Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ АСОСИДА АТРОФ-МУХИТ ХИМОЯСИ ВА ЭКОЛОГИК МУАММОЛАРГА КАРАТИЛГАН КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ АСОСИДА АТРОФ-МУХИТ ХИМОЯСИ ВА ЭКОЛОГИК МУАММОЛАРГА КАРАТИЛГАН КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
13
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
махорат / педагог / касбий таълим / табиат / экология / инновация / педагогик талаблар / тавсиялар / касбий малака / хусусият / мулохаза ва фикрлар

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Д И. Ходжакулова

Мақолада педагогик маҳорат асосида соха вакиллари учун касбий фанлар, атроф-мухит химояси ва экологик тарбия сохасида инновацион ёндошувлар оркали касбий билим ва кўникмаларни шакллантириш ҳақида маълумотлар, мейъёрлар, уларни таъминлаш борасида йурикномалар ва махоратли педагог даражасини эгаллаш буйича тавсиялар икелтирилган..

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ АСОСИДА АТРОФ-МУХИТ ХИМОЯСИ ВА ЭКОЛОГИК МУАММОЛАРГА КАРАТИЛГАН КАСБИЙ КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

ПЕДАГОГИК МАЙОРАТ АСОСИДА АТРОФ-МУХИТ ХИМОЯСИ ВА ЭКОЛОГИК МУАММОЛАРГА КАРАТИЛГАН КАСБИЙ КУНИКМАЛАРНИ

ШАКЛЛАНТИРИШ Д.И. Ходжакулова

Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институти, Доцент.п.ф.н. https://doi.org/10.5281/zenodo.8372565

Аннотация. Мацолада педагогик майорат асосида соха вакиллари учун касбий фанлар, атроф-мухит химояси ва экологик тарбия сохасида инновацион ёндошувлар оркали касбий билим ва куникмаларни шакллантириш уацида маълумотлар, мейъёрлар, уларни таъминлаш борасида йурикномалар ва махоратли педагог даражасини эгаллаш буйича тавсиялар икелтирилган..

Калит сузлар: махорат, педагог, касбий таълим, табиат, экология, инновация, педагогик талаблар, тавсиялар, касбий малака, хусусият, мулохаза ва фикрлар

Аннотация. В статье рассматривается вопросы, сведения и инновационные подходы, рекомендации, касающиеся обучающей специальности, охраны окружающей среды и инновационные подходы в олбасти экологии для специалистов соответсвующей отрасли. Приводится основные моменты повышения квалифкации и правилы для педагов, а также в приобретение профессиональных навыков на основе педагогического мастерства.

Ключевые слова: Ключевые слова: профессиональная способность, мастерство, личность педагога, профессиональная особенность, инновации, окружающея среда, экология, профессионализм, навык, рекомендации.

Abstract. The article discusses issues, information and innovative approaches, recommendations related to the teaching profession, environmental protection and innovative approaches in the field of ecology for specialists in the relevant industry. The main points of advanced training and rules for teachers, as well as the acquisition of professional skills based on teaching skills, are given.

Keywords: Key words: professional ability, skill, teacher's personality, professional feature, innovation, environment, ecology, professionalism, skill, recommendations.

Х,озирги замон укитувчисинннг педагогик фаолияти ва унинг инновацион ёндошуви асослари. Маълумки, укитувчи - педагогик ва психологик жихдтдан уз ихтисослиги, айникса у билан туташ холда барча соха вакиллари учун тегишли булган табиат, атроф -мухит, хозирда юз бераётган айрим экологик муаммолар, табиий офатлар таъсирида юз берувчи "форс-мажор" холатлари каби юкса били ва савияга эга булиши, касбий тайёргарлик хамда юксак ахлокий фазилатларга эга булиб, Олий тахсил берувчи таълим муассасаларида фаолият курсатувчи ута жавобгар шахс булиши даркордир.

Укитувчи таълим жараёнида укитиш шаклларини оптимал даражада, соха буйича замонавий инновацион ёндошувларга асосан ташкил этиши, хар томонлама билимдон ва баркамол шахсни шакллантириш назариясини турли янги гоялар билан бойитшпни пухта билиши лозим. Х,озирги кунда укитувчисининг педагогик мах,орати меъзонларида "Билиш, тушуниш, кузатиш, фикрлаш, ажратиш, танлаб олиш, мушохада килиш, текшириш, лозим булса тажрибалар утказиш асосида олинган натижаларни куллаш, тах,лил килиш, синтез килиш оркали мукаммал "бах,олаш" каби дидактик конуниятларга

асосланган холда таълим беришнинг мух,им боскичлар ва категориялари эътироф этилган. Зеро, шахсга атрофлича ва мукаммал таълим-тарбия бериш них,оятда мураккаб жараён булиб, укувчининг савияси, тарбияси, рухитяи каби бир катор хислатлар эътиборга олиниши лозим.

