Научная статья на тему 'ИҚТИДОРЛИ ТАЛАБАЛАРНИ АНИҚЛАШ ТИЗИМИНИ РАҚАМЛАШТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ'

ИҚТИДОРЛИ ТАЛАБАЛАРНИ АНИҚЛАШ ТИЗИМИНИ РАҚАМЛАШТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
106
33
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
иқтидорли талаба / бошқариш / рақамлаштириш / кадрларни тайёрлаш тизими. / одарённый студент / менеджмент / оцифровка / система подготовки кадров.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Делов Тўлқин Эркинович

Ушбу мақола ахборот технологиялари йўналишида иқтидорли талабаларни аниқлаш ва бошқаришни рақамлаштиришда дастурий таъминот яратиш ҳамда ундан фойдаланиш масаласига бағишланган. Мақолада иқтидорли талабаларни ўқитишда учрайдиган муаммолар ва уларни бартараф қилишда ахборот технологияларининг ўрни ва аҳамияти таҳлили натижаларини келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭФФЕКТИВНОСТЬ СИСТЕМЫ ЦИФРОВИЗАЦИИ В УПРАВЛЕНИИ ОДАРЁННЫМИ СТУДЕНТАМИ

В статье основное внимание уделяется созданию и использованию программного обеспечения для оцифровки поиска и управления одарённых студентов в области информационных технологий. В статье приводится анализ результатов проблем, стоящих перед одарёнными студентами, их роли и месте информационных технологий по их устранению.

Текст научной работы на тему «ИҚТИДОРЛИ ТАЛАБАЛАРНИ АНИҚЛАШ ТИЗИМИНИ РАҚАМЛАШТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ»

12

Делов Тулк,ин Эркинович,

Мухаммад ал-Хоразмий номидаги Тошкент ахборот технологиялари университети "АКТ сохасида касб таълими" факультети "Ахборот таълим технологиялари" кафедраси доценти вазифасини бажарувчиси

ИКТИДОРЛИ ТАЛАБАЛАРНИ АНИКЛАШ ТИЗИМИНИ РАКАМЛАШТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ

УУК: 378.37.03 : 004.42

ДЕЛОВ Т.Э. ИЦТИДОРЛИ ТАЛАБАЛАРНИ АНИЦЛАШ ТИЗИМИНИ РАЦАМЛАШТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ

Ушбу мак,ола ахборот технологиялари йуналишида иктидорли талабаларни аниклаш ва бошкаришни ракамлаштиришда дастурий таъминот яратиш хамда ундан фойдаланиш маса-ласига баFишланган. Маколада иктидорли талабаларни укитишда учрайдиган муаммолар ва уларни бартараф килишда ахборот технологияларининг урни ва ахамияти тахлили натижа-ларини келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: иктидорли талаба, бошкариш, ракамлаштириш, кадрларни тайёр-лаш тизими.

ДЕЛОВ Т.Э. ЭФФЕКТИВНОСТЬ СИСТЕМЫ ЦИФРОВИЗАЦИИ В УПРАВЛЕНИИ ОДАРЁННЫМИ СТУДЕНТАМИ

В статье основное внимание уделяется созданию и использованию программного обеспечения для оцифровки поиска и управления одарённых студентов в области информационных технологий. В статье приводится анализ результатов проблем, стоящих перед одарёнными студентами, их роли и месте информационных технологий по их устранению.

Ключевые слова и понятия: одарённый студент, менеджмент, оцифровка, система подготовки кадров.

DELOV T.E. EFFECTIVENESS OF GIFTED STUDENTS' MANAGEMET DIGITALIZATION SYSTEM

The article focuses on the digitization of creation and software use to found out talented students in the field of information technology. In the article is summarized the problems facing talented students and the analysis of the role and place of information technology in their elimination. Also, there is presented problems of gifted students meet anf the role of information technologies in those elimination.

Key words and concepts: gifted students, management, digitization, system of personnel training.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

13

Кириш.

