ИСЛАМИ ЭТИКАНЬЩ Ц¥РАН МЕН СУННЕТКЕ
НЕГ1ЗДЕЛУ1
Fылыми жетекшт: филосф . г.к доцент Ахмедов Цыдыр Дттану белшшщ 2 курс магистры Аццожа Елдос Ербол%лы
Шет тыдер жэне ^керлш карьера университетi, магистрант
Алматы, Цазацстан Республикасы
Abstract. Islamic moral ethics are based on the Quran and the Sunnah in education to the public in accordance with the purposes and interests of moral integrity. The moral traditions of our ancestors, which were inherited from one generation to the educational experience, we take from the Qur'an and Sunnah. Moral education is the main source of the Qur'an and Sunnah. We can say that the Koran and the Sunna are source of human moral and ethical values.
¥лы жэне К^вдрет Иес болган АллаЬгы гана Жаратушым деп танып, АллаИ б^йырган ^лшыльщтарды icKe асырудан кейiнгi м¥сылманныц сипаты - керкем мiнездi болуы. «Керкем мшез» атауы ете кец ¥гым [1, 189 б.].Ислам этикасы алдымен К¥Раннан кейн хадис немесе сYннеттен алынады.
¥лы АллаИ м¥сылмандарды езара бауыр дегенКдоанда. Ендеше адамдардыц бiр-бiрiмен бауыр болуы, туыс болуы тек ¥лы АллаИ тарапынан жэне Ислам этикасыныц бiрi деуге келеди.
Аллаh сол сезiмдi м¥сылмандардыц жYрегiне бекiтiп ^ойды. Олар эр тYрлi ¥лт, ру жэне эр жерде болуы мYмкiн. Бiра^, табынатын Раббысы - бiр, Пайгамбары - бiреу, к¥быласы - бiреу, Кдоан - бiреу. Пайгамбар(с.а.с.): «М¥сылмандар бiр дене сияк;ты. Егер де бiр мYше ауыратын болса 6y^ дене де сол жердi сезiнiп, бYкiл дене бiрге ауырады. М¥сылман да сол сия^ты» - деген. [2, 89 б.]. Осы мэселелердщ тецiрегендi олар бауыр болады. К¥ран аяттары жэне Пайгамбарымыздыц (с.а.с.) хадист^ м¥сылмандарды бiр-бiрiне бауыр болуга, тату болуга, ынтымавда ша^ырады. Ендеше сол бауырмашылыщ, татулыщ жэне ынтыма^ езара пайдалы болуда, бiр-бiрiнiц ^ызметшде болуда, бiр-бiрiне кемектесу ар^ылы ^уантуда керiнуi керек.
¥лы АллаИ ^зырында м¥сылманга жасалатын ец к¥ВДы нэрсе - жа^сылыщ жасап езгелерге пайда тигiзу ар^ылы пуанту.
Б¥л сипат женiнде К¥ранда мынандай о^ига баяндалган:Мэдян суына барган кезде, ол жерде мал суарган бiр топ адам кередi. Тагы олардан езге малдарын судан ^айырып т¥рган ею эйел кердi де: "Екеущнщ б¥йымтайларыц не?",-дедь Екеуi: "Малшылар малдарын алып кеткенге дейiн суара алмаймыз. Экемiз кэрi шал" дедi. (Б¥лар Шугайыптын ^ыздары едi) М^са олардыц малдарын суарды да сосын келецкеге б¥рылып: "Раббым! Сен маган хайырдан не жiберсец м¥кгажбын" дедi [3, 145 б.].
Кешн Ш¥гайыптыц бiр ^ызы ¥ялган тYрде келiп, кемектескенi Yшiн сый беруге экесi ша^ырып жат^анын айтады. Сосын М¥са онда ж¥мыс iстеуге ^алады. М¥са ез ^айгысына ^арамай, ыцгайлы уа^ытты пайдаланып езгелерге кемектесп. Ягни, шамасы келгенше пайдалы болуга тырысты. Нэтижесiнде б¥л id тагдырын езгерттi. М¥са езiне пана,ж¥мыс жэне жар тапты. Кейiн кYшiн жиган соц ^айтадан Фергауынга барды.Б¥л сипат жешнде Хадис шэрифтерде былай делшедк«Парыз амалдардан кейiнгi ец к¥ВДы амал - бiр м¥сылманды пуанту». Б¥л о^игадан бiз б¥рынгы пайганбарлардыц эдебiн кере аламыз .
