Научная статья на тему 'ИСЛОМ ДИНИДА ИНСОН – ТАБИАТ ДИАЛЕКТИКАСИ'

ИСЛОМ ДИНИДА ИНСОН – ТАБИАТ ДИАЛЕКТИКАСИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
183
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Қуръони Карим / ҳадиси шариф / табиат / борлиқ / ҳайвонот / ўсимлик / инсон / саломатлик / диалектик боғлиқлик. / Quran / hadith / nature / being / animal / plant / human / health / dialectical connection.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Улуғмуродов, Элёр Сайдуллоевич

Ислом динининг муқаддас манбалари – Қуръони Карим, ҳадиси шарифларда атроф-муҳитни, ҳайвонларни, ўсимликларни асраш, ҳайвонларни овлаш таъқиқланган, дарахтларни кесиш, ўрмонларни нобуд қилиш ман этилган. Пайғамбарлар, ислом мутафаккирлари, сўфийлар ўз ҳаёт йўлларида табиат борлиғи ҳамда унинг ноёб ҳар бир оламига жуда эзгулик билан муносабатда бўлганлари тадқиқ қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DIALECTICS OF MAN AND NATURE IN ISLAM

The sacred sources of Islam are the Koran, hadiths prohibit the protection of the environment, animals, plants, hunting, cutting down trees, and destruction of forests. Prophets, Islamic thinkers and Sufis have studied the existence of nature in their way of life and how they treat each of its unique worlds with great kindness.

Текст научной работы на тему «ИСЛОМ ДИНИДА ИНСОН – ТАБИАТ ДИАЛЕКТИКАСИ»

ИСЛОМ ДИНИДА ИНСОН - ТАБИАТ ДИАЛЕКТИКАСИ

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-193-201

УлуFмуродов Элёр Сайдуллоевич

Самарканд давлат чет тиллар институти укитувчиси Тел.+99899 595-56-16 (eulugmurodov@mail .ru)

АННОТАЦИЯ

Ислом динининг муцаддас манбалари - Куръони Карим, уадиси шарифларда атроф-мууитни, уайвонларни, усимликларни асраш, уайвонларни овлаш таъцицланган, дарахтларни кесиш, урмонларни нобуд цилиш ман этилган. Пайгамбарлар, ислом мутафаккирлари, суфийлар уз уаёт йулларида табиат борлиги уамда унинг ноёб уар бир оламига жуда эзгулик билан муносабатда булганлари тадциц цилинган.

Калит сузлар: Куръони Карим, уадиси шариф, табиат, борлиц, уайвонот, усимлик, инсон, саломатлик, диалектик бозлицлик.

АННОТАЦИЯ

Священными источниками ислама являются Коран, хадисы запрещают охрану окружающей среды, животных, растений, охоту, вырубку деревьев, уничтожение лесов. Пророки, исламские мыслители и суфии изучали существование природы в своем образе жизни и то, как они с большой добротой относятся к каждому из ее уникальных миров.

Ключевые слова: Коран, хадис, природа, бытие, животное, растение, человек, здоровье, диалектическая связь.

ABSTRACT

The sacred sources of Islam are the Koran, hadiths prohibit the protection of the environment, animals, plants, hunting, cutting down trees, and destruction of forests. Prophets, Islamic thinkers and Sufis have studied the existence of nature in their way of life and how they treat each of its unique worlds with great kindness.

Keywords: Quran, hadith, nature, being, animal, plant, human, health, dialectical connection.

КИРИШ

Ислом динининг мукаддас манбалари - Куръони Карим, хддиси шарифларда атроф-мууитни асраш, хдйвонларни бокиш, усимликларни парвариш килиш тугрисида ибратли фикрлар айтилган. Баъзи уайвонларни

