Научная статья на тему 'Институциональное формирование семьи в Узбекистане: этнологические и этносоциальные аспекты'

Институциональное формирование семьи в Узбекистане: этнологические и этносоциальные аспекты Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
78
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
этнологические и этносоциальные аспекты / диахронические отношения / формирование семьи / народные сказки / генеалогические отношения / территориальное единство / этнокультурные и этносоциальные отношения. / ethnological and ethnosocial aspects / diachronistic relations / family formation / folk tales / genealogical relations / territorial unity / ethnomadanic and ethnosocial relations.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Рамиз Зохиров

В статье рассматриваются этапы становления народа как социальной единицы, ученые, изучавшие этногенез узбекского народа, высказывают мнения о том, что в древности племена связывали свою жизнь с одной территорией, с названиями городов, местностей, экономическая хозяйственная единица играла важную роль в формировании этноса, в настоящее время невозможно представить существование народа, нации и семьи без государства.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Institutional formation of the family in Uzbekistan: ethnological and ethnosocial aspects

The article gives an idea of the stages of formation of the people as a social unit, scientists who studied ethnogeny of the Uzbek people, the fact that in ancient times the tribes connected their lives with one territory and City, Place Names, the economic unit played an important role in the formation of Ethnos, the existence of the people, nation and family.

Текст научной работы на тему «Институциональное формирование семьи в Узбекистане: этнологические и этносоциальные аспекты»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Institutional formation of the family in Uzbekistan: ethnological and ethnosocial aspects

Ramiz ZAHIROV1

Kashkadarya Regional Center for Advanced Training of Employees of Citizens' Self-government Bodies

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received May 2021 Received in revised form 20 May 2021 Accepted 15 June 2021 Available online 15 July 2021

Keywords:

ethnological and ethnosocial aspects,

diachronistic relations, family formation, folk tales,genealogical relations, territorial unity, ethnomadanic and ethnosocial relations.

The article gives an idea of the stages of formation of the people as a social unit, scientists who studied ethnogeny of the Uzbek people, the fact that in ancient times the tribes connected their lives with one territory and City, Place Names, the economic unit played an important role in the formation of Ethnos, the existence of the people, nation and family.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Узбекистонда оиланинг институционал этнологик ва этносоциал жихатлари

_ АННОТАЦИЯ_

шаклланиши:

Калит сузлар:

этнологик ва этносоциал жихатлар,

диахрон муносабатлар, оиланинг шаклланиши,

халк; эртаклари,

авлодлараро

муносабатлар,

худудий бирлик,

этномаданий ва

этноижтимоий

муносабатлар.

Ма;олада хал;нинг ижтимоий бирлик сифатида шакл-ланиш бос;ичлари, узбек хал;и этногенизини урганган олимлар, кадимда кабилалар узларини хаётларини бир худуд ва шах,ар, жой номлари билан боглаб келганликлари, и;тисодий хужалик бирлиги этнос шаклланишида мухим роль уйнагани, хозирги даврда хал;, миллат ва оиланинг мавжудлигини давлатсиз тасаввур этиб булмаслиги ха;ида фикр юритилади.

1 Doctor of philosophy in philosophy (PhD), Director of the Kashkadarya Regional Center for Advanced Training of Employees of Citizens' Self-government Bodies, Karshi, Uzbekistan.

Институциональное формирование семьи в Узбекистане: этнологические и этносоциальные аспекты

_ АННОТАЦИЯ_

Ключевые слова:

этнологические и

этносоциальные аспекты,

диахронические

отношения,

формирование семьи,

народные сказки,

генеалогические

отношения,

территориальное

единство,

этнокультурные и

этносоциальные

отношения.

В статье рассматриваются этапы становления народа как социальной единицы, ученые, изучавшие этногенез узбекского народа, высказывают мнения о том, что в древности племена связывали свою жизнь с одной территорией, с названиями городов, местностей, экономическая хозяйственная единица играла важную роль в формировании этноса, в настоящее время невозможно представить существование народа, нации и семьи без государства.

Оила институтининг ижтимоий тарихий, х,ук;ук;ий, социодемографик шакл-ланиши борасида куплаб тад;и;отлар утказилган булсада, унинг этнологик ва этносоциал ну;таи назардан тахлили деярли амалга оширилмаган.

Тугри, бундай тахлилга оид материаллар барча тад;и;отларда учрайди, аммо улар маълум бир илмий, фалсафий концепция ну;таи назаридан жамланмаган ва тахлил ;илинмаган. Бундан таш;ари, этнология узининг методологияси ва усулларига эга фан сифатида, этносоциал муносабатлар эса миллий узликни англаш, ижтимоий борли;ни ана шу феномен ор;али янгилашга ;аратилган жараёнлар сифатида эндигина эътироф этилмо;да. Бизни оиладаги авлодлараро (диахрон) муносабатлар, уларнинг динамикаси, ижтимоий муносабатлар тизимидаги урни ва оиланинг микрожамият, махсус институт сифатида шаклланиш жараёнларига таъсири ;изи;тиради. Этнологик ва этносоциал тахлил мазкур ёндашув ну;таи назаридан амалга оширилади.