«АллаИ ^¥зырындагы ец к¥нды амал - м¥сылманныц ^арызын телеу немесе ^иыншылыгына кемектесу ар^ылы оны пуанту».
«Ец к¥ВДы амал - бiр м^сылманныц кемшiлiгiн жасыру, ^арнын тойдыру немесе бiр м^^таждыгына кемектесу ар^ылы оны пуанту».
«Бiр м¥сылманды ^уант^ан адам меш ^уант^ан болады. Менi ^уант^ан адам АллаИ ^зырында бiр уэде алган болады. АллаИтан уэде алган адамга от еш^ашан тиiспейдi».
«Двдес бауырын ^уантудай ^¥ВДы нэрсе жо^».
«Бiр м¥сылманныц ^иыншылыгына кемектесiп, оны ^уант^ан адамды Аллаh ^ияметте ец ^иын сэттерде ^иыншылыщтардан к¥т^арады».
«MycbinMaH MycbinMaHHbiq 6aybipbi, ohm peHmTneMgi, ohh ^HbmmbinbiKra ^angbipMaMgbi. EaybipbiHbiq ^HMHm^wMFMH KeTipreH agaMHbiq ^H^Meire Annah ^HMHmMjMFMH KeTipegi».
«Eapnbi^ Hapcemq KinTi 6ap. ^aHHaTTbiq KinTi - KegeMnepgi ^a^cbi Kepy». «Eip agaM M^CMjMaH 6ayMpMH ^yarn-^aH Ke3ge 6ip nepimTe 6yn agaMFa ap
ya^MT gyFa eTegi. On agaM enin, ^a6ipre ^oMbinFaH Ke3ge nepimTe ^acbma Kenin: "MeHi TaHHCMR 6a?" geMgi. MaMiT: "^o^" gereHiHge, nepimTe: "MeH cemq 6ip MycbinMaHFa 6epreH ^yaHMmMflMMH. EYriH ceHi ^yamy YmiH KengiM. Ka6ipge ^acbiqga 6onaMbiH, ^H^Meire ge caFaH manaFaT eTin, ^aHHaTraFbi Ma^aMbiHgbi KepceTeMiH" geMgi».
Caxa6anap 3aMaHbmga 6ip ahygu agaM 6ip ^ygM^Tbiq ueci egi. On cygbi M^CMnMaHgapFa ^biM6aT 6aFaFa caTTbi. MycbinMaHgapgbiq ^aFgaMbi Hamap 6onFaHgM^TaH ^anM ^HHangbi. Eyn ^aFgaMgbi KepreH OcMaH ahyguFa ^ygMFbiH caTyFa ycbiHbic ^acaMgbi. .flhygu KenicneMgi. ÖHTeyip, OcMaH Ken a^ma 6epin Ke3eKneH naöganaHyFa ^on ^eTKi3egi. ^hygu agaM, ageTiHme, e3 Ke3eriHge cygbi ^biM6aT 6aFaFa can-bi. An, OcMaHHMR Ke3eri KyHi 6apnbi^ MycbinMaHgapFa TeriH cy TapaTbingbi. CoqbiHga caygacM ^YpMereH ahygu ^^gM^TM TonbiFbiMeH caTyFa ms^6yp 6onagM. OcbinaMma, naMFaM6apgbiq (c.a.y.) Tap6ueciH KepreH apga^Tbi caxa6a e3renepre naMganbi aMan ^acagbi [4, 85 6.].
M^cbinMaHmbinbi^TbiR apga^Tbi cunaTbi 6onFaH 6yn MiHe3 ^aMnbi naMFaM6apbiMbi3 (c.a.y.) e3imq 6ip ecueTiHge 6binaM gereH: «KypMa aFambma Tac na^TMpcaq, on caFaH ^ypMacbrn na^TMpagM. CeH ge coHgaM 6on».
