Научная статья на тему 'ЎҚИТУВЧИ “ИМИЖ”И – БАРКАМОЛ АВЛОДНИ МАЪНАВИЙ ВА СИФАТЛИ ТАЙЁРЛАШ ОМИЛИ'

ЎҚИТУВЧИ “ИМИЖ”И – БАРКАМОЛ АВЛОДНИ МАЪНАВИЙ ВА СИФАТЛИ ТАЙЁРЛАШ ОМИЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
12
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
ёшлар / баркамол / имиж / ўқитувчи-педагог / омил / ренесанс / авлод / илмий салоҳият / устоз / аграр тизим / механизация / машина / таълим / тарбия / тавсия

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ш У. Йўлдошев

Мазкур маърузада Республикамиз ёшларини маъноли, сифатли, рақобатбардош, баркамол авлод қилиб етиштиришни ва Ўзбекистонни буюклигини таъминловчи салоҳиятлар тўғрисида фикрлар билдирилган. Бунда ўқитувчи-педагогларнинг “имиж” ининг аҳамияти ва уни яхшилаш бўйича таъсир кўрсатувчи омиллар бўйича қатор тавсиялар берилган. Ўқитувчи – педагогларнинг “имиж” и бу унинг кўриниши, тимсоли, қиёфаси, кийиниши, маданияти, сўзлаш санъати, дикцияси, ҳарфларни ва сўзларни тўғри талаффуз қилаолиши, муомала ва ўзини турли ҳолатларда тўғри тутаолиши, кийимларининг тоза ва ички-ташқи фикрлаш қобилияти тўғрисида сўз боради. Берилган тавсиялар ўтмишдаги буюк мутаффакир алломаларимиз, олимлар, биринчи ва иккинчи ренессанс вакилларининг қарашлари ҳамда ўзимнинг 67 йиллик шахсий меҳнат, илмий-педагогик фаолиятим натижалари асосида шакллантирилган. Ўқитувчи-педагогларнинг ички ва ташқи кўринишлари, фикрлаш, фаразлар юритишлари, илмий салоҳиятли эканлиги тўғридан-тўғри уларнинг “имиж” ли кўринишини ифодаловчи тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎҚИТУВЧИ “ИМИЖ”И – БАРКАМОЛ АВЛОДНИ МАЪНАВИЙ ВА СИФАТЛИ ТАЙЁРЛАШ ОМИЛИ»

УЦИТУВЧИ "ИМИЖ"И - БАРКАМОЛ АВЛОДНИ МАЪНАВИЙ ВА СИФАТЛИ ТАЙЁРЛАШ ОМИЛИ

Ш.У.Йулдошев

Академик, Узбекистонда хизмат курсатган фан арбоби, халк таълими аълочиси,

ТИКХМИИ Миллий тадкикот университетида профессор, "Йил олими - 2023"

номинацияси голиби https://doi.org/10.5281/zenodo.11257364

"Сифатли таълим-Учинчи Рене^анс пойдевори".

Ш.М.Мирзиёев

Аннотация. Мазкур маърузада Республикамиз ёшларини маъноли, сифатли, рацобатбардош, баркамол авлод цилиб етиштиришни ва Узбекистонни буюклигини таъминловчи сало%иятлар тугрисида фикрлар билдирилган. Бунда уцитувчи-педагогларнинг "имиж" ининг а%амияти ва уни яхшилаш буйича таъсир курсатувчи омиллар буйича цатор тавсиялар берилган.

Уцитувчи - педагогларнинг "имиж" и бу унинг куриниши, тимсоли, циёфаси, кийиниши, маданияти, сузлаш санъати, дикцияси, %арфларни ва сузларни тугри талаффуз цилаолиши, муомала ва узини турли %олатларда тугри тутаолиши, кийимларининг тоза ва ички-ташци фикрлаш цобилияти тугрисида суз боради. Берилган тавсиялар утмишдаги буюк мутаффакир алломаларимиз, олимлар, биринчи ва иккинчи ренессанс вакилларининг царашлари %амда узимнинг 67 йиллик шахсий ме%нат, илмий-педагогик фаолиятим натижалари асосида шакллантирилган.

