ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН БОЛАЛАР УЧУН ХОРЕОГРАФИЯ ТАЪЛИМИНИНГ УРНИ ВА АХДМИЯТИ
Ш.Худойназарова Узбекистон давлат хореография академияси
Аннотация: Ушбу маколада имконияти чекланган болаларга хореография таълимининг йулга куйилиши ва унга давлат томонидан берилаётган эътибор хусусида суз боради.
Калит сузлар: имконияти чекланган, хореография таълими, пластик харакатлар, мусикий оханг, эксприментал спектакль
THE ROLE AND SIGNIFICANCE OF CHOREOGRAPHY EDUCATION FOR CHILDREN WITH DISABILITIES
Sh.Khudoynazarova State Academy of Choreography of Uzbekistan
Abstract: This article discusses the choreographic education of children with disabilities and the attention paid to it by the state.
Keywords: disability, choreographic education, plastic movements, music, experimental performance
Жадал ривожланиш сари илдамлаб бораётган янги Узбекистонда -ижтимоий хаётимизда инсон омили бирламчи хисобланади. Бугунда унинг барча талаб ва эхтиёжларини кондириш учун хукумат даражасида эътибор каратилиб, шарт-шароитлар, имкониятлар яратилган. Хусусан, имконияти чекланган инсонларга, айникса болаларга булган эътибор нихоятда катта. Уларни жамият хаётига жалб этиш, ижтимоий турмуш тарзини юкори савияга олиб келиш, саломатлигини, харакатини мустахкамлаш, жисмоний жихатдан фаоллаштириш борасида соха мутахасиссларининг уларни турли фойдали мехнат, укув амалиётларига жалб этиш ишлари тобора илгариламокда. Бундай самарали назарий ва амалий ишлар табиийки, натижасини бермай колмайди.
Бугунги кунда таълим тараккиётнинг янги боскичига кутарилди. Аникрок килиб айтадиган булсак, таълим куп йиллар давомида мавжуд булган шаклда, лекин якин вактгача алохида бугин сифатида ажратилмаган, балки урганиш билан бирга булган жараён эди. Хрзирги замонавий таълимда кандай укитиш кераклиги хакида жуда куп сонли дастурлар, укув кулланмалар, китоблар, илмий маколалар мавжуд. Лекин, афсуски, бу асарларнинг аксарияти умумтаълим
мактабларида тахсил олаётган мусика ва спорт мактаблари, турли ансамбл ва гурухларда катнашадиган энг оддий болаларга багишланган. Аммо колган болалар, огир хасталикка чалинганлар, болалигиданок "ногирон бола" ташхиси куйилганлар хам шу жамият вакили ва улар хам эътиборга ва алохида таълим-тарбияга мухтож.
"2019 йил 1 январь холатига кура, Узбекистон буйича расмий тарзда 710 мингга якин ногиронлиги булган шахс руйхатга олинган. Уларнинг 101 минг нафари - 16 ёшгача булган имконияти чекланган болалардан иборат. 2019 йил холатига кура, 710 мингга якин ногирон фукароларнинг 609 минг нафари 16 ёшдан катталар ва уларнинг бор-йуги 10 фоизи олий маълумотли хисобланади."
Х,озирда республикамизда 86 та жисмоний ёки аклий ривожланишида нуксони бор болалар учун ихтисослаштирилган мактаб-интернатлар мавжуд. 21 та санаторий туридаги мактаб интернатлар бор. Уларнинг 16 таси Тошкент шахрида жойлашган. Махсус мактабларда шу кунгача хореография умуман утилмаган.
Имконияти чекланган болаларда тенгдошлари ва катталар билан ижодий муносабатда булиш кобилиятини ривожлантириш (шу жумладан, уларни тадбирларга тайёргарлик куришда фаол кушма фаолиятда) индивидуаллик ва ижодкорликни ривожлантиришга ёрдам бериш нихоятда мухим хисобланади. Ракс машгулотлари ва болаларнинг ижодий фаолияти жараёнида ижобий ижтимоий тажрибани узлаштиришга хисса кушиш, ракс уйинлари оркали болаларнинг мулокот кобилиятларини ривожлантириш, ижодий фаолиятни рагбатлантириш оркали сахнада хам, хаётда хам узини намоён килиш учун баркарор мотивацияни шакллантириш зарур. Табиийки, ногиронли бор болада жамият хаётига киришиш, атрофдаги олам билан мулокот олиб бориши айни мана шу харакатлар натижасида шаклланади.
"Х,иссий ва иродавий муаммоларни хал килиш учун, ракс пайтида боланинг салбий мулокот тажрибасига эга булмасдан, табиий равишда бошка болалар билан узаро муносабатда булиши мухимдир. Хдтто узларига тегишга хеч качон рухсат бермайдиган болалар хам ракс пайтида бир-бирларининг кулларини ушлаб туришади. Раксга тушаётганда хамма бир-бирига карайди ва муайян харакатларни бажаради. Аста-секин, болалар уз харакатларини бошка одамларнинг харакатлари билан мувофиклаштиришни урганадилар, кейин эса ракс янада тартибли ва ритмик булади."
