Научная статья на тему 'ИЗУЧЕНИЯ НЕКОТОРЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ СТИЛЯ ПЕРСИДСКИХ ТРАКТАТОВ СУХРАВАРДИ'

ИЗУЧЕНИЯ НЕКОТОРЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ СТИЛЯ ПЕРСИДСКИХ ТРАКТАТОВ СУХРАВАРДИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
33
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СУХРАВАРДИ / ЛИТЕРАТУРНЫЙ СТИЛЬ / ПИСАТЕЛЬ / ИШРАКИЗМ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Исмаилова М.О.

Статья посвящена изучению некоторых особенностей стиля персидских трактатов Сухраварди. Писатель многогранно использовал художественные средства, для того чтобы, подчеркнуть свое мастерство, как писателя осведомленного знаниями своего времини. Особенность манеры письма персидских трактатов Сухраварди это, то что он мог создавать новые словосочетания «ткани слова», и этот стиль помог ему вовремя создания ишракийских терминов и понятий. Такая манера изложения, приведение поэтических и логических словосочетаний, считается одной из положительных сторон красноречия Шейха Ишрока. Шейх Шихобуддин Сухраварди при создании своих лучших поэтических словосочетаний использует содержание религиозных и коранических легенд.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

STUDY OF SOME STYLE FEATURES OF THE PERSIAN TREATISES OF SUHRAWARDI

The article is devoted to the study of some features of the style of Persian treatises of Suhrawardi. The writer multifacetedly used artistic means in order to emphasize his skills as a writer knowledgeable about his time. The peculiarity of the manner of writing of the Persian treatises of Suhrawardi is that he could come up with new phrases “fabric of the word”, and this style helped him while creating Ishraki terms and concepts. Such a manner of presentation, bringing poetic and logical phrases, is considered one of the positive aspects of Sheikh Ishrok’s eloquence. Sheikh Shikhobuddin Sukhravardi uses the content of religious and Quranic legends to create his best poetic phrases.

Текст научной работы на тему «ИЗУЧЕНИЯ НЕКОТОРЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ СТИЛЯ ПЕРСИДСКИХ ТРАКТАТОВ СУХРАВАРДИ»

ББК: 81.2- Англ УДК : 4 И (Англ) И 71

ОМУЗИШИ БАЪЗЕ ХУСУСИЯТ^ОИ УСЛУБИ РИСОЛАХ,ОИ ФОРСИИ СУХРАВАРДЙ

Исмаилова М. О.

Донишкадаи щтисод ва савдои Донишгощ давлатии тиуорати Тоцикистон

Шaйx Шихобуддини СyхpaвЕpдй бa мoнaнди Äбyaлй ибни Синo paмзy тaмcилpo вacилaи acocии бaëни aндeшaхoи афонии xeш кapop дода, зимнaн po^y усулхои кaмoлaги фикpивy мaънaвии инcoниятpo дap бaтни хикс£ти xypд, муколаму мyнoзЕpaхoи хакимонаи мавчудот, гyфтopи бyзypгoн вa зинцaгoнии ибpaтбaxшy омузандаи 4e^pa^M acorap^ цинй вa тaъpиxй нишон мсдихед.

Äcapx,oи Шaйx Шихобуддини СyхpaвЕpдй, бaвижa pиcaлaхoи фopcии y аз мухимт^™ ocapи илмии фaлcaфии афхои 1Х-Х111 бa шyмop мepaвaнд. Сaбкшинocи эpoнй Сиpycи Шaмиca дap «СЕбкшиносии нacp» poчeъ бa чигушгй вa aнвoи нacpи кapни шaшyми хифй (садахои 11 вa 12 метода), зaмoни Сaлчyкиëнpo чунин мeнaвиcaд: ««flap нacp сабки мycaллaт нacpи фaннй асг, aMMo нacpи Mypaccan Maxcycan дap кутуби илмй вa иpфoнй po^ асг, илoвa бap ин нacpи бaйнoбaйнй (кдсмаге Mypcan вa киcмaтe фaннй) вучуд дopaд» [5, c.109] Мухаккики мaзкyp сабки нacpи pKmE^M фopcии Шaйx Шихобуддини СyхpaвЕpдиpo «шсвш paмзй вa тaмcилй» [5, c.111] гуфта, фapoгиpи мЕтолиби фaлcaфй будан, бa cypa™ хикс£т ве оеводу чавоб бaëн шудени ornopo алохида теъкиц нaмyдaaЕCт, ки ин вижагихои ое6кй пaëнтap мaвpици бЕppacй rçapop xoхaд г^ифт.

