о
ИНСОН ОНГИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ МУРАККАБ ИЖТИМОИЙ-
ПСИХОЛОГИК ЖАРАЁНДИР
с* https://doi.org/10.5281/zenodo.14517828
Аннотация: Ушбу мацолада инсон онгнинг шаклланиши мураккаб ижтимоий-психологик жараён булиб, шу жараёнга асосланган мууим воситаларнинг шаклланиши ва улардан фойдаланишни уз ичига олади.
Калит сузлар: Инсон, онг, ижтимоий-психологик, жараён, ёшлар, жамият, давлат.
Бирок онгни тадкик килишнинг дастлабки нуктаси фаолиятга ташки ва ичкининг бирлиги сифатида карашдан иборат булиб, бу жараёнда ижтимоий онг филогенезининг айрим томонларидан мавхумлашиш тугри буларди.
Хулк-атвор шаклларидан фаолият шаклларига утишда амалга ошириладиган интериоризация уни психикага механик равишда кучириш эмаслигини таъкидлаш зарур, чунки психик жараёнлар фаолиятнинг карор топиши давомида янги хоссаларни касб этади. Уни фаолликнинг ташки ва ички жихатининг бирлиги сифатида тасаввур этилса, узаро богланган актларнинг куйидаги занжири юзага келади: фаолият максадини (исталган натижани) куйиш - фаолиятнинг объектив тузилмасини ташкил килиш — фаолиятни амалга ошириш (иш-харакат) - натижа. Кулга киритилган ва исталган натижаларни киёслаб, фаолиятни амалга оширишни ташкил килиш жараёнига тузатиш киритамиз.
Хусусий фанларда, шу жумладан, психологияда хам инсон фаолиятининг ушбу фанлар предмети сифатида вокеъ буладиган узига хос шакллари тахлил килинар экан, фаолият «соф» холда куриб чикилмайди: улар фаолиятнинг конкрет шакллари тахлилидан келиб чикади. Фаолиятни инсон томонидан амалга ошириладиган жараённинг умумий шакли сифатида тадкик килишга фалсафий тафаккур асосида эришилади.
Шундай бошлангич нуктага асосланган ёшлар психологиясига фаолиятли ёндашув унинг психик инъикос шакли, бинобарин, психик фаолияти тарзидаги табиатини чукуррок тушунишгагина эмас, балки унинг ривожланишининг ички конуниятларини, динамикасини кузатишга хам имкон беради. Психик инъикос
Бобомуродов Эркин Х,аитович
ТерДУ профессори, фалсафа фанлари доктори.
Жовлиев Журабек Алишер уFли
ТерДПИ укитувчиси.
билан субъект фаолиятининг уни ураб турган предметли вокеликдаги узаро алокаси, узаро богликлигини урганиш акс этувчининг психик инъикосга утиши айнан фаолият жараёнида содир булишини курсатди; субъектни объектив вокеълик билан амалда богловчи фаолиятда, шу билан бирга, психик инъикос акс этувчи билан солиштирилади ва унинг купрок даражада монанд булишини таъминловчи коррекция (тузатиш) киритилади.
Буларнинг бари психик инъикосни субъектнинг предметли вокелик билан алокасини амалга оширувчи фаолият такозо килганлигини курсатади.
Харакатдаги шахсни тушуниш унинг бутун хаётий йули давомида ривожланиш мантигини хамда ижтимоий йуналганлигини очиб бериш, унинг онг ва фаолиятининг турли шакллардаги салохдятининг карор топиши ва руёбга чикарилишини аникдаш, унда баркарор шакллар хамда янгидан вужудга келганларининг диалектик бирлашувини акс эттириш, хар бир хаётий боскичнинг кейинги даврга таъсири даражасини аникдаш дегани хамдир[1]
Шахсни бутун хдётий цикли билан бирликда урганишнинг жуда кенг камровли дастури мазмунан шундай. Унинг замирида тарихий ва индивидуал -биографик вактнинг ижтимоий узаро богликлиги гояси ётади. Бу шахснинг, шу жумладан, ёшларнинг хаёт йули жамият ривожланишининг муайян боскичига хос булган тарихий вокеалар, ижтимоий ютукларни, шунингдек, кийинчилик хамда муаммоларни мукаррар акс эттиради, демакдир. Шахс психологияси табиатан ижтимоий ривожланиш махсули булиб, кишининг профессионал фаолияти характери билан куп даражада белгиланади.
