Научная статья на тему 'Интеллектуал ёшлар ва медиа маданият: муаммо ва ечимлар'

Интеллектуал ёшлар ва медиа маданият: муаммо ва ечимлар Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
712
135
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Интеллект / ёшлар / медиамаданият / интернет / коммуникация / ахборот техналогиялари / Intelligence / youth / media culture / internet / communication / information technology

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — К Х. Умаров

Ушбу мақолада интеллектуал ёшларнинг жамиятдаги ўрни, уларда медиа маданиятнинг шаклланишининг долзарблиги, соҳадаги муаммо ва ечимлар ҳақида фикр юритилган ҳамда илмий таклифлар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Интеллектуал ёшлар ва медиа маданият: муаммо ва ечимлар

This article discusses the role of intellectual youth in society, the relevance of media culture, the problems and solutions in the field.

Текст научной работы на тему «Интеллектуал ёшлар ва медиа маданият: муаммо ва ечимлар»

Интеллектуал ёшлар ва медиа маданият: муаммо ва ечимлар

К.Х.Умаров, Узбекистон давлат санъат ва маданият институти

Аннотация - Ушбу маколада интеллектуал ёшларнинг жамиятдаги урни, уларда медиа маданиятнинг шаклланишининг долзарблиги, сох,адаги муаммо ва ечимлар х,акида фикр юритилган х,амда илмий таклифлар берилган.

Калит сузлар - Интеллект, ёшлар, медиамаданият, интернет, коммуникация, ахборот техналогиялари.

Intellectual youth and media culture: problems and solutions

K.X.Umarov, Uzbekistan state institute of art and culture

Abstract - This article discusses the role of intellectual youth in society, the relevance of media culture, the problems and solutions in the field.

Keywords - Intelligence, youth, media culture, internet, communication, information technology.

Хрзирги кунда юртбошимиз томонидан амалга оширилаётган кенг куламли ислохот-лар ватанимизнинг истикболи, тинчлиги, ободлигига йуналтирилган. Республикамиз-нинг бу борада тараккиёти ва фаровон-лигини, узининг хаёт фаолияти хамда келажаги билан узвий боглаб максад сари интиладиган интеллектуал ёшларни тарбия-лаш энг мухим вазифалардан саналади. Илм-фан ва технологияларнинг жадал ривожлани-ши, глобал дунёда ракобатнинг ортиши шароитида хар бир давлат ва жамиятнинг бу жараёнда ракобатбардошлиги ёшларнинг интеллектуал ривожи хамда уларнинг истеъдоди ва кобилиятларини тулик амалга оширишга эътибор беришга богли; булади. Бу борада "Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида" Узбекистон республикаси кону-нининг 3-моддасида "Ёшларга оид давлат сиёсати - давлат томонидан амалга ошири-ладиган хдмда ёшларни ижтимоий жихатдан шакллантириш ва уларнинг интеллектуал, ижодий ва бошка йуналишдаги салохиятини камол топтириш учун шарт-шароитлар яратилишини назарда тутадиган ижтимоий-иктисодий, ташкилий ва хукукий чора-тадбирлар тизимини яратиш" [1] белгилан-ган.

Мамлакатимиз инсонларнинг яшаш шарт-шароитларини яхшилаш, ёшларга билим бериш, буш вактларини самарали ташкил

этиш ва бунинг натижасида жамият хаётида фаол иштирок этиш, оиласи, касби, ватанини севиш каби ижобий хислатларни жо килишга катта эътибор каратмокда. Шу боис хам жамият тараккиётига тегишли булган барча сохаларга алохида ахамият берилмокда. Янгиланаётган Узбекистон шароитида ёшларга давлат сиёсати даражасида эътибор берилиб, кундан-кунга фан, таълим ва ишлаб чикариш жараёнида ёшларнинг интеллектуал салохияти ва тафаккур тарзи ижобий томонга узгариб бормокда. Бу борада далатимиз рахбарининг куйидаги фикрлари уринлидир: "Биз ёшларга доир давлат сиёсатини хеч огишмасдан, катъият билан давом эттирамиз нафакат давом эттирамиз, балки бу сиёсатни энг устувор вазифамиз сифатида бугун замон талаб килаётган юксак даражага кутарамиз. Ёшларни мустакил фикрлайдиган, юксак интеллектуал ва маънавий салохиятга эга булиб, дунё микёсида уз тенгдошларига хеч кайси сохада буш келмайдиган инсонлар булиб камол топиши, бахтли булиши учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафарбар этамиз." [2]

