Научная статья на тему 'Приоритетные направления развития аксиологического отношения молодежи к демократическим реформам'

Приоритетные направления развития аксиологического отношения молодежи к демократическим реформам Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
22
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Гражданское общество / демократия / демократические реформы / ценности / национальные ценности / социализация / социальная среда. / сivil society / democraty / democratic reforms / values / national values / socialization / social environment

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Улугбек Азимов, Шоира Холназарова

В статье представлена ​​информация о факторах развития аксиологического отношения к демократическим реформам у молодежи в контексте гражданского общества на основе национальных ценностей, вопросам социализации.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Priority directions of the development of the axiological attitude of young people to democratic reforms

This article provides information on the factors of development of the axiological attitude to democratic reforms among young people in the context of civil society on the basis of national values, issues of socialization.

Текст научной работы на тему «Приоритетные направления развития аксиологического отношения молодежи к демократическим реформам»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Priority directions of the development of the axiological attitude of young people to democratic reforms

Ulugbek AZIMOV1, Shoira KHOLNAZAROVA2

Fergana State University

Fergana branch of the Institute for Retraining and Advanced Training of Physical Culture and Sports

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received July 2021 Received in revised form 20 July 2021

Accepted 15 August 2021 Available online 15 September 2021

Keywords:

civil society, democraty, democratic reforms, values, national values, socialization, social environment.

This article provides information on the factors of development of the axiological attitude to democratic reforms among young people in the context of civil society on the basis of national values, issues of socialization.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Ёшларнинг демократик ислохртларга аксиологик муносабатини ривожлантиришнинг устувор йуналишлари

Калит сузлар:

Фу;аролик жамияти, демократия, демократик ислохотлар, ;адрият,

миллий ;адриятлар, ижтимоийлашув, ижтимоий мух,ит.

АННОТАЦИЯ

Ушбу ма;олада фу;аролик жамияти шароитида ёшларда демократик ислохотларга аксиологик муносабатни миллий ;адриятлар асосида ривожлантириш омиллари, ижтимоийлашув масалалари х,а;ида маълумотлар берилган.

1 Independent researcher, Fergana State University, lecturer of the Fergana branch of the Institute for Retraining and Advanced Training of Physical Culture and Sports, Fergana, Uzbekistan.

2 Lecturer of the Fergana branch of the Institute for Retraining and Advanced Training of Physical Culture and Sports, Fergana, Uzbekistan.

Приоритетные направления развития аксиологического отношения молодежи к демократическим реформам

_ АННОТАЦИЯ_

В статье представлена информация о факторах развития аксиологического отношения к демократическим реформам у молодежи в контексте гражданского общества на основе национальных ценностей, вопросам социализации.

XXI аср бошида х,аёт суръатларининг бециёс даражада тезлашуви, ахборот оцимининг кучайиши авторитет - нуфузли манбаларнинг янгича маъно касб этиб, турли куринишларда намоён булишигасабаб булмоцда. Жамиятимиз ёшлари фацат уцув даргохларидагина эмас, ОАВ, Интернет орцали хам ранг-баранг ахборот ва маълумотларни олмоцдалар. Улар билим олишлари учун фойдали, зарур маълумотларни цабул цилиш билан бир цаторда маънавий цадриятларимизга царши йуналтирилган ахборотларга хам дуч келмоцдалар. Баъзи ёшларнинг билим олишда, хаётга булган муносабатларини белгилашдаота-она, устоз-мураббийларни эмас, балки ОАВ, Интернетни авторитет сифатида эътироф этишлари, улардаги ахборотларни хацицат деб цабул цилишлари ва ишонишлари ташвишланарли холдир. Уларахборотларнинг манбаларига, чинлик даражасига деярли эътибор бермайдилар, мухими цизицарли ва эхтиёжларига мос булса бас. ОАВ, Интернетнинг айрим маълумотлари эндигина маънавий олами шаклланаётган, шахсий тажрибаси хацицатни ёлгон, уйдирмадан фарцлашгаетарли булмаган ёшлардаги хаётий тушунчаларнинг шаклланишига таъсири таълим-тарбия муассасаларининг иш фаолиятигасалбий таъсир курсатмоцда.

Ислохотларнинг мохиятини тахлил циладиган булсак, бугун ёшлар тарбияси ва комил инсон масаласида янгича ёндашувнинг йулга цуйилганлигига гувох буламиз. Зеро, Президентимиз Шавкат Мирзиёев, "Ёшларимизга муносиб таълим бериш, уларнинг илм-фанга булган интилишларини руёбга чицаришимиз керак. Шу мацсадда, мактабгача таълим тизимини ривожлантиришимиз, урта ваолий уцув юртларининг моддий-техник базасини, илмий ва уцув жараёнлари сифатини тубдан яхшилашимиз керак." деб таъкидлаб утади. Бу эса, таълим-тарбия тизими-нинг уйгунлиги, уларни бир-бири билан узвий боглицлигидадир. Айни вацтда маънавий камолот куплаб муаммоларни бартараф этишнинг калити сифатида майдонга чицмоцда. Буни биз тарихий, фалсафий ваахлоций меросимизни чуцур урганиш орцали хам билишимиз мумкин. Тарихий адабиётларимизнинг аксария-тида жамият тарацциёти комил инсонлар билан белгиланиши акс этган. Шу нуцати назардан цараганимизда комил инсонларни, баркамол авлодни тарбиялаш жамиятимиз олдидаги мухим ва долзарб вазифа эканлигига яна бир бор ицрор буламиз.

Мамлакатимизда амалга оширилаётган бугунги демократик ислохотлар аслида мустацилликнинг илк кунларидан бошланган. Бу аввало тоталитар тузум даврида шакллантирилган анъаналардан, царашлар ва бошцарув тизимидан воз кечиб, жахон тарацциётига мувофиц келадиган парадигмага утишда намоён булади.

Ключевые слова:

Гражданское общество, демократия, демократические реформы, ценности, национальные ценности, социализация, социальная среда.

Бу пapaдигмaл yзгapишлap мулк шaкллapи тeнглигини тиклaш, инcoн xy;y; вa эpкинликлapини тyлaк;oнли тaъминлaш, бoшк;apyв тизимини миллий мaнфaaт-лapимиз вa дaвлaтчилигимиз aнъaнaлapигa Kypa ;aйтa иcлox ;илиш, жaxoн Хaмжaмияти билaн xaмкopликдa тeнгликкa, yзapo мaнфaaтлapгaacocлaнгaн xaл;apoaлo;aлapни ypнaтиш, ижтимoий aдoлaтли вa ;у;у;ий дaвлaт ;ypиш, юкcaк мaънaвиятли бapкaмoл aвлoдни тapбиялaшни cтpaтeгик мa;caд ;илиб куйган-ликдa нaмoëн бyлaди.