OBnarn TatKHKgaHraH, gapaxraapHH Kecum, ypMoHnapHH Ho6yg KHnum MaH этнпгaн. X,arTO ypymnapHH xaM Maxcyc ^oftnapga Ba MatnyM Myggarga onu6 6opum TaHHHnaHraH. naftFaM6apnap, hchom Myra^aKKHpnapu, cy^Hftnap y3 xaeT ftynnapuga Ta6uar 6opnHFH xaMga yHHHr Hoe6 xap 6up onaMHra ^yga эзгyпнк 6unaH MyHoca6arga 6ynraHnap. ^yHega 6hphhhh 6op gexKoHHHnHK, TerupMOHHHHHK Ba hohbohhhk KH-^raH khmh OgaM (a.c.)gup. K&^aM 6unaH 6hphhhh MapTa e3yB e3raH, 6hphhhh 6ynn6 Tom-Tapo3y umnairaH Hgpuc (a.c.) ycHMHHKnapgaH gopu Taftepna6, Typnu KacarnHKnapHH gaBonap эgнпap[1;

33].X,ap 6up ycHMHHKHHHr gaBonoBHHnHK xycycH^raapuHH 6nnraHnap.

OgaMnapra, $ap3aHgnapra Mexp Kyftum HHCOHHHHHK 3HHHara 6ynraHHgeK, "OgaMnapra aennap, $ap3aHgnap, ywM-ywM omuH-KyMymnap, caMaH oraap, HopBa Ba экннпapгa Mexp Kyftum 3HHHaraH KH^H6 KyHHngH" (Onu HMpoH,14-oat)" 6apna Ta6uar onaMHra Mexp 6nnaH Kapam, yHH Arnox Ta^annucH ge6 6nnHm aBannamra KaTTa эtтн6op Sepungu. Ta6HaT xogucanapu: "KyH", "TyH", "Oh", "Kyem", "Tof", 'TOngy3", "X,H^p" (MagHHa 6unaH Mom opacHgarH Boguft) Ka6H cypanapga Ep, ocmoh, Kyem, oh, maMon Ba cyB Ka6H Ta6HaT HetMaTnapHHHHr 6apH hhcoh xH3MaTHga экaн, HHCOH ynapHH эtзoзпamн, ynapHHHr Ta6HHH KpHyHHtfraapura apanamMacnHKnapu xaKHga $HKp-Mynoxa3anap wpHTHnagH.

"KyptoHH KapHM"ga xshbohot onaMHra ^yga KaTTa эtтн6op 6epHHH6, ynapHH aBafina6-acpamra gatBar этнпгaн. X^hbohot onaMH xaM hhcohhat Ka6H gyHega amamra xaKgu экaнпнгн, ynapHH KHftpamacnHK, ynapra TaMFa 6ocMacnHK, on-Haxop KyHMacnHK, ynapHH KynaHTupum, hhh Kan6gaH napBapumnam xaKHga $HKp 6ungHpHnagH. "AHtoM" cypacuga myHgafi e3HnraH: "Epga wpaguraH xafiBoHnap, ocMoHga ynaguraH Kymnap, cyBga cy3aguraH 6anHKgap Ch3 Ka6u yMMaraapHMgup" BomKana Tap^HMaga 6yHgafi e3Hnagu:"EpgarH 6upop ^ohhbop Ba 6upop hkkh KaHoTH 6unaH ynaguraH nappaHga HyKKH, (ynap xaM) cronap Ka6u yMMaraap 6ynMacanap" (38-oat) [2; 132].

A^ABHET^AP TA^^H^H BA METO^HAP

X,aguc HHMHHHHr HaMo^Hganapu Hmom an-Byxopuft, Hmom ag-^opuMHH ac-CaMapKaHguftnap 6y Macananapra anoxuga Tyxra6 yTHmraH. An-ByxopHH "An-^oMHt ac-caxux" acapuga Ta6uar, Ta6uar 6unaH hhcoh ypTacugaru anoKagopnHK xaKHga 6yHgafi ge6 e3agu: "AyHe aM-amun Ba ry3angup. Khmkh yHgaH xaKgu paBHmga xanonnHK 6unaH onca, yHgaH 6apaKa Tonagu. Khmkh Ha^c xoxumu 6unaH gyHeHH MyKKacugaH KeTu6 эгaппaca, KHeMaT KyHH

gy3aygaH SomKa Hapcara эpнmмaнgн"[3; 399]. By cy3nap 3aMupuga TaSuar Ba yHHHr yap KaHgaft 3ayupanapugaH oKunoHa ^oftganaHum, экonoгнк Tun SunaH aHTraHga "KaftTapum KoHyHu" aKC этгaн, atHu TynpoKgaH KaHna yocun onuHca, yma cu^arga KaHTapum yaM no3uMnuru yKgupunraH.

