Научная статья на тему 'КАДРЛАР ЗАХИРАСИ ШАКЛЛАНИШИ МАСАЛАСИ НАЗАРИЙ АСОСЛАНГАНЛИГИ КАДРЛАР БИЛАН ИШЛАШНИ ТЎҒРИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ МУҲИМ ШАРТИ СИФАТИДА'

КАДРЛАР ЗАХИРАСИ ШАКЛЛАНИШИ МАСАЛАСИ НАЗАРИЙ АСОСЛАНГАНЛИГИ КАДРЛАР БИЛАН ИШЛАШНИ ТЎҒРИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ МУҲИМ ШАРТИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
1003
107
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
“кадрлар” ва “захира” атамалари / истиқболли ходимлар гуруҳи / кадрлар захираси шаклланишининг методологик асослари / психологик-педагогик тамойиллар. / термины “кадры” и “резерв” / группа перспективных сотрудников / методологические основы кадрового резерва / психолого-педагогические принципы.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Сатторов Эркин Ниязметович

Мазкур мақолада кадрлар захираси билан ишлашни ташкил этишнинг муҳим шартларидан бири ҳисобланган кадрлар захираси масаласининг назарий асослари муаммоси таҳлил этилган. Кадрлар захираси билан ишлаш жараёнида атамаларнинг тўғри мазмунда ишлатилиши, бу муаммога олимларнинг турлича қарашлари, бу масала бўйича муаллифнинг фикри, тушунчанинг методологик асослари, кадрлар захирасини шакллантиришнинг психологик-педагогик тамойиллари ва мақсадлари масалалари тизимли равишда таҳлил этилган. Бунинг натижаси сифатида кадрлар захираси билан ишлашда бу жиҳатлар етакчи ва белгилаб берувчи эканлиги тўғрисида хулосага келинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по экономике и бизнесу , автор научной работы — Сатторов Эркин Ниязметович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ВОПРОСА ФОРМИРОВАНИЯ РЕЗЕРВА КАДРОВ КАК ВАЖНОЕ УСЛОВИЕ ПРАВИЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ РАБОТЫ С КАДРАМИ

В данной статье анализируются вопросы теоретических основ работы с резервом кадров как одним из основных требований в работе с кадрами. В ней системно проанализированы такие вопросы, как правильное использование терминов “кадры” и “резерв”, различные точки зрения ученых по этому вопросу, авторский подход к проблеме, методологические основы вопроса, психолого-педагогические принципы и цели формирования кадрового резерва. В результате обосновается заключение о том, что эти вопросы являются ведущими и определяющими в правильной организации работы с кадровым резервом.

Текст научной работы на тему «КАДРЛАР ЗАХИРАСИ ШАКЛЛАНИШИ МАСАЛАСИ НАЗАРИЙ АСОСЛАНГАНЛИГИ КАДРЛАР БИЛАН ИШЛАШНИ ТЎҒРИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ МУҲИМ ШАРТИ СИФАТИДА»

Сатторов Эркин Ниязметович,

Узбекистан Республикаси Бош прокуратураси Академияси булим бошлиFи, психология фанлари номзоди, доцент

КАДРЛАР ЗАХИРАСИ ШАКЛЛАНИШИ МАСАЛАСИНИНГ НАЗАРИЙ АСОСЛАНГАНЛИГИ КАДРЛАР БИЛАН ИШЛАШНИ ТУГРИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ МУ^ИМ ШАРТИ СИФАТИДА

УДК: 331.108

САТТОРОВ Э.Н. КАДРЛАР ЗАХИРАСИ ШАКЛЛАНИШИ МАСАЛАСИ НАЗАРИЙ АСОСЛАНГАНЛИГИ КАДРЛАР БИЛАН ИШЛАШНИ ТУ€РИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ МУЦИМ ШАРТИ СИФАТИДА

Мазкур маколада кадрлар захираси билан ишлашни ташкил этишнинг мух,им шартларидан бири х,исобланган кадрлар захираси масаласининг назарий асослари муаммоси тах,лил этилган. Кадрлар захираси билан ишлаш жараёнида атамаларнинг туFри мазмунда ишлатилиши, бу муаммога олим-ларнинг турлича карашлари, бу масала буйича муаллифнинг фикри, тушунчанинг методологик асослари, кадрлар захирасини шакллантиришнинг психологик-педагогик тамойиллари ва максадлари масалалари тизимли равишда тах,лил этилган. Бунинг натижаси сифатида кадрлар захираси билан ишлашда бу жих,атлар етакчи ва белгилаб берувчи эканлиги туFрисида хулосага келинган.

