УЦИТУВЧИ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИНГ МАЛАКАВИЙ АМАЛИЁТДА ШАКЛЛАНИШ БОСЦИЧЛАРИ
Дилбар ^аршиева
Чирчик олий танк кумондон мухандислик билим юрти, Гуманитар фанлар кафедраси укитувчиси [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ушбу макола педагогика сохаси доирасида ёзилган булиб, унда булажак укитувчиларда касбий компетнтликнинг шаклланиши боскичлари батафсил ёритилган. Мавзуни тадкик этиш натижасида аникландики, мазкур жараёнда уч боскич мавжуд ва уларнинг хар бири узига хос хусусиятларга эга.
Калит сузлар: малакавий амалиёт, касбий компетентлик, компетенция.
LEVELS OF FORMATION OF TEACHER PROFESSIONAL COMPETENCE
IN QUALIFICATION PRACTICE
Dilbar Karshieva
Chirchik Higher Tank Command Engineering School, Teacher of the Department of Humanities [email protected]
ABSTRACT
This article is devoted to the pedagogy, which describes in detail the stages of formation of professional competence in future teachers. The study of the topic revealed that there are three stages in this process, and each of them has its own characteristics.
Keywords: professional practice, professional competence, competence.
КИРИШ
Хрзирги кунда педагогик таълим назарий билимларни узлаштириш ва шундай билимларгагина таянишни бош максад килинмайди. Чунки укитувчиларни тайёрлаш масаласига багишланган махаллий ва хорижий илмий ишларнинг аксариятида укувчиларнинг назарий ва амалий машгулотлари уртасидаги тусикни бартараф этиш борасида фикр юритилмокда. Бунда малакавий амалиётнинг урни бекиёс саналади. Малакавий амалиёт давомида булажак укитувчида касбий компетенция шаклланиши учун етарли шарт-шароитлар яратилиши талаб этилади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Мамлакатимиз ва хорижда касбий махорат, профессионализм, хусусан, педагоглар касбий хислатларини ривожлантирувчи омиллар хозирги кунгача илмий изланувчилар хамда олимларнинг тадкикотлари предметига айланган.
Узбекистонда укитувчилик хислатларини хар томонлама урганишга багишланган илмий изланишлар микдори кейинги йилларда ошиб бормокда. Хусусан, укитувчи касбий фаолиятининг психологик муаммолари А. И. Расулов1,
9 'Х А
A. М. Жабборов , Д. Г. Мухамедова , Ю. М. Асадов , булажак укитувчиларни касбий
тайёрлаш ва тарбиялаш масалалари Ш. Х. Абдуллаева5, Г. М. Махмутова6,
1 8
Н. Саидахмедов , А. Г. Морозов , ва бошкалар педагог-олимлар томонидан муайян даражада ёритилган.
Махаллий психологик-педагогик тадкикотлар тахлилига таяниб хулоса килиш мумкинки, булажак укитувчи-талабаларда малакавий амалиёт даврида касбий компетенцияни шакллантиришнинг педагогик асосларини очиб берадиган илмий тадкикот ишлари кулами билан мактана олмаймиз. Шундай булса-да, укитувчиларни тайёрлашда мухим таркибий кисми сифатида малакавий амалиётнинг функционал имкониятлари рус тадкикотчилари О. А. Абдуллина9, Э. В. Бондаревская10,
B. К. Розов11, ва бошкалар томонидан тадкик этилган.
НАТИЖАЛАР
Укитувчининг касбий компетентлигининг мухим хусусиятларидан келиб чикиб, унинг тузилишини (мотивацион, когнитив, фаолиятга йуналганлик, рефлексив каби компонентларини яхлит бир бутунлик сифатида), шунингдек,
1 Расулов А.И. Укитувчи шахсининг тарбиячи сифатида укувчилар билан узаро муносабати даражалари // псих. фан. номз. дисс. -Т.: 2001, 177 б.
2 Жабборов А.М. Узбек мактаби укитувчисининг психологик ва этник хсусиятлари // псих. фан. докт. дисс. -Т.: 1999, 317 б.
3 Мухамедова Д.Г. Совершенствование социально-психологический подготовки менеджера образования к инновационной деятельности // дисс... док. соц. наук. -Т.: 2015, 362 с.
