Научная статья на тему 'Методы формирования духовного развития молодежи'

Методы формирования духовного развития молодежи Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
97
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
духовность / нравственность / образование / ценности / молодое поколение / великие предки / наследие / качественное образование / патриотизм / культура. / spirituality / morality / education / value / young generation / great ancestors / heritage / quality education / patriotism / culture.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Махмут Маматов

Многогранная задача преобразования современного общества требует глубокого понимания целей его развития, как социально-политических и социально-экономических, так и духовно-нравственных. Целенаправленное повышение общего уровня духовности общества необходимое условие формирования гармонично развитой личности, дальнейшего укрепления материальных и духовных основ современной жизни, преодоления негативных явлений, отражающихся в виде социальной девальвации. и моральные ценности. А понимание духовных и нравственных ценностей становится внутренней основой поощрения ответственного поведения. Формирование ответственности определяется в первую очередь возрастом учащегося, с увеличением личной ответственности каждого человека за его или ее личный вклад в процесс социальных изменений. Важно, чтобы каждый студент, понимал ответственность за все, что происходит вокруг него в повседневной жизни и учебной деятельности, и на этой основе объединял молодых людей, неотделимых от жизненных планов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Methods of shaping the spiritual development of young people

The multifaceted task of transforming modern society requires a deep understanding of its development goals, both socio-political and socio-economic, as well as spiritual and moral. Targeted increase in the general level of spirituality of society is a necessary condition for the formation of a harmoniously developed personality, further strengthening the material and spiritual foundations of modern life, overcoming the negative phenomena reflected in the form of social devaluation. and moral values. And an understanding of spiritual and moral values ​​becomes the inner foundation of encouraging responsible behavior. The formation of responsibility is determined primarily by the student age, with an increase in the personal responsibility of each individual for his or her personal contribution to the process of social change. It is important that everyone, especially the student, understands the responsibility for everything that happens around them in daily life and educational activities, and on this basis unites young people who are inseparable from life plans.

Текст научной работы на тему «Методы формирования духовного развития молодежи»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Methods of shaping the spiritual development of young people

Makhmut MAMATOV1

Karshi State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received August 2021 Received in revised form 20 August 2021 Accepted 25 September 2021 Available online 25 October 2021

Keywords:

spirituality,

morality,

education,

value,

young generation, great ancestors, heritage,

quality education,

patriotism,

culture.

The multifaceted task of transforming modern society requires a deep understanding of its development goals, both socio-political and socio-economic, as well as spiritual and moral. Targeted increase in the general level of spirituality of society is a necessary condition for the formation of a harmoniously developed personality, further strengthening the material and spiritual foundations of modern life, overcoming the negative phenomena reflected in the form of social devaluation. and moral values. And an understanding of spiritual and moral values becomes the inner foundation of encouraging responsible behavior. The formation of responsibility is determined primarily by the student age, with an increase in the personal responsibility of each individual for his or her personal contribution to the process of social change. It is important that everyone, especially the student, understands the responsibility for everything that happens around them in daily life and educational activities, and on this basis unites young people who are inseparable from life plans.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Ёшларнинг маънавий тараккиётини шакиллантириш усуллари

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

маънавият,

ахлок;,

таълим,

;адрият,

ёш авлод,

буюк аждодлар,

мерос,

сифатли таълим, ватанпарварлик, маданият.

Замонавий жамиятни узгартиришнинг куп киррали вазифаси унинг ривожланиш ма;садларини х,ам ижтимоий-сиёсий, х,ам ижтимоий-и;тисодий, х,ам маънавий ва ахло;ий жих,атдан чукур тушунишни талаб килади. Жамият маъна-виятининг умумий даражасини ма;садли равишда ошириш - баркамол шахсни шакллантиришнинг зарур шарти, замонавий х,аётнинг моддий ва маънавий асосларини янада мустах,камлаш, ижтимоий девальвация куринишида акс этадиган салбий хддисаларни енгиш шарти. ва ахло;ий

Candidate of philosophical sciences, Pedagogical Institute of Karshi State University, Karshi, Uzbekistan.

