Научная статья на тему 'ИЛМ-ФАН ТРАНСФОРМАЦИЯСИ ЖАРАЁНИДА МАЪРИФАТПАРВАР ХОТИН-ҚИЗЛАРНИНГ РОЛИ'

ИЛМ-ФАН ТРАНСФОРМАЦИЯСИ ЖАРАЁНИДА МАЪРИФАТПАРВАР ХОТИН-ҚИЗЛАРНИНГ РОЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
хотин-қизлар / қобилият / иқтидорли қизлар / имкониятлар / фармон / қарор / тизим / ҳуқуқ / муносабат / илм-фан / тараққиёт / интеллектуал салоҳият / билим / илм-фан / трансформация

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мусурманова Ойниса Мусурмановна, К. Рискулова

Мақолада Хотин-қизларнинг илмли, билимли, маърифатли бўлиши, олима ва оқила аёллар, иқтидорли қизлар учун қобилиятларини намоён этишларидаги кенг имкониятлар яртилганлиги, хотин-қизларнинг ижтимоий-сиёсий соҳада улуши тобора ортиб бораётганлиги, Ўзбекистон Республикаси президентининг оила ва хотин-қизларни тизимли қўллаб-қувватлага доир ишларни жадаллаштиришга оид бир қанча фармонлари ва қарорлари ва уларнинг мазмун моҳияти ўз аксини топган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИЛМ-ФАН ТРАНСФОРМАЦИЯСИ ЖАРАЁНИДА МАЪРИФАТПАРВАР ХОТИН-ҚИЗЛАРНИНГ РОЛИ»

ИЛМ-ФАН ТРАНСФОРМАЦИЯСИ ЖАРАЁНИДА МАЪРИФАТПАРВАР ХОТИН-

КИЗЛАРНИНГ РОЛИ 1Мусурманова Ойниса Мусурмановна, 2К. Рискулова

Республика Оила ва хотин-кизлар кумитаси хузуридаги "Оила ва гендер"илмий-тадкикот институти директор уринбосари, Республика "Окила аёллар" харакати етакчиси, педагогика фанлари доктори, профессор 2Педагогика фанлари доктори, профессор https://doi.org/ 10.5281/zenodo.10655335

Аннотация. Маколада Хотин-кизларнинг илмли, билимли, маърифатли булиши, олима ва окила аёллар, иктидорли кизлар учун кобилиятларини намоён этишларидаги кенг имкониятлар яртилганлиги, хотин-кизларнинг ижтимоий-сиёсий сохада улуши тобора ортиб бораётганлиги, Узбекистон Республикаси президентининг оила ва хотин-кизларни тизимли куллаб-кувватлага доир ишларни жадаллаштиришга оид бир канча фармонлари ва карорлари ва уларнинг мазмун мохияти уз аксини топган.

Калит сузлар: хотин-кизлар, кобилият, иктидорли кизлар, имкониятлар,фармон, карор, тизим, хукук, муносабат,илм-фан, тараккиёт, интеллектуал салохият, билим, илм-фан, трансформация

"Таълим тизимининг барча п0F0наларида укишга интилган хотин-кизларни

куллаб-кувватлаймиз ва уларга шароит яратамиз".

Ш. Мирзиёев

Кириш. Янги Узбекистон тараккиёти фукароларнинг илм-фан сохасидаги интеллектуал салохияти натижаларига боглик. Шу сабабли фукароларнинг илм-маърифати борасида трансформация жараёни юз бермокда.Тарихдан маълумки, хар кандай халкнинг, миллатнинг етуклик даражаси аввало, хотин-кизларнинг билим даражаси, интеллектуал салохияти, илм-фан сохасидаги хизматлари оркали намоён булади.

Ушбу тизим хотин-кизлари халкка зиё таркатиш чораларини курадилар.Шунинг учун хотин-кизларнинг илмий салохиятини хар томонлама куллаб-кувватлаш, уларни таълим, илм-фан тараккиётига кенг жалб килиш, олима ва окила аёллар, иктидорли кизлар учун кобилиятларини намоён этишларида кенг имкониятлар яратилмокда. Хотин-кизларнинг илмли-билимли, маърифатли булиши уларнинг оила бахти, жамиятдаги ижтимоий-сиёсий фаоллиги мезонларидан бири хисобланади.

