Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
ИЖТИМОИЙ ИДЕНТЛИК ТРАНСФОРМАЦИЯЛАШУВИ МЕХАНИЗМИНИ ТАД^Щ ЭТИШ ЖАРАЁНИДА «МИЛЛИЙ ИДЕНТИКЛИК» ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МОХДЯТИ
Хатам Шаймардонович Жалилов
Узбекистан Миллий университета ижтимоий фанлар факултети социология
йуналиши II-босцич магистранти
АННОТАЦИЯ
Мацолада бугунги кунда кечаётган дунёнинг глобаллашуви жараёнлари ижтимоий фанларларда «идентиклик» масаласига берилаётган узига хос
• • 1 и и /~* • • и
ёндашувларни атроф-мухитда руй бераётган социомаданий узгаришлар, жумладан дунё харитасида янгидан пайдо булган давлатларнинг таснифи илмий атамалар изохи асосида баён этилган, шу билан бирга идентиклик тушунчаси ва унинг мазмун мохияти илмий-тахлилий хулосалар асосида кенг урганиб чицилган. Бундан ташцари идентиклик тушунчасини кенг тахлили борасида кичик социал гурухлар, синфлар, худудий бирликлар, этник ва миллий гурухлар, халцлар, социал харакатлар, шунингдек, давлат ва глобал мицёсида бутун бир инсоният билан боглиц тушунчаларни хам узаро боглицлиги мацолада илмий асослар билан ёритиб утилган.
Калит сузлар: Идентиклик, социал гурухлар, социал синф, глобал, Миллий идентиклик, ахлоций стереотип, субъект, индивид, давлат, миллат, халц, социум ижтимоийлашув, маданий алоцалар, тарихий воцеа.
THE ESSENCE OF THE CONCEPT OF "NATIONAL IDENTITY" IN THE STUDY OF THE MECHANISM OF TRANSFORMATION OF SOCIAL IDENTITY
ABSTRACT
The article describes the modern processes of globalization in the social sciences, features of approaches to the problem of "identity", sociocultural changes in the environment, including the classification of developing countries on the world map based on scientific terms, as well as the concept of identity and the essence of its content are widely studied on the basis of scientific analytical conclusions. In addition, the article highlights the relationship between the concepts of small social groups, classes, territorial units, ethnic and national groups, peoples, social movements, as well as all mankind at the state and global levels.
Keywords: Identity, social groups, social class, globality, national identity, moral stereotype, subject, personality, state, nation, people, socialization, cultural ties, historical event.
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
КИРИШ
Идентиклик ижтимоий ривожланиш жараёнида пайдо булиб, муайян яхлик структурага дахлдорлик хисси билан боглик холда, инсон томонидан узининг ана шу структурани бир кисми эканлиги ва унинг таркибида муайян аник уринга эга эканлигини англашни билдиради. Идентиклик кишига уз эхтиёжларини кондириш ва жамиятда уз урнини топишга ёрдам беради. Бу эса уз навбатида унга энг огир азоб - буткул ёлгизлик ва шубхалардан халос булиш имконини беради. Шулардан келиб чикиб, биз «идентиклик» тушунчасига узимизнинг муаллифлик таърифимизни бердик: «Идентиклик - бу ривожланиш жараёнида пайдо булади ва муайян яхлит структурага мансублик хиссини туйиш, шунингдек, шахснинг айнан ушбу структурага тегишли эканлиги ва унинг таркибида муайян аник ижтимоий гурухнинг бир кисми эканлигини англашни билдиради. Идентиклик воситасида инсон узи мансуб булган ижтимоий макондаги социомаданий эхтиёжларини кондиради ва у оркали жамиятда уз урнини топади». Шундай булсада, айрим холатларда идентиклик миллий рух, характер ва узликни англаш омиллари билан эътироф килинади.