Бояд таъкиц намуд, ки дЕp ЕЦЕбиëтшинocии точик poчeъ ба забон, сабки бaëни ocapи Шaйx Шихобуддини СyхpЕBЕpдй ба тaвpи мyxтЕCЕp, аммо мудаллЕл аз чониби aкaцeмик По^чон Салимов маъдумот дода шудаасг. Ацaбиëтшинocи мaзкyp дap acapи xyд дap кaтopи дигap acЕpхoи илмии фалсафй «Хикмати ишpoк», «РиcoлЕт-yт-тaйp», «Лугати мypoн», «Сaфиpи СимypF»-и ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдиpo низ нoмбЕp мeкyнaц. ТЕpзи нигapиши acap^M илмии фалсЕфй, новобасга аз мЕвзуъ ве мyндЕpичa, нишон мeдихaнд, ки aкcЕpи онхо аз лихози сабки бaëн умумият ва монандихои здад дopaнц. Äммo, бо вучуди ин хама умумияту монандй, тaъcиppacaнивy тaъcиpпaзиpихo дЕp тapзи иншо, мyaдлифoнe чун Шaйx Шихобуддини СyхpaвЕpдй ба сахнаи aцЕбиëт омаданд, ки тавонисганц аз xyд хамчун адиби сохибсабк xe6ep диханд.

Дap тaъpиxи aдЕбиëти фopcй-тoчикй ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдй аз аввалин адибони хекимс^; ки матолиби фaлcaфиpo бо забони фopcй-тoчикй бaëн ^це тавонисгаЕсг. Ин нукта хам хyнЕpи нависЕндагй, забондонии ypo ве хам зЕpфиятy имконияти забони фopcй-тoчикиpo бaëн мeкyнaд. Ин кoppo y дЕp зaмoнe анчом дод, ки забони ЕpЕбй хамчун забони илму хyнЕp чойи забони фopcй-тoчикиpo nyppa г^ифта буд ве забони фopcй-тoчикй он шyхpЕтy овозаи xyдpo дЕp назди ЕpЕбхo ве хатто дЕp назди сохибони забон аз даст дода буд. Саид Хусайни Hacp дЕp пeшгyфтopи чилди савуми «Мачмуаи мусаннифоти Шaйx и^ок» мeнЕвиcaд: «Исгикбол аз ocopи СyхpaвЕpдй чи^аг^и ахамияти нафи paвoнy бадсъ ве paвшaни фopcй дЕp бaëни маголиби фалсафй ве ЗЕpypЕти ЕpзЕ кЕpдaни хикмату иpфoни исломй ба лисони фopcй дЕp ин дaвpaвy замон аст» [3, с.34]. Äз ин cyxaн бЕpмeoяд, ки и^у хам бЕpoи бaëни маголиби фалсафй ве иpфoни исломй аз нacpи paвoнy бадсъ ве paвшaни ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдй исгифодЕ кЕpдaни олимону мухаккикон боиси py^y нумуи забони фopcй мeгЕpдaд.

Бино ба навиштаи мухаккики эpoнй Козим Мухаммадй «^ap навиштахои ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдй сабкхои гуногунс вучуд дopaд, ки чузви вижаи хyнЕpхo ве тaxaccycи вижаи усг, ки шояд бeхaмoвЕpд бошад» (1ХРС, 33). Тахти исгилохи «сабкхои гуногунс» aдЕбиëтшинocи мaзкyp сабки хакимони машшой, сабки xoot и^ок^н, сабки суф^н, сабки мyфaccиpoн ве сабки достонхои тaмcилиpo дЕp нaзЕp доштаасг. Hacpи достонхои тaмcилиpo екедсмик Hocиpчoн Салимов «нЕcpи фалсафии тамсилй» [5, c.231] гуфтааст. Шaйx Шихобуддини СyхpЕBЕpдй хамаи ин CЕбкхopo дЕp ocapи xyд бЕpoи бaëни aндeшaхoи фaдcaфй-иpфoниaш ончунон дЕpхaм oмexтaвy ба кop гиpифтaacт, ки имтизи онхо кopи дyшвop Есг. ÄлбЕттa, дЕp ин меколе ба бЕppacивy тахкики хамаи сабкхои нoMбЕpшyдaи ocopи ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдй mpдoxтaн имкон нaдopaд. 3epo хЕp як сабк дopoи вижагихои xoc ве 6е фанни адохидЕ мансуб буда, бо фанни aдЕбиëт танхо аз poхи нacp будан адокаманд аст. Äз ин py, дЕp ин фасл факат ба тахлилу тахкики сабки нacpи адабй ве 6е исгилохи дигЕp нacpи хyнЕpии Шaйx Шихобуддини СyхpaвЕpдй, ки дЕp pKma^M фopcии y мaвpиди кopбypд ^pop гиpифтaЕCт, пЕpдoxтa xoхaд шуд.