Таянч суз ва тушунчалар: "кадрлар" ва "захира" атамалари, истикболли ходимлар гурух,и, кадрлар захираси шаклланишининг методологик асослари, психологик-педагогик тамойиллар.

САТТОРОВ Э.Н. ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ОБОСНОВАНИЕ ВОПРОСА ФОРМИРОВАНИЯ РЕЗЕРВА КАДРОВ КАК ВАЖНОЕ УСЛОВИЕ ПРАВИЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ РАБОТЫ С КАДРАМИ

В данной статье анализируются вопросы теоретических основ работы с резервом кадров как одним из основных требований в работе с кадрами. В ней системно проанализированы такие вопросы, как правильное использование терминов "кадры" и "резерв", различные точки зрения ученых по этому вопросу, авторский подход к проблеме, методологические основы вопроса, психолого-педагогические принципы и цели формирования кадрового резерва. В результате обосновается заключение о том, что эти вопросы являются ведущими и определяющими в правильной организации работы с кадровым резервом.

Ключевые слова и понятия: термины "кадры" и "резерв", группа перспективных сотрудников, методологические основы кадрового резерва, психолого-педагогические принципы.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

SATTOROV E.N. THEORETICAL JUSTIFICATION OF THE ISSUES OF STAFF RESERVE FORMATION AS AN IMPORTANT CONDITION OF THE CORRECT ORGANIZATION OF WORK WITH STAFF

In the article is analyzed the issues of the theoretical foundations of working with a personnel reserve as one of the main requirements in working with personnel. There is analyzed such issues as the correct use such terms as "personnel", "reserve"; various points of view of scholars on this issue; the author's approach to the problem; methodological foundations of the issue; psychological and pedagogical principles and the goals of forming a personnel reserve. As a result, is made conclusion that these issues are leading and decisive in the correct organization of work with the personnel reserve.

Key words and concepts: the terms "personnel", "reserve", a group of promising employees, methodological foundations of the personnel reserve, psychological and pedagogical principles.

Кириш. Давлат фукаролик хизмати тизимида кадрлар билан таъминлаш масаласи мамла-катимизда х,озирги кунда жуда долзарб муам-мога айланганлигини х,аётнинг узи курсатиб турибди. Айрим сох,аларда лавозимга тайин-ланган рах,барларнинг ишни талаб даража-сида олиб кета олмаётганлиги, ташкилот фао-лиятини стратегик максадлар асосида ташкил кила олмаётганлиги, колаверса, жамоада уз атрофига компетент кадрларни жамлаб ола бил-маётганлиги каби катор камчиликлар сабабли рах,барни яна алмаштириш зарурати келиб чикаётганлиги х,олатларининг негизи кадрлар захирасини тайёрлаш ва шакллантириш маса-ласига бориб так,алади. Чунки х,еч к,ачон бирон бир сох,а буйича мутахассис, у канчалик кучли мутахассис булмасин, уз-узидан рах,бар булиб шаклланмайди. Буни узок йиллик жах,он тажри-баси исботлаб берган ва дунёнинг ривожланган ва ривожланиб бораётган барча мамлакатла-рида кадрлар, энг аввало, рах,бар кадрлар захи-раси билан ишлаш масаласига алох,ида эъти-бор каратилиб келинмокда, бу масала буйича илмий асосланган тизимлар яратилган, ама-лиётга татбик этилган ва бу тизимлар х,аётда содир буладиган узгаришлар ва тенденцияларни олдиндан прогноз килиш йуналишида такомил-лаштириб борилмокда.

Муаммонинг долзарблиги. Кадрлар сиё-сатидаги мавжуд бундай х,олат кадрлар захирасини шакллантириш ва захира билан ишлаш масаласига илмий назарий жих,атдан ёндашиш бутун дунё мамлакатлари каторида бизнинг мамлакатимизда х,ам жуда долзарб эканлигидан далолат беради. Чунки кадрлар захирасини шакллантириш, улар билан тизимли ишлаш, захира-даги кадрлардан туFри ва уз урнида фойдала-

ниш, рах,бар кадрларни лавозимда усиб бориш механизми ва технологиясини туFри куллашга урганиш оркалигина кадрлар сиёсатини сама-рали ташкил этиш ва пировард натижада жами-ятимизнинг умумий ривожига эришиш мумкин булади.