Этнология хал;лар, уларнинг шаклланиши, ижтимоий маданий хаёти, миллатнинг шаклланишига таъсири, узига хос хаёт тарзи ва урф-одатларини урганувчи фан сохасидир. Хал;нинг ижтимоий бирлик сифатида шаклланиш бос;ичларини тад;и; этиш этнологиянинг предмети хисобланади. Бу жараёнлар этносоциал муносабатларсиз кечмайди. Демак, этнологик ва этносоциал тахлил айрим во;еликлар, ходисалар сифатида эмас, балки диалектик уйгунликда амалга оширилади.

Оиланинг иституционал шаклланишида эркак ва аёл, улар уртасидаги жинсий, маънавий ахло;ий ва мулкий муносабатлар хал ;илувчи роль уйнайди. Мазкур муносабатлар эса маълум бир маданий этник ва ижтимоий мухитда шаклланади, кечади. Шу ну;таи назардан оиланинг институт сифатида шаклланиши мазкур муносабатларнинг тадрижий махсули хисобланади.

Тад;и;отчиларнинг этнологик муаммоларни ибтидоий даврдан бошлаб урганишларида маълум бир маъно бор. Айнан ушбу даврдаги мифологик, анимистик ва тотемистик тасаввурлар, ;арашлар этносларнинг кейинги тара;;иётида мухим роль уйнаган. Бу тасаввурлар ва ;арашларнинг юз миллион йиллар, то "Homo sapiens" пайдо булганига ;адар давом этганини, шаклланганини

эcлacaк, yлapнинг ax,aмияти xaнyзгaчa ^кданиб к;oлaëтгaнининг бoиcини тyFpи aнглaймиз. Шунинг учун миф, мифoлoгик тacaввypлap инcoн xaëт тapзининг, у яpaтгaн мaдaниятнинг aтpибyтигa aйлaнгaн. ^тто, этнoгpaфлapнинг тaъкид-лaшичa, oдaмнинг к;apaши (нигoxи), чик;apaдигaн тoвyши (тaлaффyзи), мимикacи xaм этнoлoгик бeлгилapгa эта. Шyндaй экaн, xap к;aндaй жинcлapapo вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлapдa этнoлoгик xycycиятлap булиши тaбиий xoлдиp.

Жинcлapapo мyнocaбaтлap aвлoдлapapo мyнocaбaтлapдaн aввaл пaйдo булган. Жинcий мyнocaбaтлap aвлoдлapapo (диaxpoн) aлoк;aлapнинг ибтидocи, биpинчиcи инcoн узини oнгли мaвжyдoт cифaтидa aнглaмaгaн дaвpлapдa xaм мaвжyд эди. Xaл; эpтaклapи вa мифлapдa яpим oдaм, яpим xaйвoн мaвжyдoтлapнинг тacвиpлaнгaни бecaбaб эмac, илк oдaмлap узини xaйвoнoт oлaми билaн узвий ^apara^

Macaлaн, тypк xaл;лapи мифoлoгияcидaги Aлвacти oбpaзи бaдбaшapa aëл. Зapaфшoн вoxacидa у "capи; ;из" дeб aтaлгaн. Aлвacти иcтaгaн пaйтидa xaйвoнгa ëки бoш;a жoнcиз пpeдмeтлapгa aйлaниши мумкин булган. Цoзoнлик тaтapлap уни эчкигa, coмoн тyплaмигa, дapaxтгa, K^oK^ap эca oтнинг тyëFигa aйлaнaди, дeб билгaнлap. Kyпинчa у биp кузли мaвжyдoт cифaтидa тacвиpлaнгaн, oдaм билaн жинcий мyнocaбaтлap ypнaтиши мумкин булган. Бyндaй зooмopф вa тepaмopф бeлгили мaвжyдoтлap, oдaмлap oбpaзлapи дeяpли бapчa xaл;лap мифoлoгияcидa yчpaйди. Бaъзи ;aбилaлapнинг, элaтлapнинг нoмлapи у ë^ бу xaйвoн, жoнивopлap билaн aтaлиши xaм шyндaндиp.

Ушбу эпoнимик ("эпoмa", юнoнчa cyз булиб, нoм дeмaкдиp) мифлapдaги aнимиcтик тacaввypлapни мaшxyp этнoгpaф Э.Б. Taйлop бoй эмпиpик мaтepиaллap acocидa oчиб бepгaн.

Aвлoдлapapo мyнocaбaтлap эca кeйинги ижтимoий тapиxий бoc;ичлapдa, яъни oилa булиб яшaш, фapзaндлap тapбиялaш вa yлap xaK^a ;aЙFypиш oнгли фaoлиятгa aйлaнгaнидa пaйдo булган. Ибтидoий инcтинктлapнинг oнгли фaoлият тapзигa aйлaниши, aвлoдлapapo мyнocaбaтлapгa тaянибгинa oилa инcтитyтини acpaш мумкин, дeгaн фи^, Foянинг шaкллaниши учун миллиoн йиллap кepaк булган. Ушбу yзo; тapиxий мaдaний жapaëн инcoн oнгидa, тacaввypлapидa шyндaй yчмac из ;oлдиpгaнки, oилa вa aнъaнaлapни ;aнчa мapтa нигилиcтчa paд этишгa xapaкaт цилинтн бул^^, инcoният yлapдaн вoз кeчмaди.

