Научная статья на тему 'УЗЛУКСИЗ МАЛАКАВИЙ АМАЛИЁТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ УЧУН МЕТОДИК ТАВСИЯЛАР'

УЗЛУКСИЗ МАЛАКАВИЙ АМАЛИЁТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ УЧУН МЕТОДИК ТАВСИЯЛАР Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

231
32
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
педагогик амалиёт / метод / компетенция / компетентлик / мактаб ўқитувчиси. / pedagogical practice / method / competence / competence / school teacher.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Қаршиева Дилбар Эшпўлатовна

Ушбу мақолада амалиётчи-талабалар, университет методистлари, педагогик амалиёт раҳбарлари ва фан ўқитувчилари эътиборига замонавий барча турдаги дарс-машғулотлари учун асосий методлар, методик талабларни хавола этилади. Умид қиламизки, ушбу методик кўрсатмалар педагогик амалиёт жараёнида фойдали бўлади ва талабаларга асосий педагогик компетенцияларни ўзлаштириш ва оширишда ёрдам беради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODICAL RECOMMENDATIONS FOR THE ORGANIZATION OF CONTINUOUS QUALIFICATION PRACTICE

This article brings to the attention of student-practitioners, university methodologists, heads of pedagogical practice and science teachers the basic methods, methodological requirements for all types of modern lessons. We hope that these guidelines will be useful in the process of pedagogical practice and help students to master and enhance basic pedagogical competencies.

Текст научной работы на тему «УЗЛУКСИЗ МАЛАКАВИЙ АМАЛИЁТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ УЧУН МЕТОДИК ТАВСИЯЛАР»

УЗЛУКСИЗ МАЛАКАВИЙ АМАЛИЁТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ УЧУН

МЕТОДИК ТАВСИЯЛАР

Дилбар Эшпулатовна ^аршиева

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти мустакил тадкикотчиси

E-mail: d. karshiyeva1986@ gmail .com

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада амалиётчи-талабалар, университет методистлари, педагогик амалиёт рах,барлари ва фан укитувчилари эътиборига замонавий барча турдаги дарс-машFулотлари учун асосий методлар, методик талабларни хавола этилади. Умид киламизки, ушбу методик курсатмалар педагогик амалиёт жараёнида фойдали булади ва талабаларга асосий педагогик компетенцияларни узлаштириш ва оширишда ёрдам беради.

Калит сузлар: педагогик амалиёт, метод, компетенция, компетентлик, мактаб укитувчиси.

METHODICAL RECOMMENDATIONS FOR THE ORGANIZATION OF CONTINUOUS QUALIFICATION PRACTICE

Dilbar Eshpolatovna Karshiyeva

Independent Researcher of Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region

E-mail: d. karshiyeva1986@ gmail .com

ABSTRACT

This article brings to the attention of student-practitioners, university methodologists, heads of pedagogical practice and science teachers the basic methods, methodological requirements for all types of modern lessons. We hope that these guidelines will be useful in the process of pedagogical practice and help students to master and enhance basic pedagogical competencies.

Keywords: pedagogical practice, method, competence, competence, school teacher.

Ушбу булимда биз амалиётчи-талабалар, университет методистлари, педагогик амалиёт рах,барлари ва фан укитувчилари учун булажак укитувчи университетни тугатгандан сунг ва педагогик амалиётни утагач эгаллаши керак булган асосий методик минимал компетентцияларни такдим этамиз (замонавий

барча турдаги дарс-машFулотлари учун асосий методик талаблар). Умид киламизки, ушбу методик курсатмалар педагогик амалиёт жараёнида фойдали булади ва талабаларга укитувчининг асосий касбий компетенцияларини узлаштириш ва оширишда ёрдам беради.

Охир-окибат, хотирамиздаги барча эгалланган билимлармиздан факатгина амалиётда куллаганларимизгина колади, холос. И. Эккерман

«Таълим методлари» -ушбу тушунчага аниклик киритиш борасида турли адабиётларда турли хил ёндашувлар мавжуд:

1) бу укитувчи ва укувчи(талаба)лар уртасидаги узаро фаолият йули/усули;

2) иш-фаолият усуллари мажмуаси;

3) укитувчи укувчиларни билимсизликдан билимдонликка олиб борадиган

йул;

4) укитувчи ва укувчиларнинг харакатлар тизими ва бошкалар.

