Научная статья на тему 'ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАСВИРИЙ САНЪАТНИНГ ЎРНИ'

ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАСВИРИЙ САНЪАТНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
26
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фаоллик / тасвирий санъат / фаолият / эҳтиёж. / activity / art / performance / necessity.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Бобоева, З.

Мазкур мақолада ёшларда ижтимоий фаолликни ривожлантиришда тасвирий санъатнинг аҳамияти масаласига алоҳида эътибор қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF FINE ARTS IN THE DEVELOPMENT OF SOCIAL ACTIVITY

The article focuses on the role of fine arts in the development of social activity of young people.

Текст научной работы на тему «ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАСВИРИЙ САНЪАТНИНГ ЎРНИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАСВИРИЙ

САНЪАТНИНГ УРНИ

Мазкур мацолада ёшларда ижтимоий фаолликни ривожлантиришда тасвирий санъатнинг ауамияти масаласига алоуида эътибор царатилган. Таянч атамалар: фаоллик, тасвирий санъат, фаолият,эутиёж.

В статье особое внимание уделяется роли изобразительного искусства в развитии социальной активности молодежи.

Основные термины: активность, изобразительное искусство, деятельность, потребность.

The article focuses on the role of fine arts in the development of social activity of young people.

Basic terms: activity, art, performance, necessity.

Янги тараккиёт боскичида мамлакатимизда таълим сохасида амалга оширилаётган ислохотлар асосини хар томонлама етук, баркамол шахсни тарбиялаш масаласи ташкил килади. Ижтимоий хаётимизнинг энг долзарб масаласи миллий маънавиятимиз хозирги соFлом баркамол авлодни тарбиялашда мухим омил хисобланади.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Фаоллик - (лотинча "actus" - харакат, "activus" - фаол сузларидан олинган) шахсга хос умумий хусусият хисобланиб, у шахснинг жамият билан доимий муносабатни ушлаб туриши, хар бир харакатини мувофиклаштиришида намоён булади. Фаолликнинг икки хили фаркланади. Ташки фаоллик- бу ташкаридан ва уз ички истак-хохишларимиз таъсирида бевосита куриш ва кайд килиш мумкин булган харакатларимиз, мушакларимизнинг харакатлари оркали намоён буладиган фаоллик. Ички фаоллик-бу бир томондан у ёки бу фаолиятни бажариш мобайнидаги физиологик жараёнлар (моддалар алмашинуви, кон айланиш, нафас олиш, босим узгаришлари хамда, иккинчи томондан, бевосита психик жараёнлар, яъни аслида куринмайдиган, лекин фаолият кечишига

З.Бобоева

ФарДУ укитувчиси

АННОТАЦИЯ

АННОТАЦИИ

ABSTRACT

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

таъсир курсатувчи омилларни уз ичига олади"[1]. Фаоллик тушунчасининг куплаб таърифлари мавжуд булиб, хусусан, фалсафа комусий луFатида унга куйидагича таъриф берилган: "Фаоллик(араб, - тез, шиддатли харакат)-шахснинг хаётида маълум бир максад йулидаги илFор ва интилувчан хатти-харакатларни намоён этиши" дир[2]. Демак, шахс фаоллиги шахсий хаётда, жамоада, жамиятда намоён булади.

Фаолликнинг умумий тузилиши моддий ва маънавий эхтиёжлар билан белгиланади. Инсоннинг эхтиёжлари унинг фаоллик манбаи хисобланади. Эхтиёж - инсон талаблари асосида пайдо буладиган табиий хусусият; жонли мавжудот хаёт кечиришининг яккол шарт-шароитларга боFлик эканлигини ифода этувчи холат хисобланади. Моддий эхтиёжлар инсоннинг жонли мавжудот сифатидаги эхтиёжлари, яъни зарурий эхтиёж, окилона эхтиёж кабилардир. Окилона эхтиёж ресурслар камёблиги шароитида эхтиёжларни кондириш усулларидан биридир. Окилона эхтиёжда энг кам ресурслар билан купрок эхтиёж кондирилади. Кишиларнинг жамиятдаги эхтиёжи микдоран муттасил усиб боради. Шу сабабли иктисодиёт хам шунга мос ривожланиши лозим. Акс холда эхтиёжлар кондирилмай колади[3]. Маънавий эхтиёжлар ижтимоий ривожланиш, шахснинг жамиятга мослашуви, маърифий, диний, ахлокий, эстетик ва хаказо эхтиёжлар билан фаркланади. Эхтиёжларнинг шаклларини инсон фаолияти турларининг ранг-баранглигини белгилайди. Фаоллик турларини таснифлаш замирида ётувчи мухим омил унинг мотивини ташкил этадиган предметлар орасидаги фаркидир. Таъкидлаш жоизки, маънавий эхтиёж бевосита санъат билан кондирилади. Бунда айникса, тасвирий санъатнинг роли каттадир. Тасвирий санъатнинг бирор тури билан шуFулланган ёшларда фазовий тасаввурнинг ва фаолиятнинг ранг-баранглигини кузатиш мумкин.