Хуш, oилa вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлap этнoлoгик вa этнocoциaл нук^и нaзapдaн ;aндaй гeнeзиcлapигa эгa? Hимaлap yлapнинг тapиxий мaдaний пapaдигмaгa aйлaнтиpгaн? Maзкyp caвoллap бизни yзбeк xaл;и этнoгeнeзигa нaзap тaшлaшгa, мaвжyд илмий вa aмaлий тaжpибaлapни peтpocпeктив тaxлил ;илишга yндaйди.

Узбeк xaл;и этнoгeнeзини ypгaнишгa В. Якyбoвcкий, r.A. Пyгaчeнкoвa, Э.В. Ртвeлaдзe, A. Ac;apoв, К. Шoниëзoв, И. Жaббopoв кaби тapиxчи, этнoгpaф oлимлap кaттa xиcca кушишган. Этнoгpaфик вa apxeoлoгик тoпилмaлapнинг xap биpи yзбeк xaл;и этнoгeнeзи xaK^a узига xoc axбopoт бepaди, yлapгa тaянмaй биз мaвзyни peтpocпeктив oчиб бepoлмaймиз. Уpни кeлгaнидa шуни aйтиб утишимиз лoзимки, мyaммoгa тapиxий, peтpocпeктив ëндaшyв бизга куп xaм мaълyм бyлмaгaн, Toxo тaд;и;oтчилap эътибopидaн чeтдa калган жиxaтлapни тoпишгa вa шу тapздa мaвзyгa oид ;apaшлapни бoйитишгa ëpдaм бepaди. Tapиxий мaдaний тapa;;иëт тaдpижий тapздa дaвoм этиб кeлaëтгaн бул^^, унинг бapчa

жихатларини илгаш, очиб бериш имкони йу;, шунинг учун хар бир мавзуга тарихий, ретроспектив назар ташлаш объектив илмий талабга айланган. "Хал; тарихининг этногенез ;исми, деб ёзади Узбекистон ФА академиги А. Ас;аров, унинг элат, хал; булиб шаклланишига ;адар булган даврни уз ичига олади. Этногенезнинг бошлангич ну;таси, унинг ибтидоси ;абиладан бошланади.

Агар биз Урта Осиёнинг энг ;адимги утро;, туб жой ахолиси узбек ва тожик хал;лари мисолида оладиган булсак, у холда узбек ва тожик хал;лари этногенези кишилик жамияти тарихий тара;;иётининг ибтидоий жамоа тузуми охиридан (сунгги бронзадан) бошланиб, то ривожланган феодал жамиятининг XI асригача давом этади. Этногенез якунида этносга хос барча этник белгилар, этник аломатлар бирин-кетин юзага чи;иб, мужассамлашган булади. Этник аломатларни эса худудий бирлик, и;тисодий хужалик бирлиги, этномаданий бирлик, антропологик тип бирлиги, этник ном, узликни англаш, тил бирлиги ва нихоят сиёсий уюшма бирлиги ташкил этади".

Хурматли академигимиз А. Ас;аров бу жараённи биринчи, феодал жамиятига оид жараённи иккинчи ва феодал тузумдан кейинги жараённи учинчи бос;ич, деб курсатади. Демак, мавзуга тарихий, ретроспектив назар ташлаш уни мазкур этник шаклланиш ва ривожланишга мувофи; тахлил ;илишни та;озо этади.

Этнологик ну;таи назардан мавзу:

• худудий бирлик;

• и;тисодий хужалик бирлиги;

• этномаданий бирлик;

• антропологик тип бирлиги;

• этник ном;

• узликни англаш;

• тил бирлиги;

• сиёсий уюшма бирлиги ва этносоциал ну;таи назардан эса ;улдорлик, феодал, капиталистик, социалистик ва фу;аролик жамияти муносабатлари синтези ор;али ;аралиши мумкин.

Тан олишимиз керакки, этносоциал муносабатлардаги кулдорлик, капиталистик, социалистик бос;ичлар турли саволлар ва бахслар уйготиши мумкин. Тарихий маданий тара;;иётимизнинг феодал тузуми ва хозирги бос;ичларигача булган этносоциал муносабатлар кандай кечгани ха;ида бирор асосли фикр йу;. Купгина тад;и;отчилар у ёки бу тарзда эски марксистик формацияларни такрорлашади, баъзилари эса улар ха;ида умуман гапиришни лозим топишмайди. Агар биз тарихий маданий бос;ичларнинг хар бири узининг хусусиятлари ва конунларига эга булганини тан олсак, у пайтда хар бир бос;ичда кандай этносоциал муносабатлар устувор булганини ани; билишимиз даркор, акс холда хар ;андай этногенез ва этносоциал муносабатлар ха;идаги фикрлар асоссиз чи;аверади. Этнологик тад;и;отларнинг худудий бирликка эътибор бериши бекорга эмас.

Цадимдан ;абилалар ва уруглар узини, хаётини маълум бир худуд, жугрофий макон, шахар, жой номлари билан боглаб келган. Масалан, самослик Пифагор, эфесслик Гераклит, кипрлик Зенон, юнонлик Зенон, элидлик Пиррон, лаэртлик Диоген, синоплик Диоген, болосогунлик Юсуф (Юсуф Болосогуний), бухоролик

niiSfipnrp

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил (Имом ал Бухорий), термизлик Абу Исо Мухаммад ибн Исо (Имом ат Термизий), самарцандлик Абу Мухаммад Абдуллох ибн Абд ар Рахмон ад Доримий (ас Самарцандий) шулар жумласидандир.

