Научная статья на тему 'ЎҚИТУВЧИНИНГ КОГНИТИВ МОБИЛЛИГИ: ПЕДАГОГИК АМАЛИЁТДА ҚЎЛЛАНИЛИШИ, МАЗМУН, МОҲИЯТ ВА ТУЗИЛМА'

ЎҚИТУВЧИНИНГ КОГНИТИВ МОБИЛЛИГИ: ПЕДАГОГИК АМАЛИЁТДА ҚЎЛЛАНИЛИШИ, МАЗМУН, МОҲИЯТ ВА ТУЗИЛМА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
27
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мобиллик / касбий мобиллик / когнитив мобиллик / моҳиятни ифодаловчи функциялар / тузилма / тузилма ташкил этувчилари. / mobility / professional mobility / cognitive mobility / essential functions / structure / structure constituents.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ибрагимов, Аъламжон Амриллоевич

Мақолада ўқитувчининг когнитив мобиллигини ривожлантиришга оид бўлган тадқиқот ишлари таҳлили, шунингдек, тушунчанинг педагогик амалиётга кириб келиши, қўлланилиши, мазмуни, моҳияти ва тузилмаси келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

TEACHER'S COGNITIVE MOBILITY: APPLICATION IN PEDAGOGICAL PRACTICE, CONTENT, SIGNIFICANCE AND STRUCTURE

The article provides an analysis of research work related to the development of cognitive mobility of the teacher, as well as the introduction, application, content, essence and structure of the concept in pedagogical practice.

Текст научной работы на тему «ЎҚИТУВЧИНИНГ КОГНИТИВ МОБИЛЛИГИ: ПЕДАГОГИК АМАЛИЁТДА ҚЎЛЛАНИЛИШИ, МАЗМУН, МОҲИЯТ ВА ТУЗИЛМА»

УЦИТУВЧИНИНГ КОГНИТИВ МОБИЛЛИГИ: ПЕДАГОГИК АМАЛИЁТДА КУЛЛАНИЛИШИ, МАЗМУН, МОХ^ИЯТ ВА ТУЗИЛМА

Ибрагимов Аъламжон Амриллоевич,

Самарканд вилояти ХТХКТМОХМ доценти, п.ф.ф.д

АННОТАЦИЯ

Мацолада уцитувчининг когнитив мобиллигини ривожлантиришга оид булган тадцицот ишлари таулили, шунингдек, тушунчанинг педагогик амалиётга кириб келиши, цулланилиши, мазмуни, моуияти ва тузилмаси келтирилган.

Калит сузлар: мобиллик, касбий мобиллик, когнитив мобиллик, моуиятни ифодаловчи функциялар, тузилма, тузилма ташкил этувчилари.

АННОТАЦИЯ

В статье представлен анализ исследований, касающихся развития когнитивной мобильности учителя, а также показаны пути внедрения понятия в педагогическую практику; раскрыты способы применения, содержание, сущность, структура.

Ключевые слова: мобильность, профессиональная мобильность, когнитивная мобильность, функция, структура, компоненты структуры.

ABSTRACT

The article provides an analysis of research work related to the development of cognitive mobility of the teacher, as well as the introduction, application, content, essence and structure of the concept in pedagogical practice.

Keywords: mobility, professional mobility, cognitive mobility, essential functions, structure, structure constituents.

КИРИШ

Таълим сифати ва педагог ходимлар касбий махоратига куйиладиган талабларнинг тухтовсиз ошиб бораётганлиги укитувчининг уз фаолиятини янгича ёндашувлар асосида ташкиллаштириши лозимлигини такозо килади. Чунки замонавий укитувчи нафакат узининг касбий махорати ва юкори малака даражаси, балки интеллекти, инновацион жараёнлардаги фаол иштироки, мехнат фаолияти самарадорлиги хамда натижаларини лойихалай олиши, вазиятларни тугри бахолаш ва киришимли булиш, уз ишига танкидий, ижодий ёндашиш, ташки таъсирларга бардошли, ахборотларни тезкор топиш ва кайта ишлаш, харакатчан, ташаббускор булиши билангина таълим мухитида ракобатбардошлигини саклаб колади.