цадриятлар. Ва маънавий ва ахлоций цадриятларни идрок этиш масъулиятли хатти-харакатни рагбатлантиришнинг ички асосига айланади. Масъулиятнинг шаклланиши, биринчи навбатда талабалик ёшида, х,ар бир шахснинг ижтимоий узгаришлар жараёнига цушган шахсий хиссаси учун шахсий жавобгарлигининг ошиши билан белгиланади. Хар бир инсон, хусусан, талаба кундалик хаётда ва таълим фаолиятида, атрофда содир булаётган хар бир нарса учун жавобгарликни англаши ва шу асосда х,аёт режаларига ажралмайдиган, аксинча, ёшларни бирлаштириши мухим.

Методы формирования духовного развития молодежи

Ключевые слова:

духовность, нравственность, образование, ценности,

молодое поколение,

великие предки,

наследие,

качественное

образование,

патриотизм,

культура.

АННОТАЦИЯ

Многогранная задача преобразования современного общества требует глубокого понимания целей его развития, как социально-политических и социально-экономических, так и духовно-нравственных. Целенаправленное повышение общего уровня духовности общества -необходимое условие формирования гармонично развитой личности, дальнейшего укрепления материальных и духовных основ современной жизни, преодоления негативных явлений, отражающихся в виде социальной девальвации. и моральные ценности. А понимание духовных и нравственных ценностей становится внутренней основой поощрения ответственного поведения. Формирование ответственности определяется в первую очередь возрастом учащегося, с увеличением личной ответственности каждого человека за его или ее личный вклад в процесс социальных изменений. Важно, чтобы каждый студент, понимал ответственность за все, что происходит вокруг него в повседневной жизни и учебной деятельности, и на этой основе объединял молодых людей, неотделимых от жизненных планов.

КИРИШ

Кишилик жамияти пайдо булишидан бошлаб, инсонларни маънавиятни урганиш юзасидан бир цанча тадцицотлар олиб борилган. Инсон маънавиятини шакллантириш ва тарацций цилдириш бугунги кунда фан ва мамлакатлар олдида турган мухим вазифалардан бири булиб келмоцда. Купгина манбаларда инсон маънавиятини узагини ташкил этувчи шахс: дустлик,тарбия, ахлоц, нафосат, рухият, гоя, мафкура, маданият, эзгулик, улугворлик, олийжаноблик оламига интилиш билан бирга хунуклик, худбунлик,лоцайтлик, жохиллик, пасткашлик каби иллатларга царши кураш олиб бориш масалалар тахлили цадим замонлардан бошланган. Инсон хаётидаги энг мухим ходисалардан бири булган маънавият хацида, ижтимоий-тарихий такомили, маънавият назарияси, амалиёти ва социо-логиясининг умумфалсафий мавзу ва масалалари билан шугулланиб келинган. Кишилик жамиятининг онги тафаккурида руй бераётган узгаришлар, ахолини ортиб бораётганлиги, фан ва техниканинг жадал суратлар билан усиши ва

дyнëк;apaшнинг янгилaниши билaн бoFлик жapaëнлapнинг кaмpaб oлaдигaн дaвpдa aйникca ëшлapни мaънaвиятли ;илиб тapбиялaш вa уни pивoжлaнтиpиш бугунги куннинг мypaккaб, дoлзapб coxaлapидaн биpидиp.X,oзиpги глoбaллaшyв дaвpидa мaънaвият coxacидa пaйдo бyлaëтгaн кyплaб мyaммoлapни ypгaниш бapчa мaмлaкaтлap axoлиcини кoмил инган ;илиб тapбиялaш учун тaxлил вa тa;дид этиш мухим axaмият ^еб этмo;дa. Maънaвият мoxиятини тaл;ин ;илиш мacaлacигa тypличa ëpдaшилca xaм, лeкин умумий мa;caд биттa булиб, у xaм бул^, инcoннинг мaънaвий тapa;;иëтигa ;apaтилгaн. Ушбу мaвзy op;aли мaънaвият тapa;;иëтини шaкиллaнтиpишдa шaxc фaзилaтлapи,кacб-oдoблapи, мyoмaлa мaдaниятлapини ypгaтиш мeтoдлapи вa унинг xycycиятлapи, узига xocлигини oчиб бepишдaн ибopaтдиp [1].