Уцитувчи-педагогларнинг ички ва ташци куринишлари, фикрлаш, фаразлар юритишлари, илмий сало%иятли эканлиги тугридан-тугри уларнинг "имиж" ли куринишини ифодаловчи тавсиялар берилган.

Калит сузлар: ёшлар, баркамол, имиж, уцитувчи-педагог, омил, ренесанс, авлод, илмий сало%ият, устоз, аграр тизим, механизация, машина, таълим, тарбия, тавсия.

Annotation: This article expresses opinions on the potentials that will ensure the greatness of Uzbekistan and the development of the youth of our Republic into a meaningful, high-quality, competitive, mature generation. At the same time, a number of recommendations are given on the importance of the "image" of teachers and educators and the factors influencing its improvement. The image of a "teacher - pedagogue" is his appearance, image, manner of dressing, culture, the art of speaking, diction, the ability to pronounce letters and words correctly, behave correctly in handling and in various conditions, the cleanliness of his clothes and the ability to think inside and out. These recommendations are formulated on the basis of the views of our great thinkers of the past, scientists, representatives of the first and second renaissance, and the results of my 67 years of personal work, scientific and pedagogical activity.

Key words: youth, maturity, image, teacher-pedagogue, factor, revival, generation, scientific potential, teacher, agrarian system, mechanization, machine, suggestions and recommendations.

Аннотация: В данном докладе высказаны мнения о потенциалах, которые обеспечат величие Узбекистана и развитие молодежи нашей Республики в осмысленное, качественное, конкурентоспособное, зрелое поколение. При этом дается ряд рекомендаций о значении «имиджа» учителей и педагогов и факторах, влияющих на его

улучшение. Имидж "учитель - педагога" - это его внешний вид, образ, манера одеваться, культура, искусство говорить, дикция, умение правильно произносить буквы и слова, правильно вести себя в обращении и в различных условиях, чистота его одежды и способность мыслить изнутри и снаружи. Приведенные рекомендации сформулированы на основе взглядов наших великих мыслителей прошлого, ученых, представителей первого и второго возрождения, результатов моей 67-летней личной трудовой, научно-педагогической деятельности.

Ключевые слова: молодежь, зрелость, имидж, учитель-педагог, фактор, возрождение, поколение, научный потенциал, учитель, аграрная система, механизация, машина, предложения и рекомендации.

Дарс ила тарбия орасида бироз фарц бор булса уам, иккиси бир бирида айрилмайдурган,бирининг вужуди бирига бойланган жон ила тан кабидир.

Абдулла Авлоний

Маърузамни Мух,тарам ва Биз учун энг азиз инсон - Шавкат Миромонович Мирзиёевнинг "Сифатли таълим - Учинчи Ренессанс пойдевори" деган гоялари билан бошлайман.

Тарихдан маълумки биринчи (ИХ-ХИИ асрлар), иккинчи (ХИВ-ХВ асрлар) ренессанс вакиллари, буюк алломаларимиз: Абу Наср Фаробий, Ах,мадАл-Фаргоний, Абу Райх,он Беруний, Ал-Хоразмий, Ибн Сино, МирзоУлугбек, Низомиддин Мир Алишер Навоий, Абдулла ^одирий, Абдурауф Фитрат каби буюк аждодларимиз, кейинги авлод ва бизга кадар булган юртдошларимизга илм-фан, таълим, тарбия сохдсида бебах,о булган асарларини,ихтироларини, гояларини ва илмий салох,иятлари, амалий тажрибаларини халкка, жамоага эл севган мерос сифатида колдиришган.

