Научная статья на тему 'ХИТОЙДАГИ ИСЛОҲОТЛАР ДАВРИДА АДИБА ВАН АНЬИ (王安忆) ИЖОДИ'

ХИТОЙДАГИ ИСЛОҲОТЛАР ДАВРИДА АДИБА ВАН АНЬИ (王安忆) ИЖОДИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
31
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
аёллар адабиёти / Хитой / Ван Аньи ижоди / ислоҳотлар адабиёти / ўқимишли ёшлар. Аннотация / женская литература / Китай / творчество Ван Аньи / реформы / образованная молодежь.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Назирова Шукрия

Мазкур мақола гендер ва ижод ўртасидаги ички боғлиқлик, аёллар ижоди ва аёллар адабиёти концепцияси 80-йилларнинг ўрталарига келибгина илгари сурила бошланиши ва бунинг асосий сабаби эса, айрим адибалар ўзларининг асарларида аёллар масаласини кўтариб чиқиб, аёллар нуқтаи назарини ифодалай бошлангани ҳақидадир. Айнан шу йилларда «аёллар адабиёти» ўзи мавжудми деган масалага аёл ижодкорларнинг ўзлари томонидан ҳам қарама-қарши ёндашувлар кузатилди. Баъзи адибалар «аёллар адабиёти» йўналиши мавжудлигини инкор этмаган ҳолда, ўзларини гендер мансублик жиҳатига урғу беришларини истамадилар. «Аёллар адабиётига» мансублик гўёки уларнинг ижодий қобилиятига менсимай, паст назар билан қарашга олиб келади. Аммо замонавий ғарб феминизмининг адабиётга кириб келиши, аёл ёзувчиларнинг ижодий тажрибасининг тобора ортиб бориши, адабий доираларнинг аёллар адабиёти концепциясига бўлган муносабатни тубдан ўзгаришига олиб келди. «Ўқимишли ёшлар» тоифасига кирувчи аёл ижодкорларнинг машҳур вакили Ван Аньи ( 王安忆 )дир. Адиба 80-90-йилларда сермаҳсул ижод қилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОЗДАНИЕ ЛИТЕРАТУРЫ ВАН АНИ (王安忆) В ПЕРИОД РЕФОРМ В КИТАЕ

Данная статья посвящается вопросам внутренней связи между гендером и творчеством. Понятие женского творчества и женской литературы начали продвигать только в середине 80-х годов. Основная причина в том, что некоторые писатели стали поднимать женские проблемы и выражать женские взгляды в своих работах. Именно в эти годы сами писательницы неоднозначно подходили к вопросу о существовании «женской литературы». Некоторые писательницы не хотели подчеркивать свою гендерную идентичность, отрицая при этом существование направления «женской литературы». Поскольку принадлежность к «женской литературе» ведет к преуменьшению их творческих способностей. Но проникновение в литературу современного западного феминизма, возрастающий творческий опыт писательниц привели к радикальному изменению отношения литературных кругов к понятию женской литературы. Представительницей второй группы, т.е. «образованной молодежи», является известная писательница Ван Аньи.

Текст научной работы на тему «ХИТОЙДАГИ ИСЛОҲОТЛАР ДАВРИДА АДИБА ВАН АНЬИ (王安忆) ИЖОДИ»

^gg^g^f ^^ggf SHARQ MASH'ALI ^^^

ХИТОЙДАГИ ИСЛО^ОТЛАР ДАВРИДА АДИБА ВАН АНЬИ (i^fc) ИЖОДИ

НАЗИРОВА ШУКРИЯ

ORCID: 0000-0002-8145-9918 филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), ТДШУ

