Научная статья на тему 'ҚИЗЛАРНИ МУСТАҚИЛ ОИЛАВИЙ ҲАЁТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ШАКЛ, МЕТОД ВА ВОСИТАЛАРИ'

ҚИЗЛАРНИ МУСТАҚИЛ ОИЛАВИЙ ҲАЁТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ШАКЛ, МЕТОД ВА ВОСИТАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
157
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Оила / жамият / қизларининг тарбиясин маънавий-ахлоқий меъѐрлар / шарқона одоб ахлоқ / ҳаѐ – ибо.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Шохиста Мирзалиевна Холмуротова, Гулшода Тўлқин Қизи Алмардонова

Оилада тарбия топаѐтган қизларга авлодлар давомийлигини таъминловчи бўлажак она сифатида алоҳида меҳр-муҳаббат ва раҳм-шафқат кўрсатилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҚИЗЛАРНИ МУСТАҚИЛ ОИЛАВИЙ ҲАЁТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ШАКЛ, МЕТОД ВА ВОСИТАЛАРИ»

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

КИЗЛАРНИ МУСТАКИЛ ОИЛАВИЙ ХДЁТГА ТАЙЁРЛАШНИНГ

ШАКЛ, МЕТОД ВА ВОСИТАЛАРИ

Шохиста Мирзалиевна Холмуротова

Термиз давлат университети Психолoгия кафедраси укитувчиси

Гулшода Тулкин кизи Алмардонова

Термиз давлат университети 3 курс талабаси

АННОТАЦИЯ

Оилада тарбия топаётган кизларга авлодлар давомийлигини таъминловчи булажак она сифатида алохида мехр-мухаббат ва рахм-шафкат курсатилган.

Калит сузлар. Оила, жамият, кизларининг тарбиясин маънавий-ахлокий меъёрлар, шаркона одоб - ахлок, хаё - ибо.

HOW TO PREPARE GIRLS FOR AN INDEPENDENT FAMILY LIFE,

METHODS AND TOOLS

ABSTRACT

Girls who are brought up in the family are given special love and compassion as mothers-to-be who ensure continuity of generations.

Keywords. Family, society, spiritual and moral standards of the education of their daughters, oriental manners - morals, modesty.

Оила тарбияси - ижтимоий тарбиянинг бир тури булиб, оиланинг барча аъзолари унда фаол иштирок этадилар, бир-бирларига уз билим, тажрибаларини ургатадилар. Оила тарбияси бир умр давом этадиган жараёндир. Оилада шаклланадиган фарзандлик, ака-ука, опа-сингиллик мехрини бошка бирор ижтимоий муассаса бажара олмайди. Бу хиссиётлар уз-узича юксак ахлокий бойлик булгани холда шахснинг ижтимоий алокаларида, жамият ахлокини узлаштиришда мустахкам замин булиб хизмат килади. Эрхотиннинг мехр-мухаббати, оила аъзоларининг тенглиги, дустлиги, узаро хурматига асосланган миллий оилавий муносабатлар ёшларда эркак ва аёл муносабатининг ахлокий меъёрларини шакллантиришда, уларда булажак оилавий турмушга зарур амалий малака ва хислатларни тарбиялашда мухим

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

мактаб булиб хизмат килади.

Оилада кизларни мусткаил оилавий хаётга тайёрлаш мураккаб, узок муддатли хамда узига хос хусусиятларни намоён этувчи фаолият оилада жараёни булиб, мазкур жараён куйидаги йуналишларда йулга куйилувчи ижтимоий оилавий муносабатлар негизида амалга оширилади:

1. Оиланинг моддий таъминотини йулга куйиш (оила бюджетини яратиш, оилага тегишли шахсий хужалик (томорка хдмда чорвачилик)ни барпо этиш, ундаги ишларни юритиш, кушимча даромад манбалари (хунармандчилик, ижара дехкончилиги ёки чорвачиликни ташкил этиш)ни излаб топиш, касбий фаолиятни олиб бориш ва хоказолар).

2. Оила аъзолари (кекса, урта ва ёш авлод вакиллари) уртасида муомала муносабатларини йулга еуйиш.