"Maмлaкaтимиз тoтaлитap тyзyмдaн вoз ^чиб, мycтa;ил тapa;;иëт йулини тaнлaди, кyплaб ;ийинчилик вacинoвлapдaн утиб, тapиxaн K^c;a дaвpдa жaxoн Хaмжaмиятидa узига мyнocиб ypин эгaллaди. Koнcтитyция вa унинг нeгизидa яpaтилгaн пyxтa ;oнyнлap, шyнингдeк, Maмлaкaтимиздa дeмoкpaтик иcлoxoтлapни янaдa чy;ypлaштиpиш вa фy;apoлик жaмиятини pивoжлaнтиpиш ^н^пцияга Хoкимият инcтитyтлapини шaкллaнтиpишни вa yлapнинг тyлa;oнли фaoлият кypcaтишини, фy;apoлapнинг хуку; вa эpкинликлapини xимoя ;илиш, мулкчи-ликнинг бapчa тypлapини, фy;apoлapнинг дaвлaт бoш;apyвидaги фaoл ишти-poкини тaъминлaди".

Дaвлaтимиз paxбapи yшa дaвpгa xoлиcoнa, oбъeктив бaxo бepap эган Биpинчи Пpeзидeнт И.A. Kapимoвнинг тapиxий-cиëcий poлини юкcaк бaxoлaйди 'Миллий тapиxимизнинг энг кecкин вa тaxликaли дaвpидa, миллaтлapapo тy;нaшyвлap вa бoш;a зиддиятлapaвж oлгaн, мaмлaкaтимиздa фy;apoлap ypyши xaвфи юзaгa кeлгaн, и;тиcoдиëт чy;yp ин;иpoзгa yчpaгaн, биpcyз билaн aйтгaндa, этеи зaмoннинг yмpи тyгaб, янги зaмoн бoшлaнaëтгaн биp пaйтдa Иcлoм AбдyFaниeвич-нинг pecпyбликa paxбapи этиб caйлaниши Яpaтгaннинг xaл;имизгa бeбaxo мapxaмaти эди". Биpинчи Пpeзидeнтнинг узи к^йд этaди: "Биз pивoжлaнгaн дeмoкpaтик дaвлaтлap тaжpибacини ypгaнишдa дaвoм этaмиз, дeмoкpaтик ;aдpиятлapгa xaмишa гади^миз. Шунинг учун дeмoкpaтия xaK^a гaпиpгaндa, биз aввaлaмбop, энг pивoжлaнгaн дaвлaтлap rçaTOprna киpиш, энг мухими, yлap кулга киpитгaн ютy;лapни yзлaштиpишни нaзapдa тyтaмиз. Инcoн xy;y;лapини тaъминлaш, ;ap к^^и oдaм учун эpкин, фapoвoн xaëт кeчиpиш имкoниятлapини яpaтиш йyлидa кимки тypли ютy;лapгa, нaтижaлapгa эpишгaн бул^, биз yлapдaн ypгaнишдaн чapчaмaймиз". Бу Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг cтpaтeгик мa;caди, ижтимoий xaëтни дeмoкpaтик ;aдpиятлapacocидa yзгapтиpиш, янгилaш ифoдacи эди.

Шу билaн биpгa И.A. Kapимoв дeмoкpaтияни ;apop тoптиpиш мypaккaб вaзифaлapдaн биpи экaнини, унинг aйни;ca энди мycтa;илликни култ киpитгaн дaвлaтлap учун ниxoятдaoFиp вa зиддиятли шaкллaнишини яxши тушунган. "Бугунги кyндa, дeгaн эди у, Узбeкиcтoнни бoш;apиш, уни xимoя ;илиш, xaл;имиз-нинг эpтaнги кунини yйлaб, мycтaxкaм cиëcaт oлиб бopиш вa энг мухими, мycтa;иллик дeгaн, Xyдoнинг узи бизгa бyюpгaн мy;aддac нeъмaтни мaнa шyндaй acpaб aвaйлaшдa, я;ин вa yзo; кeлaжaкни бapпo этишдa бутун бopлиFини бaFишлaб яшaйдигaн oдaмлapнинг caфи тoбopa кeнгaйиб бopмo;дa. Лeкин, aфcycки, шyлap ;aтopидa, ;ypy; Tan билaн яшaйдигaн oдaмлap xaм yчpaб тypaди. Бу дyнëдa ;ypy; гапга эмac, бaлки, aввaлo, xap тoмoнлaмa ишoнчли, cинaлгaн, xaëт cинoвидaн утган oдaмлapгa ишoниш кepaк. Бaъзилap жyдa чиpoйли гaпиpaдики, xaттo, эpтaгa Хaëтимиз бyтyнлaй гулу гyлзopгaaйлaнaди, xaммaмиз жaннaтдa яшaймиз, дeгaн гaплapгa xaм ишoнтиpиб куйиши мумкин. Aнa шyндaн эхт^т булиш кepaк".

Президентимиз Ш.М. Мирзиёевдавлат рахбари лавозимини бажаришга киришган биринчи кундаёк демократик ислохотларни давом эттириш ниятида эканини эълон килди. "Фукаролик жамияти барпо этиш, - дейди у, юртдош-ларимизнинг эркинлик ва ташаббусларини, мамлакатимиз ижтимоий хаётидаги иштирокини кенгайтириш келгусида хам Узбекистон сиёсий тизимини ривожлан-тиришнинг мухим йуналиши булиб колади".

Кишиларнинг "ижтимоий хаётдаги иштирокини кенгайтириш"ни давлати-миз рахбари уз фаолиятининг устувор йуналиши сифатида карайди, у бошлаган ислохотлар негизида шу вазифа ётади. Айнан ушбу вазифани у мамлакатимиз ижтимоий хаётини тан;идий тахлил этиб, эришилган ютукларни объектив бахолаб, олгасилжиш стратегиясини ишлаб чи;ади. Шунинг учун хам миллий демократик тараккиётимизнинг хозирги, янги боскичи Ш.М. Мирзиёев номи ва унинг креатив фаоллиги билан богликдир. Унинг 2016 йил 19 октябрдаги Тадбир -корлар ва ишбилармонлар харакати Узбекистон Либерал демократик партияси-нинг VIII съездидаги маърузасида асосий сиёсий фаолияти нималарга карати-лишини илк бор баён килади. У аввало суд-хукук тизимига эътибор каратади ва бу сохада уз ечимини кутаётган куплаб муаммолар мавжудлигини таъкидлайди. "Бугун одамлар биздан нимани кутаяпти? Энг аввало, давлат идораларига килган мурожаатлари уз вактида, холисона ва конуний хал этилишини кутмокда. Лекин, айрим рахбарларнинг ахоли ариза ва шикоятларини куриб чикишда сансалорлик, масъулиятсизлик, ортикча расмиятчиликка йул куяётгани одамларни бездир-мокда".