Бирок, замонавий трансформацион жараёнлар хозирги дунёда тобора жадал-лашиб бормокда ва мазкур жараёнларнинг ёшлар хаётига курсатаётган таъсири хар качонгидан хам мухим ахамият касб этиб,

"Опе^а! А|1 and СиКиге" Scientific-Methodical Joumal - (2) I/2020 ISSN 2181-063X

маданиятнинг универсиаллашувини кучай-тирмокда. Хрзирги пайтда мазкур жараён-ларнинг гоят уткир ва кенг камровли таъсирини деярли барча сохаларда куриш мумкин. Айникса, давлатлар ва халклар уртасидаги интеграция ва хамкорлик алока-ларининг кучайиши, хорижий инвестиция, куплаб янги иш уринларининг яратилиши, замонавий коммуникация ва ахборот технологияларининг, илм-фан ютукларининг тезкорлик билан таркалиши, турли кадрият-ларнинг умуминсоний негизида уйгун-лашуви, цивилизациялараро мулокотнинг янгича сифат касб этиши, экологик офатлар пайтида узаро ёрдам курсатиш имконият-ларининг ортиши - табиийки, ёшлар масала-сига жиддий эътибор бериш ва уларни турли маънавий тахдидлардан химоя килиш ва дунё хамжамиятида уз урнини топишга кумаклашиш зарурлигини долзарб килиб куймокда. Бу борада Шарк мутафаккир-ларининг пурмаъно хикматларига эътибор берадиган булсак муаммони хал килишда улар илмга алохида эътибор каратадилар.Уз даврининг кучли ва етук мутафаккирларидан хисобланган Низомий Ганжавий ёшларни илм-маърифатли килиб тарбиялаш жуда мухим эканлигини куп бора уз фаолияти давомида таъкидлаб утганлар. ^уйидаги жумла эса бунинг яккол исботи хисобланади: "Куним кундан-кунга булсин десанг хуш, илм пайидан бул борида эс-хуш!"

Бугунги ёшлар янгича фикрлашга ва замон билан хамнафас булишга интилмокда. Унинг асоси эса интеллект хисобланади. Компьютер технологияларининг юкори суръатдаги тараккиёти инсоният тафаккурида янада сермазмун ахамият касб этмокда. Ахборот асри деб ном олган асримизни телекоммуни-кациясиз тасаввур килиш кийин. Сунги русумдаги телефон, планшет, ноутбук ва компьютерлар интернет оркали бизга керакли маълумот ва янгиликларни бир зумда аниклашда беминнат хизмат килади.

Х,озирги замонда интернет тармогидаги сайтлардан узимизга керакли булган ахбо-ротларни бир неча дакикаларда олишимиз мумкин. Бу биз учун жуда кулай, осон ва вактдан ютишимиз имконини беради. Аммо

масаланинг иккинчи тарафи хам бор. Интер-нетдан кераксиз ва бузгунчи гоялар максадида, ахборот хуружи сифатида хамда хар хил ёшларни миясини захарловчи восита сифатида фойдаланувчилар хам йук эмас. ^айсики узининг мустакил тафаккурига, интеллектуал илмий салохиятга эга булган ёшлар хар кандай хуружлардан узини химоя кила олади. Бу борада ёшлар маънавияти ва миллий маданияти устувор ахамият касб этади. Давлатимиз рахбари томонидан алохида кайд этилганидек: "Биз хакикатни хеч качон эсимиздан чикармаслигимиз керак, мамлакатимизда маданият ва санъат тараккий этмаса, жамият ривожланмайди. Халкимизнинг ривожланиш даражаси, аввало, миллий маданиятимизга караб бахо-ланади. Шу маънода, маданият-бу халкимиз, жамиятимиз киёфасидир. Биз Узбекистон-нинг янги киёфасини яратишга киришган эканмиз, буни, аввало, миллий маданияти-мизни ривожлантиришимиздан бошлашимиз лозим." [3]

Х,ар кандай жараённинг салбий ва ижобий томонлари булганидек, интернет ва ахборот-коммуникация технологияларининг салбий томонлари хам мавжуд. Тан олиб айтишимиз керакки, интернет ва ахборот-коммуникация технологиялари ривожланмаган вактларда ёшлар илм олишга, китоб укишга, спорт машгулотлари билан шугулланишга оши-кишган. Бугунги ёшларнинг кизикиши эса аксинча. Энди уларнинг купчилиги интернет кафелари, компьютер уйинлари марказ-ларига интилмокдалар. Аммо улар бу ёшида билим эгаллаш, касб-хунар урганиш, узини келажагини яратиш учун харакат килишлари лозим.

