Научная статья на тему 'ИССЛЕДОВАНИЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ ПЛАСТОВ АНТРОПОНИМОВ ПРОИЗВЕДЕНИЯ «ВОСПОМИНАНИЯ» С. АЙНИ'

ИССЛЕДОВАНИЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ ПЛАСТОВ АНТРОПОНИМОВ ПРОИЗВЕДЕНИЯ «ВОСПОМИНАНИЯ» С. АЙНИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
44
37
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АНТРОПОНИМЫ / ИМЕНА / ЛЮДИ / СОЦИАЛЬНЫЕ ГРУППЫ / ПРОСТОЙ / ИСКУССТВЕННЫЙ / СЛОЖНЫЙ / СТРУКТУРНЫЙ / ЯЗЫК / СТРУКТУРА / ТАДЖИКСКИЙ ЯЗЫК / АРАБСКИЙ ЯЗЫК / ТУРЕЦКИЙ ЯЗЫК / МИФОЛОГИЧЕСКИЙ / СТАБИЛЬНЫЙ / ТРАДИЦИЯ / МИФОЛОГИЯ / ЗНАТЬ / РЕЛИГИОЗНЫЕ ДЕЯТЕЛИ / ПИСАТЕЛИ / ЛИДЕРЫ И Т. Д

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Имамбердиева Саломат Менгликуловна

Основное содержание статьи - лексический анализ антропонимов «Воспоминания» С. Айни. Автор отмечает, что антропонимы произведения «Воспоминания» С. Айни можно разделить на следующие лексико-тематические группы таких как: мифические и исторические персонажи, имена пророков и религиозных деятелей, имена королей, князей и других дворян, писателей, поэтов, дворян. По структуре их можно разделить на простые, построенные, сложные и составные. Это произведение является одним из выдающихся художественных произведений таджикской литературы. Антропонимы, которые отражены в произведения «Воспоминания» обозначают характер и качества жизни, занятий, народных обычаев и традиций и их изучение имеют большое значение для других дисциплин, включая историю и этнографию. Также можно через них выявит некоторые народные обычаи и традиции регионов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

RESEARCH OF THE LEXICAL LAYER OF ANTHROPONYMS OF «YODDOSHTHO» (MEMOIRS) WORK BY SADRIDDIN AINI

The main content of the article is the lexical analysis of the anthroponyms of «Yoddoshtho» (Memoirs) work by Sadriddin Aini. The author notes that the anthroponyms of «Yoddoshtho» (Memoirs) work by Sadriddin Aini can be divided into the following lexico-thematic groups such as: mythical and historical characters, names of prophets and religious figures, names of kings, princes and other nobles, writers, poets, nobles. According to their structure, they can be divided into simple, constructed, complex and composite. This work is one of the outstanding works of fiction in Tajik literature. Anthroponyms, which are reflected in «Yoddoshtho» (Memoirs) work denote the nature and quality of life, occupation, folk customs and traditions, and their study is of great importance for other disciplines, including history and ethnography. It is also possible through them to reveal some of the folk customs and traditions of the regions.

Текст научной работы на тему «ИССЛЕДОВАНИЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ ПЛАСТОВ АНТРОПОНИМОВ ПРОИЗВЕДЕНИЯ «ВОСПОМИНАНИЯ» С. АЙНИ»

БЛРРЛСИИ КЛБЛТЩОИ ЛУFЛВИИ ЛНТРОПОНИМ^ОИ «ЁДДОШЩО»-И С.АЙНЙ

Имамбердиева СМ.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

ому^Ш^ aз нигoxи вижaгиxoи зaбoнй мaвpиди бappacй Kapop дoдaни aнтpoпoнимx,oи ocopи бaдей дap aйни xoл xеле мyфидoвap буд^ 6o ин pox дapaчaи кopбypди шы^и aшxoc вa xиcлaтx,oи тимcoлx,oи бaдей бapoи _ инъикocи cyжa, oфapидaни мaнзapa вa тacвиpи xoдиcaи тaъpиxию бaдей нишoн дoдa мешaвaд. «EOToraxo»^ уотод C.Aйнй низ яке aз acapxoи тapчyмaиxoлй буд^ фapoгиpи xaвoдиcy вoкеoти гyнoгyни oxиpи acpи XIX вa ибтидoи acpи XX xanKH точик мaxcyб ёфт^ дap инъикocи ин xoдиcaxo нoми aшxocи тaъpиxй зи^ гapдидaaнд. Mo тacмим г^ифтем, ки дap дoиpaи ин нигoштa aнтpoпoнимx,oи acappo aз нигoxи зaбoнй мaвpиди бappacй Kapop дoдa, виж^т^и xora onxopo нишйн диxем.