Укув жараёни укувчи(тингловчи)ларнинг машFулот вактидаги таълимий имкониятлари билан чамбарчас боFликдир. Шунинг учун И.Я.Лернер укитиш методини куйидагича таърифлайди: укитиш методи - бу таълимий максадга эришиш йули сифатида узида укитувчининг изчил ва тартибга солинган фаолиятлари, уларнинг тизимини намоён этади, бунда педагог маълум воситалар ёрдамида укувчиларда ижтимоий тажрибани шакллантиради.

Ю.К.Бабанский кайд этадики, аксарият дидактиклар методларни таълим жараёнидаги бир катор вазифаларни хал килишга каратилган укитувчи ва укувчилар уртасидаги тартибли, узаро боFланган фаолият усуллари деб хисоблайдилар. Мазкур таърифнинг фарки шундаки, агар биринчи таърифда метод таълими/укув максадига эришиш билан боFлик булса, иккинчисида методни куллаш максадлари янада кенгрок, яъни таълим жараёнидаги вазифалар комплекси сифатида тушунилади. Шунингдек, бунда нафакат таълим бериш, балки уни чукурлаштириш, шу билан бирга, тарбия, мотивация, ташкил этиш ва назорат вазифаларини хам амалга оширишни назарда тутади.

Х,озирги вактда методларнинг ички ва ташки томони ажратилмокда (М.И.Махмутов). Ташки томони укитувчининг иш услубини, ички томони у кандай коидалар асосида дарс жараёнини бошкаришини акс эттиради. Шундай килиб, метод тушунчаси «ички ва ташки» томонларнинг бутунлигини, назария ва амалиёт уртасидаги алокани, укитувчи ва укувчи фаолияти уртасидаги боFликликни акс эттириши керак. Бундай холда укитиш методини кандай аниклаш мумкин?

Укитиш методи - бу укитиш, ривожлантириш ва тарбиялашнинг муайян вазифалари учун фойдаланиладиган укитувчи ва укувчилар уртасидаги

педагогик максадга мувофик узаро муносабатларни ташкил килишнинг меъёрий тамойиллари ва коидалари тизими. Шундай килиб, ушбу таърифда метод хам харакат/фаолият коидаларини, хам харакат/фаолият усулларини уз ичига олганлиги таъкидланади.

Таълим методлари классификацияси 1. Таълим методлари анъанавий классификацияси

ОFзаки Кургазмали Амалий Манбалар билан ишлаш Видеометод

Тушунтириш Иллюстрация Машк/ Укиш Куриш (куздан

Лекция Демонстрация топширик; Урганиш кечириш)

Х,икоя килиш Кузатиш Демонстрацион Реферат ёзиш Ургатиш

Сухбат Эксперимент тажриба Куз югуртириш Назорат остида

Изох Тажриба Цитата машк

Дискуссия Эксперимент олиш/келтириш кил(дир)иш

Очик мунозара Баён Назорат

Курсатма Режа тузиш

(инструктаж) Конспект килиш

2. Максадига кура методлар классификацияси (М.А.Данилов, Б.П.Эсипов)

Билимларни узлаштириш; куникма ва малакаларни шакллантириш; билимларни куллаш; ижодий фаолият; мустахкамлаш; билим, куникма, куникмаларни синовдан утказиш.

2. Когнитив фаолият тури буйича методларнинг таснифи (И.Я.Лернер, М.Н.Скаткин)

Тушунтирувчи-кургазмали; репродуктив; муаммони хал килувчи; кисман кидирувчи; эвристик; тадкикий.

Укитиш методлари жуда турли-туман ва куп хусусиятларга эга булганлиги сабабли, уларни бир неча асосларга кура таснифлаш мумкин.

