ИПАК ЙУЛИ: ЭТНОМАДАНИЙ ЖАРАЁНЛАР
КОНТЕКСТИДА
С. А. Соатова
PhD. Туризмни ривожлантириш илмий- тадкикот института бош мутахассиси Тошкент,
Узбекистон https://doi.org/ 10.5281/zenodo.13895525
Аннотация. Мацолада Марказий Осиё минтацасида кечган мураккаб этномаданий жараёнлар: а^олининг этник таркиби, хужалик фаолияти, турмуш тарзи ва маданияти каби комплекс мавзулар асосида та^лил этилди. Этномаданий жараёнларнинг мууим омиллардан бири этномулоцат уудудларининг шаклланишида тарихий, ижтимоий-сиёсий жараёнларга эътибор царатилди. Ватанимиз сар^адлари ижтимоий-ицтисодий ва маданий юксалишида Ипак йулининг урни ва ауамияти билан боглицлик жиуатлари жуда цадим замонларга бориб тацалиши, савдо %амда транзит йулларнинг тарихи манбалар асосида баён этилди.
Калит сузлар: элат, этнос, халц, этномаданий, этногенез, маданият, урф-одат, минтаца, турк, манба,миграция, интеграция.
Аннотация. В статье широко освещены этнокультурные процессы в центральноазиатском регионе, на основе образа жизни, материальной и духовной культуры населения. Одним из важных факторов этнокультурных процессов является возникновение этнокоммуникативных ареалов Шёлкового пути. При изучении межэтнических отношений, основное внимание уделялось взаимосвязанным историческим, социально-политическим и культурным процессам. Так же рассмотрены аспекты, связанные с развитием и значением Шелкового пути, в контексте торговых и транзитных взаимоотношений.
Ключевые слова: этнос, народ, этнокультура, этногенез, культура, традиция, регион, тюрк, источник, миграция, интеграция.
Abstract. This article extensively examines the ethnocultural processes in the Central Asian region, focusing on the lifestyle, material culture, and spiritual practices of its population. A key factor influencing these ethnocultural processes is the emergence of ethnocommunicative areas along the Silk Road. In analyzing interethnic relations, particular attention is given to the interconnected historical, socio-political, and cultural dynamics. Additionally, the article discusses aspects related to the development and significance of the Silk Road within the context of trade and transit relations.
Keywords: ethnicity, population, ethnoculture, ethnogenesis, culture, tradition, region, turkic, sources, migration, integration.
Марказий Осиё минтакасида кечган мураккаб этномаданий жараёнлар тарихий-географик худуд, ахолининг хужалик хаёти, турмуш тарзи ва маданияти каби кенг камровли мавзулар асосида тахлил этилади. Этномаданий жараёнларнинг мухим омиллардан бири этномулокат худудлари булиб, мазкур худудларнинг шаклланишида тарихий ва ижтимоий-сиёсий вокеликларнинг таъсири алохида уринга эга. Шу аснода ватанимиз сархадлари ижтимоий-иктисодий ва маданий юксалишининг Ипак йули билан бевосита боглик жихатлари жуда кадим замонларга бориб такалганлиги, бунда савдо ва транзит йулларининг ахамиятини алохида таъкидлаш жоиздир.
Тарихий жараёнлардан маълумки, мил.ав. I аср урталарида уз даврининг йирик ва кучли давлатларидан булган Даван хамда ^анг давлатларига ташриф буюрган Хитой элчиси ва сайёхи Чжан Цзянь сафаридан сунг, Хитой хдмда Урта Осиё давлатлари уртасидаги узаро муносабатлар, савдо-сотик алокалари янги боскичга кутарилади. Чжан Цзянь юрган йуллар буйлаб, Хитойни Урта ва Гарбий Осиё билан боглаган карвон йули -Ипак йули номи билан тарих сахифасига кирди. Уз даврида улкан ахамият касб этган Ипак йули, Хитойнинг Сиань шахридан бошланиб, Шаркий Туркистон, Урта Осиё, Эрон ва Бобил (Месопотамия) оркали Урта Ер денгизигача булган худудларни камраб олди ва савдо йули марказида булган минтакамиз тадрижий тараккиётида мухим рол уйнади. [6, Б.160]. Тарихий адабиётлардан маълум булишича, Ипак йули ташкил топмасдан анча илгариёк ^адимги Шарк ва Урта Осиё худудларида узаро алмашинув йуллари мавжуд булган. Тарихий-маданий вилоятларининг кушни худудлар билан узаро савдо ва маданий алокалари бу кадимий йуллар оркали мустахкамланиб, Фаргона, Сугд ва Бактрияда этномаданий алокалар жадаллашиб борди [4, С.23]. Ипак йулининг пайдо булиши билан Урта Осиёда савдо ва транзит йулларнинг ахамиятини янада ошди.
