Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ТАСВИРИЙ САНЪАТ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИГА ҚЎЙИЛАДИГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР'

БЎЛАЖАК ТАСВИРИЙ САНЪАТ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИГА ҚЎЙИЛАДИГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
102
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
бошланғич таълим / бадиий тасвир / педагогик технология / бадиий тафаккур / ахлоқий принциплар / ижодий қобилиятлар.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Дилором Рахматуллоевна Раҳматова

Мақолада муаллиф тасвирий санъат ўқитувчиларини тайёрлашга қўйиладиган замонавий талаблар ва уларнинг касбий фаолиятида педагогик технологиялардан фойдаланишнинг аҳамияти ҳақида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ТАСВИРИЙ САНЪАТ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИГА ҚЎЙИЛАДИГАН ЗАМОНАВИЙ ТАЛАБЛАР»

БУЛАЖАК ТАСВИРИЙ САНЪАТ УЦИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ

ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИГА КУЙИЛАДИГАН ЗАМОНАВИЙ

ТАЛАБЛАР

Дилором Рахматуллоевна Ра^матова

Бухоро давлат университетининг Педагогика институти 1 боскич магистранти

АННОТАЦИЯ

Маколада муаллиф тасвирий санъат укитувчиларини тайёрлашга куйиладиган замонавий талаблар ва уларнинг касбий фаолиятида педагогик технологиялардан фойдаланишнинг ахамияти хакида суз юритилади.

Калит сузлар: бошлангич таълим, бадиий тасвир, педагогик технология, бадиий тафаккур, ахлокий принциплар, ижодий кобилиятлар.

Кириш. Сунгги йилларда барча сохаларда булгани каби таълим сохасига, жамиятда укитувчи макоми ва нуфузини мустахкамлаш хамда таълим жараёни сифат ва самарадорлигини ошириш максадида куплаб ислохотлар амалга оширилмокда. 2022-2026 йилларга мулжалланган "Янги Узбекистон стратегияси"да белгиланган бир катор максадлар хам буни тасдиклайди. Ислохотларнинг уз вактида амалга оширилишида булажак укитувчиларнинг янада фаол булишлари, янги педагогик технологиялардан самарали фойдаланган холда усиб келаётган ёш авлодга керакли билимларни бериш, уларнинг кобилиятларини ривожлантиришга кумаклашишлари мухим ахамият касб этади.

Х,ар бир инсонда илк болалигиданок, албатта, бирор тугма кобилият мавжуд булади. Мургак болаликда кузга ташланган бу кобилиятлар келажакдаги бир катта истеъдоднинг белгиси сифатида намоён булиши мумкин. Агар болалардаги кизикувчанлик, яшириниб ётган истеъдод мактабда укитувчи, тарбиячи устозлар томонидан тугри ривожлантирилмаса, уларга тугри йуналишлар берилмаса, кобилиятлар махсус машклар асосида ривожлантириб борилмай, бунга бутунлай эътиборсиз булинса, боладаги бор сифатлар хам аста-секин суниб боради. Бу жараёнда укитувчи бош ролни - бошкарувчилик ва ижрочилик вазифаларини бажаради. Шунинг учун бу борада куйиладиган талаблар тасвирий санъат укитувчиси учун энг маъсулиятли хисобланади.

Му^окам ва натижалар.

Давлат таълим стандартининг "тасвирий санъат ва мууандислик графикаси таълим йуналиши буйича битирувчи бакалаврнинг тайёргарлик даражасига куйиладиган талабларда:

- ракобатбардош умумкасбий тайёргарликка эга булиши;

- янги билимларни мустакил эгаллай билиши;

- анъанавий ва ноанъанавий методлар, илгор педагогик технологияларни фан ва мавзуларни утиш чогида танлай олиш, уз фанида метод ва технологияларни ижодий куллай олиш, фактларни тахлил килиш, умумлаштириш шу асосда хулоса чикара олиш;" [6; 9-10] каби цобилиятларига эга булиши лозим "- деб курсатиб цуйилган.

