Научная статья на тему '“ИШОРОТУЛ МАРОМ” АСАРИНИНГ МАВЗУЛАРИ'

“ИШОРОТУЛ МАРОМ” АСАРИНИНГ МАВЗУЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
6
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Имом Аъзам / Ҳанафийлик / Баёзийзода Аҳмад Ҳанафий Боснавий / “Ишоротул маром” / дин / ақида / адашган оқимлар. / Imam Azam / Hanafism / Bayozizada Ahmad Hanafi Bosnavi / "Ishorotul Marom" / religion / creed / stray currents.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Абдуллаев, Аббосхон

Ушбу мақолада XVII асрда Усмонийлар давлатида яшаган олим Баёзийзода Аҳмад Ҳанафий Боснавийнинг “Ишоротул маром” асарининг таркибий тузилиши, мавзулари борасида фикр-мулоҳазалар келтирилган. Шунингдек, турли адашган оқимларга раддиялар беришда ушбу асарнинг аҳамияти ишончли далиллар асосида очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THEMES OF THE WORK "ISHARATUL MAROM".

This article presents opinions on the structure and themes of the work ";Ishorotul Marom" by the scientist Bayazizada Ahmad Hanafi Bosnavi, who lived in the Ottoman state in the 17th century. Also, the importance of this work in refuting various heresies is revealed on the basis of reliable evidence.

Текст научной работы на тему «“ИШОРОТУЛ МАРОМ” АСАРИНИНГ МАВЗУЛАРИ»

"ИШОРОТУЛ МАРОМ" АСАРИНИНГ МАВЗУЛАРИ

Аббосхон Абдуллаев

Имом Термизий халкаро илмий-тадкикот маркази илмий ходими

Тел: +998 97 532 28 58 E-mail: abbosxon.abdullayev@mail.ru Orcid: 0009-0009-5435-4967

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада XVII асрда Усмонийлар давлатида яшаган олим Баёзийзода Ащад Ханафий Боснавийнинг "Ишоротул маром" асарининг таркибий тузилиши, мавзулари борасида фикр-мулоуазалар келтирилган. Шунингдек, турли адашган оцимларга раддиялар беришда ушбу асарнинг ауамияти ишончли далиллар асосида очиб берилган.

Калит сузлар: Имом Аъзам, Ханафийлик, Баёзийзода Аумад Ханафий Боснавий, "Ишоротул маром ", дин, ацида, адашган оцимлар.

ABSTRACT

This article presents opinions on the structure and themes of the work "Ishorotul Marom" by the scientist Bayazizada Ahmad Hanafi Bosnavi, who lived in the Ottoman state in the 17th century. Also, the importance of this work in refuting various heresies is revealed on the basis of reliable evidence.

Key words: Imam Azam, Hanafism, Bayozizada Ahmad Hanafi Bosnavi, "IshorotulMarom", religion, creed, stray currents.

КИРИШ

Х,ар бир илмнинг урни узининг мавзуси ва бахс юритадиган сохасига кура аникланади. Шундай экан, акрид илми Аллох таолонинг тавхиди, Расуллари, фаришталари, китоблари хамда охират куни борлиги тугрисида бахс юритгани учун хам у илмларнинг афзали ва буюкрогидир. Акоид илми тугрисида дастлаб Имоми Аъзам "Фикхул акбар" асарини ёзиб, унда дин асосларини киска ва мукаммал берган булса, шогирдлари "Ар-Рисола", "Фикхул абсат", "Китобул олим вал мутааллим", "Ал-Васия" китобларини у кишидан ривоят килганлар. Уларни Имом Мотуридий шархлаб, Мотуридия акидасига асос солган. Акоид китобларининг хаммаси биз учун ахли суннат вал жамоат йулини ёритиб, акидага оид масалалар чигалини ечиб беради.

МАТЕРИАЛ ВА МЕТОДЛАР

XVII асрда Усмонийлар давлатида яшаган олим Баёзийзода Ахмад Хднафий Боснавийнинг "Ишоротул маром" асари ана шундай мухим асар

290

сирасига киради. Ушбу асарнинг бош мавзуси булмиш мукаддимада: "Улар диннинг асосий масалалари булиб, ишонч юзи уларнинг гузаллиги билан ёришади. У далиллар манбаи булиб, уларнинг нурида дин асосларининг нозик ечимларига йул топилади. Имом Абу Ханифа бу китобларни ёзиш билан бирга хакикатларга ишора килишда ажойиб услубни куллади, нозик жихатларни тадкик этишга эришди. Яъни калом илмини теран англашда тавфикли кишилар учун Имом Абу Ханифанинг сузи бу уринда сузларнинг энг тугриси булди", -дейилган. Имом Абу Хднифа рахматуллохи алайхи етти сахоба хамда туксон уч тобеиндан илм олган. У кишининг сахоба ва тобеинлардан дарс о лиши фикх илмига етакчи булишига сабаб булиши билан бирга, акида илмининг асоси яралишига туртки булди.

Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам: "Мени куриб, иймон келтирган ва мени курганни курганга Тубо булсин". 1

"Агар илм Сурайё юлдузига осиб куйилган булганда, уни форс уFлонларидан бир канчаси олишига шубха килмасдим" 2.

"Аллох таоло хар юз йилда бу умматга динини янгилаб турадиган кишини юбориб туради"3, - деганлар.

Абу Ханифа розияллоху анхунинг беш юздан ортик шогирди булиб, улардан бир юз уттиз олтитаси мужтахид даражасига етган, усул ва фикх тугрисида ёзган кулёзмадан киркта имом нусха кучирган. Буларнинг барчаси Имом Абу Ханифанинг биринчи юз йилликда яшаб ижод килгани Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам ишорат килган кишилар жумласига киришига далолат килади.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР.

"Имом Абу Ханифа "Фикхул акбар" асари билан бир каторда, "Ар-Рисола фий нусрати ахли ас-сунна" асарини хам ёзди. Хавориж, шиа, кадария ва дахрия каби фиркалар билан мунозара олиб борди. Ушбу фиркаларнинг бошликлари Басрада истикомат килар эди. Шу сабабли, Басрага йигирма мартадан ортик сафар килиб, уларни етук далиллар билан енгди".4

1 Имом Ахмад (5/248, 5/257, 5/264) ва Хоким "Мустадрак"да (4/96) шундай ривоят килади: Абу Саид Худрий (р.а.)дан килинган ривоятда айтилади: «Бир киши Пайгамбаримиз (с.а.в)га: «Эй Расулуллох, сизни курган, сизга имон келтирганларга тубо булсин!», - деди. Шунда у зот (с.а.в.): «Мени курган, менга имон келтирганларга тубо булсин хамда мени курмай туриб менга ишонганларга тубо булсин, тубо булсин, тубо булсин!» дедилар. «Тубо нима, ё Расулуллох?», - деб суради халиги киши. Пайгамбаримиз (с.а.в.): «У жаннатдаги дарахтдир, баландлиги юз йиллик масофа, унинг гулкосасидан жаннат ахдининг кийими чикади», - деб жавоб бердилар.

2 Имом Термизий (5/384) ва Ибн Хиббон "Ас-Сахих"да (16/63) шунга ухшаш ривоятни айтганлар.

3 Муновий "Файзул кодир" асарида (5/323), Захабий "Сияру аълом ан-нубало" асарида (10/210) (14/11) зикр килган.

4 "Ал-усули ал-мунифа" мавзуси, 15-бет.

291

Боснавий: "Мен ушбу китобни Абу Хднифанинг китоблари матнидан жамладим хамда унга имомларнинг ривоятларидан йигирмата калом илмига доир масала билан мустахкам санадларга эга булган кирк хадис хам кушдим, уни бир Мукаддима, уч боб ва бир хотима тартибида келтирдим", - дейди.

"Ишоротул маром" асари куйидаги боблардан ташкил топган:

Биринчи боб: Аллох таолони далил билан таниш тугрисида.

Иккинчи боб: Зотий сифатлар ва унга тегишли нарсалар.

Учинчи боб: Аллох таолонинг феълий сифатларининг баёни.

Муаллиф биринчи бобни Абдуллох ибн Умар Расулуллохдан келтирган ривоят билан бошлаб, имоннинг етти арконини баён килади. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам Жаброилнинг барча саволига жавоб бериб, охирги киёмат качон булишини Аллох таоло билади, деган гапларигача шархлагандан сунг киёматни билиш Аллох таоло узига хослаган беш илмдан бири эканини таъкидлаб, куйидаги оятларни далил келтиради.

"Албатта, соат (киёмат) илми ёлFиз Аллохнинг хузуридадир".5

"ЁмFирни У ёFдирур".

"Бачадонлардаги нарсани хам У билур".