Жамоа, шу жумладан, ёшлар жамоасидаги умумийлик ушбу жамоа фаолият сохаси билан боглик эхтиёжлар ва манфаатларни, касбий билим, нормалар, хис-хаяжон, хис-туйгу, анъаналарни ташкил килади. Саноат ва кишлок хужалиги ходимларининг, савдо ва хизмат курсатиш сохаси ходимларининг, фан ва санъат, таълим ва тиббиёт ва х к. ходимларининг, шунингдек, курувчилар, мухандислар, агрономлар, шифокорлар, укитувчилар ва бошкаларнинг психологияси узаро фаркланади. Бу соха ва касблар ходимлари психологияси ушбу соха ёки касб доирасида иш олиб борадиган барча жамоалар психологияси учун умумий хисобланади.[2]
Шу боис хам тарихни шахсга карама-карши куйиш ёки ундан ажратиш эмас, балки уларнинг диалектик бирлиги ижтимоий психологияни, хусусан ёшлар психологиясини тахлил килишнинг методологик жихатдан мухим принципи хисобланади.
Хозирги фанда тарихий-генетик ёндашувдан асосан инсонни филогенезда, бир ижтимоий-ихтисодий тузумдан бошкасига утишда тарихий узгаришлар ва шахс типи узгариши жараёнида тавсифлашда фойдаланилади.
Бундай тахлил тарихнинг шахсга таъсирининг асосий жихатларини хамда ижтимоий характерлар типологиясининг ижтимоий ва иктисодий шароитга богликлигини аниклаш имконини беради.[3]
Афсуски, тарих ва шахснинг онтогенездаги, унинг тарих ичидаги индивидуал-биографик вактнинг реал параметрларидаги узаро муносабатлари характери тугрисидаги тасаввурларимиз кам. Бундай ёндашувда шахс ривожланишида вакт омили сифатида намоён булувчи ёш курсаткичи алохида роль уйнайди.
Кишиларнинг ёши, алохида фазаларнинг узунлиги генетик белгиланган узгармас нарса эмас - уларда хам биопсихологик хам ижтимоий конуниятлар намоён булади. Шунинг учун кишининг ёшига нейтрал омил, яшаб утилган умр курсаткичи сифатида караб булмайди. У шахснинг ривожланиш жараёни динамикасини тадкик килишда хам мухим ахамият касб этади. Ижтимоий хусусиятлар, эхтёжлар ва манфаатлар, максадлар ва хаётий режалар, фаолият натижалари хамда истикбол хар бир аввалги ёш боскичида тайёрланади, хаётнинг маълум бир даврида авж олади ва намоён булади хамда келажакка назарни узида ифодалайди. Шунинг учун шахсни, шу жумладан, ёшларни бутун хаётий цикл билан бирликда урганиш лозим.
Адабиётлар:
1. Туленов Ж. Т. Диалектик назарияси. — Т.: «Узбекистан», 2001. 230— 242-бетлар.
2. Яблокова Е.А. Субъекты общественной психологии // Теоретическая и природная социальная психология. — М.: Мысль, 1988. — С. 111.
3. Мировоззренческое воспитание личности. — Т.: ТГПИ им. Низами, 1991; Яхъяева Л.С Демократия и личность. — Т.: «Узбекистан», 1990.
4. Ideological work, youth depression, civil society, high spirituality, national ideology reform. Erkin Babamuratov TerSU Professor, Doctor of Philosophy Dzhuraeva Ulmashon TerSU teacher Zhovliev Zhurabek. TerSPI teacher. World Bulletin of Social Sciences (WBSS) Available Online at: https://www.scholarexpress.net.
5. Бобомуродов Э. Идеологическая профилактика - фактор идеологической защиты молодежи. - Т.: Издателстьво национального общества философов Узбекистана, 2022. 154-с.
6. Бобомуродов Э. Идеологическая профилактика - фактор идеологической защиты молодежи. - Т.: Издателстьво национального общества философов Узбекистана, 2022. 154-с.
7. Bobomurodov E. "Innovative features of the concept of continuing spiritual education". American Journal of social sciences and humanity research. (ISSN -2771-2141). Impact FACTOR (2021:5.993.) (2022:6.015). 2022 yil.
8. Bobomurodov E. Ideological prevention for the growing generation is an ideological factor of protection of the modern youth of Uzbekistan. American Journal of social sciences and humanity research. (ISSN - 2690-9626). Vol.3,No/2022
9. Eo6oMypogoB 3. ^OBnneB ^Hra Y36eKHCTOHHHHr 2022-2026 nnnnapra Myn^arnaHraH TapaKKneT CTpaTeraflCHga yHHHHH peHeccaHC maKmaHTHpHmHHHr nmnMOHH-HKTHCogHH acocnapn. "H^thmohh ^annap" hhmhh, h^thmohh Ba TapnxHH ^ypHan. Kapmn 2023.