Scientific Journal Impact Factor

Мазкур талаблар укитувчидан узлуксиз равишда укиш, билимларини ривожлантириш, узгаришларга тезкор мослашиш, карорлар кабул килиш тезлиги, касбий усиш нукталарини аниклай олиш ва бошкариш, уз мавкеини мустахкамлаши, миссиясини ростлаши хамда доимий фаол булишини ифодаловчи когнитив мобилликга эга булиш заруриятини белгилайди.

Лугатларга мурожаат килинганда "мобиллик" атамаси "харакатчан, кузгалувчан" [15, 605-б.], "харакатчан, тезкор харакатга, кузгалишга лаёкатли" [10, 496-б.], "хиссий холатларнинг алмашиши, тафаккур тезлигининг намойиши, енгил ва тез-тез узгарувчан, бир жойдан иккинчи жойга тезкор кучишга лаёкатли булиш" [14, 629-б.] каби маъноларни англатиши кузатилди.

Уз-узини доимий ривожлантириш, узгаришларга, янги ва кутилмаган вазиятларга тезкор муносабат билдириш ва мослашиш кобилиятига эга укитувчига нисбатан мобил тушунчасини куллашимиз мумкин. Чунки, айнан шу турдаги укитувчигина узининг бош гоясини тула англайди, укитувчилик фаолияти билан шугулланаётганлигини онгли равишда тахлил килади, касбий фаолликни намойиш килади ва амалий харакатларга киришувчан булади. Демак, мобилликни факатгина шахснинг жисмоний харакатчанликка булган кобилияти эмас, балки унинг психологик хусусиятлари, когнитив ва хиссий жараёнларнинг харакатчанлиги сифатида хам англашимиз мумкин.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Мобиллик тушунчаси дастлаб утган асрнинг бошларида америкалик социолог олим Питирим А. Сорокин тадкикотларида учрайди. Унинг фикрича мобиллик "инсоннинг ёки ижтимоий объектнинг маълум бир ижтимоий вазиятдан бошкасига кучиши"ни ифодалайди [21]. Тадкикотчи индивидуал ва гурухли ижтимоий мобилликни тадкик килиш асносида уларни вертикал ва горизонтал турларга ажратади хамда мазкур тушунчанинг илмий атама сифатида вужудга келишини дунё микёсида инсон макомининг узгариши билан боглик жараёнларни ифодалаш зарурияти билан изохлайди.

Сорокиннинг тадкикотлари кейинчалик куплаб социолог олимлар томонидан [6, 16, 17, 20, 19] давом эттирилди хамда мобилликнинг инсон капиталининг бойишига, унинг шахсий ривожланиш, янги билимларни эгаллаши ва алмашиши, тилларни урганиши, маданиятлараро куникмаларини ривожлантириши оркали хаётда уз урнини топиши ва иш жойи билан таъминлай олиш даражасида кумак беришига эътибор каратдилар.

Scientific Journal Impact Factor

TagKUKOTHHnapHHHr [9, 7-6.] ^HKpuna mo6h.mhkhh 6yHgafi TymyHHm yHH Tat.HM BOCHTacH, mapTH ëKH omh.h cu^araga Kapam hmkohhhh 6epagu.

negarorHKa Ba Tat.HM coxacura oug ^apaëHnapra mo6h..hk aTaMacu "aKageMHK mo6h..hk", "Kac6Hfi mo6h..hk" TymyHnanapu maKnuga aManuëTra Kupgu. mo6h..hk TymyHnacu negarorHK aManuëT Ba Terumnu aga6uëT.ap Taxnunuga Kyfiugaru KypuHumnapga maK.naHraH.HrH xaMga puBO^naHraHnuruHH эtтнpo$ этнm MyMKHH: aKageMHK, Kac6ufi, maxcufi, KOMMyHHKaTHB, нннoвaцнoн, ax6opoT, KorHHTHB (1-pacM).