Марказий Осиёда топономик тадцицотлар олиб борган В.А. Никонов, В.Н. Топоров, X. Хасанов, Э. Бегматов, Т. Нафасов, С. Цораев, З. Дусимов, Х. Эгамов, Н. Охуновлар улкамиз халцлари узининг ижтимоий ицтисодий ва хужалик хаёти типларини утроц ва кучманчи ахоли маданиятига мувофиц яратганларини таъкидлашади. Сув хавзаларига яцин жойларда яшаган цабилалар ва элатлар асосан дехцончилик билан кун кечирган, улар утроц яшашган. Дашт ва цирларда яшовчи цабилалар ва элатлар эса чорвачилик, йилцичилик билан шугулланишган, улар бир жойдан иккинчи жойга кучиб юришган. То ханузгача дехцончилик ва чорвачилик улкамиз ижтимоий ицтисодий хаётида, этносоциал муносабатларида устувор уринни тутади. Бу анъананинг сацланишида этник тасаввурлар ва хаёт тарзи хал этувчи роль уйнаган. Авлодлараро муносабатлар мазкур анъанага цурилган.

Машхур ёзувчи Чингиз Айтматовнинг "Биринчи уцитувчи", "Бутакуз", "Жамила" ва бошца циссалари цахрамонларини эсланг, улар цандайдир сабаблар билан шахарга кетишган, умрининг маълум бир цисмини шахарда утказишган, кейинчалик авлодлараро муносабатлардаги анъаналарни бузганлари учун изтироб чекадилар, тугилиб усган овулини согиниб куйинадилар. Шундай цахрамонларни биз Тогай Мурод, Нортухта Цилич асарларида хам учратамиз.

Демак, инсон тугилиб усган она заминини, маълум бир худудга тааллуцли эканини унутолмайди. Худудга, она замин ва ота маконга боглицлик этноанъана-ларимизга айланиб, ёдимизга цаердан келиб чиццанимизни, кимлар билан азалдан уругдош, цабиладош ва цондош эканимизни эсимизга солиб туради. Бу этноанъанани бузиш мумкин эмас, уни бузишга журъат этган шахс, ижтимоий хуцуций эмас, аммо маънавий рухий жазоланади. Оила институти ва ундаги авлодлараро муносабатлар хам ушбу анъанага цурилган.

Худудий бирлик шунчаки жугрофий макон, у ёки бу табиат неъматларидан бахраманд буладиган жой эмас. Тарихчи Л.Н. Гумилевнинг ёзишича, этнослар маълум бир жугрофий худуд таъсирида узига куч-цувват олади ва яратувчанликка, тарих сахнасида фаол харакат цилишга, пассионарликка тайёрланади. Марказий Осиёдаги жугрофий мухитнинг этнос хаётига, унинг хужалик маданий типига ва этоносоциал муносабатларига таъсир цилувчи омилларни махсус урганган Л.Н. Гумилев улардан учтасини мухим деб курсатади: "Биринчидан, этноснинг хужалик фаолияти махсули булган тарихий тацдири мавжуд ландшафтнинг динамик холатига бевосита боглиц. Иккинчидан, мазкур этнос тарихий тацдири-нинг кристаллашган излари булмиш археологик маданияти мутлац аницланган вацтдаги ландшафтнинг палеогеографик холатини ифода этади. Учинчидан, тарихий ва археологик материалларнинг мувофицлиги у ёки бу даврда мавжуд ландшафтнинг хусусиятлари, демак, унинг узгариши хацида хулосалар чицариш имконини беради".

Бошца бир, цадимги турклар тарихига багишланган асарида Л.Н. Гумилев Турк хоцонлигида жуфт оила, яъни ота-она ва уларнинг оила цурган фарзандларидан иборат оила ("парная семья") ва бир неча оилалардан иборат оила ("куринная семья") булганини, улар асло уруг аймоцчилик тузумининг ривож-

лaниши ë^ тaнaззyлгa yчpaши билaн бoFли; эмacлигини тaъкидлaйди. Биpo; xap биp oилa мaълyм биp худудий мaкoнгa эта булган, yндa бoш;aлapнинг xyжaлик ;илиши ëки yзбoшимчaлик билaн epни эгaллaб oлиши ;opaлaнгaн.

Taни;ли caëxaтчи, тapиxчи Н.Я. Бичypиннинг кeлтиpишичa, тypклapгa ;apaшли булган epлapдaн биp к^мини Хитой импepaтopи oлмo;чи булибди. У тypк элaти бoшлиFигa oдaм юбopиб энг чoп;иp oтини бepишни cypaбди. Элaт axли бу тaлaбгa к^ши чи;иб, paд жaвoб бepишни мaъ;yл кypишибди. Элaт бoшлиFи oт тoпилaди, у учун кучли импepaтop билaн низoлaшиш яxши эмac, дeб жaвoб бepибди. Биp oз вa;т утгач Хитой импepaтopи тypк элaти бoшлиFигa oдaмини юбopиб ceвимли вa ëш xoтинини yнгa чypиликкa бepишни cypaбди. Элaт axли импepaтopгa paд жaвoб бepишни, кepaк бул^, жaнг ;илишини билдиpca элaт бoшлиFи, aëл тoпилaди, у учун кучли импepaтop билaн ypyшиш o;иллик эмac, дeбди. Учинчи caфap Xитoй импepaтopи тypк элaти бoшлиFигa oдaмини жутатиб чeгapa я;инидaги ишлaтилмaëтгaн, тaшлaнди; биp пapчa epини бepишни cypaбди. Typк элaти бoшлиFи, oтимни oлдинг индaмaдим, xoтинимни oлдинг чидaдим, aммo epимгa куз oлaйтиpгaн эган^н, уни бepмaймaн, ypyшгa тaйëpгapлик кypaвep, дeб жaвoб бepибди.