Бугунги кунда Президентимизнинг ташаббуслари билан Узбекистонни буюклигини, ривожланган мамлакатлар орасида муносиб уринни эгаллашимизни асосий максад килиб, Учинчи Ренессанс пойдеворини куриш учун маънавий баркамол мутахассислар ва олимларни тайёрлаш режалаштирилган. Шунинг учун биз, мутахассис укитувчи-педагоглар, устозлар, олимлар олдимизда х,озирги кунга ва келажакка хос-мосравишда тайёрланган ракобатбардош, мутахассислик фанларини чукур илдизигача эгаллаган, жах,он стандарт ва дастурлари асосида мутахассислар ва олимлар етишиб чикиши кераклигини онгли равишда тушунамиз.

Республикамизда таълим-тарбия ва укув муассасаларида - богча, мактаб, урта махсус таълим муассасалари, институт ва университетларнинг таълим тизимида маънавий баркамол мутахассислар тайёрлашда сифатли ва маънавий баркамол авлодни тарбиялаш буйича куплаб ишлар Президентимиз томонидан янгича ёндашув асосида амалга оширилди. Сунгги йилларда республикамизнинг барча сохдларини тараккий эттириш, турли жабхдларини ривожлантириш ва етук давлатлар каторидан урин олиш, таълим-тарбия, сифат ва маънавий баркамол ёшларни тайёрлаш тугрисида куплаб карор, фармойишлар чикарилди. Учрашувларда мутахассисларни такрор-такрор ракобатбардош килиб тайёрлаш тугрисида маслахдтлар берилди. Уларда илм-фан, таълим - тарбия сифатини кутариш, ёшлар муаммоларини х,ал этиш ва гоялар драйвери оркали ракобатбардош мутахассислар булиб етишишларини таъминлаш буйича куплаб вазифалар белгиланган.

Таълим ва тарбиявий ишларимизда маънавий баркамол авлоднинг сифатини яхшилаш ва кутаришнинг бирканча усуллар мавжуд. Шулардан бири менинг назаримда укитувчи, ассистент, доцент, профессорлар, устозларнинг илмий салох,ияти каторида, унинг "Имиж"и куриниши, тимсоли, киёфаси, кийиниши, маданияти, суз нутки, дикцияси, хдрфларни ва сузларни тугри талаффуз кила олиши, муомала ва узини турли х,олатларда тугри тута олиши, кийимларининг тоза ва бошка х,ислатларга эга булиши керак. Бундай куриниш ва х,ислатларга эга булган укитувчи, талабалар, магистлар, изланувчилар, жамоа, касбдошлар ва бошкаларга иши, ёзган макола, диссертация, дарслик, килган ихтиролари, ишланмалари, сузи, мутоалага, укишга мухдббат уйгота олса, яратган илмий асарлари билан гурурлана олса, акл-идроки билан урнак, намуна булса арзийдиган укитувчи-педагог х,исобланади. Шундай обрули эътиборли ва намунали булган укитувчиларимиз янада купайсин.

Бизнинг "ТИ^ХММИ" Миллий тадкикот университетида профессор, укитувчи ва устозларимиз томонидан тайёрланган инженер-бакалаврларимиз аграр тизимидаги хужаликларда (фермер, дехкон, кластер ва сув хужаликларида) фаолият курсатаётган мухдндислик лавозимларида мутахассислик салох,ияти билан атрофдагиларга урнак булиб келишмокда.

Педагогик лугатларда таъриф этилишича "Имиж" - (инглизчада - имаге, лотинчада - имаго, русчада - имидж, узбекчада - имиж - тимсол, куриниш) - шахс, х,одиса, нарсанингоммалаштириш, реклама килиш ва бошка х,оказо, максадларда одамлар тугрисида фикур билдириш, миссий - рух,ий таъсир курсатишни кузлаб шакллантириладиган киёфаси; таргиб килиш воситаларидан бири.

Укитувчининг тасвири, унинг киёфаси, шахсий фазилатлари, талабаларга, аспирант ва докторантларга таъсир утказа олиши. Укитувчи киёфаси - биринчи таасурот, билимининг чукурлиги ва кенглиги, мослашувчанлик, гайрат, шиддатлилик ва самимийликдан иборат.