Аннотация. Мазкур мацола гендер ва ижод уртасидаги ички боглицлик, аёллар ижоди ва аёллар адабиёти концепцияси 80-йилларнинг урталарига келибгина илгари сурила бошланиши ва бунинг асосий сабаби эса, айрим адибалар узларининг асарларида аёллар масаласини кутариб чициб, аёллар нуцтаи назарини ифодалай бошлангани уацидадир. Айнан шу йилларда «аёллар адабиёти» узи мавжудми деган масалага аёл ижодкорларнинг узлари томонидан уам царама-царши ёндашувлар кузатилди. Баъзи адибалар «аёллар адабиёти» йуналиши мавжудлигини инкор этмаган уолда, узларини гендер мансублик жиуатига ургу беришларини истамадилар. «Аёллар адабиётига» мансублик гуёки уларнинг ижодий цобилиятига менсимай, паст назар билан царашга олиб келади. Аммо замонавий гарб феминизмининг адабиётга кириб келиши, аёл ёзувчиларнинг ижодий тажрибасининг тобора ортиб бориши, адабий доираларнинг аёллар адабиёти концепциясига булган муносабатни тубдан узгаришига олиб келди. « Уцимишли ёшлар» тоифасига кирувчи аёл ижодкорларнинг машуур вакили Ван Аньи ( Адиба

80-90-йилларда сермаусул ижод цилган.

Таянч суз ва иборалар: аёллар адабиёти, Хитой, Ван Аньи ижоди, ислоуотлар адабиёти, уцимишли ёшлар.

Аннотация. Данная статья посвящается вопросам внутренней связи между гендером и творчеством. Понятие женского творчества и женской литературы начали продвигать только в середине 80-х годов. Основная причина в том, что некоторые писатели стали поднимать женские проблемы и выражать женские взгляды в своих работах. Именно в эти годы сами писательницы неоднозначно подходили к вопросу о существовании «женской литературы». Некоторые писательницы не хотели подчеркивать свою гендерную идентичность, отрицая при этом существование направления «женской литературы». Поскольку принадлежность к «женской литературе» ведет к преуменьшению их творческих способностей. Но проникновение в литературу современного западного феминизма, возрастающий творческий опыт писательниц привели к радикальному изменению отношения литературных кругов к понятию женской литературы. Представительницей второй группы, т.е. «образованной молодежи», является известная писательница Ван Аньи.

Опорные слова и выражения: женская литература, Китай, творчество Ван Аньи, реформы, образованная молодежь.

Abstract. This article is devoted to the internal connection between gender and creativity, the concept of women's creativity and women's literature began to be promoted only in the midle of1980s. The main reason is that some writers began to raise women's issues and express women's views in their work. It was during these years that the writers themselves had an ambiguous approach to the question of the existence of "women's literature". Some writers did not want to emphasize their gender identity, while denying the existence of the direction of "women's literature ". Belonging to "women's literature " leads to contempt for their creative abilities. But the penetration of modern Western feminism into the literature, the growing creative experience of women writers led to a radical change in the attitude of literary circles to the concept of women's literature. The representative of the second group, i.e. "educated youth " is the famous writer Wang Anyi.

Keywords and expressions: women's literature, China, Wang Anyi's work, reforms, educated youth.

Хитой адабиёти тарихида 80-90-йиллар аёллар адабиётининг юкори даражада ривож топганлиги билан характерланади. 80-йиллардаги адабий жараёнларда уша даврда таъсис этилган журналларнинг х,ам ахдмияти катта эди. Шундай нашрлардан бири «Бугун» (1978 йил 23 декабрда Пекинда таъсис этилган) журнали булиб, унда Ши Чжи, Ман Кэ, Бэй Дао, Ян Ли

SHARQ MASH'ALI

бошка куплаб ижодкорларнинг асарлари чоп этилган. Журналда асосан «янги бадиий оким»га мансуб ёш шоирлар ижодига эътибор кучли эди. Журнал кошида «Адабий альманах» нашрининг йулга куйилиши адиблар ва шоирлар ижодининг халк орасида оммалашувига кенг имконият берди. Лекин тез орада журнал тазйикка учраб ёпилди. Шоирлар орасида аёллар деярли учрамайди. Аёллар купрок насрда ижод килганликлари кузатилади.

