ю. Енгил саноат йуналишлари буйича кичик мутахасислар тайёрлашда махсус фанларни модулли укитишнинг илмий услубий асослари. Пед. фан. номз... дисс. Тошкент - 2005.

19. Даминов М.И. Физика таълимини модулли технология асосида такомиллаштириш (академик лицейлар мисолида). Пед. фан. номз... дисс. Бухоро - 2008. 68-82 б.

20. Чошанов М.А. Гибкая технология проблемно-модульного обучения. - Москва : Народное образование, 1996. - 160 с.

21. Russell J.D. Modular Instruction J.D. Russell.- Minneapolis, Minn., Burgest Publishing Co., 1974 - с.3.

22. Goldschmidt В., Goldschmidt M. Modular Instruction in HigherEducation // Higher Education. - 1972. - № 2. - P. 15-32.

23. Абдуллаева К.М. Махсус фанларни укитишда булажак укитувчиларнинг касбий билим ва куникмаларини шакллантиришнинг методик асослари. Дисс. ... пед. фан. ном. -Тошкент: 2006. - 182 б.

24. Воровщиков С.Г. Учебно-познавательная компетентность старшеклассников: состав, структура, деятельностный компонент: Монография. - Москва : АПК и ППРО, 2006.

25. Авлиёкулов Н.Х. Укитишнинг модуль тизими ва педагогик технологияси амалий асослари. Услубий кулланма. - Бухоро,2001.- 49 б.

26. Файзуллаев Р.Х. Булажак касб таълими укитувчиларининг укув-билиш компетент-лигини такомиллаштиришда модулли-рейтинг таълим ва унинг мохияти. // "МуFаллим хам узликсиз билимлендириу" илмий-методик журнал, Нукус, 2018. № 4. - Б.66-70. (13.00.00; №20).

27. Файзуллаев Р.Х. Талабаларда касбий компетентликни шакллантириш мезонлари ва узига хос хусусиятлари// "Олий ва урта махсус, касб-хунар таълим тизимида кайта тайёрлаш ва малака оширишнинг модернизациялашган дидактик мухити" мавзуидаги Республика илмий-назарий анжуман материаллари туплами. - Бухоро, 2017. - Б. 28-30.

28. Файзуллаев Р.Х. Булажак мутахассисларнинг укув-билиш компетентлигини такомиллаштириш буйича укитувчиларга тавсиялар. - Т.: ТИКХММИ, 2018. 16 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.