Тарихдан маълумки, Имом Бухорий, Имом Мотуридий, Беруний, Ибн Сино, Амир Темур, Алишер Навоий, Бобур Мирзо каби улуг аждодларимиз, маърифатпарвар жадидларимиз хам оиланинг тинч, мустахкам ва фаровон булишида, фарзандлар тарбиясида хотин-кизларнинг урни ва таъсири бекиёс эканини алохида таъкидлаганлар.

Буюк маърифатпарвар Абдурауф Фитрат айтганларидек: "Фарзандларимизни яхши хулц эгалари цилиб тарбиялашимизучун аввало, миллат оналари тарбия ва илм олишлари лозим".

Ушбу сохада мувоффакиятларга эришишда давлат томонидан яратиб берилган тизимларга амал килиш хар бир иктидорли хотин-кизларнинг максад ва вазифаларини самарали ижросини таъминлашда асос хисобланади.

Бу борада илм-фан, таълим-тарбия билан шугулланувчи иктидорли хотин-кизлар ва ёш кизларнинг хукуклари, иктидори, инновацион келажагини таъминлашда Узбекистон Республикаси Янги Конституцияси ( 2023 йил 30 апрель), "Илм-фан ва илмий

фаолият тугрисида"ги, "Таълим тугрисида"ги, "Педагогнинг макоми тугрисида" ги (01.02.24.УР^-901-сон) конунлари мухим ахамият касб этади.

Шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 18 февралдаги 2022 йил 28- январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60-сон, 2022 йил 7- мартдаги "Оила ва хотин-кизларни тизимли куллаб-кувватлашга доир ишларни янада жадаллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-87-сон, 2023 йил 21- декабрдаги " Оила ва хотин-кизлар кумитасининг фаолиятини такомиллаштиришга оид кушимча чора-тадбирлар тугрисида" ги ПФ-208-сон Фармонлари, 2023 йил 21- декабрдаги " Оилаларни мустахкамлаш ва хотин-кизлар фаоллигини ошириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги 401-сон ^арорлари фукаролар шу жумладан, барча хотин-кизларнинг таълим- тарбия ва илм-фан билан шугулланиш имкониятлари акмеологик кафолатланган.

Асосий кисм. Ушбу йуналишга халкаро микиёсда хам катта эътибор берилмокда. Жумладан:

1. Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг 2015 йил 22 декабрдаги 70 -сессиясида 11 февраль "Илм-фан сох,асидаги аёллар ва кизлар халкаро куни".

2. 1999 йилдаги 54/120 сонли Резолюциясига биноан хар йили 12 августда "Халкаро ёшлар куни".

3. 2011 йилдаги Резолюцияси асосида 2012 йилдан "Халкаро кизлар куни" муносабати билан эса бутун дунёда мамлакатимиз тараккиёти такдирини яратувчи хотин-кизларнинг хукук ва манфаатларини, эзгу максадларини куллаб-кувватлаш борасида халкаро микиёсда тадбирлар утказилмокда.

Шу боис, мамлакатимизда хотин-кизларнинг ижтимоий-сиёсий сохада улуши тобора ортиб, тиббиётдаги улуши 77 фоизни, таълимдаги улуши 74 фоизни ташкил этмокда, бу сохада бир катор янги тизимлар яратилди.

2017-2023 йилларда жами 5238 нафардан 763 таси (204 таси 40 ёшгача) фан докторлари, 4475 нафари эса (2856 таси 40 ёшгача) фалсафа доктори (PhD) аёллар илмий даражаларга эришдилар. Шулардан 3060 таси 40 ёшгача ёш хотин- кизлар илмий даражага эга булдилар.

Бугунги кунда мамлакатимиз Олий укув юртларида 35 мингга якин профессор-укитувчиларнинг 41 фоизини хотин-кизлар ташкил этган булса, 5 мингга якин олималардан 703 нафари фан докторлари, 3622 нафари фалсафа доктори аёллардир.