Интернетда таркаладиган турли ёшлар маънавиятига салбий таъсир курсатаётган хабарлар, беъмани расмлар, видеолар ва компьютер уйинлари натижасида ёшларнинг савияси пасайиб, хаётга, атроф-мухитга ва инсонларга булган муносабати тубдан ёмонлашиб бормокда. Бешавкат компьютер уйинлари ёшлар онгини захарламокда. Бу уйинларда кимнидир улдиришади, атрофни вайрон килишади ва вайронкор гояларни амалга оширишади. Бунака жангари уйин-

napHH yHHaeTraH emnap Ke^a^aKga KaHaKa hhcoh 6y.nagH geraH caBO^ra ^aBo6 KaHgaM 6y.nagH? By Ka6u KoMnbroTep yMHRnapu em^ap-hh 6eMexp, Kynon Kyagu, axmu.nHKgaH

y3OK^amTHpagH. ByHgaH TamKapu aca6 TH3HMHra ca^GuH Tatcup KypcaTagu Ba 6yHHHr oKu6aTuga y^ap aca6uM Ba ^ax.ngop 6y^u6, y3 aKHH^apura Typ^u ^a6p.napHH Ke^THpu6 HHKapMOKga.

Ym6y KyHruncH3 BOKea^apHH o^guHH o^umga, em^apHH HHTepHeTgaru 3apap^u xypy^^apgaH acpamHH, y^apHH ax6opoT TexHa^orua^apugaH yHyM^u ^oMganaHumra ypraTumHH, xap 6upuMH3 y3HMH3 ynyH Macty.nuaTgeK Ka6yn KH^umHMH3 Ba 6upra^HK-ga Hopa-Tag6Hp^apHH aMa^ra omupumHMH3 3apyp. 3epo, xo3upru KyHga ropT6omuMH3 TOMOHugaH em^apra 6y^raH эtтн6opнн KynaHTupum, ynapHH MagaHuaT, caHtaT, ^HCMOHHH Tap6ua Ba cnopTra KeHr этнm em^apga ax6opoT TexHa^orua^apugaH $oMga-naHum KyHHKMa^apuHH maKraaHTupum, ropTHMH3 em^apu ypTacuga khto6xoh^hkhh Tapru6 KH^um, xoTHH-KH3^ap 6aHgnurHHH omupum Maca^a^apura nyxTa эtтн6op KapaTH^MOKfla. Bh3 em^ap ym6y hmkohh«t-napra ^aBo6aH ropTHMH3 Ke^a^aru ynyH xapaKaT KH^umHMH3 coxa phbo^h ynyH Ma^aKa^H Kagp 6y^u6 eTumumHu acocuM MaKcaguMH3 ge6 6u^HmHMH3 3apyp.

ffloup AxMag fflaBKuM: aMTraHugeK "Mu^naT^ap ax^OKH 6u^aH MH^^aT 6y.nagH, ax^OKH KeTca, MH^^aT xaM KeTagu". Mu^^aTH-MH3HHHr y3OK hh^hk TapuxH MaB^yg. Ym6y gaBp^ap Mo6aMHuga KaHHagaH-KaHHa MyTa^aK-Kup^ap, o^HM^ap, y^aMO^ap, guH nemBO^apu eTumu6 HHKgu. Y^ap gyHe o.nHM.napH Ba MyTa^aKKupnapu ToMoHugaH TaH o^hhh6 ^axoH цнвн.пнзaцнacнra MyHocu6 xucca^ap Kymgu^ap. ByryHru KyHra Ke^u6 эca 6h3hh энг KHHHaeTraH MyaMMo^apgaH 6upu, aMHaH em^apHHHr HHTe^^eKTyan ca^oxuara Ba Ta^aKKypuHHHr cycraurH, 6y эca ynapHHHr aHHaH HHTepHeTgaH ^oMganaHumuga xaM y3HHHHr ca^6uH TatcupuHH KypcaTMoKga. By 6opaga 6h3 ToMoma6uH 6y^u6 TypMacgaH ynapga u^Mra, Matpu^aTra KH3HKHmuHH yHroTHmHMH3 Ba HHTepHeTgaH caMapa^u ^onganaHumHu My.nra KyMumuMro KepaK.

