Научная статья на тему 'Историко-философские концепции мышления о проблемах развития и прогресса'

Историко-философские концепции мышления о проблемах развития и прогресса Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
67
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
развитие / природа / общество / государство / сознание / естественный закон / социальная гармония / социальный застой / социальная мобильность / социальное развитие. / development / progress / nature / society / state / consciousness / natural law / social agreement / social stagnation / social mobility / social development.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Жобиржон Саитмуродов

Проблема общественного развития центральный вопрос социальной философии. Это всегда волновала мыслителей, изучающих восходящее развитие общества. В данной статье исследуются научные работы зарубежных ученых, которые стремились пролить свет на проблемы развития и прогресса общества. Анализируются многолетние научные исследования и их жизненный опыт.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Historical and philosophical concepts of thought about the problems of development and progress

The problem of social development is the central issue of social philosophy. This has always worried thinkers studying the upward development of society. This article examines the scientific works of foreign scientists who sought to shed light on the problems of development and progress of society. Long-term scientific research and their life experience are analyzed.

Текст научной работы на тему «Историко-философские концепции мышления о проблемах развития и прогресса»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Historical and philosophical concepts of thought about the problems of development and progress

Jobirjon SAITMURODOV1

National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received September 2021 Received in revised form 15 September 2021 Accepted 20 October 2021 Available online 15 November 2021

Keywords:

development,

progress,

nature,

society,

state,

consciousness, natural law, social agreement, social stagnation, social mobility, social development.

The problem of social development is the central issue of social philosophy. This has always worried thinkers studying the upward development of society. This article examines the scientific works of foreign scientists who sought to shed light on the problems of development and progress of society. Long-term scientific research and their life experience are analyzed.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

DOI: https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss10/S-pp430-436 This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Ривожланиш ва тараккиёт муаммоларини мулохазадан утказишнинг тарихий-фалсафий концепциялари

_ АННОТАЦИЯ_

Калит сузлар:

тараккиёт,

ривожланиш, табиат,

жамият,

давлат,

онг,

табиий хукук ижтимоий тотувлик, ижтимоий тургунлик, ижтимоий харакатчанлик, ижтимоий тараккиёт.

Ижтимоий тараккиёт муаммоси ижтимоий фалсафанинг марказий муаммосидир. Бу муаммо жамиятни юксалиб борувчи ривожланишини тадкик килувчи мутаффакир-ларни доимо тулкинлантириб келган. Ушбу маколада узларининг куп йиллик илмий изланишлари ва хаётий тажрибаларидан келиб чикиб, ривожланиш ва тараккиёт муаммоларини ёритишга харакат килган гарб олимлари тадкик этилган.

1 National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek The department of philosophy and logic of the faculty of social sciences basic doctoral student. Tashkent, Uzbekistan.

Историко-философские концепции мышления о проблемах развития и прогресса

_ АННОТАЦИЯ_

Ключевые слова:

развитие,

природа,

общество,

государство,

сознание,

естественный закон, социальная гармония, социальный застой, социальная мобильность, социальное развитие.

Проблема общественного развития - центральный вопрос социальной философии. Это всегда волновала мыслителей, изучающих восходящее развитие общества. В данной статье исследуются научные работы зарубежных ученых, которые стремились пролить свет на проблемы развития и прогресса общества. Анализируются многолетние научные исследования и их жизненный опыт.