Шунингдек, профессионал таълим муассасаларида ёшларга таълим-тарбия бериб келаётган педагог-кадрларнинг 14216 нафари хотин-кизлардан иборатдир.2017 йилда олий таълим муассасаларида тахсил олаётган талабаларнинг 110 минг нафарни кизлар ташкил этган булса, бугунги кунда эса 1 млн. дан ортик ёшларнинг 50 фоизини кизлар ташкил этмокда.

Жамият тараккиётида хотин-кизларнинг таълим, илм-фан, ижод эркинлиги, иктидорини намоён этишда янги тизимларнинг ахамияти катта.

Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг:

- 2017 йил 22 майдаги "Олий укув юртидан кейинги таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" 304-сон карорига мувофик Олий укув юртидан кейинги таълим институтларида таянч докторантура, докторантура, мустакил изланувчилик;

- 2019 йил 19 июлдаги "Олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни максадли тайёрлаш тизимини такомиллаштириш тугрисида" 606-сон карорига мувофик 2020 йилдан Олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрларни максадли тайёрлаш тартиби жорий этиш;

- 2020 йилнинг январь ойидан бошлаб стажёр-тадкикотчилик института фаолияти йулга куйилганлиги илмий иктидорли хотин-кизлар учун хам катта имкониятлар эшигини очиб берди.

Президентимиз олга сурган гоялар асосида Вазирлар Махкамасининг 2022 йил 8-августдаги 437-сон карорига биноан Республика "Олималар" жамияти, "Окила аёллар" харакати ташкил этилганлиги ушбу тоифа хотин-кизлар учун мотивация берди.

Давлатимиз рахбари таъбири билан айтганда: "Бу имконият х;али бизнинг тарихимизда умуман булмаган ".

Илм-фан сохибасининг шахсий аник келгуси максади уларнинг иктидори, кобилияти, хатти-харакатлари мохиятини оширади. Шунинг учун таълим муассасаси, оилада китобхонликни ривожлантириш, оиланинг таълим-тарбиявий салохиятини ошириш, кизларнинг умумий ва инклюзив таълим олишларида якиндан кумаклашиш воситасида иктидорли кизлар, ижодкор аёлларнинг мавжуд бой тажрибаси, илмий, техникавий, ижодий ютукларидан унумли фойдаланиш уз самарасини беради.

Бу борада:

- 2 апрель - «Халкаро болалар китоблари куни»,

- 23 апрель - «Бутунжахон китоблар ва муаллифлик хукуки куни»,

- хар ойнинг 17 чисида "Китобхон оналар куни"га багишлаб оилаларда, махаллаларда, таълим тизимида ижодкор шоирлар, олималари, кизикарли бадиий асар муаллифлари билан учрашувлар, ахоли уртасида китобхонлик кечалари, турли мушоиралар,

- "Махалланинг энг яхши китобхон оиласи", "Йилнинг энг фаол китобхони" мавзуларида танловлар, "Оилавий китоб укиймиз", "Келин сарпосига китоб кушиб берайлик" каби акцияларни, "Китобхонлик оиладан бошланади: китобхон она -китобхон бола", "Ота-онам совFа килган китоб", "Бугун укиб берилган китоблар" мавзуларида тадбирларни мунтазам ташкил этилиши мухим рол уйнайди.

Шунингдек, таянч докторантлар, докторантлар, мустакил тадкикотчилар, эркин тадкикотчиларга илмий рахбарлик килиш, киска муддатли, инновацион, фундаментал, амалий илмий лойихаларда иштирок этиш, рахбарлик килиш учун албатта интеллектуал фаоллик талаб этилади.

Таълим, илм-фан билан шугулланувчи иктидорли хотин-кизларнинг илмий-ижодий фаоллигини ривожлантиришда катор ижтимоий омиллар таъсир этади.