HcnaM iniMiHe Tepeq Y^inreH caMbiH TYnci3 TyRFHbiFbma TOMMaM cYRru 6epeci3. TeK ^anbi^naM, epiH6eM ca6bipMeH, bi^binac 6ingipceqi3 ^yperi^ge Annah^a gereH YnKeH Maxa66aT oaHFaHMH ce36eM ^anacbi3.
AccanaMy anaMKyM - «ci3re AnnahTaH eceHgiK, aMaHgbi^ neH TbiHbimTbi^ 6oncbiH» gereH MaFbmaHbi 6ingipegi. Ya FaneMKyM accanaM - «ci3re ge AnnahTaH aMaHgbi^, eceHgiK neH xa^OMAM^ TineMMiH» gereH ce3. Heri3iHge 6ynaM aMaHgacygbi «H6pahuM» cYpeciHge Annah TaFana MycbinMaHgapFa gacTYp 6onagM gereH. An cYMiKTi naMFaM6apbiMbi3 (c.F.c.) xagucTepiHge caneMgecy MaceneciHe eraeM-TeraeM Keqin 6enreH. CaneM 6epy MycbinMaH agaMHMR eq6acTbi age6i.
Ci3 ^yr^aH aya MeH ecenci3 pH3bi^-Heci6emR Heci 6onFaH Annah KypaHga 6binaM geMgi: «CoHgaM HMaH KenTipin i3ri ic icrereHgep. Pa66binapbiRHbiq py^caTbiMeH imiHge Maqri ^anaTMH acTbmaH e3eHgep aFaTbiH ^aHHairapFa Kipri3inegi. Onapgbiq ^aHHaTTaFbi aMaHgacynapM - «caneM» 6onagbi» .
naMFaM6apMMM3gaH (c.F.c.) 6ip agaM Kenin: «Ha, Pacyn Annah (c.F.c.)! HcnaMgaFM eq ^a^cbi aMan ^aHgaM?» - gen cypaFaHga. Pacyn Annah (c.F.c.): «MyKTa^gbi TaMaKTaHgbipybiq ^aHe TaHbicaq ga, TaHbiMacaq ga Ke3gecKeHMeH caneMgecyiq», - gen ^ayan 6epreH (uMaM Eyxapu, HMaM MycnuM).
flanipeK aMT^aHga, ap6ip MycbinMaH, 6ip-6ipiHeH a^bipan ^anbm, ^aMTa ymbipacbin ^aTca ga, 6enrini-6ip ya^biTraH KeMiH: «AccanaMy FaneMKyM», - gen ^aMTa caneMgecyi cYHHeT. MiHe, naMFaM6apbiMbi3gbiq (c.F.c.) ap6ip xaguci xa^cbnH^ neH agenTiniKKe TyHbin Typ, MeMipiMginiK neH xuKMeTKe TonM. MycbnMaH ^ayMMMHMq 6ip-6ipiHe cYMicneHminiriH, cbMnacTMFMH, gocTMFMH KYmeMTegi.
YnKeHHiq Kimire caneM 6epyi:AHac h6h ManuK KemegeH eTin 6apa ^aTMn ca6u 6ananapFa caneM 6epgi ge: «naMFaM6apMMM3 (c.F.c.) KimKeHe 6ananapgMq ^aHMHaH eTin 6apa ^aTMn caneM 6epep egi», - gen aMT^aH.
Kapan OTMpca^, MyHbiq ga acTapMHga agaMrepminiK ugeacM 6ap geyre 6onagM. Ce6e6i, naMFaM6apMMM3 (c.F.c.) ocbinaMma 6ananapgM agenTiniKKe,
YnKeHre ^pMeT, Kimire i3eT KepceTyre ca6u KYHiHeH 6ayny KepeKTiriH Meq3ereH. Eananap epeceKTepgiq 6ynaMma e3gepiHe Keqin 6enin, uinin caneM 6epreHiHeH KeMiH, e3gepiHiq epeKme opMH^i 6ap eKeHiH ce3iHin, ^yaHbm caHanapMHga ^an^m ^oagM, eMipniK ca6a^ 6onagM. KimiHiq YnKeHre caneM 6epyi.
