Научная статья на тему 'ИЖОДИЙ ЖАРАЁННИНГ ИНСОН ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ, МОҲИЯТИ'

ИЖОДИЙ ЖАРАЁННИНГ ИНСОН ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ, МОҲИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
295
46
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИЖОДКОРЛИК / ИЖОДИЙ РИВОЖЛАНИШ / ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТ / ПЕДАГОГИК МУАММО / ФАОЛИЯТ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Каримов Р. Р.

Ушбу мақолада ижод тушунчасининг моҳияти ёритиб берилган. Мактабгача ёшдаги болаларнинг ижодий қобилиятларини ривожлантириш бўйича олиб борилган илмий тадқиқот ишлари таҳлил қилинган. Катта ёшли киши ва бола ижодкорлиги тушунчаларининг асосий хусусиятлари аниқланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE AND SIGNIFICANCE OF THE CREATIVE PROCESS IN HUMAN LIFE

This article is devoted to the essence of the concept of creativity. Researches of development of creative abilities of preschool children are analyzed. The main features of the concepts of adult and children's creativity are revealed.

Текст научной работы на тему «ИЖОДИЙ ЖАРАЁННИНГ ИНСОН ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ, МОҲИЯТИ»

ISSN 2181-1717 (E) Образование и инновационные исследования (2021 год №4) '

-Xer

ИЖОДИЙ ЖАРАЁННИНГ ИНСОН ХДЁТИДА ТУТГАН _УРНИ, МО^ИЯТИ_

DOI: https://doi.org/ 10.53885/edinres.2021.96.66.105

Каримов Равшанбек Ризоматович

Педагогика ва психология таьлим йуналиши 2 курс магистр Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика инстути

Аннотация: Ушбу мацолада ижод тушунчасинингмоуияти ёритиб берилган. Мактабгача ёшдаги болаларнинг ижодий цобилиятларини ривожлантириш буйича олиб борилган илмий тадцицот ишлари таулил цилинган. Катта ёшли киши ва бола ижодкорлиги тушунчаларининг асосий хусусиятлари аницланган.

Калит сузлар: ижодкорлик, ижодийривожланиш, ижодий фаолият, педагогик муаммо, фаолият.

Ижод - бу онгнинг олий даражаси, фаолиятнинг юцори ва анча мураккаб шакли булиб, у инсонга хосдир. Ижод инсоннинг барча психик жараёнларни, барча билим, малака, барча хаётий тажриба, ахлоций, жисмоний кучини мобилизацияси натижасида оригинал ва тарихий-ижтимоий, бетакрор сифат янгиликлари булиб тугилувчи муъжизадир. Санъатда, шу жумладан тасвирий санъатда хам ижоднинг натижаси бадиий асар яратишдан иборат булади. Яъни, объектив борлицни махсус шаклдаги хусусиятларини бадиий образлар тарзида акс эттиришдир. Хациций санъат асари - узида бадиий образ шаклида хали бунгача

' и т-ч и

булмаган янгиликни яратилиши хисобланади. Бадиий ижод эса ижодий жараён орцали амалга оширилади. Бунда рассом гоявий-бадиий мазмунни жам этган холда тугал бадиий асар яратади. Ижод ва ижодий жараёнлар худди фандагидек санъатда хам узининг мураккаб куринишлари ва хусусиятлари билан ажралиб туради. Шу билан бирга, хар цандай ижодий жараёндагидек умумий, объектив цонуниятларга эгадир. Шундай булсада, ижодий иш усули ва йулларини умумлаштириш ва тавсифлаштириш мумкин. Бадиий ижоднинг мохиятини очиб бериш, хусусан, ижод фаолиятининг структуравий факторларга булиниши масаласида цизицарли гоялар илгари сурилган, улар «ижоднинг кучи», «ижоднинг компонентлари» ва бошцалар булиб, у Г.Л.Ермаш томонидан утказилган «Санъатнинг ижодий табиати» тадцицотида берилган. Бадиий ижоднинг кучи ва компонентлари Г.Л.Ермашнинг фикрича гносеологик маънода бир эмас. Ижоднинг кучи бу шахснинг субъектив, рухий ва амалий цобилияти, бадиий ижод жараёнининг «механизми»