Жумладан, ижтимоий мухит:

- макромухит-инсониятни ураб турган ижтимоий, моддий ва маънавий шарт-шароитлар;

- микромухит-бевосита инсонни куршаб олган оила, махалла, мехнат жамоаси, укув гурухлари каби тор доирадаги мухит;

- ёшлар фаол коммуникацияга киришадиган оила аъзолари, турли тоифа шахслар ва гурухларнинг ижтимоийлашиб бориши;

- иктидорли илм-фан билан шуFулланувчи хотин-кизларнинг(ота-оналар,

укитувчилар, фукаролик жамияти институтлари мутахассис ходимлари, кенг жамоатчилик, илм-фан билан шугулланувчи) ижтимоий-сиёсий маълумотлилик даражаси; илм-фанга оид илмий-назарий, методологик, оммабоп, ижтимоий-сиёсий манбаларнинг хаммабоп ва оммабоплиги шулар жумласидандир.

Шунингдек, булажак илм-фан билан шугулланувчи иктидорли кизларнинг ижтимоий фаоллигини оширишнинг гоявий-ижтимоий манбалари мавжуд булиб, улардан таълим муассасаларида дарс ва дарсдан ташкари буш вактда шугулланиладиган мастакил таълим жараёнида фойдаланиш мутасадди мутахассислар, укитувчилардан юксак илмий педагогик майорат талаб этади.

Умуман бу уринда таълим-тарбияда учта асосга суяниш максадга мувофикдир: биринчиси, авлод- аждодларимизнинг окила аёллари маънавий меросига таяниш; иккинчиси, миллий ва халкаро замонавий илм-фан, техника ва технология ютуклари;

учинчи, илм-фан сохасида булаётган туб узгаришлар, вакеа- ходисалар, миллий ва халкаро хаётий тажрибаларга суяниш ижобий натижалар беради. Дархдкикат, илм- маърифатли булиш ёшликдан бошланади.

Шу боис, ёшларнинг иктидори, кизикиш ва илмий салохиятини такомиллаштиришда ота-оналар, укитувчилар, илмий устозлар бугунги кунда жамият хамда оиладаги бахтли ва фаровон хаёт, фарзандлар келажаги илм-маърифатли хотин-кизларга боглик эканлигини инобатга олиб куйидаги янги тизимларда фаол иштирок этмок лозим:

1. Иктидорли, ижодкор ёшлар шу жумладан, кизлар учун Президент ва ижод мактаблари, улуг алломаларимиз номидаги ихтисослаштирилган мактаблар, математика, кимё ва биология сохалари буйича махсус мактаблар, бир неча турдаги замонавий мактабгача таълим ташкилотлари, хар бир худудда барпо этилаётган "Ёшлар технопарклари", "IT марказлари", Узбекистон Республикаси Инновацион ривожланиш вазирлиги кошидаги "Ёшлар академияси", "Ёш олимлар"нинг инновацион ва амалий тадкикот лойихалари, узлуксиз бошлангич, урта ва урта махсус профессионал замонавий таълим тизимлари ;

2. Иктидорли кизлар учун Зулфия номидаги давлат мукофоти,таникли олима аёлларимиз номларидаги номдор стипендилар;

3. Айни пайтда аёлларимиз улуши паст булган аник фанлар, техника ва хукукшунослик йуналишидаги давлат ва хусусий шерикчилик асосида миллий ва халкаро давлат ва хусусий шерикчилик асосидаги олий ва профессионал таълим тизимида хотин-киз талабалар улушини ошириш; (24 фоиздан 40 фоизгача етказилган).

4. 2019 йилда 3 тагача таълим йуналишини танлаш мумкин булган булса, жорий йилда 5 тагача таълим йуналишини танлаш имкониятидан фойдаланиш;

5. Ёшларимиз учун чукур билим олиш, касб эгаллаш учун шарт- шароит яратиш максадида таълимнинг кундузги, кечки ва сиртки шаклларидан фойдаланиш;

6. Олийгох, техникум ва коллежларда укиётган кизларга таълим контрактларини тулаш учун, илк маротаба, 7 йил муддатга фоизсиз кредит олишдан фойдаланиш;

7. Магистратурада укиётган кизларнинг контракт пуллари тулик бюджетдан коплаб берилаётганлиги;

8. Х,ар йили 50 нафар кизлар нуфузли хорижий олийгохларга бакалавр ва 10 нафари магистратурага юборилаётганлигидан фойдаланиш;