4 Асадов Ю.М. Индивидуально-психологические особенности учителя как факторы развития профессионализма // дисс... канд. психол. наук. -Т.: 2008, 108 с.
5 Абдуллаева Ш.Х. Педагог профессионал компетентлигини шакллантиришнинг ижтимоий психологик механизмлари // псих. фан. буй. фан доктори (DSc) дисс. -Т.: 2019, 216 б.
6 Махмутова Г.М. Олий таълим тизимида талабаларнинг маънавий шаклланишининг ижтимоий-педагогик хусусиятлари: Дис. ... пед. фан. ном. - Тошкент: 2004. - 179 б.
7 Саидахмедов Н.С., Абдувохидов С. Касб таълим укитувчисининг педагогик фаолияти модели. -Т.: "Фан ва технология", 2014,, 128 б.
8 Морозов С. Профессиональная школа сегодня и завтра // Народное образование, 1994, №5,- с.52-57.
9 Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования-М.: Просвещение. 1990.-141 с.
10 Бондаревская Е.В. Совершенствование научного руководства подготовкой студентов к воспитательной работе с учащимися в период практики // Из опыта организации педагогической практики студентов - Ростов н/Д., 1972. -С. 10-15.
11 Педагогическая практика: Учеб, пособие для студ. пед. ин-тов / В.К. Розов, В.С. Морозов, Е.П. Белозерцев, О.А. Абдуллина; Под ред. В.К. Розова. -М.: Просвещение, 1981- 160с.
педагогик амалиётнинг мазмуни сифатида куриб чиккан Т. А. Крюкова малакавий амалиёт давомида талабаларда касбий компетентликни шакллантириш жараёнида учта боскични кайд этади: 1-боскич - касбий-кадриятга йуналтирилган, 2-боскич - касбий-фаолиятга йуналтирилган ва 3-боскич - касбий-ижодий12. Х,ар бир боскичнинг хусусиятларини тахлил килиш хар бир боскичда укитувчининг касбий компетентлигининг у ёки бу компонентларининг устувор ахамият касб этишини аниклашга имкон беради. 1-боскичда мотивацион компонент, 2-боскичда когнитив ва фаолиятга йуналганлик компонентлари, 3-боскичда эса рефлексив компонент етакчи урин эгаллайди.
Укитувчининг касбий компетентлигининг компонентларини узаро богланиши уларнинг иерархик муносабатидан далолат беради, яъни бирор компонентни мукаммал узлаштириш учун ундан олдингиларини хам узлаштириш
13
талаб этилади .
1-боскич - "касбий-кадриятга йуналтирилган". Ушбу боскичнинг максади булгуси касбий фаолият учун мотив ва кадриятларни шакллантиришдир. Ушбу боскичда "талабаларнинг укитувчилик касбига кадам куйиши" учун шароитлар яратилади ва бунда куйидаги вазифалар куйилади:
- хакикий касбий фаолият жараёнида талабаларни умумкасбий йуналтириш ва уларнинг мослашуви;
- синфдаги шахслараро муносабатлар, синф жамоасининг ривожланиш тенденциялари, кадриятларга муносабат, укувчининг эхтиёж ва индивидуал кобилиятлари буйича психологик-педагогик ташхис махоратини ошириш;
- педагогик фаолиятга нисбатан мотивацияни ошириш (талабаларда касбий мотив хамда укитувчи ва тарбиячининг педагогик фаолиятига оид кадриятларни шакллантириш);
- уз педагогик фаолиятини узи бахолаш, узини узи тахлил килиш куникмаларини шакллантириш.
Ушбу боскичда укитувчи касбий компетентлиги психологик-педагогик амалиётдаги интеграллашган вазифалар, малакавий амалиёт кундалиги, укув-тарбиявий вазифалар, машгулотлар, мунозаралар, педагогик-психологик уйинлар, тренинглар, амалиёт давомида педагогик вазиятларни моделлаштириш, мактаб педагоглари билан учрашувларни ташкил этиш оркали шакллантирилади, узлаштирилади.
Мазкур боскичда талабалар укувчи шахсиятининг шаклланиши, унинг жамоада ривожланиши учун чукур билимга эга булиши зарурлигини тушуниб
12 Крюкова Т.А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя в процессе педагогической практики // Дисс ...канд. пед. наук. - Волгоград, 2004. -С. 67.