80-йилларнинг урталари ва охирларида «адабиётни у ифодалайдиган илк тушунчасига кайтиш» кенг таркалган талкинлардан бири булди. Бу уз навбатида руй бераётган жараёнларда адабиётнинг маънавий сохадаги ролини оширади. Шунингдек, кайсидир маънода маърифий сохадан узоклашаётганини намойиш этиб, адабиётда кутарилаётган мавзулар куп киррали характер касб этарди. Уларда адабиётдан ижтимоий жавобгарликни олиб ташлаш, «инсон хаётига аралашиш» шиорига шубха билан караш, ижтимоий ва сиёсий мавзуларни илгари сураётган асарларни танкид килиш, адабий услуб ва шаклларга купрок эътибор бериш тамойиллари кузатилди. Айнан шу даврда «шеърият шеърият учун» деган гоя тугилди, тил ва янгича баён усули имкониятларини урганаётган авангард наср ривож топди. Натижада шеърият ва насрда «шахсий ижод» тушунчаси пайдо булди, шоир ва ёзувчилар орасида йирик ижтимоий-сиёсий мавзулардан узоклашиш, воз кечиш холатлари кузатилди.

Таъкидлаш жоизки, «70-йилларнинг охиридан 80-йилларнинг урталарига кадар мамлакат чукур маданий трансформацияни бошидан кечирди ва аёл ижодкорлар бу маданий ва лингвистик трансформацияда фаол иштирок этдилар»1.

Бадиий насрга аёл ижодкорларнинг катта окимининг кириб келиши 80- йилларнинг маданий феномени сифатида каралади. Бу йилларда ЧэньХэнджа, Бин Син, Люй Ин, Лин Шухуа, Бай Вэй, Ло Шу, Дин Лин, Су Сюэлинлар бу окимнинг асосий кучи эди. Адабиётда аёллар номларининг купайиши, энг аввало, аёлларнинг эркинликка чикиши масаласи ижтимоий муаммо сифатида кун тартибига куйиши билан боглик. Асосий таркибни зиёлилар ташкил этган ислохотчилар аёлларни хар томонлама куллаб кувватладилар. Бу уринда эътибор каратиши керак булган мухим бир жихдт мавжуд. 80-йилларнинг бошларида ада-биётга кириб келган адибалар махсус гендер гурух, сифатида шаклланмаган эди. Хитойлик танкидчилар, китобхонлар ва адибаларнинг узлари хам аёл ва эркак ёзувчилар уртасида фарк булиши керак эмас деб хисоблаганлар. Зеро, эркак ва аёл ёзувчилар «чандиклар адабиёти», «илдизларни излаш» ва бошка йуналишларда бирдек фаол булдилар. Гендер ва ижод уртасидаги ички богликлик, аёллар ижоди ва аёллар адабиёти концепцияси 80-йилларнинг урталарига келибгина илгари сурила бошланди. Бунинг асосий сабаби эса, айрим адибалар узларинингасарларида аёллар масаласини кутариб чикиб, аёллар нуктаи назарини ифодалай бошладилар2. Айнан шу йилларда «аёллар адабиёти» узи мавжудми деган масалага аёл ижодкорларнинг узлари томонидан хам карама-карши ёндашувлар кузатилди. Баъзи адибалар «аёллар адабиёти» йуналиши мавжудлигини инкор этмаган холда, узларини гендер мансублик жихатига ургу беришларини истамадилар. «Аёллар адабиётига» мансублик гуёки уларнинг ижодий кобилиятига менсимай, паст назар билан карашга олиб келади. Аммо замонавий гарб феминизмининг адабиётга кириб келиши, аёл ёзувчиларнинг ижодий тажрибасининг тобора ортиб бориши, адабий доираларнинг аёллар адабиёти концепциясига булган муносабатни тубдан узгаришига олиб келди.