Ижтимоий тара;;иёт муаммоси ижтимоий фалсафанинг марказий муаммо-сидир. Бу муаммо жамиятни юксалиб борувчи ривожланишини тад;и; ;илувчи мутаффакирларни доимо тул;инлантириб келган. Масалан, ;адимги файласуф, шоир эпикурчилик издоши Тит Лукреций Кар узининг "Буюмлар табиати тугрисида" достонида ибтидоий инсонлар тугрисида шундай деб ёзган эди: "Инсонлар х,али оловдан фойдаланишни билмас эди, х,амда ёввойи хайвонлардан шилиб олинган терилар уларнинг жисмига кийим булиб хизмат ;илмаган; улар бутазорларда, чангалзорларда ёки тоглик жойлардаги горларда яшашган ва агар уларга ёмгир ёки шамол хамла ;илса буталар орасига яшириниб узларини химоя ;илишган". Тарихнинг хамиша илгарилама ва чизи;ли харакати маносидаги "прогресс" гояси ижтимоий муносабатлар сохасига XVIII аср охирларида Гарб марифатпарварлари А.Р. Тюрго, Ж.А. Кондорслар томонидан тадби; этилди va кейинчалик марксча талимотда олдинга сурилган. Тафаккурнинг тантанаси гояси инсоният ижтимоий тара;;иётининг мазмуни сифатида Гегел томонидан хам асосланган. Цуйида биз гарб олимларининг ;арашларини тад;и; ;иламиз.

Ижтимоий тара;;иётга А.Р. Тюргонинг ;арашлари. Ижтимоий тара;;иёт муаммосига Янги замонда алохида эътибор ;аратила бошлади, бу даврда чексиз тара;;иёт гоясини илгари сурган буржуазия тарих майдонида асосий уринни эгаллади. Француз социологи ва и;тисодчиси Анн Робер Жак Тюрго тарихни инсон зотининг муваффа;иятли харакатлари изчиллиги сифатида куриб чи;ади. У уз асарларида инсоният тарихининг бошланишини шахарлар вужудга келиши хукуматларнинг яратилиши тилларнинг шаклланиши, фан юту;лари ва бош;а-ларни таъкидлаган. Тюргонинг таъкидлашига кура, хатто урушлар, тунтаришлар ва бош;а ;ийинчиликлар инсониятга юксалиб борувчи йуналишда ривожланиб боришида тус;инлик ;ила олмайди, чунки тара;;иёт узлуксиз тусга эга. Жамият-нинг вужудга келиши тугрисидаги масалани тад;и; ;илган холда француз олими дастлаб инсонлар ер куррасини макон ;илган ва сунгра фанлар билан шугуллана бошлаган. Бу эса инсон онгининг такомиллашувига имкон яратган. Унинг ну;таи назарига кура, тара;;иётнинг нотекислиги айрим хал;ларда фанлар ва санъат бош;а хал;ларга нисбатан жадалро; ривожланиши билан изохланади. Масалан, у Цадимги Юнонистон тарихининг кенг тасвирини беради хамда бу мамлакатнинг фан, фалсафа ва санъат сохасидаги юту;ларидан узининг хайратга тушганини

ифoдaлaйди, биpoк Рим caлтaнaти тyFpиcидa у ^лбий фикpлapни бaëн килaди xaмдa y^Aa хеч ;aндaй тapa;;иëтни кypмaйди вa буни бу дaвлaтдaги xyкмдopлap зoлим бyлгaнликлapини xaмдa инcoн oнгини pивoжлaнтиpиш тyFpиcидa ;aЙFypмaгaнлиги билaн изoxлaйди. ^p™ Янги зaмoнни фaлcaфa фaнлapининг тapиxидa бyлмaгaн гyллaб-яшнaши cифaтидa тaъpифлaйди. Ньютон, Дeкapт вa бoш;a oлимлap физига, мaтeмaтикaни янги мaзмyн билaн тyлдиpгaн xoлдa илгapи cypдилap. Бу бopaдa Tюpгo бyндaй деб ëзaди: '^erapT тaбиaтни yнгa кенг нaзap тaшлaгaн инcoн cифaтидa кypиб чи;aди", уни буткул ;aмpaб oлaди вa ;уш пapвoзи бaлaндлигидaн тaбиaтнинг peжacини тyзaди. Hьютoн тaбиaтни янaдa бaтaфcилpo; тaд;и; ;илaди. У бoш;a инcoн гашф килган мaмлaкaт тyFpиcидa ëзaди".