13 Сергеев Н.К. Непрерывное педагогическое образование: концепция и технологии учебно-научно-педагогических комплексов (вопросы теории). СПб. - Волгоград: Перемена, 1997.
eтишaди, бунга ишонч хродл кдлишaди. Бу вaктдa тaдaбaдap пcиxологик-пeдaгогик тaшxиc килиш мeтодлap тизими вa Узини Узи пeдaгогик фaолиятгa тaйёpлигини бax1олaш (инcоннинг кacбий-пeдaгогик мax1оpaти, xycycиятлapи вa фaзилaтлapи pивожлaниш дapaжacини aникдaш)ни yзлaштиpaдилap. Улap aмaдий мaшFyлотлapдa кaтнaшaдилap, мaктaбдa пcиxологик-пeдaгогик aмaдиётни Утaйдилap вa болaлap cоFломлaштиpиш оpомгоxлapидa тapбиявий ишлapдa ишт^ок этaдилap. Тaдaбa cинф pax1бapининг тapбиявий ишлapигa мaкcaд билaн ёндaшишни Уpгaнaди, ":maxc'^ тapбиялaш вa pивожлaнтиpиш воcитaлapини тaнлaш вa кУллaш кyникмaдapини yзлaштиpaди x1aмдa пeдaгогик фaолиятдaги уз Уpнини aнглaйди. Ушбу боcкдчдa, биpинчи ypиндa, укитувчи кacбий компeтeнтлигининг мотивaцион компотентини шaкдлaнтиpиш мaкcaд кдлитади.
2-боскич - "касбий-фаолиятга йуналтирилган". Maзкyp боcкдчнинг мaкcaди - yкдтyвчидa кacбий компeтeнтликнинг когнитив вa фaолиятгa йyнaдтиpилгaн компонeнтлapини шaкллaнтиpишдaн ибоpaт. Боcкдч мацсадлари.
- мaълyм вaзиятлapдa yкyвчилap билaн индивидyaд вa iypy^a x1apaкaт килиш кyникмacини шaкллaнтиpиш, шyнингдeк уз yкyв-aмaдий фaолиятини peжaлaштиpиш бyйичa тaшкилий кyникмaдapни yзлaштиpиш;
- тaлaбaлap томонидaн дapc, мaшFyлотлapни yткaзиш йyллapи, мeтод вa воcитaдapини yзлaштиpилиши, мaктaб yкyвчилapининг ёши вa индивидyaл xycycиятлapигa мувофик тaълимни бошк^иш кyникмaлapи;
- тaдaбaдapгa пcиxологик-пeдaгогик фaнлapни ypгaнишдa, пeдaгогик фикpлaшни pивождaнтиpишдa олгaн билимлapини aмaдиёт жapaёнидa ижодий тaтбик этишга ypгaтиш;
- тaдaбaдapнинг тaдкдкот кобилиятлapини pивождaнтиpиш;
- пeдaгогик фaолиятнинг мухдм кacбий компонeнтлapи cифaтидa узини узи бошкодиш, тaxлил килиш вa бax1олaш кyникмaдapини шaкдлaнтиpиш;
Ушбу боcкичдa укитувчи кacбий компeтeнтлигини шaкллaнтиpишнинг acоcий воcитaлapи кyйидaгилap: yкyв-тapбиявий aмaдиёт учун интeгpaллaшгaн топшиpикдap, aмaдий мaшFyлотлap, модулли тexнологиялap, aмaдиёт кyндaдиги, Укyв-тapбиявий вaзифaдap, пeдaгогик вaзиятлap.
Ушбу боcкдчдa тaдaбaдap мaвзyни укитиш мeтодикacи кypcини, yмyмпeдaгогик мax1оpaтнинг нaзapий acоcи бyлгaн фyндaмeнтaд билимлapни yзлaштиpaдилap; укитувчилик фaолиятини тaшкил этишнинг мохдяти, тузилиши, ycyллapи тyFpиcидa нaзapий вa aмaдий тyшyнчaдap эгaдлaнaди. Укyв-тapбиявий aмaдиёт жapaёнидa бyлaжaк yкдтyвчилap yкyвчилapни укитиш мeтодикacини, дapcлapни лойиx1aдaштиpиш, олиб боpиш вa тaxлил килиш, узини узи pивожлaнтиpиш учун индивидyaд дacтypлap тузиш (мaкcaдлapни тузиш, вaзифaдapни ишлaб чикиш)ни yзлaштиpaдилap.