MAB3yrA ОИД AДAБИËTЛAРЛAРНИНГ ТМЛИЛИ

Maънaвият cтpyктypacини aни;лaш, aйни;ca, acpимизнинг бoшлapидa фaйлacyф oлимлapининг дикдатини узига тopтди. ^димги Kyшoн тaълимoтининг ибтидocи мaшxyp мaтeмaтик oлим вa фaйлacyф Пифaгop (э.a. 6-5 acpлap) нoми вa у яpaтгaн мaктaб билaн бoFли;. Пифaгop вa унинг шoгиpдлapи бapчa нapcaлapнинг мoддий pa;aмлap вa yлapнинг y3apo мyнocaбaтлapини тaшкил этaди, кoинoт яxлитлигидa xaм paK^ a;идacи ëтaди, дeб y;тиpдилap. Улap мaзкyp ;apaшлapини мaънaвият oлaмигa xaм тaдбик этиб, мaънaвият тaфaккypни бoйитишгa уз xиccaлapини кyшдилap. Пифaгopчилapнинг нaфocaт вa мaънaвият acocлapи, мycикaвий xaмoxaнглик acocлapи, яъни xилмa-xил oвoзли тoмoнлapнинг ^лишуви» yмyмбaшapий xaмoxaнглик (гapмoния) эганлиги xaкидaги кapaшлap вa Foялapи эcтeтик мaдaният вa мaънaвият тaфaккyp тapиxидa мухим ypин тyтaди .

^димги эcтeтикa вa мaънaвият тaфaккypидa мoддий дунёчилик (мaтepиaлиcтик) йуталишини Гepaклит (эл. 540-480 йиллap) бoшлaб бepгaн эди.

Дeмoкpит (э.a. 460-370 йиллap) гyзaлликни xap тoмoнлap мocлиги (cиммeтpия)дa дeб билди вa уни мeъëp тyшyнчacи билaн бoFлaди, у caнъaт инган -нинг дacтлaбки эxтиëжлapи кoндиpилгaндa вyжyдгa кeлaди, дeб yктиpди. Дeмoкpит caнъaтнинг мoxиятини бaFpикeнглик, мeтoд, шaxcни вoкeликкa тaклид Kилишдa кypди [2].

Сyкpoт (э.a. 470-399 йиллap) тaълимoтидa гyзaллик кoинoтдaн инcoн тypмyшигa, мyoмaлa мaдaниятигa унинг ички кeчинмaлapигa кyчиpилгaн булиб, гyзaллик вa эз^лиодустлик биpлиги cифaтидa бaëн килaди. Сyкpoт эcтeтик тacaввypлapининг ниcбийлиги Foяcини илгapи cypиб, эcтeтик вa мaнфaaтли бeлги-лap ypтacидaги я;ин aлoкaдopлик мaвжyдлигини кypcaтиб инcoнлapгa мaънa-виятни гyзaллик вa эзгулик opкaли cингдиpишни уз фикpидa бaëн килгaн [3].

Apacтy фикpичa, нaфocaт acocини мoддий дyнëдaги нapcaлap тaшкил килaди, нaфocaт aнa шу нapcaлapнинг тapтиблилик, мyвoфиклилик, yЙFyнлик, яxлитлик xoccaлapидa нaмoëн бyлaди.

Сaнъaт aмaлиëти Apacтy эcтeтикacининг xaëтбaxш мaнбaидиp. Буюк мyтa-фaккиp aнa шу aмaлиëт билaн узвий бoFлaнгaн нaзapий мeтoдлap яpaтди.Шy мeтoдлap opкaли инcoн,шaxc,axлoкий мaдaният,бaFpикeнглик Foялapини, тyшyнчa-лapи нaтижacидa мaънaвиятни тapaккий килдиpиш мeтoдлapини ëpитди. Apacтy caнъaтнинг инcoн pyxигa yткaзaдигaн тaъcиp кyчигa aлoxидa эътибop бepиб, унинг axлoкий, мaдaний кyдpaтини, oлийжaнoб фaзилaтлap яpaтиш кучини, вoкeликни

англаш хизматини улуглайди ва инсонларни нафосат ва санъат ор;али муомала маданиятини маънавиятини шакллантиришни олга сурган.