Биринчи таасурот учун чиройли ва замонавий кийиниш мух,им омил х,исобланади. Тугри кийим муваффакиятли профессионалликни яратади ва доимий ижобий реакцияга сабаб булади.

Х,озирда "ТИ^ХММИ" Миллий тадкикот университетининг профессор-укитувчиларининг куриниши кандай булиши кераклиги менга аник ва равшан. Бунинг учун сизларга Х1Х асрда яшаб, ижод этган рус ёзувчиси А.П.Чехов томонидан инсонлар куринишига куйидаги таъриф берилган:

"Инсонларда хдмма нарса гузал булиши керак: юзи фикрлари, калби ва карашлари кийиниши, куриниши, акл-идрок, фикр ва кунгил теъранлиги".

Куриниб турибдики, ёшларни тарбиялашда, маънавий баркамол-булишида укитувчи куриниши гузал, кийиниши яхши, маъноли сузлаш ва гапириш, илмий салох,ияти юкори булиши талаб килинади. Шундай укитувчи-педагог талабалар, шогирд, тадкикотчилар, фалсафа ва фан докторлари, касбдошлар ва жамоа олдида доимо эътиборда ва намуна була олади.

Учинчи ренессанс пойдевори бунёдкори х,исобланган курувчи ёшлар таълим сохдсида маънавий билим олиб, баркамоллик даражасида етук мутахасис булиб чикишлари учун университетимиз зиммасига хам катор талаблар куйилган.

Университет факултет, кафедра ва илмий марказларда талабалар, магистрлар ва изланувчиларга аник (математика, физика, кимё, гидравлика, механика ва бошка), умумтехник (материалшунослик, стандартлаш, машиналар деталлари ва бошка) ва махсус фанларни укитиш, уларни кишлок хужалигидаги муаммолари билан узвий интеграциялашган х,олда олиб бориш талаб этилади.

Укитувчи "имиж"ли куриниши, тимсолга эга булиши ва талабалар талабига жавоб бериши учун улар соглом дарахт каби мевали, кум-кук барг,шох, ва новдаларга эга булишлари керак.

Замонавий, х,озирги кундаги педагог ва олимларимиз куплаб йиллар давомида жах,он цивилизацияси томонидан тупланган ва таълимнинг улкан тажрибасини, педагогик тарбияни узида мужассам саклаб келган. Муаллим, тарбиячи, укитувчи - педагог ва устоз булиб шаклланишимиз ва ривожланишимизда Марказий Осиё алломаларининг хизматлари катта. Абу Наср Фаробий, Абу Райхон Беруний, Ал Хоразмий, Абу Али Ибн Сино, Мирзо Улугбек каби куплаб олимлар, ёзувчи ва шоирлар Махмуд ^ушгарий, Кайковус, Низомиддин Мир Алишер Навоий, Ахмад Дониш ва Шаркнинг бошка куплаб буюк мутафаккирлари тарбиячи, муаллим, укитувчи - педагог ва устозларга нисбатан улар кандай булишликлари кераклиги тугрисида узларининг фойдалитарихий фикрларини билдиришган.

Буюк файласуф олим Абу Наср Фаробий тарбиячи, укитувчи - педагог ва устозларнинг куриниши ва касбий фазилатлари буйича фикр билдириб, уларда куйидаги фазилатлар булиши кераклигини айтиб утган: яхши хотира, жасорат, адолатли ривожланган мантикли, мушохдда ва илмга мухдббат, булиши керак.

Мукаддас "Авесто" китобида таъкидланганидек, гузал имидж куриниши билан "яхшиликни ёмондан ажратаолишлари ва хдётда тугри йулни танлашлари учун гузал ахлокли булишлари шарт". Имиж хусусиятларидан бири талаба-ёшларга уз фарзандларингиздек, кувонч ва мех,р билан муносабатда булишлик уктирилган.