3. Оилавий хордик (маиший хамда маънавий мазмундаги)ни ташкил этиш (буш вакт хамда таътил даврларини биргаликда утказиш).

4. Оилавий тадбирларни уюштириш (тугилган кун, бешик, суннат, мучал, никох, кумуш ва олтин туйлар, турли укув юртларини тамомлаганлик, биринчи маошни олганлик, хукумат мукофотлари билан такдирланганлик, хизмат ёки илмий сохада муайян ютукка (хусусан, илмий даража ёки унвонга эга булганлик муносабати билан ташкил этилувчи тадбирлар, аза билан боглик маросимлар).

5. Фарзандлар тарбиясини ташкил этиш, уларга илм ва хунар сирларини ургатиш.

6. Оила аъзоларининг ижтимоий муносабатлар жараёни (куни кушни, кариндош уруг, хамкасб хамда дустлар билан ижтимоий алокани ташкил этиш)даги катнашуви.

Мазкур йуналишларда олиб бориладиган оилавий хаётнинг бир маромда кечишини таъминлаш бир катор омиллар мавжудлигини такозо этади. Хусусан:

а) оила аъзоларининг маънавий ахлокий киёфаси, муайян ахлокий эътикодга эгаликлари, уларнинг дунёкараш хамда тафаккурлари куламининг кенглиги;

б) оила аъзолари уртасида бир бирини тушуниш, шахсий истаклардан узгалар хохиш истакларини юкори куйиш, уларни кадрлаш, хурмат килиш, узаро ёрдамни ташкил этиш туйгуларининг карор топганлиги;

в) оила аъзоларининг ижтимоийлашув (ижтимоий муносабатлар жараёнидаги иштироклари) даражаси.

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

Тадкикот муаммоси доирасида ташкил этилган тажриба синов ишлари жараёнида ушбу омилларга таяниб иш курилди. Тажриба синов ишларини олиб бориш чогида биз кизларни оила шароитида мустакил оилавий хаётга тайёрлаш оила тарбиясининг асос булиши лозим деган хулосага келдик. Зеро, кизларда дастлабки маънавий ахлокий сифатлар, мехнат хамда укиш фаолиятини ташкил этиш борасидаги куникма ва малакаларнинг шаклланиши уларни мустакил хаётга тайёрлаш жараёни учун пойдевор булиб хизмат килади.

Тадкикот жараёнида оила шароитида кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлашга йуналтирилган фаолият куйидаги шакллар асосида ташкил этилганда кутилган натижани бериши мумкинлигига гувох булдик:

а) никох ва оилани шакллантирувчи асослар, никох ва оила куриш шартлари, оилавий муносабатлар мазмуни, оила мустахкамлигини таъминловчи хамда оилада соглом психологик мухитни юзага келтирувчи омиллар, шахсий гигиена коидаларига амал килиш, шахсий, шунингдек, оиланинг бошка аъзолари саломатлигини саклаш, оила бюджетини шакллантириш, ундан окилона фойдаланиш, оила мухитида фарзандлар тарбиясини ташкил этиш, уй рузгор юмушлари ва оила хужалигини бошкариш, эр-хотин муносабатлари, ота-она ва болаларнинг бурчлари каби мавзуларда уюштирилувчи сухбатлар.

б) "Кизлар тарбиясининг узига хос хусусиятлари", "Кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида нималарга эътибор бериш лозим?", "Гинекологик касалликларни келтириб чикарувчи омиллар", "Балогат даври мураккаб жараён", "Комилликнинг маънавий асослари", "Муомала маданияти ва уни шакллантириш шартлари", "Оила анъаналари мукаддасдир", "Оилавий ажримларнинг олдини олиш", "Халк педагогикасида кизларни оилавий хаётга тайёрлаш масалаларининг ёритилиши", "Кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида жамоатчиликнинг иштироки" каби мавзуларда ташкил этилган маърузалар.

в) "Кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлашда нималарга эътибор бериш лозим?", "Тукис бахтнинг мезони моддий фаровонликми?", "Ибратли оила кандай булмоги керак?", "Намунали кайнона (келин) узида кандай хусусиятларни акс эттира олиши лозим?" каби мавзуларда утказилган бахс мунозалар.