1 Istoriya sovremennoy kitayskoy literaturi. - Moskva, 2016. -S.347.

2 Li Jiyun «Ochishenie chelovecheskoy dushi». Pekin, «Sianlian», 1984; U Dayin. "Besedi o jenskoy proze novoy epochi»/ «Sovremennaya literaturnie veaniya», Lanzhou, 1983, №4; «Jenskiy mir I jenskaya literatura»//Pekin, «Literaturnaya kritika», 1986, №1.

Ч^^Г SHARQ MASH'ALI ^^^

Хун Цзичен ёшлар нуктаи назаридан аёл ижодкорлар икки тоифани ташкил этишини таъкидлайди1:

Биринчи тоифага 50-60-йиллар ва ундан олдинрок адабиёт сахнасига кириб келганлар (Ян Цзян, Вэй Цзюньи, Цзун Пу, Чжэн Мин, Хун Цзунин) ваМаданий инкилобдан кейин уз фаолиятини намоён килган урта ёшдаги адибалар (Чжан Цзе, Чэн Жун, Дай Цин, Лин Ли, Хо Да, Дай Хоуин, Хан Ин, Чэн Найшан) киради.

Иккинчи тоифани «укимишли ёшлар» га кирувчи аёл ижодкорлар (ВанАньи, Чжу Линь, Тие Нинг, Сюй Сяобин, Лю Сола, Ди Юнмин, Шу Тин, Чжан Канкан, Цан Сюэ)лар ташкил этади. Булар, асосан, ХХ асрнинг 50 йилларида тугилган булиб, маданий инкилоб даврида «кишлок худудларига юборилган»лар эди.

Иккинчи тоифа, яъни «укимишли ёшлар» тоифасига кирувчи аёл ижодкорларнинг машхур вакили Ван Аньи (^^|£)дир. Адиба 80-90-йилларда сермахсул ижод килган. Бежиз синолог олим Д.В.Львов Ван Аньи ижоди «хитой реалистик насрига кимматли хисса кушган»2 дея бахоламайди. Ван Аньи ижодига хос энгмухим жихати шуки, вокеаликни ута аник тасвирлашга уринишидир. Шунингдек, адиба содир булаётган вокеаларни уз дунёкараши призмасидан утказади ва уларга уз бахосини беради. Адиба ижодига хос энг яна бир мухим жихати, у услубий изланишдан тухтамайди, доимий янгиликка интилади. Унинг баъзи асарлари автобиографик хусусият касб этади. Хусусан, ёш кизалокнинг хасрат ва орзу умидлари тасвирланган «Вэн Вэн» хикоялар туркумида бош кахрамон Вэн Вэн адибанинг прототипидир. Агарбу хикояларда бегубор ва ишонувчан кизалок образи яратилган булса, асардан асарга утган сари бу манзара узгара боради. Энди унинг кахрамони укимишли усмирга айланади «Поезд манзилга етиб келди» ( СШ^^Ш^т)) ),зиддиятли фикрларга эга була бошлайди «Орка чироклар» ( (Ш'^ТШТ)) ), иктисодий усиш ва инкирозлар даврида чукур ижтимоий холатларни бошидан кечиради.

Унинг «Сяобао кишлоги» ( (ФМ^)) ) ва «Далючжуан кургони» ( ) киссалари

«илдизларни излаш» йуналишида яратилган бадиий жихатданюксак техникага эга асарлардан хисобланади. «Сяобао кишлоги» асарида адибамехнатдан кадди букилган, табиат ходисалари каршисида ожиз ва куркувда яшайдиган оддий инсонлар хаётини каламга олади. Шу билан бирга бу кишлоккадимий анъаналарга содик, инсоний кадриятлар уз кимматини йукотмаган бирмаскан сифатида тасвирланади. Бу кичик оламда, ер юзининг бошкажойларидаги каби барча кундалик ташвишлари билан бирга, хакикий, зиддиятларга тулик хаёт кайнайди. Адиба Сяобао кишлоги образининг тулаконли, яхлит манзарасини шакллантиришда кишлок табиати, дехконларнингузаро хазиломуз сухбатлари, улар маиший хаётининг ута натуралистик баёнидан унумли фойдаланади.