Х,ар кандай укитувчи - педагог, устоз, таълим - тарбия сох,иби, маданият ва салох,ият эгаси, узининг чиройли ва маъноли "Имидж" куриниши билан ёшларни маънавий -баркамол килиб тайёрлашга хизмат килишликлари, ватанпарвар ва узларини тулик илм -фанга багишлайдиган иктидорли ёшларни камол топдиришга, давлатимиз томонидан, шахсан Президентимиз катта эътибор каратаётган "имиж"ли куринишлари чиройли ва маъноли булган укитувчилар жамиятда шарафли урин эгаллаб, кафедра, факультет, институт, университетлар ва бошка таълим муассасаларида ватан тараккиёти учун хизмат килишимиз бизнинг жамиятдаги катта урнимизни эътироф этади.

Президентимиз Ш.М.Мирзиёевнинг: "Хозирги замонда уамма жабуаларда илм, билим ва салоуият сув билан уаводек заррурлиги, уар цайси давлат фацатгина шу асосда тарацциётга эришиши, содда цилиб айтганда, инсон билак кучидан кура илм кучи билан купроц даромад ва обру - эътибор топиш мумкинлигини уаммамизяхши англаймиз" деган сузлари барча укитувчи - педагог, устозларга тегишли деб х,исоблаймиз.

Ёш авлод, маънавий баркамол авлодни тайёрлашда мактабгача таълим ташкилотларида тарбиячи мураббий, укитувчи-педагог, устоз, олий таълим муассасаларида укитувчи-педагок, устоз, домлаларнинг чукур илмий салох,иятга, "Имиж"и педагогнинг куринишига тугридан-тугри богликлиги бор. Чунки "Имиж" хусусиятлари -

уларнингмаънавий баркамол авлодни тайёрлашда укитувчи - педагог, устоз ва илмий-тадкикот изланишлар рахбари сифатида куринишини ифодаловчи омил хисобланади.

Менинг "имиж"имни тулдирадиган ва бойитадиган хислатларимга- энг биринчилари бу яратган дарсликларим (крилл ва лотин алифбосида), илмий ишларим натижаси акс эттирилган ва инновацион гоялар билан тулдирилган монографияларим, юзлаб маколалар, улардан кисмани хорижий нашрларда чоп этилган, технологик харита ва тавсиялар, муаммоли маърузаларим киради.

Имиж куринишимиз, тимсол ва киёфамиз, фараз килишларимиз фикрлаш кобилиятимиз, сузлаш маданиятимиз, маърузаларимиз инновацион гоялар билан сугорилган, сухбатларимиз маъноли, талабаларга бериладиган топширик ва курсатмаларимиз тугри, адолатли, мутахассислигимизни ифодаловчи куринишимиз талабаларда, магистр ва изланувчиларда илмга мехр, хурмат ва ёзган дарслик, монография, диссертация ва маколалар туфайли гурурланиш кайфиятини пайдо килади, ички хис-туйгу тушунчаларини оширади.

Тасаввуримизни чиройли шакллантиришимиз керак. Бу айникса урта ва олий таълим укитувчи-педагоглари учун фойдалидир. Маърузалар укиймиз, талабалар билан доимо мулокотда, магистр, докторант изланувчиларга индивидуал таъсир курсатамиз. Бу уларнинг касбий фаолиятида мухим рол уйнайди. Олимларнинг эътироф этишлари буйича укитувчи "Имиж" касбий махоратини мухим жихати ва талаба, магистр, изланувчи докторантларга педагогик таъсир курсатишни ижобий воситаси деб хисоблайдилар.

Бу жамиятимиз томонидан укитувчига куйиладиган талаб, иккинчи томондан укитувчининг педагогик тарбияси ва "Имиж" курсатгичлари, хусусиятларини, ахлокий тажриба ташувчи сифатида намуна булишни такозо этади. Укитувчи узини талабаларга яхши куриниши учун "имиж" хусусиятларини яхшилаши керак.