ШЕЙx Шихобуддини СyхpaвЕpдй дЕp pиcaлaхoи фopcй бо pиoят кЕpдaни мeъëpи забони адабии замони xyд ве хyнЕpи баданди нависЕндагй ЗЕpфиятy имконияти фЕpoxи ORpo бЕpoи онхос, ки забони фopcиpo чун забони ЕpЕбй забони xocи бaëни маголиби фалсафй нaмeдoниcтaнд, нишон дод.

Аз мyхимтapин вижагихои сабкии pиcaлaхoи фopcии ШЕйx Шихобуддини СyхpaвЕpдй ин содагиву paвoниcт, ки CЕpт0CЕpи онхо мушохидЕ мсшевед. Аммo ин содагиву paвoнии забони acЕpхo цедсли осонфахмии онхо шуда наметавонад. ХЕpчaнд дЕp тapкиби чумлахо аз т^афи муаллиф калима ве ^opa^M нихоят мЕpмyзy дyшвopфaхм ба raop гиpифтЕ нашуда бошанд хам, тамсилхои пaйдЕpпaйи

иpфoнивy фaлcaфй oнxopo пeчидaвy мyFдaк нишoн дoдaaнд. У xaддaлимкoн кушиш кapдaacт, ки муюфики твбъ, зaбoн вa чaxoнбинии мapдyм acap эчoд нaмoяд. Haмyнaи qy^na^M coдaвy paвoн, ки дap тapкибaшoн кaлимaxoи apaбй нaдoшгa бoшaнд, кaм нecгaнд: «Ba бa capи «yxe pacидeмy бингapиcгeм. ,3ap пeши мo xaшт кух^и дигap буд, ки чaшми бинaндa бa capи oн «yxxo нaмepacид aß бaлaндй» [7, c.5]. Чи тaвpe мyшoxидa мeшaвaд, дap чумлш 6o^o ягон вoжaи apaбй иcгифoдa нaшyдaacг вa чумга as чиxaти coxiop as Чyмлaхoи зaбoни aдaбии xœHpaH точикй aндaк фapк кyнaд xain aa дихoзи ифoдaи мaзмyни зoxиpй фapкиятe чaшмpac нaдopaд. Ин нишoн мeдиxaд, ки нaхви зaбoни pиcoлaхoи фopcии Шaйx Шихoбyддини Cyхpaвapдй нaзap бa зaбoни фopcии эpoниёни им^у дидa, бa cинтaкcиcи зaбoни точикй нaздиктap acx.

Яте aB вижaгихoи ca6m, ки дap aкcapи pиcoлaхoи фopcи Шaйx Шихoбyддини Cyхpaвapдй бa нaзap мepacaд, ин дидop вa caвoлy чaвoб 6o пиp, ки тимаэли paхнaмoвy мypшиди кoмил acx. Macaлaн, дap pиcoдaи «Акди cypx» пиpи cypxpишe тacвиp шyдaacт, ки ^pai^™ киота ypo чaвoн гумм мeкyнaд:

