Volume 4 | KSPI Conference 1 | 2023 Pedagogik fanlarni o'qitishda innovatsion yondashuvlar: muammo va yechimlar
ИНТЕЛЛЕКТУАЛ ЩТИДОРНИНГ ПСИХОЛОГИК-ДИДАКТИК
ОМИЛЛАРИ
Р. Джураев
п.ф.д., проф., УзФА академиги
Мутахассислар иктидорлиликни яна икки турга: академик ва интеллектуал турларга буладилар. Н.С.Лейтес илмий муомалага киритган академик иктидорлилик тушунчасига кура, у болалардаги "эрта аклий ихтисослашув"ни англатади. Олимнинг уктиришича, умумий иктидорли болалар асосий назарий тушунчаларни осон ва тез узлаштирадилар, маълумотларни тез ва узок вактга эслаб коладилар, билимларнинг купгина турлари буйича бошкалардан узиб кетадилар, академик иктидорлилар эса интеллектнинг одатий даражасига эга булиб, кандайдир бир алохдда укув предметидан алохида лаёкатларга эга буладилар.
В.С.Юркевич академик иктидорлиликни фанларни аъло даражада узлаштириш деб хдсоблайди.
Ф.Гальтон "дах,олар худди "гирт тентак"лар каби кам учрайдиган кишилар эканини таъкидлаган эди. У меъёрий булиниш конунига кура, одатий одам учун аклий ривожланиш даражаси 100 бирлик деб олинса, унда бу иктидорлиларда 200 даражани, тентакларда эса 0 даражани ташкил килишини таъкидлаган эди.
Орадан сезиларли вакт утгач, 1912 йилда Вильям Штерн ушбу 100 бирликдан интеллектни улчаш формуласи коэффициента (IQ) сифатида фойдаланиб, иктидорни махсус "тест" (test - инг. "тажриба") лар ёрдамида хисоблади.
Америкалик психолог Дэвид Векслер интеллектни диагностика килиш методикаси асосида 1,7 минг кишининг интеллектуал ривожланиш даражасини урганди ва куйидаги натижаларга эришди (1-жадвал).
Хрзирги кунда дунё микёсида "иктидорли болалар" атамаси билан бирга "юкори иктидорли болалар" атамаси хам ишлатилмокда. Юкори иктидорли болалар 2 % ни ташкил этади.
Шу пайтга кадар интеллект икки хил йуналишда: тестологик ва тажриба-синов йули билан аниклаб келинмокда. Илк бор индивидуал интеллектуал фарклар тушунчасини педагогик психология фанига психолог олим Фр.Гальтон киритган булиб, у
June 3
10
Volume 4 | KSPI Conference 1 | 2023 Pedagogik fanlarni o'qitishda innovatsion yondashuvlar: muammo va yechimlar
интеллектни аникдашда болаларнинг оддий сенсор тасаввурларидаги фаркдарга асосланган: масалан, болаларнинг ранг, хажм, товуш темпининг паст ёки баландлигини миссий кабул килиши, ёругликка нисбатан реакцияси кабилар).
1-жадвал. Интеллектуал иктидорлилик курсаткичлари
№ IQ (курсаткич) Интеллектуал ривожланиш даражаси % х,исобида
1. 130 ва ундан юкори Нисбатан юкори интеллект 2,2
2. 120-129 Юкори интеллект 6,7
3. 110-119 Яхши меъёрий даража 16,1
4. 90-109 Урта даража 50,0
5. 80-89 ^уйи меъёрий даража 16,1
6. 70-79 Чекланган даража 6,7
7. 69 ва ундан паст Аклий дефект 2,2
Кейинрок Бине ва Симон уз интеллектуал шкалаларида нисбатан мураккаброк аклий операцияларга асосланишди: масалан, эслаб колиш, тушуниш, билимдонлик кабиларга.
Психологларнинг интеллектни аниклашда турли геометрик фигуралар, расмлардан фойдаланишлари хам доимо узини окламади, сабаби болаларнинг ижтимоий тажрибаларида ушбу предметлардан фойдалангани билан боглик эди.
Интеллектуал иктидорни аниклашга каратилган ишларнинг муаллифларидан яна бири Стернберг ва унинг шогирлари уни аниклашда куйидаги мезонларни асос килиб олдилар: 1) вербаль интеллект (куп сонли сузларни билиш, тушуниб укиш ва б.); 2) муаммоларни еча олиш (режа тузиш, билимларни куллаш лаёкати), 3) амалий интеллект (куйилган максадга эришиш).
Сунгги йилларда Х.Айзенк, Э.Хант ва Р.Стернбергларнинг тестологик назариялари кенг таркалган булиб, уларда IQ-интеллект концепцияси эътироф килинган.