Мазкур маколада кадрлар захираси билан ишлаш жараёнини ташкил этиш, бу ишда нати-жадор самарага эришиш учун мух,им ва зарурий занжир булган кадрлар захирасини шакллантириш масаласининг назарий асослари - кадрлар захираси тушунчасининг таърифи, бу тушунча-нинг мотодологик асослари, кадрлар захирасини шакллантиришнинг педагогик - психологик тамойиллари ва максадлари туFрисида фикр юритилади. Зеро, кадрлар захирасини шакллантириш ишларини туFри ташкил этиш муаммони силжитиш нуктасининг туFри бел-гилаб олинишига - яъни масаланинг назарий-методологик жих,атдан туFри курилганлигига бевосита боFликдир.

Илмий муаммонинг цуйилиши. Фанда назарий асослар деганда тадкик этилаётган жараёнлар ёки хрдисаларнинг мазмунини, конуниятларини, амал килиши (ривожланиши) омиллари ва шароитларини, ва шунингдек, бошкарувнинг механизмлари, тамойиллари, методлари, воситалари ва асосий функция-ларини очиб берувчи исботини топган илмий коидалар тушунилади. Кадрлар захираси билан боFлик масалаларни асосий иккита: "захира" ва "кадрлар" тушунчалари акс эттиради.

Захира ( лот. reservare - эх,тиёт килмок, сакламок) сузи: 1) янги воситалар, кучлар х,осил килинадиган, тупланадиган манба; 2) ниманидир зарурат х,олати учун саклаб куйиладиган хази-наси; 3) маълум бир вак,тгача саклаб турилади-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

ган ва жанг вазиятидаги узгаришларга боFлик равишда ,аракатга киритиладиган кушинлар кисми; 4) сафарбарликка биноан армияга чакириладиган ,арбий хизмат ёшидаги таркиб мазмунини билдиради1.

Навбатдаги асосий булган "кадрлар" атамаси -"давлат корхоналари, мулкдорликнинг турли хил ташкилий-х,укукий шаклига эга ташкилотлар билан ме,нат муносабатларида булган ходим-ларнинг доимий (штатдаги) таркибини, яъни маълум касбий тайёргарликка эга ва махсус билимларга, танлаган со,асида ме,нат мала-калари ва тажрибага эга ме,натга лаёкатли фукароларни уз ичига олувчи ижтимоий-иктисодий х,одиса" сифатида2, "фаолиятнинг, ишлаб чикаришнинг у ёки бу со,асининг ходим-лари таркиби" сифатида3, корхона, ташкилот, профессионал ва жамоатчилик ташкилотлари ходимлари таркиби" сифатида, "кандайдир бир корхона, ташкилот, фаолиятнинг маълум бир со,аси ходимларининг асосий таркиби" сифатида таърифланади.

Ички ишлар органлари фаолиятини тадкик этиб, А.А.Прошин "кадрлар" атамасининг куйидаги: - "кадрлар бу ,окимият шахси, давлат-нинг ички ва ташки сиёсатини амалга ошириш "инструменти" деган таърифини беради4. Пер-сонални бошкариш назариясида "кадрлар захи-раси" тушунчасида принципиал фарклар мав-жуд эмас. Масалан, А.Я.Кибанов кадрлар захи-расини "ташкилот ходимларининг потенциал фаол ва тайёрланган, юкори лавозимларни эгал-лашга кодир кисми, шунингдек, ходимларнинг янада юкорирок иш уринларини эгаллаш учун режали тайёргарликдан утган кисми" сифатида таърифлайди5. А.П.Егоршин ,исоблашича, бу "у ёки бу даражадаги лавозим куядиган талабларга жавоб берадиган бошк,арувчилик к,обилиятига эга булган, танловдан утган ва доимий максадли

1 Булыко А.Н. Большой словарь иностранных слов. 35 тысяч слов. Изд. 2-е, испр. - М.: «Мартин», 2008. С. 493.

2 Кадры - персонал. Словарь - тезаурус. - М.: 1994. С. 91.

3 Ожегов С.И. Словарь русского языка. Изд. 20-е, стереотип. - М.: "Русский язык", 1988. С. 211.

4 Прошин А.А. Административно-правовые и организационные аспекты формирования руководящих кадров органов внутренних дел субъектов Российской Федерации: дисс. ... канд. юрид. наук. - М., 2006. С. 51.

5 Кибанов А.Я. Основы управления персоналом: учебник.