"Х,еч бир жон эртага нима касб килишини билмас".

"Х,еч бир жон кайси ерда улишини хам билмас".

"Албатта, Аллох ута билгувчи ва ута хабардордир".

Боснавий ушбу оятни "Ишоратул маром"нинг 97, 98 бетларида шархлаган.

Иккинчи бобни муаллиф имомнинг ушбу гапи билан бошлаган:

"Аллох бирдир. Бирлиги сон жихатдан эмас. Лекин бирлиги унга шерик йуклик жихатдан. У бола курмагандир. Бола булиб дунёга келмаган. Унга хеч ким тенг булмади. Жисм эмас, араз хам эмас, унинг чеки йук, ракиби йук, тенги йук, ухшаши йук. У халкидан бирортасига ухшамас, халкидан бирортаси унга ухшамас. У нарсадир. Лекин нарсаларга ухшамайди. Бу ерда нарса Ас-Собит, деган маънодадир".

Кейин асарда хеч бир нарса Аллох таолога ухшамаслиги хамда у Кадим булиб, сифатлари хам узи билан бирга кадимда булганлиги хакида гапирилади.

Ирода фаслида Аллох таолонинг иродаси бошка ва амри бошка эканлигига исбот келтирилган.

Муташобих оятлар борасида:

ftt Vj Ц^Ь f&J Uj "Унинг таъвилини Аллохдан бошка хеч ким билмас"6

5 Лукмон сураси 34-оят.

6 Оли Имрон сураси 7-оят.

292

Ибн Аббос ривоятида иллоллохга вакф килиш лозим.

Ибн Масъуд:

^llfc ALjIj ¿j j

Албатта, унинг таъвили Аллох хузуридадир,

"Илмда собит булганлар эса, унга иймон келтирдик, барчаси Роббимиз хузуридандир, дейишади"7, деб тафсир килган.

Убай ибн Каъб килган тафсир хам шу маънони кувватлайди.

Бу бобда руят тугрисида алохида фасл булиб, унда Аллох таолони куриш хак эканлиги баён килинади:

"Аллох таоло билан учрашиш ахли жаннат учун хакдир ухшатишсиз ва томонсиз. Муъминлар Аллохни жаннатда булган холларида бошларидаги кузлари билан куришади, холбуки, У билан халки орасида масофа булмайди".

Абдуллох ибн Умар розияллоху анхумо Расулуллох саллаллоху алайхи ва салламдан ривоят килган хадис, Расулуллох айтдилар:

:i.jS fi ,£LuCj SjAb 444.J jfyjiaij <> ^ Jc J^ ¿j

' 1« , , is ,

Sj£U Ifp Jj (22) S>2aU sjkj

Аллохга ахли Жаннатнинг энг азизроFи эрта ва кеч Аллохнинг юзига назар солиб турадиганидир, кейин шу оятни укидилар:

У кунда бор чиройли юзлар.

Роббисига назар солувчилар.

Учинчи бобда Аллох таолонинг таквин (йукдан бор килиш) сифати хакида гап кетган. Амаллар уч хил булиши айтилади: Адашган гурухлар, хавориж ва жахмийларнинг чикиши хамда уларнинг таржимаи холи тугрисидда баён келтирган.

ХУЛОСА.

Хулоса сифатида айтадиган булсак, "Ишоротул маром мин иборотил имом" китоби Ханафий мазхаб акидасини шархловчи ишончли манба булиб, унда барча ахли сунна асослари ёритиб берилган, турли хил ихтилофлар далил билан рад килинган.

АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES):

1. Камолиддин Ахмад Баёзий. Ишоротул маром мин иборотил имом // Юсуф Абдурраззок Шофиий тахкики. - Исломобод: Замзам Публишер, 2004.

Оли Имрон сураси, 7-оят.

293

2. kyp^ohh KapuM MatHonapuHHHr Tap^HMa Ba Ta^cupu / Tap^HMa Ba H30x,nap Myamu^u fflaöx A6gyna3H3 MaHcyp. - TomKeHT: TomKeHT hchom yHUBepcHTeTH, 2018. - 624 6.

3. MyxaMMag Xanun Mypoguö. Curnyg gypap. - Eaöpyr ^op h6h X,a3M, 2012. 567 6.

4. Xo^a Xanu^a. Kam$y3 3yHHyH. II ^ung. - Eaöpyr: ^opyn ux,eyT Typoc an-apa6uHfl, 1985. 615 6.

294

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.