Научная статья на тему 'ИБН СИНОНИНГ ИЛМИЙ МЕТОДОЛОГИЯГА ДОИР ҚАРАШЛАРИ'

ИБН СИНОНИНГ ИЛМИЙ МЕТОДОЛОГИЯГА ДОИР ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Аристотел / Ибн Сино / метабазис-тақиқи / исботни ташиш / бурҳон / фанлараро муносабатлар / зотийлик / муқаддама / фанларнинг чегаралари / айланасимон яралар. / Aristotle / Ibn Sina / metabasis-taqiqi / transport of evidence / Burhon / interdisciplinary relations / race / introduction / limits of sciences / circular wounds.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Мусаметов, Баҳодир Эркинбаевич

Ушбу мақолада Ибн Синонинг фалсафий асарларида илмий тадқиқот методологиясига доир қарашлари ўрганилган. Aристотел бурҳонни бир жинсдан бошқасига ташишни тақиқлаб, ҳар бир фаннинг чегараларини алоҳида қатъий белгилайди. Шу тариқа у илмий тадқиқот усулларининг асосини шакллантиришга ҳаракат қилади. Ибн Сино бурҳоннинг илмлараро рухсат ва ман этилиши ҳолатини изоҳлар экан, умуман олганда, Aристотел фикрларини қўллаб-қувватлайди. Дарҳақиқат, Aристотелнинг фанлар чегарасини белгилашдан асосий мақсади назарий асосни шакллантириш орқали илмий тадқиқотларнинг барқарорлигини таъминлашдан иборат бўлган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IBN SINO'S VIEWS ON SCIENTIFIC METHODOLOGY

This article examines Ibn Sina's views on the methodology of scientific research in his philosophical works. Aristotle strictly defines the boundaries of each discipline, prohibiting the transfer of proof from one genre to another. In this way, he tries to form the basis of scientific research methods. Ibn Sina, explaining the inter-disciplinary permission and prohibition of proof, generally supports Aristotle's ideas. Indeed, Aristotle's main goal in defining the boundaries of disciplines was to ensure the stability of scientific research by forming a theoretical basis.

Текст научной работы на тему «ИБН СИНОНИНГ ИЛМИЙ МЕТОДОЛОГИЯГА ДОИР ҚАРАШЛАРИ»

о

ИБН СИНОНИНГ ИЛМИЙ МЕТОДОЛОГИЯГА ДОИР ЦАРАШЛАРИ

https://doi.org/10.5281/zenodo.14544313

Аннотация: Ушбу мацолада Ибн Синонинг фалсафий асарларида илмий тадцицот методологиясига доир царашлари урганилган. Аристотел буруонни бир жинсдан бошцасига ташишни тацицлаб, уар бир фаннинг чегараларини алоуида цатъий белгилайди. Шу тарица у илмий тадцицот усулларининг асосини шакллантиришга уаракат цилади. Ибн Сино буруоннинг илмлараро рухсат ва ман этилиши уолатини изоулар экан, умуман олганда, Аристотел фикрларини цуллаб-цувватлайди. Даруацицат, Аристотелнинг фанлар чегарасини белгилашдан асосий мацсади назарий асосни шакллантириш орцали илмий тадцицотларнинг барцарорлигини таъминлашдан иборат булган.

Калит сузлар: Аристотел, Ибн Сино, метабазис-тацици, исботни ташиш, буруон, фанлараро муносабатлар, зотийлик, муцаддама, фанларнинг чегаралари, айланасимон яралар.

Аристотел уз илмий асарларида муайян фикрларга эътироз билдириш максадида исботни ноурин шаклда бир фандан бошка фанга ташишни такиклайди.1 "Метабазис-такики" номини олган ушбу такик Аристотелнинг тафаккур тарзидаги турли ривожланиш боскичларни намоён этиб, илм-фаннинг платонча бирлик тушунчасидан воз кечиш ва алохида мустакил фанларни шакллантириш сифатида курилади. Бу такик илмларни формал мантик тамойили асосида куришда, бурхоний ва фаразий билимлар орасидаги фаркни белгилашда мухим урин тутган ва бурхоний илмнинг фан ёки эмаслигини белгиловчи асосий мезон хисобланган.2 Шу сабабли, у икки минг йилдан ортик вакт давомида интеллектуал бахсларда хукмронлик килиб келган классик фан моделининг энг мухим унсурларидан бири саналади.