Буюк хадислар султонлари булган Мухаммад а.с пайгамбаримиз, Имом Бухорий, Имом Ат-Термизий хадисларида келтирилишича битта алифбони (крилл, лотин, араб) ёки битта рим, араб ракамларини ургатган инсон устоз хисобланган. Узимнинг мактабгача булган тарбия, мактаб, олий ва урта таълим муассасаларида, аспирантура, доктарантура ва мехнат фаолиятимда улуг устозларим булишган. Булардан мен тамомлаган Тошкент давлат техника университетида III, IV va V боскичларида таълим, тарбия ва илм берган академик О.У.Салимов, аспирантура ва докторантурада диссертацияларимга рахбарлик килган профессор П.В.Спиридонов ва Москвалик академик А.И.Селивановлар узларининг нафакат имиджли куринишлари билан, балки илмнинг илдизигача, фанларни асоси ва назарий кисмлари соха тизими хужаликларидаги предмет ва объектлари билан узвий богланган, интеграциялашган холда чукур тушунтиришга харакат килардилар. Уларнинг илмий салохиятлари ва инсоний хусусиятлари билан хамма вакт гурурланиб, фахрланиб келганман, менга булган ишончларини оклашга ва "Шогирд устоздан утиши керак" деган наклга амал килиб келяпман. Бу эса менга имиж курсаткичлари, укитувчи - педагог, устозлар тугрисида фикр билдиришлик, тавсиф беришлик ва таргиб килишда асосий восита эканлигини, гузал куриниш, кийинишлари яхши, юкори илм - билимли, тарбия эгаси булган хар кандай укитувчи - устоз хар доим рахбарлар эътибори ва эъзозида булган ва булиши мумкин эканлигини курсатди.

Устозларнинг угитларини канчалик узимизда акс эттира олсак, шунчалик хурмат ва этиборга сазовор булишимиз, ракобатбардош, жахон стандарт ва дастурларига мос равишда мутахассислар тайёрлашга ва тарбияси юкори булишлигига эришишимиз мумкин.

Замонавий ёшлар биз укитувчи-педагог ва устозларнинг илмий жихатдан салохияти юкори, ишлаб чикариш тизимидагихужаликларни билиши, лаборатория ва амалий машгулотларни ишлаб чикариш обектлари билан интеграциялашган, тадкикот ишланмаларини инновацион гоялар билан сугорилган холатда олиб боришларинатижасида илмдаги курсаткичлари юкори, намунавий баркамол авлодни тайёрлаш буйича вазифаларимизни бажара олган була оламиз. Чунки замон ёшлари таълимга, илмга кизикувчи, шиддат билан янгиликларниузлаштириб устоз, тарбияловчи, укитувчи-педагоглардан куплаб билим ва илм сохаларини эгалламокдаларва келажакда укитувчи-педагог устозларига ухшашликни орзу килиб хаётга кириб келмокдалар.

Укитувчи - педагог, устоз, мураббийларимиз касблари ва имижли куринишларини жамоа орасида, таълим олувчилар орасида машхурлик ва обру - эътиборли булиши, уларнинг касбий мувафаккияти, салохияти, обруси жозибали имиж куриниши билан белгиланади. Шунинг учун, укитиш, тарбиялаш, баркамол авлод тайёрлашда профессор укитувчилар фанива ишлаб чикариш объектларни узаро узвий боглаб, интеграциялашган холда тушунтиришга харакат килиб илмий салохиятлари ва инсоний хусусиятлари билан хамма вакт гурурланиб, фахрланиб "Шогирд устоздан уз муваффакиятлари билан утиши керак" деган наклга амал килишимиз керак. Бу жамиятимиз томонидан укитувчига куйиладиган талаб, иккинчи томондан укитувчи педагогик тарбияси ва "Имиж" курсатгичлари, хусусиятларини, ахлокий тажриба ташувчи сифатида намуна булишлигини такозо этади. Укитувчи узини талабаларга яхши курсатишга интилиши учун "имиж" хусусиятини, куринишини яхшилашни талаб этилади.

Барча мутахассисликлар ичида энг обрулиси ва жозибали касб, бу тарбиячи, укитувчи - педагог, устозлик булиб, кенг жамоа ахоли орасида эътиборли ва машхурлиги билан обру - эътиборга сазовор булиши, касбий муваффакияти куп киррали, илмий салохияти чукур, суз маданияти юкори, куриниши ва муомаласи жозибали, маъноли, куп киррали "Имиж"га эга булиш нихоятда яхши ва фойдали.