Тасвирий санъат фанининг максади - болаларда маънавий маданиятнинг таркибий кисми хисобланган бадиий маданиятни шакллантириш, уларда тасвирий санъатдаги ижодий саводхонлик ва бадиий тафаккурни устиришдан иборат. Ёш авлоддаги бундай сифатларни шакллантириш учун тасвирий санъат укитувчисида куйидаги куникмалар булиши керак:

- бадиий таълимни ривожлантириш муаммолари буйича тадкикотларда иштирок этиши;

- бадиий таълим йуналишига тегишли бирор муаммо устида ишлашда илмий тадкикотнинг асосий усуллардан фойдалана олиш;

- замонавий ахборот технологиялардан фойдаланиб таълимга оид янги билимларни эгаллаш;

- таълим жараёнида талабалар ва тарбияланувчилар кизикишларини урганиш;

- янгича таълим жараёни устида изланиш; максадга эришиш учун, миллий мафкурамизга ёт булмаган замонавий ахборот технологияларини узлаштириш, халклар уртасида узаро маданий алокаларни тиклашга ёрдам берадиган бирор бир чет тилини урганиш;

- педагогик максадда тасвирий санъат укитувчилари тайёрлашга мувофик таълим мухитини яратиш ва уни амалда куллаш;

- мустакил таълимни лойихалаш ва амалга ошириш;

- йуналишга оид фанлар мазмуни асосида тугри йулга соладиган ва ривожлантирадиган индивидуал машгулотлар олиб бориш;

- касбий таълим асосида маънавий хусусиятга хос таълим вазифаларини амалга ошириш.

Бунинг учун уларнинг узлари куйидаги хусусиятларга эга булишлари керак:

Тасвирий санъат укитувчисининг касбий даражаси, бу касбга узига хос хусусиятга эга булган, тасвирий санъатга нисбатан фидокор, ижодкор ёшлар танланишини талаб килади.

Рассом педагог сифатида муваффакиятли фаолият юритиши учун куйидаги касбий сифатларнинг булиши жуда мухим:

S хушмуомалалик;

S инсонпарварлик;

S коммуникативлик ва ташкилотчилик кобилиятлари;

S юксак маънавият, - мустахкам ахлокий принциплар;

S умумжахон маданияти хакидаги билимларининг чукурлиги;

S хиссиётнинг кучлилиги.

Маълумки, тасвирий фаолиятга тегишли кобилиятлар хосил булиши - бу жудаям кийин жараён. Чунки хар бир аник ижодий фаолиятга дахлдор узига хосликнинг таркиби (тузилиши) хар хил булади. Шунинг учун психологияда кобилиятларни бирламчи ва иккиламчи (асосий ва тулдирувчи) булакларга булиб кабул килинади.

1. Асосий бадиий цобилиятлар:

а) бадиий ижодий тасаввур, борликдаги вокеа-ходисаларнинг узига хос ва табиийрок чикишини таминлайдиган бадиий образни топиш ва узига хос композиция туза олиш;

б) куриш хотирасининг узига хослиги, рассом онгида ёркин образлар пайдо булиши ва уни когоз ёки холстга мохирона кучира билиш;

в) тасаввур килинган ва тасвирланаётган тасвирга нисбатан хис-хаяжон, илхом билан ёндашиш (асосан ижодкорнинг ички сезгисининг ривожланганлиги);

г) онгида тугилган ижодий фикр, тасаввурни амалда куллаб, тасвирлай олишни таъминлайдиган боладаги рассом шахсиятининг кучлилиги.

Тахлил кила олиш куникмаларининг ривожланиши натижасида кобилиятлар нисбатан тезрок шаклланади. Ижодий фаолият жараёнининг асоси булган текис ва хажмли шакллар, уларнинг улчамларидаги узаро нисбатлари, хусусиятлари, чизиклар йуналиши, буюмларнинг фазовий муносабатлари, оч-тук ранглар, ёруг-сояларнинг хамоханглиги, хажмли буюмларнинг перспектив кискаришларини сеза олиш, тасвирдаги харакатни кузнинг кабул килиш каби хислатлари тинимсиз ривожлантириб борилиши зарур.

2. Ижодий цобилиятларнинг ёрдамчи хоссалари.

а) кузатилаётган буюм юзаси сиртининг юмшоклиги ёки каттиклиги, силлик ёки гадир будурлигини куз оркали сезиш ва уни амалда ифодалай олиш;

б) тасвирий санъат машгулотларида узлаштириш керак булган янги техник машкларни тез ва аник бажаришни таъминлайдиган, асосан, боланинг кул харакатлари билан боглик булган куникмалар.