X,agucga yKgupunumuna, yap Sup yaHBoH, yap Sup ycuMnuK y3 xycycuaTura эгa. MaHa Sup эtтнSop SepaHnuK: "Kyft SapaKagyp, Tya asrogup, oTHuHr ennapura эca KueMar KyHurana axmunuK SoFnaS KyftunraHgup. Hhptkhh yafiBOHnapHHHr rymTu yapoMgup" K^aguMga apaSnap yaM yap Sup yaHBOHHHHr xucnaru yaKuga Kyn axmh ^uKpnap aHTumraH, MacanaH, apa6 oTnapuHuHr $aKar TO3a coh, aHyop, KynnapgaH (cyB cu^ara TO3a SynraH ^oftnapgaH) cyB unumuHH yKgupumraH. Ynap yaMuma TaSuaraH upcuH SynraH TaSuuH экonoгнк Metepnapura aMan KunuS amaftgunap. fflyHgaft oTnap 6op yap KaHcu cyB MaHSacugaH yaM cyB unagu, myHgaH oTnap SopKu, $aKar TO3a coh cyBnapugaH unagu. Exyg aHa Sup Mucon, myHgaH apunap SopKu xunMa-xun ryn mupanapugaH Son Huragu, aHa Sup apu Typnapu SopKu, $aKar SupruHa ycuMnuK rynmupacugaH acan Huragu. By эca arpo^-MyyuTHu gouMo o3oga, noKu3a acpamHu TaKo3o этгaн Ba xa^K Sy Kougara aMan KunuS, yaeT KenupraH. ATpo^-Myymra yaHBoH, ®;oH3oTra Meyp SunaH KaparaHnapHuHr ryHoynapu KenupunraH

A6y Hco ar-TepMrouft "KotoS an-^oMet (By kutoS CyHaHu TepMrouft homu SunaH yaM wpuTunagu)" kutoSuhu e3raH. Hmom TepMrouft "KutoS an -^oMet" gaH TamKapu "Kuto6 am-fflaMoun aH-HaSaBua" ("naftFaMSapuMro anafiyuccanoMHuHr maKn Ba cu^aTnapu"), "Acmo yc-cayo6a" ("CayoSanapHuHr ucMnapu"), "KuTo6yn-unan" ("Hnnaraap kuto6u" Ba aHa Sup KaTop acapnap e3uS KongupraH. E3raH KuToSnapuHuHr Kynnunuruga TaSuar SopnuFugaru ycuMnuK, ^orooTnapHu acpam Sopacugaru yagucnapHu TymyHapnu cogga Tunga KenTupunraH. CyHaHu TepMrouftga myHgafi yagucnap KenTupunraH:" . HSh ASSocHuHr afiramuna, ya3paT Pacynynnoy (c.a.B.) ^mnu (yaHBoH Ba Kymnap)HuHumoH KunuS oTMacnuKKa Syropgu[4; 31]. Ma3Kyp KuToSHuHr "X^bohhu cyHum kutoSu" geraH ^oftuga эca myHgafi e3unraH" ASy BoKug an-■HaficufiHuHr puBoaT Kunumuna, ya3paT HaSuH (cannonnoyy anaHyu BacannaM) MaguHara KenraH BaKTnapurana y epgaru xanKnap TyaHuHr ypKanuHu Ba KyHHuHr gyMSacuHu TupuKnuruga KupKuS onap эgнnap. ByHu KypuS Pacynynnoy: "X,aHBoHnapHuHr TupuKnuruga KupKuS onuHraH at3ocu ynuK yaHBoH yyKMugagyp", geraHnap. ^yygufinap Tya, nynKa, KyeH, ot, эmaк rymTnapuHu efiumMaraH. Ynap efiguraH yaHBoH rymTuga koh goFuHuHr Synumu MyTnaKo MyMKuH SynMaraH. MycynMoHnap ynyH "...cronapra ynuMTuK,

koh, nyHKa rymTH...xapoM KHnuHgu" (BaKapa,173-oaT) exyg "Mouga" cypacuHHHr 3-65 oaTuga: "Yhhmthk, koh, nynKa rymTH, AnnoxgaH y3raHHHr homh 6unaH aftTu6 cyftunraH, 6yFHHH6 ynraH, ypu6 yngupunraH, hhkh^h6 ynraH, cy3umgaH ynraH Ba hhptkhh xaHBoH (KucMaH) eraH (xaftBoHnap) cronapra xapoM KH^uHgu, unno (maptaH) cyftraHHHru3 (xanongup).