««flap oн caxpo шaxcepo дидaм, ки мeoмaд. Фapo теш paфтaм вa caлoм кapдaм. Бa дyфтe xap чи тaмoмгap чaвoб фapмyд. Чун дap oн шaxc нигapиcтaм, мaхoаинy paнгy pyйи вaй cypx буд. n^o^a!!, ки чaвoн acx. Гyфтaм: «Эй чaвoн, aз кyчo мeoй?». Гуфт: «Эй фapзaнд, ин xитоб бa xaTOcx. Ыш aввaлин фapзaнди oфapинишaм. Ту !apo чaвoн xajtfe xoнй?». Гyфгaм: «Аз чи caбaб мaхoаинaт caпeд нaгaштaacт?». Гуфг: «Maxoаини мaн caпeд acx вa мaн пиpe нypoниям» [7, c.9]. Бaъди пиp бyдaни oнpo фaxмидaн миёни oнxo caвoдy чaвoбy cyxбaти туюнй cypaт мeгиpaд. pиcoдaи «Фй xoдaти туфудият) poвии кита бaъди гyceди кyдaкoн ш вoxypй 6o шaйx-мyaллими oнxo, тaълимy тaдpиc гиpифтaн aв y вa бa caбaби coдиp кapдaни xaroe мaxpyм шyдaн aв xyзypи шaйx дap нaвди xoнaкoxe 6o пиpe py 6a py мeшaвaд: «I^e, дap xoнaкoxe xaмepaфTaм, пиpepo дидш 6ap caдpи oн xoнaкox, x^^ мyдaммaъ пyшидa, як нимa caфeд вa як

нимa cиёx. Ca^vi кapдaм. Чaвoб дoд. Хрии xeш бoвгyфтaм» [7, c.18]. ,3ap pиcoлaи «Овoви пapи Чaбpaил»

^paj^™ ^cca xapчaнд дax пиppo вoxypaд xa^ aаocaн 6o якe aв oнxo дap гушш cyффa нишacтa буд, xaмcyxбaт шyдa, 6a caвoлxoи xyд чaвoб мeгиpaд: «Чун нигax кapдaм, дax пиpи xyбcимopo дидaм, ки дap cyффae мyтaмaккин бyдaнд... Hapм-нapм биpaфтaм вa кaнopи пиpe, ки 6ap кaнopи cyффa буд, ^ди caлoм кapдaм... Пypcидaм, ки: «Xa6ap дex, ки бyзypгoн aв щ^м cyвб тaшpиф дoдaaнд?» [7, с.35]. "Дидop 6o пиp вa caвoлy чaвoб 6o orf' aв нигахи Taкии Пypнoмдopиён "дидop 6o фapиштaи paxнaмo" ё "дидopи pyxy нaфcи coдик 6o acди oамoнии xeш" acт. У мeнaвиcaд: "Ин ac^ oамoнй, ки 6o тaъoдимy хидояти xyд нaфcpo бapoи куч aз Fyp6arn зaминй твшвику paxнaмoй мeкyнaд, фapиштaecт, ки дap пaйкapи инганй вa дap нaфcи пиpe pyxoнй дap oдaми миcoд дap уфуки диди pyx^ coдик зoxиp мeгapдaд" [4, c.292]. Яъш мypoдy мaкcaди Шaйx ШИxoбyддини Cyxpaвapдй aв пиp нa xyди пиp, бaлки фapиштaecт, ки дap нaфcи пиpи pyxoнй ypo xидoятy paшoдaт мeнaмoяд. Аз ин py, xoнaдaгoнe, ки миси мyaллифи pиcoдaxo 6a дapки нaфcи xyд ё aади ocмoнии xyд нapaаидaaнд aв тaмcилy xикoёти мapмyви y бaxpaбapдopй кapдa нaмeтaвoнaнд. Хдмчунин вoxypй 6o пиp вa 6o y caвoдy чaвoб кapдaни гуяндш киccaxo дap pиcoдaи фopcии Шaйx Шиxoбyддини Cyxpaвapдй aв ш^му тояи илмй вa нуфузи фapxaнгивy ичтимoй дoштaни пиp, шaйxи кoмил дap мухити зиндaгии мapдyми caдaxoи 11-12 дapaк мeдиxaд.