1986 йилга келиб адиба ижодида тамомила янги мавзулар талкини кузатилади. «Тогамнинг тарихи» ( С^^^Й^) ), «Гамгин Тинч океани» ( С $ ^ Ж ^ # )) ), «Хакикат ва уйдирмалар» ( С^В^^МШ)) ) номлиасарларида эса уз шахсий тажрибаси-нинг баёни инсон борлигига маданият вабошка омилларнинг таъсири, эътикод ва идеалларга муносабат, утиш даври жамиятдаги иккиланишлар, эркаклар ва аёллар уртасидаги зиддиятлар хакидагиуй-фикр ва хулосалари уз аксини топади.

1 Istoriya sovremennoy kitayskoy literaturi. - Moskva, 2016. -С.348.

2 Lvov D.V. Jizn I tvorchestvo sovremennoy kitayskoy pisatelnici Van An'i. - Sankt Peterburg,2007. (avtoref. diss. na sois. kan.fil.n.) - С.201.

Ч^^Г SHARQ MASH'ALI ^^^

Адибанинг «Хао хола ва жаноб Ли» ( С ^ Щ ^П ^ ^ лё )) ) хикоясикундалик маиший турмуш вокеалари билан бошланади. Х,икояда Хао хола, урток Ли, Цзенлар оиласи оркали кайнона, кайнота, келин ва угил муносабатлари акс этади. Аёлларнинг кундалик юмушлари, пишир-куйдирлардан иборат жараёнлар ута хакконий баён этилади. Аммо хикояда бу маиший турмуш манзаралари замирида инсонларнинг дунёкараши, мафкуравийэътикоди масалаларига хам ишора килинади. Масалан, «урток» Ли социалистик тузум гоясини илгари сурган сиёсатчи Лениннинг кийимига ухшаш уст-бош кийиб юради. Бу кичик детал унинг дунёкарашини пайкаб олишига имкон беради. Шунингдек, адиба кушниларнинг «гийбатлари» акс этган диалогларни бериш оркали урток Лининг Шаньдундаги камбагал оиладан чикканлиги, аёл булишига карамасдан харбий хизмат утаганлиги, моддий кийин-чилик гирдобида яшаганлиги хакидаги кахрамон хаёти билан боглик фактлардан укувчини хабардор килади. Х,икояда номи тилга олинадиган иккинчи бу Цзенлар оиласи булиб, Лининг оиласига карама-карши уларок улар узига тук, бой хонадон аъзолари. Адиба унинг яшаш шароити, боги, ховлиси ва уйдаги жихозлар таърифини келтириш оркали унинг моддий жихатдан анча бой эканлигига ишора килади. Х,икояда адиба деталлар, аникроги, жихоз ва атроф- мухит тасвири оркали уша давр жамиятдаги ижтимоий тенгсизликнинг хакконий манзарасини укувчи куз олдида гавдалантира олган.

Ш^АЙЯ^МЖЖёМ»1.

«Кимдир эшитган булса, билади, улар (Цзен оиласи -Ш.Н.) Зенг боги деб аталмиш жойда истицомат циладилар. Купчилик бу бог цанчалик му%им а%амият касб этишини билмайди. Лекин камсонли одамлар биладики, Цзен оиласи Шанхайдаги номи маш%ур оилалардан бири булиб, Биринчи Жа%он уруши пайтида уз нуфузидан фойдаланиб француз услубидаги бог ва уйни цуриб олган. Юзлаб одам базм утказса буладиган зали %ам бор. Богда фаввора %ам булиб, %овуз уртасида ялангоч аёлнинг мармар %айкалиурнатилган. Айтишларича, уни Франциядан олиб келишган».