1-pacM. negaroruKa Ba Tat.HM ®:apaëHHga mo6h..hk Typnapu ^eMaK, Kafig KHnum MyMKHHKH, KefiHHru gaBp negaroruKa Ha3apuacH Ba aManuëTHga mo6h..hk TymyHnacu ®;apaëH xaMga maxcHHHr HHTerpa. xycycuaTH cu^araga 6upMyHna KeHr TagKHK KunuHMoKga. H3.aHHmnapHMH3 Ma3MyHHga yKHTyBHHHHHr Kac6ufi Ba KorHHTHB Mo6un.HrH TagKHK KunuHagu. ^yHKH, Kac6ufi mo6h..hk y3uga KorHHTHB TapKu6HHHr MaB^yg 6ynumHHH 3apypufi omh. cu^araga TaKo3o Kunagu.

YKHTyBHHHHHr Kac6ufi Mo6HnnurH yHHHr ^aonuaTH Ma3MyHHHH y3rapumura Te3Kop Mocnamum hmkohh^thhh apaTagu. ^tHH, Kac6ufi mo6h..hk yKHTyBHH maxcHHHHr MatnyM Ko6H.HaTHHHrHHa эмac, 6a.KH Kac6ufi ^aonuaTHHH TamKH. KHnum, pHBo^naHTHpum, MocnamyBnaH Ta^aKKypra эгa 6ynum, aHrH.HK.apHH

кабул килиш ва уларни жараёнга самарали сингдиришнинг уйгунлигини ифодалайди.

Илмий адабиётларда касбий мобиллик [1, 3, 7, 8, 18] укитувчининг укув-тарбиявий фаолиятга тайёрлиги, янги иш шароитларига мослашиши ва уз-узини ривожлантириш кобилияти, касбий фаолиятининг бир даражасидан юкорисига мохирлик билан утиши, таълимга доир инновацияларни узлаштириши хамда касбий ривожланиш суръатини ифодаловчи интеграл сифат шаклида эътироф этилади. Касбий мобиллик шахснинг турли муаммоли вазиятларга нисбатан таъсирчанлиги самарасини ифодаловчи асосни, шунингдек, атроф-мухит ва рухиятида кечаётган узгаришларга булган мустахкам шахсий манбаини такил килади.

Мавзуга доир изланишлари натижасида Л.В.Горюнова [4] касбий мобилликнинг назарий моделини ишлаб чикди. Унга кура, касбий мобиллик модели шахснинг таълим сохасида касбий компетенциялардан иборат яхлитлик, узгаришларга тайёрлик ва фаоллик каби сифатлардан таркиб топади. Тадкикотчи замонавий дунёнинг "юкори даражадаги турбулентлик" шароитида ходим учун узлуксиз укиш ва кайта укиш, узгаришларга тезкор мослашиш, мустакил равишда уз мавкеини ошириб боришни бошкариш имконини берувчи тузилма ва кобилиятларининг мухимлигини асослаб беради. Мазкур тузилмада когнитив таркиб касбий мобилликнинг асосини ташкил килувчи мустакил блоклардан ташкил топади (1-жадвал).

1-жадвал.

Касбий мобилликнинг когнитив таркиби

"узгаришларга тайёрлик" "фаоллик"

- узгаришга хохиш; - шахсий хаёти ва фаолиятига ахамиятга молик узгаришлар киритишга тайёрлик; - креативлик; - тезкор карорлар кабул килиш; - куп укишга лаёкат; - атроф-мухит холатини кузатиш хамда тугри бахолаш куникмаси ва б. - нотаниш касбий шароитларга мослашиш ва уларни узгартира олиш кобилияти; - эришиладиган максадларни мустакил куйиш ва уларни амалга ошириш кобилияти; - турли хил ижтимоий алокаларни куриш ва узаро муносабатларни йулга куйиш куникмаси; - натижаларни олдиндан куриш ва

I интенсив фаолиятни тартибга солиш ва б.

Укитувчининг когнитив мобиллиги мураккаб тузилмага эга булиб етарлича хажм ва турли ёндашувларни узида акс эттиради. Мазкур тушунчанинг мазмунини аниклаш учун тадкикотчилар томонидан келтирилган муаллифлик талкинларининг контент-тахлилидан фойдаланамиз (2-жадвал).

