Научная статья на тему 'ДАВЛАТ ФУҚАРОЛИК ХИЗМАТИ ТИЗИМИДА КАДРЛАР ЗАХИРАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ'

ДАВЛАТ ФУҚАРОЛИК ХИЗМАТИ ТИЗИМИДА КАДРЛАР ЗАХИРАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
475
155
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
компетенция / касбий компетенциялар / лидерлик компетенциялари / шахс сифатлари / экстремал компетенциялар / компетенцияларни баҳолаш методлари / гуруҳларга тақсимлаш модели. / компетенция / профессиональные компетенции / компетенции лидерства / личностные качества / экстремальные компетенции / методы оценки компетенций / модель распределения в группы.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Сатторов Эркинбай Ниязметович

Мазкур мақолада давлат фуқаролик хизмати/прокуратура тизимида кадрлар захирасини шакллантиришни замонавий ёндашув орқали ташкил этишнинг асосий жиҳатлари таҳлил этилган. Бунда илмий асосланган концепцияга таяниш кераклиги, ушбу концепциянинг структураси, мазмуни, ишлаш моҳияти кенг очиб берилган. Мақолада жаҳон илғор тажрибасига асосланилган ҳолда раҳбар кадрлар захираси эга бўлиши керак бўлган компетенциялар, уларни баҳолаш методлари, баҳолашда ягона баҳолаш шкаласини қўллаш тартиби, кадрлар захираси гуруҳлари масалалари муҳокама қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ФОРМИРОВАНИЯ РЕЗЕРВА КАДРОВ В СИСТЕМЕ ГОСУДАРСТВЕННОЙ ГРАЖДАНСКОЙ СЛУЖБЫ

В данной статье на основе современного подхода анализируются основные особенности формирования кадрового резерва в системе государственной гражданской службы/прокуратуры. В ней раскрыты обоснование необходимости научно обоснованной концепции, структура данной концепции, смысл и особенности работы на основе данной концепции. Также в статье на основе передового мирового опыта рассмотрены такие вопросы, как основные компетенции, которыми должен владеть кадровый резерв, методы оценки этих компетенций, правила применения единой оценочной шкалы, распределение кадрового резерва в группы.

Текст научной работы на тему «ДАВЛАТ ФУҚАРОЛИК ХИЗМАТИ ТИЗИМИДА КАДРЛАР ЗАХИРАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ»

Сатторов Эркинбай Ниязметович,

психология фанлари номзоди, доцент, Узбекистан Республикаси Бош прокуратура Академияси булим бошлиFи

ДАВЛАТ ФУ^АРОЛИК ХИЗМАТИ ТИЗИМИДА КАДРЛАРЗАХИРАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ

УДК: 331.108

САТТОРОВ Э.Н. ДАВЛАТ ФУЦАРОЛИКХИЗМАТИ ТИЗИМИДА КАДРЛАР ЗАХИРАСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ

Мазкур маколада давлат фукаролик хизмати/прокуратура тизимида кадрлар захирасини шак-ллантиришни замонавий ёндашув оркали ташкил этишнинг асосий жих,атлари тах,лил этилган. Бунда илмий асосланган концепцияга таяниш кераклиги, ушбу концепциянинг структураси, мазмуни, ишлаш мох,ияти кенг очиб берилган. Мак,олада жах,он илFор тажрибасига асосланилган х,олда рах,бар кадрлар захираси эга булиши керак булган компетенциялар, уларни бах,олаш методлари, бах,олашда ягона бах,олаш шкаласини куллаш тартиби, кадрлар захираси гурух,лари масалалари мух,окама килинган.

Таянч суз ва тушунчалар: компетенция, касбий компетенциялар, лидерлик компетенциялари, шахс сифатлари, экстремал компетенциялар, компетенцияларни бах,олаш методлари, гурух,ларга таксимлаш модели.

САТТОРОВ Э.Н. АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ФОРМИРОВАНИЯ РЕЗЕРВА КАДРОВ В СИСТЕМЕ ГОСУДАРСТВЕННОЙ ГРАЖДАНСКОЙ СЛУЖБЫ

В данной статье на основе современного подхода анализируются основные особенности формирования кадрового резерва в системе государственной гражданской службы/прокуратуры. В ней раскрыты обоснование необходимости научно обоснованной концепции, структура данной концепции, смысл и особенности работы на основе данной концепции. Также в статье на основе передового мирового опыта рассмотрены такие вопросы, как основные компетенции, которыми должен владеть кадровый резерв, методы оценки этих компетенций, правила применения единой оценочной шкалы, распределение кадрового резерва в группы.

Ключевые слова и понятия: компетенция, профессиональные компетенции, компетенции лидерства, личностные качества, экстремальные компетенции, методы оценки компетенций, модель распределения в группы.