Биргина 2016 йилнинг 9 ойидаРеспублика Бош прокуратурасига 137 минг, Олий судга 67 минг, Адлия вазирлигига 52 мингдан зиёд келиб тушган ариза-ларнинг салкам 30 фоизи бевосита тергов суд фаолияти васуд карорлари ижроси-даги масалалар булган. Бу ариза ва шикоятлар вактига урганилмаган ваечилмаган, хатто беш ун йиллаб ечилмаган муаммолар, ишлар булгани жамиятдаадолат ва конун устуворлигини таъминлашга йуналтирилган давлат муассасаларининг фаолиятида нима устувор булганини пайкаш кийин эмас эди. "Энг ачинарлиси шундаки, - дейди Ш.М. Мирзиёев, - мансабдор шахсларнинг харакатсизлиги окибатида такрорий мурожаатларсони ортиб бормокда. Цани, айтинг-чи, бу ахволдаахолининг умуман суд хукук тизимига ишончи ва уни мустахкамлаш тугрисида гапириш мумкинми узи? Айнан шу нуктаи назардан, кабул килинаётган хар бир карорнинг асосли, адолатли ва конуний булишини таъминлаш мухим ахамият касб этади. Бу борадасуд хокимиятининг чинакам мустакиллигини хамда одил судлов фаолиятига аралашмаслик учун жавобгарлик мукаррарлигини таъминлаш асосий масаладир".

Тугрисини айтганда, суд хокимиятининг мустакиллиги, улар чикараётган хукмларнинг адолатлилиги ва конунийлиги утган йигирма беш йил давомида кукларга кутариб макталди. "Суд хокимияти мустакиллигини таъминлаш,-деб ёзади Узбекистон Республикаси Олий судининг уша пайтдаги раиси Б.Мустафоев, -уни фукароларнинг хукук ва эркинликларини хамда конун билан курикланадиган манфаатларини ишончли химоя килаоладиган мустакил давлат институтига айлантиришга каратилган кенг куламли ислохотлар бугун амалда кутилган самараларни бераётганига хар биримиз гувох булиб турибмиз". Маколада шу тарздасуд-хукук муассасалари фаолиятини улугланган, реал вокелик

тeкшиpилиши вaaни;лaниши ;ийин булган фoизлap билaн буяб кypcaтилгaн. Aгappeaл xoлaт Б. Mycтaфoeв тacвиpлaгaндeк бyлгaнидa Пpeзидeнтимиз куйин-чaклик билaн "Энг aчинapлиcи, кeйинги йиллapдacyдлap тoмoнидaн биpopтa xaм o;лoв хукми чи;apилмaгaн. Узи xaëтдa бyндaй бyлмaйди, бyндaй булиши xaм мумкин эмac. Бyндaн биз, бapчa тepгoв opгaнлapи xaтocиз вa жyдacифaтли дapaжaдa ишлaяпти, дeгaн xyлoca ;илишимиз мумкинми? Tepгoв xaтocиз булган дeб ким xynoca бepaди? Х^ч ким, xeч K^o^', дeя oлapмиди?

Суд-ху;у; тизимидa илдиз o^a^ oдaтгaaйлaнгaн инcoн тaкдиpигa бeфapклик, тaъмaгиpлик, caнcoлapлик вa нoxaклик йилдaн-йилгaoшиб бopгaн, aммo бу coxaдaги мyтacaддилap кaндaйдиppaкaмлap вa фoизлapни кeлтиpиб, фaкaт уз тинчлигини, xaлoвaти вa мулкини oшиpишни yйлaгaн. Ундa кoppyпциянинг Kaнчaлик илдиз oтгaнини aйpим мyтaccaддилapнинг килмишлapидa яккoл кypиш мумкин. Xyкyкбyзapлик вa жинoятнинг йилдaн йилгaoшиб бopaëтгaни, бу xoлгacyд-Хукук тизими xoдимлapи, xoкимлap, пpoкypaтypa идopaлapи куникиб кoлгaни, вaзиятни yзгapтиpишгa бeфapк кoлaëтгaни Пpeзидeнтни xaйpaтгacoлaди. "X,ap биp Хoлaт вa вaзият бyйичa тyмaн xoкими, вилoят xoкими вa бoшкa мacъyл paxбapлap шaxcaн жaвoб бepaдигaн вaкт кeлди. Жинoятнинг caбaби нимaдa? ^^^лик булган булга. Бу ижтимoий килмиш нимa учун coдиp бyлaяпти? ^ни xyкyкбyзapликни oлдини oлишгa мyтacaдди пpoфилaктикa нoзиpи? ^ни бизнинг ишoнгaн мaxaллa paиcимиз-y, ^ни жaмoaтчилигимиз? Бу caвoллapгa жaвoб йук". Aччик cyзлap, шу кyнгaчa yлyFлaниб, мycтaкил xoкимият тизимигaaйлaнгaни xaкидa тинмaй лoф ypилгaн cyд-xyкyк тизимининг peaл xoлaтигa бepилгaн тaнкидий бaxo.

Maзкyp xoлaтни яxшилaшни Ш.M. Mиpзиëeв cyд-xyкyк тизими билaн axoли ypтacидa янгичaaлoкaлapни шaкллaнтиpишдa кypaди. Xaлк мaнфaaтлapидaн, peaл Хaëтдaн узилиб кoлгaн cyд-xyкyк тизимини axoлигa, инcoнгa xизмaт килдиpиш кун тapтибигa чикaди. "Шу caбaбли, - дeйди дaвлaтимиз paxбapи Ш.M. Mиpзиëeв, - бу бopaдa xap биp xoлaт вa вaзият бyйичa xoким, - Ички ишлap булими бoшлиFи вa пpoкypopнинг axoли вaкиллapи oлдидa xиcoбoт бepишини кyздa тyтaдигaн янги тизим жopий килaмиз". Бу xaлк билaн мyлoкoт кoнцeпцияcи opкaли миллий дeмoкpaтик тapaккиëтнинг янги бocкичигa утишга кapaтилгaн мaкcaднинг ифoдacи эди.