Омузиши aнтpoпoнимx,o тибки ви^ги^и лyFaвй-мaънoй бoзгy вa ифшoкyнaндaи aлoмaтx,oи xocи тaмaддyни гyзaштaи этнocxo, ypфy oдaт, фapxaнг, вaзъи зиндaгй вa pyшдy тaшaккyли xaëra икгишдию ичтимoии orao дoниcтa мешaвaнд. Дap зaбoншинocй чaндин мyxaккикoн poчеъ бa aнтpoпoнимx,oи зaбoни точикй вa дapaчaи кopбypди orn,o дap ocopи бaдей, тaъpиxй вa aдaбй кopxoи илмй бa aнчoм pacoнидaaнд. As бaйни му^^и^ни ин coxa тaълифoти О. Faфypoв [Faфypoв l978], Ш. X,aйдapoв [X,aйдapoв 1988, 2C1C], M. Aюбoвa [Aюбoвa 2004], С.Ю. Aбoдyллoевa [Aбoдyллoевa 2CC7, 2C17], F. Шодиев [Шoдиев 2015], Ш. Maйнycoв [Maйнycoв 2014], Э. Дaвлaтoв [Дaвлaтoв 2017], С. ^ypбoнмaмaдoв [Kypбoнмaмaдoв 2016], Ч Темиpoв [Темиpoв 2018] бевocитa бa тaxкики aнтpoпoнимx,oи ocopи тaъpиxии гyнoгyндaвp бaxшидa шуд^ нaтичaи тaxкики xешpo дap шaкли pиcoлaи илмй ё мoнoгpaфия чaмъбacт нaмyдaaнд. TaxKHKH илмии О. Faфypoв «Para^hi o6 именax», «О cлoжнococгaвныx aнтpoпoнимax в тaджикcкoм языке» [Гaфypoв 1968, 1978] aз aввaлин тaxкик poчеъ бa coxaH aнгpoпoнимx,oи зaбoни aдaбии точикй бa шyмop меpaвaд вa 6o ин тaxкик poxе дap тaxкики aнтpoпoнимx,oи зaбoни точикй бoз мегapдaд. Myx,aккикoни дигap тaкя бa ин кopxoи илмии О. Faфypoв шмуд^ шoxaи мaзкyppo pyшд дoдaaнд.

Бoяд гуФт, ки дoиp бa aнтpoпoнимx,oи acapи тapчyмaиxoлии ycтoд С. Aйнй «EOTomrao», тo xoл дap зaбoншинocй бa чуз чaнд мaкoлaи нигoштaвy тaxкики зaбoншинoc M. Шoдиев «Лингвиcтичеcкий aнaлиз тoпoнимoв пpoизведений С. Aйни» [Шодиев 1994], ки тaнxo тaxкики нoмвoжaxoи чyFpoфии ocopи ycтoд С. Arä^o фapo мегиpaд, кopи илмии бунёдй бa aнчoм нapacидaacт. Aß ин py, тaxкикy бappacии лингвиетии мaвoди oнoмacтикии «Ёддoштx,o»-и ycтoд Caдpиддин Aйнй xеле чoлиб буд^ мaвoди гиpдoвapдaи ин coxapo aз pyйи чaнбaxoи лингвиcгиaшoн бa чунин ^yx^o чyдo нaмyдaн мумкин acг:

- Номи aшxоси aсотирй, тaъриx, пaЙFaмбaрону 4expax^ динй. Нoм- гyзopй бa тифли нaвзoд яке aз aнъaнaxoи кaдимгapини тaмoми бaшapият буд^ дap шм^ тaмaддyн, aндешaвy мaниш вa пешaвy xyнapи миллaт инъикoc ёфт^ xaмчyн мaxcyли тaфaккypи дaвpaxoи гyнoгyни тaшaккyли чaмъият тo бa имpyз oмaдa pacидaacг. Чун нaзapи xap ^вму миллaт ниcбaт бa oлaме, ки ora;opo иxoтa нaмyдaacг, мyxтaлиф мебoшaд, ин гyнoгyнaндешй, бешaк, дap нoмгyзopй низ aкcи xyдpo ëфтaacг. Bare capчaшмaи aндешaи мapдyм, пеш aз xaмa, пoбaнди эътимoдy эътикoде xac^ ки интни^ xaмешa бa oн 6o диди нек нaзap мекyнaд вa oнpo нек мепиндopaд. Бoяд гуфт, ки бa дунё oмaдaни кyдaк xyшбaxтии пaдapy мoдap буд^ мapocими нoмгyзopй дap бaйни ^вм^и oлaм гyнoгyн acг вa бapxе aз шм^ aз тaфaккypи тотемй capчaшмa мегиpaнд. Дap мифoлoгия ё ycгypaи opиëинaжoдoн тaгемaи acn (xsaspa) чoйи acocиpo мегиpaд вa том^е, ки aз тaгемaи acп capчaшмa мегиpaнд, тaнxo xaмчyн лaкaб бa шaxcoни мaшxyp гyзoштa мешyдaacг: Арчосп (дap китoби мyкaддacи «Aвеcгo» Apечaтacпa -дopaндaи acпи гapoнбaxo, apчмaнд), Гушнacп (дap китoби мyкaддacи «Aвеcгo» Отyp-гyшнacп -coxиби acпи rap), Гуштосп (дap китoби мyкaддacи «Aвеcгo» Bиштocпa - coxиби acпи мoдa), Гapшоcп (дopaндaи acпи лoFap), Лухросп (дopaндaи acпи тунд), Tax,моcп (дopaндaи acпи тaнyмaнд) вa f. Дap aдaбиëти мaвчyдa poчеъ бa acornp ё мифoлoгия чунин мaълyмaг oвapдa шyдaacг: «Уcгypa ё acaгиp лyFaти apaбй буд^ acaгиp j I чaмъи yciypa, pивoят, гуфтср, KHcca буд^ шaкли шyypи чaмъиятй, ycyли дapки вoкеият дap ибтидoи чoмеaи инcoнй acг. Инчунин pmoëra мaнcypy мaнзyм дap бopaи aмaли эзaдoн вa кaxpaмoнoн, ки бa xyдoxo вa apвox тaкя дoштaнд» [Дoнишнoмaи aзoд]. Arap мyaллиф xaмaи xycy^OT вa paфтopи кaxpaмoнoнpo дap acap бa инoбaт гиpифтa томи мyвoфик гyзopaд, y нa тaнx,o дap тaълифи oн бa мушкилй дyчop нaмегapдaд, бaлки бaдеияти cy®^ acappo мyaccиp мегapдoнaд.