Бурхоний киёснинг тузилиши

Бурхоний киёс Аристотелнинг асосий ихтироси булиб, нафакат унинг

1 Aristotle. Posterior Analytics / Translated with a commentary by J. Barnes (Clarendon Aristotle Series). Oxford: Clarendon Press. 1993. P. 12.

2 Fazlioglu i. Aristoteles'te Nicelik Sorunu. istanbul Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Doktora Tezi. 1998. S. 118119.

Мусаметов Баходир Эркинбаевич

Фалсафа фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

Алфраганус университети Ижтимоий фанлар кафедраси катта укитувчиси

исбот назариясининг, балки бутун тизимининг "узаги" хисобланади. Аристотел исботни нафакат оддий "бурхоний киёс" сифатида, балки кенгрок маънода, яъни "хакикатнинг асоси ва объектни билиш" сифатида хам тушунади 3. Аристотел купрок эътибор каратадиган масала - бу зарурий (мажбурий) билимларни берувчи киёсдир. Шунинг учун у тадкикотининг бошида бурхонни "мажбурий мукаддамалардан тузилган"4 ва "илмий билим берувчи киёс"5 деб таърифлайди. Аристотелдан кейин ислом файласуфлари бурхонни аник ва зарурий мукаддамалардан шакллантирилган киёс деб таърифлайдилар.6

Аристотел учта термин коидасини илгари суради, шунда киёснинг хулосаси мукаддамалардан кейин шаклланади. Бурхоний киёсда хулосанинг мукаддамалардан кейин пайдо булиши учун урта термин ва табиийки, камида иккита мукаддама булиши керак. Чунки икки мукаддамадан факат биттаси олинганда, ундан хеч кандай аник нарса келиб чикмайди. Бунинг учун камида икки мукаддама мавжуд булиши керак ва бу икки мукаддаманинг хар бири урта терминга эга булиши керак. Киёснинг биринчи шаклидаги урта термин "бошкасида булган ва узида бошкаси булган ва мартаба жихатидан уртада булган термин"дир.7 Бу урта термин мавжуд булганда, хулоса зарурий шаклда келиб чикади.8 Аристотел учун урта термин факатгина иккала мукаддамада мавжуд булган ва хулосада булмаган термин эмас. Аналитик киёсда бу атама ботиний сабабни хам ифодалаши керак-ки, шу тарика киёснинг хулосасида катта ва кичик терминлар уртасида муносабат урнатилади. Ибн Синонинг фикрича, урта термин хулоса берувчи киёсда сузга ишониш ва уни тасдиклашнинг сабаби булиб, 9 исталган вактда ифодалаган аникликни ифодалайди.10 Хулосанинг мажбурий сифатга эга булиши учун терминлар уртасида зарурий богликлик урнатилиши, яъни урта термин катта терминга, кичик термин эса урта терминга аразий эмас, балки зотий тарзда тегишли булиши керак.11 Бир жинснинг хар кандай нарсани узида зотий тарзда мавжуд килиши эса уша нарсанинг уша жинсда мажбурий тарзда булиши маъносини англатади. Шу сабабли, илмий далиллар зотий тарзда мавжуд булган

3 Aristotle. Posterior Analytics. P. 4.

4 Aristotle. Уша асар. P. 6.

5 Aristotle. Уша асар. P. 2.

6 Абу Наср Форобий. Китоб ул-Бурхон // Мантикийёт ли-л-Форобий, 1-жилд: ан-Нусус ал-мантикийя / Нашрга тайёрловчи: Мухаммад Токи Донишпажух. Кум. 2012. Б. 272-273; Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бурхон // Китоб аш-Шифо: Мантик / Нашрга тайёрловчи: А. Афифий. Кохира: ал-Матбаа ал-амирийя. 1956. Б. 78; Ибн Рушд. Шарх ул-бурхон ли-Аристу ва талхис ул-бурхон / Нашрга тайёрловчи: Абдурахмон Бадавий. Кувайт. 1984. Б. 260-261.

7 Аристотель. Первая аналитика / Перевод Б.А Фохта // Сочинения в 4-х томах. Т.2. М.: Мысль. 1978. С. 123.

8 Aristotle. Posterior Analytics. P. 59.

9 Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бурхон. Б. 68.

10 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 91.