Дaвлaтимиз paxбapи янa биp дoлзapб мacaлaни дaвлaт бoшкapyв тизимини тaкoмиллaштиpиш, уни caмapaли ишлaшини тaъминлaшдa кypaди. Унинг "Узбeкиcтoн Pecпyбликacидa мaъмypий иcлoxoтлap ^н^пция^ни тacдиклaш тyFpиcидa"ги Цapopидa тaъкидлaнгaнидeк, утган ун йилликлapдa дaвлaт бoшкapyвидa oлFa cилжишимиз учун xaлaкит бepгaн ;a^p мyaммoлap пaйдo булди.

- биpинчидaн, ижpo xoкимиятини тaшкил этиш acocлapи жoйлapдaги мyaммoлapни уз вaктидa xaл этиш имкoнини бepмaйди;

- иккинчидaн, aйpим ижpo xoкимияти opгaнлapи ycrara юклaтилгaн вaзифaлap дeклapaтив xycycиятгa эга, yлapни aмaлгaoшиpишнинг хукукий тaшкилий мexaнизмлapи яpaтилмaгaн, куп жoйлapдa yлapнинг фyнкциялapи биp-биpигaaйнaн, дaвлaтнинг opтикчaapaлaшyви бoшкapиш ишлapини caмapaли oлиб бopишгa xaлaкит бepмoкдa;

- yчинчидaн, ижpo xoкимияти фaoлиятини кoopдинaция вa нaзopaт килишнинг aмaлдaги тизими тизимли мyaммoлapни уз вaктидaaниклaш yлapни Хaл этишгa им^н бepмaяпти;

- туртинчидан, ижро хокимияти фаолиятини бахолаш механизмлари жойлардаги реал холатни ифода этмайдиган статистик манбаларни йигиш ва фактларни тасдицлашдан иборат булиб цолмоцда;

- бешинчидан, айницса жойларда ижро хокимияти органлари ва уларнинг рахбарлари масъуллик доираларини, идоралар ичида ва идоралараро алоцалар самарасини белгилаб берган аниц мезонлар ишлаб чицилмаган;

- олтинчидан, жойлардаги ижро хокимиятининг ахоли муаммоларини ечишга ва худудларни ривожлантириш вазифаларини бажаришдасускашликка йул цуймоцда;

- еттинчидан, бошцариш жараёнларигарежалаштириш ва ташкил этишнинг инновацион усулларини, илгорахборот коммуникация технологияларини жорий этиш даражаси цабул цилинган царорлар бажарилишини тез кузатиш васамарали бажарилишини таъминлашга имкон бермайди хамдаортицча бюрократлашувга ва давлат бошцаруви сарфининг хаддан ташцари ошишигасабаб булмоцда;

- саккизинчидан, хужалик бошцаруви органлари томонидан давлат регулятив ва хужалик бошцаруви функцияларини уз устигаолиши, бозор ицтисодиёти талабларига мослашолмайдиган эски бошцарув тизими, асоссиз тарздаажратилаётган имтиёзлар, преференцияларсоглом рацобат мухитини яратишга тусиц булмоцда;

- туццизинчидан, ижтимоий ва давлат хусусий шерикчилигининг ривожлан-магани нодавлат нотижорат ташкилотлари ва тадбиркорлик субъект-ларининг долзарб ижтимоий-ицтисодий муаммоларни хал этишдаги иштирокини сусайтир-моцда, давлат бюджетидан сарф харажатларининг камайишигаолиб келмаяпти;

- унинчидан, ижро хокимияти органлари фаолиятининг етарли даражада очиц ва шаффоф эмаслиги, жамоатчилик назорати механизмларининг заифлиги хаддан ташцари бюрократияга, турли куринишдаги коррупцияларга олиб келмоцда;

- ун биринчидан, айрим рахбарларда зарур ташаббускорлик ва масъулият-нинг йуцлиги цуйилган вазифаларни уз вацтида хал этишга, худудларни комплекс ижтимоий-ицтисодий ривожлантиришга халацит бермоцда. Бу танцидий тахлил авж олган маъмурий бошцаришнинг автократик хусусиятини очиб ташлайди, унда юзага келган салбий холлар давлат бошцариш тизимини нафацат бесамар цилади, шунингдек, уни халц манфаатларидан йироцлаштиради.

Мазкур камчиликларни бартараф этиш ва мамлакатни инновацион ривож-ланишини таъминлаш учун Царорда цуйидагилар давлат бошцаришигаоид вазифа-лар цилиб белгиланган:

а) ижро хокимияти органлари фаолиятининг институтционал ва ташкилий хуцуций асосларини такомиллаштириш;

б) ижро хокимияти органларининг функциялари ва вазифаларини аницлаш-тириш, уларни бажаришдаги масъуллик доираларини белгилаш, координация ва узароалоцалар жараёнларини такомиллаштириш;

в) ицтисодиёт сохасига маъмурий аралашишни камайтириш ва бошцаришнинг бозор механизмларини кенгайтириш;

г) вертикал бошцариш тизими механизмларини ва ижро хокимияти органлари узароалоцаларини такомиллаштириш;

д) дaвлaт бoшкapиш тизимигa зaмoнaвий cтpaтeгик peжaлaштиpиш шaкл-лapини, иннoвaциoн Foялap, ишлaнмaлap вa тexнoлoгиялapни жopий этиш;

е) caмapaли дaвлaт xизмaтлapи тизимини шaкллaнтиpиш, ижpo xoкимияти тизимидa кoppyпциягa кapши xapaкaтчaн мexaнизмлapни тaдбик этиш.

Kypиниб тypибдики, дaвлaтимиз paxбapи бoшкapyв тизимини caмapaли ишлaшини тaъминлaш aввaлo уни xaлк мaнфaaтлapи тoмoнгa йyнaлтиpишдa дeб билaди. Бoшкapишнинг инcтитyциoнaл вa тaшкилий хукукий acocлapини тaкoмиллaштиpиш ижpo xoкимиятини axoли мaнфaaтлapигa мyвoфик кeлaдигaн Kapopлap кaбyл килиш, xУДУДлapни кoмплeкc ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaн-тиpиш бopacидaги фaoлияти caмapaдopлигини oшиpишгa кapaтилгaн.