Фожиали во;еа - ходисалар заминида Арасту валима, дахшат, рах,м - шаф;ат ор;али инсон рухини поклантириш,дуслик,касбий одоб,тарбия таълимотларини илгари суради. Бундан таш;ари унинг эстетик ;арашларида во;елик билан бадиий маданият мутаносиблиги муаммолари, инсон ва санъат, инсон ва бадиий ижод, шахс, багрикенглик,ахло;ий маданият масалалари кенг урин эгаллаган. Шуни ало-хида таъкидлаш даркорки, Арасту эстетика, маънавият назариясида биринчи булиб уни турлар, хиллар, куринишларга ажратган олимдир [4].

Айнан мана шунинг учун хам Арасту бизнинг Шар;да "Биринчи муаллим" номини олди.

Марказий Осиё уйгониш даврининг забардаст мутаффаккирлари Мусо Хоразмий, Ахмад Фаргоний, Абу Наср Фаробий, Абу Райхон Беруний, Абу Али ибн Сино, Ахмад Яссавий, Юсуф Хос Х,ожиб, Лутфий, Навоий, Бехзод, Бобур, Машраб ва бош;а жуда куп ижодкорларнинг эстетик ;арашлари мохиятини нафосат билан маънавий-ахло;ий ;адриятларнинг мутаносиблигини вужудга келтириш гоясини илгари сурганлар.

Урта асрлар мусулмон Шар;ида Арастудан сунг энг улуг устоз сифатида Абу Наср ал-Фаробий (873-950) машхур булди. У Арастудан кейинги "Иккинчи муаллим" номини олди [5].

Таш;и гузалликка келганда, файласуф табиий гузалликни хар ;андай безаниш, ясанишлардан ю;ори ;уяди. Иккинчи муаллим санъатнинг та;лидийлик хусусиятга эгалигини таъкидлайди шу йуллар билан инсонларнинг маънавиятини шакллантириш гоясини илгари суради [4].

ТАДКЖОТ МЕТОДОЛОГИЯСИ

Абу Али ибн Сино уз рисоласида, Юнон шеърияти билан араб шеъриятини солиштириб, шеъриятнинг вазифаси ха;ида фикр юритади ва бу борадаги юнонлардаги баъзи устунликларга ишора ;илади. Унинг айтишича, Юнонлар шеъриятда феъл-атворга ;араб та;лид ишлатишни кузлаганлар. Араблар эса, икки важдан шеър ёзганлар. Бир томондан, улар шеър ор;али одамлар рухига таъсир этмо;чи булганлар. Зеро, шеър идрок этувчида хаяжонли хиссиёт, тул;инланиш уйготиши шубхасиздир. Шеър ёзишнинг иккинчи сабаби - одамларни таажжубга солиш булган. Араблар хар бир нарсага ташбех ишлатаверганлар, улар бу ташбехлари билан одамларни хайратга солишни ма;сад ;илиб ;уйганлар. Юнонлар эса шеър воситасида одамлар феъл-атворига таъсир этишни, ё булмаса, шеър ор;али одамларни узлари кузлаган хатти-харакатларидан тийишни мулжалла-ганлар. Бу фикрлардан куринадики, шеърлар ор;али инсон фазилатларини, маънавиятини, ахло;ий маданиятини, багрикенгликни,комил инсонлар ;илиб тарбиялаш мумкинлигини курсата олган.Бундай назарий фикрларни Ибн Сино, энг аввало, уз амалиёти ор;али тасди;лайди. Алломанинг "Саломон ва Ибсол", "Х,айй ибн Я;зон", "Юсуф ;иссаси", "Куш рисоласи" сингари насрда ёзилган фалсафий-бадиий ва мажозий асарлари билан бирга, бизгача етиб келган шеърий асарлари хам катта ахамиятга молик. Айни пайтда аллома узининг унга я;ин назмда тизилган илмий уржуза достонларини шеърий асар деб билган эмас.

Ибн Сино шеъриятида буюк файласуф ва буюк шоир бир тилда - шеър тилида сузлайди. Бу уйгунлик натижаси уларо; шундай дурдоналар яратилдики, улар анъанавийлик касб этиб, кейинчалик Умар Хайём ва Мирзо Бедил сингари

Шapкнинг буюк pyбoийнaвиcлapигa нaмyнa булиб xизмaт ;илди, дecaк aдaш-мaймиз. Шoиpнинг мaнa бу pyбoийcини шeъpият чaмaнининг энг гyзaл гули дeйиш мумкин:

Дилдa пинxoн йиFи, кyлaмиз гyлдeк,

Биp дaмгинa xaëт килaмиз гyлдeк.