SATTAROV E.N. CURRENT ISSUES OF PERSONNEL RESERVE FORMATION IN THE SYSTEM OF PUBLIC CIVIL SERVICE

In the article, on the basis of a modern approach, the main features of talent pool formation in the system of the state civil service / prosecutor's office are analyzed. It reveals the need to be based on a scientifically grounded concept, the structure of this concept, the meaning and features of work based on this concept. Also, in the article, on the basis of advanced world experience, such issues as the main competencies that the talent pool should possess, methods for assessing these competencies, the rules for applying a single rating scale, and the distribution of the talent pool into groups are discussed.

Key words and concepts: competence, professional competencies, leadership competencies, personal qualities, extreme competencies, methods for assessing competencies, a model of distribution into groups

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Кириш.

Давлат фукаролик хизматида кадрлар захи-раси давлат органларининг юкори малакали, ма,оратли кадрлар таркибини шакллантириш жараёнининг му,им таркибий кисми х,исобланади. Кадрлар захираси фукаролик хизматчиларининг уз касбий ва шахсий сифатлари кадрлар захи-расини шакллантириш жараёнида юкори ба,о олиши туфайли нафак,ат лавозимда усишига, балки энг ма,оратли фукароларнинг излаб топилишига олиб келади. Бундай ходимлар буш лавозимларга тайинлаганда, улар эга булган билим, тажриба, куникма ва малакалар оркали давлат органи фао-лияти энг самарали ва сифатли амалга ошири-лиши имкони яратилган булади. Муваффакиятли шакллантирилган кадрлар захираси буш уринлар юзага келганда давлат фукаролик хизмати лаво-зимларини уз вактида тулдириш имкониятини берадики, ташкилот ишининг самарали булишида бунинг а,амияти жуда катта.

Кадрлар сиёсатини такомиллаштиришнинг турли йуналишлари орасида прокуратура орган-ларини, бир томондан, хукукни му,офаза килиш фаолиятига максимал даражада лойик булган мутахассислар билан тулдириш, малакали кад-рларни танлаш, иккинчи томондан, уларни прокуратура органлари э,тиёжларини ,исобга олган ,олда, ,ар бир ходимнинг кобилиятларини, мой-илликларини, индивидуал хусусиятлари ва имко-ниятларини ,исобга олган ,олда рационал жой-жойига куйиш; ра,барлик лавозимларига захи-рани энг истикболли ходимлар орасидан шакллантириш марказий уринни эгаллайди. Ушбу вазифаларни ечимини топишда прокуратура органларига номзодларни танлаб олишда ва уларни лавозимларга кутаришда илмий асослан-ган психологик ба,олаш тизими сезиларли ёрдам курсатиши мумкин.

Муаммонинг долзарблиги.

Прокуратура органларида психологик ба,олашнинг зарурияти мураккаб ижтимоий-,укукий муносабатларга жалб килинган прокурор ходимнинг психологик сифатларига, шахс хусуси-ятларига юкори талаблар куядиган прокурорлик-тергов фаолиятининг узига хос хусусияти билан; хукукни му,офаза килиш со,асида йул куйиладиган хатолар натижасида фукароларнинг, давлат, жамоат, хужалик ташкилотларининг конуний манфаатлари чеклаб куйилишига олиб келадиган ок,ибатларнинг оFирлиги билан асосла-нади. Касбий психологик танловнинг му,имлиги,

шунингдек, олий юридик маълумотли мутахас-сисларни тайёрлаш жараёнига анча катта мод-дий сарф-харажатлар кетиши билан, бу мута-хассисларнинг бир кисми касбий нолойиклиги, шунингдек, психологик сабабларга кура прокуратура органларидан ишдан бушаб кетаётганлиги ,олатларининг мавжудлиги билан ,ам белгила-нади. Бу эса кадрлар захирасини шакллантириш ишига илмий асосланган концептуал-психологик ёндашишни татбик этиш шу кунда энг долзарб масалалардан бири эканлигини белгилаб беради.

Мацоланинг илмий мо^ияти.

Илмий тадкикотимизда замонавий бошкарувнинг жа,ондаги илFор амалиётлари бенчмаркинг технологиясига таянилган холда илмий урганиш натижаси сифатида мамлакатимиз хусусиятларига мос келадиган тартибда тизимлаш-тирилди ва шунга асосан давлат фукаролик хизмати тизимида кадрлар захираси билан ишлаш буйича муаллифлик концепцияси ишлаб чик,илди. Ушбу мак,олада дунёнинг ривожланган мамлакат-лари давлат бошкарувида етакчи булган компе-тенциявий ёндашувга асосланган муаллифлик концепциясининг Узбекистан прокуратураси тизимида кадрлар захираси билан ишлашга таклиф ва татбик этилган жи,атлари ёритилган.