Дap acapи тapчyмaиxoлии «Ёддоштхо»-и ycгoд С. ArnS чунин шы^и acaгиpй-aфcoнaвй [мифoнимx,o], тaъpиxй, пaЙFaмбapoнy чеxpa- xoи динй мaвpиди кopбypд Kapop гиpифтaaнд: Xo4a Убон [З1З, З15, З16, З20, З21, ЗЗС, З44], Xo4a Хомонй [к.2, 107], ^pa-ra Усмон [ЗЗ8], Исо [к. 2, 93,

94, 97, 98], Сайидато [к. 2, 8, 36], Рyстaм [40], Исфaндиёp [40], Сиёвуш [40], Абумуслим [40], MyMO Bo'îop [191, 288, 289, 305, 308, 309, 310], Myлло Авез [193], Myлло ^омид [193, 199, 202, 205, 206, 208, 209, 210, 211, 215, 217, 220, 222, 279], Myлло Абдулхаким [194], Maxдyми Гав [197, 198, 205, 206, 208, 209, 210, 211,212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 222, 223, 224], Myлло Typo6 [202, 203, 204, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 232, 288, 289, 305, 308, 309, 310], Асaдчон-MaXдyм [206, 208], Myлло Kaiviap [227, 229, 230], Оpифxони аълам [252], Myлло Баэдом [259], Myлло Шох [258, 259], Сафй [к.2, 77, 78], Myлло Бобочон [к.2,12,13], Myлло ^^ох [к. 2, 12, 13], Myлло Абдулвохид [к. 2, 12, 13], Myлло Собит [к. 2, 12, 13], Хоча Дapвеш [к.2, 108, 110, 111], Хоча Зайниддин [110], ^оpй Зохид [307, 308, 309], Myлло Нaзpyллои саххофи Лутфй [311, 312, 313], Myлло Рахмат [311, 312, 346, 348, 351], Myлло Окил [119], Myлло Бурхон [208] ...

A^m aнIpопонимхо aнгpопонимхои зеpин бap ифодаи номхои aсотиpй-aфсонaвй (мифонимхо) (Хоча Убон [313, 315, 316, 320, 321, 330, 344], Хоча Хомонй [к.2, 107], Сайидато [к.2, 8, 36], Рустам [40], [40], Сиёвуш [40]), пaЙFaмбapонy чехpaхои динй (Х^ати Уcмон [338], Иcо [к. 2,

93, 94, 97, 98], Myjiro Aбдyлхaким [194], Myлло K^ap [227, 229, 230], Оpифxони аълам [252], My^ Бaхpом [259], Myлло Шох [258, 259], Сафй [к.2, 77,78], Myjiro Бобочон [к.2,12,13], Myлло Хaмpох [к. 2, 12, 13], My^TO Aбдyлвохид [к. 2, 12, 13], Myлло Собит [к. 2, 12, 13], Хоча Дapвеш [к.2, 108, 110, 111], Хоча Зайниддин [110]) ва тaъpиxй (Max^T^ Гав [197, 198, 205, 206, 208, 209, 210, 211,212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 222, 223, 224], My^ Тypоб [202, 203, 204, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 232, 288, 289, 305, 308, 309, 310], Acaдчон-Maxдyм [206, 208], My^ K^ap [227, 229, 230], Оpифxони аълам [252], Myjiro Бахром [259], My^ Шох [258, 259], Сафй [к. 2, 77, 78], My^ Бобочон [к. 2, 12, 13], Myjiro Xai^x [к. 2, 12, 13], Myjiro Aбдyлвохид [к. 2, 12, 13], Myjiro Собит [к. 2, 12, 13], Хоча Дapвеш [к.2,108,110,111], Хоча Зайниддин [110], К^й Зохид [307, 308, 309], Myлло Нaзpyллои caххофи Л7тфй [311, 312, 313], Myjiro Рахмат [311,312, 346, 348, 351], My^ Окил [119], My^ Бypхон [208] омадаанд.