3 боскич - "касбий-ижодий". Ушбу боскичнинг максади - касбий фаолиятга рефлексив ёндашиш куникмаларини шакллантириш, бу укув ва касбий фаолиятни узаро интеграллаштиришга имкон беради.
Босцич максадлари:
- педагогик рефлекция куникмаларини шакллантириш (касбий фаолиятни индивидуал тахлил килиш ва уз-узини бахолаш, шахсий мулокот услубини ижтимоий касбий тажриба билан узаро боглаш кобилияти, узининг кучли ва кучсиз томонларини аниклаш кобилияти);
- педагогик фикрлашни ривожлантириш (мослашувчанлик, самарадорлик, харакатчанлик, изчиллик, ижодкорлик, мустакиллик каби фазилатлар);
- касбий фаолият учун мотивацияни ошириш: энг янги технологияларни узлаштириш истаги, илгор тажрибани урганишга интилиш, педагогик махоратга эришиш учун уз максадини йуналтириш, касбий фаолиятда муваффакиятга эришиш мотивлари, уз педагогик жамоасида тан олинишини исташ;
- педагогик фаолиятнинг ажралмас илмий манзараси сифатида илмий билимларни чукурлаштириш ва шу асосда булажак укитувчининг мустакиллиги, ижодий индивидуаллигини ривожлантиришда фойдаланиш.
Ушбу боскичда укитувчи касбий компетентлигини шакллантиришда асосий воситалари сифатида куйидагилар кайд этилади: амалиёт учун интеграл топшириклар, амалиёт кундалиги, модулли технологиялар, укув-тарбиявий вазифалар, педагогик-психологик уйинлар.
Ушбу боскичда малакавий амалиёт давомида, махсус курс ва семинарларда билим, куникма ва малакаларни умумлаштириш, тизимлаштириш, мустахкамлаш ва чукурлаштириш максад килинади. Мактаб куп максадли, куп боскичли ижтимоий-педагогик тизим, инновацион ижодий тадкикот маркази сифатида тушунилади. Талаба ахборот материалларини излаш ва талкин килиш ва ундан педагогик фаолиятда фойдаланиш учун замонавий илмий воситаларга эга булган укдтувчи-тадкдкотчининг махоратига, шунингдек, яхлит укув жараёнини амалга ошириш тажрибасига, шу жумладан уни лойихалашга ва максад ва вазифаларни шакллантириш кобилиятига эга булади.
Малакавий амалиётни уташ даврида куйидаги йуналишларда талабалар боскдчма-боскдч курсдан курсга утгач мураккаброк жараёнларга мослашиб боришади:
• фаолият объекти буйича (кичик жамоалар билан ишлашдан бутун мактаб микёсида ишлашгача);
• укитувчининг талабалар билан узаро муносабати хусусиятлари билан белгиланадиган фаолият мазмуни билан;
• фаолиятнинг табиати буйича (репродуктив, репродуктив-ижодий, сунгра илмий тадкикотга оид ижодий)14.
Малакавий амалиёт жараёнида булажак укитувчи касбий компетентлигини шакллантириш модели схематик тарзда куйидагича тасвирлаш мумкин:
4-жадвал: Малакавий амалиёт жараёнида булажак укитувчи касбий компетентлигини шакллантириш модели (Т. А. Крюкова, 2004)
Укитувчининг касбий компетентлиги
1
1-босщч - "касбий-цадриятга йуналтирилган "
Босцичнинг мацсади -булгуси касбий фаолият учун мотив ва кадриятларни шакллантириш. Шакллантириш воситалари - психологик-педагогик амалиётдаги
интеграллашган вазифалар, малакавий амалиёт
кундалиги, укув-тарбиявий вазифалар, машгулотлар, мунозаралар, педагогик-психологик уйинлар,
тренинглар, амалиёт
давомида педагогик
вазиятларни
моделлаштириш, мактаб педагоглари билан
учрашувларни ташкил этиш оркали
2-босщч - "касбий-фаолиятга йуналтирилган "
Босцичнинг мацсади -укитувчида касбий компетентликнинг когнитив ва фаолиятга йуналтирилган компонентларини шакллантириш. Шакллантириш воситалари - укув-тарбиявий амалиёт учун интеграллашган топшириклар, амалий машгулотлар, модулли технологиялар, амалиёт кундалиги, укув-тарбиявий вазифалар, педагогик вазиятлар
3 босщч -ижодий"
"касбий-
Босцичнинг мацсади -касбий фаолиятга
рефлексив ёндашиш куникмаларини шакллантириш, бу укув ва касбий фаолиятни узаро интеграллаштиришга имкон беради. Шакллантириш воситалари - амалиёт учун интеграл
топшириклар, амалиёт кундалиги, модулли
технологиялар, укув-тарбиявий вазифалар, педагогик-психологик уйинлар.