Kypиниб тypибдики, худуд биpлиги ул^миз xaл;лapи учун ;aдимдaн энг мy;aддac нapca xиcoблaнгaн, уни acpaш вa aвлoдлapгa eткaзиш кeкcaлapнинг бypчи Xиcoблaнгaн. Keйинги ижтимoий тapиxий бoc;ичлapдa чeт эл бoc;инлapигa к^ши oлиб бopилгaн мapдoнaвop кypaшлap, миллий oзoдлик xapaкaтлapи xaм бунинг иcбoтидиp.

Ицтигадий xyжaлик биpлиги этнoc шaкллaнишидa мухим poль уй^^н. Уй-жoй ;ypилиши, яшaш тapзи, oилa учун зapyp шapoитлap, oзи;-oв;aт топиш, кийиниш учун зapyp aшëлapни тaйëpлaш, этнocoциaл aлo;aлap aнa шу биpликни ифoдa этaди. Фaлcaфa фaнлapи дoктopи, пpoфeccop Иco Жaббapoв мaзкyp биpликни "xyжaлик мaдaний типлapи" дeб aтaйди вa aкaдeмик A. Ac;apoв нaзapдa тyтгaн ицтигадий xyжaлик биpлиги билaн нaвбaтдaги этнoмaдaний биpликни биpлaш-тиpaди. Бизнинг фикpимизчa, aкaдeмик A. Ac;apoв ëндaшyви мaвзyгa куп мaнбaлap бepaди вa этнoлoгик вa этнoгpaфик тaд;и;oтлap дoиpacини кeнгaйтиpaди.

^димги кyчмaнчи тypк этнocлapи тyFpиcидa мaxcyc тaд;и;oтлap oлиб бopгaн Л.Н. Гyмилeв тyплaнгaн бoй apxeoлoгик, этнoгpaфик вa этнoмaдaний мaтepиaллap acocидa утов xaK^a ;изи;apли фикpлapни билдиpaди. '^porn вa Oлд Oraë xaл;лapи, дeб ëзaди у, цивилизaция бoc;ичигa утиб xaйpaтгa coлyвчи вa фaxp yЙFoтyвчи шaxapлap ;ypди, apxитeктypa яpaтди. Typклap эca yйлap ;ypишмaди, бoFлap бapпo этишмaди, чунки жaзиpaмa и^ик;лик дapaxтлapни кyйдиpapди, шву; oб-xaвo yлapни ушбу шaxapлapни тaшлaб ^тишт мaжбyp этapди. Aммo xeч ким тoмoнидaн биp жoйдaн ocoнгинa иккинчи жoйгa кyчиpилaдигaн, и^и;, кeнг, жyндaн яcaлгaн yтoвдaн тoш capoй, лoй дeвopлap aфзaл экaни иcбoтлaнмaгaн.

Taбиaт билaн yЙFyн яшoвчи кyчмaнчи элaтлap учун бyндaй yтoвлapдa яшaш эpмaк эмac, бaлки зapypият эди. Ёздa ;иp-aдиp кyйгaнидa Tянь Шaн, Oлтoй, Xaнxa, Xэнтeй aдиpлapидaги яйлoвлapдa чopвaни бo;иш зapyp эди. Цишдa э^ TOK;K;a куп ;op ë;;aндa чopвa пacтдaги aдиpлapгa к^йт^н, бу aдиpлapдa ;op юпк^ булган, унинг тaгидaги ;ypy;, eйимли ут yлaнлapни топиш ocoн эди".

Xитoй шoиpи Бo Цзюйи эca кyчмaнчи тypклapнинг утовини "acлзoдa князлap ypyFининг capoйлapигa бepмaймaн" дeб тaъpифлaгaн. Бу этнocлapдa чopвaчилик acocий ицтигадий xyжaлик мaшFyлoти, этнocoциaл мyнocaбaтлap эди. Улapнинг биp

кдо aдиpдaн, иккинчи ;иp-aдиpгa кучиб юpиши, чopвa учун ;yлaй жoйлapдa яшaши вa xyжaлик юpитиши, этнocoциaл мyнocaбaтлapни xaм шу acocдa oлиб бopиши тaбиий xoл эди, aлбaттa. Y^po; яшaгaн тypк ;aбилaлapи, этнocининг ицтигадий xyжaлик xaëти эca дex;oнчилик вa xyнapмaндчилик билaн бoFли; эди.

Узбeк этнoмaдaниятини тaд;и; этгaн фaлcaфa фaнлapи дoктopи O. Hишoнoвa цизик^ли биp xoлни илFaйди. У ëзaди: "^йинги йиллapдa aйpим acapлapдa yзбeк этнoмaдaнияти yтpo; xaл;лap мaдaнияти acocидa юзaгa ^лган, дeгaн ;apaш yчpaйди. Бу тapиxий xa;и;aтдaн йиpo; ;apaшдиp".