June 3
11
Kokand State Pedagogical Institute Volume 4 | KSPI Conference 1 | 2023
Innovative Approaches in Teaching Pedagogik fanlarni o'qitishda innovatsion
pedagogicalSciences^proMems^nd
Кейинги йилларда аксарият педагоглар иктидорли болалар билимини назорат килишда тестлар билан бирга кузатиш ва экспериментдан фойдаланмокдалар. Уларнинг аксарияти бола билимларини бахолашда тестларнинг имкониятлари чекланган булиб, уларга хаддан зиёд ишониш хатога йул куйишга олиб келиши мумкин, колаверса мавжуд тестларнинг бирортаси хам иктидорлиликнинг барча турларини камраб ола олмайди, деб хисоблашмокда.
Ота-оналар хам фарзандлари билимини назорат килишда кузатиш методидан купрок фойдаланганлари маъкул. Колаверса, ота-оналар назоратининг энг тугри шакли - бу хакида педагоглар фикрини урганишдир.
Афсуски, замонавий укитиш тизими (мактаб таълими ва олий укув юртида мутахассис тайёрлаш жараёни) уртача укувчи ва талабага мулжалланган булиб, табиатан аник иктидор куртакларига эга булган бола "уртамиёна иктидорли болалар"га мулжалланган умумий бошлангич ва урта мактабларга боради-да, у ерда улар уз иктидорлари етиб улгурган погонадан илгарилаб кетиши урнига уртача, хатто баъзи холларда уртачадан хам пастрок иктидорли болалар мухитида билим олиш вазиятига тушиб колади. Натижада уларнинг айримлари билим ва имкониятлари билан мактанишга тушади, бошкалар хали уларнинг оркаларидан етолмайдигандай тасаввурда булиб, уз устида ишлашни сусайтиради, ёки сусайтиришга мажбур булади" Таъкидлаш жоизки, юртимизда аклан заиф, кумакка мухтож болалар ва укувчиларни аклий ривожлантиришга катта маблаг сарфлангани холда, иктидорли болалар ва усмирларнинг табиий, тугма лаёкатларини устиришга у кадар катта эътибор берилмаяпти1.
Истеъдодли болалар ва ёшларнинг таълими ва уларни уз йуналишлари доирасида ривожлантириш масалалари хам жуда мухим ва мураккабдир. Америкалик мутахассисларнинг 85 йиллик танлов ва таълим доирасидаги тажрибаси иккиланмай бир кдрорга келиш имкониятини бермаган. Хамма гап шундаки, шу вактгача хамма жойда кабул килинган, ягона таълим дастури яратилмаган. Бу шундан далолат берадики, бир хил истеъдодга эга булган болалар йук. Хдр бир истеъдодли бола узгача, узича нодир, такрорланмас хислатга эга. Агар биз факат математика сохасидаги истеъдодли болаларни бир синфга жамлаганимизда хам, маълум буладики, улар нафакдт хар хил, балки уларнинг орасидан хам "аълочилар" ва "иккичилар" чикади. Бу инсон жамиятининг узига хос табиатидир. Истеъдодли болалар ва ёшларнинг таълим-тарбиясига тегишли бутун
June 3
12
Kokand State Pedagogical Institute Volume 4 | KSPI Conference 1 | 2023
Innovative Approaches in Teaching Pedagogik fanlarni o'qitishda innovatsion
pedagogicalSciences^proMems^nd
жахон тажрибасини урганиш шуни курсатадики, таълимни ташкиллаштиришга нисбатан хар хил ёндашувлар бор.
Агар, баъзи бир истеъдод турига эга булган болаларни (масалан, мусикд, балет, спорт сохаларидан) махсус мактабларда ва синфларда укитиш хеч кимда шубха уйготмаса, умумий аклий ривожланишга эга булган, интеллектуал кобилияти ута ривожланган болаларни алохида, ажратиб укитишнинг узига хос ижобий жихатлари билан бирга, инкор этиб булмайдиган салбий томонлари хам бор. Ажратиб, бир хил юкори савиядаги болаларни укитишнинг ютукли томони шундаки, энг макбул, чукурлаштирилган ва тезлаштирилган таълим жараёнига эришилади. Бу турдаги синфларда, тушунарлики, катта педагогик салохиятга эга булган, тажрибали, уз фанини мукаммал биладиган укитувчилар ишлашлари керак ва улар келажакда истеъдодли болаларнинг мохир укитувчи-мутахассислари булишади.