Жамиятда етакчи ва устун хисобланган социомаданий идентификация одатда, нафакат шахсни, балки социумда истикомат килаётган авлодларнинг хам узини хар томонлама ижобий бахолаши ёки социал мухитга муваффакиятли ижтимоийлашуви билан боглик мутаносибликларни акс эттиради. У ёки бу идентификациянинг ижтимоий структурадаги урни социомаданий контекстнинг узгариши таъсирида алмашиши мумкин. Масалан, хар бир даврнинг бошкарув аппаратидаги узгаришлар янги шахслараро ёки авлодлараро идентификацияни пайдо килиши мумкин. Жумладан, ХХ асрнинг 30-60 йилларидаги инсонлар учун нон мукофот ролини бажариши мукаррар эди. Аммо бугунги кун авлодига ноннинг кадрини андроид тизимидаги техник воситалар (компьютер, телефон, турли маиший техника буюмлари) киймати билан солиштириш мутлако тушунарсиз холат хисобланади. Лотинча (identus - айнанлик, мансублик, ухшашлик) - шахс томонидан узининг кайси социал гурухга мансублиги хамда шу социал гурух доирасида ижтимоий, иктисодий, маънавий, маиший, ахлокий стереотипларга амал килиниши. Идентиклик инсонда «мен кимман», «менинг бошкалардан фарким нима» деган саволлар
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
асосида вужудга келади ва бунда инсон узликни англаш жараёнидаги мураккаб йулни босиб утади.1
Якин вактларгача «идентиклик» тушунчаси илмий бахс-мунозараларда деярли ишлатилмас ва кулланмасди. Мазкур атаманинг назарий ва эмпирик урганиш предмети булмаган. У монография, дарслик ва журнал материалларида учрамасди. Бу тушунчани хатто фалсафа, психология лугатларининг сунгги нашрларида хам учратмаймиз. Факат сунгги ун йилликларда «идентиклик» атамаси миллий матбуот сахифаларида пайдо була бошлади. Шундай булса-да, у хамон аксарият укувчилар учун нотаниш, тушунарсиз булиб, одатий илмий категориал аппаратга кийинчилик билан мослашмокда.
Миллий идентикликни тушунишда ёндашувлар тахлилини мутахассислар инструментал, примордиал ва конструктив ёндашувларга ажратадилар. Айнан шу ёндашувлар идентиклик омилини белгилашда куплаб мунозара ва бахсларга сабаб булмокда.
Идентиклик ривожланиш жараёнида пайдо булади ва кишиларнинг муайян яхлит структурага дахлдорлик хиссини туйиш асосида узининг муайян аник уринга эгалигини у оркали намоён этишини англатади. Идентиклик инсонга уз эхтиёжларини кондиришга ва жамиятдаги уз урнини топишга ёрдам беради. Бу эса уз навбатида инсонга энг огир азоб, яъни буткул ёлгизлик ва шубхалардан халос булиш имконини беради.
«Миллий идентиклик» таълимоти П.Альтер назариясига кура мавжуд компонентларни маданий-миллий идентиклик ва фукаровий-сиёсий монандликка ажратади. Унга кура маданий-миллий идентиклик асосини - анъаналар, урф-одатлар, диний эътикод, тил умумийлиги камраб олади. Фукаровий ва сиёсий идентикликнинг шаклларини эса социумда истикомат килаётган ахоли катламининг сиёсий онги ва хукукий маданияти ривожланиши билан боглик булган интеграллаштирувчи омил, яъни жамоавий идентиклик ташкил этади 2
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Америкалик тадкикотчи К.Левин узининг «майдонлар назарияси» таълимотида идентиклик: а) «субъект» (индивид/давлат), б) «атроф-мухит
1 Фромм Э. Бегство от свободы. М.: АСТ. 2009 - С. 22.
2 ^аранг: Степаненко О.А. Поиск идентичности как константа немецкой культуры. // Журнал: Вестник Ленинградского гос.унив. им. А.С.Пушкина. 2013. № 7. - С. 80-90
Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan
Academic Research, Uzbekistan 838 www.ares.uz
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
фазоси» (Е-enviranment) ва в) «хаёт фазоси» (L-life) оркали шакллантирилади. Идентиклик (I-identitiy)ни моделлаштирар экан, К.Левин географик, тарихий, диний, тил ва бошка шу каби унсурларни куйидаги формулага солади, яъни I=E-L ёки «идентиклик» (I) «худуд», «иклим» (E) асносида «цивилизациялар», «мафкуралар» (L)га таяниб миллийликни ташкил этади.