X,aк;ик;aтaн xaм, yзбeк этнoмaдaниятини ;yчмaнчи ;aбилa вa элaтлap, aйни;ca K^o;, K^pF^, тypкмaн, acocaн чopвaчилик билaн шyFyллaниб ^лган ;apдoш xaл;лap этнoмaдaниятидaн aжpaтиш мумкин эмac. Лeкин aйpим тaд;и;oтчилap миллий узликни aнглaш, миллий Fypyp бaйpo;лapи ocтидa мaзкyp, тapиxий мaдaний pивoжлaниш жapaëнидa шaкллaнгaн, oбъeктив тaлaбни yнyтишaди. O. Hишoнoвa уз фикpини acocлaш учун K. Шoниязoвнинг ;yйидaги фикpлapини кeлтиpaди: "Узбeкиcтoн Рecпyбликacи xУДУДидa acocaн икки тypдaги мaдaният мaвжyд булган: дex;oнчилик, xyнapмaндчилик вa caвдo cora; билaн шyFyллaниб кeлгaн тypFyн axoли мaдaнияти вa кyчмaнчи, яpим кyчмaнчи вa яpим yтpo; чopвaдop ;aбилaлap мaдaнияти... Шу ypиндa тaъкидлaб утиш жoизки, ю;opидa эcлaтилгaн xap иккaлa тypдaги мaдaният тapa;;иëти, биp xилдa (биp тeкиcдa) pивoжлaнмaгaн. Вoxaлapдa дex;oнчилик, xyнapмaндчилик вa caвдo cora; билaн шyFyллaниб кeлгaн ;ишлo; вa шaxap axoлиcининг мaдaнияти, кyчмaнчи, яpим кyчмaнчи вa яpим yтpo; чopвaдop ;aбилaлapнинг мaдaниятигa ниcбaтaн биpмyнчa тapa;;ий этган булган. Бу билaн биз чopвaдop ;aбилaлapнинг мaдaнияти пacт булган, дeмo;чи эмacмиз. Бyндaй дecaк, ;yпoл xaTOra йул куйган бyлaмиз. Xap биp xaл; уз тapa;;ий дapaжacидa, уз дaвpигa xoc мaдaниятгa эгa бул^н".

Биз учун мухим жиxaти шyндaки, тypк этнocи мaдaниятигa xoc ушбу икки oмил oилaдaги aвлoдлapapo мyнocaбaтлapнинг нeгизини тaшкил этиб, тo xaнyзгaчa тapиxий мaдaний тapa;;иëтгa узига xocлик бaxш этиб кeлaди. Этнoмaдaний биpликнинг мoxиятини xaм ушбу oмиллapдaн излaмo; кepaк.

Aнтpoпoлoгик тип биpлиги бутун тypк этнocи (cyпepэтнocи)нинг умумий cиpт;и тузилиши, бeлгилapини ифoдa этaди. Улapдa xaм ю;opидaги икки oмил тaъcиpи мaвжyд. Aммo ушбу тип биpлигини мyтлa;лaштиpиш ëки бoш;a этнocлapнинг aнтpoпoлoгик тyзилишлapигa к^ши ;уйиш мумкин эмac. Бaъзи биp тaд;и;oтчилap уз миллaтининг 'Ълий иp;" дeб aтaшдaн ;aйтмaйди. Бyндaй Faйpиинcoний тacaввypлapнинг oилaлapгa, aвлoдлapгa cингдиpилиши yтa xaвфлидиp.

Typли xaл;лap aëллapи типлapини aнтpoпoлoгик ypгaнгaн дoктop Г. Плoccь yлap ypтacидaги тaш;и тyзилишдa мaълyм биp фap;лap бopлигини кyзaтгaн, aммo aнтpoпoгeнeзи нук^и нaзapидaн xeч биp xaл;, этнoc xoтин-;излapи бoш;aлapдaн фap; ;илмacлигини, яъни бapчa xoтин-;излap биp гeнeзиcгa бopиб тa;aлишини иcбoтлaйди. Улap ypтacидaги фap;лap, узига xocликлap этнoмaдaний вa этнocoциaл мyнocaбaтлap мaxcyлидиp, дeгaн xyлocaгa кeлгaн.

Oилaвий вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлapнинг шaкллaнишидa xaм yшa этнoмaдaний вa этнocoциaл oмиллap xaл этувчи poль уйтайди. Aнтpoпoлoгик типлap тaxлилининг oилa инcтитyти вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлapгa тaъcиpи пpинципиaл axaмиятгa эгa эмac. Aйни;ca бугун, жaxoн xaл;лapи ypтacидa кeнгaйиб бopaëтгaн интeгpaция жapaëнлapи, глoбaллaшyв aнтpoпoлoгик фap;лapни op;ara cypиб, yмyминcoний жиxaтлapгa эътибopни ;apaтмo;дa.