1. Билимларни етказиш манбалари ва маълумотларни цабул цилиш аспектига кура - анъанавий методлар тизими (Е.Я.Голант, И.Т.Огородников, С.И.Перовский):

- OFзаки усуллар (хикоя, сухбат, маъруза ва бошкалар);

- визуал (намойиш килиш, намойиш килиш ва хакозо);

- амалий (лаборатория ишлари, иншолар ва бошкалар).

2. Уцитувчи ва уцувчиларнинг узаро фаолиятининг хусусиятига кура -укитиш методлари тизими И.Я. Лернер - М.Н.Скаткин:

- тушунтириш-намойиш этиш методи,

- репродуктив метод,

- муаммоларни баён килиш методи,

- кисман кидириш,

- эвристик метод,

- тадкикот методи.

Муаммоли баён (вазият) оралик холатда булади, чунки у тайёр маълумотни узлаштиришни хам, ижодий фаолият элементларини хам бир хил даражада назарда тутади.

Тушунтириш-намойиш этиш методи. Уни бошка сузлар биланинформацион-рецептив деб аташ мумкин, чунки ушбу методда укитувчи ва укувчи узаро фаолияти акс эттирилади. Бу шундан иборатки, укитувчи турли хил воситалар билан тайёр маълумотларни етказади ва укувчилар мазкур маълумотларни англайдилар, идрок этадилар ва эслаб коладилар. Укитувчи маълумотларни OFзаки нутк (хикоя, маъруза, тушунтириш), ёзма (босма) нутк (дарслик, кушимча кулланмалар), кургазмали куроллар (расмлар, диаграммалар, видеофилмлар), амалий намойиш килиш (муаммони хал килиш усулини, режа тузиш йуллари, изохлар ва ва бошкалар.) оркали етказади. Укувчилар тинглайдилар, томоша киладилар, предмет ва билимларни таккослайдилар, укиш, кузатиш, янги маълумотни илгари урганилган билимлар билан узаро боFлаш ва эслаш билан машFул булишади. Тушунтирувчи- иллюстрацион метод инсониятнинг умумлаштирилган ва тизимлаштирилган тажрибасини етказишнинг энг тежамкор усулларидан биридир.

Репродуктив метод. Тизимли вазифа/топшириклар оркали куникма ва малакаларни узлаштириш учун тингловчиларга ургатилаётган билимлар бир неча бор такрорланадаи. Бошкача айтганда, муайян харакат-фаолият турини наъмунага кура бажариш ва такрорлаш репродуктив методнинг асосий хусусияти хисобланади.

Таърифланган иккала метод хам укувчиларнинг билим, куникма ва малакаларини бойитади, уларнинг асосий аклий коблиятларини (тахлил, синтез, абстракция ва бошкалар) шакллантиради, лекин ижодий кобилиятларнинг ривожланишига кафолат бермайди, уларни режали ва максадга мувофик равишда шакллантиришга имкон бермайди. Ушбу максадга продуктив методлар оркали эришилади.

Таълимда продуктив методлар. Мактаб учун энг мухим талаб - бу укувчиларда ижодкорона компетенцияни шакллантиришдир. Ижодий фаолиятнинг асосий турларини тахлил килиш шуни курсатадики, уни мунтазам

равишда куллаш оркали инсон узгарувчан шароитларга тезкор мослашиш, муаммони кура олиш ва ундан чучимаслик кобилияти, узига хос ва самарали фикр юритиш, ихтирочилик, интуиция каби хозир хам, келажакда хам талаб этиладиган, эъзозланадиган фазилатларни ривожлантиради.

Продуктив методлардан мавжуд муайян муаммо, вазиятларда фойдаланилади.

Муаммони хал килишда туртта асосий боскич мавжуд:

1. муаммоли вазиятни яратиш;

2. муаммоли вазиятни тахлил килиш, муаммони шакллантириш ва уни бир ёки бир нечта муаммоли топшириклар шаклида такдим этиш;

3. гипотезалар тузиш ва уларни кетма-кет синовдан утказиш оркали муаммоли вазифаларни (вазиятни) хал килиш;

4. муаммонинг эчимини текшириш.