хисобланади, ижод компоненти эса бу рассом рухий оламининг мазмунли элементлари, яъни, ижоднинг «цурилиш материали» хисобланади. Ижоднинг кучи Г.Л.Ермашнинг баёнича «Рухий ва амалий цобилиятлар» (мехнат, хохиш, илхом, хиссиёт, хотира, тафаккур, сезгирлик, хаёл, бадиий талант) инсоннинг рухий хаётини психик жараёнлари шаклида; (хохиш, сезги, эрк); билиш жараёнлари (шахс психологияси, фаолият, эътибор) ва инсоннинг индивидуал-психик хусусиятлари (темперамент, характер, цобилият) психик хаётини намоён этади.Шунингдек билиш жараёнлари - (идрок, хотира, тасаввур, хаёл, сезги, тафаккур ва нутц) кабилар ёрдамида хам амалга ошиб боради. Кобилиятлар - деб шахснинг фаолиятини конкрет турининг юцори даражада бажаришнинг шарти булган психик ва сифат хусусиятлари тушунилади. Кобилиятлар шахснинг индивидуал-психик хусусиятларига киритилади. Кобилиятлар умумий у ёки бу даражада фаолиятнинг барча турларида намоён булувчи инсоннинг махсус фаолиятининг алохида турларида намоён булувчи

/Л" XJ \J XJ \

(бадиий, мусицавий, математик, техникавий, муомилавий) турларига ажратилади. Кобилиятлар билим, куникма, малакалар билан бир булмаслиги мумкин, у фаолиятнинг тезда, чуцур ва мустахкам эгаллашнинг усул ва методларини узлаштириб олишда намоён булади. Талант - цобилиятнинг олий ривожланганлик даражаси хисобланади. Бадиий ижоднинг таркибий цисмлари хацида фикр юритамиз.Мехнат -инсоннинг асосий фаолият турларидан бири хисобланади. Бу фаолият туфайли инсон моддий ва маънавий бойликлар яратади. Ижод эса, мехнатнинг тури, унинг махсус ва олий шакли хисобланади. Ижод

и XJ /— \J TT и

шундай мехнатки, у маънавий бойликлар яратишга царатилади. Ижодий мехнат хажми буйича катта, характери жихатидан рангбарангдир. Мехнат натижасида санъат асари яратилади. Рассом мехнати турли-тумандир. Улар адабиётлар уциш, муассасаларга бориш, жамоаларга бориш, табиатни кузатиш, цоралама ва хомаки расм, этюдлар бажариш, курилганлар хацида фикрлаш, композиция эскизлари устида ишлаш ва хоказолар. Рассом ижодий мехнатини шартли равишда икки турга ажратиш мумкин. Биринчиси, турли хил кузатишлар ва хаётни урганиш, билим, дид ва дунёцарашнинг усиши, махорат, куникма, малакаларни эгаллаш билан боглиц булса, иккинчиси - бу асар яратиш билан боглиц булган, цисца ёки узоц муддатли булиб, бу гоянинг характери, рассомнинг индивидуал хусусиятларидан келиб чицади. Рассомнинг кенг куламдаги мехнати, ижодий жараёнининг мураккаблиги - булар барчаси санъатда профессионаллик мажбуриятини юклайди, тасвирий санъатда янада алохида махсус холатлари талаб этилади. Мехнат ижоднинг ичида бошца фаолиятлар цатори (анча яширин, «ички» сезги, хотира, тафаккур ва бошц.) фаолият булсада, унда ижоднинг натижалари яццол куринади.