2-е изд., перераб. и доп. - М.: "Инфра-М", 2008. С. 313.

малакавий тайёргарликни утаган ра,барлар ёки мутахассислар гурух,идир"6. В.М.Маслова ва А.Я.Яковлевлар кадрларга "ташкилотчилик кобилиятларига эга, бошкарувнинг конкрет даражасига куйиладиган талабларга жавоб берадиган, максадли малакавий тайёргарликдан утган урта буFиндаги ва функционал ра,барларни ва мутахассисларни" киритадилар7.

Россия Федерациясида давлат фукаролик хизматини тадкик этишда етарли даражада тор маънога эга булган тушунча Е.Ю.Соломатин томонидан таклиф этилган. Унинг фикрига кура, кадрлар захираси - бу "маъмурий-х,укукий характердаги моддий ва процессуал меъёр-лар комплекси томонидан шаклланган давлат фукаролик хизматининг таг тизимидир. Шу билан бирга, бу давлат фукаролик хизматининг оддийгина ошкора, ижтимоий, х,ук,ук,ий ва таш-килий таг-тизими эмас, балки фукароларнинг давлат хизматига тенг кириш ,укукига булган конституциявий х,укукини амалга ошириш имко-нини берадиган махсус маъмурий-,укукий механизмдир"8.

Кадрлар захирасининг ички ишлар орган-ларига нисбатан кулланиладиган таърифи О.А.Галанин томонидан шакллантирилган булиб: - бу " берилган мезонлар асосида махсус шакллантирилган, лавозимга кутариш учун зарур касбий, ишчанлик, шахсий ва а,локий сифат-ларга эга, узларини ички ишлар органларида эгаллаб турган лавозимларида ва буш ра,барлик лавозимларига куйиш учун мулжалланган уринларда курсатган истикболли ходимлар гуру,идир"9.

6 Егоршин А.П. Управление персоналом: учебник для вузов. 4-е изд., испр. - Н.Новгород: НИМБ. 2003. С.1 09.

7 Маслова В.М. Управление персоналом: учебник. - М.: Издательство "Юрайт", 2011. С. 252.

Яковлев А.Я. Кадровый резерв как элемент системы работы с персоналом: дисс. канд. экон. наук. - М.: 2006. С. 35.

8 Соломатин Е.Ю. Административно-правовое регулирование формирования кадрового резерва на федеральной государственной службе: дисс. канд. юрид. наук. - М.: 2006. С. 10.

9 Галанин О.А. Организация работы с резервом для назначения на должности руководящего состава органов внутренних дел Российской Федерации в свете требований административной реформы: автореф. дисс. ... канд. юрид. наук. - М.: Академия управления МВД России, 2010. С.12.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

Фукаролик хизматчиларига ,ам, худди шун-дай Россия Федерациясининг бошка турлардаги давлат хизмати ходимларига ,ам т^ри келади-ган янада умумийрок тушунча бошкарув фани со,асида кузга куринган олим Л.М.Колодкин томонидан таклиф этилган. Унинг фикрига кура, кадрлар захираси - бу " истикболли, юкори малакали, ташаббускор ходимларнинг маълум бир гурух,и булиб, укитиш, тарбиялаш жараё-нида улардан катта ,ажмдаги ишга эга лаво-зимларга куйиш учун тулаконли ра,барлар шаклланади"1.

"Кадрлар захираси" тушунчаси асосан бошкарув фаолияти амалиётини очиб бера-диган Россия илмий ва махсус адабиётида кулланилади. Хорижий муаллифлар бу атамани деярли кулламайдилар, факат унинг синоним-ларини куллайдилар. Мисол учун, Р.У.Монди, Р.М.Ноу, Х.Т.Грэхем, Р.Беннеттлар кадрлар захи-расини "изчилликнинг ривожланиши, ичкаридан мартабаси ошиши" билан2, М. Амстронг, А. Мам-фрод, Д. Голд "бошкарув тизими ра,барлигининг (succession management system) изчиллиги"3 билан, У.С. Байхэм, О.Б. Смит, М.Д. Пизи "гурух,ий тезлаштирилган ривожланиш"4 билан айнан бир хил тарзда карайдилар. Тадкикотчилар фикрла-рининг, шунингдек, "кадрлар" ва "захира" атама-ларининг норматив ,укукий актларда бирикти-риб куйилган мазмуний юкламасининг та,лили "кадрлар захираси" тушунчасининг мазмунида карама-каршиликлар борлигини эътироф этиш имконини беради.