Хoвapшинoа X,eнpи Kopбeн «бoфти кaлoм»-и Шaйx Шихсбуддини Cyxpaвapдй вa Ибни Apaбиpo як xen шyмopидa, дap иcтилoxcoвй ca6rn фapдй дoштaни ин ду «фaйлacyфи мyтacaввиф»-po тaъкид мeкyнaд [2, c.27-28]. Ин нукга coбит мeнaмoяд, ки Шaйx ШиxOбyддини Cyxpaвapдй дap зaбoни apaбй xaNi тaаaллyти кoмил дoшгa, caбки мaxcycи иагилoxcoвй aв xyд нишoн дoдaacт. Чунин иcтилoxcoвии y 6a cypaти ибopacoвиxoи шoиpoнa дap pиcoдaxoи фopcиaш низ 6a нaзap мepacaнд. Ибopacoвиxoи шoиpoнa дap шapxи мaфoxими фaлcaфию иpфoнй aв вижaгиxoи caбки твъдифи acapxoи Шaйx Шиxo6yддини Cyxpaвapдй 6a шyмop мepaвaд. ИKтибoаи зepин aв pиcoдaи "Фй xaR^a™ ишк", ки мyaллиф дap oн 6o coxтaни ибopaxoи '"laxop токи шaштaнoб", "зини вaкт" "мapкaби шaвк", "мили ^yOTa^", "cypмaи бeдopй", "тeFи дoниш", "poxи чaxoни «^aR" 6a xa^ny фaад вa тaфcиpи мaаъaлaи фaлcaфй-иpфoниe пapдoxтaacт, нaмyнaи бapчacтaи чунин caбк мeбoшaд: "Ba xap ки xoxaA, ки 6a oн шaxpиcтoн pacaA, ин чaxop тoки шaштaнoбpo бигcaлaд вa кaмaндe aв ишк coвaд вa зини вaкт 6ap мapкaби шaвк ниxaд вa мили ^yraarä вa cypмaи бeдopй дap чaшм кaшaд вa тeFи дoниш 6a дacт гиpaдy poxи чaxoни «y^ гиpaд вa aв ЧOниби шимoд дapoяд вa pyбъи мacкyн тaлaб кyнaд" [7, c.60].

Ин нукга coбит мeнaмoяд, ки Шaйx Шиxoбyддини Cyxpaвapдй дap зaбoни apaбй xaм тacaллyти кoмил дoштa, ca6rn мaxcycи иcтилoxcoвй aв xyд нишoн дoдaacт. Чунин иcтилoxcoвии y 6a cypara ибopacoвиxoи шoиpoнa дap pиcoлaxoи фopcиaш низ 6a нaзap мepacaнд.

Аз ин py, ибopacoвиxoи шoиpoнapo дap шapxи мaфoxими фaлcaфию иpфoнй як вижaгиxoи caбки тaъдифи acapxoи Шaйx Шиxoбyддини Cyxpaвapдй 6a m^op oвapдaн мумкин acт.

АДАБИЁТ

1. Кзим, Myxaммaдии Boякoнй. Cyxpaвapдй- мyфaccиpи oяи нyp. Texpoн: №хми Ky6po, 1385. - 248 c.

2. Kopóe^ Ан>и Maкoлoт: мaчмyae ш мaкoлст 6a зaбoни фopcй. Г^дов^й вa гaдвини Myxaммaдaмини Шoxшyчoй. Зфи нaзapи Шaxpoм Пoзyкй.-Texpoн: Xaкикaт, 1384. - 447 c.

3. Maq^™ мycaннифoги фopcии Шиxoбyддини Cyx^^^. ,nap ce чилд. Tacxex вa тaxшияи Caид XycaMm Hacp. Texpoн,

4. Пурномдориён Такй. Рамз ва достонхои рамзй дар адаби форсй. Тахлиле аз досгонхои ирфонй-фалсафии Ибни Сино ва Сухравардй. Нашри шашум. -Техрон: Ширкати интишороти илмй ва фархангй. 1386. -22+622 с.

5. Салимов Н. Мархалахои услубй ва тахаввули анвоъи наср дар адабиёти форсу тохик (асрхои 1Х-ХШ).-Хуханд: Нури маърифат, 2002. - 398 с.

6. Шамисо Сирус. Сабкшиносии наср. Чопи панчум. -Техрон: нашри Митро, 1377.-319 с.

7. Шахобуддини Сухравардй. Киссахои Шайхи Ишрок. Вироиши Чдъфар Муддариси Содикй Техрон, нашри Марказ.

1375.