Этник ном, шубхасиз, зарур. Усиз хал;, миллат шаклланиши мумкин эмас. Этник ном хал;ни, миллатни ижтимоий тарихий, этномаданий бирлик эканини англатиб туради. Оила институти узлаштирадиган анъаналар, хаёт тарзи, этносоциал ало;алар ва авлодларнинг бир-бирини таниши, бир-бири билан ало;алар урнатиши купинча этник номга бориб та;алади. Мазкур этник ном уларни дунёнинг ;айси ну;тасида булишидан ;атъий назар тез бир бирлари билан топишиб, ино;лашиб кетишига олиб келади. Тугри, этник ном бирлигининг фа;ат узи эмас, балки этномаданий бирлик уларнинг тез тил топишиб кетишида етакчи урин тутади. Шундай булсада, этник ном бирлигининг мухим этнопсихологик омил эканини унутиб булмайди.

Узликни англаш бирлиги экстравертив во;елик сифатида оиланинг, этнос-нинг бош;а оила ва этнослардан узини фар;лаши, ижтимоий борли;да уз урнини билиши, тарихий маданий жараёнларнинг фаол субъекти эканини англаши кабилар билан богли;дир. Узлигини англаган этносгина миллат сифатида шаклланишга ;одир. Шу тари;а миллий узликни англаш феномени пайдо булади.

"Миллий узликни англаш, деб ёзади сиёсатшунослик фанлари доктори, профессор В. Цуч;оров, миллат ва хар бир миллат вакилининг экзистенционал борли;да уз урнини идрок этиши, умумий маданий негиз, ;адриятларни хал этиш ижтимоий тарихий ва маънавий маданий тара;;иёт узининг яратувчанлик фаолияти, эвристик изланишлари, интеллектуал салохиятига богли;лигини, шунинг учун хаёти ва фаолиятини тара;;иёт талаблари ну;таи назаридан рационал ташкил этиш, бош;ариш зарурлигини англашидир. Миллат ва миллат вакиллари уртасида ижтимоий тара;;иёт ма;садларида якдиллик булиши миллий онгнинг, миллий узликни англашнинг бош талабидир. Шахс миллатнинг ма;садларини, ижтимоий тара;;иёт ха;идаги гояларни ;абул ;илмай, у билан якдил була олмайди". Шу ну;таи назардан тад;и;отчи "хал; рухи" категориясини истеъмолга киритади ва унинг миллий узликни англаш гоясининг ядроси эканини таъкидлайди.

"Рух, деб ёзади Гегель, мудом гоядир". Айнан ушбу гоя хал; рухи булиб авлодлараро муносабатларга утади. Этнологик ва этнопсихологик тад;и;отлар миллий гоя ва хал; рухи борлигини таъкидлайди, демак, оила институтининг шаклланиши, ундаги анъаналарга риоя этиш, фарзандлар тарбияси хам улардан таш;арида содир булмайди. Этносоциал муносабатлар таш;аридан ;араганда этносга дахлдор эмасдек, космополитик ходиса куринади, биро; улар хеч ;ачон этник бирлик ма;садларидан алохида руй бермаган. Буни бугунги давлатларнинг таш;и ало;алардаги икки томонлама ва куп томонлама ало;аларида назарда тутадиган сиёсати, яъни узаро манфаатдорликдан келиб чи;иши хам тасди;лайди.

Тил бирлиги нафа;ат этноснинг, шунингдек оила институти шаклланиши-нинг бош омили булиб келган. "Хал;, миллат шаклланаётган пайтда ;айси элатнинг тили, шеваси устунлик ;илса, уша тил миллий тилга айланади, албатта.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

VIII асрнинг 60 йилларида ;арлу;лар туркешлар устидан галаба ;озониб, Еттисувда уз хукмронлигини урнатади. Натижада ушбу худудда яшаётган оргу, тухси, туркеш, аз, уз, ягмо, халач элатлари ;арлу; лахжасини ;абул ;илади. IX-X асрлар давомида ;арлу; ;орахонийлари хукмронлик ;илган минта;ада ;арлу; тили вужудга келади ва у давлат тилига айланади. А. Югнакий (775-869), Юсуф Хос Хожиб (XI аср), А. Яссавий (1041-1167) ана шу тилда ижод ;илган. Царлу; тилига

apaб, фopc, тожик лeкcикacи xaм тaъcиp ;илган. Aйнaн шу тиллap тaъcиpидa IX-X acpлapгa кeлиб, ;apлy; тили узининг фoнeтик, лeкcик вa гpaммaтик xycycиятлapи билaн эcки тypк (Уpxyн-Ениceй) битиклapи тилидaн биpмyнчa фap; ;илган вa кeйинчaлик yзбeк нoмини oлгaн тypкий тилнинг тили булиб ;oлaди". Лeкcик вa фoнeтик xycycиятлap бoиc биз кишининг ^^и юpт ëки вилoятдaн, тyмaндaн экaнини билaмиз. Лaxжaлap acocaн oилa мухити вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлap op;aли бap;apop xoдиcaлapгa aйлaнгaн. Этнocoциaл aлo;aлap лaxжa-лapнинг интepнaциoнaллaшyвигa тaъcиp этиш имкoнигa эгa бул^^, тилдa фoнeтик вa лeкcик узига xocликлap этник бopли;нинг ядpocи cифaтидa яшaб кeлaди.

