Научная статья на тему 'Инклюзив шароитида ўқитувчининг педагогик маҳорати – педагогик муаммо сифатида'

Инклюзив шароитида ўқитувчининг педагогик маҳорати – педагогик муаммо сифатида Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
419
50
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
Инклюзив таълим / интеграциялашув / инклюзия / инновация / ИЭП / ногиронлик / концепция. / inclusive education / integration / inclusion / innovation / IEP / disability / concept

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мақсудова Нодира Алижановна

Мақолада таълим муассасаларида инклюзив таълимни жорий этиш ва бўлажак педагогларни инклюзив таълимга тайёрлаш технологиялари ёритилган. Махсус эхтиежли болалар ва ўсмирларни инклюзив таълимининг мазмун-мохияти, вазифалари, тамойиллари, инклюзив таълимга булган эхтиежлар; ушбу таълим шаклини амалга оширишда халқаро ташкилотларнинг вазифалари; инклюзив таълимнинг хуқуқий асослари, ресурс педагог ва унинг вазифалари кайд этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEDAGOGICAL SKILLS OF THE TEACHER IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

The article outlines the techniques of introducing inclusive educational institutions and preparing future teachers for inclusive education. The essence, objectives and principles of inclusive education of special needs children and adolescents need inclusive education, the role of international organizations in implementing this form of education.

Текст научной работы на тему «Инклюзив шароитида ўқитувчининг педагогик маҳорати – педагогик муаммо сифатида»

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (SI) II/2020 ISSN 2181-063X

ИНКЛЮЗИВ ШАРОИТИДА УЦИТУВЧИНИНГ ПЕДАГОГИК МАХРРАТИ - ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

Максудова Нодира Алижановна Наманган давлат университети

Аннотация: Мацолада таълим муассасаларида инклюзив таълимни жорий этиш ва булажак педагогларни инклюзив таълимга тайёрлаш технологиялари ёритилган. Махсус эхтиежли болалар ва усмирларни инклюзив таълимининг мазмун-мохияти, вазифалари, тамойиллари, инклюзив таълимга булган эхтиежлар; ушбу таълим шаклини амалга оширишда халцаро ташкилотларнинг вазифалари; инклюзив таълимнинг хуцуций асослари, ресурс педагог ва унинг вазифалари кайд этилган.

Таянч сузлар: Инклюзив таълим, интеграциялашув, инклюзия, инновация, ИЭП, ногиронлик, концепция.

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УМЕНИЯ УЧИТЕЛЯ В ИНКЛЮЗИВНОЙ СРЕДЕ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА

Максудова Нодира Алижановна Наманганский государственный университет

Аннотация: В статье рассказываетсъя о внедрении инклюзивного образования в образовательных учреждениях и технологиях подготовки будущих учителей к инклюзивному образованию. Суть, цели, принципы инклюзивного образования для детей с особыми потребностями и выходы, которые имеют инклюзивное образование

Ключевые слова: инклюзивное образование, интеграция, инклюзия, инновация, ИЭП, инвалидность.

PEDAGOGICAL SKILLS OF THE TEACHER IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT AS A PEDAGOGICAL PROBLEM

Maksudova Nodira Alijanovna Namangan state university

Abstract: The article outlines the techniques of introducing inclusive educational institutions and preparing future teachers for inclusive education. The essence, objectives and principles of inclusive education of special needs children

and adolescents need inclusive education, the role of international organizations in implementing this form of education.

Keyword: inclusive education, integration, inclusion, innovation, IEP, disability, concept

Махсус эхтиёжли болаларни олий таълим тизимида укитиш укитувчилардан икки карра масъулият билан ишлашни талаб этади.

Инклюзив таълим жорий килинган муассасада албатта психолог фаолият юритиши лозим. Психологнинг фаолияти хар бир боланинг рухий саломатлигини химоялаш, рухий ривожланишидаги камчилкларини бартараф этиш ва коррекциялашга каратилади. Муассаса психологи хар бир болани психологик жихатдан текширади, доимий равишда психолог-педагогик жихатдан урганиб боради, индивидуал ривожлантириш дастурларини тузади, алохида эхтиёжли болани оилада тарбиялаш буйича ота-оналарга маслахатлар беради, инклюзив таълим муассасасининг педагогик ходимларига психологик ривожлантириш масалаларида методик ёрдам курсатади.

Уцитувчи фаолиятидан кузланган асосий мацсад: олий таълим муассасаларида таълим олаётган махсус таълимга мухтож талабалар ва уларнинг укитувчиларига ёрдам курсатишдан иборат.