Х,икояда кайсидир маънода хитойликларнинг таомлари, уларнингистеъмолидаги узига хосликлар, кийиниш маданияти билан богликжихатлари хакида хам фактлар келтирилади. Лекин хар бир детал, кахрамонларнинг сухбатларида даврнинг тарихий колорити, одамларнинг маиший турмуши холати сезилади:

«Уртоц Ли опера театрида цушиц куйлашини одамлар биларди. Аммо, бу ша%арда жуда камчилик опера томошасига боради. Одамларга фильм томоша цилиш купроц ёцади. Купчилик одамлар опера цанчалик цизицарли эканлигини тушунмайдилар %ам. Ша%ар катта

^еп Оо^ Тиап (Wang ЛпУ1 8ио /Ье х1ао 8Ьио Шап) ) : Шао ро Ье Ы Л)) .-wenhuaу18Ьи ЛиЬашЫ ЖШ±, 2001 ЖШ 350, 200 Ж

^еп Gong Тиап Ша^ ЛпУ1 8ио /Ье х1ао 8Ьио Шап) : Шао ро Ье Ы й^Ы)) Ш Щда^^Л) ЖШ±, 2001 ЖШ 350, 210 Ж

^Ég^g^f SHARQ M A S H ' A L I

бyлгaнuдaн одaмлaр 6up бuрuбuлaн Kyn щм мулоцот цuлмaйдuлaр. Шуншг учун одaмлaр ypmoц Лu onepa meamp^a цaнчaлuк Kamma роль yйнaшuнu бшмaйдшap».

X,икоядaги вокеaлaр ривожи Лининг оперaдa секин-acra мyвaффaкиятлaргa эришишини, xорижий сaфaрлaргa чикa бошлaгaни х,aкидa aйтилaди. Хaо xолa унинг олдинги, яъни Шaндyндaги Ba янги, Шaнxaйдaги хдётини солиштирaр экaн, Лининг кaнчaлик yзгaргaнини эътироф этaди:

^штт? »

«Xao xoлa сoчлapu uKKuma цылu6 ypuлгaн ea «Лeнuн» кoсmюмuдaгu эскы ypmom Лuнu maнuй oлмaдu. У кулгулu mуйгулapдaн y3^u myxmama oлмaсдu: Kудpamлu Шaнxaй цaнчaлuк oдaмлapнu yзгapmupuб юборд^я! Шaнxaйгa кeлгaнлapнuнг бapчaсu буmкул yзгapaдuлap. Вa^oлaнкu, Шaнxaй щм эндu 6ypymu Шaнxaй эмaс... Xao xoлa y3^u бeгoнaлaшгaндeк щс цшдu... »

Ли обрaзи ор^ли шaх,aр хдёти инсонлaрнинг онги, мaдaниятигa кaнчaлик кучли тaъсир кyрсaтиши очиб берилди.

Хyлосa килиб шуни тaъкидлaш жоизки, ХХ aсрнинг 80-йиллaридa aдaбиёт мaйдонидa бир вaктнинг yзидa yчтa: гатта, Уртa Ba ёш aвлод ёзувчи Ba шоирлaри ижод килдилaр. Karra Ba Уртa aвлод мaмлaкaт я;ин утмишининг, тaриxининг бевоситa иштирокчилaри, yлaр «мaдaний инкилоб» окибaтлaрини y3 бошлaридaн yткaзгaн ижодкорлaр aвлоди 6Ули6, aйнaн yлaрнинг фaолияти тyфaйли «илдизлaрни излaш» aдaбиёти рaвнaк топди. ХХ aсрнинг 80-йиллaри aдaбиётгa aёл ижодкорлaрнинг кaттa гурухи кириб келди. Нaтижaдa бу жaрaён «мaдaний феномен» сифaтидa кaбyл килинди. Бyлaр орaсидa Чжaн Цзе, Лин Ли, Вaн Лньи, Чжу Линь, Тие Нинг, Сюй Сяобин, Лю Солa, Цaн Сюэлaр бор эди. Бу aёллaрнинг ижоди нaфaкaт «aёллaр aдaбиёти»нинг сифaт yзгaришигa сaбaб 6УЛДИ, бaлки, yмyмaн, 80- йиллaр aдaбиёти тaриxининг aжрaлмaс, узвий кисмигa aйлaнди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.