г) "Кизлар давраси", "Энг намунали келин", "Ибратли оила", "Тадбиркор аёл", "Ижодкор аёл" каби мавзуларда ташкил этилган курик (танлов)лар;

д) "Оилавий бюджетни кандай шакллантирмокчисиз?", "Оила

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

хужалигини кандай йулга куймокчисиз?", "Оилавий муносабатларда юзага келган зиддиятларни бартараф эта оласиз?" мавзуларидаги семинар-тренинглар (2-илова)

Кизларни оила шароитида мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида юкорида кайд этилган шаклларда ташкил этилган фаолият самарадорлигини мазкур жараёнда кулланилган куйидаги методлар таъминлайди:

1) кузатиш методи (фаолиятни ташкил этишда ушбу методдан фойдаланиш оилада тарбия топаётган кизларнинг хатти харакатларини кузатиш уларда хосил булаётган маънавий ахлокий сифатлар тугрисида муайян маълумотларга эга, шунингдек, кизларнинг физиологик хамда рухий холатида руй бераётган узгаришлардан хабардор булиш имконини беради);

2) сухбат методи (мазкур метод ёрдамида кизларнинг уй фикрлари, ички рухий кечинмалари, хис туйгулари, орзу ниятлари, хаётий интилишлари, максадлари, уларнинг хаётларида содир булаётган узгариш ёки ходисалар (янги танишлар орттириш, дугоналари билан хафалашиб колиш, узи танлаган касбни узгартириш тугрисидаги фикрнинг пайдо булиши, узи ёктирган тугарак (курс)га еатнашиш истагидан воз кечиш ва хоказолар), хаётий идеаллари, оиланинг бошка аъзолари, дустлари, тенгдошлари хамда синфдошлари билан булган муносабатларининг мазмуни, укув предметлари асосларининг узлаштиришдаги муваффаеиятлари ёки муаммолар ва хоказолар юзасидан узаро фикр алмашиш, маълум маълумотларга эга булишни таъминлайди);

3) тушунтириш методи (ушбу метод ёрдамида кизларга мустакил оилавий хаётни йулга куйиш жараёнида кул келадиган ва оилавий муносабатларни ташкил этиш, оила хужалигини бошкариш, турли таомлар тайёрлаш, бичиш тикиш ишларини бажариш, узининг хамда оила аъзоларининг саломатликларини саклаш, эр хотин муносабатларини йулга куйиш, оила бюджетини яратиш, ундан максадга мувофик фойдаланиш, фарзандлар тарбиясини ташкил этиш чогида билиш зарур булган назарий ва амалий маълумот (билим)лар берилади);

4) намойиш этиш методи (мазкур метод кизларда мустаеил оилавий хаётни ташкил этиш жараёнида мухим ахамиятга эга буладиган амалий фаолият куникма хамда малакаларни хосил килиш учун хизмат килади);

5) намуна курсатиш методи(тадкикот муаммоси доирасида олиб борилган тажриба синов ишлари жараёнида мазкур методдан фойдаланиш хам кизларда мустакил оилавий хаётни ташкил этиш жараёнида мухим ахамият касб этувчи

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

амалий фаолият куникма хамда малакаларини шакллантириш имконини беради);

6) бахс (мунозара) методи (мазкур метод ёрдамида кизларда оммавий ахборот воситалари сахифаларида оилавий турмуш ва уни ташкил этиш, мустахкам оилани шакллантириш, оилавий муносабатларни йулга куйиш, оилавий можаро хамда ажримлар, уларни келтириб чикарувчи сабаблар, фарзандлар тарбиясини йулга куйиш, саломатликни саклаш, пазандалик хамда бичиш тикиш сирлари хусусида ёритилган материаллар мазмуни билан танишиш, улар тугрисида фикр алмашиш, шунингдек, атрофда содир булаётган хамда оилавий муносабатлар билан боглик вокеа ва ходисалар мохиятидан узларига тегишли хулосалар чикариб олиш, уларга нисбатан шахсий муносабат билдириш куникмаларини хосил килиш мумкин. Оила аъзолари даврасида ташкил этилаётган сухбатлар чогида бахс (мунозара) методидан фойдаланиш янада самаралидир.

