SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 4 I 2021
ISSN: 2181-1601
ИЖТИМОИЙ ЧЕГАРАЛАНГАН ЛЕКСИКАНИНГ НУТЦИМИЗДАГИ
УРНИ
Хосият Абдурасул кизи Абдукаххорова
Чирчик давлат педагогика институти Узбек тили ва адабиёти кафедраси
укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада нуткимизда кулланиладиган чегараланган лексик бирликлардан жаргон ва арголарнинг ижтимоий хусусиятлари ва уларнинг тилшуносликда тутган урни хакида фикр-мулохазалар юритилади.
Калит сузлар: Чегараланган лексика, арголар, нуткий жараёнлар, ижтимоий катлам, лексик воситалар, жаргонлар, нуткий бирликлар.
THE PLACE OF SOCIALLY LIMITED VOCABULARY IN OUR SPEECH
ABSTRACT
This article discusses the social features of slang and slang from the limited lexical units used in our speech and their place in linguistics.
Keywords: Limited vocabulary, slang, speech processes, social stratum, lexical means, jargons, speech units.
Бугунги кунда жамиятнинг сиёсий-хукукий, диний карашлари тилда узларига мувофик суз ва атамалар оркали ифодаланади. Тилдаги сузлар уз реал хаётини индивидуал нуткий жараёнларда маълум жамоанинг, ижтимоий гурухнинг ухшаш шароитлари ва нуткий холатларида куринади. Касб-кори, ижтимоий шароити , социал карашлари якин булган кишилар гурухининг тилга булган муносабати, тилдаги сузларни танлаш ва куллаш хусусиятлари ухшаш томонларга эга булади. Бир катор сузлар гурухи умум учун баробар хизмат килса, барча учун тушунарли булса, бошка бир гурух сузлар эса, факат маълум ижтимоий гурух, табака ёки жамоа нуткигагина хос, уша доирадагина кулланилувчи, тушунарли булган лексемаларга айланади. Чунончи, жаргон ва арголар ана шундай сузлар сирасига киради.
Бу соха узбек тилшунослигида Э.Бегматов, М.Абдиев, Д. Абдурахмонов каби тилшунос олимларимиз томонидан тадкик килинган.
Жаргон (франсузча-жаргон)- бирор ижтимоий ёки профессионал гурухнинг шу гурух диди ва талабларига мос суз ва иборалар билан адабий тилдан фарк киладиган махсус тил. Факат маълум гурух тушунадиган шартли тил.
SCIENTIFIC PROGRESS
VOLUME 2 I ISSUE 4 I 2021 ISSN: 2181-1601
Кизикишлари, машгулотлари, ёшлари бир хил булган жуда куп доирадаги кичик-кичик ижтимоий гурух ва тудалар узларига хос дидлар ва талаблари ёки зарурат ва эхтиёжларидан келиб чикиб, уз нуткларида баъзан умумкулланишдаги сузлардан фарки булган алохида суз ва ибораларни ишлатадилар. Бундай суз ва иборалар жаргонлар дейилади.
Жаргон сузларнинг маъноси шартли ва субъектив характерга эга булиб, факат бир гурух кишиларигагина тушунарли булади. Жумладан, биргина "Амир"нинг узини турлича номлар билан аташ бунга мисол була олади. "Жаноби олий", "Давлатпанох", "Х,азрати олий" ва бошка маъноларда куллаш мумкин. Жаргонлар асосан сузнинг кучма маъносига асосланади. Агар юкори табака вакиллари, рухонийлар тушунилиши кийин булган сузлар араб сузларидан фойдаланиб, узларининг яширин тилларини вужудга келтирсалар, камбагал табака вакиллари хам оддий сузлашув нуткида сузларни кучма маънода куллаб, узларига айрим кулайликларни яратганлар. Бу уринда мисолларга мурожаат килишимиз мумкин.
-Орадан ун дакика чамаси фурсат кечиккан эди. Кушбегининг аъёнига сузлаб утирган хикоясини тезрок битишини кутмакда булган курбоши нихоят чидаёлмай урнидан турди. Шунда Пирмат:
-Олампанох, бир хотин киши арзим бор дейдир , кирсинми? -деди.