11 Aristotle. Posterior Analytics. P. 12.

нарсаларга асосланади ва зотий мукаддамалардан ташкил топади.12 Аристотел ва Ибн Синонинг фикрича, хар учала термин хам битта жинсга мансуб булиши ва жинс ва тур муносабати нуктаи назаридан, яъни зотий тарзда мукаддамаларда мавжуд булиши керак. Шундай килиб, мукаммал киёсда урта термин факат "мартабаси" туфайли эмас, балки "табиатига кура" урта термин саналади. Мукаммал киёснинг зарурий сифатга эга булиши формал шарт-шароитлар туфайли эмас, балки зотий булган нарсалар орасидаги зарурий (ички сабаб) муносабатни очиб бергани учундир.

Ибн Сино Аристотел сингари бурхоннинг мукаддамалари хулосанинг сабаблари эканлигини айтади. Сабаблар зотийлик жихатидан аввалрок булганлиги сабабли, бурхоннинг мукаддамалари зотийлик жихатидан аввалрок булиши мажбурийдир. Бурхоний киёснинг хулосасини факат шулар билан билиш мумкин булгани учун, вакт ва маълумот нуктаи назаридан мукаддамалар хулосадан олдин булиши ва тугри хулоса бериши учун бу мукаддамалар рост булиши талаб килинади. Ушбу мукаддамалар сабаб булганлиги сабабли улар куйидаги хусусиятларга эга булиши керак:

1) хулоса билан боглик булиши;

2) хулосани уз ичига олган билимнинг яхлитлигига ёки

3) ушбу билим учун умумий булган билимга камраб олиниши.

Ушбу мукаддамаларнинг бурхонларининг тамойиллари хам куйидаги хусусиятларга эга булиши керак:

1) уз-узидан тушунарли булиши;

2) барча кейинги мукаддамаларга караганда яхширок маълум булиши ва

3) улардан олдинги даражада турадиган мукаддамалардан ташкил топган булиши.

Мукаддамалар ушбу шартларга мос булмаса, бурхоний хусусиятга эга була олмайди.13 Бундан ташкари, бурхоннинг мукаддамалар узгармас билимни ифодалаганлиги сабабли, уларнинг холати узгариши мумкин эмас ва уларнинг юкламлари (предикатлари) хам зотий булиши керак. Ибн Сино бурхоннинг мукаддамалари орасидаги бундай муносабатни "мажбурий муносабат" деб таърифлайди.14

Бурхоний киёсдаги учта терминнинг барчаси бир жинсга мансуб булгани сабабли, табиийки, бурхонларнинг мукаддамалари хам зотий булиши кераклиги аён булади. Лекин бурхонларнинг мукаддамалари бир-бири билан зотий муносабатда булиши кандай килиб бурхонни бир фандан бошкасига утказишни

12 Aristotle. Уша асар. P. 12.

13 Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бурхон. Б. 106.

14 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 120, 150.

имконсиз килади? Бу саволга куйидагича жавоб бериш мумкин: Зотий аразлар маълум маънода бир-бирига ухшаш ёки ухшашлик хусусиятига эга элементларни англатади. Ушбу ухшаш элементлар "жинс" деб номланган гурухда тупланади ва бу гурухнинг чегарасини бузмайди. Бундан ташкари, улар бошка гурухдаги бегона элементларни кабул килмайди, аникроги, кабул кила олмайди. Чунки бошка гурухдан олинган бегона элемент ушбу гурухдаги тартибни бузиш хавфини яратади. Бизнинг фикримизча, Фазлиугли бурхоннинг такдкданган ташинувини "жинсларнинг мустакиллиги коидаси",15 Биргул эса "жинсларнинг ёпикдиги тамойили"16 деб атаганларида, эхтимол, шуни назарда тутган булишса керак. Бирок, муайян шароитларда, баъзи элементларнинг турли гурухлар уртасида "харакатланиши"га рухсат берилиши мумкин. Бундан фанлар маълум маънода органик эканлигини тасаввур килиш мумкин.

Ибн Сино куйидаги холатда бурхоннинг ташинувининг имконсиз булишини таъкидлайди:

"Фанда бирор нарса мукаддама сифатида кабул килинади, лекин унинг исботи бошка фандан булади ва уша мукаддама бу илмга олиб утилади ва унинг исботи уша илмга ташилади".17