Xyдyдлapни pивoжлaнтиpмaй, axoли эxтиëжлapини кoндиpмaй бoшкapиш тизими фaoлиятини бaxoлaш мумкин эмac, чунки бoшкapиш дoимo мapкaз-лaшишгa, бюpoкpaтлaшишгa, xaлк мaнфaaтлapидaн yзoклaшишгa мoйил фaoлият тypидиp. Бу иллaтлapдaн мyтлaк xaлoc булган бoшкapиш тизими yчpaмaйди, xaттo тapтиб интизoмгa чyкyp эътикoд куйган Гepмaниядa xaм вaкти-вaкти билaн бюpoкpaтия вa кoppyпция xaкидa нoxyш xaбapлap тapкaлиб тypaди. Х^тто вaзифacини cyиcтeъмoл килиш вa кoppyпция йул куйиш xoлaтлapи учун улим жaзocи бeлгилaнгaн Xитoйдa xaм уз мaнфaaтлapигa, фaxш-иcтaклapигa мyбтaлo шaxcлap yчpaб тypaди, xyкyмaт бyндaй шaxcлapгa улим жaзocи бepилгaнини oшкop этишдaн кaйтмaйди. Aммo бу мaнфaaтпapacтлик вa кoppyпцияни eнгиб, инcoн Хaëтидaн, бoшкapиш тизимидaн мyтлaк cикиб чикapиб бyлмaйди, дeгaн xyлocaгaoлиб кeлмacлиги лoзим. Шу caбaбдaн xaм нияти гоф, фaoлияти шaффoф, Koнyнгa итoaт этишни xaëтий пoзицияcигaaйлaнтиpгaн кaдpлapни тapбиялaш xap Kaндaй дeмoкpaтик дaвлaт учун дoлзapб мacaлa xиcoблaнaди.

Узбeкиcтoндa дeмoкpaтик тapaккиëтнинг янги бocкичи Ш.M. Mиpзиëeв тaшaббycи вa paxбapлигидa кaбyл килингaн X,apaкaтлapcтpaтeгияcи билaн бoFликдиp. Бу xapaкaтнинг cиëcий вa ижтимoий мoxияти, жaмиятимиз oлдидaги вaзифaлap, yлapни aмaлгaoшиpиш йyллapи Пpeзидeнтимизнинг 2017 йил 7 фeвpaлдa ^бул килгaн "2017-2021 йиллapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликacини pивoжлaнтиpишнинг бeштa ycтyвop йуталиши бyйичa X,apaкaтлapcтpaтeгияcи тyFpиcидa"ги ПФ-4947-coнли Фapмoнидa кypcaтиб бepилгaн. Шу кyнгaчa дaвлaтимиз paxбapи тoмoнидaн 130 дaн opтик Фapмoн вa Цapopлap, yлapни aмaлгa oшиpишгa кapaтилгaн чopa-тaдбиpлap дacтypлapи эълoн килинди, дeмoкpaтик иcлoxoтлapни opкaгa кaйтмac вoкeликкaaйлaнтиpиш учун кaтop Цoнyнлap ишлaб чикилди. Улapнинг бapчacи ушбу Xapara^ap cтpaтeгияcидa нaзapдa тyтилгaн вaзифaлapни aмaлгa oшиpишгa кapaтилгaн булиб, ижтимoий xaëтимизнинг дeяpли бapчa coxaлapини, йyнaлишлapини кaмpaб oлaди. Улap бeштa ycтyвop йуталиш-лapдa ифoдaлaб бepилгaн.

Цaдpиятшyнoc-фaйлacyф Ц. Нaзapoв уз тaдкикoтлapидa тyFpи тaъкид-лaгaнидeк, инcoният тapaккиëтининг бypилиш нyктaлapидa, биp ижтимoий-cиëcий тузум бoшкacи билaн aлмaшинaëтгaн утиш дaвpлapидa фaйлacyфлapoлдидa мyкappappaвишдa "Цaдpият нимa?" дeгaн caвoл пaйдo бyлaвepaди, инcoният тapaккиëти кaдpиятлap тизимининг aлмaшинyвидaн ибopaт булиб кoлaвepaди.

Maмлaкaтимиз Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдapивoжлaнтиpишнинг янги бocкичини бoшдaн кeчиpмoкдa. Пpeзидeнтимизнинг тaшaббycлapи билaн ^бул Kилингaн 2017-2021 йиллap учун мyлжaллaнгaн X,apaкaтлapcтpaтeгияcи кaдpият-

лар мохиятини бутунлай янгича идрок этиш, дунёкараш, мафкура ва фикрлаш тарзимиздасифат узгаришлари килишдир. Бу - маънавий хаётда туб узгариш ясаш, халкимизни бунёдкорликка сафарбар этувчи кадриятлар тизимини карор топтириш демакдир. Сиртдан караганда, диний кадриятлар билан илмий кадриятлар уртасида карама-каршилик, бир-бирини истисно этиш, рад килиш мавжуддек, булиб туюлиши мумкин. Бирок аслида улар уртасида ворисийлик, бир-бирини такозо этувчи алокадорлик мавжуддир. Гап шундаки, диний кадриятлар ёки кадриятлар мохиятини диний асосда тушуниш ижтимоий-сиёсий баркарорлик, тотувлик, хамжихатлик, биродарлик, мехр-окибат ва бошкаларни таъминлашда мухим ахамиятга эгадир.

Цадриятлар маънавий тараккиётнинг сифат жихатидан янги боскичидир. Маънавият ва кадрият тушунчалари бир-бири билан узвий богликдир. Маънавият кадрият тушунчасига нисбатан бой ва кенг камровли тушунчадир. Цадрият маънавият таркибига киради ва уни ривожлантирувчи омил булиб хизмат килади. Шунинг учун хам кадрият деганда, кишилардааввало маънавий кадриятлар тугрисидаги тасаввур пайдо булади. Туб узгаришлар ва янгиланиш даврида маънавий кадриятлар ахамиятини ортиб бориши утиш даврига хособъектив-тарихий конуниятдир.

Мавжуд илмий-фалсафий адабиётларда кадриятлар мохиятини таърифлашда тушунча билан у ифодалайдиган нарса ва ходисаларни айнийлаштириш ва бунинг окибатида кадриятларга гоят жун таъриф бериш, кадриятларга эхтиёжлар ривожининг махсули сифатида караш каби холларни кузатиш мумкин.