Муаммоли вазият - бу, бир томондан, муаммони хал килишга булган кескин интилиш туфайли, иккинчи томондан, мавжуд билимлар захираси ёки таниш булган харакат усуллари ёрдамида буни амалга оширолмаслик окибатида келиб чикадиган интеллектуал кийинчиликларнинг рухий холати булиб, улар янги-янги билимларни узлаштириш ёки янги усулларни излаб топишга ундайди ва талаб этади.

Муаммоли вазиятни тахлил цилиш мустакил билим эгаллашнинг мухим боскичидир. Ушбу боскичда олдиндан маълум ва номаълум булган нарсалар, улар уртасидаги боFликлик, «номаълум»нинг хусусияти ва унинг «маълум»га алокаси аникланади. Буларнинг барчаси муаммони шакллантиришга ва уни муаммоли топшириклар занжири (ёки битта топширик) сифатида такдим этишга имкон беради. Муаммоли топширик муаммодан шуниси билан ажралиб турадики, бунда топшириклар аник куйилади ва чекланган булади. Муаммони аник ва равшан муаммоли топшириклар занжирига мос шакллантириш ва трансформация килиш - бу муаммони хал килишга жуда мухим хисса. «Муаммони туFри ва мос шакллантириш - унинг ярмини хал килиш демакдир», дейишлари бежизга эмас.

Муаммони хал цилишнинг тугрилигини текшириш максадни, муаммонинг шартларини ва олинган натижани таккослашни уз ичига олади. Муаммоли кидирувнинг бутун боскичларини тахлил килиш катта ахамиятга эга. Муаммонинг бошка аник ва равшанрок формулалари, уни хал килишнинг янада окилона усуллари бор-йуклигини, гуё оркага кайтиб, яна бир бор куриш керак. Хатоларни тахлил килиш ва нотуFри тахминлар ва гипотезаларнинг мохияти ва сабабларини тушуниш, айникса, мухимдир.

Буларнинг барчаси нафакат аник бир муаммони хал килишнинг туFрилигини текширишга, балки талаба учун ута мухим саналган асосий тажриба ва билимларга эга булишга имкон беради.

Продуктив методлар ёрдамида таълим бериш одатда муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш деб номланади. Продуктив методлар хакида юкорида айтиб утилганларни хисобга олган холда, муаммоларни урганишнинг куйидаги афзалликларини таъкидлаш мумкин:

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш мантикий, илмий, ижодий фикрлашга ургатади;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш зарур билимларни мустакил тарзда ижодкорона излашга ургатади;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш дуч келган кийинчиликларни кандай енгиб утишга ургатади;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш укув материалини янада асослирок далиллайди;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш укув материалини узлаштиришни янада мустахкам ва ишончлирок килади;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш билимларни ишонч/эътикодга айлантиришга ёрдам беради;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш таълим жараёнига ижобий хиссий муносабатни яратади;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш аклий кизикишни шакллантиради ва уни ривожлантиради;

• муаммоли вазият методи ёрдамида укитиш ижодкорона ёндошувчан шахсни шакллантиради.

Шуни таъкидлаш мумкинки, продуктив методлар универсал эмас, барча укув маълумотлари хам карама-каршиликни уз ичига олмайди ва бу таълимдаги муаммо хисобланади. Бундай укув материали репродуктив методлар билан берилиши керак. Укувчиларда когнитив кизикишни уЙFOтиш учун уларда «бошлашич» билимларга эга булишлари шарт. Ушбу захирани факат репродуктив методлар ёрдамида яратиш мумкин.