^hhhh Ta^aKKyp 6unaH xuKMaT axnuHHHr экoпoгнк Ta^aKKypu 6opacugaru yfiFyHnuK MaB^ygnuru aHHK^aHgu. BepyHHH ycuMnuKnap Mop^onoruacu 6unaH myFynnaHu6, acanapunap yacu, 6apraapHHHr ^oftnamum

TapTu6u, KpucTannapHH Kypu6, Ta6uaTga reoMeTpuK Kouganap Ba coHnap

Kouganapu aMan KH^umuHH anoxuga TatKugna6 yTgu. X,HKMar axnuHHHr KyHugaru acapnapuga, Kyne3Ma MaH6anapuga $HKpuMH3HHHr epKHH hc6othhh KypumHMH3 MyMKHH.

MYXOKAMA BA HATH^A^AP

KyptoHH KapuMHHHr 6up KaHna cypanapu xaftBoHnap homh 6unaH aranraH, MacanaH, BaKapa" (curup), "Oun", "Haxn" (acanapunap), "AHtoM" (nopBa Monnapu), "AHKa6yT" (ypruMnaK), "HaMn" (nyMonunap), "OgueT (nonKup oraap). YHga MeBanu ycuMnuKKa 6aFumnaHraH "Thhh" (aH^up) cypacu, "Macag" (numuK rana; xypMo nycraoFu) Ba экoтнзнмгa 6aFumnaHraH oaraap, MacanaH, "Axko$" (KyMTenanap) xaMga MHHeparnapra 6aFumnaHraH "KaMap" (oh cafiepacu), "MaMc" (Kyem) Ba "X,agug" (TeMup - Ep Kyppacuga энг Kyn ynpafiguraH HHcoHra ^ofiganu MeTarnHHHr HoMugaH onuHraH) cypanap xaM 6op.

KyptoHHHHr 40 Ta ^oftuga gapaxraap xaKuga MatnyMoraap 6epunraH 6ynca, my oaraapHHHr 20 Tacu "xypMo" gapaxTH xaKugaru MatnyMoraap экaнпнгн guKKarra ca3oBopgup. ByHgaH 6000-8000 fiunnap unrapu xypMo gapaxTH MeconaraMuaga xoHaKunamTupunraH. MaguHa - xypMonapu 6unaH Mamxyp maxap. MaguHa xypMonapu unuga энг a$3anu "A^Ba" geraH xypMogup. Pacynynnox c.a.B. maxcaH y3napu aHa yma a^Ba xypMocuHH эккaнпap. A6y Xypaftpa po3Hannoxy aHxygaH puBoaT KH^HHagu: "Pacynynnox c.a.B: A^Ba ^aHHargaH TymraH MeBa 6ynu6, yHHHr cyBH 3axapnaHumra Kapmu gaBogup" -gegunap" (hmom AxMag Ba TepMH3HH puBoaTu). ffly ypuHga ym6y KU3HKapnu ^aKTra эtтн6op KapaTcaK. Catg h6h A6y BaKKoc po3uannoxy aHxy afiTagunap: "BeMop 6ynguM. Bac, Ha6ufi c.a.B. MeHH KypraHH Kengunap. Y 3ot Ky-mapuHH hkkh KyKparuM opacura Kyfigunap. YHHHr coByFHHH Kan6uMga xuc этgнм. CyHrpa y 3ot: "CeH roparu xacTa ogaM экaнcaн. CaKH^nuK Xppuc h6h KangaHHHr ongura 6op. Y Ta6u6nHK KH^aguraH ogaM. Bac, y MaguHaHHHr

ажвасидан етти дона хурмо олиб, данаги билан туйсин. Сунгра сенга ичирсин", дедилар."(Имом Муслим ривояти) [5;].