Tюpгoнинг фикpигa ^pa, ижтимoий тapa;;иëт мaъpифaт вa фaн ëpдaмидa pивoжлaнaдигaн инган oнгининг тapa;;иëтигa oлиб бopaди. ^p™ уз ишлapидa ижтимoий тapa;;иëтнинг ижтимoий жиxaтлap билaн ;изи;мaгaн. Бу э^ тapa;;иëт тyшyнчacини aнчa тopaйтиpиб куйган. Ж.А. Koндopcнинг тapиxий жapaëн дaвpлapи А.Р. Tюpгoникигa yxшaшдиp. Бу фpaнцyз oлими Tюpгo фикpлapини дaвoм эттиpгaн Xoлдa инcoний pyx - бу "тapиxий pивoжлaнишнинг буюк xapaкaтлaнтиpyвчи кучи" деб x,иcoблaгaн.

У узининг мaшxyp "инcoн oнги тapaккиëтининг тapиxий тacвиpи чизмaлapи" acapидa тapиxий жapaëнни ун дaвpгa бyлaди вa xap биpини тегишли тapздa тapифлaйди. Xap биp дaвp - бу жaмият тapaккиëтининг oлдинги бocкичигa ниcбaтaн илFop бocкичидиp, деб xиcoблaйди. Koндopcнинг фикpигa ^pa, биpинчи дaвp - бу инcoнлapнинг ибтидoий xoлaти булиб, бу дaвpдa инcoнлap биp кaнчa oилaлapнинг биpлaшишидaн шaкллaнгaн кaбилaлapгa биpлaшиб яшaшгaн. Иккинчи дaвpгa утиш чopвaчиликдaн дexкoнчиликкa утиш билaн якyнлaнди. Бу инcoниятнинг илFop кaдaми эди, чунки дexкoнчилик Koндopcнинг фикpигa ^pa, кишилapгa уз xaëтлapини биp мyнчa xoтиpжaм вa кунгилли килишгa имкoн бepaдигaн биp кaдap ocoйиштa мexнaтдиp. Бyндaн тaшкapи "xyнapмaндчилик" coxacидa xaм мyaйян тapaккиëт юз бepди; кишилap уй xaйвoнлapни бoкиш caнъaтидa мyaйян билимлapни кулга киpитдилap, yлapни кyпaйтиpишни xaттo зoтини тaкoмиллaштиpишни ypгaниб oлдилap". Koндopcнинг учинчи дaвpи ижтимoий тapaккиëтгa имкoният яpaтгaн мехтат тaкcимoти билaн xycycиятлaнaди. "Чунки инган ишлaб чикapишдa кaттa мyкaммaликкa эpишди. Эндиликдa у кaмгинa нapcaлap билaн купгита нapca ишлaб чикapишгa ypгaнди...".

Еpгa aйpим инcoнлap ишлoв бepгaн, дexкoнчилик acбoб-ycкyнaлapини бoшкaлap тaйëpлaгaн, чopвaчилик билaн янa бoшкaлap, уй xyжaлиги билaн xaм aлoxидa инcoнлap шyFyллaнгaн. Шу тapздa кypилишнинг дaвлaт шaкли вyжyдгa кeлaди. Myлкчилap, кyллap вa xизмaткopлap cинфлapи пaйдo булди. ^бб^т, acтpoнoмия вa кyплaб бoшкa фaнлap pивoжлaнди. Typтинчи вa бешинчи дaвpни Koндopce ^димги Юнoниcтoн вa ^димги Рим билaн бoFлaйди. Koндopcнинг фи^ига кypa, ^димги Юнoниcтoн мaдaнияти буш жoйдa пaйдo бyлмaгaн, шунингдек билимлapнинг aйpим кисмини, xyнapмaндчилик, дин вa ëзyвни Шapк xaлклapидaн yp^^a^ Узининг кyплaб зaмoндoшлapидaн фapкли yлapoк, Koндopc жaxoн тapиxи ягoнa xaмдa тypли мaмлaкaтлapнинг xaлклapи биp-биpлapи билaн yзapo бoFлик вa биp-биpилapигa yзapo тaъcиp кypcaтaди деб xиcoблaгaн, Koндopc Ютон фaлcaфacини, caнъaти вa мaънaвий xaëтини яxши билaн вa уз acapидa Юнoниcтoн caнъaт, фaлcaфa, oилaвий мyнocaбaтлap, cиëcий тузум, кoнyнчилик вa xoкaзo coxaлapдa эpишгaн бapчa ютyклapни бaëн килгaн. Koндopc кaдимги Рим