Жумладан, "Энг янги фалсафа лугати"да кадриятга "Абсолютга, шартга, максадга йуналтирилган объект ва ходисаларнинг инсоний, ижтимоий ва маданий мохиятини акс эттирувчи атама" деб талкин берилади. У инсоннинг, барча ижтимоий объектларнинг "социомаданий фаоллиги доирасини белгилаб келади", маданий фаолият натижаси сифатида эса шахсдан, айрим холларда эса тарихий ходисалардан айрича идрок этилади. Шунинг учун кадриятлар утмиш, хозир ва келажакни уйгунлаштириш (вактда намоён булиши), фаолият натижаларини семиотик ифодалаш (маконда намоён булиши), нарса ва ходисаларни бахолашда уларнинг максадга мувофикларини устувор хисоблаш, дунёни идрок этишда турли даражадаги кадрлаш тизимларини яратиш ва фикрларни асослаш тарзида келади.

Ушбу ёндашишдан маълум буладики, ёшларда демократик ислохотларга аксологик муносабатни ривожлантиришжараёни инсон васубъектларнинг социомаданий фаолиятининг маълум бир натижаси сифатида шаклланган булса-да, шахслар уларни тайёр холда топадилар, айнан шу нуктаи назардан кадриятларнинг мавжудлиги ёки амал килиши айрим олган шахслар, тарихий ходисаларга боглик эмас, балки улардан бокийрокдир. Таъриф муаллифи (В.Л. Абушенко) кадриятларнинг вакт ва маконда намоён булиши айрим олган бойликлардан кенглигини тугри таъкидласа-да, улардаги миллий хусусиятларнинг етакчи урин тутишини эсгаолмайди. Натижада кадриятлар миллий, хатто умуминсоний белгиларсиз кандайдирсоф социомаданий ходисасифатида талкин этилади.

Ёшларда демократик ислохотларга аксологик муносабатни ривожлантириш жараёнига ахлокий-этик ходисаларсифатида ёндашиш у ёки бу даражада барча адабиётларда мавжуд.

Фyкapoлapнинг миллий кaдpиятлap бyйичa xaмжиxaтлилиги миллaтнинг Kaдpий yЙFyнлиги, мaънaвий вa ижтимoий yнификaция билaн xeч aлoкacи йук. Mиллaт yЙFyнлиги кaдpий кoнceнcyc тypли cиëcий вa ижтимoий, этник вa диний yюшмaлap мyлoкoти, yлapнинг oчиклиги, умуммиллий мyaммoлapни биpгaликдa Хaл этиш, биpинчи нaвбaтдa бoлaлap вa ëшлapни мaънaвий-axлoкий тapбияcи мaмлaкaтимизнинг pивoжлaниши acora cифaтидa кypилиши opкaли эpишилaди.

Узбeк xaлкининг узига xoc миллий кaдpиятлapи мaвжyд. Узбeк xaлки yзoк yтмишдaн бepи шaкллaниб кeлмoкдa, миллий кaдpиятлappивoжлaниши xaм утмишга тaкaлaди. Mиллий кaдpиятлap нeгизи cифaтидa узига xocлик, aнъaнaлap xизмaт килaди вa yлap xaлк учун кaттaaxaмиятгa эгa.

Шу билaн биp кaтopдa худудий мaдaниятнинг axaмиятли киcмлapидaн булмиш xaлк aнъaнaлapи, худуднинг мaдaний мaкoнини yзлaштиpишгa нoëб им^ният яpaтиб бepaди, вa худуднинг тypли xил xaлклap вaкиллapининг нaфaкaт тypмyш тapзи билaн тaнишишгa ëpдaм бepaди, бaлки кушни мaдaниятлapнинг узига xocлигини oчиб бepишгa вa ички yxшaшликни тoпишгa ëpдaм бepaди.

Бoшидa кaдpиятлap мaxaллий дapaжaдa шaкллaнaди, яъни aнъaнa, ypф-oдaтлap вa мapocимлap шaклидa. Acpлap дaвoмидa энг яxшилapи узига xocлигини caклaгaн xoлдacapaлaниб, кpиcтaллaшиб бopaди вa yмyмxaлк кaдpиятлap билaн yЙFyнлaшиб кeтaди.

Б.A. Kaдыpoв, X.T. Xaйдapoв, A.A. Aбдиpaззaкoв, Ш.У. Axpopoв габи oлимлapи-нинг фикpлapигa acocлaниб, ëшлapдa дeмoкpaтик иcлoxoтлapгa aкcoлoгик мyнoca-бaтни pивoжлaнтиpиш жapaëни кyйидaгилap билaн изoxлaнaди:

• уз уйи вa Вaтaнини xypмaт килиш;

• aждoдлappyxигacoдиклик;

• кaттaлapни xypмaт килиш, кичкинaлapгa иззaт кypcaтиш;

• мexмoндycтлик;

• бoлaлapгa мyxaббaт;

• мaънaвият-oдoб-тaълим;

• илтифoтлилик, инcoнлapгa мyнocaбaтдaaдaблилик ;

• вaзминлик, caбp, нaзoкaт;

• мyлoйимлик, мyлoкoтдa кaмтapлик;

• oFиp кyндapдa мaтoнaт вacaбp.

Илмий aдaбиëтлapдa "aкcиoлoгик o^", "кaдpиятли мyнocaбaт", "кaдpиятли ycтaкнoвкa", "кaдpиятлap тизими" тyшyнчacигa дoиp xилмa-xил тaъpифлapни yчpaтиш мумкин.

Aгap кaдpият дин, мaфкypa, caнъaт кaби ижтимoий o^ шaклидaн aлoxидa aжpaтиб кapaлca, у xoлдa унинг мycтaкил мaънo-мoxиятигa ниcбaтaн шyбxa yЙFoнaди. Чунки инcoн ë^ жaмиятнинг биpop-биp эxтиëжлapининг кoндиpилиши нaфaкaт, мoддий, шyнингдeк идeaллик билaн xaм aлoкaдopликни aкc эттиpaди. Эxтиëжнинг узи xaм ижтимoий xaëтнинг кaтop шapт-шapoитлapи вa узига xocлик-лapини aниклaб бepaди. Дeмaк, кaдpият инcoн вa жaмиятнинг тaшки oлaмгa мyнocaбaтининг, yлapнинг ички эxтиëжлapи вa вoкeликкa мyнocaбaтлapи билaн yЙFyнлaшyви нaтижacидa юзaгa кeлaди. Maзкyp мyнocaбaтнинг бapкapop xycycият ^c6 этиши инcoн фaoлиятининг мaкcaди вa мoтивлapини шaкллaнтиpишгa xизмaт килувчи "кaдpиятли йу^лганлик" aтaмacи билaн ифoдa этилaди.