ХУЛОСА
Мутахассис-укитувчининг касбий компетентлигини шакллантириш буйича юкорида келтирилган модел шуни курсатадики, малакавий амалиётни ташкил этишда куйидаги курсатмаларга амала килиш талаб этилади:
14 К- батафсил: Крюкова Т.А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя в процессе педагогической практики // Дисс ...канд. пед. наук. - Волгоград, 2004. -С. 67-70.
• дарслар ва укув-тарбиявий машгулот/ишларнинг бошка шакллари малакавий амалиётнинг компонентлари сифатида унинг максадлари сифатида эмас, балки талабаларнинг касбий махорат ва куникмаларини, шунингдек касбий ва шахсий фазилатларини шакллантиришнинг педагогик воситаси сифатида намоён булиши керак;
• малакавий амалиётнинг асосий максади булажак укитувчиларда касбий-педагогик компетентликни шакллантиришдан иборат экан, талабалар ушбу компетентликни узлаштиришлари учун етарлича шарт-шароит яратиш, уларни шу максадга эришишга йуналтириш зарур;
• талабаларнинг касбий-педагогик рефлекциясини ривожлантирувчи рефлексив мухитни яратиш.
REFERENCES
1. Крюкова Т.А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя в процессе педагогической практики // Дисс ...канд. пед. наук. -Волгоград, 2004. -С. 67-70.
2. Сергеев Н.К. Непрерывное педагогическое образование: концепция и технологии учебно-научно-педагогических комплексов (вопросы теории). СПб. -Волгоград: Перемена, 1997.
3. Каршиева, Д. Э. (2020). Малакавий амалиёт ва унинг мазмуни.
Прагмалингвистика, функсионал таржимашунослик ва тил ургатиш жараёнлари интегратсияси, 1(1), 544-548.
4. Каршиева, Д. Э. (2020). Узлуксиз малакавий амалиётни ташкил этиш учун методик тавсиялар. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 526-536.
5. Каршиева, Д. Э. (2020). Хдрбий хизматчилар маънавияти ва оила мустахкамлиги. Science and Education, 1(Special Issue 1), 207-217.
6. Karshieva, D. (2020). Social protection is a guarantee of family unity. Journal of Social Studies, 7(3), 89-96.
7. Каршиева, Д. Э. (2019). Талаба-ёшларга таълим беришда интерфаол методлардан одилона фойдаланиш. барцарор ривожланишда узлуксиз таълим: муаммо ва ечимлар, 1.
8. Каршиева, Д. Э. (2020). Харбий хизматчилар оиласини ижтимоий химояси. Зирули цалцон илмий-ахборот журнали, 1(1), 35-37.
9. Каршиева, Д. Э. (2019). Глобаллашув жараёнида маънавий тахдидларни олдини олиш. маънавий таудидларга царши курашиш механизмларини такомиллаштириш— хавфсизликни таъминлаш омили сифатида, 249-250.
10. Sanakulov, Z. (2021). The structure of bilingual dictionaries and their analyse (on the example of German-Uzbek dictionaries). "Modern scientific challenges and trends " International scinetific conference, 1(35), 191-194.
11. Санакулов, З. И. (2021). Назарий лексикографияни махаллий тадкикотларда ёритилиши талкини. "Тилшуносликдаги замонавий йуналишлар: Муаммо ва ечимлар" номли халцаро илмий-амалий онлайн-конференция, 255-259.
12. Санакулов, З. И. (2020). Композитанинг лугатларда акс эттириш тамойиллари. Прагмалингвистика, функсионал таржимашунослик ва тил ургатиш жараёнлари интeгратсияси, 1(1), 336-340.