Хафати Усмон: Aчдоди мо ба хaзpaти Усмон, ки ёpи cеюми пaЙFaмбapaнд, меpacaд [338]. У кигсахои Рустам, Иcфaндиёp, Сиёвyш ва Aбyмycлимpо аз ёд медонист [40]. Иeфaндиёp: У кигсахои Рустам, Hetln^iiëp, Сиёвyш ва Aбyмycлимpо аз ёд медониcг [40]. Сиёвуш [40]:_ У кигсахои Рустам, Иcфaндиёp, Сиёвуш ва Aбyмycлимpо аз ёд медонист [40]. Абумуслим: У кигсахои Рycтaм, Иcфaндиёp, Сиёвyш ва Абyмyeлимpо аз ёд медониcт [40]. Myлло Х,омид: As шapикдapcони акаам Myлло Х,омид ном Fиждyвонй ва Зaйниддинxочa ном миpкyлолй бyдaнд, ки онхо Faзaлcapой мекapдaнд [193]. Myлло Абдулхаким: Дap он мaдpaca Myлло Абдулхаким ном як муллои куло6й 6уд, ки дастакй китобфypyшй мекapд [194]. Myлло Рахмат: Яке аз иштиpоккyнaндaгони он мaчлиcpо Myлло Рахмати сapтapош меномиданд [311]. Myлло Окил: Myлло Окил кypcaвод буда, аз чизхои илмй ва адабй чизеpо намефахмид [119]. Абуалй Сино (Шaйxyppaис) ... аз хикмати табий гап кушода, дap боpaи он мacъaлa фи^и Aбyaлй Синоpо аз нобино пypcид [238 (к. 2), 239 (к. 4), 245, 256]. Хочаубонихо (^ap) - Кучаи гyзapи Хочаубонихо аз шимол ба чануб меpaвaд [240].

- Номи шохон, шохзодагон ва аъёну aшpофи дигap. Ин зеpгypyх дap acapи «Ёддоштхо»-и ycтод С. Aйнй aнтpопонимх,оеpо фapо мегиpaнд, ки мapбyги номи шохон, шохзодагон ва аъёну aшpофaнд. Дap ин бакш миcолхои зеpинpо ниcбaт додан мумкин аст: Aбдyлфaйзxон [176], Aбдyлaхaд [145], Шохмypод [176], Ботypбой [234], Нaзpyллобой [176], Файзибой [125], Убaйдxочa [156], Оpифxон [178], Йулдошбой [187], Mypодбек [187], Mиpодил [190]...

Абдyлфaйзxон: Дap оxиpхои дaвpaи хyкмpонии acтapxониён, xycyca^ дap замони Aбдyлфaйзxон (1708-1747) мaдpacaхои Бyxоpо ва Сaмapкaнд тамоман вaйpон ва xapоб шуда буданд [176]. Шохмэдод (Maъсyм-бй): Вакге аз cyлолaи мaнFитиён aмиp Шохмypод (Maъcyм-бй) бap capи коpи хyкмpонй омад, y бо таагсуби динй хам бошад, дap мамлакати Бyxоpо ва Сaмapкaнд баъзе иcлохотpо ба амал овapд [176 (2)].

- Номи адибону донишмандон ва фозилони дaвp: Тутапошшо [67], Хомидаоча [76], Султонпошшо [87], Aвезxочa [70], Соиб (Бобо Соиб) [45], Шaйx Саъдй [56], Саъдии Шеpозй [56], Бобокул Файзуллоев [12], Шохнaзap Соибов [13], Mиpзо Myъмин [12], Mиpзо Йулдош [13], Шapифчон-Maxдyм [34], Сaдpи Зиё [46], Maвлоно Ч^алолиддини Румй [67], Mиpзо Aбдyлвохиди Myнзим [68], Myлло Нaвpyз [78], Maвлоно Aбдypaхмони Чомй [54], Aхмaд-Maxдyми Дониш [56], Хиcpaви Дехлавй [56], Соиби иа^ови [78]...

- Номи пешaвapонy ахли касбу хyнapи гуногун: Ботypбои paнгpез [112], Рycтaми Amrä [113], Myлло Тypоб [68], Acaдчон-Maxдyм [89], Myлло Ka^ap [46], Оpифxони аълам [67], Myлло Бaхpом [76], Mypоди пaxтaкaш [115], Myлло Нaзpyллои caххофи Лутфй [112], Myлло Рахмат [78], Myлло Окил [115], Myлло Бypхон [118], Икpомxочa [112]...