Шахснинг "цадриятли муносабати" атамаси XX асрнинг 20-йилларида социология фанида У. Томас ва Ф. Знанецкийлар томонидан киритилган булиб, уларнинг фикрича ижтимоий установка - индивиднинг ижтимоий дунёдаги реал ва мавжуд фаоллигини аницлаб берувчи индивидуал англаш жараёнидир. Бошцачасуз билан айтганда, ижтимоий установка индивид, гурух, яхлитликда жамият хулц-атворини бошцаришни таъминловчи ядро вазифасини бажаради. Ижтимоий установканинг пайдо булишидан аввал индивид томонидан эхтиёж ва шарт-шароитларнинг англаниши содир булади. Социумнинг таъсири жамият томонидан маълум ахборотларни олиш асосида эхтиёжларнинг цондирилишига эришиш билан белгиланади. Шундай цилиб, цадриятга йуналганлик индивиднинг онгида шаклланади, царор топади ва узгариб туради.

Т. Парсонснинг "Ижтимоий харакатларнинг тузилиши хацида" деб номланган асарида цадрият ва цадриятга йуналганлик тушунчалари уртасидаги алоцадорлик ажратиб курсатилган. Яъни, социум маданиятида эталонларга интилишнинг намоён булиши асосида жамиятнинг функционал эхтиёжлари юзага чицади.

Цадриятга йуналганлик шунингдек, уз ичига индивиднинг хаётий тажриба-лари ва орзу-армонларини хам цамраб олади. Ана шу сабабли цадриятга йуналганлик узига хос психологик тавсифга эга булиб, шахс тузилишининг барча компонентлари ва яхлит тизимини акс эттиради.

Педагогик аксиологияга доирадабиётларда "цадриятли установка" тушун-часи хам учрайди. Гарчи купчилик муаллифлар "цадриятли йуналганлик" ва "цадриятли установка" тушунчаларини синоним сифатида цуллашса хам, биринчи -лардан булиб М. Рокич уларорасидаги фарцни алохидаажратиб курсатган. Америка-лик олимнинг фикрича, установкани маълум биробъект (конкрет ёки абстракт, шахсий ёки ижтимоий)га ёки вазиятга нисбатан субъект муносабатидаакс этувчи узоц вацт давомида шаклланган бир цанча ишонч, эътицодлар мажмуи деб цараш мумкин. Демак, йуналганлик шахснинг жамиятдаги меъёрлар билан инсон эхтиёжлари уйгунлашуви акс этса, цадриятли установкада шахснинг амалий фаолиятда мазкур муносабатлари тизимини руёбга чицаришга тайёрлиги акс этади.

Педагогик аксиология сохасида тадцицотларолиб борган олим Б. Ходжаев-нинг таъкидлашича, шахснинг узининг ички позициясини англаши вааниц цадриятлар билан боглицликдаамалий фаолиятга тайёрлиги цадриятли установканинг мохиятини белгилаб беради. Установка шахснинг аниц фаолиятга тайёр-гарлик холатини акс эттирувчи когнитив (билим, ахборот) вааффектив (эмоция, хиссиёт) компонентлар мажмуи сифатида намоён булади.

"Цадриятлар тизими" муайян ижтимоий субъектларга (шахс, миллат, жамият ва бошцалар), бирон бир давр, тарихий босцич ёки соха билан боглиц булган цадрият шаклларининг узароалоцадорлиги ва чамбарчас боглицлигини ифодалайдиган тушунчадир.

Цадриятлар тизими маданиятнинг асосини ташкил этиб, жамият аъзолари-нинг маънавий ва ижтимоий эхтиёжлари, цизицишлари, уларнинг ижтимоий харакатлари ва хулц-атворини бошцаришни узидаакс эттиради.

Б .Битинас ва И.П. Подласыйлар цадриятларнинг учтаасосий тизимини ажратиб курсатишган: трансцендентал (диний мохият нуцтаи назаридан цандай-

niiSfipnrp

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

дир мутлацликка эга), ижтимоий йуналтирилган - социоцентрик (гурухий, умуминсоний, касбий, миллий ва х.к.) ваантропоцентрик (индивидуал).

М.А. Макаревич цадриятлар тизимини цуйидаги гурухларгаажратган:

хаёт мазмунини белгилаб берувчи (яхшилик, ёмонлик, бахт, фаровонлик), универсал (хаётий (витал), демократик, ижтимоий обру-эътибор, шахсий ривож-ланиш, шахслараро муносабат), норасмий (анъанавий, диний ва урбанизациягаоид) ва жамоавий (узаро бир-бирига ёрдам бериш ва бирдамлик). Хаётий (витал) цадриятларга деганда инсон хаётини мухофаза цииш ва узайтиришга йуналтирилган бирламчи ваоддий эхтиёжлар тушунилади. Хаёт мазмунини белгилаб брувчи цадриятлар эса мураккаб тузилишга эга булиб, бутун инсон хаётини мураккабликлари ва гаройиботларга бойлигини ифода этади.

П.А. Сорокин цадриятлар тизимининг учта турини ажратиб курсатган:

- идеационал цадриятлар тизими. Мазкур тизимга доир цадриятлар ва идуаллар узгаришсиз ва доимий, мутлац тавсифга эга булиб, уларни тушуниб етиш жараёнида юзага келадиган тусицларни енгиб утиш жараёнида инсонда хиссий цонициш юзага келади;

- хиссий цадриятлар тизими. Мазкур тизимга хос цадриятлар мутлац куриниш касб этмайди, индивид иштирок этаётган вазият билан боглицликдаамал цилади;

- идеал цадриятлар тизими. Идеационал ва хиссий цадриятларнинг умумлаш-тириш асосида таркиб топади.

Тизимли, субъектив ва фаолиятга йуналтирилган ёндашувлар ва цадриятга йуналтирилган фаолиятнинг узига хосликларини хисобгаолган холда "цадрият" тушунчаси талабанинг касбнинг ижтимоий ахамиятини тулиц англаб етилганлиги тавсифида булгуси педагогик фаолиятгасубъектив муносабати ва бахосини ифода этиши хацидаги хулосага келинди. Мазкурасосга таянган холда "цадриятлар тизими" тушунчасига барцарор, доимий ва динамик-функционал алоцадорликка эга цадриятга йуналтирилган (бахолашга доир) фаолият асосида касбий тайёргар-лик жараёнида шаклланадиган компонентлар (цадриятнинг турлари ва шакллари) мажмуидир, тарзида таъриф берилди.