Brora Ky^ Ke^aguraH omh^ cu^aTuga xopu^ Megua Tat^HMUHu KypcaTHmuMH3 MyMKHH.

XuToMHHHr mh^hh HHTepHeT goMeHuga xap KaHgaM aHgumacu3 ^oTocyparaapHH aHHK-naraH HHcoHra Mat^yM MHKgopga MyKo^oT 6epu^HmH Batga KH^HHraH. AMepuKa ^ymMa fflTaT^apuga MaKTa6^apHH my Ma3MyHgaru caMT^apgaH Myxo^a3a KH^um MaKcaguga KoHTeHT ^H^bTpnap 6u^aH TatMHH^am ynyH Ma6^ar a^paTH^raH. ABcTpa^ua Tat^HM Ba3upnurH 6apna MaKTa6 Ba yHHBepcuTeT-napuga aHgumacu3 caMT^apra KupumHH TaKHK-nam ynyH 1,3 m^h. go^^ap cap^ KHnagu. Hcpou^ga эca Maxcyc y^bTpaToBym^u ac6o6 um^a6 HHKH^gu. YHHHr epgaMuga ^oMgana-HyBHHHHHr emuHH aHHK^am MyMKHH. Arap y em 6y^ca, aBToMaT paBumga xaecu3 caMT^apra KupMaMgu. Bup^amraH Apa6 AMup^HK^apuga r^o6an TapMoKKa Kupum MaM^aKaTgaru aroHa HHTepHeT-npoBaMgep - Этнcaпaт opKa^u aMa^ra omupu^agu. Caygua Apa6ucToHuga эca, "Internet national" hom^h KoMn^eKc MeTog um^a6 hhkh^h6, yHHHr BocuTacuga ^oMgana-HyBHH^ap MaH3H^H Ba «yHaTH^aeTraH xa6ap-nap ^H^bTpnaHagu. By^apgaH myHgaM xynoca Ke^u6 HHKaguKH, y3 6o^a^HK gaBpuHH yra6, aHru xaeTra KagaM KyaeTraH Ke^a^aK aB^og^apuHH 6h3 KaTTa^ap xuMoa KH^umHMH3 Ba y^apHH MyHa^THpHmHMH3 KepaK.

ByHgaH 3,5 MHHr hh^ H^rapu ama6 yTraH ^uptaBH^apgaH 6upuHHHr Ka6pTomu ycTura: "Em^apuMH3 y^ap Ba KaMcap, KeKca^apHHHr aMTraHHHH Ha3ap nucaHgra o^MaMgu, a^gog^ap KagpuaTHHH HHKop этagн" geraH cy3^apHHHr 6hth6 KyMu^raHH xaM em^ap Tap6uacu 6amapuaT TapaKKueTHHHHr 6apna 6ocKHH^apuga acocuM Maca^a^apgaH 6upu 6y^u6 Ke^raHHHH TacguK^aMgu. ^Ha 6up Mucon, aHTHK gaBp 6yroK ^aMnacy^u, CyKpoT y3 gaBpuga: "Эx, 6y em^ap KaeKKa Kapa6 KeTMoKga" - ge6 xhto6 KH^raH эgн.

Y3 gaBpuga ^agug HaMoeHga^apugaH 6upu hcxokxoh ^yHaMgynnaxoHxy^a yrau H6paT y3HHHHr MaKo^a^apuga TyM^apgaru ucpo$-rapHH^HK^ap, opTHKna cap^-cyp^nap, em^ap-HHHr h^m o^umgaH Kypa KynKapu, atHH y^oK Honumra 6y^raH HmKH6o3^HK^apH xaKuga y3 My^oxa3anapuHH 6H^gupagH. Y xa^KHH xap-

xh^ H^^aT^apgaH caK^oBHH Kyn-u^M oaum

эканлигини курсатади. У шундай деб ёзади: "Илмсиз киши, асоссиз девор дегани. Асос-сиз девор гоятда беэътибор булур. Илм укунг - укутунг ахлоки фунун, замонага даркорлик илмлар зарур". [4] Ибрат ушбу фикрлари билан замона ёшларини уз даври дунёвий билимларидан хам тулик хабардор булишга ундайди.