Кадрлар захирасини шакллантириш, айникса давлат фукаролик хизмати со,асида, илмий асосланган концепцияга таяниши керак. Таклиф этила-ётган муаллифлик концепцияси куйидагиларни уз ичига олади:

A. Максадлар ва тамойиллар.

B. Компетенциялар модели.

C. Компетенцияларни ба,олаш методлари.

D. Кадрлар захираси гуру,лари.

А. Кадрлар захирасини шакллантириш мацсадлари ва тамойиллари.

Фукаролик хизматида кадрлар захирасини шакллантиришнинг асосий максадлари куйидагилардан иборат:

- фукароларнинг фукаролик хизматига киришдаги тенглигини таъминлаш;

- фукаролик хизматидаги лавозимларни уз вактида тулдириш;

- фукаролик хизматининг юкори малакали, ма,оратли кадрлар таркибини шакллантиришга кумаклашиш;

- фукаролик хизматчиларининг лавозим поFоналарида усишига кумаклашиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpокypaтypacи кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpишдa кyйидaги тaмойиллapгa тaянилaди:

1. Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 3 октябpдaги "Узбeкиcтон Рecnyбликa-cидa кaдpлap cиëcaти вa дaвлaт фyкapолик xиз-мaти тизимини тyбдaн тaкомиллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5843 cонли фap-монининг1 2-бaндидa npофeccионaл тaйëpлaн-ган caмapaли кaдpлap зaxиpacини шaкллaнтиpиш дaвлaт фук^олик xизмaтининг ycтyвоp йyнaлиши cифaтидa бeлгилaнгaн.

2. Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнти-нинг 2019 йил 3 октябpдaги "Узбeкиcтон Рecny-бликacидa кaдpлap Œëca™ ßa дaвлaт фук^олик xизмaти тизимини тyбдaн тaкомиллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5843 гонли фapмонининг2 2-бaндидa кacбгa оид cифaтлapи вa aлоxидa xизмaтлapини одилонa вa объeктив бaxолaш acоcидa энг муно^б вa кобилиятли шaxcлapни дaвлaт фyкapолик xизмaтигa кaбyл килиш xaмдa yлapнинг xизмaт nоFонaлapи бyйичa кyтapилишини нaзapдa тутувчи мepитокpaтия3 тaмойилини кУллaшнинг acоcий тaлaб cифa-тидa бeлгилaнгaнлиги Узбeкиcтон Рecnyбликacи фyкapолapининг фук^олик xизмaтигa киpишдaги тeнг х,укуклилиги вa фук^олик xизмaтчилapининг лaвозим поFонaлapидa у^шига булган ко^иту-циявий ^yкyклapининг aмaлгa ошиpилишини тaъ-минлaб бepaди.

3. Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнти-нинг 2019 йил 3 октябpдaги "Узбeкиcтон Рecny-бли^и Пpeзидeнти xyзypидaги дaвлaт xизмa-тини pивожлaнтиpиш aгeнтлиги фaолиятини тaшкил этиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПК-4472 cонли K1apоpининг4 1-бaндигa acоcaн

1 Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2G19 йил 3 октябpдaги "Узбeкиcтон Рecnyбликacидa кaдpлap cиëcaти вa дaвлaт фук^олик xизмaти тизимини туб-дaн тaкомиллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5843 еонли Фapмони.

2 Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2G19 йил

3 октябpдaги "Узбeкиcтон Рecnyбликacидa кaдpлap cиëcaти вa дaвлaт фук^олик xизмaти тизимини туб-дaн тaкомиллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5843 еонли Фapмони.

3 Ижтимоий мaвкeидaн к,этъи нaзap, энг иcтeъдодли вa иотикболли шaxcлapни дaвлaт бошкapyвигa тaнлaш вa жой-жойигa куйиш тизими (Ïaxp.).

4 Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2G19 йил 3 октябpдaги"Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзидeнти xyзypидaги дaвлaт xизмaтини pивожлaнтиpиш aгeнтлиги фaолиятини тaшкил этиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПК-4472 оонли Kapöp^

кaдpлap зaxиpacи билaн ишлaш тapтибини бeл-^aô бepaдигaн Узбeкиcтон Рecnyбликacи Пpeзи-дeнти xyзypидaги Дaвлaт xизмaтини pивожлaнти-pиш aгeнтлиги тyFpиcидaги Низом тacдик1лaнгaн.