Кушонлар ва эфталийлар даврига келиб (I-VI), Урта Осиё оркали утувчи Ипак йули тармоклари назоратини махаллий сугдий ахоли уз кулига олади. ^ушни давлатлар хам Ипак йулидан манфаатдор булганлиги сабаб, илк урта асрларда Эрон ва Византия хукмдорлари сугдийлар билан кизгин курашлар олиб бордилар [3, С.22-23]. Ипак йули худудларида туркийзабон халклар кадимдан сугдийлар билан ёнма- ён яшаб, урта асрларда юз берган сиёсий жараёнларда фаол иштирок этдилар. Сугдийларнинг айрим гурухлари IX-XII асрларда Шаркий Туркистондан то Хитой деворларигача булган минтакаларда, Еттисувда ва хатто Жанубий Сибиргача булган худудларда яшаганликлари манбаларда кайд этилади. [5, Б.257].
Мил. VI аср урталарида Олтой Жанубий Сибир, Еттисув, Шаркий Туркистонда жойлашган бир неча кабилаларнинг бирлашиши натижасида Турк хоконлиги ташкил топиб, киска вакт ичида Марказий Осиёнинг катта кисми, Мовараннахрни эгаллайди. [1, Б.12]. Турк хоконлиги даврида (VI-VIII) Урта Осиёнинг Марказий минтакаларига (Тошкент, Зарафшон, ^ашкадарё, Сурхондарё вохалари, Фаргона водийси) ва Хоразм заминига куплаб туркий кабилалар келиб урнашган хамда бу худудларда тургунлашиб колишган. Махаллий ахоли билан мунтазам алокалари туфайли, интеграция жараёнлари тезлашди, туб жой ахоли ва бу худудга турли тарихий даврларда кириб келган этносларнинг ассимиляциялашуви узбек халкининг шаклланишига хам жиддий таъсир утказди.
Ипак йули буйлаб куплаб карвонсаройлар, шахарлар барпо этилди, Урта Осиё вилоятлари бу йулнинг чоррахасида жойлашганлиги учун савдогарлар Хоразм, Фаргона, Чоч, Самарканд, Термиз ва бошка худудларда уз молларини сотиб, махаллий махсулотларни харид килар эдилар. Урта асрларда Урта Осиё бозорларида четдан келтирилган куплаб махсулотлар мавжуд эдики, бу хозирги кунда Ипак йули буйидаги кухна шахарлар ва манзилгохлардаги археологик казишмалар натижасида топилаётган топилмалар фикримизнинг далилидир. [2, С.12].
Ипак йулининг пайдо булиши ва ривожланиши натижасида минтакада ягона "тарихий-маданий макон" хосил булди. Ички ва ташки сиёсий жараёнлар, хамда турли хавф-хатарларга карши карши курашда минтака ахолисининг ягона бирлиги хосил булди. Бу кейинги даврда кузатилган этномаданий анъаналарининг ривожланишида узига хос
уринга эга. Ипак йули буйлаб амалга оширилган алокалар натижасида нафакат савдо муносабатлари, балки иктисодий хаёт борасида турли этносларнинг тажриба алмашинуви, этник катламларнинг интеграцияси ва ассимилияциялашувига замин тайёрлади. Хусусан, туркий ва турли тилли этносларнинг узаро маданий алокалари Марказий Осиё сиёсий харитасига хам муайян узгаришлар олиб кирди. Урта Осиё тарихий-маданий улкалари тараккиёти бу муносабатларнинг махсули хам булганлиги бежиз эмас. Мазкур худудда ахолининг тинч-тотув хамда бир-бирининг хаётига дахл килмай яшаши - симбиоз холатини келтириб чикариш натижасида куплаб муаммолар - сиёсий, ижтимоий-иктисодий, этномаданий ва диний масалалар уз ечимини топди.