2-жадвал.

"Когнитив мобиллик" тушунчасининг контент-тахлили

Манба Муаллифлик талкини

АракеловаТ.Л. Взаимное обучение как условие развития когнитивной мобильности у будущих учителей: автореф. дис. ... канд. пед. наук. -Екатеринбург, 2006. - 26 с [2, 11-б.]. Педагогнинг когнитив мобиллиги - бу шахснинг замонавий педагогик вокеликнинг узгарувчан шароитларида муаммоларни конструктив хал кила олиш кобилияти хамда тайёрлигини ифодалайдиган, мотивацион, креатив ва рефлексив таркибга эга булган интегратив хусусиятидир.

Поддубская Е.А. Развитие когнитивной мобильности педагога в процессе допольнительного образования взрослых: автореф. дис. ... канд. пед. наук. - Минск, 2017. - 27 с [11, 10-б.]. Педагогнинг когнитив мобиллиги - бу педагогнинг таълим мухитидаги узгарувчан шароитларга унумли мослашишини белгилайдиган билиш сохасига доир интегратив суръатини ифодалайди.

Дементьева О.М. Место познавательной мобильности в структуре познавательных процессов // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 6-0. - с. 485-491 [5, 487-б]. Педагогнинг когнитив мобиллиги - бу шахснинг тез эскирадиган ахборотлар шароитида билишга оид фаоллиги, кизикиши ва эхтиёжи, уз-узини ривожлантиришга ва билишга оид шахсий фаолиятини замонавий талабларга мувофиклаштириш кобилияти, ахборотлар, муаммолар билан ишлаш,

Scientific Journal Impact Factor SJIF 2021: 5.423

улардан хулосалар чикариш куникмаси, кизикувчанлиги, диккатни кенг таксимлаш, жамлаш ва катта тезликда йуналишини угартириш хамда дивергент тафаккурини ифодаловчи интегратив хусусиятидир.

Солоненко В.А. Развитие когнитивной мобильности студента как необходимое условие подготовки будущего специалиста // Вестник Брянского университета. -2010. - № 1. - С. 117-119 [13, 118-б]. Когнитив мобиллик - булажак мутахассиснинг бошкарув фаолиятидаги узгарувчан вазиятларда муаммоларни уз вактида ва конструктив ечимини топишга доир тайёрлиги ва кобилиятини таъминловчи шахсий, эхтиёж-мотивли, мазмунли-фаолиятли, креатив, коммуникатив ва ахборот компонентларидан иборат булган интегратив касбий-шахсий хусусиятидир.

Бошка тадкикотларда хам шу тарифа ёндашувлар келтирилганлиги сабабли мазкур изохлар билан чекланамиз. Юкорида курсатиб утилган тадкикот ишлари хамда шахсий кузатувлар асосида укитувчининг когнитив мобиллиги деганда касбий фаолиятига доир узгарувчан шароитларда уз-узини ривожлантириш, муайян педагогик вазиятларда тезкор ечим топиш, касбий эхтиёжларини англаш ва замонавий талабларга мослаштиришга тайёрлиги ва кобилиятини ифодалайдиган интегратив хусусиятини тушунамиз.

Педагогнинг когнитив мобиллигини илмий асослаш юзасидан изланишлар олиб борган Е.А.Поддубскаянинг [11, 12] фикрича, тушунчанинг мохиятини таълим олувчиларнинг ривожланиши ва уз-узини ривожлантириши учун кулай шароитларни яратиш максадида бирлашган хамда узаро боглик булган компонентларнинг мураккаб тизимини ифодаловчи таълим жараёни нуктаи назарида педагогик ходиса сифатида тахлил килиш мумкин. Тадкикотчи когнитив мобилликни педагогик ходиса сифатида талкин килар экан, уни кадриятли-мазмунли, ривожлантирувчи-башоратловчи, тартиблаштирувчи-коррекцион ва рефлексив-рагбатлантирувчи функциялари оркали ёритиш мумкинлигини эътироф этади (2-расм). Мазкур функцияларни белгилашда когнитив мобилликнинг ифодаланиш даражаси сифатида педагогнинг касбий-

Scientific Journal Impact Factor

шахсий тавсифи хамда таълим максадлари унумдорлигига эришилиши орасидаги маълум конуниятларга асосланган алокалар инобатга олинган.