4. Дaвлaт оpгaнининг кaдpлap зaxиpa-^Ta киpитиш кyйидaгичa aмaлгa ошиpилaди: 1) фyкapолap конкypc нaтижaлapигa кypa wp^ тилaди, бyндa ушбу фyкapолapнинг фук^олик xизмaтидaги буш ypинни тyлдиpиш учун зaxи-paгa киpитишгa pозилиги хитобга олинaди; 2) фук^олик xизмaтчилapи фук^олик xизмaти-дaги буш лaвозимни тyлдиpиш учун лaвозим nоFонacидa ycиш тapтиôидa; 3) aттecтaция нaти-жaлapигa ^pa, фук^олик xизмaтидaн ôyшaтилгaн xодимлap буш ypнигa кaдpлap зaxиpacигa wp^ тил^н xодимнинг pозилигигa кypa.

5. Пpокypaтypa оpгaнлapидa xизмaтгa номзодлapнинг, npокypaтypa оpгaнлapидa бошк1apyв лaвозимлapигa номзодлapнинг ^c-бий лойик,лигини npогноз килиш учун ишлaб чик1илaдигaн ncиxологик бaxолaш тизими бу тизимгa кУйилaдигaн к1yйидaги илмий вa aмaлий тaлaблapни к1ондиpиши кepaк:

а) олинaдигaн нaтижaлapнинг вaлидлигини вa ишончлилигини, кон^т номзодлapнинг ^c-бий мyвaффaк1иятлилигини npогноз к,илишнинг aник1лигини тaъминлaйдигaн илмий acоcлaнгaн-лик;

б) тизимнинг юк^и дapaжaдaги ишончли-лиги, бузилиб колишлapдaн, тacодифий вa дои-мий xaтолapдaн xимоялaнгaнлиги;

в) номзодлapни yлapнинг кacбий лойик,лиги дapaжacигa кypa тaк1cимлaш имконини бepyвчи юк1оpи дapaжaдaги ceлeктивлик имконияти;

г) бaxолaш тизими конкpeт тaшкилий, мод-дий, молиявий вa бошк1a тaлaб вa шapоитлapгa, вaк1тинчaлик pecypcлapгa жaвоб ôepиши кepaкки, aмaлиëтдa пpокypaтypa оpгaнлapидa пcиxологик бaxолaш шyлapни xиcобгa олган xолдa aмaлгa ошиpилaди (яъни, ушбу тизим npокypоp xодим-лapнинг, xизмaтгa вa paxбapлик лaвозимлapигa номзодлapнинг ^бий яpок1лилигини ncиxологик мeзонлap бyйичa пpогноз килиш тaлaб этилaди-гaн кaдpлap билaн олиб боpилaдигaн тaдбиpлap тypлapигa оcон "кушилиб кeтиши" кepaк).

6. Meтодологик тaмойиллap: npокypоp-лap, тepговчилap вa npокypaтypa оpгaнлapи paxбapлapи ишлapини тaxлил килишга тизимли вa фaолиятли ëндaшyвлap; ижpочи кacôий фaоли-яти вa шaxcининг yзapо бсоиклиги вa yзapо acc>c-лaнгaнлиги; пpокypоpлик —^гов фaолиятининг, npокypaтypa оpгaнлapи paxôapлapи фaолиятининг

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИЕ 2G21, 3 (1GG)

психологик хусусиятлари, мазмуни ва тузилма-сини та,лил килишда турли хил илмий ёндашув-лар доирасида шакллантирилган тасаввурлар ривожланишини аниклаш имконини берувчи тарихий ёндашув.

7. Тадкикотда куйилган вазифаларни амалга ошириш учун психологиянинг турли со,аларида ишлаб чикилган тушунчалар, кате-гориялар, тамойилларни жалб килиш. Илмий тадкикотимизда фаол кулланилган мазкур мето-дологик тамойили янада кенгрок, му,окамани ва асословни талаб этади.

8. Номзоднинг касбий яроклилиги иккита хусусиятдан ташкил топади: а) касбий фаолиятнинг муваффакиятлилиги, б) шахсий-касбий ривожла-ниш потенциали.

9. Стандартлаштирилган ва стандартлашти-рилмаган методлар ба,олаш методлари булиб хизмат килади.

10. Хар бир компетенцияни бах,олаш "фаолият муваффакиятлилиги" ва "шахсий-касбий салох,ият" курсаткичлари учун ало,ида 7 баллик (1 дан 7 гача) шкала буйича амалга оширилади.

11. Объективлик, мустакиллик.

12. Номзод туFрисида маълумотларни турли хил манбалардан туплаш.

13. Номзодларга ба,о берувчилар томонидан объектив ба,о берилиши.

В. Компетенциялар модели.