Узимизни гyлдeк ypтaгa тaшлaб,

Сoчилмoкни бaxт дeб билaмиз гyлдeк.

Дapxaкикaт, инcoн xaм кaндaй Faм-Fycca, фoжeaлap oлдидa xaм уз дapди билaн узи ypaлaшиб кoлaдигaн мaвжyдoт эмac. У зaмoн вa мaкoн тaлaбигa кyлoк тутиб, шaбнaм кaтpaлapини гyлбapглapи бaFpидa яшиpиб, oлaмгa xaндoн бoккaн гyлдeк, куз ëшлapини, йиFиcини пинxoн тyтгaн xoлдa кyлa oлaди. Шoиp вaкт чeкcизлиги oлдидa узининг биp дaмликкинa yмp эгacи экaнини xaм, инcoндaги узини узига, yзгaлapгa вa бopликкa кypcaтиш учун oлий мaвжyдoтгa xoc интилишини xaм cepтaшвиш xaëт ичидa ycгaн гул тaкдиpигa, гyзaлликкa тaккocлaйди. Гул нимa учун у^ди? Бopликкa нaфocaт pyxини, xyшбyй xидлapни бaFишлaб, oxиp-oкибaтдa тукилиш учун у^ди. Инcoн xaм xyдди шу гyлдeк узини бу вa у дунёт бaFишлaб, oxиp-oкибaтдa зaмингa coчилиб, тyпpoккa кушилиб кeтишни бaxт дeб, xyлкий гyзaллик дeб билaди. Ибн Синo шeъpиятлap opкaли инcoнлapнинг мaънaвиятини шaкллaнтиpиб, вaтaнгa, xaлкa мexp-oкибaтли ;илиб тapбиялaшни ycyллapини кypcaтиб бepaди [б].

F apбдa мaънaвият ^npo; дин, axлoк вa мaдaният билaн aйнийлaштиpилгaни учун xaм бу coxaдa aлoxидa фaн шaкллaнишигa eтapли эътибop бepилмaди, aммo унинг тapкибигa киpyвчи бoшкa xycycий coxaлap жaдaл pивoжлaниб, тeздa ижтимoий фaнлap тизимидaн жoй oлди. Шу caбaб Евpoпa вa Aмepикaдa ижтимoий вa мaдaний aнтpoпoлoгия (yлap acocaн мaдaниятни ypгaнишнинг coциoлoгик, этнoгpaфик вa пcиxoлoгик жиxaтлapи билaн шyFллaнaди ), шyнингдeк coциo-кyльтypoлoгия, cтpyктypaвий aнтpoпoлoгия вa ceмиoтикa acocий фaнлap химб-лaнaди.

Maънaвият фaлcaфacигa дoиp зaмoнaвий билимлap тизими вa илмий нaзapий дyнëкapaшни шaкллaнтиpишдa кyйидaги жиxaтлapгa aлoxидa эътибop бepиш лoзим:

1) мaънaвиятни жaмиятдaги ижтимoий мyxитлap вa инcoнлap opacидaги yзapo мyнocaбaтлapни aлoxидa тapтибгa coлyвчи тaлaб вa кoидaлap мaжмyи тapзидa эътиpoф этиш;

2) уни мaънaвий кaдpиятлap, ypф-oдaтлap вa aнъaнaлap, идeaллap, эзгу Foя вa мaкcaдлap тизими cифaтидa ypгaниш вa тaxлил этиш;

3) axлoк, мaдaният, мaъpифaт дин вa тaълим-тapбия тизимини яxлит мaънaвий кaдpиятлap мaжмyи cифaтидa ypгaниш;

4) мaънaвий жapaëнлapни инcoннинг узини вa у яшaëтгaн дунёни тaкoмил-лaштиpyвчи ижoдий фaoлият вa унинг нaтижaлapи cифaтидa тaлкин ;илиш;

5) инган кaмoлoти, унинг мaънaвий киëфacининг тaкoмиллaшyв дapaжacи шaxcий axлoкий xycycиятлap вa мaъpифий фaзилaтлap мaжмyи тapзидa кaбyл ;илиш;

6) мaънaвий тaлaб вa тaмoйиллapгa жaмиятнинг бoшкa coxaлapи билaн yзapo aлoкaдop яxлит тизим, инган xaëти вa фaoлиятини бeлгилoвчи мeзoн cифaтидa oFишмaй aмaл ;илиш. [7]

ТА^ЛИЛ ВА НАТИЖАЛАР

Манавиятни шакллантиришнинг асосий воситаларидан бири ахолига шароит яратиш уларни турар жой билан таъминлашдан иборат яшаш шароити яхши булса унинг давлатга хукуматга ватанга мехри ошади. Ахолига хизмат курсатиш сохасини ривожлантириш.Бош;арув компаниялари ва ширкатлари ходимларини у;итиш тизимини тубдан таколлаштириш [7].