Юкорида курсатилган функцияларнинг батафсил баёнини Е.А.Поддубскаянинг [11,12] ёндашуви асосида келтирамиз

Цадриятли-мазмунли функция мукаррар равишда касбий тургунликни вужудга келтирувчи адаптив хатти-харакатлар моделига карши уларок укитувчининг эркин танлов шароитида онгли равишда касбий ривожланиш имконини афзал куриши ва кулдан бой бермаслигини ифодалайди. Педагогнинг узлуксиз уз-узини ривожлантириши ва уз фаолиятини лойихалаштиришга йуналганлигининг таълимий ва ижтимоий-маданий мухитдаги доимий узгаришлар вазиятида заруриятга айланиши: шахснинг кайта ташкил топиши (фаол, масъулиятли, ижодкор), таълим мазмуни ва кадриятларнинг янгиланиши, янги ахборот-коммуникация технологияларини куллаш, интернет глобал тармогининг ривожланиши ва б.

Когнитив мобиллик укитувчининг касбий-шахсий ривожланиш белгиси булиб шахсий ва ижтимоий мухим булган мазмуннинг яратилишига, маданий-педагогик тажрибанинг сакланиши ва бойишига кумаклашади.

Эркин танлов, шароит, онгли муносабат, масъулият, кайта ташкил топиш, таълим мазмуни, касбий ривожланиш имкони

Когнитив мобиллик мохиятини ифодаловчи функциялар

Ривожлантирувчи-башоратловчи функция

Касбий фаолият, когнитив сезгирлик, мулжалланган моделлар, лойихалаштириш, амалга ошириш, истикболли дастурлар

Тартиблаштирувчи-коррекцияловчи функция

Касбий фаолиятини бошкариш, режалаштириш, ички аникловчи, стратегиялар, тактикалар,

тартиблаштириш, тузатишлар киритиш v *

Scientific Journal Impact Factor SJIF 2021: 5.423

Рефлексив-рагбатлантирувчи функция

4=

Мотивация, касбий ва шахсий ривожланиш, эгалланган даража, тизимли тахлил, бахолаш, рагбат, педагогик вокелик субъекти

2-расм. Укитувчининг когнитив мобиллиги мохиятини ифодаловчи

функциялар

Ривожлантирувчи-башоратловчи функция касбий фаолиятнинг мулжалланган моделларини лойихалаштириш ва уларни амалга ошириш учун истикболли дастурларни ишлаб чикишни ифодалайди. Педагогнинг таълим жараёнини тизимли тахлил килишга нисбатан когнитив сезгирлиги узаро таъсирни ташкил килишнинг турли даражаларида вужудга келадиган зиддиятларни кайд килиш, кузатиш, урганиш ва ташхис килиш имконини беради. Бу вазиятларнинг конструктив ечими педагогик натижадорликнинг сифатини таъминлайди. Мисол учун: замонавий таълим амалиётида долзарб ва куп дуч келинадиган, укувчиларнинг таълимга доир эхтиёжлари ва укитувчининг вазиятни узгартиришга тезкор муносабати уртасидаги номувофиклик; шахсий ахамиятга эга булган билимни лойихалаш устуворлигининг шаклланиши ва мутахассисда ахборотлар билан мустакил ишлаш куникмасининг етарли эмаслиги; касбий фаолият давомида вазиятга ва унинг окибатларига таъсир курсатишга булган хохиш ва узининг когнитив услублари хакида ахборотга эга булмаслик.

Касбий фаолиятда дуч келинадиган педагогик зиддиятлар укитувчининг вазиятни онгли равишдаги танлови сифатида муаммоли холатларга сезирлик курсаткичи хисобланади ва когнитив мобиллигининг ривожланганлик даражасини акс эттиради.