Прокуратура органларида хизматга номзод-лар, прокуратура органларига ра,барлик лаво-зимларига даъвогарларнинг касбий ярок,лилигини прогноз к,илиш учун психологик ба,олаш тизими куйидаги функционал узаро боFлик элементлар-дан ташкил топади:

а) прокуратура органлари прокурор-терговчи, ра,бар ходимларининг фаолияти про-фессиограммаси, у ушбу ме,нат тури хусусият-ларини психологик та,лил килиш нуктаи наза-ридан энг а,амиятли бешта блокни (касбий фаолият ва кабул килинадиган карорларнинг каттик х,укукий регламентлилиги; касбий ваколатларнинг хукмронлик, мажбурий характери; касбий фаолиятнинг экстремал характери; касбий фаолиятнинг ижодий, ностандарт характери, ечилаётган вазифаларнинг ранг-баранглиги; терговчи, прокурор, прокуратура органлари ра,барларининг процессуал мустакиллиги ва уз хатти-,аракатлари ва кабул киладиган карорлари учун юкори персонал жавобгарлиги) ,амда туртта структура-вий компонент - касбий фаолиятнинг нисбатан

мустакил булган таг тизимлари (билиш, коммуни-катив, ташкилий-бошкарув ва тарбиявий);

б) касбий жи,атдан муваффакиятли про-курорлар, терговчилар, прокуратура орган-лари ра,барларининг психограммаси, у сифат-лар - касбий лойиклик омилларининг бешта блоки (прокурор, терговчи, прокуратура органлари ра,барлари шахси ижтимоийлашуви-нинг юкори даражаси; ривожланган билиш кобилиятлари; юкори даражадаги эмоционал-иродавий баркарорлик; ривожланган коммуни-катив кобилиятлар; прокурор-терговчи ходимлар, прокуратура органлари ра,барларининг яккол ифодаланган ташкилотчилик кобилиятлари);

в) психограммада ифодаланган сифатларни эмпирик ташхислаш имконини берувчи психодиагностик методлар ва методикалар комплексини ва аник, улчаш имконини берадиган даражагача операциялар куринишига келтирилган белгилар;

г) лавозимга номзодларни бирламчи психологик урганиш маълумотларини уларнинг касбий яроклилигини интеграл ба,ога олиб келади-ган умумлаштириш йуллари ва усуллари.

Таклиф этилаётган моделда асосий х,исобланган тушунчаларни биз куйидаги мазмунларда кабул килганмиз ва ифодалаймиз.

Компетенциялар - бу куйилган вазифаларни самарали бажариш учун зарур булган малака-лар, билимлар ва тажриба комбинациясидан ибо-рат булиб, унинг таркибида функционал компетенциялар (ишни бажаришда зарур булган техник экспертизага тааллукли билимлар ва малака-лар), бошкарув компетенциялари (режалаштириш, ташкиллаштириш ва ресурслардан фойдаланиш учун зарур булган билимлар ва малакалар), ком-муникатив компетенциялар (атрофдагилар билан узаро муносабатлар учун зарур булган билимлар ва малакалар, фундаметал концепциялар (режалаштириш ва мавхум даражада тафаккур килиш учун зарур булган билим ва малакалар) мавжуд1.

Ушбу моделда кулланилган компетенциялар 4 та гуру,га бирлаштирилган: а) касбий, б) етак-

1 Бояцис Р. Компетентный менеджер /Р.Бояцис. - М.: HIPPO, 2008.

Емельянова О.В., Емельянов Ю.П. Акмеологический подход к подготовке управленческих кадров (на примере Президентской программы подготовки управленческих кадров) // Вестник КемГУ. 2015. № 4-2 (64).

Половова И.Е. Компетентностный подход: разработка корпоративной модели компетентностей / И.Е.Половова. - М.: ГУ-ВШЭ, 2009.

Спенсер Л.М. Компетенции на работе. Модели максимальной эффективности на работе / Л.М.Спенсер, С.М.Спенсер; пер. с англ. - М.: HIPPO, 2005.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

чилик, в) шахс сифатлари, г) экстремал компе-тенциялар.

Касбий компетенциялар дифференциал-психологик ёндашув контекстида аник тарихий даврда жамиятда кабул килинган меъёрлар, стан-дартлар ва талабларга мос равишда касбий функ-цияларни бажаришга булган кобилият ва тайёр-ликни белгилаб берувчи интеграл касбий-шахсий тавсифнома сифатида таърифланиши мумкин1.

Лидерлик компетенциялари (ёки лидерлик) - бу рах,барнинг хох,ланилган ва зарурий кела-жакни (тасаввурда яратиш оркали) шакллантириш, бошка одамларни рух,лантириш ва мотивация-лаш (коммуникация жараёнида намоён булади) ва уларнинг хулк-атвори х,амда эътикодларига таъ-сир курсатиш кобилиятидир. Лидернинг бошка компетенциялари орасида: командани ташкил кила олиш ва унинг ишини куллаб-кувватлаб тура олиш куникмалари; ходимларни мотивлаштириш ва уларга ваколатларни бера олиш куникмалари; ходимларни ривожлантириш ва укитиш; зиддият-ларни ечиш компетенциялари фаркланади2.