^acM Kimi YnKeH Kicinepgi KepreHge ^aMbpbnbn Kenin ^oc-^ongan caneM 6epyi Tuic. Eyn agen - Kimi 6ybiHHbiq OT6acMHaH anFaH Tap6ueniniriH, agemi KepreHginiriH KepceTegi. 36y hypaMpagaH (p.a.) Annah enmicimq (c.F.c.): «KeniKTeri agaM ^aayFa, ^aay agaM OTMpFaHFa ^aHe a3 agaM KenminiKKe caneM 6epegi»,— gereHi ^aMbHga puyaaT ^eTKi3inreH.
HMaM Eyxapn puyaaTbiHga: «^acbi Kimi ^acbi ynKeHre (caneM 6epegi)», - geniHreH.
CYHHeT 6oMbmma: Kimi ynKeHre, KenminiK OTbipFaHgapFa, KeniKTeri Kici ^aayra KenirrneH Tycin caneM 6epyi K&^eT.
«YnKeHre K¥pMeT, Kimire i3eT, paxbiM ^acaMaFaHgap 6i3geH eMec», - gereH naöraM6apHMH3 (c.F.c.).
naöra6apHMH3 (c.F.c.) Mbma xaguciHge: «TonbiK HMaH KenTipMeMiHme ^aHHaTKa Kipe anMaMcbiHgap. Apanapbiflga cyMicneHminiK opHbiKnaMbmma TonbiK HMaH KenTipreH 6onMaMcbiflgap. ApanapbiHga cyMicneHminiKTifl opHbiFybma ce6en 6onaTbiH HapceHi aMTaMbiH 6a? 03apa caneMgeciHgep», - gereH[5, 72 6.].
KoHaKKa 6apy ^aHe OHbifl Maflbi3gbinbiFbi.
M^cbinMaHgapgbifl 6ip-6ipiHe KOHaKKa 6apbin, KyaHFaHga KyaHbimbma, ^eTicriK neH Ta6bcHHa opTaKTacbin, an k3hfhch 6onca ohh 6enicin, 6acbma TycKeH aybipTnambinbiFbiH 6ipre KeTepicy - onapgbifl aybi36ipminiriH HbiFaMTbin, cyMicneHminiriH aprrbipagbi. HcnaM gim coHgbiKTaH M^cbinMaHgapgbi KOHaKKa 6apyFa 6apbmma yriTTereH. naÖFaM6apHMH3 (c.F.c.): «KiM aybipFaH Kicire 6apca ^aHe Annah ^onbiHgaFbi 6aybipbiH 3HapaT eTce, acnaHHaH 6ip «fflaKbipymbi» (nepimTe gaybic mbiFapagbi): «CeH 6ip ^aKcbi aMan ^acagbifl. CeHifl 6^n KagaMgapbifla H^p ^aycbrn ^aHe ^aHHairaH 6ip opbrn gaapnan angbifl», - geMgi», - gereH.
0TKeH 3aMaHga 6ip M^cbinMaH Kici Annah ^onbiHgaFbi 6aybipbiHbifl xan-^aFgaMbrn 6iny ymiH canapFa mbiFagbi. On ^onga agaM KeMniHgeri nepimTeHi Kepegi. On ogaH: «KaMga 6apacbifl?» - gen c^paMgbi. 0nri Kici: «Annahrbifl pa3binbiFbi ymiH giH ^onbiHgaFbi 6aybipbiMgbi 3uapaT eTyre (xan-^aFgaMbrn 6inyre) 6apaMbiH», - geMgi.