Ушбу назарияларга асосланиб, биз тадкикот ишимизда коракалпок миллий идентиклигининг структуравий компонентларини куйидагича таснифладик: а) эмоционал-хиссий компонент; б) хулк-атвор компоненти; в) когнитивлик компоненти. Уз навбатида, эмоционал-хиссий компонент: а) миллий туйгу; б) ифтихор; в) кайфият; г) миллий характерни; хулк-атвор компоненти: а) фукаролик позициясини курсатиш; б) узи мансуб булган фукароларни куллаб-кувватлаш; в) ижтимоий муносабатлар бирлигини таклиф этиш; когнитивлик компоненти: а) миллий онг; б) миллий узликни англаш (рационаллик) омилларини ташкил этишини таклиф килдик.
Бундай вазиятда МДХ, мамлакатларида аввал мавжуд булган "совет кишиси" идентиклигининг янги пайдо булган мавжуд этник идентиклик олдидаги "инкирози" кузатилади. Бу салбий гетеростереотипларнинг пайдо булиши, этник дахлдорлик билан боглик негатив туйгуларнинг шаклланиши, шунингдек, "камситилиш"ни уткир хис килиш ва «титул», яъни асосий этносдан маданий йирокдашиш билан богланиб кетди. Бунда «мажбурий этниклик синдроми» намоён булиб, у «инсонларнинг уз иродаси ва хохишига карши уларок кайсидир этносга тегишлилик билан уланиб кетди ва унинг ижтимоий хаёти ва тафаккурида мухим характеристикага айланади. Янги гоявий карашлар кишининг жамиятдаги урни, хукук ва мажбуриятлари доирасини белгилай бошлади, натижада хар бир аъзонинг янги тизимга узини узи идентификациялашиши юкори уринга чикади. Табиийки, хар кандай жамият янгитдан шаклланаётган идентикликни ижобий мазмун касб этишини истайди.
Ижобий (позитив) идентиклик купчилик одамларга хос булиб, у кишида узи мансуб булган ва бошка этник гурухларга нисбатан толерантлик мувозанатини намоён этади. Уни бир томондан, этник гурухнинг мустакил ва баркарор хаёт кечиришини таъминловчи шарт сифатида, иккинчи томондан, полиэтник дунёда осойишта маданиятлараро мулокотнинг шакли сифатида бахолаш мумкин. «Х,ар бир инсон - деб ёзади Абу Наср Форобий, - уз табиати
3 Левин К.Теория поля в социалних науках. СПб., 2000. - С. 67-68 Google Scholar
Academic Research, Uzbekistan 839
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
билан шундай тузилганки, у яшаш ва олий даражадаги етукликка эришмок учун куп нарсаларга мухтож булади. У бир узи бундай нарсаларни кулга кирита олмайди, уларга эга булиш учун инсонлар жамоасига эхтиёж тугилади. Шу сабабли яшаш учун зарур булган, кишиларни бир-бирларига етказиб берувчи ва узаро ёрдамлашувчи куп кишиларнинг бирлашуви оркалигина одам уз табиати буйича интилган етукликка эришуви мумкин. Бундай жамоа аъзоларининг фаолияти бир бутун холда уларнинг хар бирига яшаш ва етукликка эришуви мумкин. Буларнинг хдр бирига яшаш ва етукликка эришув учун зарур булган нарсаларни етказиб беради»4 Шунинг учун ижобий этник идентикликнинг «меъёрий» (норма) макоми айнанлик касб этади. Унинг таркибида киши уз этник гурухининг ижобий образлари оркали бошка этник гурухлар билан ижобий кадриятли муносабатларга уйгунлашади.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Ижтимоий фанлар тизимида идентиклик, яъни мансублик «меъёр» категорияси оркали хам ифодаланади. Шаклига кура этник мансублик ижобий мазмун билан бойитилган «толерантлик» (багикенглик, чидамлилик) кумагида турли этносларнинг узаро мулокот хиссини «ижобийлик» асосида шакллантиради. Ижтимоий хаётда «ижобийлик» омили хамма вакт бир хил мазмун касб этмаслиги мумкин. У «космополитизм» (дунё фукароси маъносида келади) назариясидан фаркли равишда «меъёрий» этник идентикликка эга булган этномаданий кадриятларни афзал деб билади. Социологик «меъёр» «айнанлик» ёки «мансублик»дан чекиниб, «индифферент» (локайд)лик ва гипоидентиклик (этнонигилизм) хусусиятларни намоён килиши мумкин.