тарихини тахлил;илган холда Рим бошка мамлкатларга катта таъсир утказганлиги борасидаги хулосага келади. "Рим шахри уз хукмронлигини деярли барча миллатларга тар;атди. Бу ерларда Х,индистон ва Хитойни мустасно этганда инсон онги узининг нотавон гудак холидан, ю;ори кутарилди".

Бирок Рим салтанатининг узи маданиятни Юнонлардан олган. Фан, санъат хамда Рим файласуфларининг асарлари Юнон рух,и билан йугрилгандир. Кондорс хам Тюрго сингари инсоний тараккиёт фанлар ва фалсафанинг ривожланишига имкон яратмаган ;адимги Римнинг зулмкор тартиботига салбий муносабатда булади. Олтинчи ва еттинчи даврлар - бу Урта аср давридир. Тараккиёт чу;;исига кутарилган холда инсоний онг ушбу чу;;идан жадал пастлай бошлади. Барча жойда ёввойилик ва бесаводлик хукмрон булди. "Диний алдовлар ва турли-туман олди ;очди фикрлар хукмрон булиб ;олди. Европа буткул ;он ва куз ёшлари ичида ;олди. Диннинг зулми ва харбий ёвузлик остида эзилди...". Ёввоийлар томонидан Рим салтанатининг эгалланиши барча жойда хукмрон булган христиан дини уз ортида фанлар, санъат ва фалсафанинг ривожланиши ва такомиллашувини тухташини эргаштириб келди. Бирок Рим салтанати ;улаши билан куллик хам йуколди. Буни Кондорс илгор ;адам ва инсон зоти такдиридаги тунтариш деб хисоблайди..., бундай инсон ха;и;ий эркинликни билиш имкониятини кулга киритди, бирок у кулнинг ахволи кул дехкондан катта фаркланмаслигини тушунади. Чунки буларнинг хар иккаласи хам уз хужайинига тобеъдир. Кондорсе Урта аср даврининг охирида яна фанлар ривожлана бошлади, чунки инсоний онг янги кудратга эга булади деб хисоблайди. Уша замондаги энг окил кишилар томонидан чидамаслик ва золимликка карши уруш эълон килинди. Рухонийлар гарчи тараккиётни тухташига уринсаларда, бирок унга халал бера олмай колдилар ва онг нихоят яна галаба килди. Саккизинчи давр - фанлар ва китоб нашр килиниши давридир. Бу ерда Кондорс Уйгониш даврини назарда тутади. Бу даврда хаётнинг куплаб сохаларида жадал тараккиёт юз берди. "Фанларнинг ривожланиши жадал ва ажойиб тарзда кечди". Коперник астрономияда буюк кашфиётлар килди, Галилей жисмларинг тушиш конунини очди. Алгоритмлар кашф килинганлиги сабабли алгоритм такомиллашди ва математик хисоблар соддалашди. Кондорс туккизинчи даврни Декартдан бошлаб француз инкилоби шакллнаши билан нихоясига етган, деб хисоблайди. Фалсафанинг тараккиёти уз ортидан инсонлар тенглик гояси шаклланишини эргаштириб келди. Декарт, Локк, Лейбниц, Вольтер сингари мутаффакирларнинг ишлари фалсафа ва ижтимоий назария ривожланишида улкан рол уйнади. Уша замондаги фалсафа Францияни бутун ижтимоий хаётини камраб олган Француз Инкилобини етакчисига айланди. Инкилоб туфайли ижтимоий муносабатлар узгарди хамда француз жамияти узгара бошлади. Унинчи даврда Кондорс инсоний тараккиётнинг келажагини куради. У ижтимоий хаётнинг яхшиланиши кишилар уртасидаги нотенгликни йукотишга боглик деб хисоблайди. Унинг жахондаги барча халклар тараккиёт йулига утишини бир мунча колок халклар тамаддун неъматларини бошка халклардан тайёр куринишда олишини ва бу уларнинг ривожланишини енгиллаштиришига ишончи комил эди. Шундай кун келадики, "бунда куёш уз онгидан бошка хужайинни танимайдиган, факат эркин кишилар макон тутган ерни ёритади, бунда золимлар ва куллар, рухонийлар ва бошка ахмок иккиюзламачи воситалар факат тарихда ва театр сахналарида учрайдиган булади". Жамиятнинг келажаги Кондорснинг фикрига кура бу унинг узи ашаддий тарфдор булган капиталистик жамиятдир.