Фаолият инсон харакатларидан ташкил топади. Хдракат алохида максадга, яъни эришилиши лозим булган натижа хакидаги тасаввурга буйсунадиган тизимли жараён хисобланади. Максад инсон онгида эхтиёж ва мотив билан объектив холатларнинг нисбатлашуви жараёнида юзага келади. Ижтимоий холатлар максадга эришиш йулларини белгилайди. Булар шахс фаолияти шартлари билан белгиланадиган амаллар хисобланади. Умуман фаолият мотив билан, харакат - максадлар билан, амаллар - шартлар билан белгиланади.

Ёшларниинг ижтимоий фаоллигини ривожлантириш масаласини тадкик килишга киришар эканмиз, уларда тасвирий санъатга булган фаолликни оламни маънавий идрок этишга уриниш сифатида кабул килиш лозим.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Фаолликни шакллантириш мураккаб жараёндир. Айникса, Узбекистоннинг янги тараккиёт боскичида бу жихат янада илмий ёндошувни талаб этади. Фикримизча, ёшларда ахлок, одоб, иймон, виждон, мехнатсеварлик, халоллик, камтаринлик, байналминаллик, инсонпарварлик, ватанпарварлик, миллий ва ижтимоий Fурур, масъулият канчалик кучли булса, жамият тараккиёти юксалиши учун замин яратилади. Демак, жамият тараккиётининг хар бир боскичи ёшларнинг маънавий камолоти ва фаоллигига хам боFликдир. Бизнингча, фаоллик бу - муайян фаолиятга куркмасдан, тезкорлик билан киришиб, уз харакатини максадига эришгунига кадар бажаришига каратилган жараёндир.

Ёшлар фаоллигини ошириш факатгина у яшаб турган макон хамда хозирги давр тараккиёти ва ривожланиши билан боFлик эмас. Х,ар бир даврнинг уз талаби ва тараккий этиш конуниятлари мавжуд булса-да, ёшларнинг фаоллигида миллий кадриятларимиз, анъаналаримиз, аждодларимизнинг фаолиятлари хам мухим ахамиятга эга. Умуман уз ватани, мамлакати учун, унинг мустакиллиги учун фаоллик курсатган ёшлар кам булмаган. Буларга мисол килиб, Широк, Спитамен, Тумарис, Алпомиш, Муканна, Темур Малик, Жалолиддин Мангуберди кабиларни олиш мумкин.

Янги тараккиёт боскичида таълим-тарбия, касб-хунар, одоб-ахлок, иймон-эътикод шаклланишида оила мухим урин тутади. Шу маънода баъзи касб-хунарлар хам факат хос оилалар силсиласида давом этади. Айримларини жамоа-жамоа булиб муайян оилалардан урганиш имконияти бор. Хусусан, кулоллар, касаначилар ва майда хунармандлар халк ичидан етишиб чикади. Оиладаги бу касб-хунар ижроси кишиларни болаликдан мехнат килишга ургатиб, узига маъкул бирор касбни эгаллаб бориши ва келажакда мехнатсевар инсон булиб етишишида таянч вазифасини утайди.

Ота-оналар болаларининг келажагини уйлаб, уларни илк ёшлик давридан бошлаб, мехнатда чиниктириб боришлари мухимдир. Тарбиянинг таъсирли, самарали усули айни шу болаликдан, ёшликдан киришиладиган хунармандчилик, уста-шогирдлик жараёнида намоён булади. Аслида, ота-оналар болалар мехнатига хамма вакт хам мухтож булавермайдилар. Лекин болани ёшлигидан ишга ургатиш, мехнатга куниктириш улар зиммасидаги бурч хисобланади. Муаммога доир тадкикотларда таъкидланганидек, "Тарбия боланинг актив фаолиятини туFри ташкил этиб, йулга солиб турса, ундаги шаклланаётган мавжуд сифатлар, фаолиятнинг хар хил турларида намоён булиб усаётганини хисобга олиб турса тарбия муваффакиятли булади" [4].