Айникса, хар бир иносн учун ута мухим булган ва ечилиши лозим булган экологик муаммолар, атроф-мухитнинг ифлосланиши, кучли даражада ривожланиб бораётган саноат, кишлок хужалиги ва ишлаб чикараишнинг куплаб сохаларида тугилаётган муаммолар, сув, хаво, тупрок ифлосланиши, усимликлар оламининг камайиб бориши, "Кизил китоб" сахифаларининг купайиб бориши каби негатив холатлар барчага тегишли булиб, хар бир укувчи, касби ва ихтисослигидан катъий назар буни билишлари ва уларнинг ечимида фаол иштирок этишлари лозим.

Мазкур х,олатлар ёш авлод тарбияси, уни ташкил этиш мазмуни, бевосита иштирок этиш, нафакат шахс камолоти, балки жамият тараккиётини, Она сайёрамиз, атроф-мухит софлиги, инсонлар саломатлиги каби ута мух,им ахдмиятга молик булган омил эканлиги таъкидланади.

Шу боис, Республикамизда укитувчи кадрларнинг маънавий киёфаси, тафаккур ва мушохада килиш каби аклий салох,ияти, гуманитар ва табиий билимлар билан катордаги илгор касбий мах,оратига оид жиддий талаблар куйилган. Айникса, укитувчи чукур билимларга асосланган узининг индивидуал нут; маданиятига, эга булиши зарур, яъни: а) нуткнинг тугрилиги; б) нуткнинг аниклиги; в) нуткнинг ифодавийлиги; г) нуткнинг софлиги, д) фактлар билан асослангилиги, е) замонаваий билимлар ва илгор технологиялар билан бойитилганлиги кабилар .

Педагоглик касби уз мох,иятига кура, таълим бериш сохасига (асосий фанлар, ёндош фанлар) караб кута индивидуалдир. Х,ар бир педагогнинг илмий-амалий, маънавий етуклик каби мух,им хдётий урин эгаллаши ва ни уз ишининг (касбининг) мохир устаси булишдир. «Мастер»-(уста) жуда илгор, билимдон, ёки уз ишини мох,ирлик билан бажарувчи деб ифодаланади ва унинг педагог мах,орати унинг фаолиятида, укувчиларнинг билим ва куникмаларида, сунгра эса хаётда, ишлаб чикраишнинг турли жабхаларида уз уринларини топа билиш ва касб танлашларида билинади.

Педагог аввало педагогик билим бериш жараёнининг конуниятлари, жамият ва табиат билан уйгунлашагн холдаги механизмлар ва уларнинг замонавийлиги хакидаги билимларни яхши эгаллаган булиши лозим. Шу маънода педагогнинг умумлашган малакалари, унинг педагогик техникаси, аграда янги инновацион ёндошув булса жуда катта ахдмиятга эгадир.

Шуни кайд этиш лозимки, майорат - бу алох,ида кудрат ва бунга хар бир педагог эга булиши даркор.

Юкори ва кичик даражада уста булиш, касбий мах,оратга эришиш х,ам, эришмаслик х,ам мумкин. Х,акикий уста мех,нат фаолияти чогидагина гузалдир. Педагогик мах,оратга етишиш педагогнинг муайян шахсий сифатлари билан алохида ахамитяга эгадир.

Йиллар давомида, замон билан хамнафас кадам ташлаб, юксакликга эришаётган педагогик майорат юксак даражада педагогик фаолиятнинг тараккий этишини, педагогик техникани эгаллашни, шунингдек, педагог шахси, унинг тажрибаси, фукаролик ва касбий мавкеини ифодалайди.

"Педагогик махорат" бир категория сифатида узининг илмий асосларига эга. 19871997 йиллардаги ушбу касбга булган эътибор ва илмий ёндашувлар бу сифатларга эътибор килишга имкон берди [1]/

Педагогик махорат касбий фаолиятдаги индивидуалликнинг ёркин куриниши сифатида тушунилади, махоратга эга булиш категорияси касбий фаолият нуктаи назаридан кишининг индивидуаллигини характерлайди.

Замонавий тадкикотларда педагогик махоратнинг узига хослиги куйидаги такомиллашган категорияларда жамланади, яъни педагогик махорат; Педагогик ижод; Новаторлик; Касбий билимдонлик; Фаолият услуби; Иннавацион фаолият; Педагогик технология.

Айникса, сунгги йилларда юз бераётган глобал иссиклашув, сув танкислиги, атроф-мухи т ифлосланиши, экологик мувозанатнинг бузилиши, тупрокларнинг шурланиши, фойдали хайвонлар ва усимликларнинг ёнгинлар ва тошкинлар остида колиб кетиши холатлар замонавий инновацион фаолиятда уз урнини топиб, тукимачилик ва енгил саноат буйича тахсил олаётган талабаларига ва таълим берувчи укитувчиларига алохида вазифаларни юклайди.

Бу борада, тукимачилик чикиндилари, окава сувлари, матоларнинг ва калаваларнинг буяш ранглари, дастлабки хом-ашё ва бошкалар алохида эътиборга олиниши ва тугилган муамларни ечишда педагоглар ёрдамида ечим топишлари, имкон кадар олдини олишлари зарурдир.

Уз ишининг мохир устаси булган педагог - бу вазифаларни мохирона уддалайди ва оркасидан ёщларни, талабаларни эргаштира олади.