И.Г. Гepдepнинг ижтимoий тapaккиëт мyaммocигa кapaшлapи. Немис мaъpифaтпapвapи И.Г. Гepдep xaм худди фpaнцyз xaмфикpлapи cингapи инcoният тapиxини ягoнa pивoжлaниш тapaккиëти cифaтидa тaлкин килгaн биpoк у Tюpгo вa Koндopcдaн фapкли xoлдa, у уз тaxлилини yмyмaн бутун бopликни вa киcмaн epни тaxлил килишдaн бoшлaгaн. Пaнтeиcтик Foягa тaянгaн xoлдa И.Г. Гepдep инcoн вa кoинoтнинг бapчa киcмлapи ypтacидa yxшaшликни кypaди. Унинг ëзишигa ^pa, "Инган oнa кopнидaн вyжyдгa кeлaди, yшa epдa xyдди усимлик cигapи у^ди, cyнгpa э^ бизнинг acaблapимиз вa тyкимaлapимиз дacтлaбки кypтaклapдиp. Улapнинг кучини ycимликлapнинг хис этувчи aъзoлapигa тaккocлaш мумкин. Бизнинг xaëтимизни xaм усимлик xaëтигa тaккocлaш мумкин. Бу унинг чи;иш, усиш, гyллaб яшнaши, сулиши вa yлимидaн ибopaт". И.Г. Гepдep инcoният вa xaйвoнoт ypтacидa фapклapдaн кypa кyпpoк yxшaшликлapни кypaди. У xaйвoнoт вa усимлик ypтacи-дaги cифaт фapклapини кypмaгaн xoлдa, жaмиятни тaбиийлaштиpaди. И.Г. Гepдep '^^ник вa нoopгaник oлaмлap тaдpижий pивoжлaнишнинг мyaйян бocкичлapидaн утган деб xиcoблaйди вa бyндaй pивoжлaнишгa кyйидaгичa тaвcиф бepaди. Opгaник тузилиш шaкли тoшдaн кpиcтaлгa кpиcтaлдaн мeтaллapгa, мeтaллapдaн усимлик-лapгa, ycимликлapдaн xaйвoнлapгa, xaйвoнлapдaн инcoнгa yтaди; юкcaлиб бopгaн capи тиpик мaвжyдoтни кучи вa кизикишлapи тypли-тyмaнлaшaди, вa ниxoят бу кyчлap вa кизикишлap инcoн киëфacидa биpлaшaди".

И.Г. Гepдepнинг фикpигa кypa, инcoн энг мyкaммaл мaвжyдoтдиp. И.Г. Гepдep уз acapлapидa xaлклapнинг келиб чи;ишини, инcoниятгa гeoгpaфик мухитнинг тaъcиpини тaдкик килaди. Xитoй, Mиcp, Юнoниcтoн, Рим вa бoшкaлap cингapи ^димий дaвлaтлap тapиxини ^га^ди. Cy^pa уз зaмoнacидaги Евpoпa дaвлaтлapи тapиxини ypгaнишгa yтaди. Шуни xaм тaъкидлaш жoизки, И.Г. Гepдep инcoниятнинг илFop pивoжлaниши Foяcи тapaфдopи булган. У ингон тaбиaтининг мaкcaди булган инcoнпapвapлик нoмoëн бyлишидa ижтимoий мyнocaбaтлapниинг тaкoмиллaшyвини кypaди.