Эътиборлиси шундаки, купчилик дарахтлар "Куръони Карим"да уз номи билан эмас, балки "Шажара" сузи оркали, мевалар эса "Факиха" сузи билан номланиб келганига гувох буламиз. Зайтун усимлиги "Нур" сурасининг 35-оятида унинг мойини тиник ёниши хакида маълумот берилган: "У (чирок) на шаркий ва на гарбий булмаган муборак зайтун дарахти (мойи)дан ёкилур. Унинг мойи (мусаффолигидан), гарчи унга олов тегмаса-да, (атрофни) ёритиб юборгудекдир..." [6; 136]. "Бакара" сурасининг 61-оятида саримсок, бодринг, мош, ловия, пиёз хакида; кафур усимлиги, яъни хина хакида "Инсон" сурасининг 5-оятида; "Инсон" сурасида занжабил усимлиги хакида; "Ар Рахмон" сураси 68 - оят ва "Анъом" сураси 99- ва 141-оятларида анор дарахти хакида кенг маълумотлар келтирилган. Х,ар бир усимликнинг фойдали томонлари, даволаш хусусиятлари хакида маълумотлар учрайди. Масалан, Пайгамбаримиз (с.а.в.) майитни кафанлашдан олдин уни "хина" сувига ювишни буюрганлар. Араб давлатларида хинани олтинга тенглаштиришган. "Куръони Карим"нинг 12 оятида узум хакида маълумот берилган. Ислом манбасида узумнинг инсон организмига булган беназир фойдалари тугрисида боён килинган. "Куръони Карим"нинг "Моида" сурасининг 90-оятида ундан инсонни, жисми, наслига зарар берадиган ичимликларни тайёрлаб ичиш катъий ман этилган[7; 36]. "Куръони Карим"да инсон билан усимлик, хайвонот оламини бир уринда, бир погонада куйилиши бежиз эмас, бу ерда мушохада килинадиганфикрлар мавжуд.

Мушохада килинадиган фикрлар бизнинг нуктаи назаримизча куйидагилардир:

1. Инсон Аллох олдида, борлик олдида канчалик азиз ва муътабар булса, усимлик ва хайвонот олами хам шу кадар азиздир, зеро, олам учун хар бирининг урни булак.

2. Инсон билан табиатнинг барча компонентлари, чунончи, усимлик, хайвонот, минералларнинг хеч бирининг иккинчисидан устунлиги йук. Инсон гарчи минг бор усимлик ва хайвонот оламидан акл жихатдан устун булса-да, у узи хам табиат булаги, у хам табиатга тааллукли. У хеч качон табиат устидан хукмрон була олмайди. Инсоният экологик компонентлар билан бир сафда туриб, табиат конунларига буйсуниб, табиат конунларининг хеч бирини бузмагандагина биосферани ноосферага айлантира олди.

Бошкача айтганда, баркарор тараккиётга эришишнинг биринчи омили табиат конунларига буйсуниш саналади. Балки, шу сабабли хам, Хеопс эхроми деворларида: "Аксари одамлар табиат конунларини билмаганлари туфайли нес-нобуд булиб кетадилар", деб ёзилган афоризм хамон уз мазмун-мохиятини саклаб турибди.

Инсон табиатдан ташкарида яшай олмас экан, у табиат конунларини аник билиши ва уларга сузсиз итоат этиши шарт. Зеро, "табиат-инсон" тизим яхлит, ягона. Бу тизимни умумбашарий микёсда куриш лозим. "Куръони Карим"нинг "Моида" сурасида бундай деб ёзилган: "Сизларнинг манфаатингиз учун ва мусофирларингиз учун хам сизларга денгизда ов килмоклик ва ундаги таомларни истеъмол килмоклик халол килинади. Сизларга качонки, эхромда булган вактларингизда курукликда ов килиш харом килинди" (96-оят) [8; 68]. Демак, денгиз ва дарёларда ов билан шугулланиб юрган кишиларнинг курукликда ов килишга хукуклари булмаган. Бунинг замирида энг оддий бир экологик коидага амал килинган, яъни, ерда хам, сувда хам яшайдиган тур сонининг оптимал (кулай) сони доимо сакланган. Ислом факат хайвонларни овлаш, кушларнинг тухумига зарар етказмаслик хакида фикр юритиб колмай, балки коида бузувчилар тугрисида хам уз фикрларини айтган. Бу хусусда "Моида" сурасида шундай дейилади: "Эй муминлар, узларингиз эхромда чогингизда хайвонларни овлаб улдирманглар. Кимки касддан улдирса, унга жазо лозим булур, яъни улдирилган жонзот мислида жаримага хукм килинур. Сизлардан икки муътабар одамга Каъбага олиб келинган хайвонларни шу ов баробарида забх этишга хукм килурлар. Буни кила олмаса, бир неча мухтож одамга таом берур. Бунга хам кодир булмаса, руза тутур. Токи килган амалининг жазосини тортсин. Аллох таоло салаф гунохларини авф кдлгондир ва хар ким яна шундай гунох килса, Аллох таоло ундан касос олур"