Тартиблаштирувчи-коррекцияловчи функция укитувчининг уз касбий фаолиятини бошкариш, аввалдан режалаштирилган стратегиялар ва тактикаларни тартибга солиш ва зарур холларда тузатишлар киритишида турли

хил ижтимоий-психологик омилларнинг таъсирини хисобга олиш имконини ифодалайди.

Когнитив мобилликнинг тартиблаштирувчи-коррекцияловчи функцияси педагогнинг бошкарув фаолиятида бутун таълим жараёни педагогик узаро таъсирни ташкиллаштириш, назорат килиш, моделлаштириш ва башорат килишда яккол намоён буладиган ички аникловчи вазифасини бажаради.

Рефлексив-разбатлантирувчи функция педагогнинг узини шахс ва уз касбининг устаси сифатида узлуксиз ижодий кайта тиклашга мотивацион тайёрлигини шакллантириш омили булиб, касбий ва шахсий ривожланишда эгалланган даражасини тизимли тахлил килиш, бахолаш ва рагбатлантиришни ифодалайди.

Рефлексияга булган эхтиёж, шахсий фаолиятида унумдор булмаган натижаларини кайд килиш куникмаси педагогда доимий касбий изланишда булишга рагбатни пайдо килиш хамда узини педагогик вокелик субъекти, деб билиш ва таълим жараёнини бутун ходиса сифатида англашга хизмат килади.

Укитувчининг когнитив мобиллигини тузилмавий жихатдан жараён хамда шахсий интегратив сифат ташкил этувчилари каби таркибий кисмларга ажратиш мумкин (3-расм).

Укитувчининг когнитив мобиллиги

Билиш фаоллиги, билиш фаолиятининг шаклланганлиги,

узгарувчан вазиятларни бошкариш, тезкор мослашиш, максадга интилиш, хамкорлик, ностандарт вазиятлар, тажриба

алмашиш, аклий фаолият, рефлексия, танкидий тафаккур, ахборотлар билан ишлаш

Мотивация, билишга доир

кизикишлар, эхтиёж, билимдонлик, узгаришларга очиклик, мослашувчанлик, фикрлаш тезлиги, фаоллик, ижодкорлик, мукаммал киёфа, дунёкараш, тафаккур, эътикод, максадга инталувчанлик, зехн, заковат, синчковлик

3-расм. Укитувчининг когнитив мобиллиги тузилмаси

680

Scientific Journal Impact Factor

Жараён ташкил этувчиси укитувчининг ижтимоий хаёт, таълим мухити ва педагогик фаолиятидаги билиш фаоллиги, узгарувчан вазиятларни бошкариш, тезкор мослашиш, максадга интилиш, уз-узини ривожлантириш, узаро муносабатларни йулга куйиш, ахборотлар билан ишлаш, хамкорлик мазмунини тушуниш ва тажриба алмашишни ифодалайди. Мазкур жараён укитувчида ностандарт вазиятларда тугри харакат усулларини танлаш, аклий фаолият, рефлексия, максадни аниклаштириш ва амалга ошира олиш куникмаси хамда касбий фаолиятидаги мухит ва вазият узгаришидан катъий назар уз имкониятларини руёбга чикаришни назарда тутади.

Шахсий интегратив сифат ташкил этувчиси укитувчининг уз фаолиятини унумли бажаришга юкори мотивацияси, билимдонлиги, узгаришларга очиклиги, турли вазиятларга мослашувчанлиги, фикрлаш тезлиги, кизикувчанлиги, ижодкорлиги ва фаоллиги каби хусусиятлари уйгунлигини ифодаловчи ички тайёрлигини билдиради. Шахсий интегратив сифатлар укитувчининг мукаммал киёфасини хосил килади, унинг дунёкараши, тафаккур даражаси, фаолияти махсулини хис килиши ва касбий хулкини такомиллаштиради.

ХУЛОСА

Хулосада укитувчининг когнитив мобиллигини ривожлантириш педагогик вокеликнинг хозирги суръатида долзарб ахамият касб этишини таъкидламокчимиз. Когнитив мобиллик укитувчига таълим мухитининг аник шароитлари билан тизимни меъёрловчи хукукий хужжатлар ва укув дастурлари орасидаги номувофикликлар таъсирини мумкин кадар камайтириш, укувчиларга алохида ёндашувни хосил килиш, кутилмаган холатлар, тезкор узгаришларга ортикча куч сарфисиз мослашиш имконини беради.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ.

