Булатов С.С.,
Тошкент вилояти педагог кадрларни к,айта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти профессори, педагогика фанлари доктори
БУЛАТОВ С.С. УЦИТУВЧИЛАР МАЛАКАСИНИ ОШИРИШДА ЮКСАК ПРОФЕССИОНАЛ МАЦОРАТГА ЭГА БУЛГАН ПЕДАГОГ КАДРЛАРНИНГ ЯНГИ АВЛОДИНИ ТАЙЁРЛАШ.
Маколада укитувчиларнинг малакасини оширишда юксак профессионал махоратга эга булган педагог кадрларнинг янги авлодини тайёрлаш муаммолари хакида фикр юритилган.
Таянч иборалар: соFлом бола, оила, майорат, тасвирий санъат, композиция, модель, бадиий Fоя, уЙFунлик, бадиий услуб.
БУЛАТОВ С.С. ПОДГОТОВКА НОВОГО ПОКОЛЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ, ВЛАДЕЮЩИХ ВЫСОКИМ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫМ МАСТЕРСТВОМ В ПОВЫШЕНИИ КВАЛИФИКАЦИИ УЧИТЕЛЕЙ.
В статье рассматриваются проблемы подготовки нового поколения педагогов, владеющих профессиональным мастерством в повышении квалификации учителей.
Ключевые слова: здоровый ребенок, мастерство, изобразительное искусство, композиция, модель, художественная идея, гармоничность, художественный метод.
BULATOV S.S. EDUCATING NEW GENERATION OF PEDAGOGUES POSSESING HIGH SKILLS INVOLVED TO TEACHERS TRAINING
There are discussed in the article the issues of educating of new generation of pedagogues possessing high skills in teachers training.
Keywords: healthy children, family, skill, graphic art, composition, model, literary idea, harmony, literary methods.
Маънавият - инсонни руцан покланиш, цалбан улгайишга чорлайдиган, одамнинг ички дунёси, иродасини бацувват, иймон-эътицодини бутун циладиган, виждонини уйтотадиган бециёс куч, унинг барча царашларининг мезонидир1.
Узбекистон Республикаси Конституциянинг 21 йиллигига баFишланган тантанали маро-симда республикамиз Президентининг ташаб-буси билан 2014 йил мамлакатимизда "СоFлом бола йили" деб эълон килинди. СоFлом бо-ланинг дунёга келиши, унинг бакувват булиб усиб-улFайиши купгина талаб ва омилларга боFлик эканлигидан келиб чикиб, бир катор вазифалар белгиланди. Хусусан, соFлом бола-ни вояга етказишда таълим-тарбия ва спорт-
1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -19-б.
нинг урни ва таъсирини янада кучайтириш лозим, деб алохида таъкидлаб утилди2.
Таълим тизимини замон талабларига жавоб берадиган малакали педагог ва мураббийлар билан таъминлаш янада масъулиятли вази-фаларни юклайди. Айникса, олий маълумот-ли, юксак профессионал махоратга эга булган мактабгача таълим, бошланFич таълим буйича педагог кадрларнинг янги авлодини тайёрлаш, соFлом болани вояга етказишнинг илмий-
2 Каримов И.А. Амалга ошираётган ислохотларимизни янада чукурлаштириш ва фукаролик жамияти куриш -ёруF келажагимизнинг асосий омилидир. / Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримовнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 21 йиллигига баFишланган тантанали маросимдаги маъру-заси. // "Халк сузи", 2013 йил 7 декабрь.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 3
амалий муаммоларини аниклаш ва унинг ечи-мини топиш бугунги куннинг долзарб масала-сидир. Ушбу максадга эришиш йулида амалга ошириладиган ишлар, уларни амалга ошириш йуллари ва усулларида хам уЙFунлик булиши талаб килинади. Бунга эришишда, аввало, оила ва мактабгача таълим муассасаларининг хамкорлигини мустахкамлаш, болаларнинг дунёкарашини шакллантириш, уларни жисмо-ний, ахлокий, маънавий жихатдан етук шахс-лар сифатида тарбиялаш мухим ахамият касб этади.
Узбекистон Республикаси Президентининг «2004-2009 йилларда Мактаб таълимини ри-вожлантириш Давлат умуммиллий дастури туFрисида» 2004 йил 21 майдаги ПФ-3431-сон фармонида таъкидланганидек, жамиятимиз-да олиб борилаётган ислохотларнинг амалий ечими бевосита узлуксиз таълим тизими буFини булган мактаб билан боFликлиги са-бабли республиканинг таълим сохасини ислох килиш сиёсатини изчиллик билан амалга ошириш зарурати алохида ахамият касб этмокда. Ушбу максаднинг ечими борасида олиб борилаётган ислохотлар узлуксиз таълимнинг аж-ралмас кисми булган махсус таълим тизимини хам бевосита камраб олади.