Ибн Синонинг фикрича, Аристотел бурхонни бир жинсдан бошкасига утказиш билан бурхоннинг мукаддамаларидан бирини А1 илмидан Б1 илмига ташишни, яъни икки фаркли фандаги икки фаркли мукаддамани бир жихатдан куллашни назарда тутади. Бурхоний киёснинг хар кандай мукаддамаси уша киёсда кулланган бошка мукаддама билан бир жинсдан булмаса, аксинча, бошка фандан булса, бошка фандан уша киёсга кучирилган булади. Юкорида бурхоний киёсларнинг мукаддамалари хулосанинг сабаби булганлиги учун, уларнинг юкламлари зотий булиши лозимлигини айтдик. Чунки агар юклам бирон бир мукаддамада зотий тарзда мавжуд булмаса, уша мукаддама бегона фандан кучирилган булади. Бир фандан бошкасига мос келмайдиган тарзда утишнинг олдини олиш учун урта термин кичик термин учун, катта термин хам урта термин учун зотий тарзда мавжуд булиши керак саналади.18

Мисол учун, айланасимон яралар чизикли яраларга караганда секинрок битишининг сабабини геометрия фанида излаганимизда, биз бегона фанга оид мукаддамани тиббиётга ташиган буламиз. 19 Ибн Синонинг фикрига кура, шифокорнинг айланасимон шаклнинг камровли шакл эканлигига асосланган холда, айланасимон яралар кийинрок битади деган хулосаси аслида киёсда

15 Fazlюglu 1. AristotelesЧe Nicelik Sorunu. 8. 3.

16 Ви^ M.F. 1Ьп Ru§d'de ВшМп. istanbul: Otйken. 2013. 8. 232.

17 Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бурхон. Б. 169.

18 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 154.

19 Абу Али ибн Сино. Китоб ун-нажот / Нашрга тайёрловчи: Мажид Фахрий. Байрут. 1985. Б. 106.

хyлоcaгa aдокaдор бyлмaгaн тугри мyкaддaмaдaрни олиб, yлaрдaн тугри хyлоcaдaр чикaришидир. Ибн Сино и^^инг 6у турини хдкдкдй бурхрн cифaтидa кaбyл килмaйди,20 чунки унинг мyкaддaмaдaри хyлоca билaн боглик эмac. Чунки геометрик кaттa мyкaддaмaдaн фойдaдaниб, тaбиий фaнлaр œxac^a кирувчи бир мacaдaни тyшyнтиришгa кaрaтилгaн булиб, yнгa боглик caбaб кyрcaтилмaгaн. Илм-фaн cоxдcидa "боглик булиш", yндaги мyкaддaмaлaр бегонa фaндaн эмacлигини aнглaтaди. Чунки юклaмлaр зотий булиши шaрт. Зотий нaрca эca бу фaннинг узи ëки мaвзycи умумий бyлгaн фaндaн булиши керaк. Чунки бурх,оний мyкaддaмaлaр хyлоcaнинг caбaби caнaдaди. Сaбaб, к^^ид^ мaънодa, caбaбни уз ичигa олган нaрca билaн богликдир. Шу бодо шифокор: "aйлaнacимон ярa чизикли ярaгa кaрaгaндa ^ки^ок битaди, чунки "доирa шaкллaрнинг энг кенгидир" деca, тиббий дaлил келтирмaгaн бyлaди.21 Бyндaн тaшкaри, Ибн Сино cоф геометриянинг мacaлaлaр борacидa тaбиaт фaни билaн умумий нyктaдaргa эгa эмacлигини тaъкидлaйди.22 Чунки тaбиaт фaнигa оид мacaдaдaрнинг мaтемaтик тyшyнчaдaргa боFлaниши фaннинг чегaрaдaрининг бузилишига олиб келaди.23

Шу caбaбли, Ибн Сино бурхрний илмлaрдa фaнгa киритилган нaрcaдaн бошкд х,еч кaндaй нaрcaнинг йуклигини, фaнгa киритилгaн нaрca эca ë фaннинг мaвзycи вa мaвзyгa оид бирон нaрca ëки мaвзyнинг коидaдaридир, дейди.24 Бирок, бир к^ми бошкд фaннинг оcтидa бyлмaгaн турли фaнлaрнинг мaълyм бир тaмойилдa умумий булиши, aдбaттa, мумкин эмac. Бу фaнлaр орacидa бир терминнинг икки фaндa шу тaмойилдa фaрк килувчи мaвзy ëки юклaм cифaтидa нa (1) yртaдa булиши, нa (2) ует тaрaфдa, нa (3) оcтидa, нa (4) тaшкaридa булиши мумкин.25 Бyндaн тaшкaри, илмий мacaлaлaрдaги мaвзyлaр ëки фaн мaвзycининг житеи ëки мaвзyнинг бир тури ëra унинг зотий aрaзи бyлгaнлиги caбaбли, кичик мyкaддaмaдaрнинг бирон бир тaрздa умумий бyлгaн тaмойиллaрдaн шaкдлaниши мумкин эмac.26 Шyндaй килиб, Ибн Сино фaнлaр мaвзyлaрининг фaркини иккигa булиб, (1) х,еч кaндaй aрaдaшyвcиз мyтлaк фaрк ëки (2) хдр кaндaй нaрcaдa бирининг бошкдои билaн умумий хycycиятлaргa эгa булишини тaъкидлaйди.27 Умумий хycycиятлaрдaн тaшкaри х,еч кaндaй фaнгa

20 Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бур^он. Б. 106.