Шахс сифатлари - бу шахснинг мураккаб ижтимоий ва биологик асосланган структуравий компонентлари булиб, у уз ичига психик жара-ёнларни, хусусиятларни, тузилмаларни, турFун х,олатларни ва ижтимоий х,амда табиий мух,итда шахсни олдиндан белгилаб берадиган турFун хулк-атворини камраб олади.

Экстремал компетенциялар деганда шахс (рах,бар)нинг касбий вазифаларни муваффакиятли ва хавфсиз даражада бажаришга ва / ёки экстремал шароитларда ва вазиятларда узининг яхлит-лигини саклашга булган интилиш ва кобилиятда намоён буладиган индивидуал сифати тушуни-лади. Экстремал компетенциялар катор компе-тенцияларда амалга оширилиб, уларни асосий х,исобланган учта: экстремал вазиятларда уз-узини белгилаш билан боFлик булган ва фаолият шаро-итларида узгариб турадиган компетенциялар; тар-тибга солиб туриш (регуляция) компетенциялари; экстремал вазиятлар ва экстремал шароитларда

1 Барышникова И. Е. Профессиональная компетентность: виды, структура и современные подходы // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2012. № 3.

2 Ерофеев А.К. Авторские технологии разработки моделей компетенций / А.К. Ерофеев, Т.Ю.Базаров // Организационная психология. - 2014. - Т.4, N4. С. 74-92.

Овчинников А.В. О классификации компетенций / А. В.Овчинников // Организационная психология. 2014. Т.4, N 4. - С.145-153.

уз-узини бошкариб, тартибга солиб турувчи компетенциялар гурух,ига бирлаштириш мумкин3.

Биринчи жадвалда Узбекистан Республикаси прокуратураси кадрлар захирасига номзодлар-нинг компетенциялари моделлари келтирилган. Ушбу компетенциялар руйхати муаллиф томони-дан утказилган тадкикотда прокуратура орган-ларида рах,барлик лавозимларида (Бош прокуратура бошкармалари бошликлари, уларнинг уринбосарлари, туман, шах,ар прокурорлари) фаолият курсатаётган рах,бар ходимларнинг жавобла-рида олинган натижаларга асосланган.

С. Компетенцияларни ба^олаш метод-лари.

Бах,олаш методлари стандартлаштирилган (суровномалар ва тестлар) ва стандартлашти-рилмаган (рах,бар томонидан характеристика бериш, ишчанлик уйинларидаги хулк-атвор, сух,батлашиш) методларни уз ичига олади.

Рах,бар томонидан лавозимга кадрлар захирасига номзодга бериладиган тавсиф (эксперт бах,олаш ва тавсиянома) куйидаги саволларга жавоб бериши керак:

A) Номзоднинг касбий мулокоти ва узаро муносабатларига бах,о беринг.

Б) Номзоднинг лидерлик кобилиятлари ва имкониятларига бах,о беринг.

B) Номзоднинг шахс сифатларига (уз-узини бошкара олиши, тажрибага, янгиликка нисбатан муносабатига) бах,о беринг.

Г) Номзоднинг экстремал вазиятдаги хусу-сиятларига (экстремал вазиятда карор кабул килиши, жавобгарликни уз зиммасига ола билиши) бах,о беринг.

Сух,бат (бах,оловчи интервью) - бу номзоднинг экспертлар саволларига берадиган жавобларига ва сух,бат жараёнидаги унинг хулк-атворига асос-ланадиган бах,олаш методи х,исобланади.

Сух,бат (бах,оловчи интервью) учун саволлар:

A) Уз ишингизни назорат килиш учун куллайдиган мезонларингизни айтиб беринг.

Б) Ходимларингизни ишини назорат килишда куллайдиган мезонларингизни айтиб беринг.

B) Кандай янги билимларни узлаштиришга интиласиз?

Г) Охирги уч йил давомида кандай киска муддатли ва узок муддатли максадлар куйдингиз ва уларга эришдингиз?

3 Погорелов А.Г. Экстремальная компетентность в профессиональной деятельности // Известия ЮФУ. Технические науки. 2006. №13.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

1-жадвал. Узбекистан Республикаси прокуратураси кадрлар захирасига номзодларнинг компетенциялари моделлари

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

№ Компетенция Компетенциянинг психологик тавсифи

1 - гурух. Касбий компетенциялар (фаолият)

1 Касбий мулокот ва узаро таъсир а) сухбатдош томонидан буладиган танкидга ва иFво килувчи хулк-атворига реакция килиш; б) илтимос билан мурожаат килиш куникмаси; в) илтимосга рад жавоби бера олиш, "йук" дея олиш куникмаси; г) куллаб-кувватлаш курсатиш ва кабул килиш куникмаси; д) бошка одам билан контактга кира олиш куникмаси