Маълумки, тадцицот предметининг категориал аппарати сифат даражаси куп жихатдан педагогик вазифаларни хал цилиш мезонлари ва педагогик ходисалар мохиятини белгилаб беради. Булажак цишлоц хужалиги мутахассисларида цадрият-лар тизимини ривожлантиришнинг педагогик-психологик хусусиятларини тадциц этиш учун энг аввало, "ривожланиш" ва "шакллантириш" тушунчаларининг мохиятини аницлаштириб олиш зарур. Тадцицот доирасида "ривожлантириш" атамаси цулланилганлиги боис шундай хулосага келинди.

Б.М.Бим-Баднинг таърифига кура, таълим узида тарбия, уциш ва уцитишни цамраб олади. В.И. Андреев "таълим"ни "маданият"да уз аксини топувчи, уцитиш ва тарбия орцали амалгаоширилувчи ходисасифатида талцин цилади. Уз навбатида "уцитиш" категорияси инсоннинг "таълими", "тарбияси" ва "ривожланиши" тушун -чалари орцали очиб берилади. Баъзи адабиётларда "ривожланиш", "шаклланиш" орцали амалгаошади, деб цайд этилса, бошцаларида "шаклланиш" "ривожланиш" opцaли деб таъкидланади. Шунга царамасдан, куплаб муаллифлар "ривожланиш" тушунчасининг нисбатан кенгроц ва цамровлироц эканлигини хамда шахснинг

niiSfipnrp

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

асосий - мотивацион эхтиёжлари, когнитив, иродавий ривожланиш сохасидаги узгаришлар динамикасини ифодалашда купрок кулланилишини эътироф этадилар.

Аксарият холатларда шахсривожланиши куйидаги тушунчалар билан ифодаланади: а) турли вазият ва шароитларда намоён булувчи, шахснинг ички карашларини белгилаб берувчи етакчи мотивлар тизими; б) жамиятда мавжуд булишнинг узига хослигини белгилаб берувчи шахс узаги, асоси; в) ташки таъсирларнинг ички шартлар билан кушилиб умумий йуналтирилганликни касб этувчи, ташки ва ички шароитлар бирлигининг ифодаси; г) мотивлар, кизикишлар, эхтиёжлар, интилишлар, гоялар, эътикодлар.

Педагогик-психологик адабиётларда "ривожлантириш" атамаси индивидга, унинг психикасига муносабат нуктаи-назаридан куриб чикилади. Яъни, ривож-ланиш - бу индивиднинг ички зарурий хатти-харакати, "уз-узини харакат-лантириши" булиб, ташки таъсир доимий равишда ички йуналганлик асосида харакатланади. Ривожланиш - бу инсон жисмоний ва маънавий ривожланишининг кетма-кетликдаамалгаошадиган микдор васифат узгаришларининг объектив жараёни.

И.П. Подласый "Ривожланиш ички ва ташки шарт-шароитлар билан шартланади. Ички шарт-шароитларгаорганизмнинг физиологик ва психологик хусусиятлари киради. Ташки шарт-шароит инсонни ураб турган борлик, у яшайдиган варивожланадиган мухитдир. Ташки мухит билан узаро таъсирасосида инсоннинг ички борлиги узгаради, уз навбатида кейинги узгаришларгаолиб келувчи янги муносабатларни шакллантиради", деган умумий конуниятни курсатиб утган.

"Ривожлантириш" тушунчаси тахлилигаасосланиб, "булажак кишлок хужалиги мутахассисларида миллий кадриятлар тизимини ривожлантириш" миллатпарварлик ва касбий фаолият билан боглицликда миллий анъана, удум ва маросимларга кадриятли муносабат тавсифини узидаакс эттирувчи ваамалий фаолият жараёнида намоён буладиган, касбий компетентликнинг мухим аксиологик компоненти тарзидасифат узгаришларини хосил килишга йунал-тирилган объектив васубъектив жараён уйгунлигидир, деган хулосага келинди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Мирзиёев Ш.М. 2019 йилда мамлакатимизни ривожлантиришнинг энг мухим устувор вазифалари тугрисидаги Узбекистон Республикаси Президентининг Парламентга Мурожаатномаси. "Халк сузи".

2. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз.1 т. - Тошкент: Узбекистон НМИУ, 2017. - Б. 4-5.

3. Каримов И.А. Она юртимиз икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш энг олий саодатдир. Тошкент: Узбекистон НМИУ, 2015. - Б. 106.

4. Мустафоев Б. Инсонпарварлик ва багрикенглик изчил амалга оширилаётган суд хукук ислохотларининг бош максадидир. // Узбекистон Республикаси Олий судининг Ахборотномаси, 2014. - 3 сон. - Б. 2.

5. Назаров Ц. Аксиология. Цадриятлар фалсафаси. - Т.: Маънавият, 1998. - Б. 121.

6. Томас У., Знанецкий Ф. Методологические заметки // Америк. соц. мысль. -М.: Изд-во МГУ, 1994. - С. 344.

iMlSf 1РПГР

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

7. Муслимов Н.А. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий-методик асослари: Педагогика фанлари доктори. ... дисс. - Т., 2007.

8. Каменская В.Г. Психология развития: общие и специальные вопросы. - СПб.: Питер, 2008. - С. 216.

9. Подласый И.П. Педагогика. Новый курс: Учебник для студ. пед. вузов: В 2 кн. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2006. - Кн. 2: Процесс воспитания. - С. 256. - С.25.

10. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. / Пер. с англ. - М.: Политиздат, 1992. - С. 488-494.

11. Бим-Бад Б.М., Петровский А.В. Образование в контексте социализации // Ж. Педагогика. -1996. - № 1. - С. 5.

12. Андреев В.И. Педагогика творческого саморазвития. - Казань: КГУ, 1996. -

С. 567.

13. Макаревич М.А. Ценность // Российская социологическая энциклопедия / Под общ. ред. АкадРАН Г.В. Осипова. - М.: НОРМА-ИНФРА-М, 1998. - С. 609-610.

14. Узбекистон Республикаси Президентининг Царори. "Узбекистон Республикасида маъмурий ислохотлар концепциясини тасди;лаш тугрисида" // "Хал; сузи", 2018, 9 сентябрь.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.