21 Абу Али ибн Сино. Китоб yн-нaжот. Б. 106.

22 Абу Али ибн Сино. ac-Симоъ aт-тaбиий II Китоб aш-Шифо: Тaбиийëт I Няшрга тaйëрловчи: С. Зойид. Кум. 1985. Б. 41.

23 Абу Али ибн Сино. ^a acaр. Б. 295-296.

24 Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бур^он. Б. 70.

25 Абу Али ибн Сино. ^a acaр. Б. 252-253.

26 Абу Али ибн Сино. Yma acaр. Б. 255.

27 Абу Али ибн Сино. Yma acaр. Б. 162.

бошка фанда изохланган бир изох кириши мумкин эмас.28 Шу нуктаи назардан айтиш мумкинки, бурхонлар факат мавзуларнинг зотий аразларини урганади, аразлар эса факат уша мавзуларда ва мавзуларнинг жинсларида учрайди. Агар бу зотий аразларнинг мавзулар ва мавзулар жинслари гурухида мавжудлиги инкор этилса, улар мумкин булмаган нарсалар каторига киради.29

Ибн Сино фанларда кулланиладиган умумий мукаддамалар ва уларнинг юкламлари бирма-бир хар бир фанга хос килиб куйилмаса, фанлар бир-бири билан тукнашиб кетиши ва натижада илмий изланишлар махсус мавзуда эмас, мутлак мавжудда булишини таъкидлайди.30 Масалан, арифметика сон билан боглик булганларни микдор жихатидан текширса ёки геометрик улчов билан боглик булганларни микдор жихатидан текширса, бу икки фаннинг предмети сон ва улчов эмас, балки микдор булади. Худди шу шаклда, агар тиббиёт фанининг мавзуси булган инсон танасига узок булган араз, масалан, "мутлак харакат" табиий тана булиши нуктаи назаридан инсонга тегишли булса, тиббиёт хам алохида табиий фан эмас, аксинча универсал фанга айланиб

31

колади.31

У холда, мавзулари хар хил булган ёки мавзуни урганиш йуллари хар хил булган икки илмнинг бурхонни ман этилган холда ташинуви йулида бирлашиши мумкин эмас. Икки хил фаннинг мавзулар ва аразлар буйича тадкикотлари бирлаштирилмаслиги керак; хеч бир фан узок аразларни ва бирор нарса билан боглик булмаганларни узи булиш нуктаи назаридан урганмаслиги керак. 32 Масалан, арифметикада сон ва геометрияда улчов энг умумий жинс сифатида киритилади ва ундан ошиб булмайди 33 , яъни хар бир фан уз мукаддамалари билан, масалан, геометрия, геометрияга хос бурхонлар билан, арифметика эса узига хос арифметик исботлар билан тушунтирилади.34 Шунинг учун Ибн Сино геометрияни арифметикадан шакллантирган ва арифметикани геометриянинг асосига айлантирган файласуфларни танкид килади.35

Ибн Сино "тегиш" ва "куриш" кучларининг номутаносиблигини мисол килиб келтириш оркали арифметика ва геометриянинг номутаносиб фанлар эканлигини яна бир бор эслатиб утади. Ибн Синонинг фикрича, агар "тегиш" ва "куриш" кучлари аник мутаносиб нарсалар булганида эди, уларнинг урни узгарганда хам мутаносиб булар эди ва биз геометрик бир масалани

28 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 154.

29 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 262.

30 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 132.

31 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 132-133.

32 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 169-170.

33 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 147.

34 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 154.

35 Абу Али ибн Сино. Уша асар. Б. 188.