13. Рахманова, Д. А., Усмонходжаева, М. А., Санакулов, З. И., & Зарипова, Г. Ф. К (2020). НЕМИС ВА УЗБЕК ТИЛЛАРИ ЗАМОНАВИЙ ТИЛШУНОСЛИГИДА СУЗ ЯСАЛИШИ ТИЗИМИ. Science and education, 1(8).
14. Санакулов, З. И. (2020). Суз ясалишининг лексикографик аспекти (немисча-узбекча лугатлар мисолида). Узбекистонда хорижий тиллар, 4(33), 31-45.
15. Зарипова, Г., Абдухалилова, Д., Усмонходжаева, М., & Санакулов, З. (2020). Суз ясалиши лексикографиянинг мухим объектларидан бири сифатида (немис ва узбек тиллари мисолида). Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 249-258.
16. Муродкосимов, А., Рахманова, Д., Санакулов, З., & Зарипова, Г. (2020). Немис ва узбек тилларида суз ясаш усуллари (композицион усул мисолида). Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 241-248.
17. Махмудов, К. Ш., Санакулов, З. И., Шайхисламов, Н. З., & Каршиева, Д. Э. (2020). Педагогик таълимда "Кластер". Science and Education, 1(7), 587-593.
18. Sanakulov, Z. I. (2020). Interpretation of compound words as lemmas (on the example of german-uzbek dictionaries). ACTA NamSU, (8), 251-256.
19. Sanakulov, Z. (2020). Comparative analysis of the linguistic phenomenon "productivity-unproductivity" in word formation in German and Uzbek languages. Ilm-sarchashmalari, (7), 132-134.
20. Sanakulov, Z. (2020). Comparison of German and Uzbek word formation methods (on the example of abbreviations). UzACADEMIA SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 1(1), 45-50.
21. Sanakulov, Z. (2020). Lexicographic Aspects of the Word Formation System of German and Uzbek Languages. International journal of Word Art, (3), 142-151.
22. Sanakulov, Z. (2020). Linguistic Classification of Word-Forming Units in German and Uzbek: in the Confrontational Aspect. ACTA NUUz, 1(4), 81-86.
23. Sanakulov, Z. (2020). The System of Word Formation in Modern German and Uzbek Languages and its Comparative Analysis. Ученый XXI века, 5(2), 61-65.
24. Sanakulov, Z. I. (2020). THE MEANING OF WORD FORMATION IN GERMAN AND UZBEK LANGUAGES (IN COMPARATIVE ASPECT). Science and Education, 1 (Special Issue).
25. Санакулов, З. И. (2020). Немис ва узбек тилларида суз ясалиши маъноси (чогиштирма аспектда). Science and Education, 1(Special Issue 1), 179-186.
26. Санакулов, З. И. (2019). Using of Fiction in Teaching Foreign Languages as a Factor for Formation of Reproductive Competence. Иностранные языки в Узбекистане, (2), 77-83.
27. Санакулов, З. И., & Мусабекова, М. Н. (2019). Литературные тексты на уроках иностранных языков. Молодой ученый, (3), 376-378.
28. Санакулов, З. И., & Мусабекова, М. Н. (2019). Преимущества и недостатки литературных текстов в преподавании иностранных языков. Молодой ученый, (3), 378-379.
29. САНАКУЛОВ, З. И., & ХОДЖИЕВ, Р. М. (2018). ИНТЕРНЕТ И ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ ПОДРОСТКОВ. МОЛОДОЙ УЧЕНЫЙ, 45(431), 274-277.
30. Sanakulov, Z. (2019). Таълим муассасаларида педагогик таълим инновацион кластер истицболи. In Хорижий тилларни уцитиш самарадорлигини инновацион педагогик таълим кластери асосида амалга ошириш истицболлари (pp. 120-124). CSPI.
31. Sanakulov, Z. (2020). Affixation as one of the important objects of grammar. In Current issues of 21st century linguistics and translation studies: theory, practice, innovation. NUU https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12560474.v1
32. Sanakulov, Z. (2020). Comparative analysis of word formation systems in German and Uzbek languages. In SCIENCE AND EDUCATION IN UZBEKISTAN (pp. 345-348). tadqiqot.uz. http//oac. dsmi-qf.uz