Научная статья на тему 'ҲИНД РАҚС ТЕАТРИГА БИР НИГОҲ'

ҲИНД РАҚС ТЕАТРИГА БИР НИГОҲ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
20
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
ҳинд / санъат / рақс / театр / труппа / томошабин / веда / рисола / актер / тимсол / мумтоз драма / сахна

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Шоира Сотимбоевна Ҳамидова

Ушбу мақолада эрамиздан аввалги бешинчи-олтинчи асрларда вужудга келган “Натияшастра”таълимотига асосланган ҳинд рақс санъати ва анъанавий рақс театри “Катхакали”ҳақида гап боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҲИНД РАҚС ТЕАТРИГА БИР НИГОҲ»

ХИНД РАКС ТЕАТРИГА БИР НИГОХ

Шоира Сотимбоевна Хдмидова

УзДСМИ

Аннотация: Ушбу маколада эрамиздан аввалги бешинчи-олтинчи асрларда вужудга келган "Натияшастра"таълимотига асосланган хинд ракс санъати ва анъанавий ракс театри "Катхакали"хакида гап боради.

Калит сузлар: хинд, санъат, ракс, театр, труппа, томошабин, веда, рисола, актер, тимсол, мумтоз драма, сахна

A GLANCE AT INDIAN DANCE THEATER

Shoira Sotimboevna Hamidova

UzSIAC

Abstract: The article, a brief historical perspective of the ancient dance theater "Kathakali", which is based on the rules of the treatise "Natyashastra".

Keywords: india, art, dance, theater, troupe, spectator, Veda, treatise, actor, image, movement, classic, drama, stage

Х,инд ракс санъати хакида исталган санъатсевар кишидан сурасангиз, бу санъатнинг жозибаси, утли таъсири хакидаги таассуротларини тукиб солиши аник. Телевидениеда "Х,индистон" деган каналнинг борлиги, бу халк санъатининг, кенг омма калбидан алохида урин олганлигини далолатидир.

Гарб (Европа)театри тарихи эрамиздан аввалги бешинчи асрда кадимги Юнон театридан бошланган булса, Шарк театри шу даврда яшашда давом этган, хинд театридан уз тарихини бошлаган. Х,инд театрининг адабий драмага асос солган юнон театридан фаркли равишда, хинд театри ракс театри сифатида дунёга келди. Адабий драма сифатида эрамизнинг туртинчи бешинчи асрларида узининг юксалиш даврини утади.

Х,инд театрининг дастурий рисоласи булмиш "Натияшастра"низомида театрнинг келиб чикиши хакида ривоят бор. Унда тасвирланишича, яхши замонлар утиб, ёмонлик авж ола бошлабди, шунда илохлар яратгувчи Брахмадан хамма табакалар учун, кунгил очиш оркали угит, тарбия берувчи бешинчи веда(илохий билим) яратишни сурабдилар. Брахма вокеалар ва кироатчиликни "Ригведа"дан, кушикчиликни "Самаведа"дан, мимика санъатини "Яджурведа"дан, хис эхтиросларни "Атхарведа"дан олиб, барчасини узаро уйгунлаштириб, драма санъатини яратган ва унга илохий Шива

ПссШ^^Ш] 797 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

"Опеп1а1 А|1 and СиКиге" 8аепШс Ме^о^са! иоигпа! / http://oac.dsmi-qf.uz

Уо!ите 4 ^ие 3 / иипе 2023

худосининг ракси сингдирилган, ракс театри яратилган экан. Айнан, Бхарата узининг юз фарзанди ва самовий созандаларга ижро санъатини ургатиб, томошаларини илк бор аршу аълода илохларга курсатиб, унинг конун коидаларини "Натияшастра"да баён этиб одамларга топширган экан.

"Натияшастра" кадимги хинд театрини урганишда бебахо бир рисоладир. Х,индистонда энг кенг таркалган театр "Катхакали"миллий мумтоз театридир. Унинг асосида диний маросимлар ётади. Чолгули мусика, мимика ва жест унинг бош ифодавий омиллари хисобланади. Мусика бошкарувчи восита,лекин томоша мохиятини ракс белгилайди. Бу жанрнинг алохида хусусиятлари: томошалар одатда кун ботгандан кейин намоиш этилиши ва томашани камида олти соат давом этишидир.

Дастлабки даврларда ибодатхоналар театр тарзида кулланилган экан Ибодатхоналарда топилган бронзадан ясалган раккосаларнинг хайкалчалари эрадан аввалги учинчи минг йилликка оидлиги, хинд мумтоз ракс театри ута бой тарихга эгалигидан далолат беради.