1 - гурух. Касбий компетенциялар (салохият)

2 Режалаштириш ва максад куйиш а) SMARTни билиш ва уз ишида куллаш куникмаси; б) киска муддатли ва узок муддатли максадларни фарклаш

2 - гурух. Лидерлик (фаолият)

3 Уз ишини ва ходим-лари ишини назорат кила олиш куникмаси Дастлабки, оралик ва якуний назорат коидаларини ва мезонларини билиш

2 - гурух. Лидерлик (салохият)

4 Бошкарув карорларини кабул килиш К,арор кабул килиш ва гурухий мухокамани ташкил этиш куникмалари

3 - гурух. Шахс сифатлари (фаолият)

5 Меъёрга, интизомга йуналганлик. Уз-узини бошкариш кобилияти а) зарур мулжалларнинг олдиндан мавжуд эмаслиги ёки уни топиб булмаслиги шароитида уз хатти-харакатларини назорат килишга тайёрлик, шунингдек уз потенциалига таянишга тайёрлик; б) ноаниклик ёки информация нотуликлиги шароитида карор кабул килишга тайёрлик; в) уз-узини бошкаришга булган умумий кобилият.

3 - гурух. Шахс сифатлари (салохият)

6 Тажрибага нисбатан очиклик Янги билимларни узлаштиришга тайёрлик, янги фикрлар ва Fояларни идрок этиш кобилияти

4 - гурух. Экстремал компетенциялар (салохият)

7 Экстремал вазиятда оператив карор кабул килиш кобилияти Натижага эришишга йуналганлик - назоратнинг интернал локуси

4 - гурух. Экстремал компетенциялар (салохият)

8 Экстремал вазиятда уз зиммасига масъули-ятни олишга тайёрлик Лидер ролини ижро этиш ва командада ролларни таксимлаш, назорат килиш ва оператив узгартиришлар киритиш куникмалари

Иккинчи жадвалда Узбекистан Республикаси прокуратураси кадрлар захирасига номзодлар компетенцияларини бах,олаш методлари келти-рилган.

Кадрлар захирасига номзодларни таккослаш учун ягона бах,олаш шкаласини куллаш талаб килинади. Беш балли мактаб бах,олаши стерео-типи таъсирини минималлаштириш учун 7 балли шкала кулланилди:

1 балл - билади, лекин ушбу компетенцияни уз ишида куллай олмайди (паст даража);

2-3 балл - билади ва куллай олади, лекин назо-ратга мух,тож (уртадан паст);

4-5 балл - билади х,амда самарали ва хатосиз куллай олади (уртадан юкори);

6-7 балл - билади, самарали х,амда хатосиз куллай олади ва бошкаларни х,ам ургата олади (юкори даража).

Стандартлаштирилган методлар ёрдамида олинган бирламчи курсаткичлар х,ам 7 балли шка-лага утказилди:

1 балл - компетенциянинг паст даражаси;

2-3 балл - компетенциянинг уртадан паст даражаси;

4-5 балл - компетенциянинг уртадан юкори даражаси;

6-7 балл - компетенциянинг юкори даражаси.

Натижада номзодларни таккослаш ва уларни кадрлар захирасининг 4 та гурух,и буйича таксимлаш учун ягона шкалага эга булинди. Ушбу шкалани куллашнинг афзаллиги унинг эксперт бах,олаш учун бир хил мазмунга эгалиги-дир. Аммо унинг яккол камчилиги компетенци-яларнинг касбий фаолиятдаги мух,имлиги дара-жасига кура уларни рангларга ажратишнинг мав-жуд эмаслигидадир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

2-жадвал. Компетенцияларни бах,олаш методлари

№ Компетенция Бахолаш методлари:

стандартлаштирилмаган стандартлаштирилган

1- гурух. Касбий компетенциялар (фаолият)

1 Касбий мулокот ва узаро таъсир Номзодга рахбари томонидан тавсиф берилиши Мидельснннинг "Коммуни-катив малакалар" тести

1 - гурух. Касбий компетенциялар (салохият)

Сухбатдаги саволлар: Охирги уч йилда кандай

2 Режалаш-тириш ва максад куйиш киска муддатли ва узок муддатли максадларни куйдингиз ва уларга муваффакиятли эришдин-гиз? SMART мезонлари буйича максадларнинг мос келиши

2 - гурух. Лидерлик (фаолият)

Узини ва ходимлари ишини назо-рат кила олиш куникмаси Сухбатдаги саволлар: Сиз уз ишингизни назо-рат килиш учун куллайдиган мезонларни айтиб "Субъектив назорат дара-жаси" тести ("Иш юзасидан муносабатлар сохасидаги интерналлик" шкаласи)

3 беринг. Сиз ходимларингиз ишини назорат килиш учун куллайдиган мезонларни айтиб беринг.