1 Колодкин Л.М. Организационные и правовые основы работы с кадрами в органах внутренних дел. - М.: Академия МВД СССР, 1979. С. 220.

2 Грэхем Х.Т. Управление человеческими ресурсами / Х.Т. Грэхем, Р. Беннетт. Пер. с англ. под ред. Т.Ю. Базарова и Б.Н. Еремина. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. С. 353.

Монди У.Р. Управление персоналом / У.Р. Монди, Р.М. Ноу. Пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой, С.В. Кошеле-вой. - СПб: "Нева", 2004, С. 141- 155.

3 Амстронг М. Практика управления человеческими ресурсами/ М. Амстронг. Пер. с англ. по ред. С.К. Мор-довина. - СПб: "Питер", 2004. С. 524.

Мамфрод А. Как усовершенствовать работу менеджеров. Стратегии действий/ А. Мамфрод, Д. Голд. Пер. с англ. - М.: HIPPO PUBLISHING LTD, 2006. C. 272.

4 Байхэм У.С. Воспитай своего лидера. Как находить,

развивать и удержать талантливых руководителей / У.С. Байхэм, О.Б. Смит, М.Д. Пизи. Пер. с англ. - М.: ИД

«Вильямс», 2002. С. 45.

Шу сабабли биз Т.А.Шавирина томонидан амалга оширилган "кадрлар захираси" атама-сининг барча таърифларини умумлаштириш ва унда катор асосий характеристикаларни ажратиб курсатишга оид илмий позицияга5 кушиламиз, ва бу куйидагилардан иборат:

1) Кадрларни танлаш ва ундан кейинги жой-жойига куйиш онда-сонда буладиган эмас, балки тизимли характерга эга, чунки шах-сий таркибни янгилаш жараёни доимий булиб туради (бу объектив ва субъектив омиллар билан боFлик: штатлар микдорининг ошиши ёки кискариши, хизмат лавозимида уринлар узгаришлари, бошка булинмаларга утказиш, ишдан бушатиш) ва ,ар куни амалга ошади.

2) Захира билан ишлаш комплекс булиб, у ,ам ташкилотнинг ходимларга булган э,тиёжини ба,олаш ва кадрларга тааллукли вазиятнинг та,лили билан, худди шундай ,ар бир ало,ида ходимнинг лавозимда усишини режалаштириш билан чамбарчас боFлик.

3) Ра,барлик лавозимларига захирага курсатилаётган ходимлар режалаштирилаёт-ган лавозим томонидан куйиладиган талабларга жавоб берадиган маълум бир кобилиятлар ва сифатларга эга булиши.

Н.В.Подбельский ташкилот кадрлар захира-сининг а,амиятли ва а,амиятсиз барча белги-ларини туртта гуру,га ажратади:

1) кадрлар захирасини яратиш максади -мулжаллаб куйиш;

2) ходимлар (номзодлар)нинг маълум бир тоифага тааллуклилиги - сегментация (буFим-буFим тузилиши);

3) мос келадиган компетенцияларнинг мав-жудлиги - белгиланган талабларга мос келиш;

4) манфаатдор томонларнинг ташкилот томонидан утказиладиган тадбирларда ишти-рок этиши - жараённинг узи6.

Илмий ва укув адабиётларида "кадрлар захираси" ва "хизмат карьераси" тушунчалари кенгрок, булган "кадрлар билан ишлаш" тушун-

5 Шавырина Т.А. Модели принятия решений при формировании резерва руководящих кадров пожарной охраны: дисс. канд. техн. наук. - М.: 2007. С. 18.

6 Подбельский Н.В. Теоретико-методологические основы построения и функционирования региональных систем резерва управленческих кадров: дисс. канд. техн. наук. - Екатеринбург, 2010. С. 17.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

чacининг yзapо биp-биpлapини тyлдиpyвчи элeмeнтлapи cифaтидa кapaлaди. БУ мacaлa бyйичa, мaзкyp aтaмaнинг мeтодологик aœc-лapи, кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpиш-нинг пcиxологик-пeдaгогик тaмойиллapи вa мaкcaдлapи мacaлaлapи тизимли paвишдa тaдк1ик1 к,илиниши ßa бунинг нaтижacи cифaтидa кaдpлap зaxиpacи билaн ишлaшдa бу жиxaтлap eтaкчи вa бeлгилaб бepyвчи экaнлиги тyFpиcидa илмий тaдк1ик1отлapни aмaлгa ошиpиш мacaлacи долзapб axaмиятгa эгa.