7) манбалар билан ишлаш (никох, оила, оилавий муносабатлар, оила тарбияси ва унинг мохияти, Ота-оналар ва болалар уртасидаги ижтимоий алокалар, мустахкам оилани барпо этиш, оилаларда соглом турмуш тарзини шакллантириш сир асрорлари юзасидан фикр юритилган, улуг мутафаккирлар, тажрибали оила сохиблари, мутахассисларнинг карашлари битилган адабиёт (манба)лар мазмуни билан танишиш, улардан муайян назарий ва амалий билимларни урганиш кизлар учун мустакил оилавий хаётни йулга куйиш борасида маълум тажрибаларни орттиришга имкон берувчи ушбу метод кизларнинг тафаккур ва дунёкарашларини бойиб боришини хам таъминлайди).

8) рагбатлантириш методи (бизга яхши маълумки, рагбат шахсга истикбол фаолиятини ташкил этиш учун маънавий рух, куч багишлайди. Шу боис оила шароитида кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида улар томонидан амалга оширилган, маълум маънода муваффаеиятли булган хатти харакат, фаолият тугрисида оила аъзолари даврасида кайд этиб утилиши, бундай харакатларнинг маъкулланиши, чунончи, "баракалла". "бунинг уддасидан чикишингга ишонар эдим", "мен хам буни (муайян харакат, фаолиятни) бажара олишингга кузим етган эди", "бу юмушни сифатли бажарилиши учун астойдил харакат килганинг куриниб турибди, яша" ва хоказо каби сузларнинг эътироф этилиши кизларда уз кучлари, лаёеатларига ишончни тугдирибгина колмай, балки уларни уз устиларида тинимсиз изланишга ундайди. Рагбатлантириш методи ёрдамида кизларда ижобий

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

сифатлар шаклланади).

9) жазолаш методи (кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида жазолаш методидан самарали, максадга мувофик фойдаланиш хам педагогик жихатдан тугри саналади. Бирок жазолаш методининг мохияти кизларга жисмоний азоб беришдан иборат эмаслигини ёддан чикармаслик лозим. Жазолаш методидан фойдаланиш оилавий муносабатларни ташкил этиш, оила хужалигини бошкариш чогида кизлар томонидан бажарилган, бирок муваффакиятсиз хатти-харакат ёки фаолиятлар юзасидан уз фикрларини билдириш, коникмаганлик ёки норозилик туйгуларини билдириш, танбех бериш, йул куйилган хато ёки камчиликларни уларнинг узларига курсатиш, оила аъзолари уртасида изза килиш, уялтириш каби харакатлар асосида булиши максадга мувофикдир).

10. Интерфаол методлар (кизларда шахсий ва ижтимоий фаолликни кучайтириш максадида кулланилувчи интерфаол методлар айни вактда уларда мустакил фикрлаш, уз-узини тарбиялаш, фаолиятига танкидий бахо бериш каби сифатларнинг шаклланишига замин яратади. Тажриба жараёнида респондентларда оилавий хаётни ташкил этиш лаёкатини шакллантириш максадида улар иштирокида «Муаммоли вазият», «Аклий хужум», «Кластер», хамда «Ролли уйин» каби методлар асосида амалий фаолият ташкил этилди.

Муаммоли вазият методи - усмир кизлар томонидан улар эътиборига хавола этилган оилавий-хаётий вазиятлар (хусусан, кайнона ва келин уртасида юзага келган муаммонинг олдини олиш, фарзанднинг отаси томонидан инкор этилган буюмни сотиб олишга булган иштиёкнинг суниши ёки бунинг окибатида унинг характерида юзага келган кайсарлик, атрофдагиларга нафрат билан караш туйгусини бартараф этиш, оилавий бюджетнинг кутармаганлиги боис кизни тугилган кунини дугоналари билан утказа олмасликка тайёрлаш ва хоказо вазиятларни тахлил килиш хамда уларнинг ечимини топишга асосланган метод.

Аклий хужум методи - оилавий турмушга оид муаммоларни хал этишда респондентлар томонидан билдирилган мустакил фикр ва мулохазаларни узаро умумлаштириб, улар асосида маълум, ягона ечимга келишни таъминловчи метод.