-Кирсин!- деди Кушбеги кулини чузиб. (А.Кодирий "Уткан кунлар")
Бу мисолда "олампанох" жаргони кулланган булиб, унинг асл маъноси подшох, хон маъноларда кулланган. Бундай жаргонлар хилма-хил булиб, савдогарлар, угрилар нуткида яширин узига хос сузлар кулланса, дин ва шариат пешволари тилида купчиликка, мехнаткаш халкка тушунарли булган, алохида арабча, форсча сузлар, Куръон иборалари куплаб кулланилади.
-Эй йигит сиз хам биз томонларга таважжух айланг. (А.Кодирий "Калвак махзумнинг хотира дафтаридан"). Бу мисолдан таважжух айланг сузи келинг, бир келиб кетинг маъноларида ишлатилган. Аслида жаргонлар факат синфий характерга хос булмай, балки машгулотлари, одатларига караб айрим кичик ижтимоий гурухлар нуткида кулланаверади.
Маълум касб-хунар кишилари нуткида хам жаргонлар учрайди. Сим-сими тугри келсин. Икки томонидаги чок ва гулларнинг тугри келиши (Тикувчилар нуткидан). Шунинг учун хам жаргонлар тилда лексик восита сифатида урганилиб келинади.
Умумхалк сузлашув нуткида ишлатиладиган жаргонларнинг яна бир куриниши борки, улар арголар деб юритилади.
Ижтимоий ишлаб чикаришда катнашмай, текинхурлик билан шугулланувчи, бошкалар хисобига яшовчи кишиларниг шу билан бирга кизикишлари,
SCIENTIFIC PROGRESS
VOLUME 2 I ISSUE 4 I 2021 ISSN: 2181-1601
манфаатлари бир хил булган тор кичик ижтимоий гурухларнинг сузлари арго хисобланади.
Арго - махсус, кичик гурухларнинг ширин тилидирки, уни бир гурух кишилар уз тилларини, машгулотларини теварак атрофдагиларга сездирмаслик учун сирли саклайдилар. Утмишда халкларимиз орасида кичик ижтимоий гурухлар мавжуд булиб, улар уз машгулотларини бошка гурухлардаги кишилардан "сирли" саклаш максадида арголардан фойдаланганлар.
Уша даврдаги отарчилар, савдогарлар, кассоблар, безорилар нуткида шундай арголар ишлатилган. Масалан:
-Якандан купрок кистир, яна бир жуфт кушик-да,-деди Эргаш отарчи . ( Отарчилар нуткидан).
Бу суздаги якан сузи пул маъносида келган. Ёки :
-Х,ай, нима деяпсиз, бу молнинг нархи капара туради, шуни биласизми? (Савдогарлар нуткидан). Бу жумладаги "капара" аргоси тижоратчилар нуткига хос булиб, олти минг сум деган маънони билдиради.
Арголарнинг яна бир мухим томони шундаки, улар умумхалк, купчилик тилида ишлатилмайди, бу сузларни хар бир гурух узаро тушунадиган тилда бор булган сузларнинг маъносини бошка (кучма) маънода ва шу сузларни уз максадлари йулида ишлатишга харакат килади.
Хулоса урнида шуни айтиш жоизки, жаргон ва арголар лингвистикада ноадабий тилнинг бир нуткий воситаси сифатида урганилиб келинаркан, айрим илмий адабиётларда арголар тилнинг софлигига, тозалигига, аниклигига путур етказади, яъни бу сузлар тилнинг лугат бойлигига кирмайди деган фикрларга дуч келамиз. Аслида бундай сузларни купрок бадиий адабиётда кулласак, максадга мувофик буларди.
REFERENCES
1. Бегматов Э., ва б. Нутк маданияти ва адабий норма. - Т: Фан, 1973 й.
2. Бегматов Э. Хрзирги узбек тилининг лексик катламлари. - Т: Фан, 1985 й.
3. Жураев Б. Узбек адабий тили ва узбек диалектлари, Тошкент, 1963.
4. Менглиев Б, Холёров У., Узбек тилидан универсал кулланма, -Т: фан, 2007 й.
5. Жураев Б. Узбек адабий тили ва узбек диалектлари, Тошкент,1963 й.
6. Х. Абдукаххорова. Бадиий матнларда ноадабий тил воситаларининг ифодаланиши. Суз санъати. Халкаро журнали. 4 сон, Зжилд. 2020 йил, 104-108 бетлар.
7. Х. Абдукаххорова. Кундалик хаётда кулланилувчи чегараланган лексик катлам ва унинг вазифалари. Актуальные ызовы современное науки. 2021 йил, 208-212 бетлар.