Ижтимoий тapaккиëтгa Г.В.Ф Гегелнинг кapaшлapи.

Tapиxий тapaккиëтни ypгaнишдa Гегел pивoжлaниш тaмoйилини кyллaйди. Унинг фикpигa ^pa, тapиxий жapaëн инcoний жaмиятнинг oлдингa xapara^ лaнyвчи илFop xapaкaтидиp. Taбиaт yз-yзидaн pивoжлaнмaйди, чунки yндa хеч кaндaй янгилик нapca йу;. Унинг шaкллapи куп киëфaли уйини э^, зepикиш yЙFoтaди. Инcoн тaбиaтдaн фapкли xoлдa aжoйиб тapздa yзгapишгa вa шу acнoдa яxши тoмoнгa yзгapиш caлoxятигa эгa. Гегел бутун жaxoн тapиxини aжoйиб тapздa бaëн килган: "Aгap биз бугунги кyндa yмyмaн жaxoн тapиxигa нaзap coлcaк, куз oлдимиздa xapaкaтлap вa yзгapишлapнинг, тypли-тyмaн xaлклap, дaвлaт, шaxcлap шaкллaнишининг ул^н тacвиpи нaмoëн бyлaди. Бyлap мyнтaзaм тapздa биp-биpининг opтидaн пaйдo бyлaвepaди. Энг aввaлo, xaлклapнинг ушбу дoимий aлмaшyвдa пaйдo бyлaдигaн умумий фи^, кaтeгopия мyaйян вaкт мaвжyд бyлгaн Xoлдa cyнгpa йyкoлиб кeтaди. Maнa шу yмyмaн yзгapишдиp. Утмишдaги бyюкликдaн caклaниб кoлгaн вaйpoнaлapгa нaзap тaшлaш бу yзгapишни caлбий тoмoндaн кypиб чи;иш иcтaгини yЙFoтaди. ^йси caëxaтчи Kapфaгeн, Пaльмиpa, Пepceпoл, Рим вaйpoнaлapигa нaзap coлгaндa caлтaнaтлap вa инcoнлapнинг вaктинчa экaнлигини, утмиш xaëт кaнчaлик кyчгa тyлa вa мaзмyнгa тyлa бyлcaдa, Faмгин бyлгaнлигини кypмaйди? Бу Faмгинлик шaxcий йyкoтyвлap вa шaxcий мaкcaдлapнинг дoимий эмacлигидaн, бу бeFapaз Faмгинлик инcoннинг aжoйиб вa мaдaний xaëти xaлoкaтидaн келиб чи^ди. Узгapишгa мaнcyб бyлгaн энг я;ин

таъриф бу мохиятига кура халокат булган узгаришдир. Айни вактда бу янги хаётнинг пайдо булишидир. Чунки, хаётдан улим юз беради, улимдан эса хаёт дунёга келади".

Гегелнинг фикрига кура, бутун жахон тарихи эркинликни англашдаги тараккиёт инсоний жамиятнинг илгор тараккиёт томон харакатидир. Гегел диалектик булган ва инсон тарихидаги тараккиёт курашсиз булмаслигини тушунган хамда оркага кайтиш даврлари хам мавжудлигини англаган, бирок; шунга карамасдан инсоний жамият тара;;иёти тухтаб колмайди. Гегел Прусс монархиясининг ривожланишни жахон ривожланиши тарихининг чуккиси деб билган.