Кластер методи - яхлит холда олинган оилавий хаёт ёки унинг маълум йуналиши (масалан, оила бюджетини яратиш, ота-оналар ва фарзандларнинг бир-бирлари олдидаги хукукий мажбуриятларини кластер (асосий тушунча)лар

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

ёрдамида ифодалаш асосида усмир кизларда улар борасидаги умумий тушунчаларни хосил килишга йуналтирилган метод.

Ролли уйин методи - усмир кизлар томонидан хаётий вазиятларнинг турли шарт-шароитларини сахналаштириш асосида курсатиб берувчи метод булиб, муайян ролларни ижро этиш жараёнида уларда оилавий хаёт борасидаги маълум куникмалар шаклланади.

Кизларни оила шароитида мустакил оилавий хаётга тайёрлашга йуналтирилган фаолият жараёнида педагогик таъсир воситаларининг кучига мурожаат этилиши максадга мувофикдир. Тадкикот муаммоси доирасида олиб борилган тажриба синов ишларини ташкил этиш чогида педагогик таъсир курсатишнинг куйидаги воситалари самарали эканлиги аникланди:

1. Кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш максадида олиб борилган таълим ва тарбия. Маълум максадга йуналтирилган (мазкур уринда кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш) таълим ва тарбия ишларини олиб бориш асосида кизларда оилавий хаётни ташкил этиш борасидаги назарий билим хамда амалий куникма ва малакалар шакллантирилади.

2. Кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида миллий ва умуминсоний кадриятлар ва уларда илгари сурилган гоялардан фойдаланиш. Миллий ва умуминсоний кадриятлар ва уларда илгари сурилган гоялар кизларда оилавий хаётни ташкил этиш, оила аъзолари уртасида мулокот муносабатларни олиб бориш чогида узбекона урф одатлар (катталарга хурматда, кичикларга иззатда булиш, мехмонларга хурмат курсатиш, ховли, уй жойларни озода тутиш, оила сирларини ошкор этмаслик, оилавий масала ёки муаммоларни кариндош уруглар билан маслахатлашиб хал этиш, оилавий тадбирларни купчилик иштирокида утказиш ва хоказолар), хаёли, иболи, самимий, камтарин ва мехнатсевар булиш, фарзандлар тарбиясини олиб боришда миллийликка эътибор бериш борасида маълум билим хамда куникмаларнинг шаклланишига замин хозирлайди.

3. Миллий маданий мерос намуналари (халк огзаки ижоди, халк педагогикаси, адабиёт, санъат, илм фан, маданият, техника ва технология ютуклари) асосида кизларда оилавий хаётни ташкил этиш, мустахкам оилани барпо этиш, оилада соглом рухий мухитни карор топтириш борасидаги тушунчалар шаклланади.

4. Оммавий ахборот воситалари сахифалари оркали берилаётган материаллар кизларга мустакил оилавий хаётни ташкил этиш, оила тинчлиги ва

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

фаровонлигининг гарови булган омилларни яратиш, оила хужалигини бошкариш, оила бюджетини хосил килиш, ундан окилона, максадга мувофик фойдаланиш, оила аъзолари уртасида муайян муносабатларни ташкил этиш, шахсий гигиена хамда оила аъзоларининг саломатлигини саклаш, эр хотин муносабатлари мазмуни, пазандалик ва тикиш бичиш сирларини узлаштириш, фарзандлар тарбиясини олиб бориш тугрисидаги билимларни бериш ёки бу борада орттирилган билимларни мустахкамлаш билан бирга, амалий куникма ва малакаларни шакллантириш хамда бойитишга ёрдам беради.

5. Ота-оналар (ёки оиланинг бошеа аъзолари, хусусан, кекса авлод вакиллари) томонидан курсатилаётган шахсий намуна кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида мухим аsамиятга эга булади. Зеро, кизлар шахсий хаётий тажрибани, энг аввало, ота она, бува буви, ака - ука, опа -сингил, кариндош уруг, куни кушни, педагоглар, шунингдек, дустлар, хуллас, улар билан узаро ижтимоий алоеада булувчи кишиларнинг хатти харакатлари, юриш туришлари, муомала одоби, маънавий ахлокий киёфаси оркали узлаштирадилар.