Кадpлаp заxиpаcи боpаcида илмий изланишлаpнинг методологик acocnap^ И^икболли xодимлapни тaйëpлaшнинг бутун-лaй мухимлигини aнглap экaн, xap биp коpxонa sa тaшкилот кaдpлap зaxиpacини тaйëpлaшнинг Уз тизимини шaкллaнтиpиши, укитиш арукту-pacини pивожлaнтиpиб вa тaкомиллaштиpиб боpиши зapyp. Ёш xодимлap томонидaн ишнинг зaмонaвий ycyллapи вa мeтодлapини, мapкe-тинг вa мeнeжмeнтнинг юкоpи дapaжacини, acоcли вa иcтикболли кapоpлap кaбyл килиш кyникмaлapини тeздa yзлaштиpишни нaзapдa тyтaдигaн янги инфоpмaцион тexнологиялapни aмaлиëтгa киpитиш xap кaндaй дapaжaдaги ^д-pлap зaxиpacини cифaтли тaйëpлaшни aмaлгa ошиpиш имконини бepиши ^pa^ Зaмонaвий шapоитдaги кaдpлap зaxиpacини тaйëpлaш иши-нинг мохиятини, мaкcaдлapини, тaмойиллa-pини вa боcкичлapини билиш зapyp. Xозиpги дaвpдa кaдpлap зaxиpacини тaйëpлaш мaca-лacи нaфaкaт пpофeccионaлизмни ^н^^иш Хишби^ унинг кeйинги кacбий фaолияти caмa-paдоpлиги позицияcидaн кapaлaди, бaлки мacъ-улиятлилик, тaшaббycкоpлик, иpодa, интeллeкт, пcиxик тypFyнлик вa бошкa cифaтлap нyктaи нaзapидaн xaм кapaлaди, чунки зaмон, дaв-лaт мaнфaaтлapининг вaкиллapи xиcоблaнгaн, бошкapyв дapaжacидaги paxбapлapгa янaдa конкpeтpок вa кaттикpок тaлaблap куймо^. Xозиpги дaвp боcкичидa кaдpлap зaxиpa-cини тaйëpлaш aлоxидa фоpмyлaни, бyлFycи paxбap xaтти-xapaкaтлapи peжacини кeлтиpиб чик^иши кepaк, бyлap: ишнинг нaтижaдоpлиги, ycлyбнинг caмapaлилиги, xaтти - xapaкaтлapнинг оптимaллиги, бошкapyв кapоpлapини кaбyл Kилишдa, кaдpлapни жой-жойигa кУйишдa энг кaм дapaжaдaги xaтолap вa кийинчиликлap. ^д-

pлap зaxиpacини шaкллaнтиpишнинг мeтодоло-гик acоcини кyйидaгилap тaшкил килaди:

1) пcиxологик-пeдaгогик тaмойиллap;

2) пcиxологик -пeдaгогик ëндaшyвлap;

3) пcиxологик-пeдaгогик жиxaтлap.

Taдкикот acоcий нaтижaлapи.

Кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpишнинг пcиxoлoгик -педагогик тамойилла9и. Кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpишнинг пcиxологик-пeдaгогик тaмойиллapини тaxлил килиш биз^ бapчa тaмойиллapни кyйидaги 3 тa ^pyx^ жaм-лaш имконини бepди:

1) шaxc pивожлaнишининг бaзaвий тaмой-иллapи;

2) pивожлaнтиpyвчи вa тaълим бepyвчи тaъcиp кypcaтиш тaмойиллapи;

3) комплeкc тизимли ëндaшyв тaмойиллapи.

Бaзaвий тaмойиллapгa, биpинчи нaвбaтдa,

кaдpлap зaxиpacигa номзоднинг шaxcий-кacбий pивожлaнишини оптимaллaштиpишни киpитиш мумкин. A.A.Дepкaчнинг фикpичa, дaвлaт xиз-мaтчиcи кaдpлap зaxиpacини тaйëpлaш мaзмyни aйнaн ушбу тaмойилдa к^илиши кepaк1. Taмой-иллapнинг ушбу Typyx^Ta уз-узини билишни, уз-узини pивожлaнтиpишни, уз-узини pyëбгa чикapишни, уз-узини мyxофaзa килишни, эк^ тpeмaл вaзиятлapдaн кeйин paxбapлapнинг уз-узини кaйтa тиклaшини aмaлгa ошиpишдa вa тapтибгa cолишдa пcиxологик ëpдaм тaмой-иллapини киpитиш мумкин.

Кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpишдa умумий тaмoйиллap rçyйидaгилap:

1) тaшкилотнинг xap биp xодими учун лaво-зимдa ycишдa очиклик вa бapчaгa тeнг xyкyклик;

2) номзодлapни тaнлaшдa вa yлapни ^д-pлap зaxиpacигa киpитишдa объeктивлик;

3) номзодлapнинг пpофeccионaлизми вa компeтeнтлиги;

4) кacбий ycишдa xодимлap имкониятлa-pининг тeнглиги;

5) xизмaт лaвозимидa у^ш иcтик1болигa эгa xодимлapни мотивaциялaш;

6) кaдpлap зaxиpacигa киpитиш вa yндa булишнинг иxтиëpийлиги;

1 Дepкaч A.A. Совepшeнcтвовaниe пcиxологичecкого обpaзовaния гоcyдapcтвeнныx cлyжaщиx. - М.: "Aкaдe-мия", 2G12. - 214 c.

ЗAMOНAВИЙ TAMMM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2G21, 4 (1 Gl)

7) ходимнинг лавозимда усиш х,ук,ук,ини амалга ошириш;

8) ташкилот ходимларининг ротацияси учун шароит яратиш.

Тамойилларнинг иккинчи гурух,и кадрлар захирасига номзодларни укитиш техноло-гияларини танлаш тамойилларини уз ичига олади. Кадрлар захирасини тайёрлашда бир вактнинг узида х,ам ривожлантирувчи, х,ам таъ-лимий функцияларни узида акс эттирувчи тех-нологиялар кулланилиши керак. Бундай тех-нологияларга, хусусан, рефлексия билан бирга буладиган бошкарув фаолиятини уйинда модел-лаштириш, информацион компьютер техноло-гиялари ва команда шакллантириш технологи-ялари мисол була олади.

Тамойилларнинг учинчи гурух,и захирани шакллантиришнинг яхлит тизимини ишлаб чикишни ва захирани шакллантиришга комплекс ёндашувни талаб киладики, бу иш куйидаги йуналишлар буйича бориши кера-клигини курсатади:

1. Турли хил сиёсий технологияларнинг ривожланишини ва уларнинг жамиятнинг турли катламлари онгига таъсирини прогноз килиш; давлат хизматчисини психологик тайёрлаш-нинг мазмунига булган замонавий талабларни х,исобга олиш;

2. Мониторинг назорати;

3. "Бошкарув карорлари кабул килиш тех-нологиялари", "Муваффакиятли рах,бар услу-бини шакллантириш стратегияси" дастурий-максадли тренинглар, "Вербал мулокот дара-жалари", "К,андай килиб муваффакиятли карье-рани куриш мумкин" ва бошка индивидуал кон-сультациялар.

4. "Давлат хизматчиларининг психологик саводхонлиги" дастури буйича машFулотлар утиш.

Тавсиялар ва дастурий-максадли тренинглар-нинг материаллари мониторинг назорати маъ-лумотлари ва кадрлар захираси гурух,и аъзо-ларининг х,ар биттаси билан утказиладиган шахсий-касбий сух,бат натижалари асосида ишлаб чикилади.

Кадрлар захирасини шакллантириш мак,садлари. Бундай х,олатда рах,барликка кад-

рлар захирасини шакллантиришнинг асосий максадлари килиб куйидагилар белгиланади:

- рах,барлик лавозимларини тулдиришга булган кундалик ва истикболдаги эх,тиёжларни таъминлаш;

- компания (ташкилот)нинг рах,барлик лавозимларни тулдиришга булган эх,тиёжларни уз вактида кондириш учун кадрларни танлаш ва жой-жойига куйиш фаолиятини такомиллашти-риш;

- ташкилот ходимларининг сифат тарки-бини яхшилаш;

- ташкилотнинг кадрларга булган эх,тиёжини уз вактида кондириш.

Мутахассислар ва бошка ходимлар кадрлар захираси билан ишлаш куйидаги максадларда амалга оширилади:

• ташкилот ходимларининг касбий усишга булган мотивацияси даражасини ошириш;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

• ходимларнинг касбий фаолияти натижа-ларини яхшилаш;

• ходимларнинг касбий тайёргарлиги дара-жасини ошириш;

• ходимлар касбга киришганда уларнинг мослашуви даврини кискартириш.

Хулоса.

