ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВ АСОСИДА ПЕДАГОГИКА ТУРКУМ ФАНЛАРИНИ УЦИТИШ ЖАРАЁНИДА ТАЛАБАЛАРНИНГ КРЕАТИВ ФИКРЛАШ КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
ИМКОНИЯТЛАРИ
Рохат Гайбуллаевна Сафарова
педагогика фанлари доктори, профессор Т.НДори Ниёзий номидаги Узбекистан Педагогика фанлари илмий тадкикот институти "Узлуксиз таълим педагогикаси ва психологияси"
булими бошлиги
Маълумки шахсни креатив фаолиятини ривожлантириш бугунги кунда алохида долзарблик касб этмокда. Узининг катъий нуктаи назарлари хаётий карашларига эга булган ностандарт карорлар кабул кила оладиган ёшларга булган эхтиёж тобора кучаймокда. Шу максадда барча олий таълим муассасаларида "креатив фикрлаш" номли укув фани жорий этилган. Бу узлуксиз таълимнинг барча боскичларида хар бир таълим олувчида креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш ва мунтазам ривожлантириш заруриятининг кучлигидан далолат беради. "2022-2026 йилларга мулжалланган янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси"да[1] хам ушбу масалага алохида эътибор каратилган. Бунинг учун олий педагогик таълим жараёни субъектларини креатив фикрлашга ургатиш воситаларини янгилашга кучли эхтиёж сезилмокда. Бундай эхтиёж профессор-укитувчилар билан талабаларнинг хамкорликдаги фаолиятини янгича конеткстда ташкил этишни такозо килади. Талабаларда креатив фикрлашни шакллантирувчи дидактик воситалар сирасига дарсликлар, укув адабиётлар, компьютер технологиялари, укитишнинг инновацион усулларини киритиш мумкин. Бу талабанинг креатив фикрлаш курсатишини таъминлаш, уни фронтал топшириклардан озод килиш, мустакил фикрлаши учун кенг йул очиш, янгиликлар яратишига имконият бериш, узи учун индивидуал таълим йуналишини танлашига кумаклашишдан иборат.
Талабанинг креатив куникмаларини ривожлантиришга кумаклашадиган дидактик воситалар сирасига укув материаллари, савол ва топшириклар, бадиий асарларни киритиш мумкин. Бунда педагогика туркум фанлари кулай имкониятларга эга. Талабаларнинг креатив куникмаларини намоён килишини хар
June 3
88
доим педагоглар, ота-оналар куллаб-кувватлаши, мазкур куникмаларни ривожланиши учун кулай шароит яратиши лозим. Креативлик талаба шахсининг ижодий кувватлари, ички имкониятларининг намоён булишини таъминлайди. Мутаффакир аждодларимиз ёшларда креатив фикрлашнинг шаклланишига алохида эътибор каратганлар. Уларнинг мазкур ёндашувларини "Педагогика тарихи", "Дидактика" укув фанларини укитиш жараёнида талабалар онгига етказиш алохида ахамиятга эга. Чунки улар креативликнинг рухий жараёнлар билан боглик жихатларини илмий асослашга харакат килганлар. Улар аклий билиш, миссий билиш, империк билиш, рационал билиш жараёнлари билан боглик холда шахснинг креативлигини асослашга муваффак булганлар.
Инсон креатив фикрлаш натижасида уз олдига куйилган асосий максадларга эришади. Унинг карашлари, эътикодлари, фаразлари креатив фикрлаш махсули хисобланади. Креатив фикрлаш уз мохиятига кура кенг камровли ходиса хисобланади. Креатив фикрловчи инсонлар миллат ва жамият тараккиётини таъминлашга хисса куша олади. Шахснинг креатив фикрлаш куникмалари унинг турмуш тарзини белгилайди ва кундалик ижтимоий фаолиятида намоён булади. Янги ихтиролар, ижод намуналари, креатив фикрлаш махсули хисобланади. Шу билан бир каторда фикрлаш туфайли янги гоялар ва фаразлар илгари сурилади, тадкикотлар амалга ошади.