Бугунги кунда барча ривожланган мамла-катлар сингари Узбекистон таълим тизими хам халкаро стандартларга мос холда кредит тизимида укитиш буйича илдам кадамларни ташламокда. Бу вазифаларни амалга оширишда эса кушни K1озоFистон, Европа давлатларининг ва Жанубий Коре-ядаги нуфузли университетларининг таълим жараёнини ташкил этишдаги ютуклари ва тажрибаларини тахлил этиш оркали амалга оширилмокда.

Мавзунинг долзарблиги.

Дунё микёсида ахборот-коммуникация технологияларини сохасида иктидорли мута-хассисларни ривожлантириш тенденцияси кучайиб бораётган хозирги даврда талаба-ларнинг иктидори, кобилияти, кизикишлари ва академик узлаштириш даражаларини хисобга олган холда чукурлаштирилган ва ихтисослаштирилган таълим жараёнини ташкил этиш тизимини такомиллаштириш, талабаларда мустакиллик, ахборот техно-логиялари сохасида ижодий ташаббускор-лик ва ижтимоий масъулиятни ривожланти-ришнинг педагогик механизмларини тако-миллаштириш, ижодий салохиятни ривож-лантиришнинг талаба шахсига йуналтирилган тарбия технологияларини ишлаб чикиш, талабаларнинг иктидорини ташхис этиш ва маънавий-рухий куллаб-кувватлашнинг инновацион моделини яратиш мухим ахамият касб этмокда.

Асосий цисм.

Айнан таълим жараёнини халкаро стан-дартга мослаштириш ва электрон таълимни ривожлантириш максадида Жанубий Корея-даги юкори рейтингдаги университетларнинг профессор-укитувчилари мамлакатимизга шартнома асосида таклиф килинди, хамда махаллий профессор-укитувчилар эса Жанубий Кореядаги университетларга стажиров-кага юборилди. Бутун дунё икки йилдан буён коронавирус билан курашмокда. Коронави-рус ёки COVID-19 пандемияси бизнинг замо-намизнинг энг аник глобал соFликни саклаш инкирози сифатида тасвирланган. Табиийки,

жахондаги мавжуд пандемия холати таълим сифатига хам таъсир курсатди. Бу айнан таълим тизимини автоматлаштиришга булган эътиборни янада ривожлантирди. Нафакат таълим жараёнини, балки иктидорли тала-баларни аниклаш жараёнини хам автоматлаштиришга эхтиёж сизилди. Шу боис биз тадкикот ишимизнинг яна бир янгилиги сифатида ахборот коммуникация технологи-ялари сохасида касб таълими йуналишидаги иктидорли талабаларни аниклаш жараёнини автоматлаштириш учун ишлаб чикилган веб-сайтни такдим этдик.

Олий укув юртларида иктидорли талабаларни излаш дастлаб, уларни таълим муасса-саларига кабул килинган кунларидан касбга йуналтириш ишларини олиб бориш жара-ёнида амалга оширилади. Иктидорли тала-балар, бошланFич билимлар хисобга олин-ган холда, психологик ва педагогик тестлар утказиш оркали кобилиятнинг ривожланган-лик даражасига караб аникланади.

Аникланган иктидорли талабани максадли тайёрлаш куйидаги укув-ижодий, тарбиявий масалалар ва йуналишлардан иборат:

- кенгайтирилган укув режаси буйича укиш кушимча малакага эга булиш (танлан-ган йуналиш буйича: чет тилидан таржи-мон; ЭХМ дастурчиси; касб-хунар коллежи укитувчиси ва хоказо);

- максадли дастур буйича якка тартибда (индивидуал) укитиш;

- чукурлаштирилган дастур буйича укитиш (фундаментал фанлар; умумкас-бий фанлар: менежмент, маркетинг, аудит; хукукий фанлар; экология ва бошкалар);

Буюртмачилар талабларига асослан-ган холда олий укув юрти иктидорли талабаларнинг касбий йуналиши, укув-ижодий ва тарбиявий тайёргарлигининг кушимча йуналишларини белгилаши ва таълим хиз-матларини жорий этиш мумкин1.

