Научная статья на тему 'ХИЗМАТЛАР СОҲАСИДА МАРКЕТИНГ КОММУНИКАЦИЯСИНИНГ МОҲИЯТИ ВА УНДАН ФОЙДАЛАНИШ'

ХИЗМАТЛАР СОҲАСИДА МАРКЕТИНГ КОММУНИКАЦИЯСИНИНГ МОҲИЯТИ ВА УНДАН ФОЙДАЛАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
42
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
хизматлар соҳаси / бозор сегментлари / товар / маркетинг / маркетинг коммуникацияси / стратегия. / services sector / market segments / brand / marketing / marketing communication / strategy.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Бегленов, Н. Д., Ерниязова, Севара Сабит Қизи

Ушбу мақолада хизматлар соҳасида маркетинг тамойиллари, унинг турли кўринишларидан унумли фойдаланиш, бозор сегментларини тўғри аниқлаш маркетинг коммуникациясининг ҳал қилувчи ресурслардан самарали фойдаланиш ҳақида сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ESSENCE AND USE OF MARKETING COMMUNICATIONS IN THE FIELD OF SERVICES

This article discusses the principles of marketing in the field of services, the effective use of its various forms, the correct identification of market segments, the effective use of key resources of marketing communication.

Текст научной работы на тему «ХИЗМАТЛАР СОҲАСИДА МАРКЕТИНГ КОММУНИКАЦИЯСИНИНГ МОҲИЯТИ ВА УНДАН ФОЙДАЛАНИШ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ХИЗМАТЛАР СОХДСИДА МАРКЕТИНГ КОММУНИКАЦИЯСИНИНГ МОХИЯТИ ВА УНДАН ФОЙДАЛАНИШ

Н.Д. Бегленов

К^ДУ, иктисодиёт кафедраси, иктисодиёт фанлари буйича фалсафа доктори, (PhD) Ерниязова Севара Сабит кизи ^КДУ, Иктисодиёт факультети молия йуналиши 3-курс талабаси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада хизматлар соуасида маркетинг тамойиллари, унинг турли куринишларидан унумли фойдаланиш, бозор сегментларини тузри аницлаш маркетинг коммуникациясининг уал цилувчи ресурслардан самарали фойдаланиш уацида суз юритилади.

Калит сузлар: хизматлар соуаси, бозор сегментлари, товар, маркетинг, маркетинг коммуникацияси, стратегия.

ABSTRACT

This article discusses the principles of marketing in the field of services, the effective use of its various forms, the correct identification of market segments, the effective use of key resources of marketing communication.

Keywords: services sector, market segments, brand, marketing, marketing communication, strategy.

КИРИШ

Мамлакатда амалга оширилаётган иктисодий ислохотларнинг пировард максади - иктисодиётни эркинлаштириш ва тулаконли бозор муносабатларига утиш шароитида хар бир хужалик субъектининг имкониятлари ва ресурсларидан самарали фойдаланиш тамойилига амал килиб, ижтимоий-иктисодий самарадорликка эришишни таъминлашдан иборат. Ва бу жараёнда маркетинг тамойиллари, тизими, унинг турли куринишларидан унумли фойдаланиш хал килувчи ахамиятга эга булиб, маркетингнинг асосий вазифаси ишлаб чикарувчи билан истеъмолчи уртасида узлуксиз, мустахкам алока урнатиш ва шу жараёнда товар харакатини талаб билан таклифни узаро мувофиклаштириш тамойили асосида ташкил этиш ва уни мумкин кадар бошкарилувчан булишига эришиш лозим булади. Ушбу муаммоларни хал этишда 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича харакатлар стратегиясини «Фаол

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 5 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

тадбиркорлик, инновацион гоялар ва технологияларни куллаб-кувватлаш йили»да амалга оширишга оид давлат дастурида «Узбекистан Республикасининг Инновацион ривожланиш стратегиясини ишлаб чикиш» 1 буйича устувор вазифалар белгиланган. Шунинг учун хам маркетинг тамойилларини амалда куллаш масалалари шу кундаги энг долзарб масалалардан бири булиб, унинг муаммоларини хал килиш иктисодиёт учун жуда хам катта самара бериши хаётда уз исботини топмокда.

Хозирги замон маркетинги тушунчаларининг турли хил булишига карамасдан, унинг учун энг мухими, бу маркетингни маълум гурухдаги аник истеъмолчиларга таяниши, бозор муносабатлари шароитида юзага келган вазифаларни ечиш учун мажмуали ёндашиш, истеъмолчилар эхтиёжларини кондиришга йуналтирилган фаолият ва нихоят бозорни билиш ва истеъмолчилар эхтиёжини урганиш асосида бошкарув фаолиятини йулга куйишдан иборатдир.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Шуни таъкидлаш жоизки, маркетинг ва у билан боглик булган тушунчаларга уз муносабатимизни билдириб, катор олимларнинг бу йуналишда олиб борган ишларини кайд килган холда, назарий-лингвистик тахлил нуктаи-назаридан уларнинг айримларига фикр-мулохазаларимизни билдириб утиш максадга мувофик деб хисоблаймиз. Маркетингнинг карор топиш вакти иктисодчилар томонидан турлича талкин килинади. Айримлар фикри буйича, у XX асрнинг биринчи ярми урталарида юзага келган булса, бошкалари асрнинг 2-ярмидан, яъни 50-йилларнинг бошидаёк амалиётда кулланила бошланган, деб кайд киладилар. Лекин фикримизча, маркетинг фаолиятининг йулга куйилиш жараёнлари узок даврни камраб олади ва бунда Питер Друккернинг маркетинг пайдо булиши Японияда содир булган, яъни, 1950 йилларда Мицуи оиласи биринчи аъзосининг Токиода пайдо булиши ва у ерда магазин очиб, уни биринчи "Универмаг" тарикасида номланиши билан боглик деб кайд килиши диккатга сазовордир. Шуни таъкидлаш лозимки, бу даврдаги маркетинг жараёни XX асрнинг бошларида амалга оширилган маркетинг сиёсатидан кура бирмунча афзалликларга эга эди.

