ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 1 | ISSUE 3 | 2020
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2020: 4.804 HННОВАЦHОН "KLASTER MOBILE" RtfOBACH
F. И. Мухамедов Б. А. Ахмедов
Тошкент вилояти Чирчик Давлат Тошкент вилояти Чирчик Давлат
педагогика институти педагогика институти
ректори укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада таълим сифатини оширишда инновацион дастурий воситаларнининг, хозирги кундаги урни, уларни ишлатиш, таълим самарадорлигини оширишда янгича замонавий технологик усул ва воситалар хакида суз боради.
Калит сузлар: таълим, фан, технология, кластер, инновация, мобил илова, планшет, гаджет, билим, куникма, малака, педагогик технология, муаммоларни аниклаш, мактаб лабораторияси.
INNOVATIVE MOBILE APPLICATION "MOBILE CLUSTER"
G. I. Mukhamedov B. A. Axmedov
Rector of Chirchik State Pedagogical Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region Institute of Tashkent region
ABSTRACT
This article discusses innovative technologies, the current role of modern software in improving the quality of education, and the use of modern technological methods and skills to improve learning.
Keywords: education, science, technology, cluster, innovation, mobile application, tablet, gadget, knowledge, skills, qualifications, pedagogical technologies, identification of problems, school laboratory.
КИРИШ
Таълим кластерини жорий этиш маълум бир таълим сохасидаги (худудий, функционал) минтакавий бизнес лойихаларида, янги технологияларни ишлаб чикишда фундаментал ишланмалар ва замонавий тизимларни бирлаштириш зарурияти билан боFлик. Таълим хизматларини курсатувчи иш берувчига -таълим кластери - устувор йуналишларни аниклашга имкон берадиган, илFор
тажрибага асосланган ва амалий малака талабларига эга булган кадрларни етказиб беришни назарда тутади.
Шиддат билан ривожланаётган бугунги даврда факат ва факат, янги фикр, янги FOяга, инновацияга таянган давлатгина кузланган максадга эришади. Таълимни ривожлантириш, самарадорлигини ва сифатини ошириш тенденцияларидан бири - бу таълим тизимида кластер усул ва воситаларини шакллантириш тамойлларидир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Кластерларни шакллантиришдан максад - бу жамоат, вилоят, республика микиёсида жойлашган бир хил соха ташкилотларини ва улар билан умумий ягона занжирда булган ахборот-коммуникацион занжирда булган таълим, илмий, инжиниринг, консалтинг, стандартлаштириш, сертификатлаштириш ва бошка хизматларни уЙFуунлаштириш - инновацион ишлаб чикаришни ташкил этиш асосида ракобатбардош товарлар ва хизматлар яратишга йуналтиришдан иборатдир.
Бугунги кунга келиб инновацион кластер - фан, таълим ва ишлаб чикариш интеграцияси мезони экани аён булиб колди.
Замонавий таълим кластерининг тузилиши, асосан бир нечта бир-бирига боFлик кисмлардан иборат: махсус ресурслар, махсус хизматлар, боFлик йуналишлар, истеъмолчилар ва албатта махсулот. Таълим технологиялари, уцув воситалари, АКТ лари замонавий таълим кластерини тузишда асосий устунларидан бири хисобланади.
НАТИЖАЛАР
Мобил телефонлар инсон хаётининг деярли барча сохаларига кириб келди. Илгарилари китоблар, дафтарлар, калам, коFOЗ ва аклга эгалик килишнинг узи кифоя килса, бугунги кунда замонавий жамиятнинг ракобат мухитида, укувчилар купрок замонавий ахборот технологияларига мухтож. Планшетлар, инновацион технологиялар ва компьтер дастурлари таълимга буладиган ёндашувни ва умуман олганда таълим тизимига кучли таъсир курсатиши бугунги кунда аник булиб колди.
Деярли хар бир фойдаланувчида, хам катталарда, хам ёшларда, смартфон ёки замонавий мобил воситаси мавжуддир. Афсуски укувчи ёшларнинг аксарияти, куннинг куп кисмини смартфон билан утказади. Бирок, хакикатан хам, сифатли билимга эга булишни истаган укувчи ёшлар, инновацион курилмалардан уринли фойдаланиши, максадга эришиштирувчи омил
хисобланади. Бунинг учун укувчининг уз хохиши ва баъзи холларда мустахкам иродаси булиши керак.
Буюк Британия, АКШ ва Австралия мамлакатлари тадкикотчи олимларининг статистик маълумотларига кура: 2009 йилда ёшлар орасида смартфон гаджетини ишлатиш 10% ни ташкил этган, 2020 йилга келиб бу курсатгич 74% ни ташкил этган.
