Научная статья на тему 'ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНЛАРИ ВА ИНСОН ИЖТИМОИЙ МОҲИЯТИНИНГ ТРАНСФОРМАЦИЯСИ'

ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНЛАРИ ВА ИНСОН ИЖТИМОИЙ МОҲИЯТИНИНГ ТРАНСФОРМАЦИЯСИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инсон / жамият / табиат / маънавият / муносабат / меҳр-оқибат / инсонийлик / самимийлик / урф-одат / ҳаётнинг маъноси. / man / society / nature / spirituality / attitude / kindness / humanity / sincerity / tradition / meaning of life.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Раматов, Жуманиёз Султанович

Мақолада инсон муаммоси, унинг моҳияти, табиат ва жамиятдаги ўрни, ўзига хос хусусиятлари, инсон билан табиат ўртасидаги мувозанат масаласи, глобаллашув жараёнларининг инсон табиатига, маънавиятига таъсири, инсонлар ўртасидаги муносабатлар каби масалалар мутафаккирлар асарлари орқали тахлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

GLOBALIZATION PROCESSES AND TRANSFORMATION OF HUMAN SOCIAL ESSENCE

The article analyzes the problem of man, his essence, his place in nature and society, his unique characteristics, the issue of balance between man and nature, the impact of globalization processes on human nature and spirituality, and relationships between people through the works of thinkers.

Текст научной работы на тему «ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНЛАРИ ВА ИНСОН ИЖТИМОИЙ МОҲИЯТИНИНГ ТРАНСФОРМАЦИЯСИ»

о

ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНЛАРИ ВА ИНСОН ИЖТИМОИЙ МО^ИЯТИНИНГ ТРАНСФОРМАЦИЯСИ

с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.14510040

Раматов Жуманиёз Султанович,

Тошкент давлат транспорт университети, Ижтимоий фанлар кафедраси мудири, фалсафа фанлари доктори, профессор

Аннотация. Мацолада инсон муаммоси, унинг моуияти, табиат ва жамиятдаги урни, узига хос хусусиятлари, инсон билан табиат уртасидаги мувозанат масаласи, глобаллашув жараёнларининг инсон табиатига, маънавиятига таъсири, инсонлар уртасидаги муносабатлар каби масалалар мутафаккирлар асарлари орцали тахлил цилинган.

Калит сузлар. инсон, жамият, табиат, маънавият, муносабат, меур-оцибат, инсонийлик, самимийлик, урф-одат, уаётнинг маъноси.

Инсон - фалсафанинг бош мавзуси. Инсоннинг мохияти, унинг табиат ва жамиятдаги урни, узига хос хусусиятлари, хаётнинг маъноси каби масалалар кадимги даврлардан бери алломалар, мутафаккирларнинг бахс-мунозараларига, тортишувларига сабаб булиб келмокда.

Билиш фалсафасида биз илмий билиш объектларини учтага ажратиб курсатамиз. Булар табиат, жамият ва инсон. Шу учала объект ичида энг мураккаби, энг кийини инсон хисобланади. Донишманд Сукрот «Узингни англа» деган хикматли сузи хар бир тарихий даврда янгича ахамият касб этади. У айтмокчи, инсон оламни билишдан олдин узини билиши зарур.Мен кимман узи, нима учун яшаяпман, яшашдан максад нима, хаётнинг мазмуни нима, деган саволларга жавоб топиши даркор.

Улуг мутасаввуф Абдулхолик Гиждувоний инсонни «кичик олам» деб хисоблаган. Фалсафада бахс юритиладиган барча масалалар инсон муаммосига бевосита дахлдордир.

Нима учун инсон мураккаб мавжудот? Унинг мураккаблиги нималарда куринади? Бизнинг фикримизча, бу масаланинг 2 хил талкини мавжуд. Биринчиси. Инсон яратувчи, бунёдкор, ижодкор мавжудот. У уз билими, тажрибаси ва мехнати билан табиат ва жамиятни кайта куради, узига мос шарт-шароит яратади ва уни такомиллаштиради. Биз хозирги даврда нимагаки эришган булсак, барчасининг яратувчиси инсондир. Кишилик