Инсонлар ёшлари катта булиб, хаётий тажрибаларининг бойиши, илмнинг турли йуналишларида тажриба ва билимлар орттириши натижасида, уларнинг салохиятлари фанларнинг асослари, назарий кисмлари ва хаётий тажрибаларимиз тупланиб, тулиб боради. Илм хеч качон йуколмайди, сарф килинса хам, когозга туширсангиз хам, талаба, магистр, шогирдларингизга берсангиз хам камаймайди. Шунинг учун буюк, шерлар султони, давлат арбоби Низомиддин Мир Алишер Навоий бобомиз:

"Хунарни асрабон неткумдир охир, Олиб тупроккаму кеткумдир охир" деган маъноли мисралари бор. Тупланган билим ва тажрибалардан салохиятимизни тулик маънавий - баркамол авлод тайёрлашга багишлайлик.

Чунки "Имиж" укитувчининг касбий фаолиятининг билишининг ифодаловчи куриниш тимсолни ифода килади. Шунингдек ташки (сузлашишда) ва ички (фикрлаш жараёнида) фазилатларни курсатади.

Укитувчи, тарбияловчи, педагог, доцент, профессор, устоз ва талабаларнинг "Имиж" куриниш, хислатларини кутариш ва яхшилаш максадида куйидагилар тавсия этилади:

1. Тарбиячи, укитувчи, педагог, доцент, профессор ва устозларнинг куриниши, хислатлари, илмий салохияти, маданияти, савияси талаб даражасида шаклланган булиши.

2. Ички ва ташки фикрлаш ва фаразлар юритиши, сузлаш маданияти ва педагог махорати нихоятда юкори ва етук булиши, маданиятли ва юкори фазилат эгаси булиши.

3. Укитувчи-педагог ва тарбияловчиларнинг касб махорати сохаларни узлаштирганлиги, укитадиган фанларнинг асоси, назариясини чукур билишлик, ишлаб чикариш объект ва предметлари билан узвий богланган интеграцияланган холда укитиш.

4. Сузлаш нутки, суздаги харфларни равон талаффуз кила оладиган, дикцияси юкори маданият сохибаси булиши керак.

5. Фаразларни тугрилиги, фикрларнинг маъноли эканлиги укитувчининг илмли курсаткичларидан хисобланади.

6. Укитадиган фанларни, жумладан аграр тизимидаги ирригация, мелиорация, механизация, электрлаштириш, автоматлаштириш, гидротехник иншоатларни куриш, фойдаланиш ва таъмирлаш технология, тавсия ва инноватсион гоялар билан тулдириш.

7. Чиройли куриниш, кийиниши талабалар билан учрашувда, турли йигилишларда узини ишончли хис килишни таъминлаш.

8. Олий таълим муссасалари, кафедра ва факултетларининг укитувчи, профессор ва илмий ходимлари укитиладиган фанларини асоси ва назарий кисмларини соха тизимидаги хужаликларнинг предмет ва объектлари фаолияти билан узвий богланган -интеграциялашган холда ва инновацион гоялар билан сугорилган холда олиб боришлари.

9. "Имиж" куринишга (хусусиятлари) тулик эга булган укитувчи-педагог укув жараёнлари таълим - тарбия ва илмий изланишларни сифатли, маъноли ва яратилаётган янги технология, техника ва тавсияларини самарадорлигини таъминлаш.

10. Университетнинг юкори боскичида укитиладиган махсус (мутахассислик) фанларни: ирригация, мелиорация, механизация, электрлаштириш, автоматлаштириш ва бошкаларни укитиш буйича услубий (методик) кулланма ва курсатмалар яратиш (ишлаб чикариш билан узвий богланган холда).

11. Инсонларни куриниши буйича халк орасида шундай накл ишлатилади: "Инсонни кийиниш маданиятига караб кутиб олинади ва суз, нуткига караб кузатилади".