Дархакикат, хар бир популяция узининг динамик сонига эга, бу сифатни белгиловчи микдорни тугилиш ва улим микдорлари белгилаб беради. Юкоридаги сурада бир томондан, популяциянинг уртача микдорини асраш хакида фикр берилган булса, иккинчи томондан ов килиш коидаси, аникроги, 70% коида хакида фикр билдирилмокда.

"Куръони Карим"даги "Х,ижр" ва ундан кейин келадиган "Нахл" сураларида ажойиб бир фикрнинг мантикий изохи - табиат мувозанати хакида ёзилган гоя инсонни лол колдиради. Яъни: "Ерни эса, уни ёйдик ва унга тогларни урнатдик хамда унда (хар ернинг узига) мос турли нарсаларни

(усимлик ва меваларни) ундирдик. (Хджр сураси,19 -оят.) 21-оятда "...Биз у нарсаларни маълум улчов билан (сизларга) туширурмиз"[9; 80].

"Фотир" сураси 12-оятда куйидагиларни укиймиз: "Икки денгиз тенг булмас - буниси ширин-тотли ва ютумли, униси эса шур-нордондир. Сизлар (уларнинг) хар биридан янги гушт (балик) ейсизлар ва такадиган зеб -зийнат чикариб олурсизлар."(436-бет) 27-оятда "..тогларнинг ок, кизил, ранг-баранг йул(лиси) хам, тим кораси хам бор. Хдкикатдан хам айнан балик таркибидагина протеин оксили мавжуд булиб, мазкур оксил инсон мия аклий кобилиятини ривожлантириб, иммунитети юкори, фикрлаш кобилияти янада юксак булиб, кузлари равшанлашишида катта ахамиятга молик.

Юкоридаги фикрларни киёсий тахлил этсак, "Куръони Карим"нинг деярли барча сураларида табиат борлиги, унинг хилма-хил неъматлари хакида уларнинг тановули ёки ишлатилиши, асралиши хакида кенг фикрлар борлигини пайкаш кийин эмас. Расулуллох (а.с.) хаж пайтида 632 йил Арафот тогида Видо хутбасини укиганларида хам инсонлар моли хам мукаррам мавжудот эканлигини тайинлаганлар. Уларнинг васиятларини бажариб келаётган Абу Бакр Сиддикнинг Усома ибн Зайд бошчилигидаги кушинга жангдан олдин килган васиятида болалар, кариялар, аёлларни улдирмаслик хакидаги таъкидларида:"..Иморатларни вайрон килманг, хурмоларни кесманг ва куйдирманг. Меваси бор дарахтни кесманг. Куй, сигир ва туяларни суйманг..." каби унта насихат тавсиялар берадилар. Бу тавсиялар хужжат макомида мусулмонлар томонидан кабул килинади ва уларга амал килиш мажбурий хисобланади. Хдтто жанглар даврида хам табиат борлигини авайлашга жиддий эътибор берилгани, уларнинг мантикий фикрлаш доиралари кенглигидан далолат беради.