Инсон онгига таъсир курсатадиган, унинг дунё;араши, тафаккур тарзини муайян йуналишга соладиган узгартирадиган, жамият, миллатга хос маънавий, маданий ва моддий асослар , анъаналар, ;адриятлар, мерос, турмуш тарзи, гоялар ва ;арашларни умумлаштирувчи таълимот маънавиятни шакллантирадиган мезонларни шартли равишда бир неча гурухга булиши мумкин:

биринчи гурух миллат, хал; давлатчилик, маданият, меъморий ёдгорликлар ва бош;алар шу кабиларни ;амраб олувчи тарихни, минг йиллар давомида ривожланиб келаётган ;ишло; ва сув хужалиги билан богли; аграр маданий анъаналарни, географик шарт - шароитга ало;адор тарихий мухитни ва бош;аларни ифодаловчи моддий мерос;

иккинчи гурух хал;имизга хос бир неча минг йиллик диний эъти;од, таълим -тарбия, шунингдек,барча илм фан сохалари ва улар ривожида мухим урин тутган мутафаккирлар ва уларнинг анъаналари хал; ижодини ;амраб олувчи маданий мерос;

учинчи гурух хал;имизга хос анъаналар, урф-одатлар, маросимлар, байрам-лар, турмуш тарзи билан богли; бош;а маданий омиллар;

туртинчи гурух хал; ;адриятлари, тафаккур тарзи, мафкураси, хал;;а хос маънавий хусусиятлар, гоялар, рухият ва узаро ижтимоий мухит;

бешинчи гурухга хос жамиятимизда бевосита амалий фаолият юритаётган, инсон тарбиясида ката таъсирга эга, умуман, маънавий дунё;араш шакллан-тиришида бош рол уйнайдиган таълим-тарбия масканлари, оммовий ахборот воситалари,ахборот ресурс марказилари, кутубхона, театр,санъат саройлари ва шу-нинг бош;а маънавий таълим воситаларини уз ичига олади.

Маънавиятни юксалтириш масаласи хар бир давр ва жамиятга хос булиб, бунда давлат ва жамият олдида маънавиятни шакллантирадиган ва унга таъсир утказадиган барча омил ва меъзонларни чу;ур тахлил ;илиб, уларнинг бу борада ;андай урин тутишини яхши англаб олиш ма;сади хам ётади [8].

Хар ;айси хал; ёки миллатни унинг тарихи, узига хос урф-одати ва анъаналари, хаётий ;адриятларисиз маънавиятини тасаввур этиб булмайди. Бу борада, табиийки,маънавий мерос, маданий бойликлар, тарихий ёдгорликлар энг мухим омиллар сифатида хизмат ;илади. Масалан, шу заминдан етишиб чи;;ан буюк зотлар, олиму уламолар, сиёсатчи ва саркардалар, умумбашарий цивилизация ва маданиятнинг узвий ;исмига айланиб кетган дунёвий ва диний илмларнинг, айни;са, ислом дини билан богли; билимларнинг тарихан энг ю;ори бос;ичга кутарилишида она юртимизда тугилиб камолга етган улуг алломаларнинг хизмат-лари катта [6].

Миллий ;адриятлар, маънавият учун хал; огзаки ижоди мухим урин тутиб, у миллатларнинг узлигини намоён этадиган, уни авлодлардан авлодларга утказиб, тарих туфонларидан, хаёт-мамот синовларидан омон чи;ариб, узлигини доимо са;лаб келаётган эл юртнинг багрикенглик матонат, олийжаноблик, вафо ва

caдoкaт габи эзгу фaзилaтлapини yзидa ифoдa этaди. X,ap кaйcи миллaтни узига xoc мaънaвиятини шaкллaнтиpиш вa юкcaлтиpишдa, xeч шyбxacиз, oилaнинг ypни вa тaъcиpи бeкиëcдиp.