2 - гурух. Лидерлик (салохият)

4 Бошкарув карорларини кабул килиш "Мажлис" ишчанликуйини Алан Роу методикаси (савол-нома)

3 - гурух. Шахс сифатлари (фаолият)

5 Меъёрга, интизомга йуналганлик. Уз-узини бошкариш кобилияти Номзодга рахбари томонидан тавсиф берилиши "Рискка йуналганлик" савол-номаси

3 - гурух. Шахс сифатлари (салохият)

6 Тажрибага нисбатан очиклик Сухбатдаги саволлар : Сиз кандай янги билим-ларни узлаштиришга интиласиз? "Тажрибага нисбатан очиклик" саволномаси

4 - гурух. Экстремал компетенциялар (фаолият)

7 Экстремал вазиятда оператив карор кабул килиш кобилияти Номзодга рахбари томонидан тавсиф берилиши "Субъектив назорат дара-жаси" тести ("Умумий интерналлик шкаласи")

4 - гурух. Экстремал компетенциялар (салохият)

8 Экстремал вазиятда уз зиммасига "Мажлис" ишчанлик уйини: иштирокчилар томо- Белбиннинг "Командадаги

масъулиятни олишга тайёрлик нидан кайтарма алока роллар" суровномаси

1-расм. Кадрлар захирасига номзодларни гуру^ларга так,симлаш модели.

Гурухлар

Компетенциялар ривожланганлик даражаси Уртачадан юкори 1) Устозлар гурухи 2) А тоифа кадрлар захираси - хизмат - лавозимида кутарилишга тайёрлар

Уртачадан паст 4) Нисбий касбий яроксиз номзодлар гурухи 3) Б тоифа кадрлар захираси - кушимча укитиш талаб килинади

- Уртачадан паст Уртачадан юкори

- Касбий ривожланиш салохияти

D. Кадрлар захираси гуру^лари.

Биринчи расмда Узбекистон Республикаси прокуратураси кадрлар захирасига номзодларни гурухлар буйича таксимлаш модели ифодаланган.

Хулоса.

1. Давлат фукаролик хизмати тизимида асо-сий бутинлардан бири хисобланган кадрлар захи-расини шакллантириш ва захирадаги номзодлар-нинг бошкарув касбий имкониятларини ривож-

лантириб бориш иши илмий асосланган тизимли ёндашувни талаб этади.

2. Кадрлар захираси билан ишлашнинг таклиф этилаётган жахон илFор амалиётига тая-нилган холда ишлаб чикилган концептуал тизими асосида ишлаш давлат фукаролик хизмати/про-куратура сохаларида кадрлар, айник,са рахбар кадрлар имкониятларини тула руёбга чикариш ва натижада ташкилотда иш самарадорлигининг юкори даражасига эришиш имконини беради.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

с УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ / НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ "Ч 11 и

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 3 октябрдаги "Узбекистан Республикасида кадрлар сиёсати ва давлат фукаролик хизмати тизимини тубдан тако-миллаштириш чора-тадбирлари тутрисида"ги ПФ-5843 сонли Фармони.

2. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 3 октябрдаги"Узбекистон Республикаси Президенти х,узуридаги давлат хизматини ривожлантириш агентлиги фаолиятини ташкил этиш чора-тадбирлари тутрисида"ги ПК.-4472 сонли Карори.

3. Барышникова И. Е. Профессиональная компетентность: виды, структура и современные подходы // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2012. № 3.

4. Бояцис Р. Компетентный менеджер /Р.Бояцис. -М.: HIPPO, 2008.

5. Емельянова О.В., Емельянов Ю.П. Акмеологический подход к подготовке управленческих кадров (на примере Президентской программы подготовки управленческих кадров) // Вестник КемГУ. 2015. № 4-2 (64).

6. Ерофеев А.К. Авторские технологии разработки моделей компетенций / А.К. Ерофеев, Т.Ю.Базаров // Организационная психология. - 2014. - Т.4, N4. С. 74-92.

7. Овчинников А.В. О классификации компетенций / А.В.Овчинников // Организационная психология. 2014. Т.4, N 4. - С.145-153.

8. Погорелов А.Г. Экстремальная компетентность в профессиональной деятельности // Известия ЮФУ. Технические науки. 2006. №13.

9. Половова И.Е. Компетентностный подход: разработка корпоративной модели компетентностей /И.Е.Половова. -М.:ГУ-ВШЭ, 2009.

10. Спенсер Л.М. Компетенции на работе. Модели максимальной эффективности на работе / Л.М.Спенсер, С.М.Спенсер; пер. с англ. - М.: HIPPO, 2005.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.