1. Укитувчи фаолиятининг асосий таркибий кисмлари (Ю.К. Бабанскийнинг ёзишича) учта катта методик гурухни уз ичига олади:

а) таълим жараёнини ташкил этиш ва амалга ошириш методлари ^заки, визуал, амалий, репродуктив ва муаммоли, индуктив ва дедуктив, мустакил иш ва укитувчи рахбарлигида ишлаш);

6) y^HrnHH paFÖaraaHTHpHm Ba мoтнвaцнtf 6epum MeToggapu (^rou^umgapHu maKggaHTupum MeToggapu - KoramuB yfiuHgap, xaeTufi Ba3H^raapHH Taxgug Kugum, MyBa^a^uaT K030HHm 6yfiuHa Ba3uaTgap apaTum; y^umga 6ypn Ba MactyguaTHu maKggaHTupum MeToggapu - y^umHHHr h^thmohh Ba maxcufi axaMuaTHHH Tymymupum, negaroruK Taga6gapHu Ta^guM этнm);

B) Ha3opaT Kugum Ba y3uHu y3u Ha3opaT Kugum MeToggapu (oF3aKu Ba e3Ma Ha3opaT, ga6opaTopua Ba aMagufi umgap, gacTypgamTupugraH Ha3opaT, ^poHTag Ba gн$$epeнцнaggaнгaн, ^opufi Ba aKyHufi Ha30paT/cuH0B).

4. Y^uTyBHu Ba y^yBHu ^aoguaTuHuHr Tam^u Ba uhku TOMOH^apu 6yfiuHa -(M.H.MaxMyTOBaHuHr) MeToggap tu3umu:

MeToggapu tu3UMU MyaMMogu-puBo^gaHTupyBHu (MoHogoruK, HaMofiumnu, guagoruK, эвpнcтнк, Tag^u^oT, agropuTMuK Ba gacTypgamTupugraH) y^uTumHu y3 unura ogagu.

TatguM ^apaeHuga y^yBnugapHuHr pogura Kapa6, MeToggapHu Kyfiugaru Typgapra 6ygum MyMKuH:

Укувчи

Укитувчи Укувчи

Укувчи

1-жадвал: пассив метод

пассив метод - бу укувчилар ва укитувчилар уртасидаги узаро муносабатларнинг бир шакли булиб, унда укитувчи дарс жараёнида асосий харакатланувчи ва бошкарувчи шахс булиб, укувчилар укитувчининг курсатмаларига буйсунган холда пассив тингловчилар сифатида харакат килишади. Укитувчининг пассив дарсларда укувчилар билан алокаси суровномалар, мустакил ва назорат ишлари, тестлар ва бошкалар оркали амалга оширилади. Замонавий педагогик технологиялар ва укув материалларини укувчилар томонидан узлаштириш самарадорлиги нуктаи назаридан пассив метод энг самарасиз хисобланади, аммо шунга карамай, унинг баъзи ижобий томонлари хам мавжуд. Бунда укитувчи дарсга нисбатан осон тайёргарлик куради ва дарс жараёнида киска вакт ичида нисбатан катта микдордаги укув материалини такдим этишга имконият яратилади. Ушбу афзалликларни хисобга олиб, куплаб укитувчилар пассив методни бошка методлардан афзал куришади.

naccuB MeTogga yKyBHH Tat^HMHUHr «oöteKra» Ba3u$acuHH öa^apagu, y yKHTyBHH TOMOHugaH eTKa3H.nraH MaTepuanHH y3^amTHpHmH KepaK öyragu (MacanaH, Matpy3a, yKum, HaMoinm KH^um Ba caBOH-^aBo6 KH^um). YKyBHurap, ogaTga, Sup-Sup^apu öuraH anoKa KH^Mafigu Ba x,en KaHgafi H^ogufi Ba3u$anapHH Sa^apMafigurap.

Актив метод - бу укувчи ва укитувчилар уртасидаги узаро муносабатларнинг бир шакли булиб, унда укитувчи ва укувчилар бир-бири билан дарс давомида узаро муносабатда булишади ва бу ердаги укувчилар пассив тингловчилар эмас, балки дарснинг фаол иштирокчилари булишади. Агар пассив дарсда асосий «кахрамон» ва дарс бошкарувчиси укитувчи булган булса, демак, бу ерда укитувчи ва укувчилар тенг хукукли булишади. Агар пассив методларда узаро муносабатнинг авторитар услуби назарда тутилса, актив методларда купрок демократик услуб хуш курилади. Купчилик актив ва интерактив методларни тенг куришиб, уларни фарклашмаса-да, мавжуд умумийликка карамай, улар уртасида маълум фарклар кузга ташланади. Интерактив методларни актив методларнинг энг замонавий шакли деб хисоблаш мумкин.