Креативлик (ижодийлик) (лот. creation - яратувчанлик, ижодкорлик) -кандайдир янги, бетакрор нарса ярата олиш лаёкати, бадиий шакл яратиш, фикрлаш, гоя ва ечимга олиб келувчи аклий жараён; шахснинг янги гояларни яратиш ва кабул килишга тайёрлигини тавсифловчи ижодий кобилият. [4]
Шунга кура креативлик талабаларнинг максадга йуналтирилган ижодий хатти-харакатлари ифодаси булиб, у узида оригинал гояларни яратиш, жадаллик, ишчанлик, атроф-мухитга эстетик муносабатда булиш, уз-узини англаш, рефлексия каби шахсий сифатларнинг мажмуини уз ичига олади. Шундай килиб булажак укитувчиларнинг креатив фикрлаши тезкорлик, хозиржавоблик, мобиллик, ишчанлик билан бевосита боглик хисобланади. Талабаларни креатив фикрлашга ургатиш оркали уларнинг лаёкатлари касбий лаёкатлари, иктидорларини намоён килиш имконияти вужудга келади.
Талабаларни креатив фикрлашга ургатишда дарс ва дарсдан ташкари педагогик жараёнлар мухим ахамият касб
June 3
89
этади. Талабаларни креатив фикрлашга ургатишда барча бошка воситалар билан бир каторда укитувчининг касбий махорати ва компетенцияси мухим урин эгаллайди. Бу жараёнда педагогика туркум фанларини укитиш жараёнида куллланиладиган эвристик топшириклардан кенг куламда фойдаланиш тавсия этилади. Эвристик топшириклар талабаларда касбий характердаги креатив куникмаларнинг хосил булишида мухим урин эгаллайди. Чунки ушбу топширикларни ечиш давомида талабалар ижодий изланишга муваффак буладилар. Эвристик топшириклар талабаларни ижодий изланишга ва ижодий фаолият натижасини намоён этишга ундайди. Талабаларнинг креатив фаолиятлари натижаларнинг мунтазам назорат килиш ва такомиллаштириш профессор-укитувчилардан алохида касбий махорат ва ижодкорликни талаб килади.
Миллий таълим дастурида талабаларни креатив фикрлашга ургатишга устувор ахамият берилган. Креатив фикрлаш натижасида профессор-укитувчилар билан талабалар орасида ишчан мулокот ва укув хамкорлиги вужудга келади. Профессор-укитувчилар талабаларда креатив фикрлаш куникмасини шакллантириш максадида кулай педагогик вазиятларни яратишлари лозим. Профессор-укитувчилар талабаларни креатив фикрлашга ургатиш учун укув жараёнида бир катор кулай вазиятларни яратишлари ва боскичма боскич креатив фикрлашга хизмат киладиган укув топширикларни купайтириб боришлари талаб этилади.
1. Педагогик ходисалар, илмий тушунчалар хакида талабаларга батафсил маълумот берадиган укув вазиятларини яратиш. Талабаларда укув материалларини ижодий узлаштириш мотивларни шакллантириш. Укув билув жараёнида талабаларга купрок мустакил ишлаш учун шароит яратиш.
2. Педагогика туркум фанларини укитиш жараёнида талабаларнинг ижодий ишлари куламини янада кенгайтириш. Талабалар олдига креатив фикрлашни талаб киладиган муаммолли саволлар куйиш. Талабаларни айни бир муаммонинг бир нечта ечимини топишга ундаш. Укув материаллари устида ижодий ишлаш имконини берадиган дидактик вазиятларни вужудга келтириш. Талабаларнинг креатив фикрлаш даражаларини хисобга олган холда улар олдига индивидуал топшириклар куйиш.
3. Педагогика туркум фанларини укитиш жараёнида укув топширикларни ечишнинг бир канча усулларини такдим
килиш. Талабаларни индивидуал, жуфтликларда кичик гурухларда ишлашларини ташкил этиш оркали креатив
June 3
90
фикрлаш куникмаларини шакллантириш. Талабаларда креатив фикрлашни шакллантиришнинг инновацион усулларини куллаш. Талабаларда фикрлаш куникмаларини жадал ривожлантириш имконини берадиган укув ахборотлари ва иккиламчи дидактик лойихалардан фойдаланиш самародлигини таъминлаш.
4. Талабаларнинг уз ижодий фаолиятлари махсулини яратишлари ва намойиш килишларини таъминлаш. Талабаларда уз фикрларининг мазмун-мохиятини тушунтириб бериш таржрибасини шакллантириш. Талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш максадида бахс-мунозара, савол-жавоб, эвристик сухбат вазиятларини яратиш. Талабаларнинг уз фикрлари, гояларини гурухдошлариники билан киёслашга ургатиш.
5. Креатив фикрлаш натижаларини намоён этиш. Талабаларга муаммоли топширикларни ечиш йулларини ургатиш.