исботлаганимизда арифметик масалани исботлашимиз шарт булмаганидек, уларни исботлашга хожат колмасди. Бирок, вазият бундай эмас ва биз бирон бир геометрик масалани исботлаганимизда бу масалада куллаган исботимизни арифметикада худди шундай равишда ишлата олмаймиз ва арифметик масалани исботлаш учун аник бурхонни кайтадан куришимиз керак. Чунки, геометрия ва арифметикада "тегиш" ва "куриш" муносабати хакида аник исбот урнатилганда, табиат фанига оид масалалар хакида урнатилган булмасди, геометрия ва арифметикада шакллантирилган бу катъий исботларни кабул килиш шарт булмас эди. Демак, нисбатнинг узгариши факат асл холатида хам бир хил булган ва бир маънога эга булган, нисбат узгармаган ва сакланиб колган бир жинсдан булган нарсаларда мумкин булади, шунингдек, бундай нарсаларда нисбатнинг хам узларида умумий реал акл билан камраб олинадиган тушунчалари (маъкулотлари) мавжуд булади.36

ХУЛОСА

Аристотел одамларнинг мантик доирасида амалга оширилиши мумкин булган тадкикот билан каноатланишларини, кизикишларини шу мантикдан фойдаланган холда объектлар хакидаги фанга йуналтиришларини ва Платон, Пифагорчилар ва бошка кадимги юнон мутафаккирлари илгари сурган нарсалар хакида уйламасликларини хохлайди. Уз истагини руёбга чикариш учун у фанларни мустакил турлари буйича белгиланган жуда зич булинмаларга ажратади ва бир булинмада содир булаётган нарсаларни бошка булинмада "ноконуний равишда" содир булишини такиклайди. Машшоий ислом файласуфлари, жумладан, Ибн Сино хам бу масалада Аристотелнинг фикрига кушиладилар ва исботнинг ман этилган ташинуви аслида фанларнинг мавзуларини ташкил этувчи элементларнинг зотий хусусиятлари билан богликлигини таъкидлайдилар. Такик барча фанларни бир-биридан фарклаш ва мантик тамойилларидан ва унинг имкониятларидан келиб чикиб куриш имконини бериши кутилган эди. Бирок, Аристотелнинг бурхон тизимидаги карама-карши фикрлар Ибн Синони бурхонни ташиш доирасини кенгайтиришга мажбур этди. Ислом дунёсида IX асрдан бошлаб ривожлана бошлаган математикавий тадкикотлар натижасида бурхонни фанлараро ташиш коидаси номинал хусусиятга эга булган булса-да, шубхасиз, фалсафа-фан тарихида туб бурилиш нуктаси булиб хисобланади.

АДАБИЁТЛАР:

36 Абу Али ибн Сино. ас-Само ва-л-олам // Китоб аш-Шифо: Табиийёт / Нашрга тайёрловчи: Махмуд Косим. Кохира. 2012. Б. 38-40.

1. Абу Али ибн Сино. Китоб ул-Бурхон // Китоб аш-Шифо: Мантик / Нашрга тайёрловчи: А. Афифий. Кохира: ал-Матбаа ал-амирийя. 1956.

2. Абу Али ибн Сино. Китоб ун-нажот / Нашрга тайёрловчи: Мажид Фахрий. Байрут. 1985.

3. Абу Али ибн Сино. ас-Симоъ ат-табиий // Китоб аш-Шифо: Табиийёт / Нашрга тайёрловчи: С. Зойид. Кум. 1985.

4. Абу Али ибн Сино. ас-Само ва-л-олам // Китоб аш-Шифо: Табиийёт / Нашрга тайёрловчи: Махмуд Косим. Копира. 2012.

5. Абу Наср Форобий. Китоб ул-Бурхон // Мантикийёт ли-л-Форобий, 1-жилд: ан-Нусус ал-мантикийя / Нашрга тайёрловчи: Мухаммад Токи Донишпажух. Кум. 2012. Б. 265-349.

6. Аристотель. Первая аналитика / Перевод Б.А Фохта // Сочинения в 4-х томах. Т. 2. М.: Мысль. 1978.

7. Аристотель. Вторая аналитика / Перевод Б.А Фохта // Сочинения в 4-х томах. Т. 2. М.: Мысль. 1978.

8. Ибн Рушд. Шарх ул-бурхон ли-Аристу ва талхис ул-бурхон / Нашрга тайёрловчи: Абдурахмон Бадавий. Кувайт. 1984.

9. Aristotle. (1993). Posterior Analytics / Translated with a commentary by J. Barnes (Clarendon Aristotle Series). - Oxford: Clarendon Press.

10. Birgul M.F. (2013). ibn Ru§d'de Burhan. - Istanbul: Otuken.

11. Fazlioglu i. (1998). Aristoteles'te Nicelik Sorunu. Istanbul Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Doktora Tezi.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.