Педагог уз фанини чукур биладиган, аник ва гуманитар фанлардан ташкари адабиёт ва санъатнинг тегишли сохаларини хам яхши тахлил эта оладиган, тарбиялаш ва укитиш услубиётида улардан фойдаланиб, фикрлар плюаризми, карама-каршилиги ва бирлиги тафаккурини очиб, масалалрни хал килишда одил ёндошув услубини тавсия эта билиши керак. Зеро педагог "Мукаммал мутахассисдир. Ушбу таърифнинг маъно мохиятида педагогик махорат тушунчаси мазмунига кирадиган куйидаги масалаларни кушиш мумкин:

1. Умумий маданият ва савиянинг юкори даражаси, билимдонлик ва акл-заковатнинг юксак курсаткичи;

2. Узининг укитаётган фани хамда ёндош фанларга хам доир кенг ва чукур билим сохиби;

3. Педагогика, умумий ва педагогик психология, экология каби фанлар сохасидаги билимлар билан куролланганлик, уларда укитиш ва тарбиялаш ишлари тажрибасида эркин ва усталик билан фойдалана билиш;

4. Укув-тарбия ишлари методикасини мукаммал эгалланганлик.

Булардан ташкари, педагогик махоратнинг мазмунида куйидаги узаро боглик булган асосий кисмларни ажратиш мумкин:

• Педагогик инсонпарварлик йуналиши;

• Педагогик Ватанпарварлик ва жонкуярлик йуналиши;

• Ихтисослик ва мутахассисликга доир классик ва замонавий билимлар;

• Педагогик кобилият;

• Педагогик техника (куникма-иктидор).

Педагоглик дунёдаги энг кадимги касблардан бири булиб, унинг ижтимоий, сиёсий ахамияти хеч качон камаймайди ва сунмайди.

Педагоглик касби бир катор мухим инсоний талабларга жавоб бериши керак. Х,озирги замон педагогининг шахси учун энг мухим асос - бу инсонпарварлик йуналишидир. Педагог жуда юксак даражада умумий маданиятга эга одам. У жуда куп нарсани билиши керак, хозирги замонда узи укиётган фан сохасидаги ютуклардан, янгиликлардан хабардор булиши керак, уз укувчиларини хар куни укишга ургатиб бориши учун узи мунтазам укиб урганиб, уз билимини тулдириб, чукурлаштириб бориши керак. Демак, педагог педагогик махоратнинг асоси уз устида сурункали ишлаб бориши -мустакил укиши ва урганишидир.

Фан ва маданият ривожланиши таълим-тарбия ишларининг кай йусинда олиб борилишидан келиб чикади. Бу фалсафий акида давлат ахамиятига эга булган ижтимоий конуният хисобланади.

Давлатнинг буюк келажаги, албатта ёшларни чукур билимли ва покиза одоб-ахлокли калб эканини ёддан чикармаслик лозим. Бу катта муаммода махоратли, билимли педагогларни урни мухим. Айникса, узи ва талабаларни уларни ураб турган табиат ва унинг бутунлигини саклаш, яшил олам, хайвонот дунёси ва барча тирик мавжудотларнинг уз урни ва вазифаларини билган холда, кундалик хаётларида (куча-куй, хиёбонлар, транспортлар, истирохат боглари, бинолар ва шу кабиларга эътибор бериб, талабаларни табиатни севишга ва ардоклашга , куз корачигидек саклашга чорлаши керак.

Хар кандай фандан билим бераётган укитувчиларга махоратнинг куйидаги таркибий кисмларини бажаришлари тавсия этилдаи [2]:

Педагогик махоратнинг таркибий кисмлари:

• нутк малакалари;

• тушунарли таъсирчан фикр ва хис-туйгуларни сузда аник ифодалаш;

• мимика ва пантомимика;

• маъноли караш;

• миссий психик холат;

• кайфият ёки истехзоли табассум;

• саводли гапириш;

• аник имо-ишора;

• рагбатлантирувчи муносабат;

• ижодий жиддийлик.

• Билим ва илм-фанга чорлаш.

Шуни таъкидлаш лозимки, хар бир инсоннинг маънавияти унинг ахлоки, одоби, хулки, билими, савияси, узига ва атроф-мухитга, жамиятга, кишиларга, нарса ва буюмларга ва уз-узига булган эътиборли маданиятидан ташкил топади. Ахлок, одоб, тафаккур, юксак билимлик ва инсонийлик эса аклий, хукукий, диний, иктисодий, табиий, тарихий, сиёсий билимлар замирида шаклланади.

Хулоса килиб айтганда, педагог уз фаолиятида педагогик махорат асосида кобилиятли, малакали ва ижодкорлик хусусиятлари билан ёндашар экан ана шундагина узида ва узгаларда касбий куникмалар, чукур билим, юксак савия каби хислатларни ижобий шакллантира олади.

REFERENCES

1. Н.Н.Азизхужаева "Педагогик технология ва педагогик махорат" Т. Фан- 2006

2. Б.Зиёмухамедов Педагогик махорат асослари. Укув кулланма Т.2006й

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.