Уцитувчи цуйидаги вазифаларни амалга оширади:

- хар бир талабани кайси даражадаги ёрдамга мухтожлигини аниклаш ва уларнинг эхтиёжларидан келиб чиккан холда мунтазам равишда улар билан учрашиш.

- талабалар билан якка тартибда ишлаш, индивидуал режалардан келиб чиккан холда уларни кузатиш, укув дастурига мослашишига ёрдам бериш, укитиш ва бахолаш.

- Педагог-укитувчилар талабаларнинг махсус эхтиёжлари ва кобилиятларига оид маълумотларни бериш.

- мунтазам равишда талабаларнинг эришаётган муваффакиятларини мухокама килиш ва бахолаш.

- педагог ходимлари ва ота-оналар билан хамкорликда ишлаш;

- зарурат тугилса, талабаларни бошка ёрдам курсатувчи уюшмаларга таклиф этиш (масалан, семинарларга, шифокорларга).

- укитувчилар хамда талабалар билан индивидуал равишда олиб бориладиган фаолиятларни кайд этиб бориш.

- стандарт укув режа талабларига жавоб бермайдиган вазиятларда хар бир укувчига индивидуал укув режа тузишга кумаклашиш;

- мавжуд барча ресурслар (укув адабиётлар, укитиш курилмалари ва бошка асбобларни хужжатлаштириш ва улар руйхатини тузиш.

Инклюзив таълим сифатини ошириш учун шароит яратишни хисобга олган холда, шу жумладан, ногирон талабалар таълим сифатини яхшилаш учун шарт-шароитлар яратиш максадида, уларнинг таълим эхтиёжлари керак:

Инклюзив таълим доирасида янги педагогик технологиялардан фойдаланган холда интерактив усул ва таълим шаклларини ишлаб чикилди:

- ногирон болаларни таълим сохасига жалб килиш нуктаи назаридан укитиш методологияси ва методикасини ишлаб чикиш;

- узлуксиз инклюзив (интеграл) таълимни ривожлантиришнинг мавкеи ва ривожланиш тенденсияларига йиллик мониторинг утказиш;

- умумий таълим ногирон болаларни, шу жумладан илмий-тадкикот олиб бориш учун Узбекистон Республикаси халкаро тажрибасини урганиш;

- таълим сохасига интеграциялашув ёки инклюзивлик шароитида болаларни тарбиялаш ва укитиш методикасини ишлаб чикиш;

- замонавий педагогик технологиялар ёрдамида индивидуал таълим дастурларини ишлаб чикиш ва интерактив усулларини инклюзив таълим доирасида амалга ошириш учун услубий асосларини яратиш;

- услубий дастурий таъминот, таълим стандарт талабларини ишлаб чикиш, давлат таълим стандартлари (талаблари) ва экспериментам текшириш мувофик адаптив узгарувчан дастурларини урганиб чикиш;

- умуммиллий ва камровчи тузилмаларнинг инклюзив (интеграл) таълим мазмунини куриб чикиш (укув дастурлари);

- талабаларнинг малакаси ва кобилиятларини билиш учун таълим стандартлари (талаблари) буйича билимларни ва назорат вазифаларини ишлаб чикиш.

Фойдаланилган адабиётлар

1. В.А.Ядов «Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: диспозиционная концепция» второе расширенное издание. М. 2013

2. Т.К.Болеев. «Формирование готовности учителя к деятельности по профилактике аутоагрессии учащихся» автореферат. Тараз.2004

3. О.А.Ларионова «Профессионально-ориентированная иноязычная одготовка будущих специалистов нефтегазовой отрасли на основе интегративного подхода» автореферат. Казань 2017.

4. П.В.Середенко «Психолого-педагогическое исследование»: методология и методы. Южно-Сахалинск. 2010

5. П.В. Середенко «Подготовка учителя - исследователя в вузе»: УДК 378.018. 181-189

6. В.В.Хитрюк «Формирование инклюзивной готовности будущих педагогов: Результативность дидактической модели» Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2015. Вып. 5. С. 112-120.

7. Выготский Л.С. «Проблема у отсталости» Москва 1956 йил

8. Р.Щомахмудова, А.Бердиева, "имконияти чекланган болаларни инклюзив таълимда укитиш услублари" услубий тавсиянома, ооо "ишонч марказ сервис" 2008й.

9. Л.Р.Муминова, Р.Шомахмудова "Имконияти чекланган болаларни индивидуал коррекцион / ривожлантириш дастурининг методик асослари" услубий тавсиянома / "Раззоков О. Ж." ХТ босмахонаси 2007й.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.