1 Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 1998 йил 10 июлдаги "Иктидорли талабаларни излаш, аниклаш ва уларни максадли тайёрлаш туFрисида "Низом" ни тасдиклаш хакида"ги 185-сонли буйруFи.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

14

Мазкур илмий тадцицот ишида ШеЬ мух,итида техника олий таълим муассаса-лари учун "Gifted_student.uz" ахборот таълим мух,итини яратишга каратилган.

Тадцицот натижалари.

Хозирги вактда бир катор компьютер дастурлари (www.dasturim.uz, web дастур-лаш тилидан тест дастурлари, компьютер тармоклари хавфсизлиги фанидан тест дастурлари, информатика фанидан тест дастурлари ва шунга ухшаш бошка дастур-лар) маълум булиб, улар асосан турли мав-зуларда синашга каратилган, аммо таъ-лимни индивидуаллаштириш учун сама-рали фойдаланиш талабларини бир вактнинг узида кондирадиган кенг таркалганлари мавжуд эмас. Шу сабабли, куйидаги асо-сий талабларга жавоб берадиган дастурий таъминотни ишлаб чикиш буйича иш олиб борилди:

- дастур автоматик равишда вазифалар учун турли хил вариантларни яратиши керак, демак, х,ар бир талабанинг уз шахсий вари-анти булиши керак;

- бу вазифалар матнга эмас, балки фор-мулалар ва чизмаларга киритилиши керак;

- иш материалининг ассимиляция дара-жасини аниклаш учун синовдан утказиш керак;

- талаба х,ар кандай саволга кайтиши ва текширув тугалланмаган булса, жавобни туFирлаши керак;

- синов дастури баъзи универсал шак-лда тестларни умумлаштириши ва нотуFри жавоб берилган саволларни курсатиб, дарх,ол натижани такдим этиши керак;

- комплекс дастурлари энг кичик х,ажмга эга булиши керак ва урнатишни талаб килмаслиги керак.

Юкоридагиларни инобатга олган х,олда, Мух,аммад ал-Хоразмий номидаги Тош-кент ахборот технологиялари университе-тида ахборот технологиялари йуналишидаги иктидорли талабаларни аниклаш ва уларни бошкаришни автоматлаштирилган электрон тизимини яратишни "Ахборот технология йуналишида иктидорли талабаларни

бошкариш механизмлари" номли тадкикот ишимизнинг асосий вазифаларидан бири килиб белгиладик.

Ишлаб чикилган компьютер дастурининг мазмуни ва таркиби.

ШеЬга йуналтирилган тизим асосида техника олий таълим муассасаларида АКТ йуналишида иктидорли талабаларни аниклаш ва уларни ривожлантириш жараё-нини бошкаришни автоматлаштириш мум-кин булади. Ушбу "Gifted_student.uz" ахборот таълим мух,ити сайти бошкарув тизи-мига мос холатда 5 та: администратор, бошкарма, деканат, студент булими ва бонус кисмларидан иборат. Хар бир булим уз функ-цияларига эга.

1. Администратор булими оркали:

- сайтни тулик бошкариш; узгартишлар киритиш;

- маълумотлар базасини янгилаш;

- фойдаланувчилар тизимдан фойда-ланишига рухсат бериши ёки тусик куйиши ва шу каби куплаб ишларни амалга ошириши мумкин.

2. Бошкарма булими оркали Ректорат (ректор, проректор, укув булими) фойдала-нишига рухсат берилади ва улар деканатлар, кафедралардаги иктидорли талабалар усти-дан назорат утказади.

3. Деканат булимидан факультет декани, кафедра мудири ва кафедра укитувчи-профессорлари фойдаланилишига рухсат этилади.