Спектакллар сахнани мукаддас маскан эканлигини тасдикловчи маросим лавхалардан иборат Пурваранга деб аталувчи мукаддима билан бошланган Томоша труппа рахбари режиссер,етакчи актер - Судрадхар, унинг хотини нати актриса ва яна икки нафар ёрдамчи томонидан олиб борилган . Биринчи ёрдамчи - Стхапака пардоз- гримчи ва сахна либосчиси хисобланган.

"Катхакали" ракс театри спектакллари кадимги ривоят, кисссалар-Итихас (илохий матинлар) асосига курилган булиб, уз сахна талкини ва эстетикасига эга булган. Асосий кахрамонлар феъл-атвори, характери ранг-тасвир, пардоз, либослар оркали аник гавдалантириган. Сарик ранг-халоллик, маънавий комиллик ифодаси, кук мовий ранг - сахий олийжаноблик белгиси, кизил-куч гайрат, кора ранг-жохиллик ифодаси хисобланган. "Катхакали"ракс театри спектаклларида гуруч пастасидан фойдаланиб буртирилган,салобатли киёфалар яратиш, образ феълини сиртдан яккол намоён этиш талаб этилган.

Х,инд театр труппаларида эркак ва аёл раккоса актрисалар биргаликда ижод килганлар. Ижодий жамоалар оилавий сулола асосига курилган.Шуни алохида такидлаш лозимки,театр артисти факат раксда уста эмас,кушик айтиш,суз оркали образ яратиш лаёкатига эга булиши талаб этилган.

Имо ишора (жест) ракс театрида актерлик махорати даражасини белгиловчи омиллардан хисобланган. Одатда жест, имо ишора гапда, кул харакатларида кулланилади. Х,инд театрида жест кул, бармок, харакати куз умуман инсон танасидаги барча аъзоларининг харакати ва тусланишларини англатади. "Натияшастра" рисоласида бу аъзоларнинг кулланиш тарзи курсатилган. Айникса, кул билан куз фаол хизмат киларкан... Масалан куз

798

!88Ы 2181-063Х / Impact Factor 4.047 (8Ж 2021)

оркали 36 хил, бош, оек, бел оркали маълум маъно берувчи имо ишоралар ишлатилган.

Томошабинга бир суз айтмай хаяжонга солиш,турли тимсол ифода омиллар оркали уларни уй хаёлга буркаш факат ракс воситасида руёбга чикариши мумкин. Х,индистонда булгуси артист болалигидан, суяги котмаёк мактабга берилади, устоз ва шогирд анъанасида тарбия топиб боради.

Итихаслар, яъни драма асосини ташкил этувчи кадимий ривоят ва кисса уша давр диний карашлари доирасида, инсонпарварлик гояларини ифода этганлиги туфайли кейинрок, туртинчи бешинчи асрларда яратилган драмалар учун хам адабий асос булиб хизмат килди. Х,инд адабиётининг буюк намоёндаси Калидасанинг "Шакунтала" асари бунга ёркин мисол булиши мумкин. Асар 1790 йил немис тилига таржима килиниб,марифатпарвар немис адиблари томонидан янги бир маънавий неъмат сифатида кабул килинди.

"Шакунтала"да замину осмон, инсонлару жонсиз мавжудотлар бир-бири билан чатишиб кетган яхлит бир хилкат тарзида намоён топган.

Х,инд санъати хиссиётга асосланган санъат, "Шакунтала"даги вокеа "Ригведа"дан олинган ривоят булиб, дастлаб у ракс спектакли сифатида намоиш этилган. "Шакунтала" драмаси узбек тилига Неру ва Нулуфар мукофотлари совриндори узбекистон халк шоираси Зулфияхоним томонидан таржима килиниб,1973 йили Узбек миллий академик драма театрида режиссер А.Гинзбург томондан сахналаштирилган. "Шакунтала" асари хозирда куп театрларда хам драма, хам мусикали драма ва ракс асари сифатида намоиш этиб келинади.

Х,инд ракс санъати бизнинг Узбекистонда халкимиз томонидан гоятда севилади.Узларини махорати етук деб хисоблаган раккосалар албатта хинд раксларидан намуналар олиб, уз репертуарларини бойитиб борадилар.

Х,инд ракс санъати узининг бадиий гузаллиги катори юксак инсонийлик гояларига асосланганлиги билан хам, хар бир санъат мухлисининг севимли санъати булиб колган.

Фойдаланган адабиётлар

1. Классическая драма. Востока. -М.: 1976.

2. Калидаса Избранное. Драма. -М.: 1956.

3. Турсунбоев С. Шарк мумтоз театри. -Т.: Фан ва технологиялар маркази, 2017.

799

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.