6. Талабаларнинг креатив фикрлаш даражаларини тахлиил килиш ва ушбу йуналишдаги бушликларни аниклаш. Талабаларнинг ранг баранг фикрларини узаро киёслаш, талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш имкониятларини кенгайтириш. Талабаларни креатив фикрлашга ундовчи укув вазиятларни тизимлаштириш каби масалалар уз ечимини кутмокда.
7. Талабаларнинг креатив фикрлаш куникмаларини шакллантиришнинг нечогли зарурлигини англашда амалга ошириладиган тахлиллар мухим урин эгаллайди. Талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантиришда уларнинг билиш имкониятларини кенгайтириш мухим ахамият касб этади. Талабаларда шаклланган креатив куникмаларини бахолаш учун уларнинг ижодий имкониятларини кенгайтириш талаб этилади.
Талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш учун уларда янги укув материалларни такдим этиш, муаммоларга ечим топиш лаёкатларини ривожлантириш, муаммоларнинг ечимига ижодий ёндашиш усуллари билан куроллантириш такозо килинмокда. Бунинг учун талабаларнинг креатив тафаккури, педагогик ходисалар ва муаммоларни идрок этиш лаёкатини ривожлантириш назарда тутилади. Уз-узини ривожлантириш топширикларни ижодий ёндошган холда бажариш креатив фикрлаш махсули хисобланади. Креатив фикрлаш талабаларни янгиликлар яратишга ундайди. Унинг асосини талабалар томонидан яратилган ижодий ишларнинг
June 3
91
Л
ve
намуналари ташкил этади. Ижодий ишлар талабаларнинг креатив фикрлаш лаёкати ва ижодкорлигини намоён этади.
Аксарият холларда талабаларнинг креатив куникмалари билан интеллектуал лаёкатлари бир биридан фаркланмайди. Креатив фикрлаш узининг педагогик-псилогик жихатларига кура, интеллектдан фарк килади.
Креатив фикрлаш эса ижобий фикрлаш демакдир.
Интеллект (лот. intellectus - акл, идрок, зехн) - кишининг вокеа-ходиса мохиятини тулалигича билишига асосланган ва у оркали намоён буладиган фаолияти; инсоннинг аклий кобилияти; хаётни, атроф-мухитни онгда айнан акс эттириш ва узгартириш, фикрлаш, укиш, урганиш, дунёни билиш ва ижтимоий тажрибани кабул килиш кобилияти; турли масалаларни хал килиш, бир карорга келиш, окилона иш тутиш, вокеа ходисаларни олдиндан кура билиш лаёкати.[4]
Талабаларнинг креатив фикрлаш куникмаларини ривожлантириш жарёни мураккаб педагогик характерга эга. Шунга кура талабаларнинг креатив фикрлаш куникмаларини ривожлантириш жараёни укув материалларининг тизимли тарзда такдим этилишини такозо килади.
Талабаларни интеллектуал ривожлантириш имокниятига эга булган укув топшириклари ёрдамида креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш бир кадар осон кечади. Талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантириш шахснинг ижодий лаёкатини намоён килиши учун педагогик асос яратади. Креатив фикрлаш талабаларнинг ижодий имкониятларини кенгайтиради. Кретатив фикрлаш натижасида талабаларнинг ижодий фикрлаш лаёкати намоён булади, натижада уларнинг укув билув имкониятлари кенгаяди, уз-узини ривожлантириш мотивлари хосил булади.