Айрим педагогларнинг фикрича, истеъдодли болалар учун алохида синфлар ташкил этиш айрим нуксонларни хам келтириб чикаради: болаларнинг мулокот доираси тораяди, ижтимоий тусиклар пайдо килади, укувчиларда алохидалик, танланганлик рухи, гурури пайдо булади. Элитар таълим деб аталадиган бу таълим тизими аксарият холларда битирувчиларнинг ман-манликка берилиши, бошкаларни назар-писанд килмаслиги, худбинлигига сабабчи булиши, шахс тарбиясига тегишли камчиликлар, катта-кичик нуксонлар пайдо килиши мумкин.
Шу билан бирга, таъкидлаш жоизки, истеъдодли болани кайси шароитда (махсус ихтисослаштирилган мактабдами ёки оддий умумтаълим мактабидами) укитишимиздан катьий назар, энг мухими нимага ва кандай укитилишига куп жихатдан боглик. Аксарият машхур олимларимиз, истеъдодли ёзувчи-ю шоирларимиз, илгор ишлаб чикариш сохасининг ихтирочилари оддий, умумтаълим мактабларини тугатишган ва айнан шу мактабдаги оддий, лекин калби пок, билимдон укитувчиларини эслашади. Бу билан биз айтмокчи булган асосий фикр шундан иборатки, истеъдоднинг мураккаб табиатига тулик мос келадиган таълим тизими хали яратилмаган, хар бир йуналишнинг узига яраша ижобий томонлари билан бирга, салбий жихатлари хам булиши мумкин. Лекин, шубхасиз булган яна бир томони бор: нафакат истеъдодли, балки хар кандай бола мактабда шундай таълим олиш шароитига эга булиши керакки, бу унга, унгагина хос булган, энг юкори имкониятлари даражасида ютукларга эришиш имконини бериши лозим. Шунинг учун табакалаб укитиш, индивидуаллаштирилган таълим, шахсга
June 3
13
Volume 4 j KSPI Conference l j 2023 Pedagogik fanlarni o'qitishda innovatsion yondashuvlar: muammo va yechimlar
йyнaлтиpилгaн тaълим йyнaлишлapи x1aммa мaктaб болaлapигa, жyмлaдaн, истеъдодли болaдapгa хдм етиб боpиши yтa долзapб, мухдм иктисодий-мaдaний сиёсaт 6улиши 3apyp.
REFERENCES
1. Выготский Л.С. Вообpaжение и твоpчество в детском твоpчестве. -з-е издaние. / Л.С.Выготский. -М.: Освещение, 1991.
2. Гaвpиловa Л.В. Aктyaльность фоpмиpовaния кyльтypной aктивности y студентов // Легкaя пpомышленность. Сеpвис: мaтеpиaлы pегионaдьной таучю-теx.конф. -Сaмapa: СФ МГУС, 2003.
3. Глaдышев Г.М. Педaгогические условия дyxовно-твоpческого потенциaдa будушего xyдожникa-педaгогa: Дисс.кaнд.пед.нayк. -Оpенбypг, 2000.
4. Долженко Ю.А. Пpоблемы фоpмиpовaния "успешного" педaгогa в системе постдипломного обpaзовaния / Пpaктико-оpиентиpовaнное пособие для pyководителей ОУ. -Бapнayл: АКИПКРО, 2001.
5. Сaвенков А.И. Детскaя одapенность: paзвитие сpедствaми исскyствa / A.И.Сaвенков. -М. Педaгогическое общество pоссии, 1999
6.Mansurjonovich, J. M. (2G22). METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR IMPROVING THE CONTENT OF TRAINING FUTURE ICT TEACHERS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION. АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ И ОБРАЗОВАНИЯ, 9.
V. Juraev, M. M. (2G21). Pedagogical conditions for the development of vocational education through interdisciplinary integration into the vocational education system. In НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ОБЩЕСТВО: АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ, ДОСТИЖЕНИЯ И ИННОВАЦИИ (pp. 110-112).
S. Mansurjonovich, J. M. (2G21). Experience Of Cambridge Curricula In Ensuring The Continuity Of Curricula In The Field Of "Computer Science And Information Technology" In The System Of Professional Education. The American Journal of Interdisciplinary Innovations and Research, 3(11), 2б-32.
9. Jumakuziyevich, Y. U. (2G22). Pedagogy Methodology As The Basis For The Formation Of Teacher Methodological Culture. Journal of Positive School Psychology, б(11), 2G19-2G22.
1G. Zhumakuzievich, Y. U. (2G22). FOLLOWING THE PRINCIPLES OF COMMUNICATION IN COMMUNICATIVE DIDACTICS. Open Access Repository, 8(12), 5V3-5V5.
June 3
l4