- Номи пайвандони адиб дap aeap: Ин зеpгypyх дap acapи «Ёддошгхо»-и ycтод С.Aйнй aнтpопонимхоеpо фapо мегиpaнд, ки мapбyти пайвандону xешовaндони наздики xyди муаллиф буда,

асосан, номи падар (Саидмуродхоча), модар (Зеварой), бародарон (Мухиддин, Сирочиддин, Киромиддин) ва тагову амакхо ва монанди инхо зикр шудаанд. Номи пайвандон низ бехуда дар асар оварда нашуда, чун шохид барои инъикоси ягон ходисаву вокеа мавриди корбурд карор гирифтаанд: Абдушукурхоча [34], Пошшохоним [34], Зеварой [35], Эргаш [35], Мухиддин [36], Барот (Усто Барот) [37], Сирочиддин [37], Кутбия [78], Киромиддин [67], Зиёуддин [78], Нуриддин [67], Мулло Х,амрох [78], Мулло Абдулвохид [78], Устодустбои каландгар [112], Шарифчон-Махдум [221], Садри Зиё [221], Мулло Окил [118], Мулло Бурхон [112]...

Антропонимхои асари мавриди тахкикро аз нигохи сохт ба чунин зергуруххо дастабандй намудан мумкин аст:

1) антропонимхои сода (содаи рехта): Исо [к. 2, 93, 94, 97, 98], Рустам [40], Исфандиёр [40], Сиёвуш [40], Абумуслим [40], Абдулфайзхон [176], Абдулахад [145], Эргаш [35], Мухиддин [36], Барот [37], Сирочиддин [37], кутбия [78], Соиб [45], Киромиддин [67], Зиёуддин [78], Нуриддин [67]...

2) антропонимх,ои сохта: Абумуслим [40], Ботурбой [234], Назрул- лобой [176], Файзибой [125], Убайдхоча [156], Орифхон [178], Йулдошбой [187], Муродбек [187], Миродил [190], Тутапошшо [67], Х,омидхоча [76], Султонпошшо [87], Авезхоча [70], Зеварой [35], Сафй [к.2, 77, 78] ва г.

3) антропонимхои мураккаб: Зайниддинхоча [193], Хочаубонй [240], Шохмурод (Маъсум-

бй) [176 (2), Сайидато [к. 2, 8, 36] ва г.

4) антропонимхои таркибй: Хоча Убон [313, 315, 316, 320, 321, 330, 344], Хоча Хомонй [к. 2, 107], Х,азрати Усмон [338], Мулло Бозор [191, 288, 289, 305, 308, 309, 310], Мулло Авез [193], Мулло Х,омид [193, 199, 202, 205, 206, 208, 209, 210, 211, 215, 217, 220, 222, 279], Мулло Абдулхаким [194], Махдуми Гав [197, 198, 205, 206, 208, 209, 210, 211,212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 222, 223, 224], Мулло Туроб [202, 203, 204, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 232, 288, 289, 305, 308, 309, 310], Асадчон-Махдум [206, 208], Мулло Цамар [227, 229, 230], Мулло Собит [к. 2, 12, 13], Хоча Дарвеш [к. 2, 108, 110, 111], Хоча Зайниддин [110], Кррй Зохид [307, 308, 309], Мулло Назруллои саххофи Лутфй [311, 312, 313], Мулло Рахмат [311, 312, 346, 348, 351], Мулло Окил [119], Мулло Бурхон [208], Мулло ^амар [227, 229, 230], Орифхони аълам [252], Мулло Бахром [259], Мулло Шох [258, 259], Мулло Бобочон [к. 2, 12, 13], Мулло Х,амрох [к. 2, 12, 13], Мулло Абдулвохид [к. 2, 12, 13], ва г.

Гуфтан чоиз аст, ки як кисми асосии маводи антропонимии «Ёддоштхо»-ро номхои одамони касабаи мухталиф дар шакли антропоним-ибора ташкил мекунанд. Аз баррасии ин гурухи антропонимхо маълум гардид, ки онхо дар асоси колаби ибораи озоди синтаксисй ташаккул ёфтаанд. Маводи аз асари мавриди такриз бадастомада аз он шаходат медихад, ки аглаби калимахои таркиби ин навъ номвожахо баромади точикй дошта, дар хамин замина ташрех намудани онхо имконпазир мебошад. Кайд кардан бамаврид аст, ки номхои ашхос ё ба истилох антропонимхо дар ташаккули колаби антропоним-иборахои мазкур ширкати фаъол дошта, дар аксар маврид мансубияти хунар, ахли илм, сохиби дукону раста ва дигар нишондодхоро ба ин ё он шахс нишон медиханд.