Айнан шундан келиб чикиб, бу тенденциядан самарали фойдаланиш учун замонавий, инновацион Klaster Mobile дастурий воситасини ишлатиш, жамият ёш авлодинининг вактини самарали утказиш учун, урта-таълим укувчиларини ёшлигидан фундаментал туFри таксимланишига кумаклашади.
Klaster Mobile иловаси асосий 6-булимдан иборат булиб:
■ "Sayt yangiliklari" - ОТМ расмий сайтида жойлаштирилган янгиликлар, олийгохдаги янги лойихалар, карор ва маълумотлар, ОТМ тузилиши (факультет ва кафедралар), рахбарият ва хизмат курсатувчи булимлар, таълим йуналишлари(ихтисосликлар, докторантура, магистратура, бакалавр, иккинчи олий таълим, сиртки, махсус сиртки ва х.к.) хакида батафсил маълумот олса булади.
■ "Ta'lim yangiliklari" - Республика ва Жахон таълимига оид маълумот ва янгиликлар, ОТМларнинг рейтинги, кириш баллари, квоталари, фан олимпиадалари хакида маълумотлар, колаверса Узбекистон Республикаси олий ва урта махсус таълим Вазирлиги интернет портали (http://www.edu.uz/) даги маълумотларни, Узбекистон Республикаси Халк таълими вазирлиги интернет сайти (https://uzedu.uz) даги маълумотларни олиши мумкин булади. Ундан ташкари халкаро Scopus олимлар интернет портали (илмий ишларда чоп этилган маколаларни кузатиш воситаси) даги янги маълумот ва нашрлар хакида маълумотга эга булиши мумкин. Узбекистон Республикаси Президентининг, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг таълимга оид янги карор ва буйрукларини куриши ва улар билан танишиш имконини беради.
■ "Test online"- асосий булимлардан бири булиб, фойдаланувчига математика, физика, информатика ва мутахассислик фанларидан тестлар такдим этади. Бу булимда нафакат абитуриент балки, ОТМ талабалари ва профессор -укитувчилари, умумий урта таълим мактаб укитувчи ва укувчилари, аттестация ва малака ошириш курсларидаги устозлар, илмий институт ва бошка таълим сохаларида укийдиган, ишлайдиган фойдаланувчилар уз билимларини синаб, имтихонларга инновацион равишда тайёргарлик куриши мумкин булади. Кеийнчалик бошка фанлардан хам тест машFулотлари кушилиши режалаштирилган (инглиз тили, ижтимоий фанлар). Тестлар базаси доимий
равишда Давлат таълим стандартига мос равишда янгиланиб турилади. Бу булимнинг асосий ютукларидан бири бу- талаба тест машFулотларини узлаштириш учун анъанавий яъни цогоз-цалам усулидан замонга мос, масофавий интернет-технология усулига утишидир.
■ "Muloqot Online"- яна бир кластерга ёндошган, асосий булимлардан бири булиб, энг аввало "уцувчи-уцитувчи-раубарият" тамойили асосида хизмат курсатадиган булим хисобланади. Масофадан туриб рахбарият умумий урта таълим тизимидаги камчиликлар ва ютуклардан хабардор булиб туради. Камчиликларни устида ишлаш бизга самара берса, ютук ва ижодий фаолият курсатаётган умумий таълим мактаблари, бошка ортда колаётган макталбарга намуна сифатида курсатилади. Бу булим яна турли булимларга булинган булиб, унинг ичида худди ижтимоий тармокдаги мулокот дастурига ухшаш равишда алохида укувчилар, талабалар, устоз-мураббийлар учун, вилоят рахбарияти учун алохида гурухлар яратилади. Бу булимда инновацион равишда, суровномалар утказиш имкони мавжуд булади.
■ "Dars jadvalim" - бу булимда укувчи уз мактаби, талаба эса уз ОТМдаги дарс жадвалини онлайн равишда куриб танишиш имконига эга булади. Бу булим умумий урта таълим мактаби рахбарияти ёки ОТМ деканати томонидан тулдирилади. Бу булимнинг асосий афзалликларидан бири- талаба доскага илинган дарс жадвалини излаш эмас, балки уз планшетидан куриш имкониятидир. Агарда дарс машFулоти узгартирилса(замена килинса) фойдаланувчига смартфон автоматик тарзда огохлантириш беради. Бу булим хозирги "Сиртки" йуналиш талабалари учун айни муддао булар эди. Сабаби, талабалар 5та бинода дарс утади ва уларни кайси бинода, кайси укув аудиториясида, кайси дарс машFулоти булишини огохлантириш, таълим муассасаси рахбарияти учун мураккаб вазифага айланиб колди. Бундан ташкари бу булимда уйга берилган вазифаларни кайд этиш имконини беради шу билан бирга оралик ва якуний назоратлар муддати ва натижалари эълон килинади.
