"FALSAFA УА INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), N0^, 2024
ALFRAGANUS UNIVERSITY ^т^тмт,
ИНСОН МАЪНАВИЯТИ ВА УНИНГ БОРЛЩЦА БУЛГАН
МУНОСАБАТИ
<1
https://doi.org/10.5281/zenodo.14543906
Рузметова Дилбар Нурматовна,
фалсафа фанлари номзоди, доцент, А1Ёга§апш ишуегейу "Ижтимоий фанлар"кафедраси
Аннотация. Мацолада инсон билан табиат уртасидаги мувозанат масаласи, муайян мезонлари, чегаралари, табиат цонунлари, инсон маънавияти, инсонлар уртасидаги муносабатлар масаласи, инсоннинг инсонийлиги, тарбия ва маърифат каби масалалар мутафаккирлар асарлари орцали тахлил цилинган.
Калит сузлар. Маданият, инсон, табиат, адолат, маънавият, инсоф, раум-шафцат, меур-мурувват, виждон, оцибат.
Маълумки, бугунги кунда инсон, унинг маънавияти масаласи мухим фундаментал ахамият касб этмокда. XXI асрга келиб, инсон ва унинг маънавиятида туб узгаришлар содир булмокда. Жамиятнинг мухим ижтимоий асоси булган оила заифлашди, ёшлар тарихан шаклланган ахлокий кадриятлардан, мехнатсеварлик, инсонпарварлик, мехр-мурувватлилик, рахм-шафкатлилик сингари ахлокий фазилатлардан аста-секин бебахра була бошладилар. Жамият хаётида маънавий бухронлар кучайиб борди. Инсоннинг табиатга, жамиятга, бошка одамларга булган муносабати салбий таъсир этган инсонпарварлик кадриятларининг жамият хаётидаги урни ва ахамияти пасайишига олиб келган. Бу гоявий омиллар куйидагилардир:
1.Инсон фаолиятини вокеликни узгартиришга, уни узига буйсундиришга каратилган харакат, деб бахолаш;
2.Табиатга инсон фаолияти учун захира (ресурс) булган ноорганик олам сифатида ёндошиш;
3.Инсон фаолиятини, унинг максадларидан катъи назар, кадрият деб бахолаш;
4. Инсонлар бегоналашувини, тенгсизлик ва адолатсизликни жамият хаёти ва тараккиёти учун табиий, зарурий жараён, деб билиш;
5.Янгилик яратишнинг барча куринишларини, мохияти ва окибатларидан катъи назар, кадрият деб талкин этиш;
б.Индивидуализм, эгоизм, худбинлик кучайиб, одамлар уртасида рахм-шафкат, мехр-мурувват, инсонпарварлик кадриятлари заифлашиши.
Жамиятнинг ижтимоий, сиёсий, иктисодий, маънавий тараккиётига таъсир этган бу омиллар хам фалсафанинг инсонпарварлик мохияти ва ахамиятини заифлаштирди. Натижада инсоннинг мохияти, унинг борликка муносабатини тушуниш ижтимоий адолат, инсонпарварлик, ахлок ва одоб мезонларига мос келмайдиган тамойиллар билан белгилана бошлади. Тарихга назар ташласак,
XIX асрнинг урталарида юзага келган, XX асрда дунёдаги катор мамлакатларда таркалган марксча фалсафа хам тор синфий, сиёсий максадлар билан богланганлиги сабабли, умуминсоний кадрият даражасига кутарила олмади. Марксизмни ижтимоий фикрлар тараккиётининг олий боскичи деб караш утмишда мавжуд булган фалсафий таълимотларни сохталаштиришга, камситишга олиб келди. Инсон муаммоси сиёсий акидалар, авторитар курсатмалар соясида колиб кетди. Натижада техноген цивилизациянинг ижтимоий, сиёсий окибатлари хам, Маркс фалсафаси хам инсон мохияти, манфаатлари, унинг борликдаги урни масаласини бир томонлама талкин этишга олиб келди. Биринчи холатда инсон илмий-техтика тараккиёти соясида колиб кетган булса, иккинчи холатда у ижтимоий, сиёсий, иктисодий муносабатлар гирдобидаги иродасиз, ихтиёрсиз, фаолияти мавхум акидалар, юкоридан берилган курсатмалар асосида бошкариладиган пассив куч сифатида каралган. Инсон уз-узини англашида хам шахсий махдудликка берилмай, муайян ахлокий кадриятларга, хукукий мезонларга таянмоги керак.