Хулоса, тахлилу баррасии лугавии антропонимхои «Ёддоштхо»-и устод С.Айнй нишон медихад, ки дар баланд бардоштани мухтавои асар номхои ашхос накши муассир гузошта, онхоро метавон аз нигохи мухтаво ба зергуруххои номи ашхоси асотирй, таърихй, номи пайгамбарону чехрахои динй, номи шохон, шохзодагон ва аъёну ашрофи дигар, номи адибон, шоирон, фозилон ва пешаварон дастабандй ва аз нигохи сохт ба гуруххои сода, сохта, мураккаб ва таркибй чудо намудан мувофики матлаб хохад буд. Ин асар яке аз шохасархои адабиёти точик махсуб ёфта, корбурди антропонимхо барои нишон додани хислату сифат ва инъикоскунии тарзи зисту зиндагонй, машгулиятхои мардум, урфу одат ва анъанахои мардумии дар асар инъикосёфта ба хисоб рафта, омузиши онхо барои бахшхои дигари илм, аз чумла таъриху этнография ва г. ахамияти бузургро молик аст.

АДАБИЁТ

1. Абодуллоева, С. Ономастикаи «Форснома»-и Ибни Балхй. Рисолаи номзадй / С. Абодуллоева. - Душанбе, 2003. - 168 с.

2. Абодуллоева, С. Ономастикон суфийской поэзии: структурный, семантический и функциональной аспекты (на материале произведений Абульмаджа Санаи, Фаридаддина Аттара и Джаладиддина Балхи)». Автореф.. .докт... дисс... / С. Абодуллоева. - Душанбе, 2017. - 48 с.

3. Еафуров О. Тафсири мухтасари номхои чугрофй. /О.Еафуров. - Душанбе: Маориф, 1983. - 144 с.

4. Давлатов Э.А. ^<Касас-ул-анбиё» ва баъзе масъалахои ономастикаи он. / ЭА. Давлатов. -Душанбе, 2017. - 112 с.

5. Давлатова Ф.Т. Лингвистическое исследование антропонимии «Таърихи Табари» Балъами: Автореф... канд... дисс... / Ф.Т. Давлатов. - Душанбе, 2019. - 24 с.

6. Курбонмамадов С.Х. Семантико-стилистические особенности поэтонимии «Шахнаме» Абулкасыма Фирдоуси: Автореф... дис... канд. филол... наук. / С.Х. Курбонмамадов. - Душанбе, 2014, - 26 с.

7. Майнусов Д.Ф. Антропонимы »Шахнаме» Абулкасыма Фирдоуси (лингвистический аспект): Автореф... дис.... канд. филол... наук. / Д.Ф. Майнусов. - Душанбе, 2013. - 27 с.

8. Самарканда Я.Н. Фарханги номхои форсй-тщикй. / Я.Н. Самарканда / - Душанбе, 2012. - 367 с.

9. Темиров Ч.. Тахкики таърихию забоншиносии антропонимияи «Хазору як шаб». / Ч, Темуров. - Душанбе, 2018. -24 с.

10. Фарханги забони точикй. - Душанбе: «Шучоиён», 2010. - Ч. 1. - 996 с.

11. Фарханги забони точикй. - Душанбе: «Шучоиён», 2010. - Ч. 2. - 1095 с.

12. Хайдаров Ш. Лугати чандомади антропонимхои точикони райони Ашт. / Ш. Хайдаров. - Душанбе: Дониш, 1986. - 225 с.

13. Хайдарй Ш. Лугати басомади номхои точикони вилояти Хатлон. / Ш. Хайдарй. - Душанбе: Ирфон, 2007. -474 с.

14. Хомидов Д.Р. Топонимияи водии Кешруд / Хомидов Д.Р. / (тахлили таърихию забоншиносй). (нашри дувум). - Душанбе: Маориф, 2014. - 168 с.

15. Хомидов Д.Р. Забони точикй ва номшиносй. / Хомидов Д.Р. - Душанбе: Маориф, 2018. - 210 с.

16. Шодиев М. Лингвистический анализ топонимов произведений С. Айнй. / Канд.. .дисс.../ М. Шодиев. - Душанбе, 1994. - 191с.

17. Шоев Р. Ономастикаи «Самаки айёр». - Автореф.. .канд.. .дисс... / Р. Шоев. - Душанбе, 1996. - 23 с.

ИССЛЕДОВАНИЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ ПЛАСТОВ АНТРОПОНИМОВ ПРОИЗВЕДЕНИЯ

«ВОСПОМИНАНИЯ» С. АЙНИ.

Основное содержание статьи - лексический анализ антропонимов «Воспоминания» С. Айни. Автор отмечает, что антропонимы произведения «Воспоминания» С. Айни можно разделить на следующие лексико-тематические группы таких как: мифические и исторические персонажи, имена пророков и религиозных деятелей, имена королей, князей и других дворян, писателей, поэтов, дворян. По структуре их можно разделить на простые, построенные, сложные и составные. Это произведение является одним из выдающихся художественных произведений таджикской литературы. Антропонимы, которые отражены в произведения «Воспоминания» обозначают характер и качества жизни, занятий, народных обычаев и традиций и их изучение имеют большое значение для других дисциплин, включая историю и этнографию. Также можно через них выявит некоторые народные обычаи и традиции регионов.

Ключевые слова: антропонимы, имена, люди, социальные группы, простой, искусственный, сложный, структурный, язык, структура, таджикский язык, арабский язык, турецкий язык, мифологический, стабильный, традиция, мифология, знать, религиозные деятели, писатели, лидеры и т. д.