Хар бир окил инсон ва жамиятнинг мукаддас вазифаси, айтиш мумкинки, хаётнинг маъноси кобил фарзандлар устириш, улар-ни хам жисмонан, хам маънавий жихатдан мукаммал килиб тарбиялаш, ота-онасига, Ватанига садокатли кишилар этиб вояга ет-казишдан иборатдир. Бугунги кунда ёшла-римизни хар жихатдан мукаммал, баркамол, кенг дунёкарашга, ижодий тафаккур, интеллектуал салохиятга эга булган шахслар этиб тарбиялашимиз зарур. Ватанимиз келажаги булган ёшларни билимдон, маънавий камол топган, Fоявий етук инсонлар килиб тарбиялаш хозирги замон педагог-тарбиячилар ва ота-оналар зиммасидаги масъулиятли вази-фалардан хисобланади.
Маданий мерос ва юксак бадиий, миллий анъаналарни ривожлантириш, ундан фойда-ланиш, ижодий амалиёт услубларини жорий этиш, табиий материал билан ишлаш, инсон-ларда, айникса, ёшларда кунтлилик, чидамлик, катъиятлик каби хислатларни, тасвирий санъ-атнинг фалсафий, психологик кирраларини ургатиш максадида таълим муассасалари
укувчи-ёшларини сиёсий-Fоявий ва эстетик рухда тарбиялашда:
- гузалликни сеза билиш;
- тасвирий санъат асарларини урганиш ва улардан бахра олиш, изланувчанлик ва яра-тувчанлик кобилиятларини ошириш;
- санъатга булган кизикишни кучайтириш;
- куникма ва дунёкарашни шакллантириш мухим роль уйнайди.
Шу уринда таълим тизимида укитувчилар малакасини ошириш ва уларни кайта тайёр-лаш тизими хам мухим ахамиятга эга. Хозирда малака ошириш институтларида хам туб ислохотлар амалга оширилмокда. Лекин бе-рилаётган таълимнинг мазмуни талаб дара-жасидаги ислохотлар килинишини такозо килмокда. Чунончи, тасвирий санъат фанига бошка фанларга нисбатан камрок эътибор берилиб, бошланFич таълим ва мактабгача таълим укитувчилари малакасини ошириш курсларида тасвирий санъат фанига 2 соат ажратилган. Бу эса укувчиларнинг тасвирий санъатга булган компетентлигини етарли да-ражада очиб бериш учун камлик килади. Шу-нингдек, хамма фан укитувчилари тасвирий санъат буйича маълум даражада билимга эга булишлари керак. Хар бир фан укитувчиси уз фикрини доскада чизиб, буяб курсата олиши, мактабгача таълим ва бошланFич таълим-да болалар билан тасвирий санъат буйича доим шугулланиши ва уларда ушбу фан буйича худди китоб укишдаги каби билим ва куникмаларни ривожлантира олиши лозим булади. Бу укитувчиларнинг тасвирий санъ-атдаги билим, куникма ва малакалари хамда шу сохадаги янгиликларни уз дарсларига ки-рита олишлари ва улардан туFри фойдалана олишларини такозо этади. БошланFич таълим ва мактабгача таълим буйича малака ошира-ётган тингловчиларнинг 2 соатда тасвирий санъатдан етарлича билим, куникма ва малака олишларини тасаввур килиш кийин. Тасвирий санъат фани буйича камида 4 соат наза-рий, 4 соат амалий соатлар ажратиш максадга мувофик булар эди.
Дени Дидро "Кайси миллат уз болалари-га расм ишлашни худди хат-саводни, укиш ва хисоб-китобни ургатгандек кунт билан ургатса, бу миллат фан, санъат ва хунармандчиликда бошка халклардан узиб кетади", деган эди. Бундан ташкари, бу укувчиларнинг
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 3
1-расм.
Рах,им Ах,медовнинг "Тонг. Оналик" асаридаги бадиий гоя. Хаёт чархпалаги ва гузаллиги
дунёкараши, тафаккури ва маънавиятининг юксалишига олиб келади. Укитувчиларнинг борликни маълум даражада тасвирлай олиши билан чегараланиб булмайди. Шунинг учун Хам Шаркнинг машхур мусаввири Моний: "Та-биатни тасвирлаш - бу санъатнинг нихояси эмас, агар кимки расмдаги хар бир чизикка жон баFишлай олсагина, у санъат калитини эгаллаган булади", деб бежиз айтмаган.
Укитувчилар тасвирий санъат асарларини укиш алифбоси буйича етарли даражада би-лим, куникма ва малакага эга эмаслар. Малака ошираётган укитувчиларда тасвирий санъат турларини укиш, борликни туFри тасвирлаш ва шу тасвир оркали борликдаги вокеликни укувчиларга етказа олиш малакасини шакл-лантириш керак булади. Масалан, укитувчи тасвирий ва амалий санъат асарларини, та-рихий ёдгорликлар ва уларнинг безаклари-ни маълум мезонлар асосида укий оладиган Хамда амалдаги метод ва технологияларни куллаш оркали укувчиларга етказиб бера оладиган, улардан тегишли фалсафий хулосалар чикара оладиган даражада булиши талаб эти-лади.