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Х,ар бир оиланинг уз хужалиги булиши, унинг халол мехнат билан бунёд этилиши максадга мувофикдир. У хужаликнинг даромадига оила аъзолари иш хакининг ошуви ва оила харажатларидан орттириб, тежаш туфайли барака киради. Оилаларнинг давлати, уларнинг иктисодий ва маънавий бойлиги купрок бутун мамлакат эришган ютукларга, унинг иктисодий ва маданий сохалардаги ривожланишига боFлик булади.

Жамиятда ота-оналар фарзандларнинг хамма нарсаси мухайё булиши, яхши кийиниши, яхши еб-ичиши ва вояга етганларида уй-жойли булиши хакида фикр килишади. Буни ота-онанинг уз наслига мехрибонлиги дейишимиз мумкин. Мамлакатимизда ота-онанинг уз зарурий эхтиёжларини колдириб, бутун хаётини фарзандга бахш этиш холатлари учрайди. Бирок фарзанд бу жараёнларни тула идрок этмай, бора-бора узини барчадан ортик куриб, менинг хохишимни ота-онам албатта бажариши зарур, деб хисоблашга одатланади.

Инсониятни камолотга элтадиган шундай пурмаъно угитлар мавжудки, улар фарзандларимизни бефойда хойу хавасдан узок, мукаммал ахлок-одобли инсонлар килиб камолга етказишни кузлайди. Олий максадга эришиш учун бундай муборак угитлар, мураббийлар курсатмаси асосида хаётий тажрибаларга омухта фикрлар оркали сингдирилиши яхши самара беради.

1. Оилада фарзандлар мехнатсевар, касб-камолотли ва фикр-мулохазали булиб шаклланиши учун, ота-оналари, устозлари, аждодлари хаётларига эргашиб, уларнинг одоб-ахлок, илм салохиятларини узларига намуна килиб олишлари зарур.

2. Х,ар бир фарзанднинг оиладаги тарбияси, узлаштирган билими, касб-камолоти, эришган ютукларига миннатдорлик туЙFуси билан усишига эътибор бериш лозим.

3. Инсон хар бир ишда иродали, идрокли, сабрли, тартибли, келажакка булган ишонч хисси билан хаёт кечиришга одатланиш жоиз.

4. Ёшлар мактанчок, кибрли, хамиятсиз, ор-номуссиз булиб колишдан сакланишлари жуда мухим.

5. Болалар оиладан бошлаб, узгалар хакидан хазар киладиган, оиласи, кариндош-уруFи ва махалла ахлига хурмат билан карашга, халоллик, ростгуйлик ва софдилликка одатланиб боришлари керак.

6. Хонадон аъзолари мехнати билан яратиладиган оила жамFармасини купайтириб боришга кумаклашиш, борини тежаш, рУзFорни эса касби, билими, тажрибасини ишга солиб, орттириб боришга одатланиши даркор.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

VOLUME 2 | ISSUE 10/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ХУЛОСА

Касб ва мехнат фаолияти факат хаётий зарурат хамда моддий фаровонлик манбаи булиб колмай, кишиларда яхши хулк ва ижобий сифатларнинг хам вужудга келишига сабаб булади. Бунда албатта тасвирий санъатнинг урни каттадир. Фукаролик жамияти ривожланиши даврида узбек оиласида камол топаётган уFил-кизлар ёшлик чоFлариданок, теварак-атрофдаги кишилар хатти-харакати, одоб-ахлокини синчковлик билан кузатиб бориш асносида катталарга дастёрлик вазифасини хам бажарадилар. Бунда катталар уларни мехнат килишга булган интилишлари, кобилиятлари, куникмаларини хар томонлама раFбатлантириб, куллаб-кувватлаб турсалар, келажакда мехнатсевар, жамият хаётидаги турли жараёнларга туFри муносабат билдирувчи, аклли, билимли фидойи инсонлар шаклланади.

REFERENCES

1. Каримова В.М., Акрамова Ф.А. Психология. -Тошкент: Укитувчи, 2000. -48 б.

2. Фалсафа. К,омусий луFат, Тошкент: Шарк, 2004. - 330 б.

3. Окилона эхтиёж. https://qomus.info/encyclopedia/cat-o/oqilona-ehtiyoj-uz

4. Зуфарова М. Педагогик психология. - Тошкент: "Фан ва технология", 2008. - 54-55 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.