-

Хиссиёт - ижод кучлари орасида алохида уринни эгаллайди, бу репродуктив кучи деб айтилади, цайсики унинг ёрдами билан инсон ташци олам билан алоцада булади ва узининг ацл-идроки билан акс эттиради. Хиссиёт идрок, сезги, хотира асосида, шунингдек тафаккур ва бошцалар билан инсонга хаётдан олган таассуротлар запасига эга булишни тацозо этадива бу сохада турли фаолиятларни амалга оширади, жумладан,мехнатнинг энг олий даражаси хисобланган ижод билан хам. Шундай цилиб, мехнатнинг олий шакли ижоддир. Дар бир инсон дунёни идрок цилади, тасаввур цилади, яццолроц хис этиб боради. Кузатишлар асосида купдан-куп таассуротлар олиб, эшитиб, уциб хотирада анча ёрцин сацлаб цолишга харакат цилади. Булар асар яратишда жуда хам зарур, цайсики, хотирада фацат уз мазмунида борлицца эстетик, хиссий муносабат акс этиб турувчи воцеалар акс этади.Эмоционал тулцинланиш - ижоднинг кучлардан бири сифатида рассом учун жуда зарур хисоблади. У шунинг учун зарурки, улар орцали хаётдан анча ёрцин таасурот олишнигина эмас, балки рассом узида бу тулцинланишни утказади. Шундай цилиб хиссиёт репродуктив ижод кучи сифатида оламни акс эттирувчи, айни бир вацтда хаётда янгилик яратишга ёрдам берувчи сифатида санъатга индивидуал муносабат пайдо цилади ва борлицнинг образини шоироналаштиради.Дотира - худди хиссиёт каби бадиий ижоднинг репродуктив кучи хисобланиб, у уз навбатида узида энг зарурий психик жараённи - одамнинг утган тажрибасини намоён этади. Жумладан, ёдга олиш, ёдда сацлаш ва сунгра шундай нарса яратиладики, уни утмиш тажриба мазмуни билан богламасдан хотиранинг аралашувисиз борлицни, жумладан, бадиийликни хам идроц этиб булмайди. Хотира бадиийликни акс эттиришда хизмат цилади. Инсон хаётида ва хар цандай фаолиятида хотирани четлаб утолмай цолади, хусусан у уша таассуротлар билангина яшаб юради. У утган, курганларини, англаганларини ва таасурот материалларини тахлилига кура, тафаккурнинг натижаларидан фойдаланиши зарур булади. Утмиш тажриба фацат хотира эвазигагина сацланиб цолиши мумкин. Рассомнинг хотираси етарли таассуротлар захирасига эга булгандагина у натурасиз

и Г I 1 \J XJ /—

ишлай олади. Тасвирий ижод хотиравий образларсиз бемацсад ва бефойдадир. Натурадан ишлашда олинган тасаввурлари йигиндиси ва куриш таасуротлари (тулиц образли) асарни цамраб олувчи цимматли образлар яратишга имкон беради. Рассом чизишни, ёзишни, ясашни ва хоказоларни тасаввур ва хотира асосида бажариши, у натурадан цандай

\J и "Г Г ' V/

ишласа, «узидан» хам шундай ишлай олиши шарт. дотира бой булмоги учун рассом уни доимо ривожлантирмоги, машц этиб бормоги зарурдир. Жуда куп машц цилган ва узининг куриш хотирасини ривожлантирган буюк рус рассоми В.А.Серов кичик ёшиданоц сурат чизишни бошлаганда

хотирадан чизишни ёцтирарди. Ундан буни устози (кейинроц) И.Е.Репин хам талаб цилган эди. И.К.Айвазовский эса хайрон цоларли даражада куриш хотирасини эгаллаган эди. Рус рассомлари - манзарачилари Ф.А.Васильев, И.И.Левитанларнинг куриш хотиралари ривожланганлигини изохлашга хожат йуц.Ирода - ижод кучининг самарасини белгиловчи, ижод учун энг зарурий психик жараёнлардан бири хисобланади. Ирода мехнат фаолиятиниг асосий тури сифатида амалга ошсада, лекин мехнатнинг самараси иродавий хусусиятларнинг намоён булишига боглиц. Иродасизлик маънавиятнинг кучсизланишига олиб келиши, сунгра жисмоний куч ва инсонда дангасалик ва хатто онгсизликка олиб келиши мумкин. Бу холда инсоннинг бирор ахамиятли нарса яратиши хацида гап хам булиши мумкин эмас. Ирода психологик нуцтаи-назаридан узида шахснинг онгли равишда уз харакатларини бошцарадиган психик жараён булиб, мацсадга эришиш йулидаги

и /-* 1 и к

цийинчиликларни бартараф этиш йулидаги куникмасини эгаллашдаги уринишларида намоён булади. Ирода мацсадга етиш учун ацлий ва жисмоний куч-цувватини онгли равишда бошцара олиш ёки аксинча цандайдир воцеани амалга оширмоцликдир. У фацат инсонга хосдир. Ирода оддий ва мураккаб харакатлар орцали амалга ошади. Мураккаб иродавий харакатлар аввало, англаш ва масалани цуйиш, масалани цуйиш ва режалаштириш, режалаштириш ва мацсадни амалга оширишни назарда тутади.