Maънaвиятни шaкллaнтиpaдигaн мeзoнлap xaкидa cyз кeтгaндa, мaxaллaнинг ypни вa тaъcиpи xycycидa тyxтaлиш зapyp. Maълyмки, xaлклap мaxaллaлapи aзaлдaн чинaкaм миллий кaдpиятлap мacкaни булиб ^лган. Maънaвиятни шaкллaнтиpa-дигaн мeзoнлapдaн яъта биpи илму мaъpифaт, тaълим-тapбия булиб, ynapra инcoн кaмoлoти вa миллaт paвнaкининг энг acocий шapти вa гapoвидиp. Keлaжaк пoйдeвopи билим дapгoxлapидa яpaтилaди, бoшкaчa aйтгaндa, xaлкнинг эpтaнги куни кaндaй булиши фapзaндлapнинг бугун кaндaй тaълим вa тapбия oлишигa бoFлик. Бунинг учун xap ^^и oтa-oнa, ycтoз вa мypaббий xap биp бoлa тимcoлидa, aввaлo, шaxcни кypиши зapyp. Aнa шу oддий тaлaбдaн кeлиб чиккaн xoлдa, фapзaндлapни мycтaкил вa кeнг фикpлaш ^билиятига эгa булган^нгли яшaйдигaн кoмил инcoнлap этиб вoягa eткaзиш иши тaълим-тapбия coxacининг acocий мaкcaди вa вaзифacи булиб кoлaди [9].

Узбeкчилик тaмoйилини уз xaëт тapзигa cингдиpиб юбopгaн кимcaнинг нoми эл-юpт opacидa tapara TO^yp" ибopacи билaн кушиб aйтилaди. Цишлoк ёки мaxaл-лaдaги xaшapлapдa, мaъpaкaлapдa "кaмишдaн бeл бoFлaб" xизмaтдa тypиш, бeмop мaxaллaдoши ëcтиFи ycтидa дaлдa бepишгa дoим вaкт тота oлиш, куни-;ушни-лapигa xaкикий xaмcoя булиб яшaш yзбeкчиликнинг acocий yнcypлapидиp. Ёки мexмoндycтликни oлaйлик. Mиллий минтaкaвий aнъaнaлapгa acocлaнгaн бу тaмoйил мaълyм мaънoдa yзбeкчилик билaн cингишиб кeтaди. Узбeк эca, эшикдaн кeлгaн кишини '^p пaëлa чoйгa" тaклиф этaди, киpca, жyдa бyлмaгaндa, oлдигa нoн чoй куяди, нoтaниш булт, тaнишaди, xoл-axвoл cypaйди, миллaтидaн ^тъий-тapзидa эмac, биp aнъaнaвий oдaт дeб изoxлaйди [10].

Maънaвий кaдpиятлap мyaйян шapoитдa шaкллaнaди, шу мaънoдa, ижтимoий мухит яpaтиш xaмдa тaкoмиллaштиpишнинг acocий мaнбaидиp. Бу кaдpиятлapни aнглaш кишининг уз миллaти, юpти, элигa тeгишли кaдpиятлapни acpaб-aвaйлaшгa xизмaт килaди, узит ишoнч вa xypмaтни мycтaxкaмлaйди, Baтaн иcтикбoлигa кaтa умид билaн кapaшгa yндaйди. Myaйян миллaт уз кaдpиятлapини кaнчaлик acpaб-aвaйлaca, унинг тapaкиëтидa мaънaвий вa мoддий oмиллap yЙFyнлиги шyнчaлик мycтaxкaм вa бapкapop бyлaди [11].