Талабаларнинг ахборотларни излаш, уларни саралаш хамда улар устида ишлаш лаёкати бевосита креатив фикрлаш билан боглик. Креатив фикрлаш фаолиятнинг максади шундан иборатки, узлаштирилган укув материаллари ва турли даражадаги ахборотларни шакллантиришдан асосий максад, уларда хаётий ва касбий компетенецияларни хосил килиш билан бевосита боглик. Педагогик таълим мазмуни талабаларда креатив фикрлиш куникмалариини ривожлантириш, улар онгига узбек халкининг ижтимоий тажрибасини сингдиришдан иборат. Бунинг натижасида талабаларда вокеликни ижобий идрок этиш лаёкати шаклланади. Натижада уларнинг укув фаолияти
June 3
92
баркарорлашиб, ижодий имкониятлари кенгаяди. Таълим жараёнида инновацион технологиялар ёрдамида талабаларда креатив фикрлаш куникмалари жадал ривожланади. Шунга кура шахсга йуналтирилган таълим жараёнида талабаларда креатив куникмаларини шакллантиришга йуналтирилган ижодий мухит вужудга келтирилади. Ушбу контекстда укув жараёнининг мухим белгиси унинг креатив фикрлашга йуналтирилганлигидир. Педагогика туркум фанларини укитиш жараёнида талабаларда креатив фикрлаш куникмасини шакллантиришга кай даражада урин ажратиш керак деган хакли савол тугилмокда. Инновацион характердаги педагогик таълим жараёнида талабаларнинг мантикий креатив куникмаларининг боскичма боскич ривожлантириш назарда тутилади. Бу жараёнда профессор-укитувчилар талабаларда креатив фикрлаш мотивларини шакллантириш механизмларини куллашга алохида эътибор каратадилар. Педагогик таълим жараёнини лойихалашда профессор-укитувчилар талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини ривожлантириш максадига устувор урин ажратадилар. Бунинг учун улар укув максадларига эришиш механизмлари, функцияларини такомиллаштиришга интиладилар. Ушбу максадга эришиш учун зарур укув воситалари, дидактик материаллар, савол ва топширикларни танлайдилар хамда тизимлаштирадилар. Натижада укув жараёни талабаларда креатив фикрлаш куникмаларини шакллантиришга йуналтирилади. Укув жараёни эса таълимнинг функционал парадигмасидан бир кадар чекиниб, креатив парадигмани татбик этишга йуналтирилади. Натижада талабаларни комплекс ривожлантиришга йуналтирилган укув жараёнини ташкил этиш имкониятлари кенгайтририлади. Педагогик таълим жараёни максадларидан келиб чиккан холда уни лойихалаш ва ташкил этиш талабаларнинг креатив фикрлаш имкониятиларини кенгайтиради. Талабаларнинг креатив фикрлашга тайёрлиги уларда билиш мотивларининг ривожланишига кумаклашади.
Маълумки, креатив фикрлаш талабаларга рефлексиялаш, мустакил билим олиш, уз фикрини эркин баён этиш, ижодий фаоллик курсатиш имкониятларини такдим этади. Креатив фикрлаш куникмаларининг шакллантиришга хизмат киладиган дидактик воситалар педагогик таълим мазмунида, шу жумладан укув модуллари таркибида уз ифодасини топиши лозим. Натижада талабаларнинг педагогика туркумидаги укув предмети мазмунини креатив узлаштиришлари жадаллашади.
June 3
93
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 28.01.2022 йилдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси" тугрисидаги ПФ-60-сонли Фармони.
2. Ибрагимова Г.Н. Интерфаол укитиш методлари ва технологиялари асосида талабаларнинг креативлик кобилиятларини ривожлантириш: фалсафа доктори (PhD) даражаси олиш учун ёзилган дисс. автореф. - Тошкент, 2017. - 25 б.
3. Мурадова Д.Дж. Педагогические основы развития креативного мышления учащихся в процессе обучения гуманитарным дисциплинам (7-8 классы). Дисс. автореф. канд. пед наук, УзНИИПН имени Т.Н.Кары Ниязии. -Тошкент, 2006. - 25 с.
4. Педагогика: энциклопедия. II жилд / тузувчилар: жамоа. - Тошкент: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти, 2015. - 376 б.
5.Mansurjonovich, J. M. (2022). METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR IMPROVING THE CONTENT OF TRAINING FUTURE ICT TEACHERS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION. АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ СОВРЕМЕННОЙ НАУКИ И ОБРАЗОВАНИЯ, 9.
6. Juraev, M. M. (2021). Pedagogical conditions for the development of vocational education through interdisciplinary integration into the vocational education system. In НАУКА, ОБРАЗОВАНИЕ, ОБЩЕСТВО: АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ, ДОСТИЖЕНИЯ И ИННОВАЦИИ (pp. 110-112).
7. Mansurjonovich, J. M. (2021). Experience Of Cambridge Curricula In Ensuring The Continuity Of Curricula In The Field Of "Computer Science And Information Technology" In The System Of Professional Education. The American Journal of Interdisciplinary Innovations and Research, 3(11), 26-32.
8. Jumakuziyevich, Y. U. (2022). Pedagogy Methodology As The Basis For The Formation Of Teacher Methodological Culture. Journal of Positive School Psychology, 6(11), 2019-2022.
9. Zhumakuzievich, Y. U. (2022). FOLLOWING THE PRINCIPLES OF COMMUNICATION IN COMMUNICATIVE DIDACTICS. Open Access Repository, 8(12), 573-575.
June 3
94