Актив методда - тингловчи таълим жараёни «субъекти», у ижодий топширик/вазифаларни бажаради, укитувчи билан мулокотга киришади (ижодий вазифалар, укувчидан укитувчига ва аксинча саволлар, ижодий фикрлашни ривожлантирадиган).

Интерактив таълим укувчиларнинг уз ва синфдош(гурухдош)ларининг тажрибаси билан туFридан-туFри узаро таъсирига асосланган, чунки аксарият интерактив топшириклар тингловчиларнинг уз тажрибаларига асосланади. Купинча топшириклар битта туFри жавобга асосланмаган булади, бунда доимо укувчининг тажрибасига асосланган ечим топиш жараёни мухим фактор хисобланади.

3-жадвал: интерактив (фаол) метод

Интерактив метод («Inter» - бу узаро, «act» - харакат килмок) - узаро алока, муносабатда, кимдир билан сухбат, диалог жараёнида булишни англатади. Бошкача айтганда, актив методлардан фаркли уларок, интерактив методларда укувчилар нафакат укитувчи билан, балки бир-бирлари билан янада кенгрок узаро муносабатда булишади хамда укув жараёнида укувчилар фаолияти устунлик килади. Интерактив дарсларда укитувчининг урни дарс максадларига эришиш учун укувчилар узаро фаолияти хисобига сустлашади. Укитувчи, шунингдек, дарс режасини тузади (одатда, бу укувчи дарс материалини урганадиган интерактив машклар ва топшириклардан иборат булади).

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Интерактив методлар - бу укувчиларнинг бир-бирлари билан узаро муносабатларини таъминлашга имкон берадиган методлардир, «интерактив таълим» - бу узаро алока/муносабатга асосланган таълим (инглиз тилидан interactive: inter - уртасида, узаро; active act сузидан ясалган - харакатланмок, харакат). Бу интерактив методларнинг мохияти саналади: таълим жараёни барча укувчилар, шу жумладан, укитувчининг узаро муносабатларида юзага келади. Мазкур методлар укувчиларга индивидуал йуналтирилган таълим услубига тулик мос келади. Укитувчи, асосан, укув жараёнининг ташкил этувчиси, укувчилар ташаббускорлиги учун шароит яратадиган гурух сардори вазифасини бажаради.

Узлаштириг курсаткичи: уртача фоиз ^исобида

■ Лексия

I Видео/аудио материаллар I Намойиш/демонстрация I Мунозара (дискуссия) гурухд I Амалий маш;

I Узгаларни у;итиш/урганганларни дар^ол амалий ;уллаш

3-жадвал: Ук;ув (таълим) пирамидаси

«У;ув пирамидаси»дан куриниб турибдики, интерактив методлар ор;али узлаштириш курсаткичи энг ю;ори фоизга эга. Аммо бунда методиканинг барча турларидан туFри фойдалана олиш талаб этилади.

REFERENCES

1. Бакова К.Ж., Фурсова Т.А., Знаменская Н.А., Гречко Е.М., Методические указания о педагогической практике. Бишкек, 2013.

2. Алимов Ф.Ш. Инглиз тилида ёзув компетенциясини шакллантириш (нофилологик факльтетлар мисолида) // Дисс. Тошкент, 2018.

3. Кудратбек Шавкат Угли Махмудов, Зайниддин Ибодуллаевич Санакулов, Нурсултон Замон Угли Шайхисламов, & Дилбар Эшпулатовна Каршиева (2020). ПЕДАГОГИК ТАЪЛИМДА «КЛАСТЕР». Science and Education, 1 (7), 587-593.

4. Dilbar Eshpulatovna Karshiyeva (2020). SPIRITUALITY AND FAMILY STRENGTH OF MILITARY WORKERS. Science and Education, 1 (Special Issue 1), 207-217.