Mиллий биpликнинг ю;opи пoFoнacи cиëcий yюшмa, яъни дaвлaтнинг пaйдo булиши xиcoблaнaди. Дaвлaтнинг гeнeзиcи мacaлaлapини тaд;и; этгaн oлимлap-нинг тaъкидлaшичa, cиëcий инcтитyтлap cyвepeн булишт интилиб ^лган, yзлapи ^бул килган ;oнyнлapни, тapтиблapни жaмиятгa cингдиpишгa интилишгaн. Шу нук^ нaзapдaн xaм дaвлaт бoш;a ижтимoий биpликлapгa, yюшмaлapгa yxшaмaйди, у иcтaгaн oбъeктигa тaъcиp этиш кучига эгa инcтитyтдиp.

Бугун xaлк, миллaт вa oилaнинг мaвжyдлигини дaвлaтcиз тacaввyp этиб бyлмaйди, биpoк бу xaлк, миллaт вa oилaнинг cиëcий института кapaмлигини aнглaтмaйди. Улap ниcбaтaн мycтaкил ижтимoий биpликлap cифaтидa узининг фyнкциoнaл вaзифaлapини бaжapишгa дaъвaт этилгaн. Бугун дaвлaт инcтитyти xaлк, миллaт, oилa вa aвлoдлapapo мyнocaбaтлapгa cигнификaтив (интeгpaция-лaшyв вa диффepeнциaллaшyв жapaëнлapини yюштиpиш opкaли) тaъcиp этaди, нaтижaдa юкopидaги ижтимoий биpликлap узининг ниcбaтaн мycтaкиллигини caклaгaн xoлдa вopиcийлик тaмoйилигa мyвoфик фaoлият кypcaтaди. Maзкyp тaмoйил нeгизидa, буни aлoxидa эcдa caклaб ^лиш кepaк, xap биp ижтимoий биpлик уз мaнфaaт вa эxтиëжлapини мyтлaклaштиpиши эмac, бaлки yлapни жaмият xaмдa тapaккиëт тaлaблapигa интeгpaциялaшиб яшaши ëтaди.

ФOЙДAЛAHИЛГAH AДAБИËTЛAP PУЙXATИ:

1. Сeмeнoв Ю.И. Пpoиcxoждeниe бpaкa и ceмьи. - Mocквa: Hayкa, 1974.

2. Mид M. Kyльтypa и миp дeтcтвa. Избpaнныe пpoизвeдeния. - Moc^a: Гл. peд. Вocтoч. Лит-pbi, 1988.

3. Убaйдyллaeвa P.A. Сeмья вa Узбeкиcтaнe. - Taшкeнт: 2012.

4. Aшиpoв A., Axмaджoнoв Ш. Этнoлoгия. - Toшкeнт: Фaн, 2007.

5. Aшиpoв A. Узбeк xaлкининг ^димий эътикoд вa мapocимлapи. - ^ш^нт: Фaн, 2007.

6. Пaйзиeв M. Узбeк мoтaм мapocимлapи. - ^ш^нт, Фaн, 2014.

7. Узбeкиcтoн xaлкининг дини, мaдaнияти вa ypф oдaтлapи: тapиx вa xoзиpги Xoлaти. - ^ш^нт, Haвpyз, 2011.

8. Toпopoв В.П. Святocть и cвятиe в pyccкoй дyxoвнoй кyльтype. - Moc^a, Лик, 1995. - С. 121-122.

9. Чecнoв Я.В. Лeкции пo иcтopичecкoй этнoлoгии. - Mocквa: Гapдapикa, 1998. С. 24-25.

10. Жeншинa в мифax и лeгeндax. Энциклoпeдичecкий cлoвapь. - Taшкeнт: Гл. Peд. Энциклoпeдий, 1992. - С. 18-19.

iMlSf 1РПГР

Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 6 (2021) / ISSN 2181-1415

11. Тайлор Э.Б. Первобытная культура. - Москва: Изд. Политической литературы, 1989. - С. 195-196.

12. Асцаров А. Узбек халцининг этногенези ва этник тарихи. - Тошкент: Университет, 2007. - Б. 58.

13. Охунов Н. Жой номлари таъбири. - Тошкент, Фан, 1994.

14. Гумилев Л.Н. Этногенез и биосфера. - Москва: ТОО "Мишель и К", 1993. -С. 31, 272-273.

15. Гумилев Л.Н. Древние тюрки. - Москва: Товаришество "Клишников Комаров и К", 1993. - С. 70.

16. Бичурин Н.Я. (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древнее времена. Т. 1. - Москва: Гл. Ред. Восточной литературы, 1950. - С. 249-250.

17. Жаббаров И. Узбек халци этнографияси. - Тошкент: Уцитувчи, 2006. -Б. 34-37.

18. Нишонова О. Узбек этномаданиятининг эстетик мохияти. - Тошкент: Фан, 2013. - Б. 10.

19. Шониязов К. Узбек халцининг шаклланиш жараёни. - Тошкент: Шарц, 2001. - Б. 86.

20. Плоссь Г. Женшина: Монография. Кн. 1. Сыктивкар Киров, ПЕРЯ МАА ГИПП "Вятка", 1995.

21. Цучцоров В. Миллий узликни англаш ва ижтимоий сиёсий жараёнлар. -Тошкент: Академия, 2007. - Б. 14-15, 20-21.

22. Гегель. Энциклопедия филоофских наук. Т. 3. Философия духа. - Москва: Мысль, 1977. - С. 32.

23. Саидов А., Тожихонов У. Давлат ва хуцуц назарияси. Икки томлик. 1 том. Давлат назарияси. - Тошкент: Адолат, 2001. - Б. 29-31.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.