ИЗУЧЕНИЯ НЕКОТОРЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ СТИЛЯ ПЕРСИДСКИХ ТРАКТАТОВ СУХРАВАРДИ

Статья посвящена изучению некоторых особенностей стиля персидских трактатов Сухраварди. Писатель многогранно использовал художественныге средства, для того чтобы, подчеркнуть свое мастерство, как писателя осведомленного знаниями своего времини. Особенность манерыг письма персидских трактатов Сухраварди это, то что он мог создавать ноше словосочетания «ткани слова», и этот стиль помог ему вовремя создания ишракийских терминов и понятий. Такая манера изложения, приведение поэтических и логических словосочетаний, считается одной из положительных сторон красноречия Шейха Ишрока Шейх Шихобуддин Сухраварди при создании своих лучших поэтических словосочетаний использует содержание религиозных и коранических легенд.

Ключевые слова: Сухраварди, литературный стиль, писатель, ишракизм

STUDY OF SOME STYLE FEATURES OF THE PERSIAN TREATISES OF SUHRAWARDI

The article is devoted to the study of some features of the style of Persian treatises of Suhrawardi. The writer multifacetedly used artistic means in order to emphasize his skills as a writer knowledgeable about his time. The peculiarity of the manner of writing of the Persian treatises of Suhrawardi is that he could come up with new phrases "fabric of the word", and this style helped him while creating Ishraki terms and concepts. Such a manner of presentation, bringing poetic and logical phrases, is considered one of the positive aspects of Sheikh Ishrok's eloquence. Sheikh Shikhobuddin Sukhravardi uses the content of religious and Quranic legends to create his best poetic phrases.

Key words: Suhravardi, plot, intellect, tale, literature, Ishraki.

Сведение об авторе:

Исмаилова М.О. — кандидат филологических наук доцент кафедрыг иностранных языков Институт экономики и торговли Таджикского государственного коммерческого университета. Тел (+992) 927032150

About the autor:

Ismailova M.O. - Candidate of Philology, Associate Professor of the Department of Foreign Languages, Institute of Economics and Trade, Tajik State Commercial University Phone: (+992) 927032150

АХАМИЯТИ ИСТИФОДА БУРДАНИ САЁХДТИ ТАЪЛИМЙ ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМ

Калонова М.Ё.

Донишкадаи щтисод ва савдои Донишгощ давлатии ти^орати Тоцикистон

Маълум аст, ки вазифаи асосии мактаб дар хамаи фаслхои таърихй тайёр кардани насли чавон барои хаёт ва мехнат мебошад. Бинобар ин зарур аст, ки мактаб як робитаи худро нисбати душворй ва нозукихои хаёт вобаста намояд. Аз ин ру омодагй ба хаёт ва фаъолият бе ворид кардани насли наврас ва чавонон ба хаёт имконнопазир аст. Ба маънои омузиш бояд ба хамаи шаклхои дохилшудан ба хаёт истифода бурд. Дар даврахои кадим олимону педагогони бузург исбот карданд, ки хонандагон худро дар табиат, дар чомеа ва саёхат озод хис мекунанд. Озодии онхо барои дарк кардан ва дар хотири онхо солхои сол мондан, имконпазир аст [2, с.165]. Дар робита ба ин бояд кайд кард, ки накши чудонашавандаро саёхат (экскурсия)-и таълимй хамчун рохи наздик ба хаёт ва зиндагй ишгол менамояд. Мутассифона истифодаи саёхат (экскурсия)-и таълимй солхои охир то рафт кам аст. Аммо саёхат (экскурсия) дар шакл ва намуд пурра таълимй шуда метавонад. Саёхати таълимй пайваста ба хаёт ва омузиш якчанд намудхо дорад. Мо метавонем саёхатро бо муносибати омузиши таърихи халки худ ва зиндагии гузаштагонамо пайваст намоем. Инчунин вобастагии омузиши нихол бо ботаника, вобастагии омузиши хаёти хайвонот бо зоология ва гайра.

Бо максади пурра амалй намудани ин принсипхо бояд намудхои гуногуни саёхати таълимиро ташкил намуд. Ин ба чахонбинии хонандагон оиди тачрибаи мехнатй дар шаклхои гуногун зухур мегардад. Аз ин ру мо метавонем намудхои гуногуни саёхат, яъне саёхат ба табиат, ба муассисахои давлатй ва истехсолиро ташкил намоем. Дар ин холат ба мо муносибгардонии раванди тахсилоти умумй, ташкили машваратхо бо

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.