Ирода маълум хусусиятлари билан характерланади: харакатчанлик, устациллик, кескирлик, цатъиятлилик, сабр-тоцатлилик ва уз-узини бошцара олиш. Иродавий хусусиятларнинг намоён булиши, иродавий имкониятларни сузсиз, цуйидаги психик жараёнлар - хаёл, сезги, хотира, тасаввур кабилар билан боглайди. Шундай цилиб, ирода катта куч сифатида ижодни активлаштиради, юцори натижаларга эришиши ва яна рассомнинг шахс сифатида шаклланишида юзага чицади. Тафаккур -ижод кучларидан бири булиб, борлиц материаллари хацида фикрлашда, тахлил цилишда идрок, сезги, хиссиёт ва эсда цолдиришда асосий рол

и и "Г Г /~* XJ

уйнайди. Хотира воситасида, яъни, бадиий асар яратиш мацсадида, тафаккур иштирокида борлицни чуцур ва хар томонлама билишнинг олий жараёни хисобланади, предмет ва воцеаларнинг белгилари ва узаро бир бирига цонуний богланганлиги билан, умумий ва ички хусусиятларини очишга йуналтирилган холда намоён булади. Бадиий асар инсон фаолиятининг бошца сохаларидаги каби, тафаккурнинг махсули хисобланади. Санъат асари фацат тасвирий материални уз ичига олибгина цолмай, балки гоявий-эстетик мазмун, дунёцараш, фалсафий тушунишни хам цамраб олади. Рассомнинг тафаккури ижодий характери билан ажралиб туради, у ижодий хаёл билан бирга харакатланади ва

-

санъат спецификаси хусусиятлари билан боглиц равишда ишлайди.

г • • и vy vy \J

Хаел - ижодда асосий ва узига хос натижа курсатувчи ижодий кучдир. Бадиий ижодда унинг ихтиерий, ихтиерсиз, яратувчи ижодий хаел каби турларининг барчаси иштирок этади. Булар ичида албатта ижодий фаолиятда ижодий хаел катта урин тутади. Илхомланиш - инсоннинг мехнат жараенидаги энг кутаринки рухий холатидар. Рассомнинг ижодий мехнатида илхомланиш, актив ижод кучларидан бири сифатида ахамиятли рол уйнайди. Илхомланиш - гуе ижодий, маънавий, жисмоний жихатдан цаттиц босим бергандай туюлса-да, лекин амалий жихатдан рассом учун бу вазият жуда енгил кечган, унда хамма нарсага осон эришилган, ижодий топширицлар жуда тез ечилган булади. Бу енгиллик шу нарса билан боглиц буладики, бунда рассом катта хаетий таассуротлар захирасига эга эди ва катта цизициш ва цувонч билан ишлаган эди. Бунда унинг ижодий хаели ва образли тафаккури фаол ишлаган эди. Буларнинг барчаси соннинг сифат даражасига утишига - натижада, цаттиц илхом билан ишланган мехнат бадиий асарни дунега келтирган эди. Интуиция - сезгирлик, бу инсон хаетида алохида феноменал ва мураккаб фаолият булиб, инсон рухий фаолиятида - яъни

и /— \j и и и ТТТ

ижодий мехнатда, хусусан бадиий ижодда катта рол уйнайди. Шу билан бирга сузсиз интуиция хотира, тафаккур ва образли тасаввур билан жипс алоцада булади. Интуиция объектив борлицни акс эттирувчи сифатида булсада, уни ривожлантириш йуллари хам бордир. Улардан асосийси -организмнинг биологик сифатларини тарбиялашдир (рассомнинг кузи, цушицчининг овози, мусицачининг цулоги ва бармоцлари, раццосанинг цомати) кузатувчиликни устириш, хотиранинг хажми ва ишчанлигини кутариш, тафаккурни ривожлантириш (жумладан, образлиликни), хаел, хиссиетни тушуниш, бирмаромлилик, узлуксиз мехнат ва янги ечимларни хар томонлама излаш кабилардир.Бадиий талант - шахсни индивидуал-психологик хусусиятларидан бири булиб, у асосан бадиий ижодда энг катта куч сифатида фаол иштирок этади. Талант тугма эмас у тугилганда тайер холда берилмайди, авлоддан-авлодга утадиган мерос хам эмас.«Инсон шундай асос билан тугиладики (ривожлантириш мумкин булган цобилятларнинг табиий белгилари), цайсики инсоннинг узида тугма анатомик ва психофизиологик узига хосликлар билан мавжуд булади».*К^обилиятлар маълум шарт-шароитлардагина шаклланади усади: улар - атроф мухит, актив фаолият, одам саломатлиги кабилардир. Бадиий талант албатта санъатга мехр-мухаббатни талаб этади, яъни баъзи шароитларда болаликдаец санъатга цизициш шаклида куринади ва ижод цилиш иштиеци тинчлик бермайди. Бунга мисол тарицасида И.Е.Репин, В.И.Суриков, В.А.Серов ва бошцаларнинг анча барвацт юзага чиццан талантларини эслашимиз мумкин.Инсоннинг бадиий ицтидорининг энг