9. Х,ар бир вилоятда эхтиёжманд оила вакиллари, ота ёки онасини йукотган 150 нафар кизларнинг (жами 2,1 минг нафар) таълим контракти махаллий бюджетдан тулаб берилаётганлиги;

10. Ёш фарзанди бор талаба-кизларга масофавий укиш яратилган шароитдан фойдаланиш;

11. Докторантура йуналишида хотин-кизлар учун хар йили ажратилган камида 300 тадан м аксадли квотадан фойдаланиш;

12. 2022 йил 1 июндан хар бир вилоятдаги мономарказлар ва олийгохлар кошида ташкил этилган ишчи касбларга укишини ташкил этадиган Малакани бахолаш марказларидан фойдаланиш;

13. Х,ар йили мактаб ва коллежларни битираётган 20 минг нафар кизларни IT сохасида укитиш буйича хам давлат буюртмасининг ижросини таъминлаш; 2023 йилдан ушбу тизим чет тилларини урганиш йуналишида хам жорий этилган;

14. Нодавлат нотижорат ташкилоти аёлларни илмий-методик касбга тайёрлаш, ижтимоий ёрдам курсатиш буйича ижобий тажриба яратиш;

15. Оила ва хотин-кизлар кумитаси тавсияси асосида сохавий мехнат тажрибасига, кобилият ва кизикишларига кура хотин-кизларни олий таълим муассасаларида таълим, илм-фан билан шугулланишга йуналтиришнинг акмеологик тизимини такомиллаштириш;

16. ^ишлок жойларида узи ёки карамогида ногиронлиги бор булган хотин-кизларга ижтимоий хизматлар курсатиш, уларни касбга укитиш борасида, нодавлат нотижорат ташкилотларига грантлар ажратиш;

17. Олима ва окила хотин-кизлар истеъдодини такомиллаштириш оркали илм-фан ва технологияларни, илмий фаолиятни ривожлантириш оркали миллий иктисодиёт ракобатбардошлиги хамда самарадорлигига эришиш;

18. Давлат органларида хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятларни таъминлаш буйича маслахат-кенгашлари ташкил этиш ва уларнинг фаолиятини йулга куйиш;

19. Олималар, таълим тизими мутахассислари кайси соха булишидан катъий назар рахбарлик ва бошкарувчанлик компетенциясига эга булмоги зарур. Чунки,таълим тизимларидаги ёшларнинг акмеологик билим, малака ва куникмаларини оширишда албатта шу кобилиятга эга булмоги лозим.

ХУЛОСА

Шундай килиб, юкоридаги илмий-назарий хамда методик фикр-мулохазалардан келиб чиккан холда таълим, илм-фан билан шугулланувчи хотин-кизлар ижодкорлигининг акмеологик хусусиятлари, уларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигини такомиллаштириш буйича куйидаги хулоса, таклиф ва тавсияларни илгари суриш максадга мувофикдир:

1. Давлат ва мехнат жамоаларида фаолият юритаётган таълим, илм-фан билан шугулланувчи хотин-кизларнинг жамиятда ижтимоий иктисодий, сиёсий фаоллигини, хукукий, маънавий, интеллектуал билимларини ошириш, айникса аёлларининг хукукий маданиятини такомиллаштириш ва конуний манфаатларини химоя килиш, уларнинг муаммоларини урганиш ва бартараф этилишга кумаклашиш, уларнинг хукук хамда имкониятларни таъминлаш сохасидаги давлат сиёсатини амалга оширишда иштирок этиш давр талабидир.

2. Узбекистон Республикаси Конститутцияси ва бошка амалдаги норматив-хукукий хужжатларда таълим, илм-фан билан акмеологик шугулланувчи хотин-кизларнинг хукук

хамда имкониятларни таъминлаш сохасида берилган имтиёзлар буйича давлат сиёсатини амалга оширилганлик холатини урганиш буйича махсус "Йул харитаси", дастурлар, миллий харакатлар режалари ва стратегияларни ишлаб чикиш хамда уни амалга ошириш механизмини ишлаб чикиш максадга мувофикдир.