4. Студент булимида талаба сифатида тизимга кириш бир мартали пароль оркали амалга оширилади. Унда х,ар бир иктидорли талаба узинг йил давомида укув даражасини ва эришган ютукларини куриб бориши мум-кин.

5. Бонус кисм: Ушбу кисмда он-лайн режи-мида АКТ сох,асидаги ташкилотлар уларни талабларига туFри келадиган иктидорли талабаларни танлаб олиш имкониятига, иктидорли талабалар эса таклиф этилаёт-ган ишлар туFрисидаги маълумотларга эга булишади.

Дастурий таъминотни яратиш Web технологиялари асосида амалга оширилади. Хусу-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

15

1-расм. Gifted_student.uz веб сайтининг дастлабки фрагменти.

2-расм. Gifted_student.uz веб-сайтига администратор сифатида кирилгандаги фрагменти.

сан объектга йуналтирилган дастурлаш тил-лари: Java, HTML 5, Jqwidjets, Oracle, AJAX, SqlMap-ibats, Wicket каби дастурий таъми-нотлардан фойдаланилади.

Юкорида келтирилган таъриф ва талаблар асосида иктидорли талабаларни аниклаш, уларни максадли тайёрлаш жараёнлари ишлаб чикилган Gifted_student.uz веб-сайтида уз аксини топган (1-расмга каранг).

Сайт дастлаб ишга туширилганда бош меню очилади. Администратор сифатида сайтга мурожаат этилганда куйидагича куринишда булади (2-расмга каранг).

Унда чап томонда х,исоботлар, администратор ва иловалар булимлари жойлаш-ган. Хисоботлар булимида фойдаланувчилар сони, факультетлар сони, кафедралар сони, курслар сони, мавжуд гурух,лар сони ва тала-балар сонини куриш мумкин булади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

1-жадвал. Иловалар булимида киритилиши керак булган маълумотлар1

Сайтда келтирилган иловалар Изох

Факультет Бу ерда таълим муассасасининг тегишли факультетлари номлари ва унга к,иск,ача изох киритилади

Кафедра Факультетга тегишли кафедралар номлари ва уларга к,иск,ача изох киритилади

Курс Факультетга тегишли курслар номлари ва уларга к,иск,ача изох киритилади

Гурух, Факультетга тегишли гурухлар номлари ва уларга к,иск,ача изох киритилади

Илмий унвон Бакалавр ёки магистр даражалари ва уларга к,иск,ача изох киритилади

Куникма ва малакалар Бунда талабаларда кушимча тил билиш даражаси, дастурлаш тилларини билиш дара-жаси ва уларга к,иск,ача изох киритилади

Хужжатлар Талабалар томонидан бажарилган мак,ола, тезис, муаллифлик гувохномалари, сертифи-катлар ва хоказо ишлар ва уларга бериладиган баллар так,симоти киритилади

Талаба Хар бир иктидорли талаба т^рисида маълумотлар кафедрадан ёки деканатдан бирик-тирилган масъул томонидан киритилади.

Ахборот коммуникация технологиялари сохасида касб таълими йуналиши буйича иктидорли талабаларни аниклаш жараё-нини автоматлаштириш учун ишлаб чикилган веб-сайтда келтирилган иловалар булимида берилган маълумотларни куйидаги жадвалда куришимиз мумкин (1-жадвалга каранг). Бунда маълумотлар администратор томони-дан киритилиши керак булади ва улар асо-сида кейинги кадамда иктидорли талабалар булими масъул ходимлари томонидан уларга мос маълумотлар киритилади.

Дастурдан нафакат ахборот технология-лари йуналишидаги иктидорли талабаларни аниклаш ва бошкаришда балки уларни ишга жойлашишларида хам фойдаланиш мумкин булади. Бу эса корхона ва ташкилот рахбарларига хам узларига керакли, етук мутахассисларни ишга кабул килишларида самарали восита булиб хизмат килади.

Хулосалар.

1. Ишлаб чикилган Gifted_student.uz веб-сайтини амалиётга жалб килиш оркали иктидорли талабаларни аниклаш жараёнини автоматлаштиришга ва бу оркали шаффоф-ликни таъминлашга эришилади.