RESEARCH OF THE LEXICAL LAYER OF ANTHROPONYMS OF «YODDOSHTHO» (MEMOIRS) WORK BY SADRIDDIN AINI

The main content of the article is the lexical analysis of the anthroponyms of «Yoddoshtho» (Memoirs) work by Sadriddin Aini. The author notes that the anthroponyms of «Yoddoshtho» (Memoirs) work by Sadriddin Aini can be divided into the following lexico-thematic groups such as: mythical and historical characters, names ofprophets and religious figures, names of kings, princes and other nobles, writers, poets, nobles. According to their structure, they can be divided into simple, constructed, complex and composite. This work is one of the outstanding works of fiction in Tajik literature. Anthroponyms, which are reflected in «Yoddoshtho» (Memoirs) work denote the nature and quality of life, occupation, folk customs and traditions, and their study is of great importance for other disciplines, including history and ethnography. It is also possible through them to reveal some of the folk customs and traditions of the regions.

Keywords: anthroponyms, names, people, social groups, simple, artificial, complex, structural, language, structure, Tajik language, Arabic, Turkish, mythological, stable, tradition, mythology, nobility, religious figures, writers, leaders and etc.

Сведения об авторе:

Имамбердиева Саломат Менгликуловна - старший преподаватель кафедры методики преподавания таджикского языка и литературы Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Адрес: г. Душанбе, проспект Рудаки, 45, Тел: (+992) 904415100 Email: SalomatI1966@mail.ru

About the author:

Imamberdieva Salomat Menglikulovna — senior teacher of chair of method of teaching Tajik language and literature of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni, Address: 45Rudakiavenue, Tel.: (+992) 904415100, Email: SalomatI1966@mail.ru

KOPBYP^H BO^A^OH H^THEOCHH APABH AAP «KHMHEH CAOAAT»-H MY^AMMA^H FA33O^H

PaxMOHaiuee X

floHurnzoyu daenamrn flaHsapa

TapKu6u nyraBHH xap ax 3a6oH gap paBaHgu HHKHmo^H TatpuxH, 6o poxy BocHTaxou ryHoryH, Tagpu^aH MyKaMMan Merapgag. TarHHpna3HpH Ba TaKMHnu TapKu6u nyraBHH 3a6oH 6a ^atonuam Myxranu^H ogaMOH Ba MaxcycaH paBo6HTH 6aHHH3a6oHHH ohxo Map6yr acr, kh gap oh HHKHmo^H xaeru HKTucogH, hhthmoh, cuecH Ba ^apxaHrau xan; ra^accyM Merapgag.

hh caMr, axe a3 Bocuraxo Ba capnamMaxou MyKaMMan Ba raHH rapgugaHH 3a6oH Kop6ypgu Bo^a Ba HcrHnoxoT a3 3a6oHxou gurap 6a xuco6 MepaBag, kh xocu TaMOMH 3a6oHxou Myocup acr. Taxnunxo HumoH Megux,aHg, kh TaxKHMH hkth6och Bo^a Ba HcrHnoxor 6a pymgu ^atonuaTH ogaMoH gap coxau anoxuga Ba KyBBaT rupH^TaHH MyHocu6aT Ba xaMKopuxo gap 6aHHH xan;y Munnaixou MyxranH^ ano;aMaHg acr. A3 Tapa^u gurap, rac6 Ba To6et HaMygaHH MunnaTy xanKuarxou anoxuga 6ohch Bopug rapgugaHH HcrunoxxoH HaB 6a TapKu6u nyraBHH hh MunnaTy xan;uarxo rapgugaacr.

3a6oHH to^hkh, hh3 gap paBaHgu HHKumo^u xyg, gap goupau xogucaBy nagugaxou MyxTanu^u TatpuxH, ^apxarnuBy cuecH TapKu6u nyraBHH xygpo TaKMHn gogaacr, atHe MyBo^HKH Tana6orH pymgu ^oMea, Bo^a Ba HcrHnoxor a3 3a6oHxou ryHoryH 6a 3a6oHH to^hkh hkth6oc rapgugaaHg. ^xe a3 nyHHH 3a6oHxo - 3a6oHH apa6H 6a xuco6 MepaBag, MHKgopu 3uegu Bo^a Ba Hcranoxora oh 6a 3a6oHH to^hkh hkth6oc rapgugaaHg.