Шарк фалсафасида инсон билан бутун борлик муаммоси биргаликда, узвий богликликда урганилган. Лекин борлик нима эканини билишдан олдин, инсон узи нима эканини билиб олиш масаласи биринчи уринга куйилади. Борлик абадий, чексиз, унинг ривожланиши узлуксиз. Инсон хаёти вактинча булса хам у борликдаги камолот ва буюкликнинг олий тимсолидир. Инсоннинг мохияти — тобора такомиллашиб, ривожланиб турадиган маънавияти, у билан такозо этилган фаолияти бирлигида намоён булади. Инсон маънавияти даражаси унинг борликка булган муносабатини белгилайди ва шу муносабат тадрижи натижасида ривожланади. Шу сабабли хам Шаркда инсон нима, деган саволга жавоб бериш учун даставвал унинг калбига кулок солиш керак, деган фикр булган. Инсон, баъзан жамиятда яшаётганини, узининг хаёти, максадлари, орзу-умидлари бошкаларнинг хам хаёти билан, манфаатлари билан боглик эканини унутиб куяди, хатосидан кура ютукларини купрок куради, узи хакидаги хар бир фикрни "яхши", "адолатли" деган нуктадан бошлайди. Ута ёмон жиноятлар килган одам хам уз килмишларини оклаш учун маънавий асос
излайди. Конфуций айтганидек, "камдан-кам одам уз хатосини виждонан англаб, уларни коралайди".нсон узини-узи англаши — хатти-харакати, максад ва манфаатларига бошкаларнинг нуктаи назарини хам хисобга олиб бахо бера билишидир. Юкорида айтилганидек, бошкаларни англамаган шахс хеч вакт уз мохиятини, манфаатини хам тула била олмайди. Буюк юнон файласуфи Афлотун айтганидек, хар бир шахс узини-узи англаши учун адолатли булиши етарли эмас, бунинг учун файласуф булиш лозим. Шахсий худбинлик гирдобига уралиб колган кишилар адолатни хам узларича тушунадилар. Куплаб хукмдорлар хам адолат мезонларини уз манфаатларидан келиб чикиб белгилашга харакат килган ва килмокда. Инсон уз мохиятини холис, виждонан тахлил этиши — барча максадларига, улар билан боглик вазифаларга тарих сабоклари, хозирги кун заруриятлари, бошкаларнинг фикр-мулохазалари, манфаатларини хам хисобга олиб бахо беришидир. Х,аётда бир одам уз олдига алохида максадлар куйиб, бошкалардан ажралиб, уларни амалга ошира олмайди. Шу сабабли инсоний муносабатларнинг маънавий мезонларини белгилаш ва мустахкамлаш масаласи фалсафасидаги асосий муаммолардан бири булган. Инсон муайян манфаатларга асосланиб, кадриятларга, анъаналарга таяниб, фаолиятининг окибатларини билиб, табиат билан муносабатга киришади. Демак, унинг табиатга муносабати хам маънавий асосланган фаолиятдир.
Хулоса килиб айтганимизда Инсон масаласи фалсафада барча даврларда хам устивор ахамият касб этган. Мутафаккирлар, файласуфлар, бир вактнинг узида маърифатпарвар кишилар хам булган.Умуман, фалсафа XXI асрда соф назарий мулохазалар чегарасидагина колмай, инсон манфаатлари, инсонпарварлик гоялари билан кенгрок ва купрок богланади. Шунинг учун XXI асрда конкрет инсоннинг мохиятини билиш, унинг хукукини, кадр-кимматини, манфаатини химоя килиш, маънавиятини юксалтириш оркали одамлар жамоаси бирлиги ва бирдамлигини кучайтириш масалалари фалсафий тахлилининг асосий муаммоси булиб келмокда.
Адабиётлар:
1. Аристотель. Политика. - М.: АСТ, 2022. - 384 с.
2. Аль-Фараби. Трактат о взглядах жителей добродетельного города. - Алма-Ата: Наука, 1999. - 153 с.
3. Абу Наср Форобий. Фазилат, бахт-саодат ва камолот хакида. - Тошкент: Ёзувчи, 2001. - 98 б.
4. А. Жалилов, У. Мухаммадиев, Жураев ва бошк. Фукаролик жамияти асослари. - Тошкент: 2015. - Б.9.
5. Шярипов А. Мaънaвият юлдyзлaри. Берyний. - Тошкент: АДодирий, 1999. -93 б.]