Муаммони тах,лилий нуктаи назар-дан урганиш оркали олинган натижалар курсатишича, кадрлар захирасини шакллантириш ишига илмийлик, тизимлилик, амали-ётга йуналганлик тамойиллари оркали ёнда-шиш оркалигина самарали натижага эришиш мумкин. Бу тизим кадрлар захираси тушунча-сига аниклик киритишни, масалага методоло-гик жих,атдан ёндашувни, масаланинг педаго-гик - психологик жих,атларини тах,лил килишни, захира билан ишлашнинг аник максадларини белгилаб олишни уз ичига олгандагина кадрлар захирасини шакллантириш ва у билан ишлаш жараёнида адашишлар ва хатоликлар олди олинган булади. Илмий асосли ёндашув уз натижадорлиги билан кадрлар билан бево-сита ишлаётган мутахассис ва масъул шахслар учун х,ам кадрлар билан, айникса рах,бар кадрлар билан ишлашда туFри йуналиш берувчи маёк вазифасини бажариши аник ва равшандир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

с ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ 89 и

Адабиётлар руйхати:

1. Амстронг М. Практика управления человеческими ресурсами/ М. Амстронг. Пер. с англ. по ред. С.К. Мордовина. - СПб: "Питер", 2004. С. 524.

2. Байхэм У.С. Воспитай своего лидера. Как находить, развивать и удержать талантливых руководителей / У.С. Байхэм, О.Б. Смит, М.Д. Пизи. Пер. с англ. - М.: ИД «Вильямс», 2002. С. 45.

3. Булыко А.Н. Большой словарь иностранных слов. 35 тысяч слов. Изд. 2-е, испр. -М.: «Мартин», 2008. С. 493.

4. Галанин О.А. Организация работы с резервом для назначения на должности руководящего состава органов внутренних дел Российской Федерации в свете требований административной реформы: автореф. дисс. ... канд. юрид. наук. - М.: Академия управления МВД России, 2010. С.12.

5. Грэхем Х.Т. Управление человеческими ресурсами / Х.Т. Грэхем, Р. Беннетт. Пер. с англ. под ред. Т.Ю. Базарова и Б.Н. Еремина. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. С. 353.

6. Деркач А.А. Совершенствование психологического образования государственных служащих. - М.: "Академия", 2012. - 214 с.

7. Егоршин А.П. Управление персоналом: учебник для вузов. 4-е изд., испр. -Н.Новгород: НИМБ. 2003. С.109.

8. Кадры - персонал. Словарь - тезаурус. - М.: 1994. С. 91.

9. Кибанов А.Я. Основы управления персоналом: учебник. 2-е изд., перераб. и доп. - М.: "Инфра-М", 2008. С. 313.

10. Колодкин Л.М. Организационные и правовые основы работы с кадрами в органах внутренних дел. - М.: Академия МВД СССР, 1979. С. 220.

11. Мамфрод А. Как усовершенствовать работу менеджеров. Стратегии действий/ А. Мамфрод, Д. Голд. Пер. с англ. - М.: HIPPO PUBLISHING LTD, 2006. C. 272.

12. Маслова В.М. Управление персоналом: учебник. - М.: Издательство "Юрайт", 2011. С. 252.

13. Монди У.Р. Управление персоналом / У.Р. Монди, Р.М. Ноу. Пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой, С.В. Кошелевой. - СПб: "Нева", 2004, С. 141- 155.

14. Ожегов С.И. Словарь русского языка. Изд. 20-е, стереотип. - М.: "Русский язык", 1988. С. 211.

15. Подбельский Н.В. Теоретико-методологические основы построения и функционирования региональных систем резерва управленческих кадров: дисс. канд. техн. наук. - Екатеринбург, 2010. С. 17.

16. Прошин А.А. Административно-правовые и организационные аспекты формирования руководящих кадров органов внутренних дел субъектов Российской Федерации: дисс. ... канд. юрид. наук. - М., 2006. С. 51.

17. Соломатин Е.Ю. Административно-правовое регулирование формирования кадрового резерва на федеральной государственной службе: дисс. канд. юрид. наук. -М.: 2006. С. 10.

18. Шавырина Т.А. Модели принятия решений при формировании резерва руководящих кадров пожарной охраны: дисс. канд. техн. наук. - М.: 2007. С. 18.

19. Яковлев А.Я. Кадровый резерв как элемент системы работы с персоналом: дисс. канд. экон. наук. - М.: 2006. С. 35.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.