6. Оила шароитида кизлар билан буладиган мулокот жараёнида ибратли оилалар ёки катта хаётий тажриба, маънавий ахлокий дунёкарашга эга булган кишилар хаёти ва фаолиятидан мисоллар келтириш кизларда улардан намуна, урнак олиш туйгусини уйготади, уларнинг ибратли жихатларини узлаштиришга нисбатан рагбатни кучайтиради. Бу уринда усмир ёки успирин кизларда балогат даврида кузга ташланувчи узлари учун хаётий идеални танлашга нисбатан юзага келган истакка таяниб иш куриш оила шароитида кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлашга йуналтирилган фаолият самарадорлигини таъминлайди.

7. Оила шароитида кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш жараёнида суз (нутк) кучига таянган холда фаолият юритиш кутилган натижаларни беришга хизмат килади. Зеро, суз (нутк) ёрдамида кизларга муайян масалалар юзасидан маълумотлар бериш, уларнинг билимларини шакллантириш ва ошириб бориш, улар томонидан амалга оширилган хатти харакатларнинг тугри ёки нотугрилиги хакида фикр билдириш, рагбатлантириш, уларда мустакил фикрлаш кобилиятини юзага келтириш, муайян вокеа хамда ходисаларга нисбатан шахсий ёндошувни карор топтиришга ундаш имконияти юзага келади.

Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)

ISSN (online): 2181-2454 Volume 2 | Issue 11 |November, 2022 | SJIF: 5,965 | UIF: 7,6 | ISRA: JIF 1.947 | Google Scholar |

www.carjis.org DOI: 10.24412/2181-2454-2022-11-375-383

ХУЛОСА

Хулоса килиб оилада кизларни мустакил оилавий хаётга тайёрлаш чогида моддий ашёлар хамда уларнинг кадриятдорлик хусусиятларидан фойдаланиш хам максадга мувофикдир. Масалан, бува хамда буви, ота ёки она, шунингдек, оиланинг бошка аъзоларига тегишли булган буюм ва ёдгорликлар кизлар томонидан оила анъаналарига нисбатан хурмат билан муносабатда булиш, оила мукаддаслиги, унинг шаъни, обруси учун курашиш оиланинг хар бир аъзоси учун шарафли бурч эканлигини чукур англаб етилишига олиб келади.

REFERENCES

1. Каппенберг Р.П. Семейное кризисы // Психологическая энциклопедия. Изд. 2-е / Под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха - СПб.: 2003.

2.Каримова В. Оила тафаккур ва саломатлик: (Оилада соглом турмуш тарзини яратиш хусусида) //Бошлангич таълим. - 2005. - № www.ziyouz.com kutubxonasi

3. Каримова В. Саломатлик психологияси. - Т.: Янги аср авлоди, 2005.

4.Каримова В. Оилавий хаёт психологияси: Укув кулланма. - Т.: 2006

5.Холмуротова, Ш. М. (2022). АЁЛЛАР ДЕВИАНТ ХУЛК-АТВОРИНИНГ ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ ДИАГНОСТИКАСИ. Science and innovation, i(B3), 129-133.

6.Холмуротова, Ш. М. (2022). АЁЛЛАРДА ДЕВИАНТ ХУЛК-АТВОР ХУСУСИЯТЛАРИ ПСИХОПРОФИЛАКТИКАСИДА ДИНИЙ БИЛИМЛАРНИ КУЛЛАШ. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 2(6), 286-294.

7.Холмуротова, Ш. М. (2021). ЗНАЧЕНИЕ РЕЛИГИОЗНЫХ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ЗНАНИЙ ЛИЧНОСТИ В ДУХОВНОМ И ПСИХОЛОГИЧЕСКОМ ОБРАЗОВАНИИ. European science, (3 (59)), 60-63.

8.Qizi, S. M. D. (2022). Socio-Psychological Views of Eastern Thinkers on Social Tolerance. EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION, 2(3), 219-220

9.Usmonovna, N. A. (2022). Raising children is the biggest responsibility. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(6), 1524-1529.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

10.Жураев, У. Т. (2020). Практический анализ функционирования ситуационных и личностных детерминант волевой деятельности. Проблемы современной науки и образования, (1 (146)), 108-110.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.