Ракс - бу пластик харакатлар ва инсон танасининг экспрессив позицияларининг ритмик, аник ва узлуксиз узгариши оркали бадиий тасвирларда яратиладиган санъат тури саналади. Ракс мусика билан узвий боглик. Хореографик харакатларнинг хиссий ва мажозий мазмуни мусикий оханг ва ритм билан чамбарчас богланган.
Имконияти чекланган болалар учун хореография - бу уларнинг ривожланиши ва тузатишининг узига хос сохаси булиб, унда шахснинг хусусиятлари ва фазилатларининг аклий, жисмоний ва ижтимоий параметрларида ижобий узгаришлар юз беради. Аклий, жисмоний ва ижтимоий параметрларни ногиронлиги бор болада тулик шакллантириш ва ривожлантириш каторида унинг ижодий кирраларини очиш устоз-мураббий, педагогдан катта махорат, кучли билим ва тажриба талаб этади.
Ракснинг тузилиши, унинг аник намунаси боланинг шахсий хатти-харакати учун ташки ёрдамни ташкил килади. Бу жараёнда педагог ва ногиронлиги бор бола тайёргарлик кураётган маконнинг айни вазифа бажаришга тайёрлиги мухим. Ракс сахнавий асар, уни ижроси учун табиийки, эркин харакатланишга кулай булган кенг майдон мухим.
Лилия Севастянова бундан 40 йиллар аввал биринчи экспериментам спектаклларни "Лик" студиясини ташкил этиб, айнан ногиронлиги бор ёшлар жамоаси билан биргаликда сахнада намойиш этди. Х,озирда унинг жамоаси 30 дан ортик кишини бирлаштирган. Булар профессионал актёрлар, ёш студия ходимлари, шунингдек, огир жисмоний ва рухий касалликлари булган 20 га якин ногиронлар: кур, кар ва соковлар, ногиронлар аравачаси фойдаланувчилари, мия фалаж, аклий заифлик синдроми, усишда нуксонлилар ва бошкалар. (7 ёшдан 40 ёшгача). Жамоа фаолияти хамиша инновацион ва тадкикотчиликка асосланган. Ижодкор бугун асарлар томошабинга тушунарли булиши учун замонавий шаклга эга булган сахна тилини интуитив равишда кидирди, мохиятига чукур киришди. Айнан импровизация тажрибаси ва санъатда жисмоний эмас, балки маънавиятга эътибор каратилиши Хдракат театрига сунгги йилларда ногиронлар билан ижодий ва тарбиявий ишларни олиб бориш имконини берди. "Мен юрганимни орзу киламан..." (2004), "Камалак фестивали" (2005), "Х,аёт мавзуларида импровизациялар" (2006) спектаклларининг мавзулари ва номлари ихтиро килинмаган, реал хаётдан олинган. Спектаклларнинг хореографияси хам махсус тузилган эмас, балки ракс жараёнида импровизацияси, актёрлар ва ногиронларнинг ички бирлиги ва узаро таъсири рамзий, ва нутк имо -ишоралари ва харакатларида мужассамланганда тулдирилиб тугилгандир.
Ракс аслида шахсни шакллантириш жараёнини белгилашда мухим омил хисобланади. У хамма учун очик булган оммавий санъат тури. Раксни таълимда куллаш натижасида тизимли харакатлардан иборат машгулотлар руйхатини тузиб чикиш амалиётчи педагог олдидаги бош масала. Хрзирда «Хореография санъати оркали имконияти чекланган болаларнинг жамиятдаги фаоллигини оширишга каратилган мулътимедиа махсулотини яратиш» мавзуидаги грант лойихам хам айнан шу масалага каратилган булиб соханинг янада ривожланишига хисса кушади. Хукумат ва давлатимиз томонидан ногиронлиги
булган инсонлар, хусусан болаларга яратилаётган имконият ва шарт-шароитлар сони куп. Мухими, эътибор уз манзили ва эгаларини топаётганлигидадир. Таълим ва тарбиядаги энг нозик жихат атроф борлик мулокотни оширишда хореография алохида урин тутиши тажрибаларда синалди.
Хореографик таълим ва тарбия туфайли имконияти чекланган болалар учун ихтисослаштирилган махсус мактаб укувчилари умумий эстетик ва ракс маданиятига эга буладилар, ракс ва мусика кобилиятларини ривожлантириш эса профессионал хореографик санъатни янада нозикрок идрок этишга ёрдам беради.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Зилола Гайбуллаева "Имконияти чекланган болалар хам Узбекистон фукаролари» — инклюзив мусика таълими муаммолари хакида" Ойбек Исоков, Узбекистон ногиронлар уюшмаси раиси билан сухбат.17.06.2020
2. Яровенко Ангелина Борисовна Хореография.Как работать с детьми с ограниченными возможностями здоровья. -https://www.prodlenka.org/metodicheskie-razrabotki/242276-horeografijakak
3. Алымова Галина Ивановна Организация работы с детьми с ограниченными возможностями здоровья с учётом требований ФГОС в хореографии. https://nsportal.ru/shkola/dopolnitelnoe-obrazovanie/library/2018/03/31/
4. Imankulova I. The Role and Importance of Stage Technology and Technology in the Development of Modern Stenography (On the Example of the Alisher Navoi State Academic Theater) CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ARTS AND DESIGN VOLUME: 02 ISSUE: 11 | 2021
5. https: //www. unicef.org/uzbekistan/uz/inklyuziv-talim