Тасаввурнинг озукавий манбаи булган ижодий тафаккур ва хотира бадиий асар яратишнинг хар бир боскичида кимматли ахамиятга эга. Ижодий ишни тасвирлаш жараёнида бу фаолиятга нисбатан берилиб ишлаш, максадга эришиш йулида ишга иштиёк билан киришиш юкорида курсатиб утилган хар бир холатларга тегишли хисобланиб, ушбу хусусиятларнинг етакчи хусусиятини белгилайди.

Болалардаги бундай ижодий кобилиятларни ривожлантиришда булажак рассом-педагогларнинг урни нихоятда катта булиб, уларнинг касбий ва педагогик тайёргарликлари куйидаги талабларга жавоб бериши шарт:

S болаларни ён атрофимиздаги табиатда руй бераётган, жамиятда амалга оширилаётган узгаришлар ва нихоят шу фалакиётнинг асосий махсули булган инсон турмушидаги гузалликларни кура билиш, хис этиш, сезишга ургата билиш;

S болалардаги бадиий ижодий кобилиятларни, уларнинг дидини, хотирасини, ранг сезишини, фазовий тасаввурларини, табиатга, атрофдаги хар хил куринишларга нисбатан кузатувчанликни, чамалаш, мулжаллаш кобилиятларини ривожлантира олиш;

S талабаларда тасвирий санъатнинг, амалий безак санъатининг, хайкалтарошлик ва меъморлик санъатининг узига хос томонларини, тасвирий тилини, тасвирлаш усулларини эгаллашларини такомиллаштира олиш;

S тасвирий санъат жараёнига, санъат буюмлари, барча ижод махсулларига ва уз касбларига кизикиш, касбидан ва халк миллий санъат дурдоналаридан фахрланиш, хурмат килиш туйгуларини тарбиялай олишдан иборат.

Бунинг учун рассом-педагогларнинг узлари тасвирий санъат сохасини мукаммал тарзда узлаштиришлари, келажак ёш авлодга санъат сирларидан сабок беришга шай булиб бормоклари лозим булади. Улар ихтисослик фанларини узлаштириш билан бирга бу билим ва малакаларини талаба ёшларга хар томонлама ургата олиш учун ноанъанавий таълим усулларини хам эгаллашлари керак. Бугунги тараккиёт утмишдаги миллий ва замонавий тасвирий санъатни укитиш педагогикасининг узига хос жихатларини жамлаштирган холда айнан шу сохада бугунги миллий педагогика мактабини такомиллаштиришни такозо этмокда. Бунда ёш мутахассис жахон етук педагоглари тажрибаларига асосланиб, улардан бизнинг миллий мафкурамизга тугри келадиган томонларини урганиши ва амалда куллаши талаб этилади.

"Ноанъанавий таълим - талабаларни уз касбига кизиктирувчи, билим доираларини кенгайтирувчи, уларда хозиржавоблик хусусиятларини тарбияловчи, фаоллаштирувчи ва уларнинг мустакил фикрлаш кобилиятини ривожлантирувчи каби дидактик функцияларни бажаради. Тажрибаларда таъкидланганидек, агар машгулот одатдаги - факат тинглаб утиришга асосланган усулда утказилганда, талабалар ахборотнинг купи билан 20 фоизини узлаштирган булса, илгор педагогик усуллардан фойдаланилганда эса, бу курсаткич 80-90 фоизгача ошганлиги тасдикланган" [4; 2].

Тажрибаларнинг курсатишича, усулнинг асосий натижавийлик мезонлари куйидагилар [5; 10-12]:

S куллашда белгиланган вазифалар ечимига унинг мослиги;

S уни куллашда соддаллик ва осонлик;

S таълимий уйин, кейс, баус-мунозара,

S усул нафацат энг яхши натижаларни таъминлаши, балки уларга эришишнинг юцори ишончлилигини таъминлай олиши.