Узбекистон халк рассоми Рахим Ахмедов-нинг ижоди купчиликни узига жалб килади. Унинг ижод намуналари ичида, айникса, "Тонг. Оналик" асари рассомнинг шох асари,
десак муболаFа булмайди. Асарда тонгнинг муъжизакор лахзасида, ширин уйкуда булган боласини иссик баFрида эмизаётган узбек аёли акс эттирилган. Жаннатмакон диёри-мизда тонгнинг отиши чоFидаги манзаранинг бетакрорлиги, майин шабаданинг эсиши-ю, кушларнинг сайраши, осмоннинг беFуборлиги, пурвикор тоFларнинг гузал куриниши инсонга рухий озика беради. Унинг хаётга, Ватанга, та-биатга булган мухаббати ошади. Асарда инсон ва табиат уЙFунлиги, зеб-зийнату безакларсиз акс эттирилган, яшил куйлак кийган, румоли бошидан сирFалиб тушган, икки урам сочи елкасига ташланган аёл киёфаси диккатни узига тортади. Ватан тинчлиги, аёлнинг рухий холатида намоён булган хотиржам, бахтиёр она, оила она табиат баFрида курсатилган.
Рахим Ахмедовнинг "Тонг. Оналик" асаридаги Fоялар нималардан иборат? 1-расмда рассомнинг "Тонг. Оналик" асаридаги хаёт чархпалагида инсонларнинг табиат билан уЙFунлиги узининг бор гузаллигида акс эттирилган. Тасвирдаги асосий Fоя элементлари табиат, она, тонг ва гудак болани ташкил эта-ди. Яъни табиат, она, бола ва тонг гузаллиги жами олам гузаллигини англатади. Олам доимий харакатда экан, Fоялар хам доим харакатда, ривожланишда булади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 3
Асарда оила мавзусининг статик х,амда динамик акс эттирилиши оркали онанинг ва она Ватаннинг них,оятда гузаллигини х,еч ни-мага тенглаштириб булмаслиги тушунчасига алох,ида ypFy берилган. "Акли расо х,ар кайси инсон яхши англайдики, бу ёрyF дунёда х,аёт бор экан, оила бор. Оила бор экан, фарзанд деб аталмиш бебах,о неъмат бор. Фарзанд бор экан, одамзот х,амиша эзгу орзу ва интилиш-лар билан яшайди"1. Ватан гузаллиги асарда асосий Fояни ташкил этсада, у чексиз Fоялар занжиридан иборат. Шундай экан, Ватан х,ам, инсон калби х,ам гузал булиши керак.
Хулоса килиб айтганда, юртимизда яша-ётган х,ар кайси инсон узлигини англаши, кадимий узбекона миллий анъаналаримиз-ни, тарихимизни, бой маданиятимизни, улуг аждодларимизнинг меросларини чукуррок узлаштириши лозим. Бугунги тез узгараётган х,аёт вокелигига теран караб, мустакил фикр-лаши ва Ватанимиздаги барча узгаришларга дахлдорлик тyЙFyси билан яшаши зарур. Асарда шу жих,ат - табиат ва она, тонг ва бола уртасидаги yЙFyнлик Fояси оркали олам гузаллиги тасвирланган.
Санъат асарларини урганиш ва ургатиш мактаб тасвирий санъат укув предметининг бош вазифаларидан х,исобланади. Чунки ада-биёт фани адабий-бадиий асарларни укиб ту-шунишни ургатганидек, тасвирий санъат укув предмети х,ам мактаб укувчисига санъат аса-рини куриш ва уни тушуниш, тах,лил килишни ургатади. Бу предметларнинг х,ар иккаласида х,ам мавзу, сюжет, Fоя, бадиий услуб, образ-лар, персонажлар каби элементлар мавжуд булиб, асардаги вокеанинг даври, вокелиги уз ифодасини топган булади. Мактабдаги барча укув фанларида тасвирий санъат асарла-ридан фойдаланилади. Аммо биронта бошка фан укитувчиси санъат асарини яратиш, ун-даги мавзу, сюжет, Fоя, yЙFyнлик, бадиийлик х,акида бир оFиз маълумот бера олмайди. Шу боисдан, мактаб укитувчиларининг тасвирий фаолиятини ривожлантиришда уларда тасвирий санъат асарларининг нафакат сурати, балки сийратини х,ам укий олиш билим, куникма ва малакаларини шакллантириш педагог кадр-ларнинг сифат ва самарадорлигига эришиш-нинг х,озирги замон талабларидан биридир.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008.
2. Каримов И.А. Амалга ошираётган ислох,отларимизни янада чукурлаштириш ва фукаролик жамияти куриш - ёруг келажагимизнинг асосий омилидир. / Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримовнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 21 йиллигига баFишланган тантанали маросимдаги маърузаси. // "Халк сузи", 2013 йил 7 декабрь.
3. Булатов С.С. Тасвирий санъат асарларининг фалсафий ва психологик тах,лили. (Монография.) - Т.: "Фан ва технология", 2010.
4. Кузин В.С. Психология. - М., "Высшая школа", 1982.
5. Рах,им Ах,медовнинг "Тонг. Оналик" тасвирий санъат асари.
1 Каримов И.А. "Юксак маънавият - енгилмас куч". - Т.: "Маънавият", 2008. -56-б
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 3