Фaнлapдa мaънaвий кaдpиятлapнинг ;a^p фyнкциялapи ypгaнилaди. Улap, aввaлo, жaмият aъзoлapининг уз-узини тapбиялaшгa, aждoдлapдaн мepoc кoлгaн Kaдpият вa идeaллapгa мyнocиб булишга yндaйди. Бу жapaëндa икки хил xoлaт кyзaтилaди. Биpинчиcидa, мaънaвий кaдpиятлap жaмиaт aъзoлapи тoмoнидaн oнгли тapздa яpaтилaди, яъни oдaмлap yзлapидa мaвжyд бултн мaънaвий мeъëp вa мeзoнлap xaкидaги тyшyнчaлap acocидa ynapm мoc кeлaдигaн кaдpият xaмдa идeaллapни яpaтaди. Бyндaй caй-xapaкaтлap жaмият aъзoлapининг мaънaвий фaoллигини oшиpaди, излaш, излaниш вa яpaтyвчaнликкa чopлaйди. Иккинчи Xoлaтдa эca, жaмият aъзoлapи тoмoнидaн yзлaштиpилгaн билим, тypли ypф-oдaтлap, мaдaний-мaъpифий тaдбиpлap жapaëнидa oлгaн тyшyнчa, билим вa тaacypoтлap xaм мaънaвий кaдpиятлapнинг тaкoмиллaшyвигa Xaдиc. Aл-Жoмeъ ac-Сaxиxлap xизмaт килaди [12].

Maънaвий кaдpиятлapнинг шaкллaнишидa xap икки xoлaтнинг тaъcиpи кyзaтилaди. Бyндaй кaдpиятлap ижтимoий oнг шaкллapигa мoc кeлaдигaн мaдaний,

маърифий, ахло;ий, диний, ху;у;ий, илмий ва хокоза турларга булинади. Маданият ва маънавият тарихий музейи кургазмаларининг экскурсия матнлари ор;али хам шаклланади [13].

ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР

Ёшларимизни маънавий баркамол ;илиб тарбиялаш, уларни турли зарарли ва ёт гоялар таъсиридан асрашга алохида эътибор ;аратиш лозим.

Умуман маънавият инсонга хаётда бар;арорлик багишлайди, унинг ;араш-лари шунчаки бойлик орттириш йулида кун куришга йул ;уймайди, фожиалар ва;тида омон са;лаб ;олади ва моддий ;ийинчиликлар даврида иродани мустах-камлайди. Маънавият хал;нинг,давлатнинг куч ;удратидир. Маънавият, бу унинг дунё;араши, яъни келажакни кура билиши, олдиндан хис ;илиши, Ватан иш;ида ёниши ва буюк бунёдкорчилик ишларига жон-жахди билан киришувидир.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Ш.М. Мирзиёев. Конун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш-юрт тара;;иёти ва хал; фаровонлигининг гарови. - Т.: 2017. - Б. 28.

2. Акмал Саидов. Янги Узбекистон газитаси. 2020йил 12 декабрь 240-сон. Жахон фалсафаси ;омуси" - Янги давр махсули.

3. Медведев В.Ю. Научные аспекти дизайна. - СПб.: СПГУТД, 2014. - С. 4.

4. Арасту. Ахло;и кабр. - Т.: Шар;, 2005. - Б. 123.

5. Ал-Форобий. Фозил шахар ахолиси - Т.: "Шар;", 1999. - Б. 69.

6. Ибн Сино "Саломон ва Ибсол", "Х,айй ибн Я;зон", "Юсуф ;иссаси", "Куш рисоласи".

7. К. Назаров, М. Каршибоев, Б. Умаров, А. Холбеков. Маънавият асосий тушунчалар изохли лугати. - Т.: 2010. - Б. 270.

8. К. Назаров. Фалсафа асослари Узбекистон файласуфлари миллий жамияти нашриёти. Тошкент. - 2012. - Б. 713.

9. И.А. Каримов "Юксак маънавият - енгилмас куч", - Т.: "Маънавият", - 2008. -Б. 30-31.

10. Ш.М. Мирзиёев Миллий тара;;иёт йулимизни ;атъият билан давом эттириб, янги бос;ичга кутарамиз. - Тошкент. "Узбекистон" НМИУ, 2019. - Б. 520. Б. 530-535.

11. Ш.М. Мирзиёев. Жисмоний ва маънавий баркамол ёшлар-бугунги ва эртанги кунимизнинг хал ;илувчи кучидир.30 июнь 2017 йил.

12. Хддис Ал-Жомеъ ас-Сахих. 1, 2, 3, ва 4-жилдлар. Комуслар бош тахририяти. 1991-1997 йиллар.

13. Шахрисабз шахар Амур Темур номли моддий маданият тарихий музейи кургазмасининг экскурсия матни. Шахрисабз 2017 йил.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.