1. Амирова Л.А. Развитие профессиональной мобильности педагога в системе допольнительного образования: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. - Уфа, 2009. - 43 с.

2. АракеловаТ.Л. Взаимное обучение как условие развития когнитивной мобильности у будущих учителей: автореф. дис. ... канд. пед. наук. -Екатеринбург, 2006. - 26 с.

3. Биктутанов Ю.И. Методологические аспекты развития профессиональной мобильности учителя в системе допольнительного образования вуза. // Педагогическое образование в России. - 2013. - № 6. - С. 7-11.

4. Горюнова Л.В. Составляющие профессиональной мобильности современного специалиста // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. - 2007. - № 1. - С. 63-68.

5. Дементьева О.М. Место познавательной мобильности в структуре познавательных процессов // Современные проблемы науки и образования. -2015. - № 6-0. - С. 485-491.

6. Жизненный путь поколения: его выбор и утверждение / под ред. М. Х. Титма. - Таллин: Ээсти раамат, 1985. - 370 с.

7. Игошев Б.М. Системно-интегративная организация подготовки профессионально мобильных педагогов: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. -Москва, 2008. - 43 с.

8. Калиновский Ю.И. Развитие социально-профессиональной мобильности андрогога в контексте социокультурной образовательной политике региона: автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. - СПб., 2001. - 43 с.

9. Котлярова И.О., Найданова Ю.В. Формирование мобильности личности в системе непрерывного образования: обзор / Вестник ЮУрГУ. Серия "Образование. Педагогические науки", 2017. - Е. 9, № 2. - С. 6-26.

10. Крысин Л.П. Толковый словарь иноязычных слов. - М.: "Эксмо", 2006. -944 с.

11. Поддубская Е.А. Развитие когнитивной мобильности педагога в процессе допольнительного образования взрослых: автореф. дис. ... канд. пед. наук. -Минск, 2017. - 27 с.

12. Поддубская Е.А. Когнитивная мобильность педагога: сущность, стуктура, критерии развития // Весщ БДПУ. Серия 1. Педгопка. Психалопя. Фшалогия. -2010. - № 3. - С. 3-7.

13. Солоненко В.А. Развитие когнитивной мобильности студента как необходимое условие подготовки будущего специалиста // Вестник Брянского университета. - 2010. - № 1. - С. 117-119.

14. Толковый словарь английского языка / Под ред. А.Хорнби. - М.: Сигма пресс, 1995. - 850 с.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

15. Узбек тилининг изохли лугати. 2-жилд / Тахрир хайъати: Т.Мирзаев ва б.; УзР ФА Тил ва адабиёт институти. - Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти, 2006. - 672 б.

16. Desabie J. La Mobilite Sociale en France. Bulletin d'Information, 1956, pp. 2563. (in Fr.)

Scientific Journal Impact Factor

17. Duncan O.D., Hodge R.W. Education and Occupational Mobility: A Regression Analysis. American Journal of Sociology, 1963, pp. 629-644. (DOI: 10.1086/223461)

18. Glinos I.A. Health professional mobilityin the European Union: Exploring the equity and efficiency of free movement. - 2015. - Vol. 119. - № 12. - P. 1529-1536. (DOI: 10.1016/j.healthpol.2015.08.010)

19. Jones A.E. Social Mobility in Late Antique Gaul: Strategies and Opportunities for the Non-Elite. Cambridge, Cambridge Univ Press Publ., 2009. - 379 p. (DOI: 10.1017/CBO9780511596735)

20. Lipset S., Bendix R. Social Mobility in Industrial Society. Berkeley, Univ. of California Press Publ., 1967.

21. Sorokin P.A. Social and Cultural Mobility. The free Press of Glencoe, Illinois. -654 p. - URL: https: //archive. org/details/in.ernet.dli. 2015.275737.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.