■ "Mening anketam" - булими мактаб укувчиси ёки ОТМ талабаси хакидаги барча маълумотларни уз ичига камраб олади. Масалан: шахсий маълумотлари, турар жойи, фойдаланувчининг телефон раками, шахсий Klaster Mobile Indetifikatori (кейнчалик KM ID), укишдаги узлаштириш курсаткичлари, колаверса 4-боскич педагогика ОТМ талабаси турар жойга караб, укитувчи етишмаётган кудудлардаги мактаб рахбарияти ушбу талабани ишга чакириш имконини, агарда 1-3 боскич талабаси булса педагогик амалиётини уташга амалий ёрдам ва келгусида ушбу талабани шу мактабда олиб колиш имконини
беради. Ушбу инновацион усул, вилоят, туман микиёсидаги, укитувчи этишмаётган худудларнинг реал мониторингини рахбариятга намоён этади.
МУХОКАМА
Ушбу мобил илова интернет оркали ишлайди, колаверса асосий маълумот матн куринишида булгани сабаб, фойдаланувчининг интернет-трафигини кам сарфлайди ва маълумотлар тез юкланиш имконини беради. Асосий (марказий) серверларнинг юкланишини олдини олади. Мобил иловада руйхатдан утиш пулли хисобланади. Йотилган маблаFлар, мобил илованинг яратувчиси, мобил иловада мавжуд онлайн-тестларни, янги маълуотларни киритиш ва янгилаб турувчи оператор ишчиларга, ойлик маош сифатида, сервер вазифасини бажарувчи компьютерлар хизмати учун туланади, колгани ОТМнинг ва мактабнинг шахсий хисобига утказилади.
Бугунги кунда онлайн интернет-таълим бозори тенденциясини 2 гурухга булиш мумкин: очик таълим муассасалари ва мобил таълимли очик таълим ресурслари. Аслида, иккаласи хам таълим олиш имкониятларини кенгайтириш, янада мослашувчан ва мослаштирилган таълим хизматларини курсатиш ва укувчини укишга жалб килиш билан боFлик.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда ушбу мобил илова, кластерлашган инновацион усул ва воситаларни ишлатган холда, таълим сифатини ва самарадорлигини ошириш, колаверса вилоят, тумандаги хар бир мактабнинг реал куринишдаги мониторингини, вилоят ва бошкарма таълим рахбариятига курсатиб беради.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. "Таълим кластери - инновацион укитиш усули сифатида" Раджабов Б.Ш. ТВЧДПИ 2018 й.
2. Akhmedov, B. A., & Khasanova, S. K. (2020). Public education system methods of distance in education in development of employees. Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, 7(1), 252-256.
3. Gafforova, G. G., Khaitmetov, R. K., & Madalimov, T. A. (2020). A STRATEGY OF ACTION AS A COMPLEX SYSTEM. International Scientific Journal Theoretical & Applied Science, 90(10), 448-452.
4. Ахмедов, Б. А. (2020). Математические модели оценки характиристик качества и надежности программного обеспечения. EURASIAN EDUCATION SCIENCE AND INNOVATION JOURNAL, 3(10), 97-100.
5. Гулбоев, Н. А., Дуйсенов, Н. Э., Ахмедов, Б. А., & Рахматова, Г. С. (2020). Модели систем управления электрическими сетями. Молодой ученый, 22(312), 105107.
REFERENCES
1. "Таълим кластери - инновацион укитиш усули сифатида" Раджабов Б.Ш. ТВЧДПИ 2018 й.
2. Akhmedov, B. A., & Khasanova, S. K. (2020). Public education system methods of distance in education in development of employees. Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, 7(1), 252-256.
3. Gafforova, G. G., Khaitmetov, R. K., & Madalimov, T. A. (2020). A STRATEGY OF ACTION AS A COMPLEX SYSTEM. International Scientific Journal Theoretical & Applied Science, 90(10), 448-452.
4. Ахмедов, Б. А. (2020). Математические модели оценки характиристик качества и надежности программного обеспечения. EURASIAN EDUCATION SCIENCE AND INNOVATION JOURNAL, 3(10), 97-100.
5. Гулбоев, Н. А., Дуйсенов, Н. Э., Ахмедов, Б. А., & Рахматова, Г. С. (2020). Модели систем управления электрическими сетями. Молодой ученый, 22(312), 105107.