жамиятинингижтимоий, иктисодий, сиёсий, маънавий ва х.к. сохаларидаги узгаришлар, янгиликлар, кашфиётлар, ихтироларнинг асосий сабабчиси -ИНСОН.Унинг акл-идроки, фахм-фаросати, билими, куникмалари, кобилияти, мехнати туфайли булар амалга ошади. Кадимда ота-боболаримиз эшак-араваларда хафталаб йул босиб, Самаркандга етиб боришган. Хозирги пайтда эса "Афросиёб" тез юрар поезди бу масофани 2 соат сал ортикрок вактда босиб утади. Уша давр кишисига "келажакда шундай ходиса булади", деб айтсангиз, у сизга узингизни бир табибга курсатиб куйишингизни маслахат берган булар эди. Хозирги замон кишисига "келажакда сайёхлик фирмаларидан йулланма олиб, узга сайёраларга саёхат килиш мумкин булади", десангиз, бу холатга таажжубга тушмайди ва шундай булиши мумкинлигини эътироф килади. ^озирги кунда илм-фан ва техника тараккиёти шу даражада тез суръатлар билан ривожланаяптики, бирорта сохада (автомобил, телефон ёки телевизор ишлаб чикариш) 5-6 йилдан кейинги ихтироларни эмас, балки кейинги йилдаги янгиликларни хам башорат килишнинг имконияти йук. Шу жойда бир латифа. Бир япон кишиси сухбатдошига кулини мушт килиб, "кулимда нима яширинган?, деб сурабди. Сухбатдоши "японлар хар балони уйлаб топишади", деб уйлаб, хазиллашиб "телевизор булса керак", деб жавоб берибди. Шунда япон кишиси "Баракалла, тугри топдингиз. Факат нечта телевизор?", деб сураган экан.

Энди эса танганинг иккинчи томони. Дунёдаги энг вахший, энг вайронкор, энг ёвуз жонзот бу - инсон. Тирик мавжудотлар узига турдош хайвонларни улдиришмайди, масалан, айик айикни, тулки тулкини. Факат инсон узига ухшаш инсонларни йук килиш учун вактини хам, маблагини хам, имкониятларини хам аямайди. Кишилик жамияти тарихини ургансангиз, инсоният факат жуда киска даврлардагина бир-бири билан урушмаган. Х,ар кандай давлатнинг бюджетини асосий кисми мудофаага ажратилади. Тинчлик даврида армия энг катта исроф килувчи ташкилотдир. Армияга озик-овкат, кийим-кечак, харбий техника, курол-ярог, харбий кадрларни тайёрлаш учун сарфланадиган харажатлар жуда катта маблагни ташкил килади. Статистик маълумотларга караганда, барча давлатларнинг йиллик харбий харажатлари 3 триллион долларга тенг экан. Хрзирги кунда дунёнинг турли бурчакларида давом этаётган харбий низолар, тукнашувлар, урушлар натижасида канча бегунох инсонлар хаётдан куз юмдилар, канчаси уз уйи, мол-мулки ташлаб, бошка давлатларда сарсон-саргардон булиб юришибди, канчадан-канча тарихий-маданий иншоотлар ер билан яксон килинди. Масалан, Сурия, Ирок, Фаластин, Украина каби давлатлардаги ахволни айтиш мумкин. Агарда хакикатан хам инсон оламдаги энг аклли мавжудот булса, барча давлатлар

узаро келишиб, бир-бирларига уруш килмаслик, боскинчилик килмасликка карор килишганда, уша 3 триллион долларни мактаблар, шифохоналар, театрлар, кутубхоналар куришга, харбий сохадаги йирик олимларни давоси йук касалларнинг давосини топишга жалб килиш мумкин буларди. Афсуски ...

Инсоннинг мавжудлиги учун энг зарур 3 та нарса бор: сув, хаво, тупрок. Инсон узининг неча минг йиллик фаолияти натижасида, узининг битмас-туганмас эхтиёжларини кондириш йулида сувни хам, хавони хам, тупрокни хам расвосини чикарди. Табиат инсон учун "омборхонага" айланиб колди. Орол денгизи куриб колишининг сабабчиси ким, борган сари урмонларнинг камайиб кетиши, айрим хайвонларнинг "Кизил китоб"га киритилиши кимнинг айби билан булаяпти? Албатта асосий айбдор - ИНСОН.

Энди инсон мураккаблигининг иккинчи талкини. Бизга маълумки, инсон биоижтимоий мавжудот. Унда биологик организм сифатида барча тирик жонзотларга хос булган табиий эхтиёлар мавжуд. Яъни овкат, сув, хаво, уйку, насл колдиришга булган эхтиёжлар. Лекин инсон ижтимоий мавжудот сифатида тил, онг, тафаккур, дунёкараш каби хусусиятларга хам эга. Инсоннинг маънавий эхтиёжлари ичида муомала, мулокот килиш эхтиёжи ута мухим ахамиятга эга. Инсон хеч ким билан мулокот, муомала килмаса, у рухан эзилади. Чунки овкатланиш ёки уйку инсонга кандай энергия, куч-кувват берса, якинлари, дустлари, кариндошлари билан мулокот килиш хам инсонга шунчалик энергия беради.Шу йил октябр ойида Урганч Мамун университетида илмий конференцияда иштирок килдик. Конференция тамом булгач, Хоразмдаги укаларим, сингилларим, кариндошларим билан дийдор куришдим, хол-ахвол сурашдик, кейин бобомнинг, отамнинг, онамнинг кабрларини зиёрат килдим, уларнинг рухларига тиловат килдим. Хоразмдан Тошкентга кайтишда узимда шундай бир рухий хотиржамлик, осойишталик, энергия сездимки, буни суз билан ифодалашга тил ожизлик килади. Лекин замонавий психологлар муваффакиятга эришган, омадли инсонлар билан иложи борича купрок мулокотда булишни ва, аксинча, омадсиз, иши юришмаган, хар доим хаётдан, турмушдан шикоят килиб, нолиб юрадиган инсонлардан узокда булишни тавсия килишади.