Ипак йули нафакат утган худудда истеъкомат килган ахоли хаётига ижобий таъсир утказган балки, Шарк ва Гарбни боглаган йулдаги мухим худуд булгани боис, этнослараро муносабатлар энг жадал ривожланган майдон, халкларининг демографик ва миграция жараёларига хам жиддий таъсир курсатган. Ипак йули чорахасида истекомат килган турфа элатлар бу даврда нафакат тил жихатдан балки диний эътикодидаги ухшаш жихатлар, турмуш тарзида фаол маданий трансформация жараёнини юзага келтирди.
1Х-ХП асрларда Марказий Осиёда яшовчи этнослар маданиятида сезиларли узгаришлар юз берди. Хусусан, бу даврда вужудга келган ^арлук, Угуз, Сомоний давлатларида яшовчи халкларнинг маданияти, айникса шахар ахолисининг таъсири натижасида ярим утрок ва кучманчи кабилаларнинг маънавий ва маданий хаётида ассимиляция жараёнлари тезлашди. Ипак йули буйлаб жойлашган Хоразм ва Мовароуннахр улкаларида ислом дини доимий карор топди. Худудларда ислом динига эътикод кучайиб, Бухоро ва Самарканд шахарлари ислом динининг йирик марказларига айланди.
Амир Темур хукмронлиги даврига келиб, куп асрлар аввал утмишга айланган Буюк ипак йули кайта тикланди. Мухими шундаки, бу даврда булиб утган ижтимоий-сиёсий ва иктисодий- маданий жараёнлар минтаканинг бир катор худудларидан, хусусан, Чоч вохаси, Фаргона водийси, Зарафшон вохаси каби катор маконларда узига хослик касб этди.
Мил. авв. II асрда пайдо булиб, милоднинг XVI асрига кадар фаолият курсатган Ипак йули шу давр ичида Шарк ва Гарб халкларининг кенг микёсидаги узаро маданий ва иктисодий алокалари тарихида катта ахамиятга эга булди. Бу йул оркали алокалар килган кадимги халкларнинг узаро хамкорлик, алмашинув ва маданиятларининг бойиб бориши, тинчлик ва тараккиёт учун асос булиб хизмат килди.
Хулоса. Илк урта асрларда, шу жумладан, минтакада кечган этник жараёнлар анча мураккаб, шу билан бирга тигиз кечган булиб, вохада асосан икки тил гурухи вакиллари -форсий ва туркий тилда сузлашувчи бир катор этник гурухлар орасида узаро ижтимоий -иктисодий ва этномаданий жараёнлар фаол кечган давр булди.
ЮНЕСКО томонидан «Буюк ипак йули-мулокот йули» дастурининг ишлаб чикилиши Евросиёдаги 30 дан ортик етакчи давлатларнинг илмий-маданий фаолияти учун йуналиш булди. Республикамиз худудларида илмий экспедициялар ташкил этилди. Бунинг натижасида купгина тарихий-маданий обидалар урганилди, кадимги карвон йуллари ва йуналишлар аникланди, миллий ва маънавий анъаналаримиз урганилди. Жуда купчилик тадкикотчилар иштирок этаётган «Буюк ипак йули-мулокот йули» дастурининг асосий вазифаси шарк ва гарб халклари уртасида иктисодий ва маданий алокалар урнатган хамда
ривожлантирган бу йулни халкларнинг узаро хамкорлик ва самимий мулокот йулига айлантиришдан иборатдир.
REFERENCES
1. Бобоёров F. Чоч тарихидан лавхалар (Илк урта асрлар). - Тошкент: 2010.
2. Грач А.Д. Древние кочевники в центре Азии. М.: 2012.
3. Малявкин А.Г. Танские хроники о государствах Центральной Азии. - Новосибирск, 1989.
4. Рахманалиев Р. Империя тюрков. Великая цивилизация. М.: Рипол классик, 2009.
5. Шониёзов КДанг давлати ва канглилар. - Тошкент: 1990.
6. Шониёзов К.К. Узбек халкининг шаклланиш жараёни. Тошкент: 2001.