Н.А. Бердяевнинг фикрига кура, ижтимоий тара;;иёт гояси диний илдиз-ларга эга. У "тарихий жараённинг ма;садини назарда тутади ва ушбу якуний ма;садга богли; холда мазмунни очиб беради". Бирок ма;саднинг узи тарихий жараён доираларидан таш;арига чи;ади, чунки бу Илохий салтанат адолати салтанатининг бошланишидир. Мохятига кура, тара;;иётнинг ушбу назариётчиси диний гояни илгари сурган. Тара;;иёт тугрисидаги таълимотни тахлил килган холда, Н.А. Бердяев унда куплаб карама-каршиликлар борлигини таъкидлаган. Бу карама-каршиликлардан асосийси вактни назарга илмаслик муносабатидир. Бу зиддият утмиш ва хозирги кунни назарга илмаслик, гарчи уни илмий асослаш имкони булмасада, келажакни улуглашдан иборатдир."Тара;;иёт тугрисидаги таълимот диний таълимот, эъти;оддир. Чунки тара;;иёт тугрисидаги илмий-ижобий таълимотни асослаш, изохлашнинг имкони йук, чунки илмий-ижобий асослаш ва изохлаш фа;ат эволюция назариясида булиши мумкин. Тара;;иёт тугрисидаги таълимот эса - бу эъти;од, ишонч мавзусидир".

Тараккиёт назарияси жахон тарихининг вазифалари келажакда хал килиниш борасидаги тахминдан иборат ва шундай вактлар келадики, бундай жамиятда тулик уйгунлик хукм суради ва барча зиддиятлар хал булади. Бу Конт, Гегел, Спенсернинг нуктаи назаридир.

Хулоса урнида айтиш мумкинки, "ижтимоий тараккиёт тушунчаси" турли фанлар учун зарур экан. Биринчи навбатда бир катор зарур сабабларга кура бу фалсафа, тарих ва социолгия фанларидир. Шундай изохлардан бири тарихчи Н.И. Кураевнинг ишида учрайди. У тараккиётни тушуниш тарихнинг боришини бахолаш учун идеал улчов беради деб ёзган эди. Тарихнинг боришини бахоламасдан туриб, унинг устидан хукм юритиб булмайди ва ундан маъно излашнинг имкони йук. Ижтимоий тараккиёт гоясининг узи кадимги даврдаёк вужудга келган эди. Уша замонларда тараккиёт гоясининг икки манбаи булган. Булар хозирги замон устидан кузатиш ва яхши келжакка умид килиш эди. Илк бор ушбу гоя аклий сохадаги кузатишлардан вужудга келди. Кадимги даврдаги олимлар ва файласуфлар кадимги даврдаги оксаколлар инсонпарварлар ушбу аклий тараккиёт тугрисида ёзишган. Уларнинг барчаси бир фикрга - ижтимоий тараккиёт билимларнинг кенгайиши ва чукурлашуви янада тугрирок тушунчаларнинг ишлаб чикилиши ва табиат устидан хукаронликнинг ортишида эканлигидаги фикрга кушилган. Жойнинг узида колишнинг имкони йук, чунки уз эхтиёжларига эга хар кандай авлод ривожланишга ва олдинга интилишга йуналтирилган булади. Оркага кайтишнинг хам иложи йук. Демак факат биргина йул колмокда - бу олдинга интилиш, кийинчиликларни бартараф этиш, бир сифат холатидан бошка янада илгоррок холатга утишдир. Х,амонки инсоният мавжуд экан тараккиёт хам мавжуддир.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Социальная философия. Под ред. Гобозова И.А. 2003 C. 332

2. Тюрго А.Р. Избр. филос. произв. М., 1937. С. 115.

3. Плеханов Г.В. Избр. .филос. произв. М., 1956. Т. 11. С. 153.

4. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума, М.,1936. С. 24.

5. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума, М., 1936.с. 34

6. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 84

7. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 100 -101

8. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 116

9. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 148

10. Кондорсе Ж.А. Эскиз исторической картины прогресса человеческого разума. С. 227223.

11. Гердер И.Г. Идеи к философии истории человечества. М., 1977. С. 40.

12. Гердер И.Г. Идеи к философии истории человечества. М., 1977. С. 116.

13. Гегель Г.В.Ф. Философия истории. СПб., 1993. С. 119-1,20.

14. Бердяев Н.А. Смысл истории. М., 2000. С. 145.

15. Бердяев Н.А. Смысл истории. М., 2000. С.147

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.