Маълумки тасвирий санъат укитувчилари булажак фан, маданият хамда маърифат вакиллари булиб, факат рассомлар, амалий санъат усталарини шакллантиришга хисса кушиб колмасдан, балки санъатнинг миллий ва умумбашарий кадриятларининг таргиботчилари хамдир. Улар талаба ёшларга факатгина чизишнигина ургатиб колмасдан ота-боболаримиз томонидан яратилган тасвирий ва амалий санъат асарлари, аждодларимиз куриб кетган меъморий обидалар, она табиат, борликдаги барча мавжудотлар хакида кенг маълумотлар бериб, уларни севиш, авайлаб асраш, фахрланиш хис-туйгуларини хам шакллантириб борадилар. Шунинг учун аввало булажак педагог-рассомларнинг узи табиат шайдоси булиши, санъат асарлари, табиатдаги, жамиятдаги хар бир узгаришга нисбатан уз фикрларига ва юксак касбий тайёргарликка эга булишлари керак. Бунинг учун у замонавий ахборот технологияларидан юксак даражада фойдалана олиши, интернет сайтларидан олинган материаллар билан якиндан танишиш учун чет тилини мукаммал узлаштириши хам талаб килинади. Чунки хозирги глобаллашув даврида компьютер технологияларни яхши узлаштирмасдан оддий мактаб укувчисини хам хайрон колдириш жуда мураккаб масала булиб колмокда. Шунинг учун хам у ривожлантирувчи укитишнинг юкори самарали усулларидан бири булиб хисобланади. Шу билан бирга ижодкор шахсни тарбиялаш учун укитувчининг узи бу жараённи босиб утиши, шогирдларига урнак булиши учун ижодий асарлар яратишни амалда курсата олишлари зарур.

Бу куникма ва малакалар булажак укитувчиларда:

- музейларга, кургазмалар, рассом устахоналарига, табиат куйнига саёхатларга бориш, бевосита табиатнинг узидан ранглавха ва кораламалар бажариш, уз ижодий кобилиятларини тинмай ривожлантириб бориш;

- узи бажарган ижодий асарларини кургазмаларга куйишга интилиш, талабалар бажарган ишлардан бадиий кургазмалар ташкиллаштириш;

- ижодий жараёнда ва дарс машгулотлари жараёнида илгор ахборот ва компьютер технологияларидан унумли фойдалана олиш;

- сохага оид мумтоз ва жахон адабиётларни укиш, санъат асарларини мустакил урганиш, уларни тахлил килиш жараёнида муттасил ривожланиб боради.

Хулоса. Бу куникма ва малакаларнинг мавжудлиги укитувчини хар кандай вазиятдан хам тугри чикиб кетиши, уз урнида талабанинг хам укитувчига нисбатан булган ишончи, мехри ва хурмати, ижодкорликка булган хавасининг ортиши, мехнат оркали уз орзуларига етиш хиссининг пайдо булишига сабаб булади. Булажак мутахассис ижодий фикрлаш кобилиятлари ривожланиши негизида касбий фаолиятга оид бошлангич куникмалар шакллантирилиб, укув-тарбиявий жараённи амалиёт билан бевосита боглаб олиб боришни таъминлайди.

Ракобатбардош умумкасбий тайёргарликка эга булган мутахассис укитувчи хислатлари шаклланиб боради. Келажакдаги таълим тизимидаги касбий фаолиятида ёш авлодга давр талабига мос билим беришларига замин яратади.

REFERENCES

1. Узбекистон давлат стандарти. Узбекистон узлуксиз таълими давлат стандартлари тизими, Олий таълим. 5140700-Тасвирий санъат ва мухандислик графикаси таълим йуналиши буйича бакалаврларнинг тайёргарлик даражаси ва зарурий билимлар мазмунига куйиладиган талаблар. - Тошкент, 2017.

2. Абдирасилов С., Толипов Н., Орипова Н. Рангтасвир - Тошкент: Узбекистон, 2006.

3. Дала амалиёти дастури. "Тасвирий санъат ва мухандислик графикаси" йуналиши. - Тошкент, 2008.

4. Машарипова Ш.М. КХКнинг укув жараёнида кулланиладиган ноанъанавий таълим усулларининг турлари. "Та'Нт texnologiyalari" журнали. - Тошкент, 2014. № 3.

5. Норов Ш. Таълим сифатини бошкаришда замонавий ахборот технологияларининг урни. "Касб-хунар таълими" журнали. - Тошкент, 2007. №1. - Б.7.

6. 5110800 - Тасвирий санъат ва мухандислик графикаси бакалавриат таълим йуналишининг давлат таълим стандарти.

7. Bahronovna R. G. Epic Interpretations of the Image of Trees in Uzbek Folk Tales //European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630). - 2021. - Т. 12. - С. 330334.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.