Лекин цивилизация деймизми, жамиятлар ривожланиши деймизми, борган сари инсонлар уртасидаги муомала, мулокот, бир-бирларига окибатли булиш каби хусусиятлар камайиб бормокда. Ота-онамиз, ака-укаларимиз билан дийдор куришидан кура мобил телефон оркали икки-уч огиз гапириш билан кифояланамиз. Баъзан эса телеграм оркали бир сатр хабар юборамиз, холос. Якиндагина бошимиздан кечирганимиз пандемия давридаги холатни эсга олсак. Хдмма уз уйида булиши, бозорлар, дуконлар, таълим муассасалари уз

фаолиятини тухтатган холда, менимча, одамлар моддий кийинчиликлардан эмас, балки маънавий кийинчилик, яъни бошкалар билан мулокотда булиш имконияти йуклигидан кийналишди. Шу уринда Гарб давлатлари халклари билан Шарк халкларининг карантин шароитини, чекловлар холатини кандай бошдан кечиришлари билан хам бир-бирларидан фарк килишини куриш мумкин. Маълумки, Гарб кишисига узини купрок уйлаш, факат узи хакида кайгуриш, индивидуаллик, худбинлик хусусиятлари хосдир. Улар фикрича, хаёт Аллохи Таоло томонидан факат унга берилган ва бу хаётни кай тарзда утказиш факат унинг узигагина боглик. Атрофдагилар, куни-кушни, хамкасбларнинг унинг хакидаги фикрлари уни умуман кизиктирмайди, яъни уйланиш ёки буйдок юриш, нима еб, кандай кийим кийиши, кандай уйда яшаши, кандай машинада юриши - булар унинг шахсий иши. Х,ар ким узи учун яшайди. Х,еч кимнинг бу масалаларга аралашишга хакки йук.

Шарк халкларига эса купрок жамоавийлик хусусиятлари хосдир. Купгина тадбирлар жамоа иштирокида ташкил килинади. Масалан, олдинги пайтларда биронта хам одам курувчиларни ёллаб, уй-жой курмас эди. Оммавий хашар эълон килинади ва барча инсонлар келиб, биргаликда, иш хаки олмасдан, уйни тиклашади. Иморат куриш барчанинг олдида турган вазифа булганлиги учун одамлар огринмасдан келиб хашарда катнашар эдилар. Хдшар килиб ариклар казилар, бог-роглар барпо килинар, масжид, мадраса, куприклар курилар эди. Бу азал-азалдан давом этиб келган. Туй-хашам, турли хил маросимлар биргаликда утказилар эди. Уша пайтлар туйлар одатда ховлида ёки йулнинг икки кисмини тусиб куйиб, кучаларда утказиларди. Эрталаб бериладиган ошдан бир кун олдин кечки пайт туй эгасининг уйида сабзи туграш деган тадбир булар эди. Одамлар узаро мулокотда булишар, хол-ахвол сурашиб, бир-бирларининг холидан хабардор булишарди. Бировнинг ахлоксизлик килган боласига танбех бериш одатий хол булган. "Бир болага етти махалла ота-она". Куни-кушнилар, кариндош-уруглар билан муносабатларда хам самимийлик, багрикенглик, тотувлик, окибатлилик каби хислатлар устувор эди.

Илгари шундай гап буларди: куп каватли уйларда яшайдиганлар кушнисининг ким эканлигини билишмайди. ^озир эса участкаларда яшайдиган баъзи одамлар хам ён кушнисини яхши билишмайди. Олдинлари хонадонда утказилган барча маросимлар, тадбирлар (туй, тугилган кун, акика, суннат, юбилей ва хоказо), кафе, ошхона ва туйхоналарда утказилмокда. Айрим хонадонларда хафталаб, ойлаб козон кайнамайди. Тугри, булар албатта ахолимиз турмуш даражаси, даромади ошганлигини хам англатади. Лекин турмуш фаровонлигининг ошиши азал-азалдан мавжуд булиб келган, инсонлар уртасидаги мехр-окибат, самимийлик, окибатлилик, багрикенглик каби

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.oriens.uz

фазилатларни мyстaхкaмлaйдигaн yрф-одaт, анъаналармизнинг йук 6ули6 кетишига олиб келмаслиги керак.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.