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 22 январдаги «2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясини «Фаол тадбиркорлик, инновацион гоялар ва технологияларни куллаб-кувватлаш йили» да амалга оширишга оид давлат дастури тугрисида» ги ПФ-5308-сон Фармони \\ lex.uz

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 5

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

X,o3Hpru narnga Hasapua Ba aManueTga MapKeTHHr th3hmh Ma^Myacu ^yga Kynna6 TOH^a, yHcypnapgaH TamKHn TonraH 6ynn6, MaxcynoT umna6 HHKapum Ba yHH coTHm ^apaeHHHH Tammn Kunumga ^yga MypaKKa6 Ba yTa 3apyp 6ynraH Ba3H^anapHH 6a«:apyBHH yHcyp Ba TOH^anapHH y3uga My^accaMnamTupagu Ba ynapHHHr xap 6upu MyxHM Ba3H$anapHH 6a^apagu. MapKeTHHr TH3HMHHHHr MaHa myHgan MyxHM TapKH6uH khcmh xuco6naHraH MapKeTHHr кoммyннкaцнflcн xaM xy^anuK cy6beKTnapu ^aonutfraga ^yga 3apyp 6ynu6, yHH TaHnam Ba ^onganaHum ^yga Kynna6 OMHnnap Tatcupuga cogup 6ynagH Ba 6y ®;apaeH KopxoHa ^aonH^TH caMapagopnuruHH omupumga xan KunyBHH axaMHtfira эгa.

MaKcagnu MH^o3nap aHHKgaHran, ®&bo6 Tatcupu ycTHga umnaHagu. ^KyHHH ®;aBo6 Tatcupu xapug KH^Hmgup. EHpoK xapug y3-y3ugaH HCTetMonHH TOMOHHgaH Kapop Ka6yn KH^Hm ^apaeHHHHHr Haru^acu xuco6naHH6, y TaxnunHH Tana6 этagн Ba yHH MapKeTHHr KoMMyHHKau,HanapH KoMnneKcu BocuranapH opKanu Tatcup этнm 6unaH 6omKapHm 3apyp. By ^apaeHHH aManra omupumga HcTetMonnunapra TyrpHgaH-TyrpH Tatcup KypcarnnagH (1-pacM).

1-pacM. ToBap^ap xapaKaTHHHHr SeBOCHTa (TyFpHgaH-TyFpH) fiy^H.

Bo3opHH ypraHHm Ba yHHHr ^uxaraapuHH 6unHm xo3HprH 3aMoH MapKeTHHrHHHHr acocun TanaSnapugaH 6HpH 6ynH6, 6o3op cerneffraapuHH Tyrpu aHHK^am MapKeTHHr кoммyннкaцнacннннг xan KH^yBHH mapTH xuco6naHagH Ba pecypcnapgaH caMapanu ^onganaHum hmkohhathhh Tyrgupagu.

ToBapnap xapaKaTHHH aManra omupumga MapKeTHHr кoммyннкaцнacн эпeмeнтпapнgaн $onganaHH6, 6eBocma Ba 6unBocHTa eTKa3u6 6epum Bocura-napugaH ^onganaHraH xonga aManra omupunagu. ToBapnapHH xapugopnapra 6eBocuTa, atHH Tyrpu Bocura opKanu 6ywpTManHnapHHHr 6epraH 6ywpTManapHHH mapTHoMaga KypcarnnraH Tana6napuHH xuco6ra onraH xonga, TexHHK ^uxargaH

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 5 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

мураккаб булган махсулотларни етказиб бериш назарда тутилади ва бу одатда расмдаги каби ифодаланади.

ХУЛОСА

Бизнес ташкилотларининг маркетинг коммуникацияларидан фойдалани-ши бошкарув карорлари комплексида амалга оширилиб, улар воситасида нафакат товарларни илгари суриш, савдони рагбатлантириш балки фирма услуби, истеъмолчиларга хизмат курсатиш сифатини ошириш максадига эга тижорат фаолиятининг максимал натижаларига эришилади.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 22 январдаги «2017 -2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясини «Фаол тадбиркорлик, инновацион гоялар ва технологияларни куллаб-кувватлаш йили» да амалга оширишга оид давлат дастури тугрисида» ги ПФ-5308-сон Фармони

2. Пардаев МД. ва бошкалар. Хизмат курсатиш, сервис ва туризм сохаларини ривожлантириш: муаммолар ва уларнинг ечимлари. Т.: "IQTISODMOLIYA".

3. Коменева Н.Г., и др. Маркетинговое исследование. - М.: ВЗСЭИ, 2006. -439 с.

4. Бегленов Н.Д. Бизнес ва тадбиркорликда маркетинг коммуникациялари. Монография - «IQTISODYOT-MOLIYA» нашриёти. Тошкент-2013 й. 160 б.

2008.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.