3. Давлат ва нодавлат нотижорат ташкилотларини ва фукаролик жамиятининг бошка институтларини хотин-кизларнинг таълим, илм-фан билан шугулланишлари ва ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш учун имкониятлар яратишда ижтимоий хамкорликни йулга куйиш зарур.

4. Таълим, илм-фан билан шугулланувчи хотин-кизлар хукуклари ва конуний манфаатларини химоя килиш хамда уларнинг муайян ташкилотлардаги мехнат фаолиятини тугри ташкил этиш, янги иш уринларини яратиш, малака оширишларини таъминлаш, турли жамоат ишларини бошкаришга жалб этиш оркали илмий- ижодий фаоллигини ошириш лозим.

5. Рахбарлик лавозимларига иктидорли, талабчан ва масъулиятли акмеологик таълим, илм-фан сохасидаги хотин-кизларни адолатли, махсус индикаторлар асосида тавсия килинишини таъминлаш зарур.

6. Мазкур тизим фаолиятида хотин-кизлар ва эркаклар гендер тенглигини таъминлаш, ижодий мехнат муносабатларини тугри йулга куйиш, бандлигини таъминлашда имкониятлар яратиш, ижодий фаолиятини рагбатлантириш, касбий салохияти ва мехнат фаоллигини ошириш, касбий махоратини юксалтириб бориш учун шарт-шароитларини яратиш, малакасини оширишда кумаклашиш керак.

7. Барча оилалар, таълим муассасалари, махаллаларда замон талаблари асосида кутубхоналарни ташкил этиш, мавжудларини интернет билан таъминлаш, китоб фондини бойитиш, китобхонларга кулай шароитлар яратиш зарур.

8. Таълим ва илм-фан сохасида хотин-кизларнинг илмий фаолият сохасидаги миллий илмий мактабларнинг жахон микёсида уз урнига эга булиши, дунё илм-фани ва технологиялари илгор ютукларидан миллий тажрибани такомиллаштиришда фойдаланиш, чет эллик намунали етук илмий муассасалар билан хамкорликни ривожлантириш, илмий фаолият юритувчи олималарнинг хорижда тажриба ва малака орттиришларини таъминлаш давр талабидир.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Конститутицияси янги тахрири 2023 йил 30 апрель. (Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 01.05.2023 й., 03/23/837/0241-сон).

2. Узбекистон Республикаси Оила Кодекси (янги тахрир 2018, 2020 йй) www.lex.uz

3. Qonun (https://edu.uz//media/019b375d-4df5-dc9f-32eb-e187b2b0d6b9.pdf) (O'RQ-901-son, 01.02.2024-y.) Prezident tomonidan imzolandi.

4. Узбекистон Республикасининг 2019 йил 29 октябрдаги "Илм-фан ва илмий фаолият тугрисида"ги УР^-576-сон ^онуни.

5. Узбекистон Республикасининг 2020 йил 23 сентябрдаги"Таълим тугрисида"ги УР^-637-сон ^онуни.

6. Узбекистон Республикасининг «Ёшларга оид давлат сиёсати тугрисида»ги конуни.

7. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60-сон Фармони.

8. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 7-мартдаги "Оила ва хотин-кизларни тизимли куллаб-кувватлашга доир ишларни янада жадаллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-87-сон Фармони.

9. Узбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 21 декабрдаги "Оила ва хотин-кизлар кумитасининг фаолиятини такомиллаштиришга оид кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги ПФ-208-сонли Фармони. (Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 25.12.2023 й, 06/23/208/0960-сон).

10. Узбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 21 декабрдаги "Махалла институтининг жамиятдаги ролини тубдан ошириш ва унинг ахоли муаммоларини хал этишда биринчи бугин сифатида ишлашини таъминлашга каратилган чора-тадбирлар тугрисида"ги ПФ-209-сонли фармони. (Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 25.12.2023 й, 06/23/209/0966-сон).

11. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 18 февралдаги "Жамиятда ижтимоий-маънавий мухитни согломлаштириш, махалла институтини янда куллаб-кувватлаш хамда оила ва хотин-кизлар билан ишлаш тизимини янги даражага олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5938-сон Фармони

12. Узбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 21 декабрдаги "Оилаларни мустахкамлаш ва хотин-кизларнинг фаоллигини ошириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги П^-401-сонли ^арори. (Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 25.12.2023 й., 07/23/401/0961-сон)

13. Узбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 21 декабрдаги "Узбекистон махаллалари уюшмаси фаолиятини йулга куйиш ва махаллаларда бошкарув тизимини такомиллаштиришга оид кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги П^-402-сон карори. (Конунчилик маълумотлари миллий базаси, 25.12.2023 й., 07/23/402/0967-сон).

14. Узбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 22 декабрдаги Республика Маънавият ва маърифат Кенгашининг кенгайтирилган мажлисидаги "Маънавият хаётимизда янги куч,янги харакатга айланиши керак" мавзусидаги нутки.

15. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 7 майдаги "Иктисодиёт тармоклари ва сохаларига инновatsiяларни жорий этиш механизмларини такомиллаштириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги П^-3698-сон карори.

16.Мирзиёев,Ш.М.(2020). Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг 2020 йил 23-сентябрдаги 75-сессиясидаги нутки.

17. X.Abduramanov, D.Alimjanova, Sh.Dehqonov Yerta turmush: yetti o'lchab, bir kesing... T., 2022. 48 b.

18. X.Abduramanov, B.Xonto'rayev, Sh.Zokirov. Yerta turmush va yerta tug'ruq holatlari: muammo va yechimlar. T., 2022. 84 b.

19. Narbaeva, T. K., & Musurmanova, A. (2021). Priority Areas Of Spiritual, Moral And Physical Education Of Youth In The Family. Ilkogretim Online, 20(3), 1648-1656.

20. Z.B.Mahkamova, N.Egamberdieva, D.Mirzadjonova. Mahalladagi xotin-qizlar faollari faoliyatini tashkil etish. T., 2022. 88 bet.

21. Z.B.Mahkamova, X.U.Abdusamatov. Nizoli oilalar vakillari bilan induvidual ishlash mexanizmi. T., 2022. 20 b.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

22. O.Madvaliyev, O.Axmadqulova. Bolalarda kitobxonlikka qiziqish uyg'otish. T., 2022. 16 b.

23. Мусурманова О., Норкулов X,., Абдурахимова Ф. Махаллаларда оила фаровонлиги: миллий кадриятлар ва одоб дурдоналари.(Услубий кулланма) "Махалла ва оила нашриёти". Тошкент: 2023. 116 бет

24. O.Musurmonova, X.Abduramanov, S.Djoldasova. Qarindoshlar o'rtasida nikoh: sabab va oqibatlar. T., 2022. 88 b.

25. Мусурманова О. Оила жамият таянчи: Монография /О.Мусурманова.-Тошкент: Ёшлар нашриёт уйи, 2019.-252 б.

26. ХНоркулов. Ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш масалалари. -Т.:, 2022. 240 б.

27. N.Egamberdieva, X.Sayidvalieva va boshqalar. Ijtimoiy shartnomani qo'llashning ijtimoiy-iqtisodiy va huquqiy asoslari. T., 2022. 112 b.

28. N.M. Yegamberdiyeva, G.G. Tuychiyeva, R.N.Ismaylova. Tazyiq va zo'ravonlikdan jabrlangan xotin-qizlarga psixologik yordam ko'rsatish. T., 2022. 144 b.

29. Фазилатли авлод.Узлуксиз маънавий тарбия трилогияси. 3-кисм. [Матн]:7-18 ёшли болаларни маънавий тарбиялаш буйича кулланма. /Тузувчи муаллифлар: АДодиров, МДуронов, О.Мусурманова ва бошкалар.-Тошкент: Muharrir nashriyoti. 20019.-256 б. (2020 йил,январь)

30. B.A.Xonto'rayev, J.A.Suvankulov. Nogironligi bo'lgan ayollarga huquqiy yordam ko'rsatishning mavjud tizimi va xorijiy davlatlar tajribasi. T., 2022. 68 b.

31. www.moiti.uz - "Махалла ва оила" илмий-тадкикот институт портали

32. www.lex.uz - Узбекистон Республикаси конун хужжатлари миллий базаси

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.