ХХ асрнинг 90 йилларидан бошлаб дунё харитасининг кескин узгариб бориши ва бир катор мустакил давлатларнинг вужудга келиши илмий мулокотда «узликни англаш» гоясини гиперидентиклик шаклида ривожлантириб борди. Социумда этник ва фукаролик мансубликни куллаб-кувватлаш ёки улардан бутунлай воз кечиш геометрик прогресс асосида кучайиб кетди. Уз навбатида ушбу омилнинг у ёки бу маънода тезлашиши маълум бир этник жамоалар учун норасолик, чекланиш, этник гурух вакилларининг узлик учун уялиш хиссини келтириб чикаради. Идентикликда узидаги мансубликка нисбатан салбий муносабатда булиш, шахснинг атроф
4 ®opo6nn A6y Hacp. ®03h^ ogaM^ap ma^pn. TomKeHT, A6gy^a KpgnpHH HOMngarn Xam; Metpocn HampneTH, 1993. - B.186.
Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
билан ижтимоий маданий мулокотга киришишида маълум кийинчиликларни сезишга олиб келади. Натижада «этнонигилистик» кайфият инсоннинг узидаги этник мансубликдан бегоналашувига сабаб булади.
Мансубликнинг яна бир шакли «гиперидентиклик» булиб, унда гурух аъзолари социумда этник устунликка эришиш учун катъий хужум тамойилига асосланади. Социологияга оид адабиётларда гиперидентиклик тушунчасига холис конун-коидалар доирасида мавжуд турга нисбатан харакатланувчи «этноэгоизм» ибораси кулланилади. Аввалги турларга нисбатан «этноэгоизм» тартибли харакат килади ва жамиятдаги кайсидир этник гурух аъзолари билан мулокотга киришишда «нафрат», «газаб» ёки уз халки муаммоларини узгалар хисобига хал этиш хукукини кулга киритиш хиссини намоён этади.
Халклар психологиясини илмий урганиш хамма вакт долзарб муаммолардан бири булишига карамай, унинг умумий томонлари турли фан вакиллари ва мутахассислари тадкикотларида турлича урганилган. Шундай булсада, муаммонинг хусусий томонлари, айникса айрим этник гурухлар, катта ёки кичик миллатларга хос хусусий томонлар етарлича тахлил этилмай колаверади. Немис тадкикотчиси В.Вундт халклар психологияси хусусида куйидаги фикрларни илгари суради: «халклар психологияси индивидуал психология сингари мустакил фан булиб, у индивидуал психик жараёнлар асосида ривожланиб боради».5 Вундт «миллат» ва «халк» тушунчаларини тенглаштирган холда этнопсихологиянинг тадкикот объектини тил, фольклор ва урф-одатларнинг ахлок куртаклари билан бирга урганишни таъкидлайди. У «тил халк рухида яшайдиган тасаввурлар, конунлар ва уларнинг алокадорлигини умумий шаклда камраб олади. Афсоналар эса тасаввурларнинг илк мазмунини узаро бир-бирига хиссий алокадорлик ва улугворлик рухида намоён этади, урф-одатларда мавжуд тасаввур ва улугворликдаги ифоданинг умумий йуналишлари акс эттирилади»6 - деб изох беради. Табиийки, этник идентиклик халк психологиясининг ифодасини беради.
Инсон идентиклиги кандайлигига караб, унинг хатти-харакатларини кабул киладиган ёки инкор этадиган кадрият ва нормалар, кизикиш ва тамойиллари, стереотиплар ва амал киладиган йурикларини прогнозлаш мумкин. Ижтимоий идентиклик узида ижтимоий гурухга мансублигини англашга каратилар экан, унда мазкур гурухда ахамиятли булган кадрият ва
5 Вундт В. Проблемы психологии народов. - СПб:. 1914. - С. 28.
6 Вундт В. Фантазия как основа исскуства. - СПб:. 1914. - С.2.
Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
йурикномалар, шакллантирилган стереотипларнинг жамият учун кабул килинган мавжуд меъёрлари яшовчанлиги ошади. Тахмин килиш мумкинки, индивид учун хар бир холатда идентиклик турлари турли даражада долзарб булади. Яъни айни шу холатда бирон бир алохида идентиклик юзага чикади ва асосий, «етакчи» (доминант) булади. Демак, шу пайтда индивид уз мансублигини англаш баробарида, меъёр, кадриятлар ва бошкаларнинг бутун бир тизимига узининг боглик булишлигини таъминлайди. Батафсил фикр билдириладиган булинса, айтиш мумкинки, кадриятлар иерархияси доимий эмас, у муайян пайтда долзарб ахамият касб этади ва идентиклик талабларига боглик равишда амалга оширилаётган хатти-харакат моделларини кайта тизимлаштиради. Шу нуктаи назардан муаммога назар ташланса, хар кандай долзарб ижтимоий идентиклик хатти-харакат ва ички мохиятни бахолашда карорлар оркали ифодаланади.
ХУЛОСА
Индивид узига у ёки бу ижтимоий маконни танлар экан, шу билан узи учун аник идентикликни хам танлайди. Бирок нотургун хаёт кишиларнинг социумдаги урнини узгарувчан, яъни - бугун турмушнинг социал пиллапояларида бирор нарса ахамиятли булса, эртасига эса бошка холат «оммабоп, нуфузли, долзарб» булиши туфайли индивиднинг айни дамдаги жамиятда эгаллаган урнини хамма вакт хам нуфузли ва фойдали булишига кафолат беролмайди. Табиийки, индивид баркарор мансубликни истайди, чунки узгарувчан шарт-шароитлар унинг ижтимоий-рухий баркарорлигини издан чикариб юбориши мумкин. Шундан келиб чикиб унда баъзан этник мансублик устуворлик килса, баъзида диний идентикликка эхтиёж пайдо булади.
Мутахассисларнинг эътироф этишларига кура, бугунга келиб ер юзида 1600 дан ортик миллат ва элатларнинг вакиллари истикомат киладилар. Географик харитага диккат билан назар ташлайдиган булсак, унда бор-йуги 250 та атрофидагина давлатларнинг руйхати келтирилганлигини куриш мумкин. Агарда, улардаги диний эътикод холатини кузатадиган булсак, ракамлар янада кискаради, балким у бор-йуги бир нечта унтани ё ташкил килади ёки йук. Жинслар орасидаги тафовутни кузатадиган булсак, мавжуд санок тизими иккига келиб тухталади холос, яъни эркак ва аёл. Ички ва ташки, иктисодий ва
7 Каранг: Х,усниддинов З. Узбекистонда диний багрикенглик (монография). Т.: «Тошкент ислом университета», 2006. - 7 бет.
Google Scholar Scientific Library of Uzbekistan
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-836-843
ижтимоий сиёсатимизда барча омилларни чуцур тафаккурга асосланиб тахлил этиладиган булинса, мураккаб синовлардан илгарилаб утилиши учун идентикликнинг мухим омили булган ментал хусусиятлар ва уни белгилаб берувчи социал даражаларга алохида эътибор царатилиши лозим булади.
Хулоса сифатида яна шуни таъкидлаш керак, миллий идентиклик тизими демократик тафаккур салохиятининг намоён булишида илгари суриладиган мацсад ва вазифаларга боглиц булади.
REFERENCES
1. Форобий Абу Наср. Фозил одамлар шахри. Тошкент, Абдулла Кодирий номидаги Халц меъроси нашриёти, 1993. - Б.186.
2. Фромм Э. Бегство от свободы. М.: АСТ. 2009 - С. 22.
3. Хусниддинов З. Узбекистонда диний багрикенглик (монография). Т.: «Тошкент ислом университета», 2006. - 7 бет.
4. Вундт В. Проблемы психологии народов. - СПб:. 1914. - С. 28.
5. Вундт В. Фантазия как основа исскуства. - СПб:. 1914. - С.2.
6. Левин К.Теория поля в социалних науках. СПб., 2000. - С. 67-68
7. Степаненко О.А. Поиск идентичности как константа немецкой культуры. // Журнал: Вестник Ленинградского гос.унив. им. А.С.Пушкина. 2013. № 7. - С. 80-90