nepimTe: «CeHifl on 6aybipbiHga 6ip mapyafl 6ap Ma?» - gen c^paMgbi. 0nri Kici: «^ok, MeH TeK Annah ^onbmga on 6aybipbiMgbi ^aKcbi KepreHgiKTeH, OHbifl xan-^aMbH c^pan Kenyre ^onFa mbiKTbiM», - gen ^ayan 6epegi. CoHga nepimTe: «MeH, Annahrbifl caFaH ^i6epreH enmiciMiH. CeH 6^n KiciHi ^aKcbi KepreHgeM, Annah Ta ceHi ^aKcbi Kepegi», - gen aMTKaH gereH Kucca 6ap [4, 63 6.] «naMFaM6ap (c.F.c.) 6i3re ^eTi HapceHi 6¥Mbipgbi. Onap: aypyFa 6apbin ^aFgaMbrn c^pay, ^aHa3aFa KaTbicy, TymKipreHge Annah TaFanaHbifl paxMeTiH Tiney, anci3gi KopFay, Ma3nyMFa (3¥nbiMgbiKKa ymbipaFaH agaMFa) 6onbicy, Ke3gecKeHMeH caneMgecy ^aHe yage 6epreHHifl yageciH opbmgayFa KeMeKTecy» [6, 89 6.]. «KaMcbi6ip M^cbnMaH aybipbin ^aTKaH M^cbinMaH 6aybipbiHbifl xan-^aFgaMbH c^pan 6apca, ^eraic Mbifl nepimTe KyH 6aTKaHFa geMiH OFaH Annah TaFanaHbifl uriniriH TineMgi. Erep KyH 6aTKaHHaH KeMiH ^aFgaMbrn c^paca, ^eraic mh? nepimTe Tafl aTKaHFa geMiH OFaH Annah TaFanaHbifl uriniriH TineMgi» [7, 23 6.].
KoHaKKa 6apy agenrepi:0ceM KHiHy.
Ci3 TyHcHflH3Fa, K¥p6biflbi3Fa, gocbiflbi3Fa 6oncHH KOHaKKa 6apapgaH angbiH ageMi Ta3a KuiMgep Kuin, aceMgeHin 6apybiflbi3 KepeK. An, KOHaKTH KyTin OTbipFaH yM ueci ge ycTiHe anKaM-canKaM Kurn6eM, KenreH KOHaKKa ^binbi mbipaM KyaHbimTa eKeHiH chptkh KepiHici apKbinbi KepceTin, ageMi Kuimn ^ypyi Tuic. Qcipece, OT6acbiHbifl 6epeKeciH, ®HnH Ka6aFHH, maflbipaK acTHHgaFH ^aHFa ^aMnbi aya paMbiH KanbinracTbipaTbiH - aMen-aHa.
naMFaM6apgbifl (c.F.c.) ageMi KuiMi 6ap egi, ohh TeK KOHaKKa 6apFaHga HeMece KOHaKTap KenreHge KueTiH.
3geMi KuiHy gereHge MiHgeTTi Typge ap KOHaKKa 6apFaH caMbH TeK ^aqa, KHM6aT KuiM Kuro mapT eMec, 6^n ^epge MaKcaT - eKi ^aKTbiR ga ageMi 6onyH 6ip-6ipiHe K¥pMeTiH, cbMnacTHFHH 6ingipegi.
Kipyre p^KcaT c^pay:
KoHaKKa 6apFaH yMre 6aca-KeKTen Kipin 6apMaM, TinTi Ta6angHpHKTaH aTTan 6acnaM rypHn angHMeH Kipyre p^KcaT c^pay Ka^eT. E^n - cyHHeT. K^paHga Annah Tarana KOHaKKa 6apy xaKHHga:
«EM, MyMiHgep! 03 yMnepiflHeH 6acKa yMre p^KcaT anMaMbHma, api yM uecrne caneM 6epMeMiHme KipMeHgep. E^n ceHgep ymiH KaMbpnH. 0puHe, Tycrnepciqgep. Erep yMge emKiM Tannacaqgap, e3gepiqe p^KcaT 6epMeMiHme KipMeHgep. Erep ceHgepre: «KaMTHHgap!» geniHce, OHga KaMTHflgap, 6^n ceHgep ymiH ^aKcbpaK. Annah He icTereHgepiflgi ^aKcH 6inegi».
«AnnahTHfl enmici (c.F.c): «P^KcaT c^pay ym peT: erep (Kipyre) p^KcaT 6epce, OHga Kipeciq. Erep p^KcaT 6epMece, OHga Kepi KaMTacHfl» - gegi», - gen xagucri 06y M^ca an-AmFapu (p.a.) puyaaT eTegi [6, 19 6.].