ХУЛОСА

Ислом динида белгиланган йул инсон манфаатларига каратилган булиб, асосий кадриятлар - инсонни, унинг тинч хаётини, мол-мулки, табиат борлигини мухофаза килиш хисобланади. Энг кадимий дин ва энг ёш дин, миллий дин ва жахон динлари барча-барчасида табиатга эхтиёткорона муносабат марказий уринда туради. Ислом динида Ер юзини обод килиш ва атроф-мухитни мухофаза этиш борасидаги курсатмалар халкимиз орасида энг юкори кадрият даражасига кутарилган хамда диний экологик таълим-тарбия диалектик алокадорликда намоён булган. Ислом динидаги табиат борлиги, олам тартиблиги (экологик мувозанат), табиат борлигига

муносабат хади, фикр билан иш тутиш, кискаси, табиатни асраш омиллари узидан олдин вужудга келган динларнинг табиат борлигига булган карашларни янада сермазмун ва чукур мохдят билан бойитган.

REFERENCES

1. Хдсанбоев У. Узбекистонда давлат ва дин муносабатлари: диний ташкилотлар, окимлар, мафкуравий курашнинг долзарб йуналишлари. -Тошкент: Тошкент ислом университети, 2014. -Б.330.

2. Куръони Карим маъноларининг таржимаси. - Тошкент: "Тошкент ислом университети" нашриёти, 2001. -Б.232.

3. Имом Бухорий. Ал жоме ас сахих. -Б.399.

4. Абу Исо Термизий. Сахихи Термизий.Танланган хадислар. - Тошкент: Гафур Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1993. -Б.31.

5. http://muslim.uz

6. Алоуддин Мансур. Куръони Карим. Маъноларининг таржимаси. -Тошкент: Тошкент ислом университети нашриёти, 2007. -Б.617

7. Алоуддин Мансур. Куръони Карим. Маъноларининг таржимаси. -Тошкент: Тошкент ислом университети нашриёти, 2007. -Б.617.

8. Куръони Карим маъноларининг таржимаси. -Тошкент:"Тошкент ислом университети" нашриёти, 2001. -Б.617.

9. Алоуддин Мансур. Куръони Карим. Маъноларининг таржимаси. -Тошкент: Тошкент ислом университети нашриёти, 2007. -Б.617.

10. Ulugmurodov, E. S. (2022). Islamic culture: The essence and ways to improve it. Academicia Globe: Inderscience Research 3(3), 208-212. https://agir.academiascience.org/index.php/agir/article/download/549/500

11. Улугмуродов, Э. С. (2020). Философский анализ ценностей ислама в формировании эстетического мышления молодежи. 92-97.

1. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42990311

12. Ulugmurodov, E. S. (2020). Philosophical analysis of islamic values in the formation of aesthetic thinking of the young. JournalNX- A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 6(5), 162-169. https://media.neliti.com/media/publications/336917-philosophical-analysis-of-islamic-values-c63b73a1.pdf

13. Улугмуродов, Э. С. (2020). Диний кадриятлар ва тасвирий санъат интеграциясининг ёшлар эстетик тафаккурига таъсири, "Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (SI) II. 52-59.

200

https://cyberleninka.ru/article/n/diniy-adriyatlar-va-tasviriy-sanat-integratsiyasining-yoshlar-estetik-tafakkuri ga-tasiri/cover

14. Xoliqov, Y. O. (2021). Yoshlarda bag'rikenglik madaniyatini rivojlantirishda axloqiy qadriyatlrning ahamiyati. International Journal of Intellectual and Cultural Heritage, 1(3), 65-69. http : //ihm.iscience.uz/index.php/ij ich

15. Saifnazarov, I., Xujayev, M. (2018) Axmad Zaki Validiy islamic culture. Экономии и социум, 2, 55-57.

16. Umarjonov, S.S., Safarov, M.K. (2021). Fahriddin Roziyning "Latoif ul-g'iyosiyot" qo'lyozma asarida aql va e'tiqod masalasining qo'yilishi va uning diniy-falsafiy germenevtik tahlili. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(5), 1058-1068.

17. Saifnazarov, I., Xujayev, M. (2018) Axmad Zaki Validiy islamic culture. Экономии и социум, 2, 55-57.

18. Улугмуродов, Элёр Сaйдуллоевич. (2020). "Философский aHanro ценностей ислaмa в формировaнии эстетического мышления молодежи." Общественные туки в современном мире: политология, социология, философия, история.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.