5. Каршиева, Д. Э. (2020). ХДРБИЙ ХИЗМАТЧИЛАР МАЪНАВИЯТИ ВА ОИЛА МУСТА^КАМЛИГИ. Science and Education, 1 (Special Issue 1), 207-217.

6. Karshieva, D. (2020). Social protection is a guarantee of family unity. Journal of Social Studies, 7(3), 89-96.

7. Каршиева, Д. Э. (2019). ТАЛАБА-ЁШЛАРГА ТАЪЛИМ БЕРИШДА ИНТЕРФАОЛ МЕТОДЛАРДАН ОДИЛОНА ФОЙДАЛАНИШ. БАРКАРОР РИВОЖЛАНИШДА УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР, 1.

8. Каршиева, Д. Э. (2020). Харбий хизматчилар оиласини ижтимоий х,имояси. Зирули цалцон илмий-ахборот журнали, 1(1), 35-37.

9. Рахманова, Д. А., Усмонходжаева, М. А., Санакулов, З. И., & Зарипова, Г. Ф. (2020). НЕМИС ВА УЗБЕК ТИЛЛАРИ ЗАМОНАВИЙ ТИЛШУНОСЛИГИДА СУЗ ЯСАЛИШИ ТИЗИМИ. Science and education, 7(8).

10. Санакулов, З. И. (2020). Суз ясалишининг лексикографик аспекти (немисча-узбекча лугатлар мисолида). Узбекистонда хорижий тиллар, 4(33), 31-45.

11. Зарипова, Г., Абдухалилова, Д., Усмонходжаева, М., & Санакулов, З. (2020). Суз ясалиши лексикографиянинг мухим объектларидан бири сифатида (немис ва узбек тиллари мисолида). Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 249-258.

12. Муродкосимов, А., Рахманова, Д., Санакулов, З., & Зарипова, Г. (2020). Немис ва узбек тилларида суз ясаш усуллари (композицион усул мисолида). Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 241-248.

13. Sanakulov, Z. I. (2020). Interpretation of compound words as lemmas (on the example of german-uzbek dictionaries). ACTA NamSU, (8), 251-256.

14. Sanakulov, Z. (2020). Comparative analysis of the linguistic phenomenon "productivity-unproductivity" in word formation in German and Uzbek languages. Ilm-sarchashmalari, (7), 132-134.

15. Sanakulov, Z. (2020). Comparison of German and Uzbek word formation methods (on the example of abbreviations). UzACADEMIA SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 1(1), 45-50.

16. Sanakulov, Z. (2020). Lexicographic Aspects of the Word Formation System of German and Uzbek Languages. International journal of Word Art, (3), 142-151.

17. Sanakulov, Z. (2020). Linguistic Classification of Word-Forming Units in German and Uzbek: in the Confrontational Aspect. ACTA NUUz, 1(4), 81-86.

18. Sanakulov, Z. (2020). The System of Word Formation in Modern German and Uzbek Languages and its Comparative Analysis. Ученый XXI века, 5(2), 61-65.

19. Sanakulov, Z. I. (2020). THE MEANING OF WORD FORMATION IN GERMAN AND UZBEK LANGUAGES (IN COMPARATIVE ASPECT). Science and Education, 1(Special Issue).

20. Санакулов, З. И. (2020). Немис ва узбек тилларида суз ясалиши маъноси (чогиштирма аспектда). Science and Education, 1(Special Issue 1), 179-186.

21. Санакулов, З. И., & Мусабекова, М. Н. (2019). Литературные тексты на уроках иностранных языков. Молодой ученый, (3), 376-378.

22. Санакулов, З. И., & Мусабекова, М. Н. (2019). Преимущества и недостатки литературных текстов в преподавании иностранных языков. Молодой ученый, (3), 378379.

23. САНАКУЛОВ, З. И., & ХОДЖИЕВ, Р. М. (2018). ИНТЕРНЕТ И ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ ПОДРОСТКОВ. МОЛОДОЙ УЧЕНЫЙ, 45(431), 274-277.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.