Бас^аша айщанда, ci3 ^онавда барган Y^ifl eciriH Yш мэрте ^агып немесе ^оцырау шалу керек. Mi^^rii тYрде кiруге р^сат бершгеннен кейiн гана кiре берущзге болады. Себебi, ^андай орынга болсын тек р^сатпен кiру, бiрiншiден, АллаЬгыц б^йрыгы, екiншiден, Пайгамбардыц (с.г.с.) CYннетi, Yшiншiден р^сатсыз есiгiн аймара ашып юрш, баруыцызды YЙ иесi Yзiрлi себептерге байланысты ^аламауы мYмкiн. Бастысы, барган жерiмiздщ иелерiн ^ысылатындай шарасыз хэлге тYсiрiп ^оймауымыз шарт.
Алдын-ала ескерту:
Туысыцыздыц YЙiне, досыцыздыц ^ызмет орнына немесе бас^а да мекенге ^онавда баруга жиналсацыз, алдымен, баратыныцызды алдын-ала телефон ар^ылы болса да ескертш, ертерек хабардар етiп бару да м^сылманныц Yлкен этикалыщ сипатына жатады.
Ислам дшшщ ^айнар бастауы - Кдоан мен хадис адамзаттыц салауатты, мэдениеттi, вркениеттi ^огамда вмiр CYPуiн жан-жа^ты ^амтыган. Сол Yшiн ба^ытты вмiр кiлтiн ^иялдан iздеудiц ^ажет жо^.
ЦОЛДАНЫЛГАН ЭДЕБИЕТТЕР Т1З1М1:
1. Islom ensiklopediasi. - Toshkent: O'zbekiston milliy entsiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti, 2004. - 357 s.
2. Sahihi Buhari Muhtasar Tecrid-i sarih tercumesi. 1 cilt. -Ankara: Diyanet I§leri Ba§kanligi, 1999. - 567 s.
3. Muhammed Ebu Zehra. Mezhepler tarihi. -Istanbul: §ura yayinevi, 2001.- 680 s.
4. Islam Ansiklopedisi. - Ankara: Altinogluk matbaasi, 2002. - 529 s.
5. Сахих Хадистер. Аударган: АбдуссамадМахат, ЖалгасСандыбаев. - Алматы: Атам^ра корпорациясы, 2001. - 200 б.
6. Имам Бухари. Сахих эл-Б^хари. Аударган: Y.Шойбек, К^Дыдырхан^лы. - Алматы: Кэусар-саяхат, 2007. - 927 б.
7. Эбу Дэу^ СYлеймен ибн эл-Эшгас эс-Сижистани. Эс-СYнэн. - Каир: Дэру эл-хадис, - 927 б.
СТРУКТУРА И СОДЕРЖАНИЕ УМЕНИЙ НАУЧНО-ИНФОРМАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
К. пед. н. Карымсакова А. Е.
Республика Казахстан, г Астана, Евразийский национальный
университет им. Л. Н. Гумилева
Abstract. In this work various approaches to definition of the concept "ability" are analysed, classification of abilities is carried out, criteria and indicators of formation of abilities of scientific information activities of the student are revealed.
By the definition of the concept of "skill" in psychological and pedagogical literature, still there are discussions that began in the early 50-ies on the pages of magazines "Soviet pedagogy" and "Questions ofpsychology." Such authoritative scientists as E. I. Boyko, N. A. Rykov, K. K. Platonov, Z. I. Hodzhava took part in it. At different times E. V. Guryanov, A. Ts. Puni (1959), S. F addressed to the analysis of a problem. Zhuykov (1965, 1979), L. B. Itelson (1972, 1974), E. N. Kabanova-Meller (1962, 1968), A. M. Levinov (1980), P. A. Rudik (1972), M. S. Shekhter and A. Ya. Potapova, A. V. Usova (1991), V. Ya. Lyaudis, I. A. Zimnyaya (1995) and many other researchers. But, unfortunately, the standard and uniform point of view on the studied phenomenon wasn't developed.
Abilities of scientific information activities - it is the ways of performance of intellectual actions and cogitative operations with information mastered by the student (the analysis through synthesis, allocation of the main thing, generalization, classification and systematization) by means of the solution of metasubject tasks not mechanical search of standards, but the synthetic act of correlation of the purpose, the contents and conditions.
Keywords: ability, classification of abilities, "ability" in psychology and pedagogical literature, actions.