2. Контентни тулдиришда масъул ходим-лар аникликка риоя этишлари ва тизимда суралгани каби керакли маълумотларни тулик киритишлари керак булади.

1 Жадвал сайт муллифи Т.Э.Делов томонидан тузилди. Унда иктидорли талабаларни маълумотларини кири-тишга керак буладиган катталиклар киритилган ва уларда нималар акс этиши ёритиб белилган.

3. Иктидорли талабаларни аниклаш тизимини автоматлаштириш, бошка талаба-ларда хам кизикиш уЙFотишда ёрдам беради.

4. Сайтда тегишли контентларни тулдиришда хар бир килинган ишлар ва ютуклар учун бериладиган нисбий бал-лар асносида, келгусида кайси жихатларга купрок эътибор каратишга интилади.

Ана шунда соFлом ракобат остида юрт равнаки учун кадрлар тайёрлашда шаффоф-ликни таъминлаган холда янада салмокли натижаларга эришилган булади.

Хулосаларга таянган холда амалий таклифлар:

- педагоглар ва талабалар таълим сифа-тини ошириш учун, АКТнинг устунлик томон-ларидан максимал фойдаланишни билиш-лари ва фойдаланишлари керак;

- талабаларда узини-узи бошкариш куникмаларини шакллантириш керак;

- иктидорли талабаларни аниклашнинг электрон дастури "Gifted_student.uz"ни мукаммал булишида соха корхоналарини жалб этиш лозим;

- номдор стипендиялар сохибларини танлашда онлайн саралаш дастурларидан унумли фойдаланиш зарур;

- мамлакатимизда кредит-модуль тизи-мини жорий этилганини инобатга олиб, Номдор стипендиялар сохибларини танлашда талаб этиладиган айрим бандларини кайта куриб чикиш керак булади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 6 октябрдаги "Ахборот техно-логиялари сох,асида таълим тизимини янада такомиллаштириш, илмий тадкикотларни ривожлантириш ва уларни ИТ-индустрия билан интеграция килиш чора тадбирлари т^рисида" ПК-4851-сон карори. - https://lex.uz/docs/5032128

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари т^рисида" ПК-2909-сон карори. -https://www.lex.uz/docs/3171590

3. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълим вазирлигининг 1998 йил 10 июлдаги "Иктидорли талабаларни излаш, аниклаш ва уларни максадли тайёрлаш туFрисида "Низом" ни тасдиклаш х,акида" 185-сон буйруFи.

4. Богоявленская Д.Б., Богоявленская М.Е. Психология одаренности: понятие, виды, проблемы. Вып. 1. - М: МИОО, 2005.

5. Kaplan S.N. et all. Change for Children. Ideas and Activities for Individualizing Learning. Goodyear Publishing company, INC. Santa Monica, California, 1980.

6. Делов Т.Э. "Создание информационной образовательной среды обучения «Gifted student» при выявлении одаренных студентов по направлению "Информационные технологии". - Образование: традиции и инновации: Материалы XVII международной научно-практической конференции (26 апреля 2018 года). - Отв. редактор Ува-рина Н.В. - Прага, Чешская Республика: Изд-во WORLD PRESS s r.o., 2018. - 275 с. ISBN 978-80-88005-38-4, 90-91 стр.

7. Ярматов Р.Б. Булажак укитувчиларда иктидорли укувчиларга таълим-тар-бия бериш куникмаларини шакллантириш ва ривожлантиришнинг педагогик шарт-шароитлари. Монография. - Т.: «Фан ва технологиялар" нашриёти, - 2014. - 160 бет.

8. Johnsen, S. (2005) Identifying Gifted Students: A Practical Guide. Texas: Prufrock Press.

9. Hymer, B and Michel, D. (2002) Gifted and Talented Learners: Creating a Policy for Inclusion. London: Fulton Publishers.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.