PaBo6uTH 3a6oHHBy ^apxaHrau 6em a3 xa3opconau MypgyMH TO^Hxy $opc 6o MapgyMH apa6 6ohch тatcнpryзopнн hh 3a6oH 6a 3a6oHH aga6uu Myocupu to^hk rapgugaacr. Taxnunxo HumoH MeguxaHg, kh poxy BocHTaxou MyxTanu^u Bopug rapgugaHH KanuMaxou apa6H 6a TapKu6u nyraBHH 3a6oHH to^hkh MaB^yg acr, kh Bo6acra 6a paBaHgy xogucaxou TatpuxH MyxuM rapguga, a$3anuar nango HaMygaaHg. hh caMr MeraBoH HcrunoH 3ap3aMHHH To^HKy ^opcpo a3 ^ohh6h apa6xo MaxcycaH ;ang HaMyg, kh 6ohch hkth6oc rapgugaHH MHKgopu 3uegu KanuMaxou apa6H 6a 3a6oHH to^hkh rapgag. A3 Tapa^u gurap, axnu unMy caHtaT gap ^atonuaru Kac6uu xyg 6apou u^oga HaMygaHH MatHaBueru xyg a3 3a6oHH apa6H Bacet ucru^oga MeHaMygaHg. 3a6oHmHHocu to^hk gap acocu Taxnunu paBaHgy xogucaxou hh gaBpa nyHHH ;ang HaMygaacr, kh «gap MyggaTH gy acpu 6atgu HcrunoH MoBapoyHHaxp a3 ^ohh6h apa6xo 3a6oHH gaBnaTgopuH apa6H 6yg. Apa6xo gap hh MyggaT Kymumu 3ueg 6a xap^ gogaHg, kh 3a6oHxou MaxannH, a3 ^yMna, ^opcuH gapupo a3 6aHH 6apaHg, Bane gap hh caMr MyBa$$a; HarapgugaHg. EaptaKc, a3 aBBanxou acpu IX 3a6oHH ^opcH-gapH Tagpu^aH KyBBaT Merupag Ba gap axgu CoMoHueH 6a aB^u pymgy HyMyu xyg Mepacag. A3 xaMHH ca6a6, gap aBBan, MHKgopu KanuMaxou hkth6och a3 3a6oHH apa6H Huc6aTaH KaMrap 6yg» [10, c.106].

Taxnunu capnamMaxou unMH HumoH Meguxag, kh gap Bo;et, gap u6Tugo MHKgopu Maxgygu KanuMaxou apa6H 6a 3a6oHH to^hkh Bopug rapgugaaHg. HeKHH, 6o pymgu aga6HerH KnaccuKHH To^HKy ^opc, MycraxKaM rapgugaHH MyHocH6aTxoH HHTHMouBy ^apxaHrn gap acpxou MHH6atga MHKgopu KanuMaxou hkth6ochh apa6H gap TapKu6u nyraBHH 3a6oHH to^hkh Mea^3oag. XaMHH TapuK, MyBo^HKu aK KaTop capnamMaxo MHKgopu KanuMaxou hkth6ochh apa6H gap TapKu6u nyraBHH 3a6oHH to^hkh gap H6THgoH acpu XX 60-70% -po TamKHn MeHaMyg [11, c.21].

^Ke a3 poxxou MyxHMH Bopug rapgugaHH KanuMaxou apa6H 6a 3a6oHH to^hkh, Hcru^oga rapgugaHH ohxo gap ocopu Myra^aKKHpoHH To^HKy ^opc 6a xuco6 MepaBag. HHKHmo$ Ba TaKMunu TapKH6uH nyraBHH xap aK 3a6oH 6a xaeru hhthmoh, TatpuxH Ba ocopu onHMoHy Myra^aKKHpoH ano;aMaHg acr. E. Fa^ypoB ;aMg MeHaMoag, kh gap Tatpuxu MapgyMH To^HKy ^opc, gap acpxou IX - X ocopu nypraHoBaTH Myra^aKKupoH nango myg, kh 6o nax^axou XypocoHy ocHeHMueHarH acoc e^Ta 6yg. 3a6oHH aga6uu to^hk TamaKKyn e$Ta, moxacapxou onaMmyMynu aga6uerH To^HKy $opc o^apuga mygaHg [4, c.500].

XaMHH TapuK, 3apyp acr, kh ocopu MyTy^aKKupoHH To^HKy ^opc gap caMTH oMy3um Ba Taxnunu TapKu6u nyraBHH 3a6oHH to^hkh MaBpugu 6appacH ;apop goga maBag. 3epo, Max3 6o oMy3Hmu ocopu Myra^^aKHpoHH to^hkh $opc HMKoHHar nango MemaBag, kh 6a Mactanau hkth6och KanuMaxou apa6H 6a 3a6oHH to^hkhh paBmaHH aHgoxTa maBag. A3 Tapa^H gurap, oMy3um Ba TaxKHKH ocopu Myra^aKKHpoHH To^HKy ^opc HMKoHHar Meguxag, kh Macatanxou MyxTanu^u 3a6oHH, Ba3tuar Ba pymgu oh, xonaTH HMpy3au oh a3 HyKrau Ha3apu 3a6oHmuHocH gapK Kapga maBag.

3uKpu hh HyKra MyxHM acr, kh gap HHKHmo^H TapKu6u nyraBHH 3a6oHH to^hkh, gap hkth6oc rapgugaHH MHKgopu 3uegu KanuMaxou apa6H 6a 3a6oHH to^hkh caxMH Myra^aKKupoH 6y3ypr acr. A3 hh

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.