12. Укитувчи-педагог, устозларнинг илмли куриниши, тимсоли, хусусиятлари улар фаолиятида намуна сифатида куриниши керак.

13. "Имиж"ли куриниш: юз тузилиши, кийиниши, муомала, нутк ва маданияти чиройли булиши хамма вакт рахбарлар эътирофида булишимизга эришайлик.

Давлатимиз учун сифатли таълим ва ёшлар салохиятини кутариш, маънавий баркамол авлод яратиш буйича капитал йуналтириш Президент сиёсатини асосий бугини хисобланади.

Буюк шоир, давлат арбоби Низомиддин Мир Алишер Навоийнинг тарбиявий карашлари чукур маъноли булиб унинг фикрича "укитувчи уз фанини (касбий) мукаммал билиши ва чукур билимга эга булиши билан бирга, хам эхтиёжларини тушуниши, хамма нарсада намуна курсатиши керак".

Буюк олим Мирзо Улугбек таъкидлаганидек: "Муаллим уз билимини бошкариши, етказиши, шогирдларга айтган гапларини тугрилигини исботлаши, олган билимларини узлаштириши, ёдлаш ва куллашда уларга ёрдам бериш кобилиятига эга булиши керак.

Юкоридаги дахоларнинг "имиж"ли куринишлари, маънавий карашлари, меъросларини чукур урганишимиз керак.

Мутахассис, укитувчи - педагог, тарбиячитаълимсифатиничукурлиги, маданиятли эканлигимизифодаловчикуриниши билан атрофдагиларга намуна булаолади.

Сифатли, ракобатбардош, баркамол ва жахон стандартларига мос равишда тайёрланаётган мутахассисликларбарча сохаларда, жумладан аграр тизимидаги хужаликларида ишлаш учун, уларнинг "имиж" курсаткичлари юкори ва салохиятли булишига эришишимиз керак.

Шундан келиб чикиб, имидж курсаткичлари мутахассисликка караб турлича педагогик адабиётларда келтирилган материалларнинг тахлилига куратурли мазмунга эга булиши мумкин. Масалан менинг сохам ирригация, мелиорация, кишлок хужалигини механизациялаш, электрлаштириш ва техникалардан фойдаланиш, таъмирлаш, тиклаш, саклаш ва диагностика технологик жараёнларни яратишдан иборат.

Укитувчи - педагог, устозларни "имиж"ли куриниши, илмий салохияти, фан ва ишлаб чикариш янги инновацион гоялар билан таълим-тарбия бериш янада равнак топиши мукаррар.

Сузимни Мухтарам Президентимиз Шавкат Миромонович Мирзиёевнинг чукур маъноли ибораси билан якунламокчиман:

"Тараккиётнинг тамал тоши хам, мамлакатни кудратли, миллатни буюк киладиган куч хам бу - илм-фан, таълим ва тарбиядир.

Жонкуяр олимларимиз буюк аждодларимизнинг илмий анъаналарини муносиб давом эттирган холда, илм-фанни тараккиётимизнинг драйверига айлантириб, мамлакат ривожига хизмат киладиган мухим кашфиётлар яратишларига ишонаман"

Хакикатан хам, Президентимизни ишончини оклашга астойдил харакат килиб, "Имиж" куриниш ва хусусиятларини барча кирраларига эга булган холда, укув жараёнларини ишлаб чикариш тизимидаги хужаликлар билан узвий богланган, интеграциялашган холда, илмий ишланмаларнинг тадкикот натижалари билан бойитилган, ёзиладиган дарсликларимизни аграр соха хужаликларини фаолияти билан интеграциялашган ва монография, диссертацияларда инноватцион гоялардан фойдаланган холда тайёрлашимиз керак. Мен шуларга амал килган холда барча шогирдларим билан уз салохиятимдан, хаётий тажриба ва маданиятим, ёзган сифатли макола ва китобларим билан, ракобатбардош мутахассисларни тайёрлаш оркали ишонтиришга харакат киламиз.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.