юксак жаражали сифати бу гениалликдир. Бадиий ижодда гениаллик тушунчаси талантнинг изохсиз юцори даражада намоён булувчи сифати булиб, цайсики у рассомни уз замонаси, маълум тарихий давр санъатидан юцори турувчи ва дунёвий ахамиятга эга булган санъат асарлари яратишга олиб келади.Ижод компонентларига - билим, дунёцараш, бадиий услуб, эстетик ва бадиий дид, махорат киритилади. Билим ижоднинг асосий бош компоненти, объектив реалликни билишнинг асосий материали хисобланиб, уни эгаллаш орцали сезги, эстетик хис цилиш, идрок, тафаккур, хотира, хаёл, Дунё-цараш, куникма, малака, ижодий иш услуби, махорат ривожланиб боради. Рассом учун билим - бу хаётий материал, хаётни чуцур ва хар томонлама урганиш булиб, усиз санъат асари яратиб булмайди. Хдётни билиш рассомда унинг хиссиётлари орцали утади. Аввало мантиций ва хиссий билишнинг органик мос келиш билан урганмасдан туриб образли тафаккурни ривожлантириб булмайди, усиз эса, уз навбатида бадиий образларни хам яратиб булмайди.Рассом хар томонлама хаётни яхши билган, билимли, зиёли инсон булмоги лозим. Ундан ташцари, у билимини узининг хиссиётлари орцали утказиши ва умумлашган шаклда бадиий образ шаклида акс эттирмоги лозим. Дунёцараш - объектив борлицни бадиий характерда фаолиятнинг гоявий йуналишга мос холда аницлашдан иборатдир. Дунё-цараш фанлардан олинган билимлар асосига суянади. Бадиий услуб хам ижоднинг алохида компоненти сифатида акс этади. Эстетик ва бадиий дид - хам дунёцараш, хам бадиий услуб булиб, рассомнинг маълум алохида гоявий эстетик ижодий йуналишини курсатади. Эстетик ва бадиий дид инсонга тугилганда берилмайди, худди цобилиятга ухшаш, у инсоннинг усиши билан ривожланиб боради, инсоннинг сезги органларини, психикасини хаётни билишдаги тажрибаси билан ривожланиб боради. Эстетик дид тушунчаси санъатга булган муносабатдаги бадиий дидга нисбатан кенгроцдир. Махорат -ижоднинг етиб булмас ва узгача бир компонентларидан биридир. Баъзан махоратни цобилият, ижод ва талант билан тенглаштирилади. Бу тугри эмас. Шубхасиз, вахолангки тасвирий санъатнинг зарурий шароитида намоён булувчи шахснинг бадиий цобилиятлари, индивидуал рухий хусусияти ва сифатларидир.Талант - цобилиятнинг тасвирий фаолиятга муносабатларда алохида кузга ташланади, цайсики, таълим ва тарбия жараёнида олинган юцори ривожланган ва бадиий ижоднинг энг юцори даражасини таъминлайдиган холатидир. Махорат эса тасвирий фаолиятда тасвирий техника, билим, куникма, малакани мукаммал эгалламоцдир.Юцори даражадаги билим, куникма ва малакаларсиз талантнинг ривожи булиши мумкин эмас.

Адабиётлар:

Кузин В.С. Психология. М., 1982. 246-бет Максудова M. Мулоцот психологияси. Тошкент, 2006. Каримова В. Психологияси. Тошкент, 2000.

Бойметов Б. Каламтасвир уцитишнинг илмий асослари. Методик тавсиялар. Тошкент: 1995.

Тасвирий санъат фанини уцитиш методикаси. Тошкент - 2006 йил Узбекистан Республикаси олий ва урта махсус таълим вазирлиги Низомий номидаги Тошкент Давлат Педагогика Университети.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.