Жадидлар кишиларнинг ахлокий-маъна-вий тарбиясига асосий эътиборни каратиб, уларни хар-хил чет маданиятлардан, ахлок-лардан сакланишга чакирганлар. А.Чулпон-нинг бу сохадаги фикрлари гоят ибратли-дир. "...Эй кариндошлар! Катта илтимосимиз шулдурки, Оврупанинг мудосидан, шишаси-дан, бузук ахлокидан намуна олмасдан ва бунларга бул жихатдан таклид килмасдан балки, илм, фан, хунар, саноатга ухшашлик маданиятларидан намуна олуб бул жихатдан таклид килмокимиз лозимдур. Оврупанинг мудоси ва бузук ахлоки сизларни хона-вайрон, беватан, асир-кул киладур. Бундан сакланингиз!!! Оврупонинг мактаб, мадраса, илм-фан, саноат, хунарга ухшаш маданият-лари сизларни обод, маъмур, олим килуб, жохилликдан асорат куллигидан кутулдуро-дур. Биродарлар, кузларингизни очуб яхши уйланглар!!!" [5] Тарбия масаласи хар кайси даврда долзарб булган. Бугун хам худди шундай уз ахамиятини йукотгани йук.

Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкин-ки, сунгги йилларда мамлакатимизда ёшлар-га оид давлат сиёсатининг устувор вазифа-ларининг кулами тобора ортиб бормокда. Айникса, интеллектуал ёшлар тарбияси, ташаббускорлик кобилияти, илмий салохия-ти, уларда ижодкорлик ва ижтимоий фаол-

ликни ошириш тамойиллари мухим санала-ди. Ёшларни тинчлик, токатлилик, инсон-парвар, миллатлараро мулокот рухида тарбиялаш хамда уларни жамиятда ижти-моий фаоллигини ошириш борасида килини-ши керак булган ишлар уз долзарблигини хеч качон йукотмайди.

Ёшларнинг порлок келажагини уйлаб самарали фаолият олиб бориш, интеллектуал ёшларни тарбиялаш энг мухим вазифа булиб колишини алохида таъкидлаган холда малакали ёш кадрларга булган эхтиёжни тула амалга ошириш борасида куйидаги тавсия ва мулохазаларни келтириш мумкин:

- Ёшлар уртасида медиа маданиятни шакллантиришда уларнинг эътиборига асос-ли, мухим, зарур, фойдали ахборотларни урганишларини тавсия этиш;

- Ота-оналарнинг медиа саводхонлигини ошириб, оила, таълим муассасалари билан хамкорлигини йулга куйиш;

- Тарбиявий ишлар бахс-мунозаралар, дебатлар, муаммоли ва зиддиятларни тахлил килиш педагогик-психологик профилактика ишларини олиб бориш;

- Узлуксиз таълим тизимининг барча боскичларида вояга етмаганларнинг медиа мухитга самарали харакатланиш, куникма, малакаларга эга булишларини таъминловчи укув ва тарбиявий ишларни ташкил килиш;

- Медиа таълимни самарали ташкил этиш юзасидан тупланган хорижий ва махаллий тажрибаларни оммалаштириш;

- Таълим муассасаларида медиатаълимни ташкил этилишини йулга куйиш учун зарур педагогик шарт-шароитларни яратиш.

Фойдаланилган адабиётлар

[1] "Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида" Узбекистон республикаси ^онуни, 3-модда

[2] Узбекистон Республикаси Президентининг мамлакатимиз ёшларига байрам табриги. 2018, 30-июнь

[3] Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев раислигида 2017 йил 25-декабр куни маданият ва санъат сохасидаги долзарб масалалар мухокамасига багишланган йигилишдаги нутки

[4] Письмо из Тюря-Кургана // Туркистон вилоятининг газети. 1914, 2 март

[5] Абдулхамид Чулпон. Ватанимиз Туркистонда темир йуллар // Садойи Фаргона. 1914, 6 июнь

References

[1] "Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида" Узбекистон республикаси ^онуни, 3-модда

[2] Узбекистон Республикаси Президентининг мамлакатимиз ёшларига байрам табриги. 2018, 30-июнь

[3] Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев раислигида 2017 йил 25-декабр куни маданият ва санъат сохасидаги долзарб масалалар мухокамасига багишланган йигилишдаги нутки

[4] Письмо из Тюря-Кургана // Туркистон вилоятининг газети. 1914, 2 март

[5] Абдулхамид Чулпон. Ватанимиз Туркистонда темир йуллар // Садойи Фаргона. 1914, 6 июнь

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.